![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Vertailun vuoksi mulla on Mersun OM617 ilman EGR:ää ja yhdeksi syyksi miksi Hiluxin kone on niin hyvä lämpeemään lyhyessä ajossa, pidän toimivaa EGR:ää. Jos otan letkun irti, se muistuttaa enempi Mersun konetta. En ole purkanut EGR osia ja tarkistanut miten paljon niissä on paskaa, mutta mun mielestä se ei ole kovin vikaherkkä jos 300 000 menee ilman puuttumista asiaan?! ![]()
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Mulla oli 400 000km mittarissa ennen tulppausta, kaverilla porsi kone 200 000km paikkeilla tukkimattomasta, en ole katsonut onko tukossa vai ei. Tuohon lämpeämisen nopeuteen vaikuttaa myös turbo, ahtopaine jne. Mulle on ihan sama lämpeekö 4 vaiko 5min kohdalla. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Vikaantuneista EGR:istä on vedetty johtopäätös, että lähes kaikki olisivat toimimattomia ja ne on siksi poistettava... Vähän sama juttu jos ammattilainen on huolissaan tukkeutuneesta lämppärin kennosta tai huonossa kunnossa olevasta jäähdyttimestä vaikka ne on ainakin osaltaan ylläpidosta kiinni missä kunnossa ne on. Huonossa kunnossa olevia on ja hyvässä kunnossa. Itse uskoin niin kauan nettijuttuja, että EGR kannattaa ilman muuta poistaa kunnes ensin kokeilin mihin suuntaan vaikutus menee aluksi letku irroittamalla ja tukkimalla. Osoittautuikin, että sillä on oma suotuisa vaikutuksensa lämpenemiseen. Oleellistahan on onko se nykyisellään toimintakunnossa vai ei. Jos on jumissa tai toimimaton, jotain pitää tehdä, joko poistaa käytöstä tai laittaa toimimaan. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Mulla ollut nyt parisen vuotta varmaan tulpattuna toi Egr eikä ole huonontunut talviominaisuudet.
Aamuisinkin ei tarvi laseja rapailla kun antaa hetken käydä, pikkuisen käsikaasua päälle. Ajossa lämpeää ihan normaalisti, jännä kun ei toi mulla sitten vaikuttanut noin. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mulla ollut tästä koneesta käytös myös eka 2,2 versio ja minun mielestä Toyota on lisännyt etupäässä hyviä ominaisuuksia, mutta tämä LN170 Hiluxin turbo egr versio on hiukan hidas heräämään ja veto loppuu ylhäällä kuten kerrottiin. Mistään ihan helposta yhdestä asiasta ei vedot ole ollut kiinni, ei EGR:stä, ei vaikka antaa turbon ahtaa täysiä koko ajan letku irroittaen. Epäpirteyden syihin ammattilaisnäkökulmaa kaipaisin ehkä siitä mikä on oleellisin syy - itse epäilen, että se voi olla pumpulla jotkut vähäpäästöisyysnäkökulmasta tehdyt säädöt. Jos tämän syyn saa poistettua, niin sitten voi olla enempi apua muista parannuksista. Itse haluaisin mukaan välijäähdyttimen oikeastaan ihan eka vaikkei paukkua olisi tiedossa hetimiten yhtään lisää. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tämä on ehkä paras dieselmoottori lämpiämään, mitä omalle kohdalle on sattunut. Se tarkoittaa nopeampaa toimintaa arkiajossa. Sensijaan kovin konkreettista kulkuhalujen lisääntymistä en huomannu pelkäl EGR:n letkupoistamisella. Kesällä se on silti ollut pois viimevuosina tästä näkökulmasta ettei turhaan pakokaasua pääsis koneeseen. Lisään vielä tähän muustakin lähteestä tuon lämpenemiseen vaikuttavuudesta, josta ei yleensä yhtä paljon puhuta kuin EGR:n haitoista... https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Pakoputkisto Tärkeä osa pakokaasujen käsittelyä on pakokaasujen uudelleenkierrätys eli EGR (Exhaust Gas Recirculation). Järjestelmä kierrättää osan pakokaasuista takaisin imusarjaan. Järjestelmää ohjataan venttiilillä, jota hallitsee moottorinohjausyksikkö. Järjestelmä vähentää polttomoottorin tuottamia NOX-päästöjä vähentämällä ilmaylimäärää sylintereissä. Tällöin palotapahtuman yhteydessä ei muodostu niin paljoa typen oksideja. Vastoin yleistä käsitystä EGR ei vähennä polttomoottorin tuottamaa tehoa, sillä täydellä kuormalla järjestelmää ei käytetä. Järjestelmä toimii parhaiten diesel-moottorissa, joka käy osakuormalla suurella ilmaylimäärällä ja tuottaa paljon NOX-päästöjä. Parhaimmillaan pakokaasuista voidaan kierrättää jopa 50%.[5] EGR-järjestelmällä saavutetaan myös nopeampi moottorin lämpeäminen käyntilämpötilaan. Haittapuolena on pakokaasujen imusarjaa likaava vaikutus. Viimeksi muokannut tekniikkamies : 15.11.2015 21:00 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hiluxin syöttöpumpun säätö | ekaneliveto | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 06.01.2015 19:06 |
Hilux syöttöpumpun säätö | jupasierra | Tekniikka & Jutustelu | 34 | 25.03.2014 22:58 |
LJ:n syöttöpumpun säätö | kihi | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 12.12.2009 11:11 |
hj syöttöpumpun ennakon säätö? | Jani E | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 14.10.2007 17:04 |
syöttöpumpun säätö BJ...s | turpolaattori | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 11.05.2007 20:53 |