![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Mulla ollut tästä koneesta käytös myös eka 2,2 versio ja minun mielestä Toyota on lisännyt etupäässä hyviä ominaisuuksia, mutta tämä LN170 Hiluxin turbo egr versio on hiukan hidas heräämään ja veto loppuu ylhäällä kuten kerrottiin. Mistään ihan helposta yhdestä asiasta ei vedot ole ollut kiinni, ei EGR:stä, ei vaikka antaa turbon ahtaa täysiä koko ajan letku irroittaen. Epäpirteyden syihin ammattilaisnäkökulmaa kaipaisin ehkä siitä mikä on oleellisin syy - itse epäilen, että se voi olla pumpulla jotkut vähäpäästöisyysnäkökulmasta tehdyt säädöt. Jos tämän syyn saa poistettua, niin sitten voi olla enempi apua muista parannuksista. Itse haluaisin mukaan välijäähdyttimen oikeastaan ihan eka vaikkei paukkua olisi tiedossa hetimiten yhtään lisää.
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tämä on ehkä paras dieselmoottori lämpiämään, mitä omalle kohdalle on sattunut. Se tarkoittaa nopeampaa toimintaa arkiajossa. Sensijaan kovin konkreettista kulkuhalujen lisääntymistä en huomannu pelkäl EGR:n letkupoistamisella. Kesällä se on silti ollut pois viimevuosina tästä näkökulmasta ettei turhaan pakokaasua pääsis koneeseen. Lisään vielä tähän muustakin lähteestä tuon lämpenemiseen vaikuttavuudesta, josta ei yleensä yhtä paljon puhuta kuin EGR:n haitoista... https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Pakoputkisto Tärkeä osa pakokaasujen käsittelyä on pakokaasujen uudelleenkierrätys eli EGR (Exhaust Gas Recirculation). Järjestelmä kierrättää osan pakokaasuista takaisin imusarjaan. Järjestelmää ohjataan venttiilillä, jota hallitsee moottorinohjausyksikkö. Järjestelmä vähentää polttomoottorin tuottamia NOX-päästöjä vähentämällä ilmaylimäärää sylintereissä. Tällöin palotapahtuman yhteydessä ei muodostu niin paljoa typen oksideja. Vastoin yleistä käsitystä EGR ei vähennä polttomoottorin tuottamaa tehoa, sillä täydellä kuormalla järjestelmää ei käytetä. Järjestelmä toimii parhaiten diesel-moottorissa, joka käy osakuormalla suurella ilmaylimäärällä ja tuottaa paljon NOX-päästöjä. Parhaimmillaan pakokaasuista voidaan kierrättää jopa 50%.[5] EGR-järjestelmällä saavutetaan myös nopeampi moottorin lämpeäminen käyntilämpötilaan. Haittapuolena on pakokaasujen imusarjaa likaava vaikutus. Viimeksi muokannut tekniikkamies : 15.11.2015 21:00 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hiluxin syöttöpumpun säätö | ekaneliveto | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 06.01.2015 19:06 |
Hilux syöttöpumpun säätö | jupasierra | Tekniikka & Jutustelu | 34 | 25.03.2014 22:58 |
LJ:n syöttöpumpun säätö | kihi | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 12.12.2009 11:11 |
hj syöttöpumpun ennakon säätö? | Jani E | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 14.10.2007 17:04 |
syöttöpumpun säätö BJ...s | turpolaattori | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 11.05.2007 20:53 |