View Full Version : Yleistä jorinaa suzukeista
Sivua :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
[
15]
Varmaankin jokapaikassa löytyy tieto, mutta minä en sitä sitte täältä löydä. Elikkä hiluxin akseleita jos himoitsee sj413:n alle, niin riittääkö suzukin jarrupääsylinteri? Onko kenties jotain muita toteutuksia, kun suoraviivasesti toyotan jarruttimilla?
Pykälien mukaan jos mennään niin pitää olla hiluxin jarrupääsylkkä ja tehostin mutta
Eipä se inssi tiedä mitä ne oikiasti on vaikka laittas swiftin paketin. Omani aikanaan leimasin civin tehostajalla ja sylkällä . Tuumasin vaan että juu hiluxista ne on kun kysyi konttorilla.
Onko kellään muuten tietoa, paljonko sj410 maksoi 80 luvulla uutena?
Just kattelin tuon meitsin SJ:n kauppasopimusta.
Päivätty 6.9.1986 ja SJ 413 on kaupan kohteena.
Kauppahinta lisävarustein on ollut tuolloin 66 450 markkaa.
Lisävarustesarakkeeseen on kirjattu: Lohkolämmitin sisäpistorasialla, varapyöräpussi sekä napalukot.
Näähän oli uutena kiinteillä etunavoilla, jotka on seuranneet tuon auton mukana koko matkan. Sen sijaan alkuperäiset mustat muoviset napakupit on jääneet matkan varrelle, koska niitähän ei ole pystynyt napalukkojen asennuksen jälkeen enää etupyöriin laittamaan.
Jos jollain kulkee tallin nurkissa paria kappaletta SJ:n alkuperäisiä muovisia napakuppeja (keskeltä kiinni pultilla) ja niiden asennusrautoja, vois MYYDÄ ne minulle.. :)
Just kattelin tuon meitsin SJ:n kauppasopimusta.
Jos jollain kulkee tallin nurkissa paria kappaletta SJ:n alkuperäisiä muovisia napakuppeja (keskeltä kiinni pultilla) ja niiden asennusrautoja, vois MYYDÄ ne minulle.. :)
Mulla on varmasti jossain useampi kappale napakuppeja, kiinnitysraudoista en uskalla varmaksi sanoa. Mutta en myy, lahjoittaa voin;)
Mutta en myy, lahjoittaa voin;)
No tässä tapauksessa en ala tinkimään. :)
Mistä porukka on hommannut Samurain jakolaatikon säätösimmejä? Pitää huomenna käydä marmoritiskiltä kysyyn, mitä siellä maksaa.
james_III
24.02.2022, 18:47
Jos on vitaran tehostin, niin passaakos siihen kuiteski samurain taikka vastaavan lajitoverin tehostetun mallin alastuova sektorivarsi? Jos aattelee että ylentää, niin saman verran olis varmaan hyvä alentaa :confused:
zuitsisti
10.04.2022, 20:38
Nopee galluppi, mitäs poo-o-rukka pistäs tollaseen suitsaan (SJ413,235/75R15) korottavia jousia 1.5"-2" ?
Oldman EMU olis varmaan hyvä mutta...;)
Nopee galluppi, mitäs poo-o-rukka pistäs tollaseen suitsaan (SJ413,235/75R15) korottavia jousia 1.5"-2" ?
Oldman EMU olis varmaan hyvä mutta...;)
40 tai 50 mm korotus, aika lailla sama kumman ottaa. Itsellä Calmineista hyviä kokemuksia, joskin jouset pikkusen lässähti ajan kanssa. Raptorit oli huonot, jouset oli kovat ja ne hajosi (katkesi) tosi helposti. Vikana mulla oli Emut ja ne oli parhaat, eli niitä suosittelen.
40 tai 50 mm korotus, aika lailla sama kumman ottaa. Itsellä Calmineista hyviä kokemuksia, joskin jouset pikkusen lässähti ajan kanssa. Raptorit oli huonot, jouset oli kovat ja ne hajosi (katkesi) tosi helposti. Vikana mulla oli Emut ja ne oli parhaat, eli niitä suosittelen.
Joo raptorit meni itelläki viiksekkäiksi ihan kuukaudessa, tosin kyseessä oli vakio lehet, lisäsin muutaman lehen niin nyt on melkee 4v kestäny hyvin, noita katkeamis ongelmia oon kuullu erityisesti 2" ja 3" pakoilla.
J0hannes
12.04.2022, 09:56
Nopee galluppi, mitäs poo-o-rukka pistäs tollaseen suitsaan (SJ413,235/75R15) korottavia jousia 1.5"-2" ?
Oldman EMU olis varmaan hyvä mutta...;)
Ironman on myös yks laatumerkki, omassa ollut alusta asti ne.
Pysyy ryhdissä ja kestää kohtuullisesti ryskäämistä.
Taakse kannattaa ottaa lisäkuormalle pakat, jos tapaa olla yhtään tavaraa kyydissä.
4x4 parts myy
jousipakka
02.05.2022, 09:16
Hei, onko jollain tietoa mistä saa 410 valottoman jakolodan tiivisteiden koot? 1 stefa uupuu ja marmoritiskillä oltiin aika pihalla aiheesta. Ja eikös valoton loota ollut se "sileänpi"? Joskus nähnyt tääläkin niitä varaosa kuvia mutta ei sattunut nyt silmiin!
käynnistin moottori, sj 410. 1983. - ei lyö päälle, ei siis toimi.
En ole viel purkanu.
- Onko yleistä esim. solenoidi vika, jumi? Vai kärähtääkö nämä?
- Mistä uusi käynnistysmoottori, tai osia ?
james_III
16.05.2022, 06:09
käynnistin moottori, sj 410. 1983. - ei lyö päälle, ei siis toimi.
En ole viel purkanu.
- Onko yleistä esim. solenoidi vika, jumi? Vai kärähtääkö nämä?
- Mistä uusi käynnistysmoottori, tai osia ?
Ei lyö päälle ihan jokakerta ja toisaalta pyörii vapaana "ikuisesti" tuntuu olevan kahden suikkelin kokemuksella ihan ominaisuuksia. Lopultaan kyllä kuun ja maan asento ollu suotuisa ja käynnistyy.
- aiemmin on toiminu, nyt ei lyö päälle talvisäilytyksen jälkeen.
Yritin hellästi koputellakin...
Ajattelin irrottaa solenoidin tarkistukseen, irtoaako se, vai ptääkö ruuvvata koko startti irti?
- aiemmin on toiminu, nyt ei lyö päälle talvisäilytyksen jälkeen.
Yritin hellästi koputellakin...
Ajattelin irrottaa solenoidin tarkitukseen, irtoaako se, vai ptääkö ruuvvata koko startti irti?
Meillä aikanaan neljäkympissä sama, ja ongelma hoitui PPP metodilla. Pura, Putsaa ja Paketoi.
Jos laiskottaa, niin käy nyt ainakin piuhaliitokset läpi (putsaa sekä rasvaa) ja varmista että akku oikeasti tikissä.
kysynpä tässä ketjussa, että mistä ihmeestä saan sj410 ylikokomännät+renkaat? Sylinteri on nyt alkuperäisissä mitoissa mutta niin kulunut, että pakko porata ylikokoon. Kivijalkakauppa nosti kädet pystyyn ja nettiokaupoissa näyttää olevan "ei varastossa" -merkintöjä ylikokomännille.
Mitähän tuo sarja pitää sisällään ?
https://www.ebay.com/itm/254890800852?hash=item3b58acf6d4:g:-R0AAOSwbgpfUjcB
Kiitos vinkistä! Huomenna lohko menee koneistajalle syyniin. Katsotaan ensin, että missä kunnossa sylinterit on. Jonkin verran naarmuja ja sormeen tuntui ura yhdessä pytyssä. Joku on ilmeisesti hoonannut pyttyjä, mutta jälki epätasainen. Ikään kuin pytyt olisivat soikeat. Kone on syönyt öljyä tolkuttomasti. Venttiilinvarren tiivisteet näyttivät olevan kunnossa.
Minulta löytyy Lahdesta F10A koneeseen uusia ylikoko mäntäsarjoja renkaineen. Muistaakseni ainakin +0.25 ja ehkä myös +1.00. Made in Japan kamaa 90-luvulta, ei verrattavissa intian laatuun. Laita YV jos edelleen tarve
kysynpä tässä ketjussa, että mistä ihmeestä saan sj410 ylikokomännät+renkaat? Sylinteri on nyt alkuperäisissä mitoissa mutta niin kulunut, että pakko porata ylikokoon. Kivijalkakauppa nosti kädet pystyyn ja nettiokaupoissa näyttää olevan "ei varastossa" -merkintöjä ylikokomännille.
yksityisviestin lähetys ei taida onnistua jostain syystä. Koneistajalla selvisi, että pytyt on porattu ylikokoon 66,5 mm eli millin ylikokoon. Pelkät renkaatkin riittäisivät, mutta ostan männät ja renkaat jos vain LaaLaa sellaiset omistaa. Laitatko yksityisviestin? Olen ensi viikonloppuna tulossa etelään ja voisin hakea osat samalla.
Missä järjestyksessä renkaat ovat männän laelta alaspäin lähtien? Sarjassa on täysin mustat ja mustat joissa kiiltävä pinnoite ulkokehällä (sylinteriä vasten) puristusrenkaat. Niissä on pienet 00 tai joltain sellaiselta näyttäät merkinnät. Merkinnät tulee varmaankin ylöspäin?
itse itselleni vastaten. Tässä youtubevideossa 1.3 l koneeseen laitetaan pinnoitettu rengas ylimmäiseksi ja täysin musta sen alle. Näin kai sitten menee myös litraisen konee kohdalla.
https://youtu.be/VxdhafHCXeM?t=380
Tapaus suzuki samurai ykspisteruiskulla. Ongelma on korkea tyhjäkäynti kylmänä. Vaikka hellepäivänä ulkolämpö varjossa huitelee 30 astetta, niin suzuki huutaa tyhjäkäynnillä 3000 rpm, tovin kuluttua alkaa humpaaminen 3000...2500...3000..2500... jonkun minuutin kunnes laskee n.2000, kaikkineen n. 5 minuuttia kunnes tyhjäkäynti laskee vajaaseen 900.n Talvella kestää vielä kauemmin.
Kaikki letkut ja liittimet käyny läpi monesti eikä niissä tunnu olevan mitään havaittavaa vikaa. Anturi? eihän niitä montaa ole.
Mistä vikaa vois hakea, oliskos hyviä vinkkejä. Vai onko tää ominaisuus eikä vika?
Tuollainen tuli bongattua eilen Hgin Malmilla cruisingin etkoilla. Vaikka en olekaan mikään Vitara-asiantuntija, niin tunnistihan tuon merkkiä vaihtaneeksi.
https://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Tracker_(Americas)#/media/File:1989-1991_GMC_Tracker.jpg
Tuollainen tuli bongattua eilen Hgin Malmilla cruisingin etkoilla. Vaikka en olekaan mikään Vitara-asiantuntija, niin tunnistihan tuon merkkiä vaihtaneeksi.
https://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Tracker_(Americas)#/media/File:1989-1991_GMC_Tracker.jpg
Kanadan Geo Trackereitä on juu kourallinen suomessa, kaikki jotain kautta yksityisten maahan tuomia. Käytännösä ihan sama auto Vitaran kanssa lukuun ottamatta joitain ulkonäköön vaikuttavia detalji osia.
Ainakin yksi hopeanvärinen Jimnykin (2005-2013?) on suomikilvissä "Letukan" logolla. Mistä lie tänne uinut, mutta logottomasta maskista päätellen oli ihan orginelli Chervoletina alunkin myyty.
Moro, päätin rekisteröityä ja kysellä täältä apuja.
Eli 89vm samurai polttaa puolan sulaketta jatkuvasti, kipinä hukassa. Sulakkeen vaihto auttoi kerran ja auto toimi noin viis minuuttia.
Kokeiltu on seuraavia konsteja; kokeiltu toista puolaa samanikäisestä toimivasta pelistä, samoten virranjakaja sisus vaihettu, kärjet kokeiltu, virtalukko samoten, ja sulake vain palaa aina. Yleismittaria ei ole ainakaan vielä joten mitä pitäs ja voi vielä tehdä ja kokeilla? On siis toinen saman ikäinen auto jäänyt varaosiksi josta hyvä ollut ottaa ja testata.
Sitten on tuo uudempi vm98 samurai joka ei oikein kierrä eikä liiku kuin hyvin nihkeästi. Moottorivika palaa silloin tällöin. Kaasarin käytin auki ja varmistin että se polttoaineen kaasujen puhistuspönttö mikälie onkaan toimii. Vähän monimutkaisempi systeemi antureineen kuin vanhempi. Pysyy kyllä käynnissä ja lähtee hyvin käyntiin mutta ei vaan kierrä kunnolla. Sytytys, kipinä ja puristukset hyvät.
kellukka
09.08.2022, 20:18
Ei sattus joku tietää minkä jouset kävis tuohon grand vitaraan, sais olla n. 50mm pidemmät.
Soininen
06.09.2022, 12:24
Elikkäs oltas hankkimassa rouvalle kaupunki autoksi ja itselle sitten metsästys autoksi joko pätkä vitaraa taikka sitten jimnyä.
Lyhyen akselivälin johdosta kumpikin auto on talvikelissä melko vikura ajeltava takaveto päällä, rouvaa ajatellen. Mitenkäs tuo talviajo onnistuu että neliveto olisi aina päällä? Minulle on kerrottu ettei nuilla saisi ajaa nelivetopäällä kun vain jos on erittäin liukasta taikka sitten jossain pehmeillä metsä poluilla, kuulemma särkee vetarit yms. Vielä kovin tuntematon aihe tämä merkki ja muutenkin tämä ns "vanhankansan" neliveto :D
Takavedolla ajelu lyhyellä akselivälillä on opettavaista! :D
Nojoo, kyllähän se neliveto voi päällä olla, ilman että oikeasti mikään hajoaa, mutta herkempi vaan puskemaan mutkissa, kun ei ole keskitasauspyörästöä. Onneksi sitä vetosuhdetta on helppo lennosta vaihtaa, niin siinä kyllä oppii ajossa taka- ja nelivetoa käyttämään tilanteen mukaan.
Soininen
06.09.2022, 13:12
Takavedolla ajelu lyhyellä akselivälillä on opettavaista! :D
Nojoo, kyllähän se neliveto voi päällä olla, ilman että oikeasti mikään hajoaa, mutta herkempi vaan puskemaan mutkissa, kun ei ole keskitasauspyörästöä. Onneksi sitä vetosuhdetta on helppo lennosta vaihtaa, niin siinä kyllä oppii ajossa taka- ja nelivetoa käyttämään tilanteen mukaan.
Hyvä tietää, ihmettelinkin että on heikkoatekoa jos ei voi ajella :D
Mites nuo käsikäyttöset napalukot, kannattaako ne pitää aina päällä ja sisältä sitten kepistä vetää nelikko päälle ja takaisin?
Ja onkos näissä vanhemmissa Vitaroissa ja jimnyissä mitä kannatta ostohetkellä tutkia erityisesti?
Huoletta olen ajellut talvella neliveto päällä. Tietysti jos oikeasti kuiva tai sula asfaltti osuu kohdalle, vaihdetaan takavedolle. Varsinkin parkkihalleihin ajaessa sen heti huomaa, jos 4-veto unohtunut päälle. Mutta ei sieltä tosiaankaan mitään hajoa. Toki aiheuttaa kuormaa voimansiirrolle eli saattaa lyhentää jonkun tuhat kilometriä elinkaaren loppupäästä. Itse en ole siitä murehtinut.
Manuaaliset napalukot on ihan hyvät, mutta arkiautossa automaattiset tai Jimnyn alipeineiset on kyllä todella huolettomat ja toimivat. Rajummassa offikäytössä manuaaliset on toimivaksi todettu ja miksei ihan arkikäytössäkin, ovat vaan vähän työläämmät, jos haluaa ettei takavedolla etupäässä pyöri kaikki romut turhaan.
Ruosteethan ne isoin murhe näissä mielestäni on. Tekniikan kolinat ja jurinat on korjattavissa ykkös satasilla.
Jos autossa levikkeitä tai helmamuoveja, niiden alla voi olla melkoisia yllätyksiä. Vitaroissa ja Jimnyissä kannattaa kurkata takakulmien kuntoa sisälokareissa, takalattian kunto maton alta ja jalkatilat mattojen alta.
Soininen
06.09.2022, 19:34
Huoletta olen ajellut talvella neliveto päällä. Tietysti jos oikeasti kuiva tai sula asfaltti osuu kohdalle, vaihdetaan takavedolle. Varsinkin parkkihalleihin ajaessa sen heti huomaa, jos 4-veto unohtunut päälle. Mutta ei sieltä tosiaankaan mitään hajoa. Toki aiheuttaa kuormaa voimansiirrolle eli saattaa lyhentää jonkun tuhat kilometriä elinkaaren loppupäästä. Itse en ole siitä murehtinut.
Manuaaliset napalukot on ihan hyvät, mutta arkiautossa automaattiset tai Jimnyn alipeineiset on kyllä todella huolettomat ja toimivat. Rajummassa offikäytössä manuaaliset on toimivaksi todettu ja miksei ihan arkikäytössäkin, ovat vaan vähän työläämmät, jos haluaa ettei takavedolla etupäässä pyöri kaikki romut turhaan.
Ruosteethan ne isoin murhe näissä mielestäni on. Tekniikan kolinat ja jurinat on korjattavissa ykkös satasilla.
Jos autossa levikkeitä tai helmamuoveja, niiden alla voi olla melkoisia yllätyksiä. Vitaroissa ja Jimnyissä kannattaa kurkata takakulmien kuntoa sisälokareissa, takalattian kunto maton alta ja jalkatilat mattojen alta.
Tämäpä selventää asioita huomattavasti, kiitos tästä! :)
Onneksi itsellä pysyy työkalut hyppysissä ja esab löytyy myös, joten joskus jos ruoste hommia eteen sattuu niin saa itse tehtyä.
Jimppa on oikeasti liukkaalla ainakin naiselliselle naiselle mahdoton ajettava takavedolla. Sensijaan nelikkona menee jopa all season-rengastuksella, kun vaan muistaa jarruttaa/hiljentää ajoissa:)
Vetotavan vaihto sujuu yhdellä vivunliikkeellä kabiinista kytkin pohjassa(jopa <100km/h vauhdista), ei vaadi mitään jumppaa.
Jimppa on oikeasti liukkaalla ainakin naiselliselle naiselle mahdoton ajettava takavedolla.
Jummi että tästä kommentista saatiin mahtavat naurut ja hörskyvä puheenaihe duunissa ilatapäiväkahveella palaverin jälkeen! :D Miten määritellään "Naisellinen nainen"? Entäpä "Mahdoton"? Varsinkaan tässä yhteydessä. Moisella machoyyberalfakarjutestosteoroininimaasturilla!
Kotelomekko tai piukka hame vaikka tiukatkaan nailonit jalassa ei vaikuta polkimien käyttöön mitenkään, rakenne kynsilläkin pyörittää rattia siinä missä "äijän" pureksituilla surunauhaisilla, mahdolliset laitetut hiukset ja meikkikään tuskin suuremmin ajosuoritteeseen liukkailla vaikuttaa sen enempää kuin rasvainen kuontalo & sänki leukaperissä "äijällä".
Sensijaan nelikkona menee jopa all season-rengastuksella, kun vaan muistaa jarruttaa/hiljentää ajoissa:)
Fysiikan lakeihin ei liene sukupuolella, "naisellisuudella" tai "miehisyydellä" kovinkaan suurta merkitystä.
Vetotavan vaihto sujuu yhdellä vivunliikkeellä kabiinista kytkin pohjassa(jopa <100km/h vauhdista), ei vaadi mitään jumppaa.
2005 --> 2019 ihan vain nappia painamalla. Edit: Puoliskon lisäyksenä myöskin aivan kabiinista, ulkona käymättä. :D
Vaan asiaan:
Tainnut aiemminkin Jimny ketjussa mainita että keula on myös todella ruostealtis paikka. https://www.google.com/search?q=jimny+rust+behind+headlights&rlz=1C1TEUA_enFI565FI565&sxsrf=ALiCzsb811IFeZMNDV6_5gNjKkcov6E_iw:166256730 4561&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiz2OnsiYP6AhVRiIsKHYGeBb0Q_AUoAXoECAEQA w&biw=1366&bih=625&dpr=1 Meillä 2008:issa ei pehmeää ollut kulmissa, eikä siinä pahamaineisessa "takakontin" poterossakaan. Mutta keula valojen ja muovien takaa sormella puhkottavan hapero. Paha vain että tuolle muovien takana olevalla alueella jonne katsurikaan ei oikein pääse kurkkimaan & koputtelemaan sijaitsee myös etummaisimmat korin kannakkeet! Muutaman tapauksen tiedän ensioireena keulan mätimisestä että ajovalojen säätö lakkasitoimimasta kun ei kovaa jäljellä mihin vastata. Nökäreellä tuli ajettua 150K josta 90% kaupungissa, eli talvisin varsinaisessa suolasateessa. Pesty kyllä säännöllisesti ja huolella painepesurilla, niin päältä kuin altakin, mutta sattuneesta syystä ei konehuoneesta tahi maskin takapuolelta... Massaamaton vehje, eli syy vai seuraus ruostumis/ruostumattomis paikoille?
Soiniselle vastaisin tuohon vikuruuteen että jos on niin liukasta "city" oloissa että Jimppa hankalaksi takapotkulla muuttuu, niin se on kyllä muuttunut silloin jo aika hemmetin huonoksi etenemään kevyen perseensä tähden. Jos taasen nelikolla yrittää kaupunkiajossa turhan rivakasti liukkailla kimmottaa, niin silloinpa se vasta kummalliseksi muuttuukin. Ensin aliohjautuu ja puskee pirusti, sitten sladdaa ja heti perään mennäänkin nelipyöräluisussa sinne minne massa vie. Järkevästi ajaen ei mitään ongelmia. Monin verroin kaikin puolin parempi sitymaasturi kuin yksikään niistä varsinaisista sitymaastureista. Motarinopeuksilla sitten takapotkulla liukkailla ihan oikeasti vaarallinen...
Jäykällä nelivedolla liukkaalla ajamisessa on sitten se puoli, että jos se lähtee kirjottamaan , niin takaisin hallintaan saaminen on hankalampaa kuin pelkällä takavedolla. Koska etu ja taka-akselin välille ei voi syntyä pyörimisnopeuseroa, niin se pakottaa jonkun renkaan luistamaan siinä tilanteessa kun auto menee sopivasti poikittain. Keskitasauspyörästö tms. Poistaa tämän ongelman.
Jäykällä nelivedolla liukkaalla ajamisessa on sitten se puoli, että jos se lähtee kirjottamaan , niin takaisin hallintaan saaminen on hankalampaa kuin pelkällä takavedolla.
Hmm, näin mielikuvaharjoituksena yhden talven jimnyilleenä tuossa tilanteessa nelivedolla ei auttane ainakaan heti edes se perinteinen kytkimen painaminen pohjaan ohjaten haluttuun suuntaan ja se toinenkin perinteinen eli oikaiseminen antamalla lisää kaasua on epävarmempaa kuin keskitasauspyörästön kanssa (ottamatta kantaa tehojen riittävyyteen).
Elikkäs oltas hankkimassa rouvalle kaupunki autoksi ja itselle sitten metsästys autoksi joko pätkä vitaraa taikka sitten jimnyä.
Lyhyen akselivälin johdosta kumpikin auto on talvikelissä melko vikura ajeltava takaveto päällä, rouvaa ajatellen. Mitenkäs tuo talviajo onnistuu että neliveto olisi aina päällä? Minulle on kerrottu ettei nuilla saisi ajaa nelivetopäällä kun vain jos on erittäin liukasta taikka sitten jossain pehmeillä metsä poluilla, kuulemma särkee vetarit yms. Vielä kovin tuntematon aihe tämä merkki ja muutenkin tämä ns "vanhankansan" neliveto :D
Meillä aikanaan yritettiin selvitä kahdella autolla, joista toinen oli ensin sj410 ja sittemmin jimny. Jos ei rouva joudu kuin kaupungissa pyörittelemään, on se vielä toteutettavissa.
Mutta sittemmin kun muutettiin landelle, 30km suuntaansa töihin, ei se enää toiminut. Itseänikin vtutti tosi paljon porata päivittäin 60km Jimnyllä maantiellä.
Nyt onkin ollut jo 10v kolme autoa pihassa, "ykkösauto", "kakkosauto" ja jimny.
Kakkonen on joku tonnin parin ritsa, tällä haavaa Bora, joka kuitenkin on 100 kertaa parempi maantiellä kuin jimny.
Ja nelikkoa voi huoletta käyttää, toki sen omaksi ilokseenkin ottaa pois täysin sulilla teillä.
Moro Suzukitietäjät..
Nyt olis hieman jäykempää kysymystä tiedossa.
Eli minkälaista rääkkiä kestäis Suzukin jakolaatikko, jos sen kääntäisi erinäisessä projektissa "väärinpäin", eli syöttäis voimaa laatikkoon takavedon kardaanin laipasta ja ottais vedon ulos sekä vaihteistoon menevältä laipalta, että etuvedon kardaanille menevältä laipalta.
Ajatus olisi ottaa Suzukin jakolaatikko ja edelläkuvatulla tavalla kääntää se ympäri siten, että Toyotan jakolaatikon takakardaanin laipalta vetäis kardaanin tuonne Suzukin jakolaatikon persaukseen ja etuveton, sekä vaihdelaatikon alukuperäiseltä laipalta ottais vedot kahdelle taka-akselille..
Eli 6x6nen olisi ajatuksissa.
Se Suzukin jakolaatikkohan vissiin on nopealla puolella 1:1 välitteinen. Pikkupuolta luonnollisesti ei tulis koskaan käytettyä. Ja ajatuksena ei olis ihan hullu HC-Offi, kun se aikakausi oli ja meni, toistaiseksi.
Mutta kestäähän sen toki pitäis..
Moro Suzukitietäjät..
... ottais vedon ulos sekä vaihteistoon menevältä laipalta, että etuvedon kardaanille menevältä laipalta...
Noiden välillä on välitysta; 410 valollisessa jakisessa n 1.409 ja muissa suzukeissa suurinpiirtein samaa suuruusluokkaa.
Ota mallia tuolta 6x6 suzukista, kuvista selviää jakolaatikon modifiointi, toki tuolla tavalla toteutettuna pitää kääntää toisen akselin vetopyörästö ylösalaisin.
http://www.samurai.terenaky.cz/opravy/sestikolka.htm
http://www.samurai.terenaky.cz/obrazky/opravy/sestikolka/rozvodovka/1339.jpg
Okei. Pitääpä tutkailla. Kiitos.
Siitä aihio
https://silodrome.com/barry-sheene-suzuki-jimny/
Millasia tukivarsi ratkaisuja toverit on käyttäny 410 kierrejousilla? Jimmyn varisia näytti saavan jos jonkin näköstä, panhardikin varmaan aika passelin mittanen jimmystä vai käyttääkö rangen kolmiota? Tietysti halvin on tässäkin se avain sana :D
Millasia tukivarsi ratkaisuja toverit on käyttäny 410 kierrejousilla? Jimmyn varisia näytti saavan jos jonkin näköstä, panhardikin varmaan aika passelin mittanen jimmystä vai käyttääkö rangen kolmiota? Tietysti halvin on tässäkin se avain sana :D
Eteen suosittelen esim Roverin jakareita. Jimnyn vastaavat ei oikein meinaa kestää vähänkään rajumpaa menoa, vaan taipuvat. Samoin uudemman LJ70:n lenkkipää jakarit on menneet mutkalle ojan ylityksessä.
Taakse roverin kolmio on hyvä. Toki kannattaa mallailla suoria nelilinkkejä esim HDJ80/GR patrol ja niiden kaveriksi vaan panhard.
Multa saa kestäviä jimpan etuvarsia, tehty S650 kovasta levystä ja of500 kulutuslevystä.
Eteen suosittelen esim Roverin jakareita. Jimnyn vastaavat ei oikein meinaa kestää vähänkään rajumpaa menoa, vaan taipuvat. Samoin uudemman LJ70:n lenkkipää jakarit on menneet mutkalle ojan ylityksessä.
Taakse roverin kolmio on hyvä. Toki kannattaa mallailla suoria nelilinkkejä esim HDJ80/GR patrol ja niiden kaveriksi vaan panhard.
Täytynee katsoa millanen tarjonta on noissa rangen osissa nykyjään. 4x4 partsi näyttäs myyvän jotain uniball jakareita jimmyyn mutta liekkö sitten sen kestävemmät kun lj:iin.?
Multa saa kestäviä jimpan etuvarsia, tehty S650 kovasta levystä ja of500 kulutuslevystä.
Tulee tieliikenne vehkeeseen niin eikö sillon pidä olla jotain dokumenttia tarjota osista muutoskatsastuksessa?
Moro! Tietääkö joku kuinka paljon LHD ja RHD johtosarjat kokoautoon eroaa toisistaan? Ebay väärällään RHD johtosarjoja
Mietin tässä että viitsiikö semmosta tilata ? Vai joutuuko sitä muokata niin paljon että on melkeen sama tehdä uusi...
-Petteri-
13.01.2023, 20:06
Rebuild kittiä 413 kääntöpäihin pitäs alkaa asentaan, oisko kellään antaa ohjetta kääntöpään kartiolaakereiden sopivaan tiukkuuteen? Sekä pyöränlaakerien kiristys ohjetta? Tai linkkiä mistä löytyy ohjeet.
Youtubessa ois kyllä videoita vai ei niistä ota selvää tämmönen joka välttävästi ymmärtää vain suomea:(
Rebuild kittiä 413 kääntöpäihin pitäs alkaa asentaan, oisko kellään antaa ohjetta kääntöpään kartiolaakereiden sopivaan tiukkuuteen? Sekä pyöränlaakerien kiristys ohjetta? Tai linkkiä mistä löytyy ohjeet.
Youtubessa ois kyllä videoita vai ei niistä ota selvää tämmönen joka välttävästi ymmärtää vain suomea:(
413:n korjaamo manuaalista:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2517&pictureid=241627
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2517&pictureid=241626
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2517&pictureid=241625
tallenna kuvat koneelle nyt kun ne vielä on näkyvillä
-Petteri-
14.01.2023, 22:51
Suuret kiitokset näistä:)
Kuvat tallessa
james_III
27.01.2023, 09:32
Paljonkohan mahtaa olla natiivisti SJ413 rungon ja akselin välissä ilmaa? Vielä parempi, jos jostakin löytyisi mittakuva, josta tämä ilmenee :confused:
-Petteri-
14.03.2023, 11:46
Mistä löytyy aisinin napalukkoihin uudet o-renkaat?
Marmoritiskiltä kävin kyseleen niin ei löytäneet kuvaa lukkojen sisuksista:confused:
Vanhasta mitat ja Guuglaa mistä helpoiten.
Aikanaan Tojon marmorilta Berttaan kyselin, niin pokka naamalla selitti että ei edes purettavissa ja yrittivät koko lukkoa myydä. Silloin soppaiset löytyi tiivistekeskuksesta.
Löytyiskö netistä kun etsii tuolla kuvissa näkyvällä tyypillä?
https://www.ebay.com/itm/302426470412
-Petteri-
14.03.2023, 16:03
Joo, tuota tuliki kateltua. Täytyy koittaa tilata jostai maailmalta jos ei kotimaasta löydy:rolleyes:
https://www.ebay.com/itm/155047606845
Tuommonen tuli laitettua tilaukseen, katotaan mitä tulee ja millon tulee.
Toyotan marmorilta kait tällä numerolla:
43532-60010
EN sano varmaksi, mutta nopealla googlauksella näyttäisi olevan tuo.
-Petteri-
22.03.2023, 18:18
No nyt tuli kiinasta ledi umpiot susukin keulalle, mutta eihän nuo ookkaa ihan plug and play:D
Miten nuo ois helpoin/järkevin kytkeä käyttöön:confused:
Sj413 kyseessä.
Aika vaikea on annetuilla tiedoilla päätellä? :D
Pikkuvalmet
27.03.2023, 09:46
No nyt tuli kiinasta ledi umpiot susukin keulalle, mutta eihän nuo ookkaa ihan plug and play:D
Miten nuo ois helpoin/järkevin kytkeä käyttöön:confused:
Sj413 kyseessä.
Installing LED headlights On My Suzuki Samurai
https://www.youtube.com/watch?v=uRhNXGZUzxA&ab_channel=MountainKeep
-Petteri-
27.03.2023, 10:57
Jees, rele ohjaus niille täytyy rakentaa, appiukko piirteliki jo kytkentäkaavion. Enköhän minä sillä saa valot pelaamaan:o
Pari relettä ja h4lampunkantaa tuli motonetistä jo haettua.
-Petteri-
11.07.2023, 16:52
Miten nuo jack wheelerin 8 tuuman vanteet -22etllä menee 235/75 kumien kans vakiolevikkeillä olevaan 413, tuleeko kuvio yli levikkeistä?
Kaikki vinkit ja neuvot olis tarpeen kun päästään kohta sovittamaan konetta suzukiin.
Nyt löytyy jo moottori korvat, sovitin laippa ja Suzukin 3 lapanen sintteri levy.
Kone just Jakopää rempassa ja sit pitäis rupee purkaa vanhaa mottia pois keulilta.
Onkos muilla tullut moista vastaan että takariipukkeet hakkaa koukun runkorautaa vasten? Sai taas ihmetellä ku alustan vaihon jälkeen kalkattaa kuopissa ja jakolaatikon kiinnikkeekki vaihoin. Varmaan häätyy näyttää rälläkkää ja migiä tuolle raualle että saa tillaa riipukkeille..
Luin että porukat on käyttänyt Suzukin omaa vauhtipyörä vastaavissa projekteissa kun tulee Suzukin oma vaihteisto käyttöön.
Miten olette keskittäneet sen VW koneeseen. Koneessa paljon isompi keskitys holkki. Olisko jotain kuvaa tai vinkkiä.
Onkos muilla tullut moista vastaan että takariipukkeet hakkaa koukun runkorautaa vasten? Sai taas ihmetellä ku alustan vaihon jälkeen kalkattaa kuopissa ja jakolaatikon kiinnikkeekki vaihoin. Varmaan häätyy näyttää rälläkkää ja migiä tuolle raualle että saa tillaa riipukkeille..
Mulla otti riipukkeet kiinni tankin panssariin, piti hivenen panssaria muokata niin sovi kaikki palikat olemaan sovussa omilla paikoillaan.
Olisko jollain Suzuki samurain johtojen väreistä tietoa, tarttis saada mittaristoon eloa tosta VW koneesta.
-Petteri-
17.10.2023, 17:51
Oisko tietua mahtuuko vitaran öljypohja olemaan vakioalustaisessa sj413?
G13bb tulossa keulalle ja ois tuommonen vitaran öljypohja jossa tuo asentotunnistimen paikka valmiina:rolleyes:
No nyt ois hieno
https://www.nettiauto.com/suzuki/sj410/13852862
Jos ois joutavaa rahaa niin ostaisin ihan kuriositeetiksi :D
Mikä startti jaksais pyörittää tota 1.9td aaz paremmin??
Nyt pakkasilla pyörii tosi hitaasti kone vaikka kahdesta optimasta antaa virtaa.
Oliko jonkin vuosimallin vitarassa välitetty startti??
-Petteri-
12.01.2024, 22:26
https://www.4x4parts.fi/fi/jousisarjat/14109-suzuki-samurai-2-trial-suspension-kit-2400000062707.html
Onko tuosta kellää kokemusta?
Käykö vakio ohjausvarsi tuohon?
Terve vain kaikki ''onnelliset'' suzukin omistajat niin se on kohtapuolin kesän puolella ja suikka kausi alkaa. Elikkäs sähköflektiä aloin miettiin tuohon mutta mietityttää että milläs termari ja lämpökytkin kombolla alan ammattilaiset on ajanu? Mitenkäs olisko lömpökytkin parempi olla alaletkussa vaiko syylärissä vai olettako kokkeilu niitä syylärin kennon ritilän välliin pukattavia antureita onko toiminu? Kiitokset jo etukäteen! :D
J0hannes
21.05.2024, 10:02
Ratkesko tää / mahtuiko?
Oisko tietua mahtuuko vitaran öljypohja olemaan vakioalustaisessa sj413?
G13bb tulossa keulalle ja ois tuommonen vitaran öljypohja jossa tuo asentotunnistimen paikka valmiina:rolleyes:
-Petteri-
21.05.2024, 10:59
Ei mahtunu, kolisi akseliin. Hitsasin vakio öljypohjaan asentotunnistimen paikan.
Huomasin että -90 Samurain takajousien riippujen puoleiset uretaanipuslat on kuluneet väljiksi. Kannattaako sinne laittaa uudet uretaaniset vai kumiset? Puslat on edellisen omistajan jäljiltä niin kestoiästä en osaa sano.
Onkohan noita puslia markkinoilla montaa eri kokoa? Korottavat jouset kyseessä, mutta merkkiä en tähän hätään muista.
zuitsisti
29.05.2024, 20:19
Nonii, tuli sillei puolhuolimattomasti / salakavalasti tolanen volvon B200F kone pihalle :D
Kävi sellanen villi ajatus että pistäs sen tuonne SJ413 nokalle, höystettynä jollain tomaatilla (AW71?).....
Mitäs kokemuksia porukalla on Volvon tekniikan ujuttamisesta suitsaan?
....pitkän ajan projekti... ei kannata odottaa henkeä pidätellen... voi muuttua siniseksi.. :D
Nonii, tuli sillei puolhuolimattomasti / salakavalasti tolanen volvon B200F kone pihalle :D
Kävi sellanen villi ajatus että pistäs sen tuonne SJ413 nokalle, höystettynä jollain tomaatilla (AW71?).....
Mitäs kokemuksia porukalla on Volvon tekniikan ujuttamisesta suitsaan?
....pitkän ajan projekti... ei kannata odottaa henkeä pidätellen... voi muuttua siniseksi.. :D
Riippuu paljolti innokkuudesta ja saatavilla olevista työstökoneista? Mulla meni vajaa viikko työntää 1.5 datsunin kone ja automaatti, välikardaani otti eniten aikaa
zuitsisti
30.05.2024, 21:35
...enemmänkin laiskuudesta.... :)
Joo, se välikardaani on takuuvarmasit lyhennettävien joukossa.
E: lähinnä askarruttaa se tomaatti, se taitaa olla aika pitkä..
...enemmänkin laiskuudesta.... :)
Joo, se välikardaani on takuuvarmasit lyhennettävien joukossa.
E: lähinnä askarruttaa se tomaatti, se taitaa olla aika pitkä..
Muistelisin että aw on lyhkäsempi kun tuo jatcon tekele (71cm) sillä joutuu siirtämään jakaria taaksepäin ja lyhentämään takakardaania jotta saadaan liuku pidettyä suhteellisen vakiona, eteen vastaavasti joko pidentää tai heittää spaceria, ne taitaakin olla koko komplexin vaikeimmat.
-Petteri-
31.08.2024, 22:01
Rupeaa sj413 vuosikatsastus läheneen, talvella tuli laitettua swiftin g13bb moottori jolla ajeltu muutama tuhat km. Hyvin vetää entiseen verrattuna:D
Mistä tarvittavat laput muutoskatsastukseen? Yhdeltä konttorilta kyselin niin meinasivat ettei muuta tarvi ku mistä näkee että on mallisarjan tehokkain tuo 413.
"Ollaan hiljaa saadaan susi".
Ketään ei kiinnosta eikä kukaan huomaa mitään, koskaan, sen kun katsastat sen normaalisti.
-Petteri-
01.09.2024, 18:26
Kaks kertaa oon tuon katsastanut eikä konepeltiä oo avattu kummallakaan kerralla:D vai oishan tuo hyvä saaha muutoskatsastettua:rolleyes:
-Petteri-
04.09.2024, 18:02
Pitäs alustaa päivitellä sjstä, onko tästä kokemuksia:
https://www.4x4parts.fi/fi/jousisarjat/14109-suzuki-samurai-2-trial-suspension-kit-2400000062707.html
Puolet halvempi ku ironman tai ome.
Ei tuu rankkaa offroadia ajettua:D
Mie laitoin joku vuosi sitten jimnyyn raptorin sarjan. Sehän on kierrejousilla tosin.
On se siellä kestänyt, paitsi iskarien suojakumit ei kestäneet pyhätöntä viikkoa.
suzu_ukko
07.11.2024, 15:36
Grand Vitara -00, etupyörän laakeri vaihto edessä, mikä on etupyörän laakerin momentt
Pitäs alustaa päivitellä sjstä, onko tästä kokemuksia:
https://www.4x4parts.fi/fi/jousisarjat/14109-suzuki-samurai-2-trial-suspension-kit-2400000062707.html
Puolet halvempi ku ironman tai ome.
Ei tuu rankkaa offroadia ajettua:D
Itellä ei Raptoreista ole hyviä kokemuksia, ne jouset taipuu ihan liian helposti mutkalle
Itellä ei Raptoreista ole hyviä kokemuksia, ne jouset taipuu ihan liian helposti mutkalle
Mä taas olen kolunnut vakio korkusilla raptorin pakoilla 7v ja ei viellä edes viiksekkäiksi ole menneet, 3" sarjasta kaverilla hävis puolessa vuodessa parituumaa seisoessa, osalla on menny norriakin vinoksi/poikki noista 3" sarjoista
james_III
10.11.2024, 11:07
Mä taas olen kolunnut vakio korkusilla raptorin pakoilla 7v ja ei viellä edes viiksekkäiksi ole menneet, 3" sarjasta kaverilla hävis puolessa vuodessa parituumaa seisoessa, osalla on menny norriakin vinoksi/poikki noista 3" sarjoista
Puolessa viikossa perä tippuu ton 2" :o Takana on muuten kestäneet, mutta madaltuu aika vinhaa vauhtia, akselilla toki tractionbar pelastamassa onnettomuudelta.
Edessä onkin sitte ongelmat eri, norrat ei kestä normaalia ajoa. Toki täytyy sanoa, että ovat notkeita painella prässillä takasin. Laatu tuotteet on helposti korjattavia, siitä tunnistaa. :rolleyes:
Tehtiin semmonen kokeilu eteen, että lehtien sidelenkit kempinpulteilla kiinnitettiin ympyräksi, nehän oli aina auki sillain offipalstamaisesti ja latit törrötti sitte jokasuuntaan. Apunorran häntään tehtiin liukuva lisäsidontalenkki sinne ihan päänorran juureen, sinne mistä se aina nurjahtaa. Vähä (5L) tynnyrijoustot kaiketi kärsi, yhtään alustaa kisaamisen jälkeen tutkimatta, sanosin että on hyvä ja kestävä :D
Grand Vitara -00, etupyörän laakeri vaihto edessä, mikä on etupyörän laakerin momentt
Momentti tuolle napamutterille on 216nm. Tarvitset sen irrotukseen työkalun.
Esim tällainen -> https://www.jimnybits.com/grand-vitara-wheel-bearing-ringlock-tool.html?srsltid=AfmBOoreZdLy7PduicgKzQVJxnnbCAdT 1cbD12w_gEHbuSLSEqJnFchV
Eipä ole tullut ajateltuakaan, että Jimnystä olisi pelkästään takavetoinen versio, mutta Suomessakin näyttää olevan yksi myynnissä ja Wikipedia kertoo
"Third generation (1998)"
"The 2WD option is only available as a five-speed manual".
Tähän vuodenaikaan pääasiallinen kohderyhmä Suomessa ei ehkä ole ensimmäistä talviautoaan hankkivat. :)
Onkohan Jimnyssä (SN413V-3) vuodelta 2003 stanssattuna VIN-koodia jonnekin päin koria? Jos on, niin minne? Yksi olis tuulilasin alla ja toinen konehuoneessa tyyppikilvessä, mutta onko niitä jossain muuallakin?
^Se on heikosti stanssattu oik. takatukivarteen, lokarinaukosta pääsee sitä hakemaan.
^Se on heikosti stanssattu oik. takatukivarteen, lokarinaukosta pääsee sitä hakemaan.
Whaaaat, oikeastiko takatukivarressa olisi myös valmistusnumero stanssattuna:eek:
Runkoaisassa se kyllä on oikean takarenkaan etupuolella rungon ulkopinnassa
^Joo, varmaan tuli väärä termi, siinä rautapalkissa joka näkyy oik. lokariaukosta.
suzu_ukko
30.01.2025, 17:44
Grand Vitara vm-00, 2,0l bensa, J20. Etuperä on kaput ja tarvis hommata siihen verestä osaa, passaako dieselin etuperä tuohon mun bensavehkeeseen?
Grand Vitara vm-00, 2,0l bensa, J20. Etuperä on kaput ja tarvis hommata siihen verestä osaa, passaako dieselin etuperä tuohon mun bensavehkeeseen? Todennäköisesti ei, koska diesel malliin on hyvin haastava löytää lukkoja akseleihin. Mut bensa malliin löytyy enemmän. Eli varmaan on eri välitykset.
kellukka
30.04.2025, 18:10
Mitenhän grand vitarassa 2.0hdi menee tuo moniurahihna,katkes piru hihna ja nut en löydä mistään miten tuon pitäs tuolla kiemurrella että tulis suurinpiirtein kaikki 7 rullaa peliin mukaan..
googleen
grand vitara 2.0hdi belt diagram
kellukka
04.05.2025, 10:37
Löytyy 6 rullalle vaikka kuinka mutta ei 7 rullan kuvaa. Mutta yllättäen löyty käyttöohjekirjasta kaikki variaatiot. Kannattaa näköjään joskus lukee käyttöohjeet.