View Full Version : Jeep XJ kysymyksiä ja vastauksia -ketju
Sivua :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[
11]
No niin, eli helppo homma voi olla jotain muuta...:rolleyes:
Tai sitten, kun pääsen kotiin ja kerään kaikki työkalut valmiiksi auton viereen ja pistän parkit päälle, niin kaikki valot pelaa.
Edit: sulake uusiksi, niin pelaa. Palanut ilmeisesti etuparkkien tarkastuksen jälkeen, jostain syystä.
pronkko-jannu
22.08.2018, 11:38
Mikä funktio pienillä lattaraudan pätkillä on, jotka ovat runkopalkin takaosassa jousen takakotelon kohdilla ? Sellaset kymmensenttiset pätkät, jotka tulevat osittain tuon kotelon reunan päälle ja ovat päistään kahdella isolla pultilla kiinni. Pultit kiinni rungon sisälle hitsatuissa muttereissa, jotka kivasti aina välillä pyörähtävät auki hitseistä irrottaessa.
Mikä funktio pienillä lattaraudan pätkillä on, jotka ovat runkopalkin takaosassa jousen takakotelon kohdilla ? Sellaset kymmensenttiset pätkät, jotka tulevat osittain tuon kotelon reunan päälle ja ovat päistään kahdella isolla pultilla kiinni. Pultit kiinni rungon sisälle hitsatuissa muttereissa, jotka kivasti aina välillä pyörähtävät auki hitseistä irrottaessa.
Siihen kiinittyy vetokoukku tarvittaessa...
Juu, eipä niillä "nut strip":eillä alunperin ole muuta merkitystä kuin vetokoukun sekä tankin panssarin kiinnitys. Eli jos ei ole kumpaakaan, niin ei muuta kuin kuuseen vain, ei se muuten pidä mitään kasassa.
Ja jos laittaa alkuperäistä järeämmän puskurin taakse, niin puskurin kiinnikkeeseen kandee tehdä u-palkin pätkät missä on mutterit hitsattuna oikeaan kohtaan, mitkä sitten menee palkin sisään, josta saa sitten puskurin kiinnitettyä myös kantavan koripalkin läpi kuten vetokoukku tai panssari laitetaan. Meinaan ne alkuperäiset neljä pulttia per puoli hitsatussa poikkituen- lärpäkkeessä ei todellakaan kestä, koska poikkituki ei yksinkertaisesti kestä.
pronkko-jannu
25.08.2018, 08:44
Kiitos nopeista vastauksista, noita stripeillä kiinnitettäviä tankin panssareita oon joskus katsellutkin mutta unohtanut, että ne tuli tohon kiinni. Vetokoukku on nyt kiinni puskurin sisällä olevassa poikkiraudassa, joka on kiinni koripalkeissa.
_samppa_
28.10.2018, 11:53
Osaako joku sanoo mikä vois olla kun moniurahihna kuluu moottorin puoleisesta laidasta tosi nopeasti. Kaikki siivapyörät on linjassaan, paitsi kampuran siivapyörä on muita sisenpänä. Kaks peltistä ohjain rullaa on,ehkä vähä kulunut enemmän sisäreunasta, muttei niin paljoa että ajaisi hihnaa reunaan. Kuvassa 10tmk. Ajettu hihna. Vaihdoin vanhan takaisin niin kesti n.200km niin kului samanlaiseksi.
Osaako joku sanoo mikä vois olla kun moniurahihna kuluu moottorin puoleisesta laidasta tosi nopeasti. Kaikki siivapyörät on linjassaan, paitsi kampuran siivapyörä on muita sisenpänä. Kaks peltistä ohjain rullaa on,ehkä vähä kulunut enemmän sisäreunasta, muttei niin paljoa että ajaisi hihnaa reunaan.
Jos/ kun ohjainrullat, tehostimen pumppu, vesipumppu ja vapaarullat on linjassa, niin ainoa vaihtoehto on kampuran päässä oleva dampperi.
Niissä on jokseenkin tyyppivikana että ulkokehä irtoaa sisäkehästä ja kumi alkaa irvistää välistä. Kuutoskoneessa ulkokehä yleensä karkaa kohti konetta, ja se taas tekee sen että ensi alkuun hihnalinja ei ole suora ja syö hihnan toisen reunan, pidemmän päälle kehä lopulta syö nokkaketjun alumiinikoteloon reiän.
Vaihdat uuden dampperin niin homma selvä.
_samppa_
28.10.2018, 17:26
Juu näin oli. Kiitos Timo L.
Jeeppi-tervehdys kohtalotovereille
Inttervepin ihmeellistä maailmaa plärätessä osuin Italian XJ-kerhon sivuille, ja sieltähän löytyi melkomoinen kasa korjausoppaita, tai manuaaleja niinku ne sielä ameriikassa sanovat.
Buongiorno-kielistä otsikkoa ei tarvi säikähtää, manuaaleista suurin osa on englanniksi ja muutama italiaksikin jos haluaa fruttidimarea- harjoitella.
Sen mitä selasin niin manuaaleista löytyi myös diesel-koneesta juttua.
Olkaatten hyvät: http://www.duriepuri.com/index.asp?id=187&idopen=187
Jeeppi-tervehdys kohtalotovereille
Inttervepin ihmeellistä maailmaa plärätessä osuin Italian XJ-kerhon sivuille, ja sieltähän löytyi melkomoinen kasa korjausoppaita, tai manuaaleja niinku ne sielä ameriikassa sanovat.
Buongiorno-kielistä otsikkoa ei tarvi säikähtää, manuaaleista suurin osa on englanniksi ja muutama italiaksikin jos haluaa fruttidimarea- harjoitella.
Sen mitä selasin niin manuaaleista löytyi myös diesel-koneesta juttua.
Olkaatten hyvät: http://www.duriepuri.com/index.asp?id=187&idopen=187
Muuten hyvä, mutta eipä tuossa nyt juuri niitä tehtaan korjausoppaita ollut ollenkaan..
FSM:t löytyy kohtuuhyvin mm. www.jeepslimited.com -> rekisteröityy ja sen jälkeen download- osiosta. Online- versioita löytyy etenkin venäjän sivustoilta aika hyvin jos uskaltaa kaivella, ja ihan virallisia PDF:iä on ostettavissa muutamalla dollarilla useastakin paikasta.
Renix ja ho imusarjat ei käy ristiin, eikö näin ollut?
Käykö kuitenkin renixin suutintukki ja läppärunko &hilppeet ho:n imariin?
Siis ho kone kokonaisena mutta ilman polttoainelaitteita renixin tilalle?
Xj:hin on laitettu chevyn koneita ja sovitteita vissiin löytyy aw-lootaan mutta entäpäs toisin päin?:rolleyes:
Jeepin kone chevyyn...
Strokerista varmaan löytyy jostain ketju mutta siis 4.0HO, 258:n kampura& kanget, 4.0 männät. Hihnapyörän/dampperin linjaus kampuran päätä lyhentämällä. Mitä muuta huomionarvoista?
Renix ja ho imusarjat ei käy ristiin, eikö näin ollut?
Käykö kuitenkin renixin suutintukki ja läppärunko &hilppeet ho:n imariin?
Siis ho kone kokonaisena mutta ilman polttoainelaitteita renixin tilalle?
Kyllä imusatsi ja pakosarjat menee ristikkäin paikalleen jos en väärin muista, kanavat ei vaan ihan täsmää. Bensakiskosta en ole varma meneekö paikalleen, en muista ulkoa. Kaasuläppärunko ei, renixin kiinnitys kolmella ja HO:ssa neljällä. Eli imusatsi, anturit ja vetolevy sen mukaan onko ho vai renix.
Ei käy imusarjat ristiin, toisinpäin tulee imuvuoto ja toisinpäin ottaa suuttimet kanteen kiinni...
Kovasti kyllä väitetään monessakin paikkaa että renixin imusarja käy HO kanteen kun käyttää renixin tiivisteitä. Noh, ei ole omakohtaista kokemusta niin en sano varmaksi. Ehkä perinteinen amerikan-Joen bolt-on, menee se kun ensin työstää muutaman päivän :D
Miksi kukaan haluaisi laittaa Renixin imarin H.O.-koneeseen?
Miksi kukaan haluaisi laittaa Renixin imarin H.O.-koneeseen?
Vaikka siksi, että HO:n imari on kärsinyt tulipalosta... :)
Tai no ei sitä ole pakko laittaa, mietin vaan semmoista vaihtoehtoa, onhan tuo renixkin kokonaisuutena ehjä.
Vaikka siksi, että HO:n imari on kärsinyt tulipalosta... :)
Tai no ei sitä ole pakko laittaa, mietin vaan semmoista vaihtoehtoa, onhan tuo renixkin kokonaisuutena ehjä.
Mutta Renix, siihen ei sovi mikään jälkimarkkinaosa ja H.O:n imusarjoja ei ole vaikea löytää, mullakin on yksi ylimääräinen (tai se kuuluu siihen stroukkeriin, joka ei valmistu ikinä, joten sen voi varmaan myydäkkin)....
Miksi kukaan haluaisi laittaa Renixin imarin H.O.-koneeseen?
Jos on renix- XJ:n kone rikkipuhki, ja sattuu sopiva korvaava kone olemaan HO- mallinen. On noita meinaan laitettu aika paljonkin amerikan- Joen foorumeilla, että luulisi onnistuvan jollain tapaa.
Mutta olen kyllä ihan samaa mieltä, HO- kone imusatseineen on aikalailla fiksumpi kun niihin saa vielä käytännössä kaikkia osia varsin helposti, eikä tietenkään HO- mallin XJ:hin Renixin osia. Mutta tarttisi olla se HO- malli silloin, Renixin konvertoiminen HO- versioksi olisi vähän hullun puuhaa kaikkine tarvittavine muutoksineen..
Onkos stroukki-koneen tekoa käsitelty FJDC:n sivulla? Kun tuli nyt semmoiset kamppeetkin hommattua, 258:n kampura, kanget ja tosiaan '92 H.O., se imari sähköineen vaan kärähtänyt.
Onkos stroukki-koneen tekoa käsitelty FJDC:n sivulla? Kun tuli nyt semmoiset kamppeetkin hommattua, 258:n kampura, kanget ja tosiaan '92 H.O., se imari sähköineen vaan kärähtänyt.
Eipä oo paljoa käsitelty, mulla on tuossa lattialla edelleen se 4.77:ksi tehty stroukkeri, kesken pikkasen tosin, kun ei oo kohdetta...
On siellä se stroukkeri-keskustelu, näköjään, kaikkea ei muista...
pronkko-jannu
13.07.2019, 15:22
Miten v.91-96 4.0HO malleissa PCM boxit voi vaihtaa autosta toiseen, pitääkö se numerosarja täsmätä vai mistä näkee mikä sopii mihinkin ?
Toinen kysymys etu kallistuksenvakaajasta, miten paksuja vakio vakaajat yleisesti 90-luvun malleissa olleet?
Vakaajia on ollut muistaakseni kolmea paksuutta, 25-28mm välissä ne taisi olla kaikki.
Ohjausboksin numerot pitäisi täsmätä melko tarkkaan, ja muistat että '87-'90 on Renix, '91-'95 OBD1 (SBEC- boksi), ja '96-'01 on OBD2 (JTEC- boksi). Eroja kuitenkin on vielä noiden vuosimallirajojen sisälläkin vaikka olisi samalla moottorilla ja vaihteistolla, eli kandee olla suht tarkkana.
pronkko-jannu
13.07.2019, 19:47
Eli varmaan alkuperäinen tuo 28mm vakaaja. Ainakin '92 ja '95 malleissa vain 4 ekaa numeroa täsmää ja 4 viimeistä ovat eri. Onko tietoa mitkä numerot ovat merkitseviä ?
Juu 28mm on hyvin yleinen halkaisija.
Kaikki numerot merkitsee, ja kirjaimet perässä on eri revisioita (ts. päivitetty ohjelma tjsp.). Jossain mulla oli listakin noista Jeepin ECM ja PCM boksien numeroista, mutta hävinnyt perhana johonkin..
Oliko XJ:ssä mihin vuoteen asti abs ongelmia? Muistelen jostain lukeneeni että ongelmat loppuivat jossain vaiheessa mutta vuotta en muista...
Oliko XJ:ssä mihin vuoteen asti abs ongelmia? Muistelen jostain lukeneeni että ongelmat loppuivat jossain vaiheessa mutta vuotta en muista...
'91 on viimeinen mallivuosi kun oli Bendixin ABS:t, sen jälkeen on tavalliset NAP-L jarrut hydroboostin sijaan.
VIN- koodista vuosimalli, noita on vaikka kuinka paljon '92 ja jopa '93 käyttöönotoilla ja autot on '89-'91 vuosimallin autoja.
'91 on viimeinen mallivuosi kun oli Bendixin ABS:t, sen jälkeen on tavalliset NAP-L jarrut hydroboostin sijaan.
VIN- koodista vuosimalli, noita on vaikka kuinka paljon '92 ja jopa '93 käyttöönotoilla ja autot on '89-'91 vuosimallin autoja.
kiitokset tästä tiedosta.
pronkko-jannu
11.10.2019, 12:55
Mikä mättää, kun polttoaineen paineita ei näyttäisi paljon olevan, mutta auto toimii aika normaalisti. Lämpösenä kestää pari ylimääräistä sekuntia käynnistyä, mutta kylmänä hörähtää heti. Ja joskus vähän takertelee jos pistää kaasun pohjaan nopeasti. Olisko paineensäätimessä tai pumpussa jotain häikkää? Auto on 4.0 HO
En saanut siitä fuel railin venttiilistä mitään paineita mitattua. Joko mittari ei istu siihen kunnolla tai sitten niitä ei ole.Miten kovalla paineella venttiilistä kuuluisi tulla löpöä ? Eikö siellä pitäisi olla parin kolmen barin jatkuva paine. Nyt tulee vain vähän valumalla.
Vähän eri ikäisissä eri paineita, mutta vähän kolmen barin molemmin puolin pitäisi olla, vanhemmissa vähän alle ja uudemmissa yli. Joko pumppu huonona tai regulaattori rikki jos paineet on huonot.
Terve
Tulevaisuudessa mietinnässä on vanhemman maasturin ostaminen toiseksi autoksi. Hakusessa bensa+manuaali yhdistelmä. Jeep Cherokee olis yks mahollinen vaihtoehto, mutta onko tuota 4,0l kuutoskonetta manuaaliaskin kanssa edes nähty Suomessa? tuntuum että pelkkää automaattia tarjolla. 2,5l nelosta+manuskaa toki löytyy, ja sekin kyllä mulle riittäis, mutta keskustelujen perusteella siitä ei ole edes polttoainetaloudellista etua kuutoseen nähden.
Terve
Tulevaisuudessa mietinnässä on vanhemman maasturin ostaminen toiseksi autoksi. Hakusessa bensa+manuaali yhdistelmä. Jeep Cherokee olis yks mahollinen vaihtoehto, mutta onko tuota 4,0l kuutoskonetta manuaaliaskin kanssa edes nähty Suomessa? tuntuum että pelkkää automaattia tarjolla. 2,5l nelosta+manuskaa toki löytyy, ja sekin kyllä mulle riittäis, mutta keskustelujen perusteella siitä ei ole edes polttoainetaloudellista etua kuutoseen nähden.
On niitä, mullakin on ollu
Terve
Tulevaisuudessa mietinnässä on vanhemman maasturin ostaminen toiseksi autoksi. Hakusessa bensa+manuaali yhdistelmä. Jeep Cherokee olis yks mahollinen vaihtoehto, mutta onko tuota 4,0l kuutoskonetta manuaaliaskin kanssa edes nähty Suomessa? tuntuum että pelkkää automaattia tarjolla. 2,5l nelosta+manuskaa toki löytyy, ja sekin kyllä mulle riittäis, mutta keskustelujen perusteella siitä ei ole edes polttoainetaloudellista etua kuutoseen nähden.
Miksi ihmeessä haluaisit runkata kytkintä ja keppiä, kun voi antaa auton tehdä hommat puolestasi? AW4 on varmaan yksi luotettavimpia automaattiaskeja ikinä, joten siltä osin ihan turha pelätä.
Tietysti jos on joku kummallinen pakko ajaa keppivaihteisella niin ei muuta kuin onnea etsintään. Kyllä niitä on, mutta onneksi ihan helvetin vähän :D
Minullakin on semmoinen kumma halu edes päästä kokeilemaan manuaalivaihteista jeeppiä kutosella. Ei se maastossa varmaankaan mitenkään kätevä ole automaattiin verrattuna mutta ihan se tuntuma olisi testattava, kun momentinmuuntimen luisto siitä välistä puuttuu.
Noh, manuaalilla se lähtee terävämmin ja veto on "kova" :) Siinä ne hyvät puolet sitten onkin, kaikki muu on miinusta :D
Ei mulla mitään automaattia vastaan ole. Perus maantiekäyttöön se olis jopa mieluisa. Maastoautokäytössä minulla ei ole tomaatista kokemusta, mutta ainakin uudempi Cherokee CRD+automaatti yhdistelmällä ei ole ollut kovin kehuttu huonoissa olosuhteissa. Minä en ole ettimässä autoa varsinaisesti offroad käyttöön, vaan kakkosautoksi, jolla tarvittaessa pääsee huonommissakin olosuhteissa, siksi myös polttoainetaloudella on merkitystä. Automaatti lisää huomattavasti tuota bensankulutusta.
Cherokee on vain yks vaihtoehto. Muita mielessä olleita ovat Suzukin SJ410/413 ja Vitara, sekä Daihatsu Feroza ja oli niitä vielä jotain muitakn. Lada Nivaa jää pois laskuista vaimon toiveesta. :)
Eilen ostin ekan XJ:n.
Kysymys XJ ohjaussimpukasta.. Keskellä rattia "kuollut kohta." Henkilöauto mersuja olllut monesti samaa vikaa ja niistä homma ratkennut siten että olen kääntänyt simpukan päältä lisää "ahdistusta" maltilllisesti. Tuo säätäminen ei ole aiheuttanut koskaan ongelmia kun on vain vähän kerrallaan tiukentanut simpukkaa.
Onko XJ:ssa tuo sama mahdollisuus ? Kattelin että sielläon saman näköinen säätöruuvi jäähyttimen tuulitunnelin muovin alla piilossa.
Ei mulla mitään automaattia vastaan ole. Perus maantiekäyttöön se olis jopa mieluisa. Maastoautokäytössä minulla ei ole tomaatista kokemusta, mutta ainakin uudempi Cherokee CRD+automaatti yhdistelmällä ei ole ollut kovin kehuttu huonoissa olosuhteissa. Minä en ole ettimässä autoa varsinaisesti offroad käyttöön, vaan kakkosautoksi, jolla tarvittaessa pääsee huonommissakin olosuhteissa, siksi myös polttoainetaloudella on merkitystä. Automaatti lisää huomattavasti tuota bensankulutusta.
Automaatti ei lisää bensankulutusta huomattavasti, oliskohan tuollaisessa 4.0 XJ:n tapauksessa ehkä karvan yli litran enemmän satasella hujakoilla. Offikäytössä en saa päähäni oikeastaan mitään tilannetta, missä automaatti olisi manuaalia huonompi. Jokainen toki saa ajaa juuri sillä vaihteistolla millä haluaa, mutta tosiaan kovin vähissä ainakin omasta mielestäni on ne tilanteet missä keppivaihteisesta olisi mitään oikeaa hyötyä tai iloa näissä vermeissä.
Eilen ostin ekan XJ:n.
Kysymys XJ ohjaussimpukasta.. Keskellä rattia "kuollut kohta." Henkilöauto mersuja olllut monesti samaa vikaa ja niistä homma ratkennut siten että olen kääntänyt simpukan päältä lisää "ahdistusta" maltilllisesti. Tuo säätäminen ei ole aiheuttanut koskaan ongelmia kun on vain vähän kerrallaan tiukentanut simpukkaa.
Onko XJ:ssa tuo sama mahdollisuus ? Kattelin että sielläon saman näköinen säätöruuvi jäähyttimen tuulitunnelin muovin alla piilossa.
Syytä olisi säätää sekä matoruuvin laakeroinnin esijännitys, ja vasta sen jälkeen tuo over-the-center- säätö kohdalleen. Sillä saa parhaiten välyksen minimiin ja ohjauksen toimivaksi.
Muistaa vaan sitten sen, että jos simpukka on kulunut niin se todellakin on sitten kulunut eikä siihen säätö enää auta. Vastaavasti taas sitten yhtäkään tehdas"korjattua" simpukkaa en suosittele ostamaan, vaan tehdasuusi jos sellaisen tarvitsee.
Sitten toinen kysymys.. Kuraläpppiä kaipaan.
Sellaisia mitkä edessä pitäs kyljet puhtaina ja takana ehkäisis kuran pääsyn sinne puskurin koteloon sisään mikätkä on aika tympeitä puhdistaa. Mistä saisi parhaita semmosia jos saa valmiita?
Joskus olen leikannut autotarvikeliikkeestä ostetuista isoista kumipaloista sopivia mutta jos on valmiita/hyviä niin olen kiinnostunut tästä helpommasta vaihtoehdosta. EBAY:STA JA amazonista kattelinkin jo ja siellä oli muutama mielenkiintoinen malli.
Vormula77
23.11.2019, 14:53
Miten äxjiissä bensapumpun ja bensamittarin virrat kulkee? Välillä loppuu pumpun ja mittarin toiminta kokonaan ja varsinkin jos on vähemmän ainetta tankissa vika ilmenee useammin.
Pumpulle tulee plussa ja miinus kahta johtoa pitkin, maadoitus yhteinen anturille (ehkä, voi olla erillinenkin maadoitus anturille), jonka signaali tulee mittaristolle kolmatta johtoa pitkin ja neljäs johto on anturilta bensan vähyyden merkkivalolle, myös muistaakseni maattopuolella... Jos kaikki katkeaa, siis pumpun sähkö ja mittarin informaatio, veikkaan että maadoitus puuttuu jostain välistä...
Vormula77
23.11.2019, 17:37
Pumpulle tulee plussa ja miinus kahta johtoa pitkin, maadoitus yhteinen anturille (ehkä, voi olla erillinenkin maadoitus anturille), jonka signaali tulee mittaristolle kolmatta johtoa pitkin ja neljäs johto on anturilta bensan vähyyden merkkivalolle, myös muistaakseni maattopuolella... Jos kaikki katkeaa, siis pumpun sähkö ja mittarin informaatio, veikkaan että maadoitus puuttuu jostain välistä...
Maadoitusta kanssa mietin. Tankin pohjaa kun kolauttaa niin kontakti palaa ja taas toimii.
Törmäsin tämmöseen sivuun ku etin Renixitietoa..
Onko kellään tämmösestä kokemuksia?
https://nickintimedesign.com/product/renix-engine-monitor-ii/
Törmäsin tämmöseen sivuun ku etin Renixitietoa..
Onko kellään tämmösestä kokemuksia?
https://nickintimedesign.com/product/renix-engine-monitor-ii/
Ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta pitkään tuo kehitteli ja mietti systeemiä. Käsittääkseni ihan toimiva kapine siihen mitä sillä voi lukea ja tarkkailla. Kovin tarkkaan en sinällään ole tutustunut, googlella kyllä löytää kun renixistä etsii kaikensorttista.
Vormula77
08.12.2019, 08:20
Maadoitusta kanssa mietin. Tankin pohjaa kun kolauttaa niin kontakti palaa ja taas toimii.
Vika on nyt korjattu, mutta vian aiheuttaja vielä hiukan mysteeri. Paluu putki oli läpiviennistä irti ja heilui tankissa. Laitoin paluuputken ja lähtevän putken väliin nippusiteen niin että putki ei heilu tankissa, nyt ei ole ollut mitään oireita... mystistä...
Kunhan lämpimikseni kysyn: Voiko Grand Cherokeen VM 531 OHV padan vaihtaa VM 425 OHV tilalle? Kaikkitietävä netti väittää, että 531 on vain 425, johon on laitettu 1 pytty lisää.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_VM_Motori_engines
Voi, mutta miksi?? Ja tarviit kaiken tietotekniikan koneen lisäksi ym..
Voi, mutta miksi?? Ja tarviit kaiken tietotekniikan koneen lisäksi ym..
Uteliaisuuksissani kysyin, että kuinka vaikeaksi italialaiset ovat asiat tehneet. Peräpää näyttäisi sitten olevan sama.
Uteliaisuuksissani kysyin, että kuinka vaikeaksi italialaiset ovat asiat tehneet. Peräpää näyttäisi sitten olevan sama.
Lohko on sama, adapteri vaihtuu sen mukaan, mihin vaihteistoon se kiinitetään... Ja ei sitä tietotekniikkaa ole makaroonit tehneet, Bosch sen on tehnyt ja se ympätty muuhun esi-CAN-väylään... Ei onnistu ihna vaan heittämällä, vaatii elintenluovuttajasta tietotekniikan ja johtosarjat, että saa edes jotenkin toimimaan + avainten koodauksen yms... Ei kannata...
Mettäkana
11.12.2019, 09:26
Törmäsin tämmöseen sivuun ku etin Renixitietoa..
Onko kellään tämmösestä kokemuksia?
https://nickintimedesign.com/product/renix-engine-monitor-ii/
Itsellä oli beta malli ja oli ihan näppärä vekotin, Uusimassahan on vaikka ja mitä lisätty
Northern
30.12.2019, 09:35
Tuoretta Jeeppihankintaa xj 2.1td 90 on tuossa hieman purettu ja osallista kasvaa hyvää vauhtia.
Jakis sökönä, hirtetty jollain aika hämmästyttävällä keinolla ilmeisesti 4hi asentoon joka lienee rikkonut planeetan... vaihto 231 odottelee tuossa aukaisua ihan vaan tarkastusmielessä, joten samalla menisi SYE muutokset. Mahtaako muuten 231 jakiksen haarukoiden paksuus olla ilmoitettu jossain? Voisi mitata ettei käy heti pykälät nuljumaan. Katselin että SYE kittejä on sekä akselilla, että ilman. Mikä on raadin arvio, kannattaako akseli vaihtaa samalla? Jos jollain lojuu sopiva cv takakardaani niin ostan pois kuleskelemasta.
Hankintaan menee myös vaijeri vetoinen jakiksen ohjaus, olikohan näitä Suomesta jollain tarjolla?
Eli mikähän tuo pulttijako mahtais olla ?
En ole löytänyt sitä tietoa mistään.
Mihin sitä pulttijaon tietoa tarvitsee? Saisihan sen mitattua lautaspyörästä tai murikasta jos tarvitsee.. kiinnittyy 10kpl. 3/8" harvakierrepultilla.
Pitäis koneistaa spaceri väliin ja tarkka mitta olis kiva tietää
Sulla on väärä murikka jos tarvitsee speiserin.. D30:n on aina kahta murikkaa, toinen on 3.55 ja harvemmalle välitykselle, toinen 3.73 ja tiheämmälle.
Speiserilläkin toki on tehty, mutta taas on yksi välikappale lisää ja mahdollisuus vaurioihin kasvaa muutenkin heikossa akselissa.
Ja mistä pidemmät ruuvit???
Ja mistä pidemmät ruuvit???
Laipasta kierteet poraamalla pois ja milliset läpi pultit tilalle... :rolleyes:
EDIT: ajatusvirhe kahden eri kirjoittajan viesteistä...
Eihän ne kierteet ole siinä laipassa, vaan siinä välityksen lautaspyörässä ja siitä ei pysty reikiä poraamaan auki ja läpipultit hampaisiin asti, vai?? Vai mitäs mä en nyt tajuu???
Laipasta kierteet poraamalla pois ja milliset läpi pultit tilalle... :rolleyes:
Mitkä laipan kierteet, ja läpipultit mihin? Tuossa oli työn alla D44a:n murikassa olevien reikien suurennos 3/8" -> 7/16" jotta sain isommat pultit kun lautaspyörässä oli paikat sekä 3/8" että 7/16" pulteille.
D30 on ihan samanlainen, läpireiät laipassa ja kierteet on lautaspyörässä. Miksi ne pultit muuten pitäisi olla milliset, onko ne jotenkin vahvempia tai parempia? :confused:
https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offroad/Auton%20rakennusta/Editoitu-4296.jpg?img=full
https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offroad/Auton%20rakennusta/Editoitu-4302.jpg?img=full
Eihän ne kierteet ole siinä laipassa, vaan siinä välityksen lautaspyörässä ja siitä ei pysty reikiä poraamaan auki ja läpipultit hampaisiin asti, vai?? Vai mitäs mä en nyt tajuu???
Äh, luin vähän hätäisesti ja ajattelin nyt ihan eri asiaa, unohtakaa.:D
Meni parin eri kirjoittajan asiat sekaisin... 30 tunnin valvominen saattoi vaikuttaa.
Äh, luin vähän hätäisesti ja ajattelin nyt ihan eri asiaa, unohtakaa.:D
Meni parin eri kirjoittajan asiat sekaisin... 30 tunnin valvominen saattoi vaikuttaa.
No onhan se sellainen reilun promillen humalaa vastaava tila, joten hyväksyttäneen juuri ja juuri :D
Northern
04.01.2020, 11:13
Ei varsinaisesti Jeep kysymys, mutta muistaisiko joku ulkoa penkkien kiinnityksen säännöt?
Riittääkö lattiaan hitsattu kisko/kiskot pelkästään vai onko läpi menevä pultti prikoilla silti pakko olla? Jotenki muistelisin että on mutten tee turhaan ellei ole pakko.
_samppa_
08.02.2020, 20:09
Onko joku tietoinen, että mikä parempi syyläri kävisi orkkiksen paikalle "heittämällä"
Uudet jeepin orkkikset aika edullisia, mutta kaipaisin parempaa ja tehokkaampaa.
_samppa_
08.02.2020, 20:13
Ei varsinaisesti Jeep kysymys, mutta muistaisiko joku ulkoa penkkien kiinnityksen säännöt?
Riittääkö lattiaan hitsattu kisko/kiskot pelkästään vai onko läpi menevä pultti prikoilla silti pakko olla? Jotenki muistelisin että on mutten tee turhaan ellei ole pakko.
Mulla hj.ssa joku Fordin penkki. Ei oo katsastuksessa ikinä puuttunut kiinnitykseen. Tietysti joku tarkka inssi voi puuttua. On kiinni läpipultilla.
Mitäs öljyä väki on käyttänyt noissa TC sarjan tehostimen pumpuissa, wj:n pumppu ei muutaman tunnin ajon jälkeen halua tehostaa enää alle parintuhannen kierroksen, ulvoo ja suhisee vaan eikä auta vaikka öljyt vaihtais, kolmas pumppu menossa eikä ajettu ole juuri mitään.
Ensin oli redlinen öljyt, nyt gulffin psf:t
Vai voisko vika olla simpukassa.
Onko joku tietoinen, että mikä parempi syyläri kävisi orkkiksen paikalle "heittämällä"
Uudet jeepin orkkikset aika edullisia, mutta kaipaisin parempaa ja tehokkaampaa.
Kokemuksesta voi sanoa että uusi on huomattavasti tehokkaampi kun 20 vuotta vanha samankokoisenakin, ja sähköropellilla saa paljon apuja hitaaseen ajoon.
Eli mikähän tuo pulttijako mahtais olla ?
En ole löytänyt sitä tietoa mistään.
vastaan itselleni . jako on 5 1/4":eek: josko siitä on hyötyä jollekkin :rolleyes:
Mitäs öljyä väki on käyttänyt noissa TC sarjan tehostimen pumpuissa, wj:n pumppu ei muutaman tunnin ajon jälkeen halua tehostaa enää alle parintuhannen kierroksen, ulvoo ja suhisee vaan eikä auta vaikka öljyt vaihtais, kolmas pumppu menossa eikä ajettu ole juuri mitään.
Ensin oli redlinen öljyt, nyt gulffin psf:t
Vai voisko vika olla simpukassa.
Ei varsinaisesti Jeep vastaus, mutta tarkista ettei paluupuolella ole vuotoa. Itsellä (ei Jeepissä, sama konserni tosin) oli pienen pieni vuoto tehostimen paluupuolen letkussa, ei huomannu muusta kuin että letku oli jatkuvasti kostean näköinen. Silti siitä meni sen verran ilmaa linjaan sisään että pumppu alkoi kavitoimaan. Ääni kuulosti ihan ulvonnalta ja ois kai sitä voinu suhinaksikin joku luonnehtia.
Letkutki on vaihtunu edellisen pumpun kanssa.
Mikä mahtaa vaivata vilkkuja?
Hätävilkut on ok, mutta suuntavilkut ei toimi kumpaankaan suuntaan.
Auto on xj - 97 2,5i
Remmppaa sitä hätävilkkukatkaisijaa edes takas, sieltä se herää... Tai sitten on itse viiksi viallinen...
Mikä mahtaa vaivata vilkkuja?
Hätävilkut on ok, mutta suuntavilkut ei toimi kumpaankaan suuntaan.
Auto on xj - 97 2,5i
Mulla oli vähän samaa vaivaa -98 xjiissä: vilkutti vain toiselle puolelle.
Vika löytyi vilkkuviiksestä, oli parin vuoden käyttämättömyyden myötä hapettunut ne kytkentäpinnat sieltä.
Sen viiksen saa purettua, ja vielä koottuakin vaikka ei oo gynekologi eikä ees kelloseppä.
Vähän putsausta ja uutta rasvaa niin taas toimii.:)
Nyt on viiksi purettu, putsattu ja kasattu.
Tilanne pysyi samana eli hätävilkut toimii, muuten ei.
Olisikohan jossain kytkentäkuvat?
Helpottaisi kummasti vian hakemista.
Mikä mahtaa vaivata vilkkuja?
Hätävilkut on ok, mutta suuntavilkut ei toimi kumpaankaan suuntaan.
Auto on xj - 97 2,5i
Muistaakseni vilkkujen releelle tulee kaksi plussaa (30 ja 15), joista 30 toimii hätävilkut ja 15 normi suuntavilkut. Selittäisi tilanteen jos tuo 15 puuttuisi.
Nyt on viiksi purettu, putsattu ja kasattu.
Tilanne pysyi samana eli hätävilkut toimii, muuten ei.
Olisikohan jossain kytkentäkuvat?
Helpottaisi kummasti vian hakemista.
Laitoin sulle viestillä linkin manuskaan.
Muistaakseni vilkkujen releelle tulee kaksi plussaa (30 ja 15), joista 30 toimii hätävilkut ja 15 normi suuntavilkut. Selittäisi tilanteen jos tuo 15 puuttuisi.
Vika löytyi releen ja viiksen välistä.
Johdin poikki.
Kiitoksia avuista.
Ilman kuvia olisi selvittämiseen mennyt varmasti paljon enemmän aikaa.
Cherokee 2,5 TD /98 tehot hukassa. Auto toimii muuten normaalisti mutta kaasua kun painaa niin ei vetoja. Vähän niinku turbo ei olis toiminnassa ollenkaan. Oisko missä vika?
Aika monta paikkaa josta voi johtua, tutkimalla selviää... Mutta arvataan: ahtoletku halki, välijäähy halki, ahdin rikki, pakosarja halki, pakosarjantiiviste puuttuu, imusarjantiiviste puuttuu, ahtopainetunnistin rikki, ECU-vika, joku muu syy....
Cherokee 2,5 TD /98 tehot hukassa. Auto toimii muuten normaalisti mutta kaasua kun painaa niin ei vetoja. Vähän niinku turbo ei olis toiminnassa ollenkaan. Oisko missä vika?
Mulla oli joskus samantyyppistä, silloin oli vikana ykköspytyn suuttimen anturi. Moottorinohjain rajoitti kun ei saanut tietoa suuttimelta. Tarkista ensin sen suuttimen anturin johdot ja liittimet.
-Timppa
Mulla oli joskus samantyyppistä, silloin oli vikana ykköspytyn suuttimen anturi. Moottorinohjain rajoitti kun ei saanut tietoa suuttimelta. Tarkista ensin sen suuttimen anturin johdot ja liittimet.
-Timppa
Pitää tarkistaa nuo eka.
Ei löytynyt haulla, niin pakko kysyä muistaako kukaan 4.0 renixin EV-1 suuttimien O-renkaiden mittoja? Pitäisi oma jeeppi siirtää varastosta toiseen pikaisesti ja näytti jokainen suutin vuotavan molemmista päistä, eikä arvaisi oikein maailmalta tilailla viikkokaupalla sarjaa tätä siirtoa varten :)
Auto seissyt vuosia tallissa, niin ”vähän” kuivahtaneet nuo ilmeisen alkuperäiset -90 o-renkaat
Ei niitä maailmalta tarvii tilailla, Espoossa ihan varastotavaraa...
Vormula77
07.11.2020, 15:55
Pitääkö xj:ssä tosiaan purkaa koko auto että saa lämppärin puhaltimen vaihdettua? Näyttäis siltä että jeeppi lähtee paaliin kun puhallinta ei pysty järkevästi vaihtamaan.
Pitääkö xj:ssä tosiaan purkaa koko auto että saa lämppärin puhaltimen vaihdettua? Näyttäis siltä että jeeppi lähtee paaliin kun puhallinta ei pysty järkevästi vaihtamaan.
Puhallin on siinä apumiehen puolella konehuoneessa. Abs-jarrullisessa renixissä joutuu hiukan letkuja vääntämään, absittomassa ei sitäkään vaivaa. Paisari pois edestä , niin se on aika kätevästi siinä. Kolmella ruuvillako se oli kiinni.
Voin minäkin paalimiehen hinnalla sen jeepin lunastaa :)
Juu, kerro ihmeessä mistä tuolla hinnalla saan XJ:n missä on flektin moottori rikki niin tulen hakemaan :D
Konehuoneen puolella se tosiaan on ja varsin helppo homma vaihtaa.
Vaihtelin takaiskareita ja kävi niinkuin yleensä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5695&pictureid=234048
Aattelin korjata oman ja muidenkin iskarin kiinnityspulmat heti kerralla, tein tämmösiä mutterilattoja.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5695&pictureid=234054
Nää toimii niin että ensin hakataan raakasti hitsimutterit irti kotelosta. Perinteinen sopivan kokoinen hienosäätövasara toimii hyvin, paineilmavasara vielä paremmin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5695&pictureid=234049
Ongitaan mutterit kotelosta magneetilla pois kolisemasta. Ne ei oo kovin lujasti kiinni, niinkuin kuvasta näkyy.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5695&pictureid=234050
Sujautetaan mutterilatta koteloon.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5695&pictureid=234051
Ja ruuvataan iskari kiinni.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5695&pictureid=234053
Mulle ajautu mutkankautta XJ 4.0 renixillä. Siinä vuotaa suuttimet kyljestä eli olisko ollu vettä ja jäätynyt...
2 vuotaa ihan kunnolla ja 3 vähän hikoilee. Kellään purettuja ehjiä tai mistä sais?
Vai onko tilattava uudet rapakon takaa?
Mulle ajautu mutkankautta XJ 4.0 renixillä. Siinä vuotaa suuttimet kyljestä eli olisko ollu vettä ja jäätynyt...
2 vuotaa ihan kunnolla ja 3 vähän hikoilee. Kellään purettuja ehjiä tai mistä sais?
Vai onko tilattava uudet rapakon takaa?
Ihan oikeasti kyljestä vai vuotaako kiskon päästä tiiviste ja näyttää kuin vuoto tulisi kyljestä.
Periaatteessa sen kai pitäisi tehdä aika terävä suihku kyljestä vuotaessaan.
palontie
23.10.2022, 17:41
Löytyykö mistään ilmaista service manuskaa -94 xj Cheroon?
Löytyykö mistään ilmaista service manuskaa -94 xj Cheroon?
Rekisteröidy www.jeepslimited.com sivustolle ja sieltä file downloads- osiosta XJ -> service manuals.
palontie
24.10.2022, 02:43
kiitos
Buttshot22
22.11.2022, 16:58
96vm xj vilkut lakkasi toimimasta kun laitoin peräkärryn kiinni. Ei tule edes mittaristoon mitään eloa. hätävilkutkaan ei toimi mutta niistä sentään syttyy mittaristoon valo. Ja ei siis väliä enää onko peräkärrin pistoke kiinni vai ei. sulakkeet katsottu.
Mikä taka akseli/perä on 2.1TD XJ Cherokeessa? Vuosimalli 1992 ja manuaali.
Mikä taka akseli/perä on 2.1TD XJ Cherokeessa? Vuosimalli 1992 ja manuaali.Yleensä Dana 35C, mutta erittäin harvassa tapauksessa voi ola myös Chryslerin 8-1/4"...