View Full Version : Yleistä jorinaa suzukeista
Sivua :
1
2
[
3]
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Millainen kampe tuollainen Vitaran 2.0 V6 pannu oikeen on? Onko hyvä motti, jotain öljyvuodoista on mainittu jossain mutta ei oikeen tietoa löydy. Liekkö kyseessä yleinenkin ominaisuus ja kuinka kohtalokas? Kannattaako köyhän poropeukalon moiseen kajota vaikka vähänajettu olisikin? Entä jakopää, hihnalla vahi ketjulla? :o
Käykö samurain 91 ja 98 osat miten keskenään, kierre alustahan tossa uudemmassa on ja ruisku kone, mit miten vetarit, perät, kardaanit ym...
Käykö samurain 91 ja 98 osat miten keskenään, kierre alustahan tossa uudemmassa on ja ruisku kone, mit miten vetarit, perät, kardaanit ym...
käsittääkseni ei sovi ristiin
uudemman samurain voimansiirto linjasto on sama kun jinmyssä?
viisaammat voi korjata jos olen väärässä
käsittääkseni ei sovi ristiin
uudemman samurain voimansiirto linjasto on sama kun jinmyssä?
viisaammat voi korjata jos olen väärässä
En tiedä olenko sen viisaampi, mutta eiköhän akselit ole ihan samat kaikissa samuraissa, paitsi että nuo kierrejousialustalliset on varustettu high pinion etumurikalla?
Jimnyssä on leveämmät akselit kuin samuraissa, ja välitys on tiheämpi(samurai 3.7, jimny 4.11). Jimnyssä on myös ihan oma spesiaalipaska jakis, ja paljon pidemmät kardaanit pidemmän akselivälin takia(laipat tosin ovat samat kuin samuraissa), joten ei ole Jimnyn voimansiirrossa paljoakaan yhteistä vanhempiin...
Millainen kampe tuollainen Vitaran 2.0 V6 pannu oikeen on? Onko hyvä motti, jotain öljyvuodoista on mainittu jossain mutta ei oikeen tietoa löydy. Liekkö kyseessä yleinenkin ominaisuus ja kuinka kohtalokas? Kannattaako köyhän poropeukalon moiseen kajota vaikka vähänajettu olisikin? Entä jakopää, hihnalla vahi ketjulla? :o
Kellään kokemusta?
En tiedä olenko sen viisaampi, mutta eiköhän akselit ole ihan samat kaikissa samuraissa, paitsi että nuo kierrejousialustalliset on varustettu high pinion etumurikalla?
Jimnyssä on leveämmät akselit kuin samuraissa, ja välitys on tiheämpi(samurai 3.7, jimny 4.11). Jimnyssä on myös ihan oma spesiaalipaska jakis, ja paljon pidemmät kardaanit pidemmän akselivälin takia(laipat tosin ovat samat kuin samuraissa), joten ei ole Jimnyn voimansiirrossa paljoakaan yhteistä vanhempiin...
Ostin nettiautosta sen"taxfree" suikan, verot siitä kuitenki maksettu, kun veron ja veron perumisen ero oli 16e niin ja se on 91, mutta 92 käyttöön otettu. Miten siitä sais muutettua vähä päästöisen, että saa leimalle?
En tiedä onnistuisko mut jos laittais vaikka jostain -96 swiftistä koneen ruiskuineen ja katalysaattoreineen niin kelpaisko se muutoskatsastettuna leimalle ?
Ostin nettiautosta sen"taxfree" suikan, verot siitä kuitenki maksettu, kun veron ja veron perumisen ero oli 16e niin ja se on 91, mutta 92 käyttöön otettu. Miten siitä sais muutettua vähä päästöisen, että saa leimalle?
Onkos se pakko olla sitten vähäpäästöinen?
Velipojalla on vastaavan ikäinen samurai työn alla, eli käyttöönottovuosi -92, mutta voi olla että sekin on -91 mallia kuitenkin. Ja muistaakseni se ei ainakaan ole mikään vähäpäästöinen, eikä ruiskukoneellakaan.
Kekkeruusi
16.03.2013, 16:26
kympin vaihteistosta taas..
mitä noista ruuveista säädetään mitkä näkyy tossa kepin reiän vieressä molemmilla puolilla?vai säädetäänkö mitään.
(jostain olin kuulevinani että vaihteiden kytkeytymistä ??vai käsitinkö väärin )
http://i4.aijaa.com/b/00148/11933464.jpg (http://aijaa.com/EK280V)
kympin vaihteistosta taas..
mitä noista ruuveista säädetään mitkä näkyy tossa kepin reiän vieressä molemmilla puolilla?vai säädetäänkö mitään.
(jostain olin kuulevinani että vaihteiden kytkeytymistä ??vai käsitinkö väärin )
http://i4.aijaa.com/b/00148/11933464.jpg (http://aijaa.com/EK280V)
Mitä itse perehdyin tuohon omaan 410 laatikkoon kasatessa sitä paikalleen niin nuo jousethan pitää sen kepin oikeassa liikkeessa että löytyy kaavio,eli ilman jousia olis ku ajais fiat 127:kalla :D kannattaa myös olla tarkkana kun ujuttaa keppiä reikään :D että molemmat nuo jouset on paikallaan, omassa meinas karata tuo oik puoleinen jousi ja tappi..
Siihen oli leimaus topannu, pitä olla vähäpäästoinen ja 98 vuoden ekat on kuulemma kaasari pelejä, eli kai kaasarikin voi olla vähäpäästöinen. Varaosa autoks ton ostin, mutta on niin hyvä peltinen, että taidan tehdä korin vaihdon, jos ei saa leimalle pelkällä katilla
Siihen oli leimaus topannu, pitä olla vähäpäästoinen ja 98 vuoden ekat on kuulemma kaasari pelejä, eli kai kaasarikin voi olla vähäpäästöinen. Varaosa autoks ton ostin, mutta on niin hyvä peltinen, että taidan tehdä korin vaihdon, jos ei saa leimalle pelkällä katilla
Vähän kyllä epäilen ettei noista uudemmista mitään kaasariversioita ole... Vuonna -92 ruiskukone tuli samuraihin alkujaan, joten tuskin siitä ollaan takaisin kaasariin enään hypätty, ellei sitten ole kyseessä jonkun kehitysmaan tuontimalli.:D
Perhana kun kävin justiinsa tuolla velimiehen samurain vieressä, mutta en älynnyt tutkia papereita. Luulis kuitenkin että jos saman vuotista vehjettä on jo suomen kilvissä alkujaankin ollut "isopäästöisenä", niin miksei tuota sinunkin vehjettä saisi silloin kilpiin ihan sellaisenaan.
GaryRock
16.03.2013, 20:33
Itellä on -92 kaasarilla, tai ainakin käyttöönotettu vuonna 92.
Onko jossain VIN-koodin purkuohjetta tms? Netissä koitin tusinaa erilaista, mutta aika laihoin tuloksin.
Onko otteessa mainintta siinä 92, että vähäpäästöinen
GaryRock
17.03.2013, 08:11
Onko otteessa mainintta siinä 92, että vähäpäästöinen
Ei ole mainintaa vähäpäästöisyydestä. Muistaakseni maasturit tekee poikkeuksen vähäpäästöisyydessä vuoden -92 paikkeilla.
Ok pitääpä selvittää, ku tuo on henkilö auto otteen mukaan, tietäskö MATTI asiasta
Onko nuo 92 ruiskuja mitä teillä on
GaryRock
17.03.2013, 15:16
Onko nuo 92 ruiskuja mitä teillä on
Kaasari itellä
Uskaltaako joku, tai jotkut antaa rekkarin vertailuks konttorille näistä 91-92 kaasari autoista, ni ois jotain "vertailu faktaa" mihin verrata
Kävin konttorilla ni 93 asti maasto henkilö auton ei tarvitse olla vähäpäästöinen
GaryRock
19.03.2013, 18:07
Mistä löytyy jakikseen (samurai) isoin laakeri, eli 28x72x19?
Muut löytyy melkeen mistä vain, mutta tuo yksi on jo työläämpi.
Tässä muuten kohtuu halpa http://www.mc-scatter.com/laakerit-koyo-laakerit-laakeri-koyo-6228-p-5369.html ja näitä menee kolme kappaletta.
Mistä löytyy jakikseen (samurai) isoin laakeri, eli 28x72x19?
Muut löytyy melkeen mistä vain, mutta tuo yksi on jo työläämpi.
Tässä muuten kohtuu halpa http://www.mc-scatter.com/laakerit-koyo-laakerit-laakeri-koyo-6228-p-5369.html ja näitä menee kolme kappaletta.
http://www.taunotasanto.fi/
koitappa tuolta ja kerro miten kävi..
KarvaTurpa
19.03.2013, 18:36
Käykö samurain 91 ja 98 osat miten keskenään, kierre alustahan tossa uudemmassa on ja ruisku kone, mit miten vetarit, perät, kardaanit ym...
Ainakin -98:ssa on pienemmät murrokset kuin vanhemmissa. Moottorin ohjaus on mitsu eikä denso kuten kuulemma normaalisti. Jakoaski on ketjulla eikä rattailla. Lämmityslaitteen hana erilainen kuin vanhassa:D
Mistä löytyy jakikseen (samurai) isoin laakeri, eli 28x72x19?
Muut löytyy melkeen mistä vain, mutta tuo yksi on jo työläämpi.
Tässä muuten kohtuu halpa http://www.mc-scatter.com/laakerit-koyo-laakerit-laakeri-koyo-6228-p-5369.html ja näitä menee kolme kappaletta.
salon suunnalla löytys ainakin ihan laakerikauppiaalta
Jakoaski on ketjulla eikä rattailla.
En usko! Onko todistusaineistoa?:rolleyes:
KarvaTurpa
19.03.2013, 19:55
Ei ole sen kummemmin muuta kuin visuaalinen havainto. Oli minun -98 Samuraissa samanlainen jakis kuin Jimnyssä, mutta kytkentä kepillä. Päällepäin ihan eri näköinen kuin vanhan mallinen.
Ei ole sen kummemmin muuta kuin visuaalinen havainto. Oli minun -98 Samuraissa samanlainen jakis kuin Jimnyssä, mutta kytkentä kepillä. Päällepäin ihan eri näköinen kuin vanhan mallinen.
Millainen vaihdekaavio? Jimnyssä keppi liikkuu vain pituus suunnassa. Ja Jimnyn takakardaanin jakiksen päässä on vakionopeusnivel, joten laippakin on ihan erilainen kuin muissa jakiksissa. Oliko sun samuraissakin semmoinen mutikka kardaanissa?
Olen kyllä ollut siinä uskossa että kaikissa samuraissa olisi sama jakis...
KarvaTurpa
19.03.2013, 20:49
Jotain tarinaa laitteesta:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=57069
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=61461
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=66720
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=66030
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=9913&page=2
Vaihdekaaviosta ja joku muukin on näköjään räjäytyskuvia ketjuaskista etsinyt:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=74894
Vielä jotaon eroja:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=73643
Jakopäästä:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=721992#post721992
Jakoaskista:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=57535
Usko pois vaan. Planeettahässäkkäkin löytyi pikkupuolelta:D
edit: ei ollut mitään ylimääräisiä niveliä. Normaalit ristikot kardaanissa
kertokaas mulle hieman suzuki balenosta. ois tarjolla -98 farkku neliveto. ekalta omistajalta. kilsoja 116tkm. jakohihna vaihdettu 100tkm kohdalla 5v sitten.. :D
ottaako venat mäntiin ku naru katkee?
epäilyttää kestävyys? ja miksi niitä on niin vähän, ainakin myynnissä?
ja miksi niitä on niin vähän, ainakin myynnissä?
Tuotu ja myytykkin aika vähän tässä Corollojen maassa...
kertokaas mulle hieman suzuki balenosta. ois tarjolla -98 farkku neliveto. ekalta omistajalta. kilsoja 116tkm. jakohihna vaihdettu 100tkm kohdalla 5v sitten.. :D
ottaako venat mäntiin ku naru katkee?
epäilyttää kestävyys? ja miksi niitä on niin vähän, ainakin myynnissä?
Luotettava perusjapsi. Suzuki on pärjännyt esim. katsastustilastoissa ihan mukavasti. Vanhemmiten noissa ruoste on isoin ongelma. Noilla kilsoilla tekniikka on vasta sisäänajettu.
Noita on aikanaan myyty aika vähän mikä näkyy tietty tarjonnan pienuutena ja esim. varaosien hinnoittelussa. Tosin nykyään kaiken saa tilattua netistä halvalla kotiovelle :D
Eli osta pois jos halvalla saat, todella hyvä käyttöauto.
onkos tietoa tuleeko täys tuho jos remmi poikkee?
onkos tietoa tuleeko täys tuho jos remmi poikkee?
Ei tule. G13BB on ympäri pyörivä kone.:)
EDIT: Siis jos kyseessä nyt on tuo 1.3 kone. En muista mitä kaikkia balenoon oli tarjolla...
Ei tule. G13BB on ympäri pyörivä kone.:)
EDIT: Siis jos kyseessä nyt on tuo 1.3 kone. En muista mitä kaikkia balenoon oli tarjolla...
1,6 on tuos?
1,6 on tuos?
Taitaa olla G16B tyypin mosa tuossa, eli ruisku ja 16 venttiiliä. Uskaltaisin väittää, että on ympäripyörivää mallia mutta varma en ole. Tarvii tutkailla....
Kekkeruusi
23.03.2013, 18:17
Välillä alkaa hiukka ketuttaan ku aina pitää jotain rempata ku ajaan pitäis lähtee.
No tälläkertaa ei kympin mittaristoon syty öljyn merkkivalo kun virrat on päällä(ennen siis syttynyt ja sammunut kun auton käynnistänyt)polttimo on ehjä ja liitin oli mittariston takana kiinni kunnolla.
Öljynpaine anturistahan menee suoraan johto mittaristoon, eli onko muita vaihtoehtoja kun anturi rikki ja sen takia ei sytytä lamppua..kun laitan anturin johdon maihin niin eikös silloin pitäisi lampun syttyä?
Mitäs pitäis tarkastaa?
Voi olla myös pistokkeen liittimet löysiä mittariston tappeihin. Meidän suikassa ei palanut mitkään valot mittarissa ei ees taustavalot. Räpläsin mittarin johtoja ja paloi vähän aikaa, seuraavan kerran laitoin virrat päälle eikä taas palanut mitään niin otin kaikki johdot irti yks kerrallaan pistokkeesta ja kiristelin pihdeillä niitä vähän lyttyyn. Ne lähteen pistokkeesta irti vaikka klemmarilla kun työntää vastapuolelta semmoseen koloon siinä pistokkeessa. Eli siis voi olla kontaktihäiriötä liittimissä.
Anturin johto suoraa maahan ni pitäs syttyä, siitä nakee onko anturi rikki
Kekkeruusi
25.03.2013, 16:14
Näyttäs siltä että vika oli löysässä mittariston liittimessä, eli liitintä kiristämällä taas toimii.. Kiitokset :)
ailu-petteri
26.03.2013, 18:40
Millainen homma on vaihtaa Jimnyn mittariston valot ja olisko jotain kuvaa/ neuvoa miten ne saisi vaihettua helposti?
GaryRock
28.03.2013, 10:44
Kävin konttorilla ja inssi huomas vinssin, eli eiku puntarille ja akselimassat oli 580kg edessä. Eli noin 60kg liikaa vaikka ruiskuttelin pissapojan tyhjäksi ja poistin toisen akun jne.
Sovittiin, että otan vinssin pois ja käyn näyttämässä uudelleen, mutta ei sitä jaksaisi aina ruuvailla pois ja takas.
Onko jollain jotain lappua akselimassojen ylityksestä, jolla tämä ratkeais helpoiten?
Haulla oli mainintaa aurausvarustuksesta, mutta eikö silloin putoa nopeus?
Toinen vaihtoehto oli sj419, mutta se taitaa olla kierrejousilla.
Mulla suikan otteen mukaan suurin etu 580 ja taka820kg
GaryRock
28.03.2013, 10:57
Mulla suikan otteen mukaan suurin etu 580 ja taka820kg
Mikäs suikka ja miten tuossa on onnistuttu?
91 hollannista uitettu ei vielä kilvissä, ehkä tänään kuitenki. Mutta silti tiedot suomalaisessa rek otteessa, eli rekisteröinti katsastus vielä kesken Ja omassa muistaakseni 560kg edessä
GaryRock
28.03.2013, 11:12
91 hollannista uitettu ei vielä kilvissä, ehkä tänään kuitenki. Mutta silti tiedot suomalaisessa rek otteessa, eli rekisteröinti katsastus vielä kesken Ja omassa muistaakseni 560kg edessä
Mites saan noi tiedot itellekkin? Riittääkö esim. kopio sun otteesta ja näytän sitä konttorilla?
Mites saan noi tiedot itellekkin? Riittääkö esim. kopio sun otteesta ja näytän sitä konttorilla?
Sos:n autot ovat molemmat samuraita, ja sulla tais olla 413, joten siksi taitaa olla vähän eroa massoissa.
Emmä tiiä voin kysyä konttorilta ku käyn sielä
GaryRock
28.03.2013, 11:15
Sos:n autot ovat molemmat samuraita, ja sulla tais olla 413, joten siksi taitaa olla vähän eroa massoissa.
Samurai mullakin.
GaryRock
28.03.2013, 11:16
Emmä tiiä voin kysyä konttorilta ku käyn sielä
Missä konttorilla meinaat käydä?
Samurai mullakin.
Ok, muistin sitten väärin.:)
GaryRock
28.03.2013, 11:17
Mikä on muuten takalehtien kiinnityspultin mitat ja kierre? Eli ei se sakkelipää.
GaryRock
28.03.2013, 12:58
Sos:n autot ovat molemmat samuraita, ja sulla tais olla 413, joten siksi taitaa olla vähän eroa massoissa.
Eikö näissä oo samat massa?
410 sitten pienemmät
Ei tullu samuraihin kilpiä. Pitää laittaa lukko jompaan kumpaan akseliin, että saa m1g leiman ja joku lappu päästöistä. Ja joutuu ite maksamaan verot, ku myyjä oli perunu verot, eikä sen tarvinnu maksaa edes viiden sadan perumis maksua:(
Eikös se riitä, että on jakis kiinteä. Mun vitara m1g eikä akseleissa lukkoa.
GaryRock
28.03.2013, 16:06
Ei tullu samuraihin kilpiä. Pitää laittaa lukko jompaan kumpaan akseliin, että saa m1g leiman ja joku lappu päästöistä. Ja joutuu ite maksamaan verot, ku myyjä oli perunu verot, eikä sen tarvinnu maksaa edes viiden sadan perumis maksua:(
kysyikkö akselimassajuttua?
Eikö näissä oo samat massa?
410 sitten pienemmät
En tiedä, mutta samuraissa on ainakin isommat akselit, jotka saattaa vaikuttaa asiaan.
Eikös se riitä, että on jakis kiinteä. Mun vitaram1g eikä akseleissa lukkoa.
Kyllä riittää.
Ei riitä kiinteä jakis, suomiautot on aikoinaan erikois luvilla saatu maastureiks, kysyin maahantuojalta.
Ja painot menee auton tyyppikilven mukaan.
Ei riitä kiinteä jakis, suomiautot on aikoinaan erikois luvilla saatu maastureiks, kysyin maahantuojalta.
Ja painot menee auton tyyppikilven mukaan.
No mitenkäs nykyäänkin sitten esim Jimnyt on maastoautoja pelkällä kiinteällä jakiksella?:rolleyes:
Oisko pykälät muuttunu, emmä tiiä noin mulle kerrottii
Ei riitä kiinteä jakis, suomiautot on aikoinaan erikois luvilla saatu maastureiks, kysyin maahantuojalta.
Nyt pomppas. Eikös suikat sun muut hojot ole ihan sääntöjen mukaan aikanaan rekisteröity maastureiksi, kiinteä jakis siis riittänyt. Tästä on aikaisemminkin juteltu, Matti vosi meitä asiasta valaista.
GaryRock
29.03.2013, 10:24
Ja painot menee auton tyyppikilven mukaan.
Minkähän takia mulla lukee otteessa 520 ku tyyppikilvessä 580?
Täytyy käydä ens viikolla korjaamassa asia.
Ei tullu konttorilla edes mieleen kattoa kilvestä ku oletin otteen olevan oikeassa.
https://lh3.googleusercontent.com/-e1juwDPav1Y/UVVPSHqNRLI/AAAAAAAAAME/Oy44E7SIc4Y/s587/DSC_0316
Toi virhe ollut vissiin lähes kaikissa suzukeissa.
GaryRock
29.03.2013, 10:28
Mikä toi SJ70V on? En koskaan kuullutkaan ja googlegaan ei antanu heti mitään valaisevaa.
GaryRock
29.03.2013, 10:31
Toi virhe ollut vissiin lähes kaikissa suzukeissa.
Onko ne kaikki sitte läiskitty samoille massoille aikoinaan jonkun laiskuudesta vai onko tohon joku oikeakin syy?
GaryRock
29.03.2013, 10:37
Mikä toi SJ70V on? En koskaan kuullutkaan ja googlegaan ei antanu heti mitään valaisevaa.
Anto se sittenkin ku poistin typon googlatessa.
Nyt pomppas. Eikös suikat sun muut hojot ole ihan sääntöjen mukaan aikanaan rekisteröity maastureiksi, kiinteä jakis siis riittänyt. Tästä on aikaisemminkin juteltu, Matti vosi meitä asiasta valaista.
6 §
Maastoautot
1. M1G- ja N1G-luokan maastoautoksi katsotaan M1-luokan ajoneuvo ja kokonaismassaltaan enintään kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo, jos:
a) sen vähintään yksi etu- ja yksi taka-akseli on vetävä, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä;
b) siinä on vähintään yksi tasauspyörästön lukitusmekanismi tai se on varustettu vastaavalla järjestelyllä;
6 §
Maastoautot
1. M1G- ja N1G-luokan maastoautoksi katsotaan M1-luokan ajoneuvo ja kokonaismassaltaan enintään kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo, jos:
a) sen vähintään yksi etu- ja yksi taka-akseli on vetävä, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä;
b) siinä on vähintään yksi tasauspyörästön lukitusmekanismi tai se on varustettu vastaavalla järjestelyllä;
Ja suikka täyttää kummatkin ehdot silleen soveltaen
Missä siinä on tasauspyörän lukko tai vastaava?
Jakiksessa ei tunnetusti ole tasauspyörästöä mutta sen lukitus täyttää tuon "vastaavan järjestelyn". Aikanaan näin mulle konttorilla kerrottiin.
Eilen sitä tuumailtiin ja ei kelpaa ku ei ole sitä tasaus pyörää sielä jakoöaatikossa
En vaihda, kyllä tuolla palvelu pelaa ja etsitään lappuja joista asiat selviää, mitta ihmiset on erehtyväisiä
Erehtyväisiä ovat joo mutta oudolta kuulostaa jos tuosta nyt jää kiinni.
Eihän missään määrätä että jakiksessa PITÄÄ olla se tasauspyörästö.
Ei määrätä, mutta kun sitä ei ole, niin silloin siinä ei voi olla lukkoa
Ei määrätä, mutta kun sitä ei ole, niin silloin siinä ei voi olla lukkoa
Mutta mikäs on lakipylälässä oleva "TAI se on varustettu vastaavalla järjestelyllä" ?
Laita vaikka taakse akseliin joku mekaaninen lukko niin eikös se riitä :D
Jonku pala lukon tai vastaavan meinasin laittaa=halvin mikä löytyy
Onko ne kaikki sitte läiskitty samoille massoille aikoinaan jonkun laiskuudesta vai onko tohon joku oikeakin syy?
Verotuksellisista syistä on noin. Eli aikanaan haettu vero etua, alhaisemmilla painoilla.
Anteeksi tyhmyyteni, mutta onko mitään etua että vaikkapa Suzuki on rekisteröity maasturiksi kuin se olisi rekisteröity henkilöautoksi ?
Tuli vain mieleen, että katsooko verottaja yrityspuolella maasturin pakettiautojen kanssa samanarvoiseksi Alv:n suhteen ? Ihan noin vain mielenkiinnon vuoksi....
Mites mahtuuko 31x10,5 pyörimään vakio samuraissa normi katuajossa
Mites mahtuuko 31x10,5 pyörimään vakio samuraissa normi katuajossa
Jos tarkoitat vakiolla ihan täysin vakiota, niin ei mahdu. Ne putken päät missä etupuskuri on kiinni täytyy vähintään poistaa ja keksiä joku muu kiinnitys puskurille, mutta muuten varmaan just ja just mahtuu kallistuksen vakaaja paikoillaan...
Ei paljon vakiompi voi olla tuo avo
GaryRock
30.03.2013, 09:46
Jos tarkoitat vakiolla ihan täysin vakiota, niin ei mahdu. Ne putken päät missä etupuskuri on kiinni täytyy vähintään poistaa ja keksiä joku muu kiinnitys puskurille, mutta muuten varmaan just ja just mahtuu kallistuksen vakaaja paikoillaan...
Itellä ottaa Insa Sahara 235/75 R15 lehtijousiin kiinni. Pistin leimalle toiseen suuntaan rajoituksen ruuvaamalla klemmarin ohjausiskariin, mutta inssi kiersinkin toista kautta sisälle ja pärinä kuulu renkaiden ottaessa lehtiin kiinni. Ei se tosin sanonu siitä mitään.
Anteeksi tyhmyyteni, mutta onko mitään etua että vaikkapa Suzuki on rekisteröity maasturiksi kuin se olisi rekisteröity henkilöautoksi ?
Tuli vain mieleen, että katsooko verottaja yrityspuolella maasturin pakettiautojen kanssa samanarvoiseksi Alv:n suhteen ? Ihan noin vain mielenkiinnon vuoksi....
Ei kai sillä mitään suurempaa väliä ole, oma suikka oli vuosia luokassa M1. Korotuksia saa laillisesti enempi luokkaan M1G, kaiketi.
Ei paljon vakiompi voi olla tuo avo
On kyllä joo TODELLA vakio, mutta komea!:cool:
Näyttää että keula on vähän alhaalla, joten en kyllä alkaisi ihan tuon korkuisena sovittelemaan kolmeykkösiä alle...
Itellä ottaa Insa Sahara 235/75 R15 lehtijousiin kiinni. Pistin leimalle toiseen suuntaan rajoituksen ruuvaamalla klemmarin ohjausiskariin, mutta inssi kiersinkin toista kautta sisälle ja pärinä kuulu renkaiden ottaessa lehtiin kiinni. Ei se tosin sanonu siitä mitään.
Juu, sehän on selvä että ohjausta joutuu rajoittelemaan isommilla renkailla aina, mutta kyllä nuo 235/75 mahtuu kääntyilemään esteettä jos on vain sopivat vanteet.:)
GaryRock
30.03.2013, 10:36
Juu, sehän on selvä että ohjausta joutuu rajoittelemaan isommilla renkailla aina, mutta kyllä nuo 235/75 mahtuu kääntyilemään esteettä jos on vain sopivat vanteet.:)
Mikä on sopiva ET? Vakio tais olla 45.
Pitäs jotkut hienommat ostaa nykyisten tilalle
GaryRock
30.03.2013, 10:59
Mikä on sopiva ET? Vakio tais olla 45.
Pitäs jotkut hienommat ostaa nykyisten tilalle
Eiku kymmenenhän se oli
Mulla 8" taitaa olla10 ja 10"44
Ei paljon vakiompi voi olla tuo avo
Ompas hieno. Jääkö ihan kesäkruisailuun vai ?
Varaosiks sen näkemättä ostin, mutta liian hyvä osiks eli verohakemus jätetty. Ruostetta ainoastaan lattiassa neljä noin 10mm reikää.
Eli jostain pitäs saada se varaosa auto. Ja tämähän tuli myyntiin kaksi päivää sen jälkeen, kun olin omasta leikannu katon pois:(
Kekkeruusi
30.03.2013, 18:07
Itellä ottaa Insa Sahara 235/75 R15 lehtijousiin kiinni. Pistin leimalle toiseen suuntaan rajoituksen ruuvaamalla klemmarin ohjausiskariin, mutta inssi kiersinkin toista kautta sisälle ja pärinä kuulu renkaiden ottaessa lehtiin kiinni. Ei se tosin sanonu siitä mitään.
Omaan kymppiin laitoin vanteet väärinpäin ja hitsasin venttiilinreiän umpeen ja porasin toiselle puolelle uuden reiän ja siihen venttiili ja rengas päälle--> hyvä tuli , tosin kaariin joutu pistään levikkeet.
GaryRock
30.03.2013, 18:35
Omaan kymppiin laitoin vanteet väärinpäin ja hitsasin venttiilinreiän umpeen ja porasin toiselle puolelle uuden reiän ja siihen venttiili ja rengas päälle--> hyvä tuli , tosin kaariin joutu pistään levikkeet.
voisin tehdä saman tempun itekkin kun on ylimääräiset vanteetkin.
Tuo SJ:n vanteen kääntö ei muuten toimi muuta kuin 410:ssä, koska 413:sta ja Samuraissa on isommat rummut takana, joten vanne ei mahdu menemään pohjaan saakka.
Totta. Mulla on 410:ssä 413:n akselit ja varmaan ainut miten sen vanteiden käännön saa onnistumaan jos heittää sinne taakse esim. samat levyt mitkä edestäkin löytyy. 410 etujarrujen pitäis käydä näppärästi 413 rumpujarrujen tilalle.
Saakos tohon laittaa takapenkit, että sais sen 2+2 paikkaseks, niinku tuo mun vanha vai onko siihen jotain estettä
On se varmaan ollutkin takapenkillä. Onhan nuo suomessakin olevat orggisavot 2+2.
Kuten tuo munkin edelleen 2+2.
Turvavöiden kiinnityksestä en uskalla sanoo mitään. Riittääkö lannevyö vai joudutko tekeen sellasen kaaren taakke että saa 3-pistevyöt ?
Ei ole lattiassa kiinnitys reikiä, eli tuskin ollu takapenkkejä
GaryRock
02.04.2013, 11:21
Leima tuli ku muutettiin massat tyyppikilpeä vastaavaksi.
Samalla tuli otteeseen merkintä vissistä ja ennen siellä olikin jo isommat renkaat, eli enää ei tartte riisua autoa leimalle mennessä :)
Samalla vaivalla laitettiin otteeseen G-merkintä, niin saa vähä korottaa jos on tarvetta. Sen kummemmin ei käyty vaatimuksia läpi.
Raikku77
02.04.2013, 12:59
Mitähän spesialistit mahtaa sanoo tähän? Ostin ton Haynesin susuki kirjan ja nestetilavuuksien perässä on kirjainyhdistelmiä...
Moottoriöljy 4.7qts perät on 2.1 ja 1.6qts mutta sit taas laatikkoöljyt mikkä kiinnosti on merkattu 2.7pts ja 1.7pts. Ja jotta ei menis liian helpoksi niin mikä noista käy 410 verrokiksi kun on samurai(tää on mun veikkaus) ja sit on sidekick ja tracker??? Aivan pihalla näitten susukien kans mutta pakko oli tommonenki hommata prkl.
Sidekick ja tracker = vitara
Mmikä noista käy 410 verrokiksi
Ei mikään. 410:ssä on pienempi kone, pienempi laatikko ja pienemmät akselit kuin samuraissa. Ainoastaan jakolaatikko on tilavuudeltaan jokseenkin sama.
googlella sj410 http://www.tosimiehet.org/sj.html
Raikku77
02.04.2013, 13:44
Ei mikään. 410:ssä on pienempi kone, pienempi laatikko ja pienemmät akselit kuin samuraissa. Ainoastaan jakolaatikko on tilavuudeltaan jokseenkin sama.
Just ni. No toihan onki sitte oikein hyödyllinen kirja ja pitäs olla SJ JA VITARA 82-97? Ehkä tualta sit jotain nippelitietoa löytyy tohon kymppiinki,pitää tutkia.Varmaan pitää kohlia jostain ton susukin entiset omistajatkin käsiin että tietää mitähän osia tossa on käytetty mistäkin suizasta. Ovissa on ainaki ollu jokku offroad safari tarrat ja tua kabiinissa oli joku akk katsastuskortti ryhmä offroad? Ja sitten Suonurmi Kimmo.tolla lie sit vissiin ajeltu jotain vähän niiku kilpaakin. Entiä onko esim kympin akselit tai vetarit tai ylipäänsä mitään muutakaan tosta vaunusta. Kiitos kuitenki jätkät. Sole muutaku leuka rintaan ja kohti uusia vastoinkäymisiä. Alanpahan metästelee etupään laakereita kun mätänettiin eivät niitä saaneet kun yhden ja kesti kolme viikkoo.
Onkohan tolla eroa jos suomi auton saa n1g:si tosta vaan, ja mulla rekisteröinti katsastus, vai pitäskö sekin hyväksyä ilman lukkoja
GaryRock
02.04.2013, 14:32
Onkohan tolla eroa jos suomi auton saa n1g:si tosta vaan, ja mulla rekisteröinti katsastus, vai pitäskö sekin hyväksyä ilman lukkoja
Mulla ei lukoista edes kyselty keljon a1:llä. Ehkä se luuli sitä pärinää lukon meteliksi joka tuli renkaiden ottaessa jousiin tiukassa mutkassa :p
Pihalla vilkaisi autoa ja näkihän siitä, että kohtauskulmat yms. on riittävät ja jotain se höpisi voiman ulosotosta, mutta ku senkin löyty, niin homma oli sillä selvä.
Jäi vielä vähän epäselväksi onko ulosotto pakollinen vuoden -92 maasturissa, mutta sano, ettei niitä kukaan tarkista.
Akselimassojen muutosta otteeseen se mietti ja soitti Trafiin, joten voi olla, että samalla tarkisti jostain G-kelpoisuuden.
Ei tartte ulos ottoa, se oli aikoinaan verojen takia ja suikka ei tarvinnu sitä valtavan massan takia
Raikku77
02.04.2013, 14:59
googlella sj410 http://www.tosimiehet.org/sj.html
Ihan saatanan hyvä juttu... Pitää ihan paikkansa toi tekstikin mutta onneks en JOUDU ajaan tolla tiellä pitkää pätkää.Toi lukkoperä ei ainakaan paranna entisestään huonoa ajettavuutta. Tulipahan tossa hyödyllistä tietoa ihan suomeksikin. Tilavuudet litroina välityksiä yms. Kylläkään ei noi välit luojan kiitos pidä enää paikkaansa jakiksen osalta.Riittää teho ruupassa noilla väleillä tossa jättimoottorissa 😂
Onkohan tolla eroa jos suomi auton saa n1g:si tosta vaan, ja mulla rekisteröinti katsastus, vai pitäskö sekin hyväksyä ilman lukkoja
Kyllä se jäykkä jakolaatikko pitäisi olla ihan hyväksyttävä lukko edelleenkin, vaikka jonkun tietyn konttorin inssi väittäisi mitä...
Mutta saathan sä sen M1 henkilöautoksi rekisteröityä silläkin konttorilla missä nyt ei tuo jakolaatikon "lukko" kelpaa jostain syystä. Eihän sen pakko ole maastoauto olla. Mulla on Jimny vielä toistaiseksi M1, mutta ei siinäkään mitään estettä ole saada sitä G:tä sinne perään, vaikka varsinaisia lukkoja ei olekaan.
Pitää saada n1g, että menee päästöistä läpi n1 vähäpäästöinem 92 alkaen ja n1g joskus 93
GaryRock
02.04.2013, 17:04
Pitää saada n1g, että menee päästöistä läpi n1 vähäpäästöinem 92 alkaen ja n1g joskus 93
Itellä ei ole -92 vähäpäästöinen.
Nuo ns suomiautot on aikoinaan rekisteröity ns häntäluvalla/poikkeusluvalla. Ja tää mun auto on 91 mutta 92 käyttöön otettu hollannissa siitä johtuu tää hirvee säätö, eli 1992 ja tuoreemmat henkilöautot pitää olla vähäpäästöisiä ja muistaakseni 1.7.1993 asti kelpaa maastohenkilö autot ilman vähäpäästöisyyttä
Mikähän mahtaa olla pikku Vitaran suurin sallittu rengaskoko 16" vanteella? 235/75 ilmeisesti 15"lla mutta miten tuo 16
Jep eli leima asia kunnossa lukko pykälä tullut vasta 1.7.93 eli leimalle ilman lukkoja. Jeeeee.........
Jep eli leima asia kunnossa lukko pykälä tullut vasta 1.7.93 eli leimalle ilman lukkoja. Jeeeee.........
Eli tuon pv jälkeen pitää olla vähintään jakiksessa lukittava tasauspyörästö tai esim kitkalukko takana ??
btw paljonko veroja tulee ?
GaryRock
03.04.2013, 12:26
Eli tuon pv jälkeen pitää olla vähintään jakiksessa lukittava tasauspyörästö tai esim kitkalukko takana ??
btw paljonko veroja tulee ?
Mieluiten tuo vähä vanhempaa, niin saa pienellä turbolla enemmän vääntöä eikä tarvi säätää vähäpäästöisyyden kanssa
Mieluiten tuo vähä vanhempaa, niin saa pienellä turbolla enemmän vääntöä eikä tarvi säätää vähäpäästöisyyden kanssa
Suzuki ja turbo ei oikein sovi samaan topikkiin :D
GaryRock
03.04.2013, 13:29
Suzuki ja turbo ei oikein sovi samaan topikkiin :D
Miksei? Eikö sillä sais maltillisesti ahtamalla halpaa vääntöä?
516e verot
Oho! Kuvittelin että jotain 300€ pintaan ehkä olis ollut, mutta kuvitelmat ei näköjään vastaa aina totuutta.:D
Ei hajuakaan mite verot määtäytyy, mut voisko tuo, että on avo vaikuttaa. Aika työ voitto on silti, että ilman muutoksia leimalle ja sai maahantuojalta ilmaiseksi yhteneväisyys todistuksen
Minkäs leveynen on samurain orkkis vanne eli minkälaisen kumin siihen voi laittaa
Minkäs leveynen on samurain orkkis vanne eli minkälaisen kumin siihen voi laittaa
5.5" levee. Voishan siihen laittaa vaikka tuon suurimman sallitun, eli 235/75. Ne saattaisit saada mahtumaankin ilman isompaa vasarointia...:) 215/75 sopis varmaan ilman mitään vasarointia.
EDIT: Et vissiin siis tarkoittanut noita aluvanteita mitkä tuossa kuvassa on minkä aiemmin laitoit? Ne ei ole suzukin alkuperäiset ainakaan minun käsityksen mukaan...
Joo orkkis peltejä meinasin, tosin noille vanteille lähden kattelemaan kumeja, onko suosituksia mitkä ostais tuski mitään maasto nakkeja ostan korkeintaan jotku alterrainit
Tulevat renkaat on 275/60R15 meinasin eka ostaa 295/50R15 mutta olis tullu liian leveä jopa jätskikitskalle, eli olikohan joku maxxis tai vastaava jollain normi suvikuviolla jokin mitä jenkki autoissa kuulemma käyttävät
Otin rojektista takakartaanin irti ja aattelin vilkaista myös käsijarrut. Miten lähtee rumpu irti ? Tarviiko ottaa keskimutteri irti, vai onko se vain kartaanin laipan ja jakolaatikon välissä "puristuksella" kiinni ?
Ja autohan on Suzuki 413 Long.
Keskimutteri pois niin rumpu lähtee irti.
Keskimutteri pois niin rumpu lähtee irti.
Hyvä, kiitoksia.
Olen varmaan eka joka kysyy, mutta menköön, eli mikä on samurain isoin rengas, eli mitä voi käyttää verrokkina. Ei ilmeisesti 205/70R15
Olen varmaan eka joka kysyy, mutta menköön, eli mikä on samurain isoin rengas, eli mitä voi käyttää verrokkina. Ei ilmeisesti 205/70R15
Tuolla kinastelua ja juurikin näyttäis tuo mainitsemasi olevan.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=13778&highlight=samurai+rengas
Onko kukaan hitsauttanut Suzukien lohkoja onnistuneesti. Tosta omasta katkes öljynpainelisämittarin anturi reikäänsä. Jämiä poistuttaessa lohkes sit pala reiän ympäriltä. Ei vaan osannu arvata että vuoden 1987 auton lohko on ALUMIINIA....:confused: Auto pitäis saada kuntoon ennen kuun loppua jotta se saatais katsasteettua...
Jos joku osaa suositella hyvää hitsaajaa joka vois hitsata reiän tukkoon.....mielellään lohkon ollessa paikallaan....niin olisin kovin kiitollinen...:rolleyes:
Kekkeruusi
08.04.2013, 19:17
Nyt on niin paha autokuume ja sen takia muutama kysymys pyörii päässä.
Sopiiko 410 napalukot 413 :seen?
Sopiiko 410 raidetanko 413?
Onko startti sama kympissä ja kolmessatoista?
Onko kympin jakolaatikossa samat kiinnikkeet kuin kolmessatoista (jossa valollinen jakis)eli toisinsanoen mitä joutuu puuhasteleen jos vaihtaa päikseen laatikot?
Onko kardaanin ristikot samat ? (Uusia ristikoita repullinen tallissa)
Näihin jos joku jaksais vastata niin olis hieno homma
(Muutamiin sain jo vastauksen kaverilta mutta varmistellaan vielä)
Sopiiko 410 napalukot 413 :seen?
Sopii.
Sopiiko 410 raidetanko 413?
Sopii.
Onko startti sama kympissä ja kolmessatoista?
Ei.(ainakaan mun tietääkseni. en ole vertaillut tarkemmin)
Onko kympin jakolaatikossa samat kiinnikkeet kuin kolmessatoista (jossa valollinen jakis)eli toisinsanoen mitä joutuu puuhasteleen jos vaihtaa päikseen laatikot?
Samat on.
Onko kardaanin ristikot samat ? (Uusia ristikoita repullinen tallissa)
On, mutta 413:sta ja Samurain ristikoissa on sokat ulkopuolella kuppeja, kun kympissä on taas siellä sisäpuolella. Pienellä virittelyllä siis menee.
Kardaanin laippojen huullos on sitten eri, että 410 laipat ei keskity 413:sta ja samurain jakiksen laippoihin ja pinjonin laippoihin, kun kympin huullos on pienempi
Kekkeruusi
08.04.2013, 19:47
Jatketaas taas.
Ilmeisesti kolmentoista kaasari on aika susi, oliko tähän saatavana jotain weberin korvaus kaasaria ja minkä hintanen se ebaut on?
Swiftin ykspiste ruisku on ilmeisesti kohtalaisen helposti sovitettavissa tähän kolmeentoista, tarviiko moottoriin lisätä paljon antureita? Vai tuleeko anturit imusarjan mukana tai siis onko imusarjassa tarvittavat anturit kiinni.
J0hannes
08.04.2013, 20:42
Swiftin imusarjassa kaikki tarvittava anturisto. Vähän johtosarjaa ja toteutustavasta riippuen pensapumppu joko välisäiliöllä tai sitte tankkiin sovittaen. Mun sivuilla on tarkemmin juttua oman Suzukin ruiskuttamisesta (http://koti.mbnet.fi/j0hannes/SJ413i/index.html)
kellukka
10.04.2013, 19:02
Laittaisitteko kuvia vitaroista kun itellä vielä rakentelu alku vaiheessa(jouset vaihdettu ja renkaat etinnässä.pitäs vielä panssarit ja vinssit yms kivaa) niin jos sais ideoita tuohon omaan projektiin ja ainahan kuvat kiinostaa varmaan muitakin. laitelen sit omia kun saan oman kännyn huollosta että saan kuvia. kiitosta vuan etukätteen!:)
275/60R15 pienet lisä levikkeet joutuu laittamaan ja vähän joutu rälläköimään niistä puskurin kannakkeista ja päistä ni mahtuu puörimään
Mihnä suzukin mallissa on etuperässäkin 26 pooriset vetarit ...???
(napalukon päässä on 26 pooria monessakin ,mutta onko jossakin mallissa 26 pooriset vetotikut eli murikassa 26 pooriset poskirattaat)
Ku ei sitä mahdotoonta vääntöä tahdo mikää kestää
Ps .lockright edes ja takana ja välitetty jakis:confused:
höpöhöpö
12.04.2013, 06:14
ei kai missään ole vakiona..takaperästä poskirattaat eteen..ja jenkeistä vetarit
Mihnä suzukin mallissa on etuperässäkin 26 pooriset vetarit ...???
(napalukon päässä on 26 pooria monessakin ,mutta onko jossakin mallissa 26 pooriset vetotikut eli murikassa 26 pooriset poskirattaat)
Ku ei sitä mahdotoonta vääntöä tahdo mikää kestää
Ps .lockright edes ja takana ja välitetty jakis:confused:
eipä taida löytyä kun takaa 26 poorista poskiratasta
ota se vitun automaattilukko pois siltä edestä
Otin rojektista takakartaanin irti ja aattelin vilkaista myös käsijarrut. Miten lähtee rumpu irti ? Tarviiko ottaa keskimutteri irti, vai onko se vain kartaanin laipan ja jakolaatikon välissä "puristuksella" kiinni ?
Ja autohan on Suzuki 413 Long.
Otin rummun irti ja siellä kaikki ok.
Mutta.....kuinka kireälle keskimutteri pitää vetää ? Vedin melko reippaasti mutterin kiinni ja akseli meni jäykäksi pyörittää, joten löysäsin kunnes alkoi pyöriä kevyesti. Mutteri ei käytännössä kiristä ollenkaan rumpua, vaan mutteri pyörisi vaikka sormin pois ellei rymppäykset pitäisi sitä kiinni.
Siis toisinsanoen onko sille mutterille annettu kiristys momentti ja säädetäänkö sillä mahdollisesti laakeri välystä ???? Mulle kun ei vielä ole jakolaatikon henkinen elämä tullut tutuksi.....
Mihnä suzukin mallissa on etuperässäkin 26 pooriset vetarit ...???
(napalukon päässä on 26 pooria monessakin ,mutta onko jossakin mallissa 26 pooriset vetotikut eli murikassa 26 pooriset poskirattaat)
Ku ei sitä mahdotoonta vääntöä tahdo mikää kestää
Ps .lockright edes ja takana ja välitetty jakis:confused:
Lukoista ei raaski luopua ku ovat toimineet niin hienosti VM98 samurain etumurikasta löytyy poskirattaat 22 pooriset jotka käy lockright:n kanssa vm 89 murikaan johon on lisätty 1 ristitappi... on vain tuo vm98 mallinen samurain aksila 6cm leveämpi kuin vm 89 samurain aksila ja näyttää jottei tuohon leveämpään ole vetotikkuja lipposella...pitää kai vaihtaa tuo 89- aksila putki niin löytyy osia
Otin rummun irti ja siellä kaikki ok.
Mutta.....kuinka kireälle keskimutteri pitää vetää ? Vedin melko reippaasti mutterin kiinni ja akseli meni jäykäksi pyörittää, joten löysäsin kunnes alkoi pyöriä kevyesti. Mutteri ei käytännössä kiristä ollenkaan rumpua, vaan mutteri pyörisi vaikka sormin pois ellei rymppäykset pitäisi sitä kiinni.
Siis toisinsanoen onko sille mutterille annettu kiristys momentti ja säädetäänkö sillä mahdollisesti laakeri välystä ???? Mulle kun ei vielä ole jakolaatikon henkinen elämä tullut tutuksi.....
110-150Nm on manuaalin mukaan kiristysmomentti. Ei säädetä laakerivälystä sillä mutterilla. Joku siellä on nyt väärin jos alkaa jumimaan.
110-150Nm on manuaalin mukaan kiristysmomentti. Ei säädetä laakerivälystä sillä mutterilla. Joku siellä on nyt väärin jos alkaa jumimaan.
Kiitoksia Antsalle. Tulipa mieleen että oikaisin hiukan jarrukilpeä.....pitää nyt katsoa ettei jumi rumpu kilpeen...
Otin rummun irti ja siellä kaikki ok.
Mutta.....kuinka kireälle keskimutteri pitää vetää ? Vedin melko reippaasti mutterin kiinni ja akseli meni jäykäksi pyörittää, joten löysäsin kunnes alkoi pyöriä kevyesti. Mutteri ei käytännössä kiristä ollenkaan rumpua, vaan mutteri pyörisi vaikka sormin pois ellei rymppäykset pitäisi sitä kiinni.
Siis toisinsanoen onko sille mutterille annettu kiristys momentti ja säädetäänkö sillä mahdollisesti laakeri välystä ???? Mulle kun ei vielä ole jakolaatikon henkinen elämä tullut tutuksi.....
lataa sj413:n korjaamokirja osoiteesta: http://suzukiinfo.com/sierra/
tai http://suzukiinfo.com/ siellä on paljon suzuki kirjallisuutta
lataa sj413:n korjaamokirja osoiteesta: http://suzukiinfo.com/sierra/
tai http://suzukiinfo.com/ siellä on paljon suzuki kirjallisuutta
Hienoa. Kiitoksia nyt 4WD:lle !
ailu-petteri
15.04.2013, 16:16
En nyt tiedä kuuluuko tämä nyt tänne mutta kokeilaan.
Onko tuossa -98 vuosimallin Samuraissa jakolaatikko hammaspyörillä vai ketjulla, eikös joku puhunut että jollain olis ollu ketjulla jakolaatikko? Paljonko tuollaisesta Samurain jakolaatikosta kannattaisi maksaa? Jos alkais tuota Jimnyä pikkasen jalostamaan....
En nyt tiedä kuuluuko tämä nyt tänne mutta kokeilaan.
Onko tuossa -98 vuosimallin Samuraissa jakolaatikko hammaspyörillä vai ketjulla, eikös joku puhunut että jollain olis ollu ketjulla jakolaatikko? Paljonko tuollaisesta Samurain jakolaatikosta kannattaisi maksaa? Jos alkais tuota Jimnyä pikkasen jalostamaan....
Ikinä en ole semmoista 98 samurain jakista livenä nähnyt, mutta kyllä se täytyy uskoa että siinäkin ketjuveto on niin kuin Jimnyssäkin, kun moni on niin uskotellut. Eli ei kannata ottaa edes ilmaiseksi moisia verkon painoja!:D
Vanhemman Samurain/SJ:n jakista vain hakuseen!:)
Mites onko ehdotuksia miten levittää samurain orkkis levikkeitä 30mm. Meinasin liimata kumin siihe alle, mutta ei se ollukkaan 90ºasteen kulmassa vaan olis jääny törkeästi ylöspäin hönöttämään se kumi.
Onnistuuko sen orkkis levikkeen sisäreunan taivuttaminen rikkomatta maalipintaa. Tajuaakohan kukaan mitä tarkoitan
Onko tietoa miten saa poistettua ajoneston. Eli onko se kytktetty pelkästään johtojen väliin, eli pelkkä poisto riittää?
Kekkeruusi
19.04.2013, 16:24
Onkos kukaan mitannu kuinka paksu speiseri pitää laittaa jos laittaa käännetyt kympin vanteet 413 suskaan taakse.?
Onkos kukaan mitannu kuinka paksu speiseri pitää laittaa jos laittaa käännetyt kympin vanteet 413 suskaan taakse.?
En ole mitannut, ja siitä on vieläpä varmaan seitsemän vuotta kun kokeilin tuota, mutta sellainen muistikuva jäi kuitenkin ettei se nyt paljosta jäänyt kiinni. Heittäisin ihan mutulla että about 10mm varmaa jäi väliä, mutta jos jollain on tuoreemmassa muistissa asia, niin kertokoot!:)
Kekkeruusi
21.04.2013, 19:02
Ei mahdu kympin käännetyt vanteet eteen eikä taakse susuki 413:ssa..
Edestä ottaa kiinni jarrusatulaan ja takaa rumpuun.
Mittailen kuinka paksuilla speisereillä vanteet menee paikoilleen edessä sekä takana ja laitan lisä infoo.
(Edessä varmaan joku 4mm takaa hieman enemmän)
Ei mahdu kympin käännetyt vanteet eteen eikä taakse susuki 413:ssa..
Edestä ottaa kiinni jarrusatulaan ja takaa rumpuun.
Mittailen kuinka paksuilla speisereillä vanteet menee paikoilleen edessä sekä takana ja laitan lisä infoo.
(Edessä varmaan joku 4mm takaa hieman enemmän)
Ei ne mahdu kympissäkään eteen ellei hiukan näytä rälläkkää satuloille. Ei tarvitse paljoa ottaa niin mahtuu.:)
Taas hölmö kysymys: saako käännettyjä vanteita käyttää yleisessä liikenteessä ??
näitä Suzukin vanteita ei käännetä keskiöstään, rälläkoidä, hitsata yms. Ne vaan asennetaan väärinpäin, varmaan ihan lailiset noinkin.
Kekkeruusi
21.04.2013, 21:35
Taas hölmö kysymys: saako käännettyjä vanteita käyttää yleisessä liikenteessä ??
Ei hölmöjä kysymyksiä ookkaan.
Kuten äsken sanottiin niin vanteet vaan laitetaan väärinpäin paikoilleen ja hitsattaan vanha venttiilin läpi kiinni ja porataan uusi toiselle puolelle.
Mielestäni ei mitään ongelmaa koska molemmilla pultinreissä on senkkaukset.
Ei hölmöjä kysymyksiä ookkaan.
Kuten äsken sanottiin niin vanteet vaan laitetaan väärinpäin paikoilleen ja hitsattaan vanha venttiilin läpi kiinni ja porataan uusi toiselle puolelle.
Mielestäni ei mitään ongelmaa koska molemmilla pultinreissä on senkkaukset.
Kiitoksia, asia selkis.
Kekkeruusi
23.04.2013, 15:09
Mitä mieltä ootte? onko 6,5 jakiksen välitys liian hidas 413suskaan jossa 235/75r15 pyörät?
Tiputtaako toi oikeesti kuinka paljon tota pitkää puolta, normi matkanopeushan on sen 80km/h??
Jos sais muutaman mielipiteen niin olisin tyytyväinen :)
voipi olla liian hidas itellä 4,2 niin aikas hyvä on nyt tosin 31
Mitä mieltä ootte? onko 6,5 jakiksen välitys liian hidas 413suskaan jossa 235/75r15 pyörät?
Tiputtaako toi oikeesti kuinka paljon tota pitkää puolta, normi matkanopeushan on sen 80km/h??
Jos sais muutaman mielipiteen niin olisin tyytyväinen :)
No ihan varmasti on liian hidas. 6.5 välitykset on suunniteltu 33" renkaille noin niin kuin pitkällä puolella ajettaessa, eli siis pitkän puolen välitykset palautuu lähelle vakiorengastusta 33" kumeilla. Ja pakki on pikkupuolella tosi hidas kolmekolmosillakin, joten välillä joutuu pitkää pakkia maastossa käyttämään.
Eli pitkän puolen välitys suhteutuu rengaskokoon nähden karkeasti seuraavanlaisesti:
4.x välitykset <-31"
5.x välitykset 31-33"
6.5 välitykset 33"->
(6.5 käy myös 31" renkaalle, mutta 5.x on ehkä kuitenkin vähän järkevämpi)
Maastossahan taas ei kuulemma voi liian hitaasti mennä...:rolleyes:
Kukaan koskaan ikinä rakentanu sj410 suzukiin traction baaria taakse ilman että on siirtäny sitä katsastusmiehen ihannoimaa jarrusäätöperkeleen venttiiliä?
toimiiko se niinku sen pitää jos sen laittaa enemmän toiselle reunalle?ei viittis alkaa siirtelemään sitä jarruhässäkkäventtiilisysyteemiä:D
kuvat ois tieten kivoja että miten toteutettu, Googlella löyty jotain mutta ei oikein ollu semmosia mitä ois ollu hakusessa..
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Ahosenseta-Sany0679.jpg
Olisko tuo ollut Hegulin 410stä vai kenenköhän ?
Kekkeruusi
23.04.2013, 17:10
No ihan varmasti on liian hidas. 6.5 välitykset on suunniteltu 33" renkaille noin niin kuin pitkällä puolella ajettaessa, eli siis pitkän puolen välitykset palautuu lähelle vakiorengastusta 33" kumeilla. Ja pakki on pikkupuolella tosi hidas kolmekolmosillakin, joten välillä joutuu pitkää pakkia maastossa käyttämään.
Eli pitkän puolen välitys suhteutuu rengaskokoon nähden karkeasti seuraavanlaisesti:
4.x välitykset <-31"
5.x välitykset 31-33"
6.5 välitykset 33"->
(6.5 käy myös 31" renkaalle, mutta 5.x on ehkä kuitenkin vähän järkevämpi)
Maastossahan taas ei kuulemma voi liian hitaasti mennä...:rolleyes:
Cros4wd:lle Soittelin niin toi 6.5 välitys olis kaikista halvin(700e) kun 5.x välitys oli jo satasen kalliimpi ... Tosin tästä sai sen verran järkee että pitää varmaan jättää toi 6.5 välitys kauppaan ja ettiä jostain hieman halvemmalla toi nelosen tai vitosen välitys.
GaryRock
23.04.2013, 17:12
Cros4wd:lle Soittelin niin toi 6.5 välitys olis kaikista halvin(700e) kun 5.x välitys oli jo satasen kalliimpi ... Tosin tästä sai sen verran järkee että pitää varmaan jättää toi 6.5 välitys kauppaan ja ettiä jostain hieman halvemmalla toi nelosen tai vitosen välitys.
lowrangesta tai vastaavasta vaan, niin ei maksa hirveästi.
4:16 välitykset lowrangelta, pikaisella laskutoimituksella toimituskuluineen ja alveineen jäisi about 450€ hintaa. Suosittelevat tuota 30" renkaaseen asti, ja 235/75 vastaa noin 29" renkulaa.
http://www.lowrangeoffroad.com/index.php/suzuki/samurai/transfer-case/4-16-1-tcase-gears.html
hazzinen
23.04.2013, 18:45
mulla on 6.5 välitys suikerossa ja renkaat on 235/75/15. ihaa hyvin sillä kaheksaakymppiä ajelee, jos nyt koskaan edes suikalla niin kiire mihinkään on. =0)##
mulla on 6.5 välitys suikerossa ja renkaat on 235/75/15. ihaa hyvin sillä kaheksaakymppiä ajelee, jos nyt koskaan edes suikalla niin kiire mihinkään on. =0)##
Niin varmaan ajelee, mutta jos pitää enempikin ajella, niin kyllä taitaa vähän turhan paljon olla jenkaa koneessa noissa vauhdeissa...:rolleyes:
Mistään mitään tiiä mut mulla 6,5 välitykset samuraissa ja 31" kumit ni nopeus mittari näyttää gepsin mukaa aikalailla oikein ja viitos vaihde aika turha, ku näkee ylämäen ni saa heittää jo neloselle ettei vauhti laske liikaa alle 80.
Niin ja metässä just passeli ku kiertelee kantoja ni ei tartte ryskätä liian kovaa ja onhan sielä vielä neljä vaihdetta reservissä ja mielummin se pakki liian hidas ku nopee, kyllä se reilun 7tonnin kierroksilla ihan riittävästi taaksepäin kulkee.
Ps. Maku asioistahan ei voi ku väitellä
Oliko samuraissa harvemmat perät ku 413. Voipi vaikuttaa pikkusen.
hazzinen
23.04.2013, 19:55
juu mullahaa toi suikero onkii enimmäkseen raktorin korvikkeena kotosalla. talvisin sillä ajetaan töihin sillon kun on talvisin töitä.
Pääsiskö joku näkemään on swiftin ruiskuosilla ja antureilla isosti eroa jos on G3 tai L1 boxi ??
Jotain mystistä eroa noilla boxeilla on vaikka keskenään omaavatkin samat liittimet.
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Ahosenseta-Sany0679.jpg
Olisko tuo ollut Hegulin 410stä vai kenenköhän ?
Joo elikkä siihen viereen se pitäs koittaa turailla....no katotaan jos tässä saa aikaseks ni pitää taas päivitellä tonne rojekti osioon...
ailu-petteri
24.04.2013, 21:13
Onko muilla jimnyt kuinka ura herkkiä? Kävin tuossa ensimmäistä kertaa ajamassa maantiellä jimnyä ja se oli yllättävän huono ajaa varsinkin uraisella maantiellä ja renkaat oli "normi renkaat". Auttaisiko ohjausiskari tilannetta vai onko siihen mitään poppa konsteja.
Onko muilla jimnyt kuinka ura herkkiä? Kävin tuossa ensimmäistä kertaa ajamassa maantiellä jimnyä ja se oli yllättävän huono ajaa varsinkin uraisella maantiellä ja renkaat oli "normi renkaat". Auttaisiko ohjausiskari tilannetta vai onko siihen mitään poppa konsteja.
Onhan aurauskulmat ja rengaspaineet kunnossa ?
ailu-petteri
25.04.2013, 06:36
Pitää tuossa kun saa trail masterin korotus sarjan laitettua autoon niin käyttää aurauskulmat säädättämässä ja ilmanpaineet saatto olla mitä vain kun kiireessä nakkasin renkaat vaan alle ja äkkiä katsastamaan. Pitääpä tarkistaa ilmanpaineet.
Onhan se ura herkkä jos keskellä yrittää ajaa kun muljuu urasta toiseen, mutta niin kyllä monet muutkin kapea raideväliset. Kannattaa uraisella baanalla ajella sopivasti sivussa "harjanteen päällä" että ura jää renkaiden väliin.
Ohjausiskarista ei tuohon juuri iloa...
Ja korotuksen jälkeen uraherkkyys senkun vaan lisääntyy, ellei laita casterin korjauspuslia tai tukivarsia.
ailu-petteri
25.04.2013, 08:49
Mulle jäi sellainen käsitys että 2 tuuman korotuksella ei tarvis vielä casterin korjauspuslia. Jos joku on joskus tilailemassa ulkomailta jimnyyn osia niin saattaisin olla kimppatilauksesta kiinostunut. Onkohan Suomessa minkä hintasia nuot epäkeskopuslat ja myykö niitä edes kukaan?
Mulle jäi sellainen käsitys että 2 tuuman korotuksella ei tarvis vielä casterin korjauspuslia. Jos joku on joskus tilailemassa ulkomailta jimnyyn osia niin saattaisin olla kimppatilauksesta kiinostunut. Onkohan Suomessa minkä hintasia nuot epäkeskopuslat ja myykö niitä edes kukaan?
2" korotukseen ne ovat nimenomaan tarkoitettu. Korjaavat casterin takaisin normaaliksi, kun taas 3" korotus vaatii jo uudet tukuvarret jos haluaa castervirheen korjata kokonaan, kun puslat eivät enään riitä...
Nyt ois avo leimattu kilvet saa kunhan saa verot maksettua:)
2" korotukseen ne ovat nimenomaan tarkoitettu. Korjaavat casterin takaisin normaaliksi, kun taas 3" korotus vaatii jo uudet tukuvarret jos haluaa castervirheen korjata kokonaan, kun puslat eivät enään riitä...
Ajotuntuma ei juurikaan kyllä muuttunut 2" nostolla ilman noita puslia. Aavistuksen ehkä keveni, mutta keskitykseen ei kyllä mielestäni vaikuttanut juurikaan.
Hommasin kyllä kyseiset, mutta alle ne menee vasta kun on tarvetta muuten puslia päivittää...
Ajotuntuma ei juurikaan kyllä muuttunut 2" nostolla ilman noita puslia. Aavistuksen ehkä keveni, mutta keskitykseen ei kyllä mielestäni vaikuttanut juurikaan.
Hommasin kyllä kyseiset, mutta alle ne menee vasta kun on tarvetta muuten puslia päivittää...
Jep, mutta 2" korotukselle ne silti on tarkoitettu.:)
Mulla on 3" korotus, enkä ole casteria korjaillut mitenkään, joten hiukan on levoton ajoittain. Mutta hyvin sillä on pärjäillyt ja suurimman osan ajasta menee kuitenkin tasaisesti ilman mitään venkoilua. Kun ei liikaa ajele "oikeilla" autoilla välissä niin ei tajua miten paska ajettava tuo oikeasti on!:D Tosin mulla kyllä on 33/12.5 renkaat -44 vanteilla, joten se rauhoittaa tuota ohjausta ja suuntavakautta aika paljon...:rolleyes:
Kun ei liikaa ajele "oikeilla" autoilla välissä niin ei tajua miten paska ajettava tuo oikeasti on!:D
No mutta höpsis! Mukavempaa ajettavaa taajama vauhdeissa saa etsiä. Ajajan autoksi muuttuu sitten päälle 80kmh, eritoten jos tuppaa tuulemaan...
No mutta höpsis! Mukavempaa ajettavaa taajama vauhdeissa saa etsiä. Ajajan autoksi muuttuu sitten päälle 80kmh, eritoten jos tuppaa tuulemaan...
Joo, oot kyllä oikeassa. On Jimny ilman casterin korjauksiakin paras ajettava kaikista offroad maastureista millä olen ajanut.:) Jimny on myös oikeasti hiljainen auto kun vertaa ihan uusiinkin perusautoihin.
Joo, oot kyllä oikeassa. On Jimny ilman casterin korjauksiakin paras ajettava kaikista offroad maastureista millä olen ajanut.:) Jimny on myös oikeasti hiljainen auto kun vertaa ihan uusiinkin perusautoihin.
mutta 410 on jotain aivan kauheeta ajaa tiellä,asfaltti semmoisella :D se huutaa,hyppii.pomppii,kolisee ja rämisee :D ainakin jos on välitetty jakis,lyhentää isoa puolta 10 pinnaa, kemppi lukko takana
31 swampperit 2 kilon paineilla siirto ajossa :D nii ja 3" korotuksella, ekat 10 km auto pomppii,ihanko ois epäkesko pyörät alla :D mutta pikku hiljaa se tasaantuu
ja tärkein kaikista,Peltorit mukaan jos joutuu lähtemään vähänkin pidemmälle :D
mutta 410 on jotain aivan kauheeta ajaa tiellä,asfaltti semmoisella :D se huutaa,hyppii.pomppii,kolisee ja rämisee :D ainakin jos on välitetty jakis,lyhentää isoa puolta 10 pinnaa, kemppi lukko takana
31 swampperit 2 kilon paineilla siirto ajossa :D nii ja 3" korotuksella, ekat 10 km auto pomppii,ihanko ois epäkesko pyörät alla :D mutta pikku hiljaa se tasaantuu
ja tärkein kaikista,Peltorit mukaan jos joutuu lähtemään vähänkin pidemmälle :D
Asennoitumiskysymys vain noilla ajeleminen! Olen niin monella 410:llä, 413:sta ja Samurailla ajanut, että itse olen kyllä kuin kotonani noiden vehkeiden ratissa! Jimny oikeastaan tuntuu vielä vähän oudolta, kun vasta puoltoista vuotta on sillä tullut ajeltua, ja noilla vanhemmilla taas kohta kahdeksan vuotta...:D
Lonely Rider
25.04.2013, 20:49
Hyvin on täälläkin pärjätty Jimnyllä kakkosen korotuksella ja ilman mitään puslien vaihdoksia.
Kekkeruusi
25.04.2013, 21:15
mutta 410 on jotain aivan kauheeta ajaa tiellä,asfaltti semmoisella :D se huutaa,hyppii.pomppii,kolisee ja rämisee :D ainakin jos on välitetty jakis,lyhentää isoa puolta 10 pinnaa, kemppi lukko takana
31 swampperit 2 kilon paineilla siirto ajossa :D nii ja 3" korotuksella, ekat 10 km auto pomppii,ihanko ois epäkesko pyörät alla :D mutta pikku hiljaa se tasaantuu
ja tärkein kaikista,Peltorit mukaan jos joutuu lähtemään vähänkin pidemmälle :D
Eipäs huudella siellä :D
Oma kymppi oli ihan ok tiellä (2"korotus+välitetty jakis)
Ei vedellyt mihkään vaikka maastonakkeja ei ollut edes painotettu,tosin hiukan jäi ehkä kaipaamaan muutamia lisähevosia ja sen takia tällähetkellä tallissa 413.
Matkavauhti oli sellaisen 70-80km/h,soitinta sai pitää kyl aika isolla :D
Eipäs huudella siellä :D
Oma kymppi oli ihan ok tiellä (2"korotus+välitetty jakis)
Ei vedellyt mihkään vaikka maastonakkeja ei ollut edes painotettu,tosin hiukan jäi ehkä kaipaamaan muutamia lisähevosia ja sen takia tällähetkellä tallissa 413.
Matkavauhti oli sellaisen 70-80km/h,soitinta sai pitää kyl aika isolla :D
mä heitin soittimen ja kaiuttimet roskiin, ei puhettakaan että ois kuullu yhtään mitään :D kyllähän tuolla ajaa ku asennoituu siihen....rengasmelu ja jakiksen ujellus se on kaikkista pahin :D hyvinhän tuolla muuten kerkiää ku lähtee vähän aikasemmin :D
No en kyllä ihan samalle viivalle pistäisi nelisatasia ja Jimnyä. Karkeasti kuin rinnastaisi Ford Anglian ja uuden Fiestan...
Sopiiko jimnyssä pyöriin ja kääntyyn 215/80/15 renkaat, siis ilman korotusta?
Suzuki Jimny 2 "/ 50mm Pro Comp Jousitus Lift Kit, Jimnybits.
Ois edullinen jousisarja, mutta saako leimattua? Ei oo tyv.tä.
Ei mahdu ilman sitä kahta tuumaa. Ja ei mene enään Bitsin jouset muutos leimaan. Huomaa että 2" tarvitsee sitten jo pidemmät jarruletkut.
ailu-petteri
28.04.2013, 09:00
Nyt on tilattu crossilta epäkeskopuslat. Tuossa oli puhetta että pitemmät jarruletkut pitää olla niin riittikö se että taakse laittaa vain 15" jarruletkut vai pitikö eteenki laittaa pitemmät jarruletkut? Crossilla oli myytävänä myös jarruletkun jatkoja kannattaako niihin sekaantua vai tilata suoraan nuot 15" jarruletkut?
Letkujen tuumista ei haisuakaan, enkä just nyt viitsi lähteä könyämäänkään (laiska minä hyi! Ei vain kokkailu kesken...) Takana se ainut (1) letku auttamattomasti liian lyhyt. pinkeänä jo vakio alustalla ääri joustoissa. Edessä vielä saattaisi joten-kuten riittää, mutta niin hilkulla että sitten riittääkin jo mustikanvarpu, oksan karahkan hilpasusta puhumattakaan, ne katkomaan. Lisäksi nuo orkkis letkut eivät ole muutenkaan kovin vahvan oloiset, vaikka liittimet asialliset. Jossain muistaakseni luin että porukka oli edessä laskenut putken/letkun liitoskohtaa. Olisiko ollut ihan tällä palstalla?
http://www.jimnybits.co.uk/shop/jimny/suspension/jimny-stainless-steel-extended-brake-hoses/prod_3.html
Nuo itse tilautin kun rupesi jousia laittaessa näyttämään että "Ei vittuuuuu..."
Tuli postiluukusta kolmessa päivässä!
Ja kun muistaa että jarruletkut kuitenkin turvallisuuteen liittyviä kulutusosiakin, niin ei se isoraha tosiaan ole. Ja eipähän letkuista ainakaan pompsahda leimalla haperuuden tähden... : )
Kekkeruusi
28.04.2013, 14:31
Mistäköhän sais / olisko kenelläkään 413 takarumpujarrujen sisään tulevia jousia?
Tein ostoilmoituksenkin siitä mutta ei oo kuulunut mitään.
Lowrangella olis mutta ei viittaa yhtä pientä pakettia sieltä tilata.
http://www.lowrangeoffroad.com/index.php/suzuki/samurai/brakes/suzuki-samurai-sj413-rear-drum-brake-hardware-kit.html
Tarve olisi sille pitkälle jouselle mikä on heti jarrusylinterin alla.
Mistäköhän sais / olisko kenelläkään 413 takarumpujarrujen sisään tulevia jousia?
Tein ostoilmoituksenkin siitä mutta ei oo kuulunut mitään.
Lowrangella olis mutta ei viittaa yhtä pientä pakettia sieltä tilata.
http://www.lowrangeoffroad.com/index.php/suzuki/samurai/brakes/suzuki-samurai-sj413-rear-drum-brake-hardware-kit.html
Tarve olisi sille pitkälle jouselle mikä on heti jarrusylinterin alla.
Käyppä varaosa puljusta kattelemassa 80 luvun 4x4 hiluxin jousia...
eikö ne ole 410 ja 413 samat jouset kutakuinkin...
kuvassa olevat jouset on toyotalaiset
http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/projektia/0096_zpsdb05759c.jpg
Mistäköhän sais / olisko kenelläkään 413 takarumpujarrujen sisään tulevia jousia?
Tein ostoilmoituksenkin siitä mutta ei oo kuulunut mitään.
Lowrangella olis mutta ei viittaa yhtä pientä pakettia sieltä tilata.
http://www.lowrangeoffroad.com/index.php/suzuki/samurai/brakes/suzuki-samurai-sj413-rear-drum-brake-hardware-kit.html
Tarve olisi sille pitkälle jouselle mikä on heti jarrusylinterin alla.
nii ja tuolta niitä saa, kaveri oli justiinsa kierroksen käyny ostamassa,kannattaa tieten soittaa että lähettääkö...
Muhoksen varaosakeskus Oy, Kellotie 1, 91500 Muhos, Puh. (08) 530 3100
Onko kenelläkään samurain vaihdelaatikon hännän stefan mittoja?
Meni vanha sen verta pahaan kuntoon ettei siintä taida apuja olla.
Kekkeruusi
28.04.2013, 20:13
Eikö vanhasta stefasta saa enään luntattua niitä mittoja mitkä siinä reunassa lukee?
Motonetistä saa stefoja suoraan mitoilla.
Kannattaa muuten välillä soittaa merkkiliikkeeseen, sieltä näkee suoraan alustanumerolla osat (ja tässä tilanteessa myös mitat stefasta).
ailu-petteri
28.04.2013, 20:30
Kyllä tuolta ulkomailta sais kaikkea kivaa jimnyyn mutta tuo tilaaminen on aikamoinen haaste itselle niin joudun/tyydyn käyttämään suomailisia puljuja. Eli huomenna soitto Jyväskylän suunalle ja tilata ne jarruletkut.
GaryRock
29.04.2013, 16:31
Kyllä tuolta ulkomailta sais kaikkea kivaa jimnyyn mutta tuo tilaaminen on aikamoinen haaste itselle niin joudun/tyydyn käyttämään suomailisia puljuja. Eli huomenna soitto Jyväskylän suunalle ja tilata ne jarruletkut.
Ei kai se tilaaminen ole sen kummempaa ku klikkaa tavaran koriin, maksaa ja sitten oottelee lappua postista tai tullista.
Kekkeruusi
29.04.2013, 16:39
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29388&highlight=Ruisku
Tollasta vanhaa topikkia tossa lueskelin ja nyt tarvis saada luetun ymmärtäminen kohdilleen, eli.
Minkä ikäisestä swiftistä toi ruiskumuutos on helpoin tehdä(oliko vuosimalli 92 maximi)? Ilmeisesti kaikki tarvittavat päreet tulee tosiaan tossa swiftin mukana paitsi bensapumppu.(tosin alotusviestissä mainittiinkin jo mitä tarvii ostella)
Mikäs se tuomio oli sille puuttuvalle nopeustiedolle mitä sj413 mittaristosta ei saa, mitä haittaa tästä on ?
(Oma auto 413 vm1985)
ailu-petteri
29.04.2013, 16:56
Ei kai se tilaaminen ole sen kummempaa ku klikkaa tavaran koriin, maksaa ja sitten oottelee lappua postista tai tullista.
Eihän se olekkaan sen vaikeampaa periaatteessa. Itsellä vain tuo englannin kieli ei oikein hyvin taivu niin väärin ymmärrysten minimoimiseksi kannattaa pysyä tällä maaperällä. Kimppatilaukseen kyllä on valmis aina osallistumaan jos joku on tilaamassa ja raha tilanteen salliessa.
Onko kenelläkään samurain vaihdelaatikon hännän stefan mittoja?
Meni vanha sen verta pahaan kuntoon ettei siintä taida apuja olla.
32/42/10 oli.. Laitoin 7 leveenä kun semmoinen löytyi vaan ja hyvin tuntuu pitävän..
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29388&highlight=Ruisku
Tollasta vanhaa topikkia tossa lueskelin ja nyt tarvis saada luetun ymmärtäminen kohdilleen, eli.
Minkä ikäisestä swiftistä toi ruiskumuutos on helpoin tehdä(oliko vuosimalli 92 maximi)? Ilmeisesti kaikki tarvittavat päreet tulee tosiaan tossa swiftin mukana paitsi bensapumppu.(tosin alotusviestissä mainittiinkin jo mitä tarvii ostella)
Mikäs se tuomio oli sille puuttuvalle nopeustiedolle mitä sj413 mittaristosta ei saa, mitä haittaa tästä on ?
(Oma auto 413 vm1985)
Omaani en tehnyt tuolle nopeustiedon saannille mitään ja mielestäni hyvin tuntuu toimivan.
-96 ja -93 swiftiä sekoittelin keskenään (L1 ja G3 boxit ,toimii molemmat)
Aika näpertäminen siinä oli ja sain parin viikon illat kulumaan sähköjä,polttoainelinjoja sekä vesiletkuja nysvätessä.
Mistähän löytyis 410 takimmaiselle akselille 26 pooriselle vetareille sopiva kitkalukko ?
Kysymys herää, miksi sinne juuri se kitka pitää saada? :confused:
-Jos helpolla ja halvalla haluat sinne jotain saada mikä auttaa kulkemista niin miksei palalukkoa? -Vaikkapa se lock-right tmv.
Varsinaiseen kysymykseen, en tiiä mistä kitkan saa, saaneeko paljo mistään...
Kysymys herää, miksi sinne juuri se kitka pitää saada? :confused:
-Jos helpolla ja halvalla haluat sinne jotain saada mikä auttaa kulkemista niin miksei palalukkoa? -Vaikkapa se lock-right tmv.
Varsinaiseen kysymykseen, en tiiä mistä kitkan saa, saaneeko paljo mistään...
ei kait noihin oo ikinä tehtykkään kitkalukkoa, se on joku tornihuhu se kitkalukko homma. lock right,kuulemma hyvä,kuulemma huono, ite en tiedä ,ei kokemusta, hommaa varamurikka ja tee toisesta kemppi lukko, on ainakin halpa..
itte oon vuoden ajellu kemppi lukolla ja kyllä sillä pystyy ajamaan normi ajotkin...
Talven seisonnan jälkeen samurai käy tyhjäkäyntiä 2000rpm.
Kaasarille tulee yksi johto,onko se solenoidi vai automaatti ryyppy?
Pirusti näytti alipaineletkujakin olevan.
Mistä alkaisin vikaa etsimään?
Talven seisonnan jälkeen samurai käy tyhjäkäyntiä 2000rpm.
Kaasarille tulee yksi johto,onko se solenoidi vai automaatti ryyppy?
Pirusti näytti alipaineletkujakin olevan.
Mistä alkaisin vikaa etsimään?
Se on solenoidi ryyppy toimii just niillä alipaine letkuilla. Osta 3mm alipaine pensaletkua ja vaihda kaikki ne letkut tarve jotain yli metri. niin alkaa taas toimimaan ...tämä taitaa olla nyt ns. tyyppivika
vloppuna pääsee hääräämään autoa,Niin aattelin jos sais muutaman hyvän vinkin mistä lähtis hakemaan:)
-eli ykkös kurkulla ajettaessa ei mitään ongelmaa,mutta kun kakkos kurkku rupee aukeemaan,Niin alkaa röpeltämään pahasti,Mut kun nostaa vähän kaasua niin toimii taas...
kaasarissa paskaa vai eikö pumpulta tule tarpeeksi tavaraa??
Korjattu:bensapumppu oli caput,Sai ilmaa jostain(kalvoko antautunut,en tutkinut sen tarkemmin)
Kysymys herää, miksi sinne juuri se kitka pitää saada? :confused:
-Jos helpolla ja halvalla haluat sinne jotain saada mikä auttaa kulkemista niin miksei palalukkoa? -Vaikkapa se lock-right tmv.
Varsinaiseen kysymykseen, en tiiä mistä kitkan saa, saaneeko paljo mistään...
Siis lock-rightiä tms tarkoitin ja semmonen olis tarkoitus asentaa jos jostain kohtuudellas löytyy........
No ainaski cros4wd myy niitä jos Suomesta haluaa tilata, ihan perustavaraahan se silleen on offikaupoille, eli lähes kaikki jotka suskaan osia kauppaa niin hyllyssä ko. kapinetta pitää.
Jimnybits on ainaki yksi esimerkki jos haluaa ulkomailta tilata, toki saa sen muualtaki.
Googlehan on ystävä tässä(kin) asiassa, mutta tostapa alkuun.
http://www.cros4wd.fi/OrigamiDEAL/index.php?page=product_info&id=19632&cid=365&path=0,32,42,365&lang=2
http://www.jimnybits.co.uk/shop/sj-/-samurai/drivetrain/suzuki-sj-410-powertrax-lockright-differential-locker/prod_462.html
Juurikin noiden linkkien kaltainen lukko tuli tilattua ja se käväs tallilla mutta on tarkoitettu 22 pooriseille vetareille eli käy 410 etuperään ei taakse.
Vaan sehän kannattaa myyjäliikkeeltä tilatessa varmistaa että on 26 pooriselle sopiva, kyllähän ne myyjät auttaa oikein mielellään ja ettii sen soppelin kamppeen hyllystä.
Soittele ihmeessä vaikka nyt sinne cros4wd:lle (kohta alkaa tuntua mainostamiselta, saa muillekki kauppiaille killuutella...) niin alkaa sattumaan oikea lukko, olisko se malli nyt sitte 1510, se ainakin menee 413/samurai 26 booriseen perään.
Edittiä. Eli siinä 1520:hän pitää käyttää niitä perässä jo olevia poskirattaita joten se passaa niin 22 kuin 26 poorisiinki. Tuolta asennusohjeistahan sen näkee: http://www.richmondgear.com/installmanuals.html
Mystinen sähkövika samuraissa.
Valot kun laittaa päälle syttyy oikea etuvilkku ja merkkivalo valojen lisäksi. Kun kääntää valot pois, vilkkuu vilkku normaalisti.
Mystinen sähkövika samuraissa.
Valot kun laittaa päälle syttyy oikea etuvilkku ja merkkivalo valojen lisäksi. Kun kääntää valot pois, vilkkuu vilkku normaalisti.
valoviiksi rikki tai sitten muualla on joku maa härö..
Kekkeruusi
03.05.2013, 08:22
Mulla sekoili kymppi valojen puolesta ja lämpö sekä pa mittari näyti omiaan--> mittariston liittimessä oli pinnit löysällä.
Niitä kun kiristeli niin taas toimi, tosin kolmessatoista ja samussa varmaan erilaiset liittimet.
Vaan sehän kannattaa myyjäliikkeeltä tilatessa varmistaa että on 26 pooriselle sopiva, kyllähän ne myyjät auttaa oikein mielellään ja ettii sen soppelin kamppeen hyllystä.
Soittele ihmeessä vaikka nyt sinne cros4wd:lle (kohta alkaa tuntua mainostamiselta, saa muillekki kauppiaille killuutella...) niin alkaa sattumaan oikea lukko, olisko se malli nyt sitte 1510, se ainakin menee 413/samurai 26 booriseen perään.
Edittiä. Eli siinä 1520:hän pitää käyttää niitä perässä jo olevia poskirattaita joten se passaa niin 22 kuin 26 poorisiinki. Tuolta asennusohjeistahan sen näkee: http://www.richmondgear.com/installmanuals.html
Tähän mainostettuun liikkeeseen soittelin ja tilasin em. lukon ja sain erittäin hyvää ja ystävällistä palvelua mutta 26 poorisen kohdalla myydään ei oota ja rattaid.en vaihto ei onnistu. 410 on kartion muotoiset rattaat ja lukkosarjassa suorat. 413 perä ei sovi 410 kuoriin. 413 sais vaikka mitä lukkoja, joten edelleen etiskelen 410 suskan perään käyvää 26 poorista lukkoa
Tähän mainostettuun liikkeeseen soittelin ja tilasin em. lukon ja sain erittäin hyvää ja ystävällistä palvelua mutta 26 poorisen kohdalla myydään ei oota ja rattaid.en vaihto ei onnistu. 410 on kartion muotoiset rattaat ja lukkosarjassa suorat. 413 perä ei sovi 410 kuoriin. 413 sais vaikka mitä lukkoja, joten edelleen etiskelen 410 suskan perään käyvää 26 poorista lukkoa
Tollanen?
http://www.jimnybits.co.uk/shop/sj-/-samurai/drivetrain/suzuki-sj-410-powertrax-lockright-differential-locker/prod_462.html
karvanoppa
03.05.2013, 16:09
Mystinen sähkövika samuraissa.
Valot kun laittaa päälle syttyy oikea etuvilkku ja merkkivalo valojen lisäksi. Kun kääntää valot pois, vilkkuu vilkku normaalisti.
Mulla omassa suzukissa meni valot miten sattua kun maadotukset oli päin.............. jotain.. Katsele kaikkien valojen maadotukset läpi. :) oli itselläni samoja oireita.
Tollanen?
http://www.jimnybits.co.uk/shop/sj-/-samurai/drivetrain/suzuki-sj-410-powertrax-lockright-differential-locker/prod_462.html
Niin, just toi lukko noilla rattailla käy 22 pooriselle vetareille.
Mulla omassa suzukissa meni valot miten sattua kun maadotukset oli päin.............. jotain.. Katsele kaikkien valojen maadotukset läpi. :) oli itselläni samoja oireita.
Korjaantu ojassa kylpiessä.. luultavasti pitkäikäinen korjaus.
GaryRock
05.05.2013, 09:06
Missäs ja minkä näköinen pitäis olla Samurain puolan konkka ja konkka-kela -mötikkä häiriönpoistoon? Purin kaikki sähköt, mutta en löytäny mitään sopivan näköstä mollukkaa mistään.
Epäilen että se roikkuu puolan vieressä,valkoinen 3-napainen liitin missä on musta mötikkä päässä.
sj410 -83 etuperän pinionin laipassa klappia ja "jyristää" kovemmilla nopeuksilla, kun ajetaan neliveto kytkettynä. Tarkoitus ottaa auki ja katsoa laakereiden kunto, mutta osaatteko sanoa käykö tämä kasatessa tohon vehkeeseen: http://www.jimnybits.co.uk/shop/sj-/-samurai/service-items-and-parts/sj-/-samurai-front-diff-refurb-kit/prod_631.html
Vai kannattaisiko kyseiset osat ostaa jostain lähempää? Onko kasaus vanhalla "crush collarilla" mahdollista?
GaryRock
06.05.2013, 05:33
Epäilen että se roikkuu puolan vieressä,valkoinen 3-napainen liitin missä on musta mötikkä päässä.
Kiitti, tuo löyty vanhasta piuhanipusta.
Missäs konkka on? Kuvissa nimellä Radio noise suppressor.
sopiiko 413 jakiksen jarrurumpu 410 valottomaan? vai joutuuko vähän soveltaan pulttijakoa..
sopiiko 413 jakiksen jarrurumpu 410 valottomaan? vai joutuuko vähän soveltaan pulttijakoa..
Eri jako laipoissa.
Eri jako laipoissa.
Juu. Mut pitäis saada 413 kardaani sopiin 410 valottomaan. Et mahtaako se booriosa olla sama?
artsi777
09.05.2013, 07:44
Juu. Mut pitäis saada 413 kardaani sopiin 410 valottomaan. Et mahtaako se booriosa olla sama?
On.
Kekkeruusi
09.05.2013, 20:03
413 kampuran hihnapyörässä on neljä 10mm kannalla olevia pultteja ja keskellä 17mm kannalla oleva. Keskimutteri ei aukee edes pulttipyssyllä.
Mitä ne neljä pikku mittaria tekee sielä ? :D
arrtturi
09.05.2013, 20:09
Paljonko mahtaa olla 413 jäähdytinletkun sisähalkaisija?
Kekkeruusi
09.05.2013, 20:14
Paljonko mahtaa olla 413 jäähdytinletkun sisähalkaisija?
Mun 413:ssa ylävesiletku oli 28mm
413 kampuran hihnapyörässä on neljä 10mm kannalla olevia pultteja ja keskellä 17mm kannalla oleva. Keskimutteri ei aukee edes pulttipyssyllä.
Mitä ne neljä pikku mittaria tekee sielä ? :D
Mitkä neljä pikku mittaria?:D
Ne neljä pulttia pitää apulaitehihnapyörän kiinni nokkahihnapyörässä, joka taas on kiinni kampuran päässä sillä keskipultilla. Keskipultti aukeaa kun laittaa hylsyn pidemmällä jatkolla vaikka runkoaisaa vasten ja pyöräyttää vähän startilla, jos sitä nyt jostain syystä on tarve irroittaa...
Minkäslaisia penkkejä porukalla on suzukeissa edessä?? omia vai jonkun muun?? ostin tuossa A omegan penkit, mutta eihän ne mahdu sinne :D
omat heitin menee kun oli vähän elämää nähneet...
Minkäslaisia penkkejä porukalla on suzukeissa edessä?? omia vai jonkun muun?? ostin tuossa A omegan penkit, mutta eihän ne mahdu sinne :D
omat heitin menee kun oli vähän elämää nähneet...
Mulla on tuommoiset vuosia sitten motonetista ostetut keinonahka sporttipenkit.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=374&pictureid=11116
Kekkeruusi
09.05.2013, 20:41
Mitkä neljä pikku mittaria?:D
Ne neljä pulttia pitää apulaitehihnapyörän kiinni nokkahihnapyörässä, joka taas on kiinni kampuran päässä sillä keskipultilla. Keskipultti aukeaa kun laittaa hylsyn pidemmällä jatkolla vaikka runkoaisaa vasten ja pyöräyttää vähän startilla, jos sitä nyt jostain syystä on tarve irroittaa...
Tekstinkorjaus ipadillä on jees :D
Kiilahihnan pyörä irtos joo mutta nokkaremmin hihnapyörän pultti meni pyöreeks vaikka annoin lämpöä. No stefaa ei ainakaan tarvi sit vaihtaa
Mulla on tuommoiset vuosia sitten motonetista ostetut keinonahka sporttipenkit.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=374&pictureid=11116
Mahtaa olla yhtä arvokkaat hommata tuollaiset kun itse auto :D varmasti on kyllä hyvät.. veikkaisin että niillä omilla jakkaroilla kun ois reilu 100kg äijä lähteny ajelee ni löytäsin itteni kontista jossain ylämäessä.
GaryRock
09.05.2013, 21:34
Mitäs muita penkkivaihtoehtoja Suzukiin on, kuin nuo motonetin?
Lähinnä jostain purkuautosta ja mieluiten lämmittimellä.
Ei viittis randomisti tilata sellasia jotka ei mahdu.
Kekkeruusi
09.05.2013, 23:02
Mulla on kympissä Nissan sunnyn penkit lämmittimellä.
J0hannes
10.05.2013, 19:50
Patongista vaan penkit, mulla suzukissa toimii tosi hyvin! Sivutukee on riittävästi:cool:
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=36899&stc=1&d=1368208144
Kiinnittäminenkin on simppeliä (http://koti.mbnet.fi/j0hannes/NewseatsUudetistuimet/seatspenkit6.html):D
Kekkeruusi
11.05.2013, 18:13
Mitkä venttiilivälykset säädän 413:seen ?
Ja onko öljypohjassa joku korkki tiiviste vai leimalla pelkästään kiinni?
Mitkä venttiilivälykset säädän 413:seen ?
Tossa kuva hoden droverin manuaalista mutta eikös se ole sama auto jenkki versiona?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2517&pictureid=130263
eikös se ole sama auto jenkki versiona?
Ei, vaan australian malli.:)
Lonely Rider
12.05.2013, 00:22
Mitäs muita penkkivaihtoehtoja Suzukiin on, kuin nuo motonetin?
Lähinnä jostain purkuautosta ja mieluiten lämmittimellä.
Ei viittis randomisti tilata sellasia jotka ei mahdu.
Jimnyllä ajellessa on tullu mieleen että mukavampi olis kun siinä olis vain yksi penkki keskellä :D Ei olis niin ahdasta.
Mitäs muita penkkivaihtoehtoja Suzukiin on, kuin nuo motonetin?
Lähinnä jostain purkuautosta ja mieluiten lämmittimellä.
Ei viittis randomisti tilata sellasia jotka ei mahdu.
440 volvön penkit sopii kun asentaa ristiin eli apparin penkki kuskin puolelle ja pyrstön lämmittimetkin on vakiona,
Kekkeruusi
13.05.2013, 18:41
Aloin noita venttiilivälyksiä katteleen tossa 4wd:n kuvan perusteella ja huomasin että lähes kaikki ristipää ruuvit oli löysällä tai auki nokka akselien pukkien päällä, tarvii huomenna käydä hakeen huomenna uudet kuusiokolo kantaiset ruuvit tilalle..kuinkas yleistä toi on ?