View Full Version : hdj:n omistajat tänne.
Sivua :
1
2
3
4
5
6
7
[
8]
9
10
BJ-40/76
23.01.2019, 23:43
Tartte hommata hitsipillit jostain lainaksi tai ostaa semmoset pienet kertakäyttöiset kiitti ohjeista.
Tuossa minun hodarissa ei olisi riittänyt "nuo kertakäyttöpullot" tuolla 2 metrin varrella. kierteissä oli jotain lukitetta tms.
En muista, miten nuo happi-asetyleeni- polttimon putket menee, oliko että n. 180 hitsataan millistä peltiä, ja tuo poltin oli 500 taikka 700? siis toiseksi isoin aga x-11? sarjasta? siis sai sen n. 40mm pultinkannan tummanpunaseksi alta minuutti?
-> paljonko uusi pultti maksaa? arvaus että n. 10e kaikkineen kuluineen?
Jos kone autotallin lattialla, niin poraa n. 22 mm rasiaporalla pultinkanta pois, ja hitsaa hihnapyörän poiston jälkeen pultin kanta takasin. ps. katso siitä uudesta pultista, kumpaan suuntaan aukeaa.
Tuo pultti on kovaa rautaa/siis terästä: poraaminen noilla bi-metalli terillä varmaan onnistuu, mutta ei kestä pyöräyttää sekunttiakaan esim 300 rpm, vaikka leikkuunestettä on?
ps. siihen hihnapyörään saa rakennettua hyvän "tartunnan" vaikka 3 metrin vääntimille, ja se pultti 3/4 tuuman voimahylsy voimavääntimellä kestää paljon, ja esim. 48mm vesijohtoputki kestää vääntää...
?
dodge3500
24.01.2019, 06:37
Yks vaihtoehto on otat moottorin kyytiin ja käyt jossain kourma-auto huolto firmassa ja pyydät avaan sen.
Nyt on liuotettu ja puolentoista metrin rautakanki varten ei muutakin työkalut hajoo. Ei kai se oo vasenkätisellä kierteellä??
Mikä ei aukea metrin varralle aukeaa yleensä kahden tai kolmen metrin varrella. :D Mulla oli volkkarin 2,5 tdi:llä oleva auto josta jakopäätä auottiin moneen kertaan hihnapyörän vuoksi. Momentti siinä on vissiin hieman pienempi kuin toyotassa, ja silti tällainen heikkokätinen asentaja joutui availemaan pulttia kahden metrin vesijohtoputkella.
Tuossa minun hodarissa ei olisi riittänyt "nuo kertakäyttöpullot" tuolla 2 metrin varrella. kierteissä oli jotain lukitetta tms.
En muista, miten nuo happi-asetyleeni- polttimon putket menee, oliko että n. 180 hitsataan millistä peltiä, ja tuo poltin oli 500 taikka 700? siis toiseksi isoin aga x-11? sarjasta? siis sai sen n. 40mm pultinkannan tummanpunaseksi alta minuutti?
-> paljonko uusi pultti maksaa? arvaus että n. 10e kaikkineen kuluineen?
Jos kone autotallin lattialla, niin poraa n. 22 mm rasiaporalla pultinkanta pois, ja hitsaa hihnapyörän poiston jälkeen pultin kanta takasin. ps. katso siitä uudesta pultista, kumpaan suuntaan aukeaa.
Tuo pultti on kovaa rautaa/siis terästä: poraaminen noilla bi-metalli terillä varmaan onnistuu, mutta ei kestä pyöräyttää sekunttiakaan esim 300 rpm, vaikka leikkuunestettä on?
ps. siihen hihnapyörään saa rakennettua hyvän "tartunnan" vaikka 3 metrin vääntimille, ja se pultti 3/4 tuuman voimahylsy voimavääntimellä kestää paljon, ja esim. 48mm vesijohtoputki kestää vääntää...
?
Pultti tilattu tulee Hollannista ens keskiviikkona 16e. Olit oikeassa ei lämpene tarpeeksi pikkuvehkeillä (kertakäyttö pullot)
Yks vaihtoehto on otat moottorin kyytiin ja käyt jossain kourma-auto huolto firmassa ja pyydät avaan sen.
Mulla ei lähteny BJ:n kampuran pultti omalla 1/2” pulttipyssyllä (825 Nm luvattu), vaikka väänsi kompuralta paineet tappiin ja letku oli paksu. Lainasin kaverilta Milwaukeen akkutoimisen pulttipyssyn ja sillä läks eka painalluksella. :eek: No sille luvattiinkin 1000 Nm seutuun vääntöä. Hintaakin toki 500€ päälle että ei yhtä pulttia varten toinna ostaa.
Monesti tulee itsellä mieleen, että tulikohan taas kirjoiteltua kaikille selviä asioita... (viestini 04.01.2019, 13:54)
-> siis se vaseliini pitäisi hieroa sinne vetoniveleen yms. JA Reilusti.
Vitsinä:
Vai pitäskö vetää johtopäätös, että nuo neulalaakerit tuhoaa nivelen, kun tuolla kerran on vähän ajetut neulalaakerit orkkis holkin tilalle vaihdettu?
Ja ne neulalaakerit tuhoaa myös tuon pyörän navan?
Olen nuista neulalaakereista juttua lukenu ulkomaisilta foorumeilta että ovat huomattavasti väljemmät murrokseen (tämän huomasin omallakin kohdalla) kuin alkuperäiset pronssiholkit.
Vetolaippa tietysti osaltaan keskittää murroksen, mutta ilmeisesti murros jää kuitenkin "lepäämään" neulalaakerin alimpia neuloja vasten, ja näin ollen voi aiheuttaa jonkinlaista kulumaa sekä booreihin että niveleen. Tiedä sitten. :confused:
Tänään sain purettua ja puhdistettua pyöränlaakerit navoista pois, sekä olka-akselit puhdistettua. Laakerit ovat ilmeisesti joskus päässeet pyörimään syystä tai toisesta olka-akselilla -> olka-akseli väljä sisäkoolien kohdalta.
Eli uusiks mennee nyt vielä pyöränlaakerit ja varmaan olka-akselit myös, ellei uudet laakerit istu paikalleen tiiviimmin. Tämä ilmiö tapahtunu molemmin puolin.
Laakerit kirrattu liian tiukkaan vai mikä lie aiheuttanu. :confused:
Hessu888
25.01.2019, 19:17
Netissä pyörii pdf:nä Toyotan virallinen tiedote jostain 90 luvulta jossa neuvotaan merkkikorjaamoita käyttämään holkkiremonteissa niitä neulalaakerimalleja eikä vanhan liiton holkkeja. En muista ulkoa mitä perusteluja siinä oli.
pantsarii
28.01.2019, 22:07
Morjensta!
Elikkä sellasta kyselisin viisaammilta ootteko millä metodeilla laittaneet ton hodarin käsijarrun toimimaan itse levyyn?
Itsellä on mennyt ne jarrukilvet täysin kelvottomiksi ja uusia ei tekisi mieli ostaa kun maksavat hunajaa marmorilla ja en ole mistään muualta kyseisiä osia löytänyt..
Luin tuolla aikaisemmin että t4 portterin satulat kävisivät sinne / joku on rakentanut niistä?
Olisiko jollain täällä olevalla tietoa / kokemusta kyseisestä rojektista että mitä kaikkea täytyy ottaa huomioon rojektia aloittaessa? Ja mitä osia tarvitsen kyseiseen rojektiin? Ei tekisi mieli ostella turhaankaan osia talliin seisomaan.
Kiitos ja anteeksi etukäteen!!
Hessu888
29.01.2019, 18:19
Morjensta!
Elikkä sellasta kyselisin viisaammilta ootteko millä metodeilla laittaneet ton hodarin käsijarrun toimimaan itse levyyn?
Itsellä on mennyt ne jarrukilvet täysin kelvottomiksi ja uusia ei tekisi mieli ostaa kun maksavat hunajaa marmorilla ja en ole mistään muualta kyseisiä osia löytänyt..
Luin tuolla aikaisemmin että t4 portterin satulat kävisivät sinne / joku on rakentanut niistä?
Olisiko jollain täällä olevalla tietoa / kokemusta kyseisestä rojektista että mitä kaikkea täytyy ottaa huomioon rojektia aloittaessa? Ja mitä osia tarvitsen kyseiseen rojektiin? Ei tekisi mieli ostella turhaankaan osia talliin seisomaan.
Kiitos ja anteeksi etukäteen!!
https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=158582
BJ-40/76
01.02.2019, 00:17
sisään ajettu.
Tuolla minun hodarilla on ajettu "vain" vajaa 750 tkm.
Toki olen ensimmäinen henkilö- omistaja, ammattikäyttöä reilu 700 tkm pohjoisessa, Oulusta katsottuna...
BENJAMIN
01.02.2019, 06:19
;)
sisään ajettu.
Siistin näköinen peli .;)
meinasin 3tuumaa korottaa.mitkä jouset olisi hyvät?
meinasin 3tuumaa korottaa.mitkä jouset olisi hyvät?
Old Man Emu. Laita joko 2.5" setti ja eteen 1" korotuspalat lisäks, tai suoraan 3" etujouset. Ensin mainittu kombo minulla ja auto lähes tasan vaaterissa.
Jos ei ihan välttämättä tarvi 3" korotusta niin jätä laittamatta jos meinaat sillä vielä ajaakkin :D
Jos sellainen korotus on pakko saada niin etuakselin caster-kulman korjaus on välttämätön että se keksintö pysyy omalla kaistalla tuolla tien päällä.
Eikä se säädettävien panhard-tankojen vaihtokaan pahaa tee niin saa akseli takaisin keskilinjaan autoa.
joo kaikki neuvot on tarpeen korotusten suhteen.kiitos
https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/HDJ80/Etuakseli%20CASTER..jpg.jpg/_medium.jpg (https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/HDJ80/Etuakseli%20CASTER..jpg.jpg)
Tämä kuva selventää etupään caster-kulman muuttumista korotettaessa...
dodge3500
02.02.2019, 22:13
Ne säätö palikat on helppo tehdä ite ja mikjushan laitto tehdas valmisteiset. Saiskohan siltä mittoja?
_kekkula_
04.02.2019, 08:08
Noi manafrelv tukivarsien pudotus palikat oli kyllä hyvät. Tos autossa 2" jousi korotus ja tuli hyvä kun puodotti varret. Äkkiä näytti ettei enää myytäisi mut voin olla väärässäkin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=184329
Euro4x4parts myy mm. säädettäviä panhardeja ja nuita casterläpysköitä.
bj45lava
04.02.2019, 14:52
Noi akseliin tulevat casterlevyt vaan paskoo sen etummaisen puslan olemisen siellä pellin välissä, eli puolet puslasta jää roikkumaan ns. tyhjän päälle, kun alun perin ne on siellä kiinnityslevyjen välissä koko mitaltaan.
Mulla 6" korotuksessa sekä pudotuspalat rungossa että akselin päässä casterlevyt. Caster on reilusti plussalla, niin paljon, et paukuttaa pohjaanlyöntikumiin kunnon joustoissa ja on mutkalla taaksepäin aika reilusti.
Tarvis jousipetiä akselista mulkata jo tolla virityksellä.
Ei muuten hae urissa millään rengaskokoonpanolla.
Seuraavana murheena onkin näköjään rungosta irti lähtevä simpukka, repeämiä joka suuntaan kiinnityksessä.
Ne säätö palikat on helppo tehdä ite ja mikjushan laitto tehdas valmisteiset. Saiskohan siltä mittoja?
Paras mitä näistä on tämä A4 paperille 1:1 piirretty kuva mutta en tiedä onko tästä mitään hyötyä. Kaverit lainas lätkät ennenku ne oli kiinni ja teki jotain sarjoja näitä. Ei tainnu jäädä malleja kellekkään.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=218616
dodge3500
04.02.2019, 18:21
Noi akseliin tulevat casterlevyt vaan paskoo sen etummaisen puslan olemisen siellä pellin välissä, eli puolet puslasta jää roikkumaan ns. tyhjän päälle, kun alun perin ne on siellä kiinnityslevyjen välissä koko mitaltaan.
Mulla 6" korotuksessa sekä pudotuspalat rungossa että akselin päässä casterlevyt. Caster on reilusti plussalla, niin paljon, et paukuttaa pohjaanlyöntikumiin kunnon joustoissa ja on mutkalla taaksepäin aika reilusti.
Tarvis jousipetiä akselista mulkata jo tolla virityksellä.
Ei muuten hae urissa millään rengaskokoonpanolla.
Seuraavana murheena onkin näköjään rungosta irti lähtevä simpukka, repeämiä joka suuntaan kiinnityksessä.
Tarkotatko et puslan ala osa ei ota tukee reunoista?
dodge3500
04.02.2019, 19:04
Käykö 24venttiilisen syöttöpumppu 12venttiiliseen?
BENJAMIN
04.02.2019, 21:13
Käykö 24venttiilisen syöttöpumppu 12venttiiliseen?
Kyllä se varmaan siihen kiinni sopii mutta saako säädöt kohdilleen .
Minulla päinvastoin 24v kone ja 12v pumppu . 24 v pumpussa kun on niitä härpäkkeitä mitä on siihen egr sun muuhun .Varastossa olis 24 v pumppu mitä kiinnostais kokeila jos sais säätöihin .
dodge3500
06.02.2019, 06:34
Ok tarvii kokeilla
dodge3500
07.02.2019, 20:31
Oisko suutin vika kun alkanu tuleen putken päästä kitkerää savua
Tuon sammutinsolenoidin ei varmaan välttämättä tarvitse olla Toyotan tuote, vaan käy myös Boschilainen/tarvike?
Bosch solenoidi käy kun vaihtaa karan orkkiksesta. Ja ohuemman o-renkaan tai kuparirikan.
Vaihto-operaatiosta löytyy jokunen kuva, pitää vain ensin saaha aikaseks siirtää puhelimesta koneelle niin laitan tännekkin. :)
BJ-40/76
07.02.2019, 23:51
Oisko suutin vika kun alkanu tuleen putken päästä kitkerää savua
"Tykyttääkö" joku/jotku suihkuputki/-ket voimakkaammin kuin muut?
Siis ota suihkuputkesta kiinni peukalolla ja etusormella, ja purista lujemmin kuin kynää kirjottaessa. Jos joku suihku kusee pahasti, taikka jumii, niin tykyttää selvästi.
Toinen vaihtoehto on se, että puuttuu puristukset jostain pytystä, esim. venttiilivika
Pyöritä moottoria vaikka laturin päästä, ja aina kun ohitat puristustahdin, niin kone pyörähtää melkein itsestään... (terveessä koneessa pitää laturin hihnat olla jopa aivan liian tiukalla, muista löysätä, jos pitää kiriä liikaa)
Merkkaa nuo kohdat tussilla kampiakselin hihnapyörään, niin kahden kierroksen jälkeen hihnapyörässä on 6 merkkiä, siis aina kaksi merkkiä vierekkäin n. 120 asteen välein.
Nykyinen dieseli on niin "kuivaa" varsinkin että suihkut tahtoo joskus jumia...
Minä olen "juottanut" noille jumiville dsl- laitteille 2-tahti öljyn ja dsl seosta.
(maksamaton mainos; minä olen käyttänyt Teboilin ns. tuhkaamatonta? 2t öljyä, Nyt näkyy olevan Tokmannilla olevan joku 4 litran kannu vajaa 20e, normi vajaa 24e)
Uskomaton ero, kuinka paljon tuo 2-T öljy auttaa! siis tuon jälkeen kone käy pehmeästi verrattuna aikaisempaan, ja "kitkuaminen" vähenee, tai jopa poistuu.
Kesällä/nollakelillä suodattimen läpi menee jopa 50%/50% seos.
Jos autolla ei pysty ajamaan, niin k.o seosta esim. litran purkista suoraan suodattimen imupuolelle, muista kääntää myös paluulinja k.o purkkiin, hodarin pumppu tyhjentää tuon litran purkin huomattavan äkkiä tankkiin...
Kun ajokuntoinen auto, niin aja tankki melkein tyhjäksi (kun varoitusvalo syttyy niin tankissa EHKÄ 10-15 litraa dsl), ja laita tankkiin reilusti, 1-4 litraa 2T öljyä.
2T öljy ei sekoa dieseliin läheskään yhtähyvin kuin bensaan, ja jos Raakaa 2 T öljyä päätyy pisaroina tms. suodattimeen, niin suodatin voi mennä tukkoon.
-> Mieluummin tyhjäkäynnillä tankki tyhjäksi; siis paluuletkusta täytetään esim. jerrykannuja.
Ensimmäiseen 20 L kannuun vaikkapa 4 litraa 2T öljyä, ja esim. 8 litraa dieseliä. Ja sekoitetaan ravistamalla. esim. 10 sekunttia ravistelua, ja minuutti taukoa.. muutaman kerran.
Kun kone alkaa vetää ilmoja, siis alkaa ravitella, niin tankki on tyhjä. sammuta.
Paluuletku laitetaan takaisin tankkiin, ja tuo dsl/2-T öljy seos kaadetaan tankkiin, ilmaus suodattimelta ja kone käyntiin, vaikka pienillä 3-5 sekunnin starteilla.
Ja kun alkaa käydä, niin Sikana Hanaa! esim. vedetään isoa kärryä, (tai jotain, esim. toista maasturia, traktoria, kuorma-autoa) tai kaivatetaan lumihangessa, ideana on se, että kaasu pohjassa ajetaan tyhjäkäynnistä alkaen rajoittajaan(ehkä 4000 rpm olisi parempi) ja niin "kovaa" että varmasti kaikki paikat on kuumat.
Tuo 12 litraa kuluu aika äkkiä (ja osa jää tankkiin, kun hodarin tankki on aika iso pinta-alaltaan), jos/kun saa vedättää täysillä, niin voi alkaa potea ilmavaivoja jopa alle 10 min...
Älä anna missään nimessä sammua, kun ensin on vedetty kunnolla kaasu pohjassa.... vedätä mieluummin 5 minuuttia, tai tee tuota DSL-öljy seosta enemmän...
Tuo 2T-öljy ei haittaa DSL:n seassa, jos/kun kone on kunnossa.
Toki jos jätetään kitkuava kone tyhjäkäynnille tuntikausiksi, niin varmaan karstaa?
p.s Kun hodari ensimmäisen kerran potee ilmaa, siis alkaa puutua/nykä tms. polttoaine alkaa loppua, niin heti tyhjäkäynnille, ja tankkiin lisää dieseliä, esim. 5% seoksella 2T öljyä...
Jos polttoaine loppuu täydessä vedätyksessä, niin kone sammuu, niin turbo ja kansi/kannen tiiviste on kovilla....
->
Jos kokeilet, niin pistä kommenttia, taikka yv, että auttoiko, tai tuliko jopa lisää ongelmia.
_kekkula_
08.02.2019, 13:57
"Tykyttääkö" joku/jotku suihkuputki/-ket voimakkaammin kuin muut?
Siis ota suihkuputkesta kiinni peukalolla ja etusormella, ja purista lujemmin kuin kynää kirjottaessa. Jos joku suihku kusee pahasti, taikka jumii, niin tykyttää selvästi.
Toinen vaihtoehto on se, että puuttuu puristukset jostain pytystä, esim. venttiilivika
Pyöritä moottoria vaikka laturin päästä, ja aina kun ohitat puristustahdin, niin kone pyörähtää melkein itsestään... (terveessä koneessa pitää laturin hihnat olla jopa aivan liian tiukalla, muista löysätä, jos pitää kiriä liikaa)
Merkkaa nuo kohdat tussilla kampiakselin hihnapyörään, niin kahden kierroksen jälkeen hihnapyörässä on 6 merkkiä, siis aina kaksi merkkiä vierekkäin n. 120 asteen välein.
Nykyinen dieseli on niin "kuivaa" varsinkin että suihkut tahtoo joskus jumia...
Minä olen "juottanut" noille jumiville dsl- laitteille 2-tahti öljyn ja dsl seosta.
(maksamaton mainos; minä olen käyttänyt Teboilin ns. tuhkaamatonta? 2t öljyä, Nyt näkyy olevan Tokmannilla olevan joku 4 litran kannu vajaa 20e, normi vajaa 24e)
Uskomaton ero, kuinka paljon tuo 2-T öljy auttaa! siis tuon jälkeen kone käy pehmeästi verrattuna aikaisempaan, ja "kitkuaminen" vähenee, tai jopa poistuu.
Kesällä/nollakelillä suodattimen läpi menee jopa 50%/50% seos.
Jos autolla ei pysty ajamaan, niin k.o seosta esim. litran purkista suoraan suodattimen imupuolelle, muista kääntää myös paluulinja k.o purkkiin, hodarin pumppu tyhjentää tuon litran purkin huomattavan äkkiä tankkiin...
Kun ajokuntoinen auto, niin aja tankki melkein tyhjäksi (kun varoitusvalo syttyy niin tankissa EHKÄ 10-15 litraa dsl), ja laita tankkiin reilusti, 1-4 litraa 2T öljyä.
2T öljy ei sekoa dieseliin läheskään yhtähyvin kuin bensaan, ja jos Raakaa 2 T öljyä päätyy pisaroina tms. suodattimeen, niin suodatin voi mennä tukkoon.
-> Mieluummin tyhjäkäynnillä tankki tyhjäksi; siis paluuletkusta täytetään esim. jerrykannuja.
Ensimmäiseen 20 L kannuun vaikkapa 4 litraa 2T öljyä, ja esim. 8 litraa dieseliä. Ja sekoitetaan ravistamalla. esim. 10 sekunttia ravistelua, ja minuutti taukoa.. muutaman kerran.
Kun kone alkaa vetää ilmoja, siis alkaa ravitella, niin tankki on tyhjä. sammuta.
Paluuletku laitetaan takaisin tankkiin, ja tuo dsl/2-T öljy seos kaadetaan tankkiin, ilmaus suodattimelta ja kone käyntiin, vaikka pienillä 3-5 sekunnin starteilla.
Ja kun alkaa käydä, niin Sikana Hanaa! esim. vedetään isoa kärryä, (tai jotain, esim. toista maasturia, traktoria, kuorma-autoa) tai kaivatetaan lumihangessa, ideana on se, että kaasu pohjassa ajetaan tyhjäkäynnistä alkaen rajoittajaan(ehkä 4000 rpm olisi parempi) ja niin "kovaa" että varmasti kaikki paikat on kuumat.
Tuo 12 litraa kuluu aika äkkiä (ja osa jää tankkiin, kun hodarin tankki on aika iso pinta-alaltaan), jos/kun saa vedättää täysillä, niin voi alkaa potea ilmavaivoja jopa alle 10 min...
Älä anna missään nimessä sammua, kun ensin on vedetty kunnolla kaasu pohjassa.... vedätä mieluummin 5 minuuttia, tai tee tuota DSL-öljy seosta enemmän...
Tuo 2T-öljy ei haittaa DSL:n seassa, jos/kun kone on kunnossa.
Toki jos jätetään kitkuava kone tyhjäkäynnille tuntikausiksi, niin varmaan karstaa?
p.s Kun hodari ensimmäisen kerran potee ilmaa, siis alkaa puutua/nykä tms. polttoaine alkaa loppua, niin heti tyhjäkäynnille, ja tankkiin lisää dieseliä, esim. 5% seoksella 2T öljyä...
Jos polttoaine loppuu täydessä vedätyksessä, niin kone sammuu, niin turbo ja kansi/kannen tiiviste on kovilla....
->
Jos kokeilet, niin pistä kommenttia, taikka yv, että auttoiko, tai tuliko jopa lisää ongelmia.
Voiko mielestäsi ongelmia ennalta ehkäistä ajamalla koko ajan pienellä 2-T öljyseoksella?
Jos vastaus on kyllä, mikä olisi sopiva seos suhde? 1l öljyä > 80 litraan dieseliä?
Tiedän että jotkut ihmiset käyttävät 2-T öljyä dieselin seassa jatkuvasti. En vain ole koskaan kysynyt että millä seos suhteella.
dodge3500
08.02.2019, 19:43
Juu 6 pytyn putkessa tunne on eri kuin muissa.
Mitä näillä nakki sormilla nyt voi tuntea.
Kokeilen huomenna veljen auton suuttimilla et miltä tuntuu ja näyttää
1:100 suhteesta vanha kaivurikuski kerran mainihti.
Ei varmaan kovin nuukaa. Kävis varmaan vaikka pelkällä raa’alla 2t-öljylläkin.
BJ-40/76
09.02.2019, 00:07
Voiko mielestäsi ongelmia ennalta ehkäistä ajamalla koko ajan pienellä 2-T öljyseoksella?
Jos vastaus on kyllä, mikä olisi sopiva seos suhde? 1l öljyä > 80 litraan dieseliä?
Tiedän että jotkut ihmiset käyttävät 2-T öljyä dieselin seassa jatkuvasti. En vain ole koskaan kysynyt että millä seos suhteella.
Ei varmaan kovin nuukaa. Kävis varmaan vaikka pelkällä raa’alla 2t-öljylläkin.
Ainakaan taannoin teboilin 2-T öljy ei mennyt n.5-10 asteen lämpötilassa raakana suodattimen läpi:o
Olikohan suodattimen merkki Mann Filter? (vuosituhannen vaihteessa Nissanin LD28 koneen asennus veneeseen, oli ollut irrallaan vuosia)
Minun mielipide:
Jos on tarkoitus voidella pumppu/suihkut, kun ne jumii, niin silloin paljon 2-T öljyä dieseliin (50%?) ja kunnolla Hanaa...
Jos on esim. venttiilivikainen tai männänrengasvikainen, ja käytetään tyhjäkäynnillä tai muuten ei vain polta kunnolla, niin tuo 2t-öljy varmaankin karstaa paljon pahemmin kuin dsl?
-> jos kone käy kunnolla, niin niin tuo "ennalta ehkäisy" vois olla esim. tuo 1%, toki minä en laita/käytä kuin noita sokkihoitoja. ehkä kannattaisi... laittaa desi- pari tankilliseen?
Nuo nykyiset dieselit on niin tarkkoja polttoaineesta, että monesti olen ihmetellyt tuon Öljykylvyn vaikutuksia:
Monesti olen hodarille antanut happea pitkiä tovia kaasu pohjassa normi dieseliä tankissa, mutta kun laittaa "tyhjään" tankkiin pari litraa, ja hanaa, niin käy paljon pehmeämmin.
p.s noille jakajapumpuille ilmoitetaan suuttimien avautumispaine, joka on yleensä alle 200 kg/cm3, ja commonrail ilmoitetaan max linjapaine, joka on 5-10 kertaa suurempi.
Tuo hodarin suihkun paine voi olla suurempi, kuin tuon cr:n suihkun paine!
dodge3500
09.02.2019, 10:48
Nyt ois toiset suuttimet.
Käytiääni ainakin muuttu. Saa nähdä loppuuko "kitkeryys" kun vähän ajaa.
Kai siä putkessa viä on sitä palamatonta ainetta
dodge3500
09.02.2019, 20:11
Savu pieneni ja nakutus loppu.
Ei nämäkään suuttimet uudet oo et jos uusilla tulis kuntoon.
dodge3500
09.02.2019, 21:39
Erittäin paljon kiitoksia BJ-40/76 hyvistä neuvoista
BJ-40/76
09.02.2019, 23:16
Erittäin paljon kiitoksia BJ-40/76 hyvistä neuvoista
Heittikö kaikki suihkuputket "Tykyttämisen" pois?
Jos heitti/pientä havaittavaa, niin sitä 2t öljyä ja tarvittaessa KENKÄÄ.
Ja tosiaankin tuo suihkuputken "tykyttäminen" voi johtua takaiskuventtiilistäkin.
p.s Hodarissahan on 2- vaiheiset suihkut, siis periaatteessa voi jumia myös tuolla toisella-/työtahdilla.
Minun hodari käy "huonosti" tyhjäkäynnillä/pienillä tehoilla; siis kuuluu semmoinen "lek- lek- lek-" ääni, kun kuuntelee tarkkaa...
Kuulostaa japsi dieselin alkavalta kiertokangen laakeri vialta?
Joku epäili, että on vaihdettu isompi diesel valtameren takaa....
Kone on "lekuttanut-" samalla lailla koko ajan, mitä ollut minulla (reilu 5?v) ja kampiakselin laakerit, kiertokangenlaakerit molemmista päistä, venttiilikoneisto yms. on käyty läpi, ja "lekutus-" pysynyt samana...
Vein syöttöpumpun tuohon Oulun eteläpuolelle, no ei täysin hukka reissu, ei enää tihkase kaasuvivun akselilta dieseliä, ja "kylmäkäynnistin" korvattu sokealla tulpalla.
Piti muokata kevyesti ahtopaineen säädön karaa, olikohan 1,5 kiloon asti, kun jousi kuulemma riittää sinne asti.
ja ilman ahtopainetta/muutaman sadan gramman paineilla 10% lisää syöttöä, koska AUTOMAATTI_laatikko vakio.
No, ei mennyt putkeen tämä; kun viikon remppa-aika oli loppumaisillaan, niin tulikin puhelu; runko huono, maksaa moninkertaisesti lisää tuon alkuperäisen... Ja pumppu nyt osina.
No, kun toimi hyvin, ilman tuota lievää dsl tihkumista, ja tuo kylmäkäynnistimen vahapatruunan käyttämä nivel on riski yli 700 tkm ajetulle hodarille, niin sovittiin että kasaa tuolla vanhalla rungolla, +10% syötöillä yms, niin palataan asiaan, kun löydän toisen pumpun, sillä hodari piti saada töihin.
Sovittiin uudelleen, että koska pumpulla kiire, niin tulen hakemaan.
No, en kerinnyt Oulusta hakemaan valmista pumppua, kun soitto vajaan vuorokauden kuluttua tuli, pumppumaakarilla piti lähteäkin kesken päivin lomalle...
Pumppu tuli Matkahuollolla? tuon reilu 100 km; kerkesi vastoin kaikkia odotuksia Lauantaina Ouluun, ja toimitus, siis pakkaus yms. ei ollut paha?, Kun tuo pumppuremontti/-säätö oli sovittu eri firmaan, mitä mille piti maksaa tuo pumpun lunastus, toki molemmat noita dsl pajoja.!
No pistin pumpun paikoilleen, ja koekäytössä ei vuotanut dieseliä.
:siltä osalta pisteet!
MUTTA: pumppu on on nyt säädetty "vakiokierros-"pumpuksi:
Siis pumppu vetää pintakaasullakin syötöt (lähes?)maksimiin, kun automaatti vaihtaa isompaa.
Suurin ongelma tuosta on kärryä vetäessä; Automaatti lukitsee turbiinin noin 70km/h nopeudessa(vakiorenkailla, minun hodari vajaa 80kmh) kun automaatti vaihtaa neloselle.
Siis moottoritien rampista kiihdytetään väännöillä, kaasupoljin puolessa välissä, ja kun automaatti vaihtaa 80 kmh 3.vaihteelta 4.vaihteelle, niin laatikko lukitsee turbiinin; ja koneessa maksimi väännöt!
jos et löysää kaasua, niin kohtuu äkkiä mennään satasta.
Koko hommassa "paskin-" piirre on se, että tuo k.o syöttöpumpun kaasun vasteen syöttöruuvi sijaitsee suoraan sitä syöttöpumpun jakopään kiinnityspintaa vasten... minne ei pääse ilman erikoistyökaluja.
dodge3500
10.02.2019, 07:40
Omasta mielestä pieni tykytys on.
Tarvii tehdä noille se 2t huolto
Kyllähän noissa on ihan vakionakin tuollainen "vakiokierros" ominaisuus.
Ja korostuu tottakai kun syöttöä nostetaan.
ex. viritelty hodari teki ihan samaa. Jos lähdit risteyksestä reippaasti esim 1/2 kaasulla, pöläytti savupilven ennenkuin kierrokset nousi niin että turbo lähti ahtamaan. Automaatti kun pykälsi isompaa niin taas pölähti savupilvi vaikka kaasupoljin oli kokoajan täsmälleen samassa asennossa.
Isolla nestepäällä ja jyrkällä nokkalevyllä oleva pumppu reagoi ihan luonnostaan aika rajusti kierrosten vaihteluun kun kaasuvipu pidetään täsmälleen samassa kohtaa.
Toki sitä keskipakosäädintä voi muokata mutta siihen pitää olla jo vähän enemmän perehtynyt henkilö että osaa säätää sen juuri tiettyyn moottorimalliin sopivaksi ilman koeajoja.
BJ-40/76
11.02.2019, 01:17
Kyllähän noissa on ihan vakionakin tuollainen "vakiokierros" ominaisuus.
Ja korostuu tottakai kun syöttöä nostetaan.
ex. viritelty hodari teki ihan samaa. Jos lähdit risteyksestä reippaasti esim 1/2 kaasulla, pöläytti savupilven ennenkuin kierrokset nousi niin että turbo lähti ahtamaan. Automaatti kun pykälsi isompaa niin taas pölähti savupilvi vaikka kaasupoljin oli kokoajan täsmälleen samassa asennossa.
Isolla nestepäällä ja jyrkällä nokkalevyllä oleva pumppu reagoi ihan luonnostaan aika rajusti kierrosten vaihteluun kun kaasuvipu pidetään täsmälleen samassa kohtaa.
Toki sitä keskipakosäädintä voi muokata mutta siihen pitää olla jo vähän enemmän perehtynyt henkilö että osaa säätää sen juuri tiettyyn moottorimalliin sopivaksi ilman koeajoja.
Siis tuolla "optimoidulla" syöttöpumpulla ei kiihdy ainakaan paremmin, mitä tuolla ennen "optimointia", toki ei tihkase dieseliä, siis ei mennyt hukkaan.
En muista enää ulkoa, mikä säätö tuo jakopään koppaa vasten oleva ruuvi on, mutta se on pari milliä eri kohdassa, kuin alunperin/manuaaleissa on.
P.S juurikin tuo mekaaninen jakajapumppu on se, mihin nuo vanhat "gurut-" tekee taikojaan, ja tuo hodarin pumpun mekaniikka, tuolla vakio nestepäällä, antaa aika paljon mahdollisuuksia...
Aina ei voi onnistua...
p.s.s Noilla säädöillä on ajettu tuhansia kilometrejä, koska "tuli kiintiö täyteen tms," siis normiajot nyt audilla, aikaisemmin fordilla, aikaisemmin hodari kaikki kärryn vedot, nyt tuolla audin A3 katumaasturilla. toki hdj on ollut kokoajan liikennekäytössä, ja sehän on toyota, siis aina lähtee kun tarvitaan...
Mulla ei lähteny BJ:n kampuran pultti omalla 1/2” pulttipyssyllä (825 Nm luvattu), vaikka väänsi kompuralta paineet tappiin ja letku oli paksu. Lainasin kaverilta Milwaukeen akkutoimisen pulttipyssyn ja sillä läks eka painalluksella. :eek: No sille luvattiinkin 1000 Nm seutuun vääntöä. Hintaakin toki 500€ päälle että ei yhtä pulttia varten toinna ostaa.
Nyt lähti pultti auki apuna vanhanliiton tunkki ja puolenmetrinvarsi kierre on ihan normi kone liinoilla kiinni et ei päässyt nousee. Uudessa pultissa liimat valmiina.
Missä kohdassa manuaalilaatikoissa on huohottimet? Jakolaatikko on märkä päältä, täytyy tutkia mistä tulee, jos samalla kattois huohottimen. (Jakolaatikon huohotin löytyi)
Sähkölasit edessä pysyy kiinni kun auttaa yläasentoon, mutta jos avaa hieman, niin putoaa ittellään muutaman sentin, ja jää siihen aivan kuin pyörisi rattaat tyhjää. En ole vielä pahveja avannu, onko arvauksia mikä vikana?
BJ-40/76
20.02.2019, 19:13
Missä kohdassa manuaalilaatikoissa on huohottimet? Jakolaatikko on märkä päältä, täytyy tutkia mistä tulee, jos samalla kattois huohottimen.
Sähkölasit edessä pysyy kiinni kun auttaa yläasentoon, mutta jos avaa hieman, niin putoaa ittellään muutaman sentin, ja jää siihen aivan kuin pyörisi rattaat tyhjää. En ole vielä pahveja avannu, onko arvauksia mikä vikana?
Hampaat kuluneet pois siitä puolikaaresta.
Hommaa jostain yksi rikkinäinen lasinnostimen hammaskaari, ja siitä sitten korjauspalat noihin rikkinäisiin. siis rälläköi jaa hitsaa- periaatteella.
toki täytehitsaamalla hampaat, ja rälläkällä JA viilalla muotoon- onnistuu myös.
(oli helposti hitsattavaa se hammaskaari)
Hämärä mielikuva että käsin veivattavissa olisi sama hammaskaari.
Jossain japsissa oli k.o kaari niin pitkä, että kun leikkasi tuhoutuneet hampaat pois, niin ei vielä loppunut hammastua, vaikka ikkuna oli auki.
dodge3500
21.02.2019, 06:42
Juu melko varmasti hampaat sökönä.
Näin ainakin mulla oli.
Voin kattoo löytyykö multa varaosia sulle
Täytyy viikonloppuna kurkata pahvin alle, hj:n mekanismeja olis kyllä jos hammastus on sama.
mahtaako 1998 hiacen aurinkolippa sopia hdj80?
Tee vepron sivuilla vertailuja
Hessu888
21.02.2019, 19:28
Täytyy viikonloppuna kurkata pahvin alle, hj:n mekanismeja olis kyllä jos hammastus on sama.
Uudet ilman moottoria on aika edullisia myös esim. https://www.tojo4wdcentre.com.au/part-shop/view/1161/100/parts-suitable-for-landcruiser/landcruiser-fj80-1-90-7-92/69801-60010-regulator-power-window-front-rh-suitable-for-landcruiser-80-series löytyy varmaan Euroopastakin eri paikoista.
dodge3500
21.02.2019, 19:59
mahtaako 1998 hiacen aurinkolippa sopia hdj80?
Ei nätisti. On noin 10cm liian levee ja kiinnitys pitäis rakentaa uusiks. Mut sehän sulta kyllä onnistuis.
Hiacen on noin 145cm ja hodarin noin 135cm
dodge3500
21.02.2019, 20:45
Hj:ssä ois sama leveys
Porukalla tietoa mihin asti 1HD-T vakiot suuttimet riittää?
Onko jostain saatavana paremmin virtaavia?
Ei tietoa :confused:
Missä onnistuu näitten 2-vaiheisten suuttimien perushuolto ja paineensäätö?
Ihan jokaisella pajalla, eikä varmaan joka toisellakaan tuo onnistu 2-vaiheisuudesta johtuen.
Kokemuksia? :confused:
mahtaako 1998 hiacen aurinkolippa sopia hdj80?Ostin aikoinaan hodariin ihan paikallisesta merkkiliikkeestä aurinkolipan, jos en nyt ihan väärin muista niin oisko maksanu jotain 50 euron kieppeillä. Mutta sen verran halpa oli kuitenkin etten vaivautunut edes autopurkaamoilta kysellä
Juu melko varmasti hampaat sökönä.
Näin ainakin mulla oli.
Voin kattoo löytyykö multa varaosia sulle
Ei ollu hampaat sökönä apparin puolella, vika löytyi puusepän tekemästä "korjauksesta" moottorin välityksessä. Ensin piti tietysti irrottaa moottori rattaista... sitten vasta miettiä miten saa kasaan, sai sen, hetken se vaati paskartelua pienillä siroilla sormilla. Onkohan takaovissa sama moottori?
Kuvassa prikan alla on vanerikiekko, siitä päättelin että puuseppä asialla, kun noinkin pyöreän kiekon saanu aikaseksi!
Takaoven moottori sopi etuoveen, liitin piti vaan vaihtaa alkuperäisestä.
Nyt pitää vaan kiilata takaovien ikkunat kiinni, eipä niillä tarvetta olekkaan, kun on huoltoauto
Kuskin puolella olikin sitten pari hammasta kulahtanut, täytyy kokeilla hitsillä rakentaa uudet.
Löytyisikö täältä ammattitaitosta ja innokasta etuakselin remontoijaa pirkanmaalta tai lähistöltä? Itsellä ei ole paikkaa eikä aikaa. Tai vinkkiä huoltamosta?
Miten onnistuu heijastimen vaihto ajovaloihin. Toisesta ajovalosta on heijastimen ominaisuudet hävinnyt, olisi toinen umpio missä on kiinnikkeet poikki, mutta hyvä heijastin. Onko joku vaihtanut, miten lasin saa irti? Vai oliskohan helpomi korjata kiinnikkeet?
BJ-40/76
02.03.2019, 19:11
Miten onnistuu heijastimen vaihto ajovaloihin. Toisesta ajovalosta on heijastimen ominaisuudet hävinnyt, olisi toinen umpio missä on kiinnikkeet poikki, mutta hyvä heijastin. Onko joku vaihtanut, miten lasin saa irti? Vai oliskohan helpomi korjata kiinnikkeet?
Lasia ei saa irti, on kiinni melko jämäkällä kitillä. (yhdestä umpiosta olen lasin repinyt palasina irti oli tarkoitus laittaa 90mm pyöreä xenon umpiu lähivaloksi)
mikä vanne et olisi hyvä hdj:hin?33 12 15 renkaat tulossa 10tuuman vanne.olisko et-20 hyvä vai mikä?
Onko kaarilevikkeitä ja jos niin minkälaiset. et-44 tulee ulos niistä leveimmistäkin kaarista joten -20 tai 0 on soppeli.
tuota -20 mietin myös tai -12
Mulla HDJssä et-0 10"vanne ja kumi 14,5" levee pysyy vakio levikkeiden sisässä.
BENJAMIN
18.03.2019, 07:30
Mulla HDJssä et-0 10"vanne ja kumi 14,5" levee pysyy vakio levikkeiden sisässä.
Eikö ota kiinni sisälokasuojaan takana sisäänjoustossa ?
Eipä tuo tuommosessa normiajussa oo ottanu.. Ei se ihan vakio alustalla oo.
hodari111
18.03.2019, 18:04
Morjes! Löytysköhän tästä viestiketjusta keltään ylinmäärästä hdj:n etulokasuojaa apukuskin puolelle? Tuntuu olevan kiven alla.. tarvetta ois myös apukuskin peilille,alkuperäselle alumiini astinlaudalle,etuparkille, takavalolle ja takasivulasille apparin puolelle myöskin ja takalasille.. sais auton takas ajoon kun jostain löytäs osia :rolleyes:
Hessu888
18.03.2019, 19:32
Mikä ois nykyään hintalaadultaan paras paikka hodarin pumpun ruuvaukseen lisätehoja ajatellen? Jotain vanhoja juttuja luin HP-Dieselistä ja PP-Dieselistä, missä ekaa haukuttiin ja tokaa kehuttiin, mutta mahtaako olla enää paikkaansa pitäviä... Kaukaa kierrettävistä pajoista saa myös mielellään kertoa, vaikka privana.
Hessu888
18.03.2019, 22:17
PP-diesel on lopettanut.
Jaahas ei hyvä juttu. Onko muita vaihtoehtoja kuin Tammerdiesel, Mynä tai Holysmoke? Ja onko jollain viimeajoilta hyviä kokemuksia siitä HP:stä?
Hp diesel tehdyt mulle neljä pumppua. Viimeisin vuosi sitten hodariin. Hyvin on kaikki pelanneet.
Hessu888
19.03.2019, 20:45
Hp diesel tehdyt mulle neljä pumppua. Viimeisin vuosi sitten hodariin. Hyvin on kaikki pelanneet.
Oletko huollattanut samalla pumppua jotenkin vai onko vaan viritetty? Paljonko tuli hintaa remontille? Omalla pumpulla ajettu se 500tkm ja mietityttää, että mitä kaikkea sille kannattaisi nyt samalla tehdä...
Huolto ja viritys muistelisin että 350€. Tämä on tietenkin pumppu kohtainen.
mikko.o.s
20.03.2019, 11:11
Löytyisikö täältä ammattitaitosta ja innokasta etuakselin remontoijaa pirkanmaalta tai lähistöltä? Itsellä ei ole paikkaa eikä aikaa. Tai vinkkiä huoltamosta?
Voin tehdä ilta harrasteena...
hunter hdj
24.03.2019, 10:30
Kysyppäs JR-Diesel Pieksämäki. Aiemmin pohdittiin heidän kanssa suutin muutosta. 5 reikäinen suihkun kärki jo vakiona , hänellä oli idea kuinka hdj suutinta vielä parannetaan suuremmille ainemäärille.
Kysyppäs JR-Diesel Pieksämäki. Aiemmin pohdittiin heidän kanssa suutin muutosta. 5 reikäinen suihkun kärki jo vakiona , hänellä oli idea kuinka hdj suutinta vielä parannetaan suuremmille ainemäärille.
Tekijäks suuttimille löytyi jo paikallinen dieselhuolto.
Säätö + uudet alkuperäset käret tulee.
Nämä Hodarin suuttimet on jo vakiona sen verran reilut että pitäs sinne 300hv tehoihin riittää hyvinkin. :)
Killer-Wo
16.04.2019, 19:45
Meinaa hodaria vaivata korkea polttoaineen kulutus. Siis kyseessä on 1 HZ mottori joka on turbotettu ja pumppu vaihdettu 1HD-T. Pumpun on nyt tehnyt HP diesel ja tätä ennen pumppu oli kaverin tekemä. Kulutukseen näillä ei ole ollut vaikutusta. Suuttimet myös käytetty pajalla ja on uudet suutin kärjet.
Hodari kuluttaa takavedolla ajettaessa n 13.5l/100km ja kärry perässä menee sen 18l/s. Edellinen 1HDt moottorilla varustettu ajokki kulutti n 11l/100km ja kärry perässä n 15l/100km.
Autossa on 4.3:1 perävälitykset. Voisiko tuo korkea kulutus tulla tuosta tiheämmistä välityksistä 4.3 vs. 4.1. Renkaat on 285/75x16. Samoilla rattailla kuin edellinen. Pyörän laakerit käyty läpi ja talvella vaihdoin synteettiset vaseliinit kun alkoi kulutus ahdistaa.
Onko ajatuksia????
Esikammiokone on luonnostaan hieman kovempi syömään polttoainetta kuin suoraruisku.
Toki pumpun ajoituksella on myös suuri merkitys. Itse säätäisin ajoituksen ihan niin aikaiselle kuin toleranssit antaa myöten.
Mersujen kanssa tuosta on ollut pelkästään positiivisia kokemuksia. Kone herää vähän herkemmin ja kulkee tosiaan pienemmällä kulutuksella.
Onko sulla mikä syöttöpumppu siellä? 1HZ:n omassa pumpussa on muistaakseni pienempi nestepää ja loivempi nokkalevy kuin 1HD-T:ssä ---> pidempi ruiskutusaika ---> huonompi hyötysuhde ---> suurempi kulutus ja enemmän hukkalämpöä.
Välityskin ottaa varmasti omansa mutta noin pieni ero ei paljoa /100km tee. Suurempi vaikutus on ajonopeudella, Jos ajelee hitailla perävälityksillä sen 100-110kmh jokapaikkaan niin varmasti soppa kelpaa.
Killer-Wo
17.04.2019, 04:55
Kahdella eri nestepäällä kokeiltu. Molemmat 12mm. Ajoitus tällähetkellä 1.10mm. Pitää kokeilla aikaistaa. On ollut molemmilla moottoreilla hodari. Vaparilla pääsi takavedolla siihen 10.5l/km kun ajeli noin 90km/h.
Marssi vauhti kärryn kanssa 86-89 km/h. Ja ilman kärryä tulee ajettua noin 95km/h. Niin ja kaikki kulutukset mitattu todellisten kilometrien perusteella.
Killer-Wo
17.04.2019, 19:12
Nyt säädin ajoituksen 1,35mm. Pers tuntumalla ei mennyt huonompaan suuntaan. Pääsiäisen aikoihin selviää miten vaikutti kulutukseen kun tulee käytyä mökillä kelkka kärryn kanssa.
Hailuksi
06.05.2019, 18:29
Laiskuus vaivaa ni ei jaksa ettiä mitää ni kysästään ny kummiski, onko kellään kokemusta, sopiiko hdj korin nostamaan rungon päältä ilman moottorin yms purkamista..? Pitäs runkoo alakaa entrata, tai jos vaihtais sen kokonaan ni helpoin tapa olis varmasti nostaa kori pois tieltä
Kyllähän se ylöspäin on helppo nostaa jos katoksessa korkeus riittää. Hj.n nostin omassa tallissa räikkäliinoilla 2/puoli tyyliin toinen huilaa kun toisella nostetaan. Takaovien aukossa oli 2x6 lankku kolottuna oven kanttien mukaan
Hailuksi
06.05.2019, 20:01
Aatoksena olis autonostimella kori nostaa ylös ja rungon taluttais alta pois.. Olis pihalla lojumassa toinen runko minkä vois hiekkapuhaltaa ja maalata valamiiks, nostelis vaan moottorin ja lootat pakettina vanhalta rungolta uuteen ja akselit alle.. Vaihtoehtona tietysti olis vaihtaa vaan rungon takapää mutta oma hommansa mittilöidä kohdalleen :rolleyes:
Laiskuus vaivaa ni ei jaksa ettiä mitää ni kysästään ny kummiski, onko kellään kokemusta, sopiiko hdj korin nostamaan rungon päältä ilman moottorin yms purkamista..? Pitäs runkoo alakaa entrata, tai jos vaihtais sen kokonaan ni helpoin tapa olis varmasti nostaa kori pois tieltä
Täällä just pikku "fiksailut" kans menossa.
Mulla koria nostettu kolmisen kymmentä senttiä, mahtuu korjaamaan korikannakkeita ym. Isommat irroteltavat oli rattiakseli, tuulitunneli/visko, laatikon jäähdytyskierron letkut (jos atm), vaihdevipuset, pa ja jarruputket, lämmityslaitteen letkut ja ite korinkannakepulttien auonnassa oli aikamoinen homma kun olivat hieman ruosteessa:D.
Jos korin heivaa kokonaan päältä tuleekin lisähommaa jonkinverran esim. Johdotusten kanssa. Mutta ei moottoria tosiaan korin noston takia tarvitse irrottaa.
Hodarin korihan katkeaa rintapellin kohdalta. Keulan pellit voi purkaa pulteilla irti jos tuntuu ettei nouse tarpeeksi korkealle.
Samalla on sitten helppo korjata ne etupyöräkaaretkin kun mädät ne on kuitenkin.
Hailuksi
06.05.2019, 21:12
Samalla on sitten helppo korjata ne etupyöräkaaretkin kun mädät ne on kuitenkin.
Täsä ei onneks oo sitä ongelmaa.. 😅
Kori käyty kertaalleen läpi jo.. jälkiviisaana ny pitää sanoo kyllä että ois samalla vaivalla ku korin kävi läpi ni runkokin käydä perusteellisemmin läpi vaikka sillon näytti ihan hyvälle 🙄
https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=109806
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5867&pictureid=128632
Meinasinkin että ne sisäkaaret on mädät. Melkein kaikista läpiruosteessa renkaan yläpuolelta.
dodge3500
14.05.2019, 13:57
Mistä löytyis järki hintaiset iskarit 3" jousisarjalle
Hailuksi
10.06.2019, 20:49
Onko kukaan uusinut taakse iskarin yläpään kiinnitysrautoja..? Mistä löytyis uudet suht edukkaasti vai pitääkö lie mennä marmoritiskiltä kyselee.. Google ei oikein antanu mitää järkevää paikkaa ainakaa :confused:
bertta40
31.07.2019, 10:56
Olisko kellään suomenkielistä moottori korjaus opasta jemmassa jos on ja voisi vuokrata ni olis kova sana kun tarvii alottaa tutkimaan moottorin sielun elämää😃 ottaa yhteyttä vaikka yveellä taikka numeroon 0405026216!
1HD-T + HX35 #12, kokemuksia?
Tai joku muu turbo? Mikä?
Hessu888
23.08.2019, 19:19
Paljonko manuaalihodarissa on kierroksia jos ajaa 33" renkailla ja vakiovälityksillä 80kmh? Entä 100kmh?
Entä kiekat 35" renkailla noilla nopeuksilla?
Omassa tuollanen tekniikka 33" all terraineilla mutta kun ei ole kiekkakelloa ja 35" renkaita miettinyt.
1HD-T + HX35 #12, kokemuksia?
Tai joku muu turbo? Mikä?
itellä tollanen hx35 hodarissa..tai ei se vakio ole..mut modattu 1hdt ajatellen..toimii hienosti!ja noista kierroksista mul on 37 renkaat ja vitosel ku ajelee 2000 kierrosta ni on joku 98 vauhtii,,ja kysees manuaali hodari vakio väleil
itellä tollanen hx35 hodarissa..tai ei se vakio ole..mut modattu 1hdt ajatellen..toimii hienosti!ja noista kierroksista mul on 37 renkaat ja vitosel ku ajelee 2000 kierrosta ni on joku 98 vauhtii,,ja kysees manuaali hodari vakio väleil
Onko ahtopainemittaria tai dynolappua että miten tuommonen 35 käyttäytyy?
Onko hukkaportillinen pesä? Ja juuri tuo #12?
Lähinnä kiinnostais että miten hyvin tuommonen herrää ja menneekö kuinka äkkiä tukkoon isommilla kierroksilla.
dodge3500
26.08.2019, 17:59
Paljonko manuaalihodarissa on kierroksia jos ajaa 33" renkailla ja vakiovälityksillä 80kmh? Entä 100kmh?
Entä kiekat 35" renkailla noilla nopeuksilla?
Omassa tuollanen tekniikka 33" all terraineilla mutta kun ei ole kiekkakelloa ja 35" renkaita miettinyt.
35" set ja 80km/h rpm viisarin verran alle 1800 ja 100km/h rpm viisarin verran alle 2200
kun sammuttaa moottorin niin aparin jalkatilasta päin kuulu noin 5s ihme vaimea sirinä mikäs on memossa rikki.
VX-malli?
Sähköiset lämppärin askelmoottorit siellä surisee.
VX-malli?
Sähköiset lämppärin askelmoottorit siellä surisee.
Kiitos vastauksesta en tiedä malli tarkennusta 1990 malli ja on ollut ilmastointi joskus, ei vaa oo ennen surinaa pitänyt auto ollut mulla noin 5 vuotta eipä taida menoa haitata
B vectrassa kävi jossain vaiheessa iän myötä suristelemaan toisinaan, ei aina. Joskus myös kun laittoi virrat päälle muttei autoa käyntiin (ei olisi varmaan kuullut moottorin käydessä).
Automaatti ilmastointiin noitten uskoin liittyneen, ei haitannut koskaan menoa. Kai siellä läpät hakivat tosiaan paikkaansa jos oli "tieto" hukkunut.
bertta40
06.09.2019, 20:20
Mistä ootte ostaneet 1hdteen kampiakselin laakerit (toyotalta 640e) ja kiertokankien laakerit (toyotalta 450e) entäs männänrenkaita tais olla toyotalta 850e onko jossai hyvää edullisemmin tarvike luiskien johdosta hajos koko paletti eli ei oikeen ole vaihtoehto!
dodge3500
07.09.2019, 07:12
Kysäses hessu888
Australiassa on edullista
Kaikki tiivisteet, laakerit ja männät renkaineen 1500e
bertta40
07.09.2019, 11:21
Onko kellään käytännön kokemusta tommosista sarjoista? Et minmosta laatua on?
Mistä ootte ostaneet 1hdteen kampiakselin laakerit (toyotalta 640e) ja kiertokankien laakerit (toyotalta 450e) entäs männänrenkaita tais olla toyotalta 850e onko jossai hyvää edullisemmin tarvike luiskien johdosta hajos koko paletti eli ei oikeen ole vaihtoehto!
Partsouqilta olen tilannut Land Cruiserin moottorin osia lähinnä 12H-T:n useita kertoja vuoden sisällä. Näyttää olevan varastossa myös 1HDT:n laakereita, männänrenkaita ym. Hinnat tuolla on kilpailukykyisiä yleensä, rahdin saat katsottua ostoskorin kautta, sitten vaan lisäät alvin (24%) ja tullin (2,7% moottorin osille muistaakseni). Toimitus noin viikon tilauksesta.
esim:
https://partsouq.com/en/catalog/genuine/unit?c=Toyota&ssd=%24%2AKwGeqrvK9cb9yuf1w-2MrsbS8vXrmpWYmYuVp9eP3omWj_CK2dmEjpeb1tLYw8y1gMXP xM6JlpyGipOSg46XiJqfnZuK2dmOwo-QiZ2empnCyaaO0NTdxcnq09eYhI6XiomblJubwcvFgI2IwtiPk IjXq6b-7OeJgI2IxZbZ3YyP4u_mlZrk2Lyp_OjyiYCNiN6W2d2Mw9_HwI GKipOSg46Xip6Y0AAAAAAqj3Wq%24&vid=0&cid=&uid=345549&q=
dodge3500
07.09.2019, 15:53
Nyt noin 50 tkm ajettu ja hyvin pelaa
Ainoo tiiviste mitä en käyttäny oli kansipahvi sen otin toyotalta
BJ-40/76
08.09.2019, 00:07
Laatu on noissa tarvikesarjoissa hyvin kirjava:
On täyttä p****a... ja kuulopuheiden mukaan myös alkuperäisiä paljon parempia;
Toki noissa "hyvissä-" "tarvikkeissa-" hinta ei varmaan ole se halvin hinta?
-> Kun/jos remontti budjetti on tiukka, ja pitäisi korjata itselle hdj vuosiksi eteenpäin, niin kiusaus ostaa HALVIN tiivistesarja on suuri! (Lankesin itse siihen...) siis "hyvä ja halpa".....
(Halpa -vat on jossain säilössä varoittavana muistutuksena...)
1. kannen tiiviste "Marmorilta-" samoin venttiilin ohjarin kumit. (tuo alkuperäinen kannen tiiviste maksaa paljon enemmäm, kuin koko tiivistesarja halpatuontina.)
2. Ja stefoja ainakin kampiakselin takapäähän, ja nuo syöttöpumppu/nokka-akseli stefat. (ja tuo kampiakselin etupään stefa?)
- - -
Olen tilannut Milner offroadilta mm. noita tiivisteitä:
Kannentiiviste näytti hyvältä, ja silmämääräisen vanhaa vertailun tuloksena olisi voinut tulla samalta tehtaalta; kaikki samat reijät, ja samalla lailla silikonit yms.
Laitoin paikoilleen, ja n. 500 kg kuomukärryä kesti vetää maantiellä laillisia nopeuksia reilu 100 km, ja sitten alkoi lämpömittari "humpaamaan" (siis todella varovaista ajoa, kun vaihdoin männänrenkaatkin, että saavat "rauhassa" sijaantua reilu 700 tkm ajettuun juuri hoonattuun lohkoon)
-> siis kannen tiiviste vuoti sylinterin paineet vesitilaan.
No, kansi pois, ja katsomaan mistä mättää; -> yhdestä, en muista mistä, sylinteristä näkyi vuotaneen.
Kannen tiiviste oli yhdestä liekkirenkaasta? "luhistunut/puristunut/sortunut" palotilaan.
Sitten tutkin työntömitalla yms. kolmea tiivistettä: alkuperäinen? 700 tkm? ajettu; tarvike, reilu 200 km ajettu, ja toyotalta runkonumeron mukaan ostettu uusi.
Tuossa tarviketiivistessä oli (700+tkm ajettuun verrattuna) pikkasen pienemmäksi puristunut liekkirengas noissa vuotamattomissa sylintereissä.
tuossa pettäneessä sylinterissä liekkirengas oli siirtynyt muistaakseni suuruusluokkaa millin sylinteriin päin.
Tuolle kannentiivisteen pettämiselle löytyi myös toinen syy: kannen tiiviste kohdistataan lohkoon kahdella lohkossa olevalla ohjarilla, 1. ja 6. sylinterin kannen pultti menee "sormuksen" läpi, siis siellä on teräksinen putken pätkä, joka asemoi sylinterinkannen, ja -tiivisteen täsmälleen oikealle kohtaan.
Toinen noista kohdistusrekiistä oli noin millin väärässä kohtaan!
Ja kun nuo liekkirenkaat oli vielä pikkasen pienemmät, ohuemmat yms, niin tuo tilanne vastasi sitä, että lohko olisi porattu yli 3mm ylikokoon.
Ja sitten nuo kumitiivisteet; siis venttiilikopan tiiviste (semmoine "kumista" tehty u-kirjaimen profiililla oleva tiiviste, joka asettuu venttiilikopan "uros-" reunaan, sulinterin kannen tiivistepinta on tasainen) kiristetään noin 15-20 kpl pultilla kiinni; pulttien ympärillä on teräksiset putkenpätkät:
Ei kestänyt Teboilin 10w-40 super hpd öljyä;
Tiiviste kutistui ja kovettui parissa vuodessa niin paljon, että alkoi vuotaa.
Ja stefat: tilanne ei yhtä paha, kuin venttiilinkopan tiivisteessä; mutta "tihkasee" hivenen öljyä; näkee siitä, että pöly tarttuu, ja kertyy mustaksi "paskarenkaaksi"
Moottorin stefat näyttää pääsääntöisesti samalta kuin alkuperäiset, mutta:
Voiman siirron stefat ei edes näytä alkuperäisiltä, kauhein? esimerkki on HDJ-80 etu vetarin stefa: se on alunperin varustettu "ylimääräisellä" kumipalkeella, siis akselin ei tarvitse olla keskellä stefaa, kun tuo ylimääräinen kumipalje päästää liuku/tiivistepinnan kokonaisuudessa siirtymään. (tuo akselin tiivistyskohta kuluu akselista usein pahasti uralle ensimmäisen 500tkm aikana, ja Minullakin on pari Tamgears:n "super stefaa" varastossa noille wanhemmille cruisereille, siis siirtää tuon tiivistyspinnan muutaman millin eri kohtaan)
Noita tarvike stefoja olin "jokunen" halvalla (siis ei kannata laittaa ainakaan toyotan etuakseliin)
Yhteenvetona voin todeta, että kun teen remonttia ITSELLE: Kannentiiviste aina alkuperäinen, varsinkin jos lisätty "tehoa".
Paperitiivisteet, monesti, esim. tuossa aiemmin mainitussa Milnerin sarjassa oli OK, toki jos vähänkään epätasaisuutta tms, niin olen "silikonoinut-" pinnat ns. "Bilteman Punaisella"
Stefat, ainaki kriittisissä/vaikeasti vaihdettavissa olevat (jätetään vaihtamatta, jos ei ole vuotanut, ja JOS täsmätietoa, että joku halpis/tarvike on hyvä; siis parempi 5-10vuoden päästä) taikka vaihdetaan alkuperäiseen.
https://www.milneroffroad.com/toyota-land-cruiser-5-door-4.2-diesel-from-1990-to-1999-hdj81/product/front-wheel-bearings-hubs-upright-components-axhf-ax/drive-shaft-seal-front-35mm-id-axg0057/AXG0057
Moottorin stefat näyttää pääsääntöisesti samalta kuin alkuperäiset, mutta:
Voiman siirron stefat ei edes näytä alkuperäisiltä, kauhein? esimerkki on HDJ-80 etu vetarin stefa: se on alunperin varustettu "ylimääräisellä" kumipalkeella, siis akselin ei tarvitse olla keskellä stefaa, kun tuo ylimääräinen kumipalje päästää liuku/tiivistepinnan kokonaisuudessa siirtymään. (tuo akselin tiivistyskohta kuluu akselista usein pahasti uralle ensimmäisen 500tkm aikana, ja Minullakin on pari Tamgears:n "super stefaa" varastossa noille wanhemmille cruisereille, siis siirtää tuon tiivistyspinnan muutaman millin eri kohtaan)
Noita tarvike stefoja olin "jokunen" halvalla (siis ei kannata laittaa ainakaan toyotan etuakseliin)
Yhteenvetona
Stefat, ainaki kriittisissä/vaikeasti vaihdettavissa olevat (jätetään vaihtamatta, jos ei ole vuotanut, ja JOS täsmätietoa, että joku halpis/tarvike on hyvä; siis parempi 5-10vuoden päästä) taikka vaihdetaan alkuperäiseen.
Mitä tällä haluat sanoa? :confused: Et tykkää Tamgearsin super stefoista? Mistä syystä?
Hessu888
08.09.2019, 22:17
Amerikan joet kehuu että kardaanien liukuihin ois paras aine tällainen https://www.amazon.com/Harvey-023045-Pint-Paste-Teflon/dp/B00004SWKE
Ohut kerros pitäs riittää pitkään ja tolla pääsis eroon siitä rasvan määrän säätelyn tuskasta.
Saako Suomesta jotain vastaavaa?
Hessu888
08.09.2019, 22:24
Australian ebaystä löytyy hyviä korjaussettejä. Joskus ostin Roodogs4wd, mutta en tiedä myykö se siellä enää. Niissä aussiseteissä on japanilaiset laakerit jne. eikä mitään paskaa, mutta kannentiiviste aina alkuperäsenä vaikka suht tyyris onkin.
BJ-40/76
10.09.2019, 00:36
Mitä tällä haluat sanoa? :confused: Et tykkää Tamgearsin super stefoista? Mistä syystä?
""""Moottorin stefat näyttää pääsääntöisesti samalta kuin alkuperäiset, mutta:
Noita tarvike stefoja olin "jokunen" halvalla (siis ei kannata laittaa ainakaan toyotan etuakseliin..."""""
Ja kuten sanoin,
""""" Minullakin on pari Tamgears:n "super stefaa" varastossa noille wanhemmille cruisereille"""""
Noita tarvike stefoja olin "jokunen" halvalla (siis ei kannata laittaa ainakaan toyotan etuakseliin..."""""
Olit "jokusen" halvalla, eikä kannata. :confused: Eli nämä tarvikestefat ei ole noita mitä aiemmassa lauseessa tarkoitit.
Eli nämä Tamgearsin "Super"-tiivistesarjaan sisältyvät erikseenkin saatavat tarvikestefat (TO6-1008K) halpoja (13€) ja hyviä/alkuperäistä parempi vaihtoehto vanhempiin Land Cruisereihin:
http://www.tamgears.com/Toyota%20HJ60%20HJ61_tiedostot/TO6%201008K%20isokuva.JPG
80:ssäkö on tän kaltaiset stefat orkkiksena? Tilasin itekkin pari viikkoa sitten tollaset BeeJiihin.
Hessu888
10.09.2019, 20:47
Hyvin on toiminut noi Matin linkkaamat stefat vanhoissa cruisereissa. Toki pronssiholkit on tullut aina uusittua tai oikeestaan oon kyllä tykännyt käyttää niitä uudemman hdj80 neulalaakereita mitkä menee muihinkin kuin hodariin. Mitään kiinalaisia muovisia markan stefoja ei kannata laittaa oli sitten vetari vaikka uusi.
HDJ80vm91
22.09.2019, 16:05
Tarkoituksena on laittaa katolle 2kpl 35w led kaukovaloja sekä 2kpl 15w työvaloja hakuvaloiksi.
Koitin katsella reittejä sähköille, mutta mitään helppoa reittiä en löytänyt. Mistä olette HDJ:n katolle valopiuhoja tuoneet?
oojiikoo
23.09.2019, 19:08
Pitäis alustaa päivittää tuohon 80 sarjalaiseen nyt.
Mikähän on tänä päivänä se paras kestävyydeltä/toimivuudesta? Ihan perus ajeluun ettei mitään älyttömiä kuukauden retkitavaroita ole kyydissä+toista autoa varaosina.. :D
Näitähän on nykyään omea, ironmania, terratimeria, trailmasteria yms.. joku 50-75mm olis tarkotus saada tilaa lisää. Vai pitääkö kerätä joku hyvä setti että jouset jotain ja iskarit toista merkkiä?
Ja jos varaosia myyjiä lukemassa niin saa esittää tarjouksia s-postiin ossi.kaunisvaara@ rovakaira.fi ;)
Ja tieten jos jollain sattuu olemaan hyvä käytetty sarja myynnissä niin sekin kiinnostaa?
Bisabolol
02.10.2019, 13:09
Onko ilmastoidut hodarit kuinka harvinaisia? Vuoden olen koittanut kohta metsästää semmoista tselleni sitä kumminkaan löytämättä ☹️ joitakin on nettiautoon ilmestynyt mutta tuntuu häviävän ennenkuin kerkeän hakea
ei se nyt ihan älyttömän harvinainen ole.
Hessu888
02.10.2019, 22:03
Onko ilmastoidut hodarit kuinka harvinaisia? Vuoden olen koittanut kohta metsästää semmoista tselleni sitä kumminkaan löytämättä ☹️ joitakin on nettiautoon ilmestynyt mutta tuntuu häviävän ennenkuin kerkeän hakea
Aika monessa niitä on ollut, mutta eipä ne enää useissa toimi. Jälkiasennuskaan ei montaa tuntia vie jos jostain purkuautosta saa osat.
Hdj:n lyhyet ja pitkät lakkas toimimasta, valojen ruskea (etummainen) rele toimii kun vaihdoin päikseen hzj:n releen kanssa. Vaihtorele ei puhu mitään, laatikossa olevasta pohjasta on muovi sulanut ajosuunnassa vasemman takakulman liittimen kohdalta, oikeaan takakulmaan tulee jännite. Onkohan piuha poikki vai rele paskana? Onko jollain kuvaa mikä liitin on mikäkin? Hzj:ssä oli korjattu tuo erilaisella releellä uudelleen johdottaen, niin ei saanu siitäkään kokeiltua vaihtaria.
mulla oli sama vika rele oli rikki.tarvike relettä kokeilin ei kestä sitten hain romu kaupasta toyotan orkkis releitä pussillisen taas toimi.oli kanssa se pohja sulanut
akinaattori
09.10.2019, 15:31
Tarkoituksena on laittaa katolle 2kpl 35w led kaukovaloja sekä 2kpl 15w työvaloja hakuvaloiksi.
Koitin katsella reittejä sähköille, mutta mitään helppoa reittiä en löytänyt. Mistä olette HDJ:n katolle valopiuhoja tuoneet?
Eteen katolle b-pilarin kautta 2x6mm2 kaapeli, a-pilarin kautta saa ohkasemman.
Taakse takimmaisen pilarin kautta 2x2.5mm2 kaapeli nätisti.
Ite olen porannut reiän ja hyvin tiivistäny läpivientikumilla ja massalla
Terve!
mitäs porukka antaisi hinta-arvioksi tuollaiselle vuoden -92 manuaali hodarille jossa mittarissa 480tkm seisonut nyt 2v kaverin tallissa ruostevaurioiden takia (sisälokarit takana molemmin puolin puhki pitkältä matkalta,helmat osittain ja taka-akselista ruostunut kallistuksenvakaajan tangon kiinnikeet kanssa olemattomiin)
akselit on lukottomat
2v vanha korottava alusta ja 35 mutikat alla
ihan sen takia kyselen kun kiinnostaisi ostaa tuo itselle projektiksi ja vaikea keksiä mitä tuollaisen arvoksi antaisi, niin että minä sekä ystäväni olisi tyytyväisiä hintaan :confused::D
mulla oli sama vika rele oli rikki.tarvike relettä kokeilin ei kestä sitten hain romu kaupasta toyotan orkkis releitä pussillisen taas toimi.oli kanssa se pohja sulanut
Uudella vaihtoreleellä korjaantui tuo vika, tarvikerele oli ennestään nyt original. Multa löytyy nyt myös niitä ruskeita orkkis valoreleitä (uusia), jos tulee jollekkin tarvetta.
Onkos radiolle ja kellolle jossai sulake vai mistähän niille virta tulee kun molemmilta on nyt yhtäkkiä sähkö hävinnyt
mistäs löytää edulliset vaihde laatikon tuki kumit hdj:hin j80 vm93
Bisabolol
25.10.2019, 10:52
Noniin löytyipäs vuoden etsimisen jälkeen ilmastoitu hodarii.
Tämä yksilö on 320tkm ajettu 90vuoden tuotos automaatilla ja lukoilla.
Alle kun heitti nuo vähän leveämmät renkaat hoijiista ja kattotelineen rupes näyttämään vähän uskottavammalta
Plussia
+kori hyvässä kunnossa
+runkokin näyttää hyvältä
+suht vähän kilometriä
Hommia
-kiertokangenlaakereita ei ole vaihdettu.
-hitsausta löytyy hieman
-sisusta melko karkeassa kunnossa
-jouset väsähtäneet
Tähän ois nyt aluksi vaihettava nuo kklaakerit.
Asustelen Äänekoskella eli saapi ehdotella vaihtajia näiltä suunnilta. Kerkesin jo cross 4wdlle soitella ja sieltäpä saisi tilattua laakerit ausseista.
dodge3500
25.10.2019, 20:51
Kysyppäs laakereita timo l vai oliko timo p slck:n sivuilla nimimerkillä
Bisabolol
28.10.2019, 19:01
Kysyppäs laakereita timo l vai oliko timo p slck:n sivuilla nimimerkillä
Jep laitoin kyselyä tuonne. Vainoharhasena kuullostaa että tuo kone kalkattaa nyt kokoajan tyhjäkäynnillä ennenkun saan laakerit.
dodge3500
28.10.2019, 21:53
Jep laitoin kyselyä tuonne. Vainoharhasena kuullostaa että tuo kone kalkattaa nyt kokoajan tyhjäkäynnillä ennenkun saan laakerit.
Mun neuvo on et älä käytä ennen kuin laakerit on vaihdettu
BJ-40/76
29.10.2019, 00:25
Siis reilu 20v sitten Toyota:lla tehdyistä laakeriliuskoista tuo ongelma on poistunut.
JA JOS HDJ-80 "kalkattaa", ja orkkis kiertokangen laakerit, niin ehkä kannattaa jatkaa matkaa taksilla tms.
Nuo hdj-80 alkuperäiset koneen kiertokangen laakerit ei paljon varoittele..... siis herkästi tekee romua
Nuo alkuperäiset laakerit; siis niiden koko; on koodattu kiertokankeen ja kampiakseliin stanssautilla merkeillä; siis tehtaalta lähtiessä noita STD mittoja on muistaakseni 5? eri paksuutta...
Ja ainakin muutama vuosi sitten noita laakereita sai paikalliselta Marmorilta jokaisessa koossa.
Toki nuo tarvikelaakerit ei ole aiheuttaneet ongelmia, siis varmaan tuolta alkuperäisen laakerien suurimmilla välyksillä?
-> nuo tarvikelaakerit ei ole ongelma, jos et ala valikoida öljynkiertoa....
hunter hdj
01.11.2019, 07:28
mistäs löytää edulliset vaihde laatikon tuki kumit hdj:hin j80 vm93
Laitoin yv. 1kpl uusi vaihteiston kannatinkumi löytyy ylimääräisenä.
R-Viltter
06.11.2019, 14:22
Osaisiko joku sanoa mistä voisi löytyä turbo mallin ruiskutuspumpuun varaosia? Vein pumpun korjaukseen ja sanoivat, ettei heidän kauttaan ainakaan enää saa. Hodari makaa nyt vaan korjaamolla odottaen uusia osia. Kiitokset jo etukäteen.
Hessu888
06.11.2019, 17:18
Osaisiko joku sanoa mistä voisi löytyä turbo mallin ruiskutuspumpuun varaosia? Vein pumpun korjaukseen ja sanoivat, ettei heidän kauttaan ainakaan enää saa. Hodari makaa nyt vaan korjaamolla odottaen uusia osia. Kiitokset jo etukäteen.
Mites merkkiliike tai joku toinen pumppupaja?
kyllä täältä meidän kylän pajalta ainakin saavat osat suorauun vie toiselle pajalle
Bisabolol
12.11.2019, 19:46
Siis reilu 20v sitten Toyota:lla tehdyistä laakeriliuskoista tuo ongelma on poistunut.
JA JOS HDJ-80 "kalkattaa", ja orkkis kiertokangen laakerit, niin ehkä kannattaa jatkaa matkaa taksilla tms.
Nuo hdj-80 alkuperäiset koneen kiertokangen laakerit ei paljon varoittele..... siis herkästi tekee romua
Nuo alkuperäiset laakerit; siis niiden koko; on koodattu kiertokankeen ja kampiakseliin stanssautilla merkeillä; siis tehtaalta lähtiessä noita STD mittoja on muistaakseni 5? eri paksuutta...
Ja ainakin muutama vuosi sitten noita laakereita sai paikalliselta Marmorilta jokaisessa koossa.
Toki nuo tarvikelaakerit ei ole aiheuttaneet ongelmia, siis varmaan tuolta alkuperäisen laakerien suurimmilla välyksillä?
-> nuo tarvikelaakerit ei ole ongelma, jos et ala valikoida öljynkiertoa....
Noh tulkitsin että hento epäsäännöllinen napina ei tullut laakereista. Mutta kumminkin tilasin timop:ltä uudet punametallit ja laakerit vaihtoon.
Melko rajussa kunnossa 🤯 autolla ajettu 320tkm
Kuvissa sekalaisessa järjestyksessä mutta 3 ja 6 pytty pahimmat
Huh!
Tuo kakkoskuvan liuska ei olis montaa kylmäkäynnistystä kestäny. Liekkö sitä yhtäkään enää.
Vähän sama tilanne oli itellä keväällä kun kuuntelin tuon 6.5td:n tyhjäkäynnin kovenevaa kolkatusta.
https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/Suburban/IMG_20190525_193712.jpg/_medium.jpg (https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/Suburban/IMG_20190525_193712.jpg)
Aika valmis oli seki.
Bisabolol
14.11.2019, 19:42
Noniin rupeaa projekti etenemään. Tilasin ome:n +70mm/50mm alustan ja casterpuslat. Renkaat ja vanteet vielä etsinnässä. Toivoisin että tonne alle sais mahtumaan 35" 12.5"allterrainit... Tulevien vanteiden et on vielä selvityksen alla? Omassahan on nuo kapeammat muoviset kaaret.
Melko ruosteeton näyttää tämä oma yksilö olevan mutta löytyihän tuolta takakaarista vähän herkkuakin. 😁
Onko palstalaisilla ideoita mitä kannattaisi vielä lävitse
Nyt vaihdettuna acl:n kk laakerit ja tuo kylmäkäyntihässäkkä ohitettu jakopumpusta.
Etuakseliin tilasin uudet murrokset ja kääntökuuliin on ilmeisesti tiivisteet vasta vaihdettu.
vanteiden et-12 on aika hyvä
Bisabolol
21.11.2019, 19:24
Saakos tämmöistä 90vm hdjitä pakuksi vai meneekö ainoastaan huoltoautona? Tuleeko molemmissa tuo 80 lätkä perään?
Saakos tämmöistä 90vm hdjitä pakuksi vai meneekö ainoastaan huoltoautona? Tuleeko molemmissa tuo 80 lätkä perään?
Saa. Lätkää tarttee käyttää 31.5.2020 asti.
Onko hdj:tä saanut leveällä kahden istuttavalla vänkärin penkillä, tai saako tämmöisen katsastettua 3 paikkaisena pakettiautona?
dodge3500
22.11.2019, 23:23
On saanu, mut jos lukee kuljettajan vieressä 1.
Niin epäilen et ei pysty lisään tai riippuu konttori ihmisestä
Alkuperäinen hodarin kaksipaikkanen vänkärinpenkki paikoilleen ja keskiturvavyö. Ja muutos katsastus kolmi paikkaiseksi. Onnistu ainakin meidän konttorilla.
dodge3500
27.11.2019, 19:18
Onko kellään etuakselin mitta tietoja?
Lähinnä kiinnostaa mitta vanteen kiinnitys pinnasta toisen vanteen kiinnitys pintaan.
rattimies
27.11.2019, 20:19
Olisko tossa?
https://www.landcruiserclub.net/community/data/attachments/24/24201-b44a09e7fcb4bf13b46ac73d6c18eaf9.jpg
Bisabolol
05.12.2019, 20:02
Löytyykö näihin korjauspeltejä muita kuin noita etulokareira. Tuli vaan mieleen kun vääntelin suorasta pellistä noita takakoteloita. Vanhat oli hävinny eikä saanu mallia oikeen mistään niin tulipahan vahvat ainakin.
Takapuskurin kiinnitys voi olla vähän haasteellista.
Tullut sellainen vika että oikealle vilkuttaessa etuvilkut toimii mutta takana vilkkuu vain jarru ja pakkivalo. Luultavasti jarrua painaessa tapahtuu myös jotain outoa. Samoin kun länkyllä lähettää niin pakokaasun lämpötilamittari nousee tappiin. Jonkinlainen maadoitusvika liene mutta mistä lähtisi etsimään vikaa.
Hessu888
14.12.2019, 20:01
Aiemmin kerroit että öljyä kuluu ylärajasta alarajaan 10 tkm ajolla.
Tämä on aivan normaali määrä; pikemminkin niinpäin, että jos puoli miljoonaa ajettu ei syö tuonvertaa, niin silloin kannattais olla huolestuneempi.
Jos käyttö on raskasta, niin kannattasko vaihtaa öljyt esim. 7500 km välein tai vaikka vieläkin aikaisemmin?
Taisi olla minun hodarissa tuo 7500 vaihtoväli.
Minä vaihdan öljyt viimmeistään tuolla 7500 km seudulla, vaikka on kohtuu hyvät öljyt käytössä (teboil shpd 10w-40)
Minusta tuo aikainen öljynvaihto on niin edullinen henkivakuutus koneelle, että vaikka öljyä on tuplasti sen verran, mitä tuon tehoisissa nykyautoissa, tuo n. 40 euron satsaus on kannattava.
Talvella minulla hodari yleensä aina lohkolämppärissä väh. tunnin ennen ajoonlähtöä.
Jos ajaa offroadia, niin varsinkin silloin kannattaa pitää öljyt lähempänä ylä- kuin alarajaa, että öljypumpulle riittää varmasti öljyä.
Tuli ajettua 12tkm Teboilin Gold S 5w-40:llä ja 35tkm ajettu ja ammatilaisella tehty turbo meni aivan sohloksi ja tuuttas öljyt pakoputken kautta pihalle. Onneks tais mennä vaan turbo kun käytin hetken öljyn lisäyksen jälkeen, niin kävi ihan hyvin. Tiedä oisko RVS auttanut konees, mutta turbossa ei näemmä :) Öjynpaineen valo ei ehtinyt kyl syttyä. Nyt voiskin sitten alkaa vaihtaa vähä aikasemmin ja ostaa parempaa öljyä kun oppirahat tuli maksettua.
Turbomies kehu Tribo Dyn ja Del-Ron öljyjä, joissa pintapaineen kesto eri tasolla kuin markettiöljyissä. On tietysti öljyn vaihdon hinnatkin eri tasolla varsinkin jos kilsoja tulee useempi kymmenen tkm vuodessa.
Tribo Dyn vähän eri tasolla kuin muut öljyt https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/144947/Silfverberg_Jani_Marttila_Joni.pdf?sequence=1&isAllowed
Tuota vois kuulemma sekottaa normiöljyn sekaan jos ja kun ei kukaan raaski ostaa pelkkää tuota.
BJ-40/76
15.12.2019, 00:06
ei ole helppo "yrittää" neuvoa, kun "anonyymi?" vastaanottaja, kun vielä takemmin, siis lainataan viestiänäini.... olis edes pvm; mistä topiikki alkaa....
Tuli ajettua 12tkm Teboilin Gold S 5w-40:llä ja 35tkm ajettu ja ammatilaisella tehty turbo meni aivan sohloksi ja tuuttas öljyt pakoputken kautta pihalle. Onneks tais mennä vaan turbo kun käytin hetken öljyn lisäyksen jälkeen, niin kävi ihan hyvin. Tiedä oisko RVS auttanut konees, mutta turbossa ei näemmä :) Öjynpaineen valo ei ehtinyt kyl syttyä. Nyt voiskin sitten alkaa vaihtaa vähä aikasemmin ja ostaa parempaa öljyä kun oppirahat tuli maksettua.
Turbomies kehu Tribo Dyn ja Del-Ron öljyjä, joissa pintapaineen kesto eri tasolla kuin markettiöljyissä. On tietysti öljyn vaihdon hinnatkin eri tasolla varsinkin jos kilsoja tulee useempi kymmenen tkm vuodessa.
Tribo Dyn vähän eri tasolla kuin muut öljyt https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/144947/Silfverberg_Jani_Marttila_Joni.pdf?sequence=1&isAllowed
Tuota vois kuulemma sekottaa normiöljyn sekaan jos ja kun ei kukaan raaski ostaa pelkkää tuota.
Hessu888
15.12.2019, 08:29
Sivun 68 juttu tuli googlella vastaan kun laitoin hakuun "1hd-t mitä öljyä". Ei ollut tarkoitus aiheuttaa mielipahaa, neuvosi tiheästä öljynvaihtovälistä sopi vaan hyvin tähän omaan ilmeisesti liian pitkään öljynvaihtoväliin.
BJ-40/76
16.12.2019, 00:55
Sivun 68 juttu tuli googlella vastaan kun laitoin hakuun "1hd-t mitä öljyä". Ei ollut tarkoitus aiheuttaa mielipahaa, neuvosi tiheästä öljynvaihtovälistä sopi vaan hyvin tähän omaan ilmeisesti liian pitkään öljynvaihtoväliin.
Minun moka.... Onko sulla tarkempaa tietoa siitä turbon pettämisestä? Ota ainakin öljysuodatin talteen tai pura ja pese se; siis löytyykö sieltä jotain ylläreitä? Jos ei ole parempia työkaluja (kulmahiomakone ei ole hyvä), niin perinteisellä rautasahalla laippa pois.... ja valopetroolilla peset kaikki suodatinmateriaalit...
Siis luin pikaisesti tuon maitsemasi/liitteeksi laittamasi opinnäyte tms. työn.
Minulla ei ole paljoakaan kokemeusta noista noista "kalleimman hintaluokan öljyistä" vai miten niitä nimittäisi?
tuon linkkisi https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/144947/Silfverberg_Jani_Marttila_Joni.pdf?sequence=1&isAllowed
"Kuluttaja Öljyissä" (toinen gatekoria olisi performanse)
parhaat paineenkesto ja raapaisujäljen saanut TriboDyn 5W-30 moottoriöljy 0,946L, maksaa verkkokaupassa 38,50 euroa + toim kulut; siis reilu 40 euroa litra!
Hodarin moottori öljyt maksaa 7000 km välein mieluummin yli 400e, kuin alle?
Käy mielessä, että Hodarin kannalta voi olla kysymys aivan vääristä kestävyyksistä?
Siis sama juttu mekaniikan kannalta: Kannattasko maksaa 10x hintaa jarrulevyistä, jotka kestää tuplasti niin paljon lämpöä, kuin alkuperäiset?
(Ja palat/satulat kuitenkin ensimmäiseksi ottaa kipeää)
Se mikä noissa kuluttaja öljyjen taulukoissa todella ihmetytti: on se, että kaikki muut öljyt on niin tasaväkisiä:cool: (tuo TriboDyn on aivan ylivoimainen noissa taulukoissa; siis esim "kuormitusaika" testissä tuo TriboDyn kesti 292 sekunttia.
Toiseksi paras, Ford Formula f kesti 40 sekunttia.
"huonoin" Shell helix diesel plus kesti "vain" 29 sekunttia. Siis vain 10% tuosta parhaasta, kun toiseksi paras kesti sentään 14%
Pikaisella lukemisella en löytänyt mitään mainintaa esim. siitä, että vertaillaanko samalla sekä diesel, että bensiinimoottorin öljyjä?
Jos verrataan tuota opinnäytetyötä ja 30v vanhaa hdj-80 moottoritekniikkaa, niin epäilen, että tuo huonoinkin öljy uutena toimisi enemmän kuin hyvin?
Käsittääkseni noissa 30v tai yli vanhoissa cruisereissa ei ole ongelma tuo uuden öljyn voiteluominaisuudet, vaan vanhan öljyn voitelu- ja puhtaanapito ominaisuudet?
Nuo maininnat EP-lisäaineista: ovat varmaan hyviä; mutta mitä haitta niistä niistä mahdollisesti on täysin toisen tyyppisessä moottorissa?
Hyvänä esimerkkinä voisi olla nuo vaihteisto- ja peräöljyt: satoja vaihteiston synronointirenkaita on pilattu juurikin noilla EP-lisäaineistetuilla öljyillä; en muista miten meni toyotissa, mutta vm. 82 2,3 td:n laatikko ei tykännyt teboilin GL-5 peräoljystä....
Ja se, mikä on varmaan särkenyt huomattavan paljon cruisereiden moottoreita; on dieselmoottoriöljyltä vaadittava puhtaanapitokyky:
Siis kun dieselmoottoriin kertyy huonosti palaneesta dieselistä (ja moottoriöljystä) sitä "pikeä": siis niistä sadoista/tuhansista kylmäkäynnistyksistä, -vedätyksistä siten että savuaa mustaa, ja jopa huoltoa kaipaavista suuttimista....
-> kun moottoriöljyt eivät riitä siihen, että ne sitoisivat itseensä tuon noen?, niin se alkaa kertymään kylmimmille pinnoille, mm. venttiilikopan kanteen, ja aikojen saatossa sitä kertyy paljon, varsinkin ylipitkillä öljynvaihtoväleillä, sekä ajallisesti että kilometreinä: öljy vanhanee myös silloin, kun autolla ei ajeta.
-> kun se "Pappa-" on körötellyt maasturilla sunnuntaina kirkkoon 5 km, ja joka toinen päivä kauppaan samasen 5km, ja metsätöissä käyttänyt päivän tyhjäkäyntiä, että kun tulee lumisena pakkasesta ei vilustu...on pihinä käyttänyt halvinta hyväksyttyä öljyä....
Sitten joku harrastaja ostaa sen, ja kun kyseessä on Papan "aarre", niin laitetaan parasta diesel- moottoriöljyä, mitä mainostetaan että pitää "Moottorin puhtaana"
No, kun kerran on "uusi" maasturi, ja kaikki öljyt yms. viimmeisen päälle laatutavaraa, niin voi antaa "hanaa" huotella/vetää isoa traileria tms.
Aika äkkiä nykyiset, voimakkaasti pesevät moottoriöljyt saa nuo pikeytymät liikenteeseen, varsinkin kun moottori käy kuumana:
Siitä seuraa se, että nuo "pikikelmut/hiutaleet" tukkii öljynsuodattimen, tai jopa ohittaa sen (kohtuu pakkasessa paraskaan synteettinen ei mene "suodattimen läpi") vaan siitä ohivirtausventtiilistä....
Ja sitten ne "haituvat" tarttuu jonnekin ohueen öljykanavaan, turbottomisssa yleensä kiertokangen- ja turbollisissa usein myös turbon öljynkuristimeen.
Kun ostat käytetyn dieselin, niin osta niiden uusien pesevien moottoriöljyjen lisäksi myös muutaman öljynsuodatin:
Ja kun vaihdat öljyt ja suodattimen ensimmäisen kerran, niin jos sormi yltää/sopii, niin kokeile öljyntäyttökorkista ja sieltä venttiilikopasta, että löytyykö sieltä sitä pikeä? siis samanlaista kuin paksu vaseliini... ja mustempaa kuin..... jos tuota pikeä löytyy, niin vältä kylmäkäynnistyksiä ja raskasta vedättämistä, ja pyri ajamaan moottori aina lämpimäksi, kun laitat käyntiin... ja vaihda suodatin allaolevan mukaan:
Nykyisissä moottoreissa moottoriin jää paljon öljyä, vaikka annat valua tunnin....
Tämä sotkee/mustaa uudet öljyt heti ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä, Mutta ota n. 2-3 minuutin tyhjäkäynnin jälkeen mittatikusta pieni tippa esim. kuivalle kopiopaperille. (oljy imeytyy, ja värjää paperin harmaaksi n. 1-3cm alalta)
Kun olet käynyt ensimmäisen ajolenkin, esim. 50-100 km normaalia maantieajoa, niin ota mittatikusta seuraava näyte samaiselle, kuivalle kopiopaperille... Jos on imeydyttyä paljon "mustempi" niin öljyn suodattimen vaihto harkintaan.....
Minä olen vaihtanut noista omista "Löydöistä" öljyn suodattimen pahimmillaan n. 200 km ajon jälkeen uudestaan, ja sitten noin tankin jälkeen, ja vielä noin 1500-2000 km kohdalla, ja sitten uudet öljyt ja suodatin n. 3000 km kohdalla.
Ja tuolla teboilin superhpd (shpd) olen ajanut kaikilla toyotilla, pesee kohtuudella moottoria, ja kohtuu hintaista.... 10w-40 n. 80e/ 20 litraa, 5w-40 puolet kalliimpaa.
P.S
Eihän Hessu888 hodarin öljynsuodattimen jalkaa ole moukattu?
Hodarissa on öljynsuodattimessa (ainakin alkuperäisessä) rakennettu kaksi suodatinta samaan pakettiin: "Normaali" suodatin suodattaa käytännössä kaiken laakereille yms. menevän öljyn, ja tuo hienosuodatin suodattaa kuumasta öljystä pienemmät epäpuhtaudet... ja tuon hienosuodattimen suodattama öljy taitaa valua suoraan takaisin öljypohjaan, sillä se suodatin on niin tiheä, että läpäisee niin vähän öljyä, varsinkin kun öljy ei ole kuumaa, että mihinkään voiteluun tuota ei voi käyttää...
Maailmalla on paljon hodareita, joihin on laitettu "Lisäöljynjäähdytin/öljynsuodattimen siirtosarja" ja sen seurauksena tuo toinen piiri ei toimi; ulkomuistista: päästää suodatetun öljyn suoraan öljypohjaan siitä virtauksesta, mikä pitäisi kuumana hienosuodattaa... Nyt menee suorasta reijästä takaisin öljypohjaan:rolleyes:
Ja kuuma öljy on aika juoksevaa...
Hessu888
16.12.2019, 16:52
Ite oon vähän hämilläni siitä miten helpolla turbo hajosi kun en aiemminkaan ole moottorissa mitään ihmeellisiä öljyjä käyttänyt ja turbo on kestänyt. Toi hajonnut turbo oli rakennettu ihan merkkiosista Supran koteloon mm. Garretin billetimusiivellä. Jotain likahiukkasta siellä laakeripinnoissa oli jättänyt uraa, mutta se pakopuolen männänrengas ja laakeri oli aivan loppu sekä laakeripesä. Akseli oli kans vähän kulunut, mutta ei pahasti. Mitään isoa likakökköä, metallia tms. ei ollut kuulemma mennyt läpi.
Kone on sisältä ollut kyllä aika puhdas ennen tätä casea mitä olen kansirempan ja kk-laakerien vaihdon aikana katellut. Joka öljynvaihtoa ennen olen tehnyt LiquiMolyn engine flushin. Suodattimena ollut aina toitsun orkkis.
Turboukon mukaan ois parempi käyttää esim. 10w kuin 5w öljyjä just turbon takia ja kesäl kuulemma 15w ois hyvä.
Onhan noi kalliit öljyt varmasti hyviä, mutta taidan kokeilla vaan max 8-10tkm vaihtoväliä ja 10w-40 super hpd öljyjä.
Ite oon vähän hämilläni siitä miten helpolla turbo hajosi kun en aiemminkaan ole moottorissa mitään ihmeellisiä öljyjä käyttänyt ja turbo on kestänyt. Toi hajonnut turbo oli rakennettu ihan merkkiosista Supran koteloon mm. Garretin billetimusiivellä. Jotain likahiukkasta siellä laakeripinnoissa oli jättänyt uraa, mutta se pakopuolen männänrengas ja laakeri oli aivan loppu sekä laakeripesä. Akseli oli kans vähän kulunut, mutta ei pahasti. Mitään isoa likakökköä, metallia tms. ei ollut kuulemma mennyt läpi.
Kone on sisältä ollut kyllä aika puhdas ennen tätä casea mitä olen kansirempan ja kk-laakerien vaihdon aikana katellut. Joka öljynvaihtoa ennen olen tehnyt LiquiMolyn engine flushin. Suodattimena ollut aina toitsun orkkis.
Turboukon mukaan ois parempi käyttää esim. 10w kuin 5w öljyjä just turbon takia ja kesäl kuulemma 15w ois hyvä.
Onhan noi kalliit öljyt varmasti hyviä, mutta taidan kokeilla vaan max 8-10tkm vaihtoväliä ja 10w-40 super hpd öljyjä.
ootko jälkikäyttänny?
Tullut sellainen vika että oikealle vilkuttaessa etuvilkut toimii mutta takana vilkkuu vain jarru ja pakkivalo. Luultavasti jarrua painaessa tapahtuu myös jotain outoa. Samoin kun länkyllä lähettää niin pakokaasun lämpötilamittari nousee tappiin. Jonkinlainen maadoitusvika liene mutta mistä lähtisi etsimään vikaa.
Itsellä korjaantui vastaanvanlainen takavalovika putsaamalla ne valojen liittimet, mitkä löytyy kontin puolelta verhoilujen takaa sivuista.
Hessu888
16.12.2019, 19:53
ootko jälkikäyttänny?
Kyllä oon yrittänyt, mutta odottavan aika kun on pitkä, niin aika vähän aikaa.
dodge3500
16.12.2019, 20:27
Kyllä oon yrittänyt, mutta odottavan aika kun on pitkä, niin aika vähän aikaa.
Kyllä täällä on turbo kestäny (sen minkä sulta ostin) eikä oo paljoa jälki käytelty, kun on muka kiire ja öljynä nesteen 15w40
Ei ole kyllä ollu hodarien turbojen kanssa koskaan ongelmia.
En ole jälkikäyttäny koskaan. Mutta kylmänä en ole kenkiny ollenkaan.
Kesällä 15w40 delvacci ja talvella 5w40 diamond diiseli.
Takana varmaan 150tkm ko malleilla. Yhessäkään ei ole ollu vakio pumppu joten pakopaineita on varmasti ollu tarpeeksi.
Liekkö siellä nyt jotain öljynkiertohämminkiä hessulla.
Yks turbohörhö sanoi aikanaan että öljynpaine pitää olla aina kovempi kuin pakopaine. Muuten se pakosiiven takana oleva laakeri ei kestä kun pakopaine painaa öljykalvon pois laakerin välistä.
Ja hodareissahan on tunnetusti varsin onnettomat öljynpaineet.
Väljä öljypumppu ja auki jäävät öljyruiskut edes auttaa kummasti noita turbo ja kk-laakerivaurioita.
https://amwshop.fi/tribodyn/27-tribodyn-20w-50-moottorioeljy-378l.html
Tuollaset sinne niin on pintapaineen kestoa pikkusta vaille vitusti vs. normi moottoriöljy.
Hessu888
16.12.2019, 23:11
Joo kyllä tää mua kanssa ihmetyttää, kun ei mullakaan ole aiemmin ykskään ct26 hajonnut enkä haluaisi sen rakentajaakaan moittia kun on ilmeisen arvostettu mies alan piireissä. Edellinen vakio ct26 kesti samassa autossa ihan hyvin. Kylmänä en ole kenkinyt, yhtä kertaa lukuun ottamatta muutama viikko takaperin, oiskohan siitä sitten itteensä ottanut??
Avasin piruuttani sen öljynsuodattimen ja tasasen mustahan se oli muutoin, mutta sitä paperista tiukkaa rullaa kun puukolla paineli, niin sieltä löyty sen turbon pronssilaakerin väristä töhnää todella hienojakosena. Vähän ku kuparitahna.
Loppuviikosta pitäis olla taas ahdin kasassa, joten jännityksellä odotan mihin asti sillä sitten pääsee.
Katotaan jos tulee eurojaskassa riittävän monta oikein, niin siirryn Tribodyniin välittömästi.
BJ-40/76
17.12.2019, 00:47
Onko tuo turbo tehty hodarin runkoon? (en muista/tiedä, miten öljynkiertoa/virtausta rajoitetaan hodarissa, puhumattakaan suprasta)
Hodarin turbon runkohan on vesijäähdytteinen, siis öljyn virtaus on pienempi (arvaus!) kuin noissa öljyjäähdytteisissä turboissa. Muistaakseni supran -90 luvun alun? turbon runko on myös vesijäähdytteinen?
Myös leikkauskuvissa nuo vesijäähdytteiset eroaa öljyjäähdytteisistä.
-> olisko mahdollista, että siellä olisi nyt paikoillaa kaksi "kuristinta", siis sekä supran että hdj:n? akseli ja turbiini suprasta?
Toinen asia, joka herätti epäilystä:
Miten teet tuon "LiquiMolyn engine flushin?" ja teetkö jokaiseen öljynvaihtoon?
Minä olen kanssa miettinyt tuota TEHO pesua...
Olenko käsittänyt oikein: tuo pesuaine laitetaan ajolämpimän moottorin moottoriöljyyn, ja annetaan käydä tyhjäkäyntiä??? suuruusluokkaa 5 minuuttia; ja sitten sammutetaan, ja valutetaan kaikki moottoriöljyt pois, ja vaihdetaan suodatin?
Ja sitten laitetaan uudet, kylmät öljyt (siis esim. +10c, ja vasta seuraavana päivänä, kun kaikki vanha on varmasti valunut pois)
Ja sitten käyntiin, ja annetaan käydä tyhjäkäyntiä esim. viisi minuuttia, sammutetaan ja tarkistetaan mittatikusta öljyn määrää. Ja sitten tienpäälle hyvällä mielellä:rolleyes:
Menikö oikein?
En ole varma, mutta epäilen (siis voin jopa liioitella) mutta kun öljynvaihdossa vaihdetaan vain osa öljyistä vaihtuu; siis vanhaa öljyä, mihin on sekoittunut tuota pesuainetta, mikä puhdistaa pikeytymät/saustumat tms. 5 minuutin tyhjäkäynnillä?, jää noin 10% ? öljynjäähdyttimeen, öljykanaviin valuraudan sopukoihin kannessa yms; ja ennen kaikkea roiskeina mm. venttiilikopassa! (hodarissa Venttiilikoppa "muovikomposiittiä", siis huomattavasti paremmin eristää lämpöä, kuin esim. alumiini; siis "piki" ei kondensoidu tms. samaan tapaan kuin alumiinisessä venttiilin kopassa)
Ja pahimmillaa vasta seuraavana päivänä, kun moottori on kylmä, esim. 10c, ja siihen kaadetaan noin 10 litraa 10c lämpöstä moottoriöljyä, ja kone "startataan tulille", niin tuosta Hodarin 2- osaisesta suodattimesta molemmat suodatin elementit on "tukossa"; siis tuo 10 asteinen oljy virtaa suodattimien ohi paineventtiilin kautta kaikkineen pesuaineen, ja siihen irroinneen pikeytymineen tms.:confused:
-> ja tukkii jonkin öljykanavan, noilla kylmän/paksun öljyn irroiitamilla "pikeentymisillä".....
Minä olen käyttänyt vain noita "peseviä-" dieselmoottoriöljyjä (Maksamaton mainos; Teboil Superhpd -shpd) ja noita öljynsuodattimia on varmaan tullut vaihdetuksi joidenkin mielestä liikaa: Näistä vuosikymmenien aikana vaihdetuista taitaa lukumääräisesti olla suurin M-filter....
Noita mäntien öljyjäähdytyksen paineventtiileitä: siis niitä "pultteja" millä tuo mäntien pohjan öljyjäähdytys aloitetaan vasta, kun tuo jousikurmitteisen kuulan paine ylittää määrätyn, oliko 1,5 kg/cm2?
Tämä on suurempi riski hiace/Hilux, minulle on sattunut HDJ:n saman varaosanumeron katkenneita jousia, siis mäntien pohjaan suihkutetaan öljyä aina... ja öljynpaine sitä kautta putoaa...
Siis 2L moottorin, 2,44 litran vapasti hengittävä, vajaa? 80 hv diesel, kärsii tuosta paineventtiiliongelmasta; noista 2L moottoreista olen löytänyt muutaman katkenneen jousen, ja muistaakseni 2L-T koneista 2?
JA kukaan muu ei ole offipalstalla kertonut noista paineventtiili-ongelmista; sama venttiili kuulemma myös D4?
Hessu888
17.12.2019, 08:09
Supran CT26 on kuten hodarin, mutta isommat pesät ja siivet. Toki kannakeraudan pultin reikä eri kohdassa ja jotain sellasta pientä. Peruskonstruktio kyllä sama. Jäähdytys ja öljykierto on samalla lailla kuin hodarissa.
Huuhtelun olen tehnyt juuri kuten kirjoitit. Kerosiinia se huuhteluaine taitaa olla pääasiassa. Kyllä sinne varmasti jotain jää, mutta onko sillä määrällä merkitystä sitten 10l öljytilavuudessa. En uskoisi, mutta voihan sekin olla.
Kaveri kyseli mahdollisia syitä kun puoli miljoonaa, tms. ajetun HDJ:n oireena on, että jäähdyttimen korkkiin kerääntyy öljyä.
Kansipahvi on tietenkin vakiovastaus minullakin, mutta joku idea oli öljynlauhduttimessa oleva vuoto. Onko kenelläkään tullut sellaista vastaan?
Tai muita ideoita?
Hessu888
17.12.2019, 17:52
Kaveri kyseli mahdollisia syitä kun puoli miljoonaa, tms. ajetun HDJ:n oireena on, että jäähdyttimen korkkiin kerääntyy öljyä.
Kansipahvi on tietenkin vakiovastaus minullakin, mutta joku idea oli öljynlauhduttimessa oleva vuoto. Onko kenelläkään tullut sellaista vastaan?
Tai muita ideoita?
Jos kaveris haluaa kokeilla, niin mulla ois Hyvinkäällä halvalla myydä orkkis tiiviste siihen lauhduttimeen.
BJ-40/76
21.12.2019, 01:25
Supran CT26 on kuten hodarin, mutta isommat pesät ja siivet. Toki kannakeraudan pultin reikä eri kohdassa ja jotain sellasta pientä. Peruskonstruktio kyllä sama. Jäähdytys ja öljykierto on samalla lailla kuin hodarissa.
Huuhtelun olen tehnyt juuri kuten kirjoitit. Kerosiinia se huuhteluaine taitaa olla pääasiassa. Kyllä sinne varmasti jotain jää, mutta onko sillä määrällä merkitystä sitten 10l öljytilavuudessa. En uskoisi, mutta voihan sekin olla.
Tuosta Supran turbosta: jossain vaiheessa; jossain on niin pieni reikä, että rajoittaa öljyn virtaamaa; sillä tuota C26 ahdinta, samoin kuin muita toyotan ahtimia jäähdytetään jäähdytysnesteellä, ei öljyllä kuten noita ilman vesikertoa olevia.
(turbiinissa lämmöt kohoaa punahehkuun (800c+?) ja kuumin on nimenomaan tuo turbiinin siipi, joka on laakeroitu vajaan 10cm päässä olevaan kompressorisiipeen. Tuo rungon vesijäähdytys ei pelasta täysin noita akselin turbiinin puoleisia laakereita ja tiivisteitä, mutta varsinkin maasturissa on hyvänä apuna, koska tuo laakeri/tiiviste runko ei pääse kuumumaan vesijäähdytyksen ansiosta kovinkan paljon yli 100c)
Jos jokaisessa öljynvaihdossa teet tuon huuhtelun, niin ei varmaan enää ole noita pikikerrostumia.... Kannattaisiko lopettaa...
Ja jos alat käyttämään noita SHPD öljyjä, taikka muita ns. peseviä/parempia dsl öljyjä, niin minä jättäsin tuon "pesun" pois.
(Minä en ole koskaan käyttänyt noita "pesu kemikaaleja-" toki joskus on tullut kaadettua valopetroolia moottoriin, ennen kuin pistin osiksi, toki noita öljynsuodattimia on tullut vaihdettua pahimmillaa 200 km välein)
Tarkoitan noilla jäämillä tms. :"LiquiMolyn engine flushin?" käytöllä, ja nimenomaan miten käytetään:
Jos on mainitsemani huonoilla oljyillä, ja varovasti pätkiä ajettu auto; jossa on noita pikeytymiä paljon:
Tuo pesuaine kaadetaan käsittääkseni kuumaan öljyyn? ja sitten käytetään niin pitkään että leviää jokapaikkaan?
Ja sitten lasketaan öljyt (ja pesuaine paskoineen) pois? kuumasta koneesta?
Moottori pysyy jonkinaikana lämpimänä, ja tuo pesuaine irroittaa likaa (pikeä?) jokapaikasta missä öljyä+pesuainetta on? Ja jää koneeseen odottamaan seuraavaa käynnistystä...
Minä "pelkään-" sitä, että tuo "piki-" irtoaa pinnoista nimenomaan kalvoina ja tai hiutaleina, jopa "klöntteinä", kun tuota pesuaineella lantattua öljyä on esim. päivän "irroittamassa-"
(Siis tuo öljynvaihto aloitetaan sillä, että pesuaineet ja öljy valutetaan pois, samoin suodadin, ja seuraavana päivänä laitetaan kylmässä tallissa kylmät öljyt kylmään koneeseen (Kylmä esim. 10 c))
Ja tuo 10c asteinen öljy ei mene hodarin suodattimen kautta, vaan ohivirtausventtiilin kautta, siis öljyä ei suodateta muualla kuin imusihdissä.
Ja kun öljy "paksua", niin ottaa mukaansa kaikki pikeentymä kanavista yms.
-> kaikki piki/paska, mitä tuo kylmä, paksu öljy irroittaa, niin pääsee tuon suodattimen ylpaineventtiilin kautta kiertoon; siis sinne minne öljyä tarvitaan... ja jos/kun tarpeeksi iso kökkö tms. niin tukkii kanavan, ja öljyä ei enää mene..... ja laakeri/stefa/pinta tuhoutuu.... ja Remonttia...
Mistä löytyy HDJ80:n sähkökaaviot ?
bj45lava
28.01.2020, 21:36
Mulla on kirja, kerro miltä osin tarviit, niin voin laittaa kuvana...
rattimies
28.01.2020, 23:11
Tässä http://www.mudtoys.com/RM184E/D%20-%20ELECTRICAL%20WIRING%20DIAGRAMS.pdf
Edellinen omistaja oli asentanut H4 95w/100w ja lampun kanta sulanut, johdot teipattu piiloon eikä tietoa, mikä on lyhyt- ja pitkävalon johto. Yhteensä 3 johtoa.
Katsoin toisen puolen lampun kantaa, en ole varma mikä on mikäkin johto. Voiko johtojen kytkentä toistua peilikuvana tai kopioimalla sama järjestys vasemmasta lampusta oikeaan lamppuun.
Tutkin yllä olevaa sähkökaaviota illalla.
Vastaus - Edestä katsottuna vasemman lampun kannan johtojen järjestys kopioidaan suoraan oikean puolen kantaan.
Menee varmaan kokeilemalla mihin tulee virta milläkin asennolla
dodge3500
31.01.2020, 20:50
Mistä etsiä vikaa kun startatessa häviää virrat sammutus solenoidilta?
Virtalukossa ei vikaa
Bisabolol
02.02.2020, 19:18
Miten ootte katelleet omen casterpuslat kohdilleen asentaessa?
dodge3500
02.02.2020, 23:16
Vika löyty
dodge3500
04.02.2020, 19:43
Sulanut sulakerasia takapuolelta ratin vieressä (johto poikki)
Onko tietoa, mikä on suurin, korkein sallittu rengas HDJ80 -90 ilman muutoskatsastusta ?
Noi manafrelv tukivarsien pudotus palikat oli kyllä hyvät. Tos autossa 2" jousi korotus ja tuli hyvä kun puodotti varret. Äkkiä näytti ettei enää myytäisi mut voin olla väärässäkin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=184329
Luki tuolla myyntitiedoissa ettei sovi kuin automaattilaatikolliseen. Onkohan nuita jostakin saatavilla manuaaliversioonkin? googelilla en pikaseen löytänyt.
dodge3500
14.02.2020, 06:57
Luki tuolla myyntitiedoissa ettei sovi kuin automaattilaatikolliseen. Onkohan nuita jostakin saatavilla manuaaliversioonkin? googelilla en pikaseen löytänyt.
En tiä tosta, mutta jos laittaa samanlaiset mitkä mikjus laittoi. Tulee akseliputkeen kiinni. Helppo tehdä myös itse. Eikä valmiitkaan paljoo maksa
Onko tietoa, mikä on suurin, korkein sallittu rengas HDJ80 -90 ilman muutoskatsastusta ?
Vastaan itse. Löysin vastauksia tästä ketjusta. Jotkut palstalaiset saaneet 35" korkeat renkaat hyväksyttyä katsastuksessa ilman selityksiä, toisilla katsastusmies rimpuilee jo 285-75-16 rengaskoon kanssa. Ota siitä sitten selvää, liekö moottoriturpa saa läpi renkaat kuin renkaat maan osasta riippuen :rolleyes:
Oisko ollut vastaavaa ongelmaa, eli kun laitoin Hodariin 50mm korin korotuspalikat, niin ohjausakseli nyppii oikealle käännettäessä vaikka päästin nivelestä booria auki noin 1-2cm. Nyppii tosiaan vain oikealle kääntäessä. En viittinyt nyt enempää värkkäillä, kun sauna lämmin ja 8 kylmää olutta kaapissa :)
Alatakaluukun päällä oleva vipukahva (HDJ80) löytyy Toyotalta, hinta 26,00e.
Harvoihin noin vanhoihin kärryihin yleensäkään löytyy osia.
"Handle, Back Door Inside 69212-60030". Kuvan liittäminen onnistui kerralla !
Sama vipukahva löytyy Ebayssa lähes samaan hintaan.
jiipeehoojii61
20.02.2020, 17:59
Vastaan itse. Löysin vastauksia tästä ketjusta. Jotkut palstalaiset saaneet 35" korkeat renkaat hyväksyttyä katsastuksessa ilman selityksiä, toisilla katsastusmies rimpuilee jo 285-75-16 rengaskoon kanssa. Ota siitä sitten selvää, liekö moottoriturpa saa läpi renkaat kuin renkaat maan osasta riippuen :rolleyes:
Ainaki tojo-auton säätöarvokorteista löyty verrokki renkaat 35:lle
BJ-40/76
22.02.2020, 20:54
Alatakaluukun päällä oleva vipukahva (HDJ80) löytyy Toyotalta, hinta 26,00e.
Harvoihin noin vanhoihin kärryihin yleensäkään löytyy osia.
"Handle, Back Door Inside 69212-60030". Kuvan liittäminen onnistui kerralla !
Sama vipukahva löytyy Ebayssa lähes samaan hintaan.
Toyotan kohdalla Ei pidä paikkaansa; Jopa noita "ei elintärkeitä" osia saa yllättävän hyvin.
Toki halpoja ne ei yleensä ole, mutta varmasti sopivia, ja ainakin Oulun "marmorille" tulee aika nopeasti, ja ilman mitään lisäkuluja.
Ja lähettävät txt viestin kun saapuu.
Joskus alkuperäiset osat on halvempia kuin jotkin tarvikeosat. Itse ostin taannoin Hodariin alkuperäiset iskarit, kun olivat halvemmat kuin hyvät tarvikeiskarit.
Toki Toyotankin kohdalla osien saatavuus heikkenee, kun tulee ikää lisää, mutta paljon saa osia, varsinkin niitä tärkeämpiä, jopa yli 40 vuotta vanhoihin.
Bisabolol
25.02.2020, 11:38
Mitenkä ootte korjannut mittarin näyttämän siirryttäessä 35 renkaille. Muistan joskus lukeneeni aiheesta mutta en haulla löytänyt.
Kyseessä automaatti hodari
Mulla automaatti-Hdj:n mittari näyttää 35" renkailla lähes oikein, eli jos mittarissa on 80 niin ainakin puhelimen gps näyttää n. 78. En tiiä miks, kannattaa kuitenkin tarkistaa ennenkuin alat korjaamaan.
BJ-40/76
28.02.2020, 22:39
Mitenkä ootte korjannut mittarin näyttämän siirryttäessä 35 renkaille. Muistan joskus lukeneeni aiheesta mutta en haulla löytänyt.
Kyseessä automaatti hodari
Helpointa on vaihtaa jakolaatikkoon nopeusmittarin pyörittäjän välitys, jos löytyy vielä Harvempi.
En muista, miten automaattihodariin löytyy... Minulla automaattilaatikko, ja 285/75-16 renkailla näyttää oikein. (navigaattorilla testattu, en muista missä nopeudessa näyttää kilometrin vai 2 liikaa)
(manuaali hodariin löytyy sopiva automaattivaihteisen jakolaatikosta)
Toinen tapa on laittaa "ylennys" vaihde mittarinvaijeriin, nykyään ei taida enää oikein löytyä, kun taksien mittarit on sähköisiä?
Kolmas, ja työläin/vaativin on mittarin "virittäminen"
-helpoin on taivuttaa neulaa (muovineulaa pitää lämmittää varovasti)
-toiseksi helpoin on kiristää mittarin neulan jousta.
-3. helpoin on tulostaa uusi mittaritaulu, johon kilometrilukemat on siirretty oikeille paikoille.
-työläin/vaativin on nopeusmittarin (pyörrevirtajarrun?) helpottaminen ilmavälejä kasvattamalla:
siis joko magneettia hiotaan pienemmäksi, magneettia siirretään ulospäin alumiinikupista, tai hiotaan kuppia matalammaksi.
Tämä muokkaus vaatii niin paljon onnistuakseen, että ei liene hätävarjelun liioittelua, että olisi toinen nopeusmittari, joka laitetaan paikoilleen, kun ensimmäinen yritys epäonnistuu:cool:
Siis homma lähtee siitä, että ajetaan täsmälliset nopeudet/mittarin näyttämät (siis kuinka paljon pitää saada näyttämää alaspäin)
Ja sitten irroitettu mittari asennetaan/viritetään pyörimään esim. sorvin pyörittämänä, ja pyörimisnopeus säädetään niin, että mittari näyttää esim. 80 km/h (tai sitä nopeutta, missä suurin %- heitto on)
Ja jos suinkin mahdollista, niin luetaan sorvin? pyörintänopeus esim. optisella kierroslukumittarilla.
Sitten "ajetan" autosta irroitettua nopeusmittaria esim. sorvilla esim. 80 km/h esim? 10 kilometriä, ja mielellään kuvataan videota (missä näkyy sekunnit) matkamittarista alussa ja lopussa, nopeusmittaria ja sorvin pyörintänopeutta aina välillä...
Sitten muokataan mittaria, ja PUHDISTETAAN PYÖRREVIRTAJARRU HUOLELLA (yksi rälläkän hiomapölyn rautahiukkanen sotkee näyttämää)
Sitten uudelleen sorviin pyörimään, ja katsotaan että sorvin pyörimisnopeus on saman kuin aikaisemmin (optisesta kierroslukumittarista) ja jos nopeusmittarin näyttämä on OK, niin "ajetaan-" taas alussa ajettu video uudestaan, ja lasketaan, että onko nopeusmittarin näyttämä laskenut varmasti niin paljon, että ei näytä liian pientä nopeutta.
MIKSI näin tarkkaa/monimutkaista?
Ensimmäisen Mittarin virityksen tein taannoin, kun käytössä oli vain pyörimisnopeussäädöllä oleva sähköporakone, ja pienemmällä vaihteella "liipasin pohjassa" pyöritettiin nopeusmittarin vaijerin kautta näytti jotain, olikohan 120?....
-> Lopputulos oli se, että mittarin heitto kasvoi PALJON.... (pyöritettiin tuolla samalla porakoneella, pyörimisnopeussäätö lukittu sähköteipillä...)
Varmaan -80 luvun b&d säädin ei ollut tarkoitettu, tai nopeusmittarinvaijerin pyöritysvastus muuttui... ja ei puhuta virheen muuttumisessa prosentista -parista; vaan useista kymmenistä:(
Bisabolol
03.03.2020, 21:28
Helpointa on vaihtaa jakolaatikkoon nopeusmittarin pyörittäjän välitys, jos löytyy vielä Harvempi.
En muista, miten automaattihodariin löytyy... Minulla automaattilaatikko, ja 285/75-16 renkailla näyttää oikein. (navigaattorilla testattu, en muista missä nopeudessa näyttää kilometrin vai 2 liikaa)
(manuaali hodariin löytyy sopiva automaattivaihteisen jakolaatikosta)
Toinen tapa on laittaa "ylennys" vaihde mittarinvaijeriin, nykyään ei taida enää oikein löytyä, kun taksien mittarit on sähköisiä?
Kolmas, ja työläin/vaativin on mittarin "virittäminen"
-helpoin on taivuttaa neulaa (muovineulaa pitää lämmittää varovasti)
-toiseksi helpoin on kiristää mittarin neulan jousta.
-3. helpoin on tulostaa uusi mittaritaulu, johon kilometrilukemat on siirretty oikeille paikoille.
-työläin/vaativin on nopeusmittarin (pyörrevirtajarrun?) helpottaminen ilmavälejä kasvattamalla:
siis joko magneettia hiotaan pienemmäksi, magneettia siirretään ulospäin alumiinikupista, tai hiotaan kuppia matalammaksi.
Tämä muokkaus vaatii niin paljon onnistuakseen, että ei liene hätävarjelun liioittelua, että olisi toinen nopeusmittari, joka laitetaan paikoilleen, kun ensimmäinen yritys epäonnistuu:cool:
Siis homma lähtee siitä, että ajetaan täsmälliset nopeudet/mittarin näyttämät (siis kuinka paljon pitää saada näyttämää alaspäin)
Ja sitten irroitettu mittari asennetaan/viritetään pyörimään esim. sorvin pyörittämänä, ja pyörimisnopeus säädetään niin, että mittari näyttää esim. 80 km/h (tai sitä nopeutta, missä suurin %- heitto on)
Ja jos suinkin mahdollista, niin luetaan sorvin? pyörintänopeus esim. optisella kierroslukumittarilla.
Sitten "ajetan" autosta irroitettua nopeusmittaria esim. sorvilla esim. 80 km/h esim? 10 kilometriä, ja mielellään kuvataan videota (missä näkyy sekunnit) matkamittarista alussa ja lopussa, nopeusmittaria ja sorvin pyörintänopeutta aina välillä...
Sitten muokataan mittaria, ja PUHDISTETAAN PYÖRREVIRTAJARRU HUOLELLA (yksi rälläkän hiomapölyn rautahiukkanen sotkee näyttämää)
Sitten uudelleen sorviin pyörimään, ja katsotaan että sorvin pyörimisnopeus on saman kuin aikaisemmin (optisesta kierroslukumittarista) ja jos nopeusmittarin näyttämä on OK, niin "ajetaan-" taas alussa ajettu video uudestaan, ja lasketaan, että onko nopeusmittarin näyttämä laskenut varmasti niin paljon, että ei näytä liian pientä nopeutta.
MIKSI näin tarkkaa/monimutkaista?
Ensimmäisen Mittarin virityksen tein taannoin, kun käytössä oli vain pyörimisnopeussäädöllä oleva sähköporakone, ja pienemmällä vaihteella "liipasin pohjassa" pyöritettiin nopeusmittarin vaijerin kautta näytti jotain, olikohan 120?....
-> Lopputulos oli se, että mittarin heitto kasvoi PALJON.... (pyöritettiin tuolla samalla porakoneella, pyörimisnopeussäätö lukittu sähköteipillä...)
Varmaan -80 luvun b&d säädin ei ollut tarkoitettu, tai nopeusmittarinvaijerin pyöritysvastus muuttui... ja ei puhuta virheen muuttumisessa prosentista -parista; vaan useista kymmenistä:(
Kiitos tyhjentävästä vastauksesta.
Kävin kyseleen marmorilta tänään rattaita.
Manuaalin löytyy kahta erikokoa 32:13 ja 31:12. Automaattiin 33:12 ja 33:11 näistä sitten valkkaamaa. Hintaa on 68e/kpl
BJ-40/76
04.03.2020, 01:22
Kiitos tyhjentävästä vastauksesta.
Kävin kyseleen marmorilta tänään rattaita.
Manuaalin löytyy kahta erikokoa 32:13 ja 31:12. Automaattiin 33:12 ja 33:11 näistä sitten valkkaamaa. Hintaa on 68e/kpl
Siis mitkä pyöräparit siellä on nyt?
TARKISTA LASKELMAT!
Ja tarkoitushan on saada nopeusmittarin vaijeri pyörimään mahdollisimman hitaasti?
Jos siellä jakiksessa on 33/12 välitys nopeusmittarille, niin tuo 33/11 välitys on parenpaan suuntaan, toki vaikutus muutamia? senttejä? ja prosentteja...
dodge3500
05.03.2020, 15:19
Onko startin releeltä lähtevän (musta punanen) herätevirta johdon välissä mitään vai meneekö sisä kautta kiertäen vaan startille?
Kyseessä vm.90 manuaali
BJ-40/76
05.03.2020, 20:30
Onko startin releeltä lähtevän (musta punanen) herätevirta johdon välissä mitään vai meneekö sisä kautta kiertäen vaan startille?
Kyseessä vm.90 manuaali
Tarkoitat nimenomaan sitä startin relettä (Käynnistimen rele) joka konehuoneessa lokarissa Ja jota ohjataan startin 12v/24 "matolaatikolla"?
Tuossa johdossa on jossain yksi liitin, en muista missä.
Muuta ei ole, mutta meneekö todella sisälle matkustamoon? (en kerkiä katsomaan omasta hodarista, joka automaatti)
--> Muistaakseni samat värit, mutta ohuempi, kiertää virtalukolta (automaatissa laatikon kautta, ja olikon manuaalissa kytketty vain liittimen yhteen?) tuonne 12v/24v matolaatikolle...?
dodge3500
05.03.2020, 21:58
Jos oon oikeessa releessä.
Kuski etulokarin kolossa oleva rele ja mun mielestä kyseinen startin herätevirta johto menee sisälle ja tulee ulos repsikan puolelta ulos ja sit koneen yli startille.
Välillä tulee virta ja välillä ei, mutta kun releen liittimestä mittaa niin aina tulee virta. Eli rele pelaa.
Sillä epäilen et ois melkein poikki tai jos siä on liitin niin hapettumaa
dodge3500
05.03.2020, 22:05
Tarkotitko matolaatikolla salamarautaa
BJ-40/76
05.03.2020, 22:36
Tarkotitko matolaatikolla salamarautaa
Tuohon "12v/24v salamarautaan" tulee vain akkujen paksuja johtoja tms. ja muutaman; esim. 3 kpl paksuhkoa johtoa (en helposti pääse katselemaan tuota omaa automaattilaatikolla olevaa hodaria)
ja tuo "matolaatikko" ohjaa käsittääkseni tuon "salamaraudan" ja hehkutuksen toimintaa.
dodge3500
06.03.2020, 06:15
Ok tarvii tänään tutkia lisää et missä ois katkos.
bj45lava
06.03.2020, 14:13
Jos starttaus puuttuu, niin vasemman sisälokasuojan päällä oleva liitin ja siinä johdot homeessa/poikki, ainakin 93:sta vanhemmissa, jolloin ne liittimet muuttu paremmiksi.
bj45lava
06.03.2020, 14:14
Ja siis se ohjaamosta tuleva pääjohtosarja kyseessä.
dodge3500
06.03.2020, 20:25
Juuri näin vika oli releen päävirran syöttö johdossa.
Juurikin kyseisessä liittimessä.
Hämäsi kun releen liittimeen tuli 24v, mutta kun kuormitti niin huomasin ettei tullutkaan mitään.
Vaihtelin eilen uuden kiinanmoottorin lasinnostimeen eteen apparinpuolelle. Aikaisemmin piti käsillä nostaa avuksi. Nyt sentään saa runkutettua lasi napilla ylös mutta vieläkin nousee todella nihkeästi. Kuskin puolen moottorin avasin, putsasin ja rasvasin. Sekin nousee aika nihkeästi vaikka laitoin teflon spraytä joka paikkaan. Mikähän noissa on se perimmäinen ongelma ja miten saa korjattua. Ylös nostaessa oikeen kuulee että puree johonkin kiinni mutta en ymmärrä mihin. Onko kumilistat sitten niin kovettuneet.
Uudet kumitiivisteet, niin rupeaa rokkaamaan, tai ainakin mulla rupesi.
dodge3500
09.03.2020, 16:21
Uudet kumitiivisteet, niin rupeaa rokkaamaan, tai ainakin mulla rupesi.
Jep taitaa olla yleisin vika noi tiivisteet
mistä niitä kumi tiivisteitä saa?
BJ-40/76
09.03.2020, 20:19
Vaihtelin eilen uuden kiinanmoottorin lasinnostimeen eteen apparinpuolelle. Aikaisemmin piti käsillä nostaa avuksi. Nyt sentään saa runkutettua lasi napilla ylös mutta vieläkin nousee todella nihkeästi. Kuskin puolen moottorin avasin, putsasin ja rasvasin. Sekin nousee aika nihkeästi vaikka laitoin teflon spraytä joka paikkaan. Mikähän noissa on se perimmäinen ongelma ja miten saa korjattua. Ylös nostaessa oikeen kuulee että puree johonkin kiinni mutta en ymmärrä mihin. Onko kumilistat sitten niin kovettuneet.
Oletko säätänyt liukukiskot oven sisästä? En muista, paljonko hodarissa on säätävaraa reikiissä, mutta ainakin sen verran, että kannattaa tarkistaa.
Siis erityisesti lukonpuoleinen, jos on kierossa, niin jumittaa lasia todella pahasti-
helppo tarkistaa lasia heiluttamalla, siis noston eri vaiheissa, että lasi liikkuu jokasuuntaan...
Mä irrotin lasin, puhdistin tiivisteet, silikonia kumeihin. Toimii nyt plussakelillä, mutta pakkasilla liikkuu huonosti.
Hessu888
09.03.2020, 21:00
mistä niitä kumi tiivisteitä saa?
Cruiserworld ja euro4x4 oli mainittu täällä joskus aiemmin paikoiksi mistä sai. 139e pari maksaneet 2016
Ne uratiivisteet siellä kovettuu ja alkaa ahdistamaan ikkunan liikettä.
Exästä otin tiivisteet irti ja hion rälläkällä tiivisteuraa leveämmäksi, mutta vain sieltä oven sisällä olevalta osalta, kun sieltä se ahdistaakin kun lasi ei ole pitämässä uraa "määrämitassaan" kuten yläasennossa.
Alko ikkunat liikkumaan moitteetta.
On varmaan sen sata kertaa kysytty mutta en löydä vastausta niin kysytään nyt tuassiisa.
35/12.5 tai 315/75 renkaat ja leveät levikkeet, vanteet 8" ET-20, miten asettuu kulutuspinta kaarilinjalle?
bj45lava
28.03.2020, 23:55
8x17 -44 on 37 12.5 leveellä renkaalla kaaren sisällä vielä leveillä levikkeillä.
12x15 -92 ja 38 spacereilla 16/35 rengas tulee samoista levikkeistä 100mm yli...
Elikkäs -20 eeteellä pitäs jäähä vielä kulutuspinnan kaaren alle.
Muutoskatastus mielessä tätä fundeerailen.
8" vanne -20 et:llä 265 hakkapeliitat pysyy juuri kaarien sisällä ilman levikkeitä, suorempikylkinen tulee ulos.
Moi
Mistähän päin hodarista löyttyy vilkunrele? Herkesi levikkeiden asennuksen jälkeen vilkuilemasta. Pesin siis letkulla autosta paskat pois ennen asennusta.
Oisko kuskin jalkatilassa. Vilkuttaako hätävilkulla.
Oisko kuskin jalkatilassa. Vilkuttaako hätävilkulla.
HJ:ssä oli ainakin jalkotilassa. Häätyy tänään alkaa tutkimaan. Ensin vilkut paloi jatkuvasti, siis myös hätävilkut, mutta nyt ei tapahdu missään mitään.
Kuskin jalkatilasta vasemmalta löytyy ja motonetistä saat uuden releen
https://m.motonet.fi/fi/tuote/481984/Vilkkurele-Toyota-3-nap
Joo. Siellähän se oli. Alimmainen tulipellinpuoleinen. Helppo tunnistaa peräkärrypistokkeen jälkiasennuksesta. Eli haaroitettu ja piuhojen nokassa. Oli ottanut itsensä täyteen vettä, eli varmaan tiedossa myös tuulilasin poisto ja hitsaushommia.
No niin, kävi sillai hauskasti, että etuperä koki viikonloppuna kamaluuksia. Nyt olisi sitte hyvä hetki vaihella välitykset molempiin päihin. Onko kellään tietoa onko automaattissa mitään eroa? On tuo milnerin setti ainakin korvamerkitty automaattilaatikolliseen. Onko jollain kokemusta tuosta sarjasta? Tai vinkata jotain toista settiä.
https://www.milneroffroad.com/toyota-land-cruiser-5-door-4.2-diesel-from-1990-to-1999-hdj80/product/front-differential-components-axfd-ax/differential-rebuild-kit-front-final-gear-41-10-ratio-008833k/008833K
On varmaan sen sata kertaa kysytty mutta en löydä vastausta niin kysytään nyt tuassiisa.
35/12.5 tai 315/75 renkaat ja leveät levikkeet, vanteet 8" ET-20, miten asettuu kulutuspinta kaarilinjalle?
Hyvin soppiivat olemaa! Kulutuspinta jää juuri levikkeen alle.
Pikkusen oikee etunen rapsuttellee puskurin kulmaan, kun ottanu joskus osuman ja vääntynyt lähemmäs rengasta.
https://lh3.googleusercontent.com/qn6eaT0enFAX7Kl_UpHkPP8oEOp7QZ4w8zp1STaGtJZYDcfYfq luvJQV6BZ9dJOEfxzq7mXJyMenw1FMfMXHRyVdwQPrUU4talms tg4ori40_Y4jQ9-ScCp52JZtfaHSLaXYB0SjtgPL7vHaHBIGQ_NRCbYc6-0_tPmeB-I1bYokMchxMU_TvHu2y5rf9bXBmctoO-QtDa7Wng_OAAnsX_gOP0gjYuV0MY7eBcmlDIedoXQtlzgvpvzn bN26qhYQUV0hgqSG-dflSU-NF3EeiNTu3OW56yt-kRh5vVj4IF_1KjmKNAdhQd7oXjBdWjswV_8RP38wWAi69WgIdG oW8xG1j3rCrlr2IMsMJkUqkCCMVOfH0pG1jh_8P_l5Y62KzZZ0 0l19BYU6XtXuiNoMocaOB4bzZUrkhTCM_qcDyGzttJO_6nBqkv 8-dxgFios82KpSRkuHgGWbXWdanuLCXEX54ZExY0691By-IEps8IIYHB-tskJA5-MPVit-cfJtSgnUqljmtoC81-HSJ7_6oBOk9OwBSG8kU9uJc7UhY2gCDzTIvh_7Zg29lTvYHnZR mIh8v8AsRZA9UoD5nOua8Y3xIVPRvrY-bDTaNdLVBd7VyHKM_uxFFmwC-ffFzjiyA7p2sLjydddY-UlKZMZbfxmcstPl2ffTDVerAl2nTxJigls4ZB0_GcHkwpur8Fz AtKZKPYZ5dD5KpWONCqizUt1B9JFbW5ERBIpCtENncFtViUwH2 KvLhA=w1420-h1065-no
https://lh3.googleusercontent.com/H0J5mpcWUmBpcUAgjMC50XykIr1o5ojJTLImJsALRnrxgusRTw seLGRU6MSU2D1D1e-QeX1Smi7FpQuNjFWYLYWOiLTB1q5fa8dtHWkfnoAt8MwUYLqgo 3u3J8HlSUgq9oC9h5628OOqD8zDkAtCzWInEqaT4s8JerWmvfe mlwAjNXleGLGaGFPp37B_kcwcr5PiHnXJ8qYntLLeRNmPz5nqo wwc8onEcVfC20GLUZj6cjvyp-VD9AFyuIoe0Di859C_QX-NuY_LTBZ4dRrg44CLRxMQBeV5rNn72vbyJL7tNX2Eo4cd_bSm1 fWsH8D1ntqY_vETTzbB4ELpPHccd6FSeK26D_H-7B8rmkF1jpzbmBQGr44hoX4C8Q7R-EtKUhejMFf2fyqU7GHT-BrCTy2eBxAuPaA63hI5flXerNd9s3RaS1tRAZWQdCEWWI7Pi4E 5_6j1TCiPoikFEd700kH6B4ElYa41Ig9KVKx2qprvileHhFuMK UNdeHtmVNl1V66j_HieWchBZr2MjTy6jPFTGR2Mqa3877gxzth 7TDI4h0S834thY0gGjJMeAa_u9JdakgMGlEhKNeeN5d0xl6PTd RwKsPZ65b__bJ6oYZ2gKO3RpLuzl-SlH_9atPIIFjrXx4eMjASSdOfDrxrixPic5NDVBMGzAvkuOzBw hS8zOcwAWAzaNF5ubr_pGHLwtG_A_ODF6UkR9F2d-SeaBaZku619fl-GV7cBign9kGhqK-1-SaRIgA=w1420-h1065-no
No niin, kävi sillai hauskasti, että etuperä koki viikonloppuna kamaluuksia. Nyt olisi sitte hyvä hetki vaihella välitykset molempiin päihin. Onko kellään tietoa onko automaattissa mitään eroa? On tuo milnerin setti ainakin korvamerkitty automaattilaatikolliseen. Onko jollain kokemusta tuosta sarjasta? Tai vinkata jotain toista settiä.
Automaattivaihteisessa ja hzj vaparikoneisessa 4.1:1 ja turbo manuaalissa 3.7:1
BJ-40/76
27.04.2020, 22:14
Automaattivaihteisessa ja hzj vaparikoneisessa 4.1:1 ja turbo manuaalissa 3.7:1
Ja selvyyden vuoksi vielä nuo hammasluvut eivät ola samat, mitä vanhemmissa HJ/BJ cruisereissa:Muistaakseni hdj automaatti 41/10 hammasta ja manuaali 41/11; siis 4.100 ja 3.727
HJ/BJ 37/9 hammasta on 4.111 ja 37/10 hammasta 3,700
Levitin perän tänään, niin näytti tosiaan olevan tuo 41/11. Onko kellään kokemusta Raptorin pinionin laadusta? Ja mistähän saisi hommailtua kovan holkin ja shimmit? Näyttää olevan puristettavia vain tarjolla.
Hessu888
29.04.2020, 16:44
Euro 4x4 myy shimmejä ja holkkiakin mut se holkki ihan vääril mitoilla. Sorvaustaitoinen voi tehdä kyllä sellasen holkin.
Vaihdoin HDJ80 man 90 alle 285-75-16 renkaat, mittasin todellisen nopeuden.
Auton mittari näyttää noin 5km/h liian vähän. Varvit noin 2000rpm. Kulutus 9,7litr/100km nopeudella 83-94km/h maantiellä, korjattu matka +5km matkamittarin lukemaan.
Kaiken kaikkiaan voin todeta, että kympin kulutus maantiellä. Täsmää aiempaan kokemukseen, 10 maantiellä ja 12 autotrailerin kanssa.
Sekakulutusta en tiedä.
10/2020 Mittailin vielä kerran kulutusta, pelkkää maantietä 9,4litr/100km, nopeus 85-95km/h GPS, varvit noin pari tonnia. Ajettu 312km - 29,1litr.
Kumma juttu, auto (HDJ80) katsastettu 9000km sitten ed.omistajan toimesta ja molemmat etuturvavyöt epäkunnossa, ei lukitu.
Soitin Turvavyö Oy Hyvinkää. Juu, näitä Land Cruiserin vöitä korjattiin lähes uusiin puolustusvoimien Land Cruisereihin, tyyppivika. Turvavyö oy korjasi vyöt odottaessa, rullat vaihdettiin.
LISÄYS 6.6.2020: HDJ80 etuturvavyöt ei tarvitse lukittua, siitä on maahantuojan tiedote alk 1990-. Joten tuli tehtyä turha rullien vaihto.
Kumma juttu, auto (HDJ80) katsastettu 9000km sitten ed.omistajan toimesta ja molemmat etuturvavyöt epäkunnossa, ei lukitu.
Soitin Turvavyö Oy Hyvinkää. Juu, näitä Land Cruiserin vöitä korjattiin lähes uusiin puolustusvoimien Land Cruisereihin, tyyppivika. Turvavyö oy korjasi vyöt odottaessa, rullat vaihdettiin.
tuliko kalliiksi
Mikähän piru iski kun mittaristossa palaa "ovi auki" valo jatkuvasti vaikka ovet on kiinni. Sisävalo syttyy ja sammuu. Pientä kosketushäiriötä on kyllä mutta sisävalo ei esim. jää koskaan palamaan sulkiessa ovea. Ei kai tuossa ole muuta tunnistusta kuin neljästä ovesta?
tapsa4x4
12.05.2020, 10:15
Hdj80 hyvää sähkökaaviota? Sähköikkunat ei toimi, keskus lukko pelaa joskus sekä apparin ajovalolle ei tuu sähköä.
Mikähän piru iski kun mittaristossa palaa "ovi auki" valo jatkuvasti vaikka ovet on kiinni. Sisävalo syttyy ja sammuu. Pientä kosketushäiriötä on kyllä mutta sisävalo ei esim. jää koskaan palamaan sulkiessa ovea. Ei kai tuossa ole muuta tunnistusta kuin neljästä ovesta?
epäilen niitä paino kytkimiä mitkä ovi painaa alas kokeile laittaa jotain oveen kiinni prikka tai jotain että painaa vähän syvemmälle.
rattimies
12.05.2020, 12:12
Katso myös takaluukun lukossa oleva kytkin. Jos yläluukku ei kunnolla kiinni tai kytkin ei toimi, niin ovien merkkivalo mittaristossa palaa.
rattimies
12.05.2020, 12:18
epäilen niitä paino kytkimiä mitkä ovi painaa alas kokeile laittaa jotain oveen kiinni prikka tai jotain että painaa vähän syvemmälle.
Ovikytkimet hajoaa yleensä niin etteivät enää maadoita, eli sisävalo ei syty, kun oven avaa. Tässä ei auta muu kuin kytkimen uusiminen. Kytkimet etenkin takaovissa tahtoo ruostua sisäosiltaan piloille. Nimim. "useamman vaihtanut". Mutta ne ei onneksi montaa euroa maksa.
rattimies
12.05.2020, 12:25
Hdj80 hyvää sähkökaaviota? Sähköikkunat ei toimi, keskus lukko pelaa joskus sekä apparin ajovalolle ei tuu sähköä.
Tässä http://www.mudtoys.com/RM184E/D%20-%20ELECTRICAL%20WIRING%20DIAGRAMS.pdf
tuliko kalliiksi 55e kpl
Lisäys:Aloin vaihtaa turvavöitä. Kun rullat vaihdetaan uusiin, uuden rullan tukirauta on taivutettu liian jyrkäksi, suorista sopivaksi. Rullan tukiraudan pultti ottaa kiinni muovisuojaan, eikä mahdu suojan alle. Muovisuojan jo olemessa olevaa pitkulaista aukkoa on leikattava sellainen parin sormen levyinen siivu ylös päin.
Osaako kukaan kertoa, onko vaikea homma vaihtaa etujarrujen jarrukilvet HDJ80 -90 ?
Hessu888
12.05.2020, 17:11
Osaako kukaan kertoa, onko vaikea homma vaihtaa etujarrujen jarrukilvet HDJ80 -90 ?
Eipä se kaksinen homma ole 30min per puoli mennee. Ostat vaan uudet tiivarit etukäteen niihin väleihin mitä joudut avaa ja olikohan 48mm hylsyn vai 56mm mikä siinä navan mutterissa on, ei muista. Ilman hylsyä vaikea vedellä laakerien esikiristyksiä.
dodge3500
12.05.2020, 19:04
Miten hdj80 vm.90 säädetään syöttöä?
Kuva ois hyvä apu.
Ja mitkä on vakio säädöt?
Eipä se kaksinen homma ole 30min per puoli mennee. Ostat vaan uudet tiivarit etukäteen niihin väleihin mitä joudut avaa ja olikohan 48mm hylsyn vai 56mm mikä siinä navan mutterissa on, ei muista. Ilman hylsyä vaikea vedellä laakerien esikiristyksiä.
54mm on se napa mutteri ja talttameisselillä ja vasarallakin aukoo ja naputtelee kiinni oikein hyvin
54mm on se napa mutteri ja talttameisselillä ja vasarallakin aukoo ja naputtelee kiinni oikein hyvin
Juu, 54mm oikea hylsykoko. Millaiseen momenttiin väännän pyöränlaakerin tiukkuuden ? Onko se perustiukkuus näppituntumalla, kiinni ja hiukan auki.
Odottelen sateentonta päivää P-paikkarempalle.
Hessu888
14.05.2020, 18:57
Juu, 54mm oikea hylsykoko. Millaiseen momenttiin väännän pyöränlaakerin tiukkuuden ? Onko se perustiukkuus näppituntumalla, kiinni ja hiukan auki.
Odottelen sateentonta päivää P-paikkarempalle.
Eka 59Nm sitä sisempää mutteria, sit löysäät et liikkuu just kösin mutteri. Sit pyörität napaa pari kertaa kumpaaniin suuntaan. Sen jälkeen sit uudestaan 59Nm ja avaat just siihen missä jännitys lähtee pois eli sormin lähtis aukee. Sen jälkeen takas 5Nm kireyteen. Sit mittaa, että lähtee pyörii 27-56N voimal pyörii. Sit uus varmistinrengas ja toinen mutteri paikoilleen ja kirraa sen 64Nm. Sit mittaa että on edelleen 27-56Nm. Sit taittelee ne siivet siitä varmistinrenkaasta kummankin mutterin sivuille.
Tolleen Tojon ohjeen mukaan. Jos ei ole kalavaakaa tms apuvälinettä, niin momenttiavaimella silti kiristys ettei mee laakerit heti moroksi.
BJ-40/76
14.05.2020, 23:56
Eka 59Nm sitä sisempää mutteria, sit löysäät et liikkuu just kösin mutteri. Sit pyörität napaa pari kertaa kumpaaniin suuntaan. Sen jälkeen sit uudestaan 59Nm ja avaat just siihen missä jännitys lähtee pois eli sormin lähtis aukee. Sen jälkeen takas 5Nm kireyteen. Sit mittaa, että lähtee pyörii 27-56N voimal pyörii. Sit uus varmistinrengas ja toinen mutteri paikoilleen ja kirraa sen 64Nm. Sit mittaa että on edelleen 27-56Nm. Sit taittelee ne siivet siitä varmistinrenkaasta kummankin mutterin sivuille.
Tolleen Tojon ohjeen mukaan. Jos ei ole kalavaakaa tms apuvälinettä, niin momenttiavaimella silti kiristys ettei mee laakerit heti moroksi.
Siis jos 30 vuotta irroittamatta ollut "vetolevy-" siis se (napalukon vastine)
niin ne 12 mm kannalla (8mm kierteellä) olevin mutterien alla olevat "kiilat/kartioholkit" on tuossa "napalukossa/vetolevyssä" niin tiukassa, että jos pitää saada irti ilman vasaran jälkiä, niin tuo 30 minuuttia menee noihin jatkomutterien, kovien pulttien ja moskan kanssa....
Toki jos 2kg moska, ja sen jäljistä; ja puhtaudesta, vaseliinien vaihdosta, ei tarvitse välittää, niin kyllä se varmaankin minullakin onnistuisi, jos nuo "normityökalut" olisi käytössä...
(nuo 12mm kannalla, ja 8mm kiertellä, olevat "kiilaholkin" kiristysmutterit)
Jos parkkipaikka remontti; niin naputtele napa kerrallaan irti.... ja molemmat irti, niin päästään asiaan, mistä useita kommentteja?
Tuo 54mm "peltimutteri", joka on n.3-4 mm paksu;
: Noita hylsyjä, siis normi 3/4" hylsysarjasta: Normi hylsyt on niin lyhyitä, että vetoakselin pään takia ei yllä tuohon 54 "peltimutteriiin"
Ja pitkät 54mm hylsyt on myös pyöristetty, siis huono ote tuohon "peltimutteriin"
-> Perinteisesti, siis ainakin taannoin, noita 54mm avaimia ei ollut harrastajajilla.....
Nuo "kasarilla" laakerin esikiristyksen / kiristyksen hoidettiin Vasaralla ja Tampilla:
Sen takia noista Land Cruisereista, yms löytyy noita 54mm peltimuttereita, joissa on leikkaustampin jälkiä....
rattimies
15.05.2020, 08:15
Siis jos 30 vuotta irroittamatta ollut "vetolevy-" siis se (napalukon vastine)
niin ne 12 mm kannalla (8mm kierteellä) olevin mutterien alla olevat "kiilat/kartioholkit" on tuossa "napalukossa/vetolevyssä" niin tiukassa, että jos pitää saada irti ilman vasaran jälkiä, niin tuo 30 minuuttia menee noihin jatkomutterien, kovien pulttien ja moskan kanssa....
Toki jos 2kg moska, ja sen jäljistä; ja puhtaudesta, vaseliinien vaihdosta, ei tarvitse välittää, niin kyllä se varmaankin minullakin onnistuisi, jos nuo "normityökalut" olisi käytössä...
(nuo 12mm kannalla, ja 8mm kiertellä, olevat "kiilaholkin" kiristysmutterit)
Jos parkkipaikka remontti; niin naputtele napa kerrallaan irti.... ja molemmat irti, niin päästään asiaan, mistä useita kommentteja?
Tuo 54mm "peltimutteri", joka on n.3-4 mm paksu;
: Noita hylsyjä, siis normi 3/4" hylsysarjasta: Normi hylsyt on niin lyhyitä, että vetoakselin pään takia ei yllä tuohon 54 "peltimutteriiin"
Ja pitkät 54mm hylsyt on myös pyöristetty, siis huono ote tuohon "peltimutteriin"
-> Perinteisesti, siis ainakin taannoin, noita 54mm avaimia ei ollut harrastajajilla.....
Nuo "kasarilla" laakerin esikiristyksen / kiristyksen hoidettiin Vasaralla ja Tampilla:
Sen takia noista Land Cruisereista, yms löytyy noita 54mm peltimuttereita, joissa on leikkaustampin jälkiä....
Kannattaa hommata messinkituurna, niin lähtee vanhojenkin napalukkojen ja vetolevyjen kiilaholkit iloisesti irti niihin pinnapultteihin naputtelemalla. Liian usein tulee vastaan napalukkoja, joiden rungot aivan muhkuroille hakattu eikä enää istu kunnolla, kun laipan reuna on mutkalle moukaroitu...
Nyt tuli reilusti ohjeita, kiitos !
Hankin alkuviikosta 54mm pitkän "putkipeltihylsyn", sillä Motonetin 55mm hylsy on seinämäpaksuudeltaan liian paksu ja olisi vaatinut ohentamista (sorvaamista).
Hessu888
15.05.2020, 20:00
Edellisenä päivä crc:tä niihin kqrtiholkkeihin ja sit messinkitappi vaikka 3cm halk ja 15cm pitkä sekä parin kilon moskalla suorassa kulmassa. Aika helposti irtoo edestä. Takaa ruostuu pahemmin.
Peltihylsy on hyvä, ite ohensin laikalla normihylsyn.
Digitaalisella kalavaa'alla saa mitattua lähtömomentin. Jos sitä ei ole eikä 5Nm momenttiavainta, niin karvan kiristää kiristää vaan alempaa mutteria kun se tuppaa kiristyy tokalla mutterilla sit liikaa.
Hessu888
15.05.2020, 20:01
Kannattaa ladata netistä HDJ80 alkuperäset korjausmanuaalit esim. Body and chassis. Pdf:nä löytyy ilmaseks kun vähä googlailee.
1hd-t ja laatikko löytyy omina manuaaleinaan.
Olis kyllä kiva nähä, kuinka tarkkaan momenttiin taltalla ja vasaralla saa, ja miten se todetaan.
Digitaalisella kalavaa'alla saa mitattua lähtömomentin. Jos sitä ei ole eikä 5Nm momenttiavainta, niin karvan kiristää kiristää vaan alempaa mutteria kun se tuppaa kiristyy tokalla mutterilla sit liikaa.
Siinä lukkopellissähän on kieli, joka menee navan uraan, ei se sisempi siitä enää kiristy.
Hessu888
19.05.2020, 17:16
Ja se kielihän ei auta kuin vasta sitten kun sisemmän mutterin kylkeen on taittanut sen lipareen lukitukseksi. Yleensä ne lipareet käännetään sitten vasta kun toinenkin mutteri on kiristetty. Sen vuoksi se toka mutteri pääsee kääntämään hieman myös sitä ekaa kireemmälle kuin mitä se alun perin oli.
Kyllähän noita voi tehdä monella tapaa ja jos on tatsi kohdillaan, niin pärjää ilman erikoisjuttuja. Jos ei ole, niin parempi tehä ajatuksella ettei laakerit korkkaa hetimmiten.
P-paikkaremppa tehty, jarrukilvet vaihdettu. Katselin h-kirjaa, laakerit, jarrulevy ja j-sylinterit oli vaihdettu n.30'km sitten. Kulma ylös tunkilla ja heti huomasin että klappia laakerissa oli reilusti, kun otin renkaasta kiinni.
Keskikuppi irti ja 6kpl pienet mutterit auki, pari kertaa vasaralla kopan kylkeen ja kiilat irtosivat. Koppa pois, ison mutterin lukkohakaset auki. Iso keskimutteri olikin "auki" eli käsin avattavissa, samoin sisempi (!?). Liekö jäänyt löysälle tai löystynyt matkalla.
Punaista vaseliinia käytetty ed. rempassa. 30v vanha j-kilpi pois ja uusi tilalle. Pah, j-sylinteri ei mahdu paikoilleen. Rälläkällä peltiä pois kolmesta kohtaa (merkattu piikillä) ja sit sopi. Aikaa meni 2h eka puoli ja toinen 1h, kun siinä välillä sauhutteli, rällköi, mittasi ja haki työkaluja varastosta.
Iso keskimutteri olikin "auki" eli käsin avattavissa, samoin sisempi (!?). Liekö jäänyt löysälle tai löystynyt matkalla.
Liekö kiristetty momenttiin taltalla ja vasaralla...
BJ-40/76
21.05.2020, 00:26
P-paikkaremppa tehty, jarrukilvet vaihdettu. Katselin h-kirjaa, laakerit, jarrulevy ja j-sylinterit oli vaihdettu n.30'km sitten. Kulma ylös tunkilla ja heti huomasin että klappia laakerissa oli reilusti, kun otin renkaasta kiinni.
Keskikuppi irti ja 6kpl pienet mutterit auki, pari kertaa vasaralla kopan kylkeen ja kiilat irtosivat. Koppa pois, ison mutterin lukkohakaset auki. Iso keskimutteri olikin "auki" eli käsin avattavissa, samoin sisempi (!?). Liekö jäänyt löysälle tai löystynyt matkalla.
Punaista vaseliinia käytetty ed. rempassa. 30v vanha j-kilpi pois ja uusi tilalle. Pah, j-sylinteri ei mahdu paikoilleen. Rälläkällä peltiä pois kolmesta kohtaa (merkattu piikillä) ja sit sopi. Aikaa meni 2h eka puoli ja toinen 1h, kun siinä välillä sauhutteli, rällköi, mittasi ja haki työkaluja varastosta.
Ja pistää heti silmään, että olihan vetoakselin päässä C -lukkorengas?
Ja noiden 54mm "peltimutterien" välissä pitää olla se peltinen, (alkuperäiset aika paksuja, tarvikkeet pahimmillaan reilu puolet? ohuempia) "Tähti" siis jos käyttää vanhaa, niin tärkeintä on tarkastaa, että se sisäkehän stoppari väkänen on OK.
Ja noista kartiorulla laakerien esikiristyksistä on käyty keskustelua tälläkin palstalla niin pitkään kuin olen seurannut.
Toki yleensä noista esikiristyksistä on käyty "keskustelua" hypoidiperän korjauksen/ välityksen vaihdon yhteydessä, siellä aksiaaliset voimat on muutamaa? dekadia suuremmat, siis esim. 1000x suuremmat.(arvaus, en ala laskemaan)
Mutta jos laakerivälys on HDJ-80 Etuakselilla 30 tkm ajon jälkeen "reilusti klappia" niin jossain meni pieleen?
Oliko pyöränlaakerien sisäkooli "ehyessä pinnassa, siis tuossa spindelissä(pyörän navassa, mistä vetonivel menee läpi)? ei ole kulumaa?"
Onko tuo sinun hodari vanhempi vai uudempi? siis mm. etujarrulevyt kasvoi halkaisijaa valmistus ajankohdan 8/92 jälkeen.. (ulkomuistista)
ps.
Mistä hommasit nuo jarrukilvet? ja paljonko maksoi?
Olin irrottanut keskikopan+c-klipin ennen kuvaa.
Lukituspelti oli kunnossa, samoin sen pieni piikki, joka asettuu akselin uraan.
Eikö katsastus tarkista pyöränlaakerien välyksen siinä samalla kun kokeilevat välyksiä?
Kiristin laakerit n6kg, pyöritys, momentin löysääminen. Pyörimisvastuksen tarkistus kalavaa'alla n 1-1,5kg 90ast., liekö oikea vastus. Akseli silmin nähden kunnossa. Tarkistan pyörimisvastuksen n 100km jälkeen, koska raskas keulapaino.
Kysyin jarrukilpiä Toyotalta, kiinnostus lässähti, n.600,00e/kpl :eek:.
Ostin tuolta https://partsouq.com, 37taalaa/kpl + kulut kotiovelle asti sekä rälläköinti kaupan päälle. HDJ80 on -90.
Sitten olikin aika siirtyä takaperään. Päällisin puolin ok, mutta jarrulevyn sisältä paljastui öljyakvaario :eek:. Sisus aivan märkänä öljystä. Käsijarrupannat ja palikat näyttivät uusilta, mutta öljyisiltä ja pannat pilalla.
Onko mahdollista että takaperän öljymäärä ylitetty ja siksi tulvii, tai onko olemassa huohutusta kuten etuperässä?
Yritin katsella takaperän räjäytyskuvia varaosista, enkä saanut selvää mikä stefa olisi kyseessä. Saattuko kenelläkään olemaan stefan varaosanumeroa?
LISÄYS 11.6: Oikeassa olitte, taka-akselin huohotusventtiili tukossa. Näyttää siltä et ollut pitkään tukossa. Ehkä siksi vasen aks.stefa alkoi vuotaa.
Lukkoakselissa ensin lukko päälle ennen vetoakselin irroitusta, ettei tule lisää töitä. Joku korjatkoon, jos ei tartte laittaa?
Vetoakselin stefa akseliputken päässä vuotaa, vetoakseli irti ja stefa vaihtoon.
https://www.laakerinetti.com/stefatiiviste-takaakseliputken-paahan-estaa-peraoljyvuodon-tarkenne-p-14958.html
Samalla jos irroittaa navan, niin tuokin tulee vaihdettua
https://www.laakerinetti.com/stefatiiviste-pyoran-napaan-eteen-taakse-suojaa-pyoranlaakereita-p-14954.html
Huohotus on kuten edessäkin, voi olla tukossa, tukkeutuminenkin aiheuttaa tuota vaivaa. Itselläni oli vain stefa sökö.
BJ-40/76
24.05.2020, 01:02
Sitten olikin aika siirtyä takaperään. Päällisin puolin ok, mutta jarrulevyn sisältä paljastui öljyakvaario :eek:. Sisus aivan märkänä öljystä. Käsijarrupannat ja palikat näyttivät uusilta, mutta öljyisiltä ja pannat pilalla.
Onko mahdollista että takaperän öljymäärä ylitetty ja siksi tulvii, tai onko olemassa huohutusta kuten etuperässä?
Yritin katsella takaperän räjäytyskuvia varaosista, enkä saanut selvää mikä stefa olisi kyseessä. Saattuko kenelläkään olemaan stefan varaosanumeroa?
Siis jo taannoin japanissa ei saanut tiputella öljyä...
Jo muutamia vuosikymmeniä Cruisereissa on huohottimen päässä venttiili, joka päästää pelkästään paineen pois, siis kun lämpenee niin laajenee, ja kun jäähtyy, niin "imasee" stefan öljykalvon tms. takaisin.
Ja kun tuo venttiili vuosikymmenien aikana "öljyyntyy ja pölyyntyy" tukkoon, niin perä lämmetessään työntää öljykalvon stefasta ulos...
Minä tarkastaisin huohottimen; taikka itseasiassa nostaisin sen ylemmäs, ja siihen letkun päähän esim 8mm letkuun sopiva bensansuodatin?
Etuperän huohotinletkut löytyi viime kerralla, mutta takaperän on löytämättä. Missä päin takaperää huohotin sijaitsee?
Kiitos vinkistä, laakerinetti.com.
Hmm..pitääkö tosiaankin takaperän lukko laittaa päälle kun vetää vetoakselin ulos ? Onko muuta huomioitavaa?
Vuoto tai sisäinen paine on ollut ilmeisen pitkään. Auto ei ole ollut katsastuksen jarrudynossa 10 vuoteen vaan jarrut todettu toimiviksi ajamalla.