Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.11.2015, 07:49
mikok mikok ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.09.09
Sijainti: eteläsavo
Viestit: 152
Perusasetus

Eile muutin pumpulle menevän paineletkun suoraan imusarjasta pumpun kellolle ja tulppasin alipaine härdellille menevät kaks letkua. Okei valo ei enää syty mutta muuten ei mitään eroa. Pirun huonosti rupeaa alhaalta kerämään ahtoja. Miettii tosi pitkään. Taas matkavauhdissa mukava ajella... Kävin yhdessä diesel korjaamossa kyselee ennakon säätöä. Kuunteli korvakuulolla että käy tosi nätisti yms. Lupasi tarkistaa ennakon kunhan teen ensin nuo muutokset kellolle.

Kehotti repimään kaikki nuo alipaine härpäkkeet ym pois kun niillä ei enää ole mitään virkaa. Mutta eiko asia ollu niin että jos nyppää kaikki pis jää se hehkun valo palamaan ja homma ei pelaa? Ohjaako se musta sähkörasia siinä kaasuvivun päällä jotenkin sitä egr-venttiilin ohajusta vai mikä sen virka on?

Pitäis viela jaksaa tehdä egr-venttiilin aukkoihin sokeat lätkät että sai vielä tulpattua poi pelistä satavarmasti. Oon kokoajan miettiny että voisko olla niin huono tuuri että se vuotais pakopaineita suoraan imusarjaan??

__________________
Toyota hilux 2.4 td ln 170 -99
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.11.2015, 18:04
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.024
Perusasetus

LN170:sessä EGR ei mielestäni ihan turha ole koska sen avulla saa koneen selvästi nopeammin lämpöiseksi. Olen testaillut ottamalla letkun irti EGR:stä miten vaikuttaa.

Mites se nyt olikaan, menikö pumpulle paineletku vai alipaineletku, sehän kannattaa ottaa huomioon kanssa?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.11.2015, 08:28
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
LN170:sessä EGR ei mielestäni ihan turha ole koska sen avulla saa koneen selvästi nopeammin lämpöiseksi. Olen testaillut ottamalla letkun irti EGR:stä miten vaikuttaa.

Mites se nyt olikaan, menikö pumpulle paineletku vai alipaineletku, sehän kannattaa ottaa huomioon kanssa?
No ainakin noiden koneiden kanssa paljon pelanneet esim Hiacepojat sanoi että vaikuttaa koneen kestoon, paskaa kun ei ihmisenkään kuulu syödä.
Letkun irroittelulla ei taida saada vaikutusta, suurinn osa noista lienee jumissa ja yleensä jumii kiinni.
Mynädiesel oli samaa mieltä että tulpata kannattaa.
Paineletku menee ahdonalaiseen.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 14.11.2015, 14:53
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.024
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD Näytä viesti
No ainakin noiden koneiden kanssa paljon pelanneet esim Hiacepojat sanoi että vaikuttaa koneen kestoon, paskaa kun ei ihmisenkään kuulu syödä.
Letkun irroittelulla ei taida saada vaikutusta, suurinn osa noista lienee jumissa ja yleensä jumii kiinni.
Mynädiesel oli samaa mieltä että tulpata kannattaa.
Paineletku menee ahdonalaiseen.
Kyllä omassa autossa joka on 1998 vuoden lopulta ja ajettu alle 300 000 huolloista huolehtien, on vaikutus ihan selvä jo käyntiäänessäkin pelkällä letkun irroituksella. Jos EGR on jumissa, niin sille on tehtävä jotain.

Vertailun vuoksi mulla on Mersun OM617 ilman EGR:ää ja yhdeksi syyksi miksi Hiluxin kone on niin hyvä lämpeemään lyhyessä ajossa, pidän toimivaa EGR:ää. Jos otan letkun irti, se muistuttaa enempi Mersun konetta.

En ole purkanut EGR osia ja tarkistanut miten paljon niissä on paskaa, mutta mun mielestä se ei ole kovin vikaherkkä jos 300 000 menee ilman puuttumista asiaan?!
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 14.11.2015, 21:21
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Kyllä omassa autossa joka on 1998 vuoden lopulta ja ajettu alle 300 000 huolloista huolehtien, on vaikutus ihan selvä jo käyntiäänessäkin pelkällä letkun irroituksella. Jos EGR on jumissa, niin sille on tehtävä jotain.

Vertailun vuoksi mulla on Mersun OM617 ilman EGR:ää ja yhdeksi syyksi miksi Hiluxin kone on niin hyvä lämpeemään lyhyessä ajossa, pidän toimivaa EGR:ää. Jos otan letkun irti, se muistuttaa enempi Mersun konetta.

En ole purkanut EGR osia ja tarkistanut miten paljon niissä on paskaa, mutta mun mielestä se ei ole kovin vikaherkkä jos 300 000 menee ilman puuttumista asiaan?!
Joo, no hyvä kun sulla on noin paljon faktaa, kuitenkin luotan noiden dieselien kanssa elantonsa hankkineen oikean ammattilaisen sanaan ja noiden purkuosien kanssa ikänsä touhunneen ja asioita seuranneen sanaan
Mulla oli 400 000km mittarissa ennen tulppausta, kaverilla porsi kone 200 000km paikkeilla tukkimattomasta, en ole katsonut onko tukossa vai ei.
Tuohon lämpeämisen nopeuteen vaikuttaa myös turbo, ahtopaine jne.
Mulle on ihan sama lämpeekö 4 vaiko 5min kohdalla.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.11.2015, 17:14
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.024
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD Näytä viesti
Joo, no hyvä kun sulla on noin paljon faktaa, kuitenkin luotan noiden dieselien kanssa elantonsa hankkineen oikean ammattilaisen sanaan ja noiden purkuosien kanssa ikänsä touhunneen ja asioita seuranneen sanaan
Mulla oli 400 000km mittarissa ennen tulppausta, kaverilla porsi kone 200 000km paikkeilla tukkimattomasta, en ole katsonut onko tukossa vai ei.
Tuohon lämpeämisen nopeuteen vaikuttaa myös turbo, ahtopaine jne.
Mulle on ihan sama lämpeekö 4 vaiko 5min kohdalla.
Mulle faktaks riittää tämän asian osalta jos koneen käyttökelpoisuus kylmillä ilmoilla huononee kun ottaa letkun irti EGR:stä. Itse testattu tieto vakuuttaa vielä enemmän kuin ammattilaisen sana tässä tapauksessa mm. siitä syystä koska ammattilainen on voinut törmätä sellaisiin yksilöihin, joissa EGR on tukittu väärällä käytöllä tai huonolla huollolla.

Vikaantuneista EGR:istä on vedetty johtopäätös, että lähes kaikki olisivat toimimattomia ja ne on siksi poistettava...

Vähän sama juttu jos ammattilainen on huolissaan tukkeutuneesta lämppärin kennosta tai huonossa kunnossa olevasta jäähdyttimestä vaikka ne on ainakin osaltaan ylläpidosta kiinni missä kunnossa ne on. Huonossa kunnossa olevia on ja hyvässä kunnossa.

Itse uskoin niin kauan nettijuttuja, että EGR kannattaa ilman muuta poistaa kunnes ensin kokeilin mihin suuntaan vaikutus menee aluksi letku irroittamalla ja tukkimalla. Osoittautuikin, että sillä on oma suotuisa vaikutuksensa lämpenemiseen. Oleellistahan on onko se nykyisellään toimintakunnossa vai ei. Jos on jumissa tai toimimaton, jotain pitää tehdä, joko poistaa käytöstä tai laittaa toimimaan.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 15.11.2015, 18:35
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Mulla ollut nyt parisen vuotta varmaan tulpattuna toi Egr eikä ole huonontunut talviominaisuudet.
Aamuisinkin ei tarvi laseja rapailla kun antaa hetken käydä, pikkuisen käsikaasua päälle.
Ajossa lämpeää ihan normaalisti, jännä kun ei toi mulla sitten vaikuttanut noin.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hiluxin syöttöpumpun säätö ekaneliveto Tekniikka & Jutustelu 12 06.01.2015 19:06
Hilux syöttöpumpun säätö jupasierra Tekniikka & Jutustelu 34 25.03.2014 22:58
LJ:n syöttöpumpun säätö kihi Tekniikka & Jutustelu 1 12.12.2009 11:11
hj syöttöpumpun ennakon säätö? Jani E Tekniikka & Jutustelu 1 14.10.2007 17:04
syöttöpumpun säätö BJ...s turpolaattori Tekniikka & Jutustelu 1 11.05.2007 20:53


Sivu luotu: 10:57 (GMT +2).