View Full Version : hdj:n omistajat tänne.
Sivua :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[
10]
Hessu888
04.06.2022, 15:52
Onko kellään ollut automaatti lootassa semmosta, et nytkyttää ja ravistaa tyhjäkäynnillä d tai r päällä? Kaikkeinpahiten nykii, kun jarrua vasten vähän laahaten lähtee liikkeelle. Sit kun vähän kaasua painaa, niin loppuu ja lähtee ihan normaalisti rullaamaan.
Laatikko muuten toimii hyvin ja öljyt hyvän näköiset.
Kylmällä koneella, taikka kylmemmällä ilmalla ei ole ongelmaa.
Tyhjäkäynnin kun pitää korkeammalla, niin ei häiritsevästi nytkytä, mutta ryömii vähän turhan paljon.
Voisko olla moottorin/vaihdelaatikon kumit pehmenneet? Itellä manuaali, mutta värinät väheni kun laitto uudet kumit. Febestit ei montaa euroa Virossa maksaneet.
Sitten seuraavaan ongelmaan, eli ilmastointi ei toimi. Tarkemmin, kompuralle ei tule virtaa. Ilmastointi on käyty täyttämässä ja puhaltaa hyvin kylmää kun antaa suoraa 12v kompuralle. Painekytkin ohitettu, vika ei siinä. Sulake myös ehjä ja virtaa tulee sulakkeelle.
Onko näissä ilmastoinnin relerasia/releet missä kun en löytänyt? Pitäisikö jonkun releen naksahtaa kun ac-nappi painetaan pohjaan kabiinissa?
Jauhaako näissä kompura kokoajan kun on ilmastointi päällä? Yksi vaihtoehto olisi vetää uusi nappi kompuralle jolla antaa akulta 12v kompuraan.
Hanskalokeron takana on ilmastoinnin ohjainloova. Jos en oikein väärin muista niin siellä on myös kompuran kytkentärele.
Kompura ei taida kauaa kestää jos lyöt jatkuvan virran sinne. Ja sisäkenno jäätyy umpeen kun mikään ei kontrolloi kennon lämpötilaa.
Voisko olla moottorin/vaihdelaatikon kumit pehmenneet? Itellä manuaali, mutta värinät väheni kun laitto uudet kumit. Febestit ei montaa euroa Virossa maksaneet.
Näitä itekkin epäilin, mutta nyt huomasin, että kun auto alkaa vaihe päällä rynkyttämään, niin alkaa hieman savuttamaan ja pakokaasu tulee silleen tupsuttamalla.
Kun taas vapaalla käy ihan tasaiseen ja pakokaasu myös tulee tasaisesti eikä mitään savua.
Eli ilmeisesti kuorman alla pienillä kierroksilla tulee jotain probleemaa. Pumppu ja suutin kärjetkin aika vasta näköjään rempattu, mutta silti veikkaisin et jotain niistä johtuvaa tämä on.
Pumpun sisäiset sääjöt pielessä.
Lähinnä se kuormatunnistus joka alkaa sekoilemaan ja rynkyttää konetta.
Pumpun sisäiset sääjöt pielessä.
Lähinnä se kuormatunnistus joka alkaa sekoilemaan ja rynkyttää konetta.
Kiitos neuvosta, löysinkin juttua tuosta tyhjäkäynnin vaimennin ruuvista, täytyy sitä koittaa pyöritellä.
Onkos muuten kokemuksia leveistä vanteista hodarin alla, et kuinka rasittaa pyöränlaakereita ja muuta?
Itsellä nyt 15x10 aluvanteet -48et:llä, et aika rajusti levittävät ulospäin.
Hieman kyllä vetelee uraisella tiellä ja ohjaus vähän jäykkä mielestäni.
Ei kellään sattuisi olemaan ylimääräisenä kiertokangenlaakereita koossa 0.5?
Rupesin tuossa vaihtamaan hodariin näitä laakeriliuskoja, viidessä kangessa on ACL:n STD kokoiset liuskat mutta yhdessä 0.5. Toimitusaika ACL:n muun kuin std koon liuskoille 3 viikkoa niin mielellään ostan pois jo jollakin ylimääräisenä on. Riittää siis yhteen kankeen.
Osaako joku sanoa kuuluisiko hydraulisen A442f laatikon venttiilikoneistossa olla pultit noissa sinisellä ympyröidyissä kohdissa? Otin automaatin öljypohjan irti ja putsasin suodattimen, jonka yhteydessä tuon huomasin. Tuolla oli aikaisemminkin joku käynyt, niin jäin miettimään onko entisen sepän jäljiltä?
Nuo ovat siis kierteisiä reikiä ja nuo venttiilikoneiston pultit tuohon sopisivat.
Hessu888
09.10.2022, 18:20
Katoitko räjäytyskuvista kuuluisiko tossa olla joku levymäinen osa noiden pulttien alla? Jotenkin näyttää siltä, että ei siinä turhaan noita muitakaan pultteja kuuluisi olla.
BJ-40/76
09.10.2022, 21:38
Eihän ole alkuperäistä vakionopeussäädintä?
Minulla on mielikuva, että tuossa voisi olla alkuperäisen vakionopeussäätimen sähköisesti ohjattu hydrauliikan venttiili, jonka tarkoitus on ehkäistä vakionopeudensäätin päällä vaihteiden (Olikohan OD ja D?) edestakainen vaihtaminen, vai olikohan pelkästään OD:lla turbiinin lukon toiminnan vakauttaminen?
-> Jos on toiminut normaalisti, niin en huolestuisi "puutteesta"
En löytänyt pikaisella hakemisella tuota hydraulisesti ohjatun 442f manuaalia (-kirjaa)
Ei ole vakkaria tässä. Yritin räjäytyskuvista tulkata kuuluisiko tuossa olla mitään, mutta selkoa ei riittävästi saa. Netistä en myöskään löytänyt kuvaa tuosta hydrauliversiosta, uudemmasta kyllä useampiakin.
Laatikkohan ei pelaa normaalisti niin sillä tähän putsausoperaatioon aloinkin. Kylmänä ei vaihda ykköseltä ylöspäin jos ajaa D silmässä. Kakkosen kautta pääsee sitten isommille pykälille kun laatikko lämpeää. Lämpimänä toimii muuten normaalisti, mutta tahtoo nakata nelosta silmään jo 40 vauhdissa ja ei pienennä pykäliä moottorijarrutuksessa. Kun on melkein pysähdyksissä niin silloin nakkaa 1 silmään. Muuten löytyy kaikki pykälät ja turbiinikin lukittuu.
Ilmavirran kanssa asiasta keskustelin ja hänelle kuulosti ettei paineet laatikossa ole tarpeeksi kovat ja suositteli sihdin puhdistamista, millä ei ollut vaikutusta.
Kickdown-vaijeria olen säädellyt ja sen eri säädöillä ei vaikutusta muutakuin vaihtojen kovuuteen. Kuuluuko tuossa vaijerissa olla "löysää" kun kaasu on painettuna pohjaan? Eli kun kaasupoljin on painettu autosta pohjaan ja menen pumpulta nykimään tuota vaijeria, se tulee vielä ulos jonkin matkaa ennenkuin selvästi pohjaa laatikon päästä. Tuota ei saa kyllä pohjaamaan tuota vaijeria säästämällä, on sen verran löysää siinä.
BJ-40/76
10.10.2022, 22:40
Ei ole vakkaria tässä. Yritin räjäytyskuvista tulkata kuuluisiko tuossa olla mitään, mutta selkoa ei riittävästi saa. Netistä en myöskään löytänyt kuvaa tuosta hydrauliversiosta, uudemmasta kyllä useampiakin.
Laatikkohan ei pelaa normaalisti niin sillä tähän putsausoperaatioon aloinkin. Kylmänä ei vaihda ykköseltä ylöspäin jos ajaa D silmässä. Kakkosen kautta pääsee sitten isommille pykälille kun laatikko lämpeää. Lämpimänä toimii muuten normaalisti, mutta tahtoo nakata nelosta silmään jo 40 vauhdissa ja ei pienennä pykäliä moottorijarrutuksessa. Kun on melkein pysähdyksissä niin silloin nakkaa 1 silmään. Muuten löytyy kaikki pykälät ja turbiinikin lukittuu.
Ilmavirran kanssa asiasta keskustelin ja hänelle kuulosti ettei paineet laatikossa ole tarpeeksi kovat ja suositteli sihdin puhdistamista, millä ei ollut vaikutusta.
Kickdown-vaijeria olen säädellyt ja sen eri säädöillä ei vaikutusta muutakuin vaihtojen kovuuteen. Kuuluuko tuossa vaijerissa olla "löysää" kun kaasu on painettuna pohjaan? Eli kun kaasupoljin on painettu autosta pohjaan ja menen pumpulta nykimään tuota vaijeria, se tulee vielä ulos jonkin matkaa ennenkuin selvästi pohjaa laatikon päästä. Tuota ei saa kyllä pohjaamaan tuota vaijeria säästämällä, on sen verran löysää siinä.
Tuo vanha, siis Minun hydraulisesti ohjattu HD-80 laatikko ei pykäkältele (ainakaan merkittävästi) pienempää moottorijarrutuksessa. (n. 10 vuotta ajellut/vetänyt kärryjä)
Ja ylöspäin lappaa vaihteita halkomiehen tahtiin, jos kick-down? /kaasuvaijeri löysällä. Ja muistini mukaan tuossa laatikon vaijerissa on ns. liikaa, siis ei saa rajoitettua kaasupolkimen liikettä.(Olen joutunut säätelemään aika paljon, kun syöttöpumppu kävi Ylivieskassa Pilaantumassa)
Käsitinkö oikein; siis D asennossa kylmänä, (tarkoittaa mitä, esim. vuorokauden seisota +10 asteen lämmössä) ei löydä isompia vaihteita?
Toimiiko samoin OD asennossa?
Jos kylmänä ei toimi loogisesti, ja lämpimänä toimii, niin joku paikka jumii? ja keskipakosäädin ei kovin herkästi jumi, joten arvelen venttiilivikaa....? onhan automaatin öljyn jäähdytyskierto syylärin alareunaan toiminnassa?
Noista korjauskirjoista tms.(tällä tontilla,missä?) selviäisi nuo paineet yms. kuormitustilanteissa, jotka on aika kovat jossain tilanteessa(räjäytin painemittarin letkun, ja samalla öljysin ATF:llä hallin lattian, ei kestänyt muistaakseni n.21 kg/cm2 painetta?
Onko huoltohistoriasta tietoa? Paljonko on ajettu, miten huollettu ja mitä sinne automaattiin on mahdollisesti laitettua? siis onkohan laitettu esim. tiivisteiden eheytys- ainetta, jotka turvottaa kuluneet tiivisteet pitäväksi?
Itselläkin hydraulinen a442f laatikko ja aika nopeasti tosiaan 4 vaihteen pykältää, mutta toimii kyllä muuten hyvin laatikko.
Turbiinilukko lukittuu n.65kmh vauhdissa, onko ihan normaali vauhti?
Ja pystyykö tuota vaihtamista ja turbiinin lukittumista säätämään? Tuntuu, ettei se kickdown vaijeri vaikuta kovinkaan paljon.
Edit: Niin ja mistähän löytäisin alkuperäisen ahtokaran, kun nykyistä on viilattu minusta aika reilusti.
Minulla tuo automaatti tuntuu pyrkivän lämpimänä ollessaan ajelemaan nelonen silmässä lähes kokoajan. Sitten kiihdytyksissä hakee kyllä pykälää alempaa vauhtia tai jos kaasun laittaa pohjaan niin alempaakin. Hissukseen kun kiihdyttelee niin pukkaa nelosta silmään jo n. 50 vauhdista ja pysyy nelosella aina melkein pysähdyksiin saakka, eli ei pudota pienemmälle ennen kuin kaasulla "hoksauttaa" laatikkoa pudottamaan. Kun ollaan melkein pysähdyksissä pudottaa sitten suoraa ykköselle. Jos otan paikaltaan reilulla kaasulla kiihdytyksen laatikko kyllä käy pykälät järjestyksessä läpi ja vaihtaa ne vielä oikeissa vauhdeissakin manuskan mukaan. Minulla turbiini lukittuu kun mittarissa n. 80km/h.
Tarkoitin siis kylmällä laatikolla sitä, että auto on seissyt vuorokauden, lämpötilalla en ole havainnut olevan juurikaan vaikutusta. Mutta siis jos kylmällä lootalla lähden D silmässä liikkeelle, ei vaihda pois ykköseltä. Manuaalisesti kun laitan kakkosen silmään ja ajelen sillä muutaman kilometrin voi tarjota jo kolmosta tai D:tä ja silloin nostaa isommalle. Jos liian aikaisin tarjoaa 3 tai D:tä, pudottaa takaisin ykköselle. OD namiskaa tässä ei ole laisinkaan.
Automaatin huoltohistoriasta ei ole mitään tietoa, auto ollut minulla vasta n. 10tkm, jona aikana vaihdettu huuhtelemalla öljyt ja nyt vaihdettu öljypohjan puhdistuksen yhteydessä lisää. Syylärin jäähdytyskierto ei ollut toiminnassa vaan oli päät yhdistettynä letkulla. Nyt olen siihen itse lisännyt laatikolle jäähdyttimen. Laatikkoon olen laittanut Dexron II öljyä. Kannattaisikohan kokeilla jotain automaatin lisäaineita tiivisteille?
Missä vauhdeissa teillä tarjoaa loota nelosta sisään?
Parista ex automaatti j80:stä muistelen että molemmat tarjoili sievästi ajellessa nelosta ~viidessä kympissä, ehkä hitusen yli.
Molemmat myös pudotti hiljaa ajellessa neloselta kolmoselle kun vauhti tippu alle 40kmh.
Tämä jäi siitä mieleen kun kylän raitilla piti aina ajella yli 40 ettei loova pudottanu kolmoselle ja koneen kierrokset nousseet turhaa kun kolme tuumanen putki piti oman mörinänsä.
Turbiinilukko kytkeyty molemmissa just mittari 80:ssä, 35:lla renkailla oikea vauhti oli jonku verran enemmän niin se oli hiinä ja hiinä pitikö loova turbiinilukkoa päällä 80kmh rajotusalueilla kun todellinen vauhti oli ~90kmh.
Jälkimmäinen hodari oli "viritelty" mutta en muista että oliko siinäkään vaiheloovan vaijerin kireydellä juurikaan merkitystä. Sen muistan ettei turbiinilukko päällä kestäny ihan lappu lattiassa kiihdyttää kun alko luistamaan, mutta siihen reiluun 80iin saakka kesti vetää kyllä hyvin.
Tälläisiä portaaliakseleita on tarjolla, bolt-on HDJ80:n omiin akseleihin. Valmistajaa tai myyjää en tiedä.
Hessu888
02.01.2023, 15:46
Mistä niitä punametallisia kk-laakereita nykyään saa ostaa? Oliko Suomessa joku firma?
Tälläisiä portaaliakseleita on tarjolla, bolt-on HDJ80:n omiin akseleihin. Valmistajaa tai myyjää en tiedä.
Ukrainalainen valmistaja
https://werewolftech.com/en/catalog/portal-axles/portals-for-toyota/
Meinaa tyhjäkäynnillä välillä kierrokset seilata, varsinkin kylmänä. Niin onkos toi millanen homma purkaa toi pumpun kylmäkäynnistys hässäkkä? Onks siin muutaku rojut pois ja peitelaippa tilalle ja tuleeko sieltä sisältä kuin paljon tavaraa ulos, että tarviiko sinne muistaa jotai takasin laittaa
Meinaa tyhjäkäynnillä välillä kierrokset seilata, varsinkin kylmänä. Niin onkos toi millanen homma purkaa toi pumpun kylmäkäynnistys hässäkkä? Onks siin muutaku rojut pois ja peitelaippa tilalle ja tuleeko sieltä sisältä kuin paljon tavaraa ulos, että tarviiko sinne muistaa jotai takasin laittaa
Letkut yhteen, säädin pois ja peitelaippa o-renkaan kanssa tilalle.
Miten nykyään 35" renkaitten muutoskatsastus onnistuu? Ei oikein sellaista selvää vastausta sattunut silmiin...mitä dokumentteja pitää olla ja mistä löytyy? Osa saanut 35 kuitenki muutoskatsastettua jos oikein ymmärsin.
Siivosin HDJ:n varapyörän peltivanteen ruosteesta. Bilteman laikalla irtosi ruoste.
Hessu888
05.05.2023, 07:29
Siivosin HDJ:n varapyörän peltivanteen ruosteesta. Bilteman laikalla irtosi ruoste.
Vedä paksu vaha päälle, muutoin ruostuu saman tien uudestaan.
HDJ80vm91
05.05.2023, 13:43
Kova on kysyntä vanhoilla crusereilla. Minun hdj80 hakivat Puolasta asti. Kyllä sydäntä särki, mutta liian kalliiksi tuon pitäminen ajamattoman kolmosautonakin olisi käynyt.
Joo, eipä tullut mieleen vetää vahaa kromivanteen päälle. Pitää korjata asia.
Aluvanteet olivat heikossa hapessa. Annoin pulveripuhaltaa (liekö oikea nimi) sekä hioin Bilteman laikoilla 120-400. Lopuksi kiillotin vanteet Bilteman laikalla johon laitoin pötkylästä kiinteää punaista ainetta (joku kiillotus aine).
Lueskelin että aluvanteet voisi käsitellä tenulla (!?), mutta vedin vain vahaa pintaan. Olisko jollain hyvä neuvo millä noi aluvanteet voisi käsitellä jotta kestäisi Suomen sään myös talvella?
Bisabolol
05.07.2023, 11:06
Vuoden ajan auto pitänyt moottorijarrulla pientä kolinaa. Nyttemmin pahentunut niin rupesin tutkimaan. Huomasin että ääni kuuluu ainoastaan kun laatikko on d:llä.
Paikoillaan äänen saa kuulumaan kun kytkee jakolaatikon vapaalle ja laatikon d:lle.
Autossa tuo vanhempi hydrauliohjattu automaatti joka kävi remontissa parivuotta sitten laakerivian takia. Tänne taisin silloon kirjoitella asiasta.
Oisiko laatikko taas kaput vaiko voisiko vika olla jakolaatikossa.
Kolinan taajuuteen ajaessa tuntuu vaikuttavan nopeus. Ja vetopäällä ääntä ei kuulu ollenkaan.
Laatikko muuten toimii nätisti ja öljyt ovat punaisen väriset enkä ole remontin jälkeen ajanut varmaan kuin 10tkm
Bisabolol
05.07.2023, 11:07
Vuoden ajan auto pitänyt moottorijarrulla pientä kolinaa. Nyttemmin pahentunut niin rupesin tutkimaan. Huomasin että ääni kuuluu ainoastaan kun laatikko on d:llä.
Paikoillaan äänen saa kuulumaan kun kytkee jakolaatikon vapaalle ja laatikon d:lle.
Autossa tuo vanhempi hydrauliohjattu automaatti joka kävi remontissa parivuotta sitten laakerivian takia. Tänne taisin silloon kirjoitella asiasta.
Oisiko laatikko taas kaput vaiko voisiko vika olla jakolaatikossa.
Kolinan taajuuteen ajaessa tuntuu vaikuttavan nopeus. Ja vetopäällä ääntä ei kuulu ollenkaan.
Laatikko muuten toimii nätisti ja öljyt ovat punaisen väriset enkä ole remontin jälkeen ajanut varmaan kuin 10tkm
Lisäyksenä. Kuvittelin etukardaanin ristikoiden olevan rikki joten ajelin testiajot ilman etukardaania ja ääni kuului vieläkin
Vaihda ekaksi jakovaihteiston öljyt. Vanhoista näet heti onko seassa metallia.
BJ-40/76
08.07.2023, 22:41
Vaihda ekaksi jakovaihteiston öljyt. Vanhoista näet heti onko seassa metallia.
Siis tuon hodarin jako vaihteiston öljymäärä on pieni, ja Usein, jos siellä suurempaa ongelmaa on, niin öljyt käy liian kuumana, ja alkaa haista palaneelta/kitkerältä.
Mitä öljyä olet käyttänyt jakolaatikossa?
Bisabolol
09.07.2023, 13:57
Nytten testiajolla iski täystuho. Etukardaani oli irti ja ääni oli hävöksessä kunnes painoin kaasua vähän reilummin (en pohjaan) pamaus kuului ja veto katosi. Kovan surinan joku pitää kun jakolaatikko on nopella tai hitaalla ja laatikosta vetopäällä. Kuitenkaan mitään ääntä ei kuulu jos jakolaatikko on vapaalla. Katsoin molempien öljyt ja kummastakaan ei tullut metallia. Porsiiko näistä usein rattaat jakolaatikosta? Ääni on vähän semmoinen kuin manuaalilaatikossa ei menisi vaihde kunnolla sisään
Eipä kyl äkkiseltään tule mieleen että ois jollakulla jakis näistä hajonnu, mut mä sanoisin et jakis lattialle ja siitä ekana nyt tutkimaan. On tosi helppo purkaa kun otat vaan jonkun kaveriks siihen, itellä meni 2 tuntia kun oli jakis lattialla ja toinen jo paikoillaan
Ongelma - kylmäkäynnistyksen jälkeen laturin hihnat vinkuvat, vaikka hihnojen kireys on ok. Koetaulun latausmittarin neula näyttää kl 21.00 kunnes 1-2min käynnistyksen jälkeen viisari nousee normaaliin asentoon kl22.15 ja vinkuminen loppuu. Denson laturi.
Onko HDJ80 vm90 erillinen latausrele vai onko se sisällä laturissa?
Vaihdoin uuden varalaturin (autodocista ostettu villi merkki) ja oireet erilaiset. Kylmäkäynnistyksen jälkeen palaa latauksen valo,neula kl21.00, hihnat ei huuda, taisipa siinä palaa alavalorivissä pari muutakin valoa kunnes 1-2min jälkeen sammuvat.
Lataa normaalisti 14,4v tyhjäkäynnillä, kun käynyt hetken.
Mulla kanssa autodocin xyz merkkinen HDJ100 laturi HDJ80:ssa ja siinä välillä kestää minuutteja että lähtee lataamaan. Ollut sellainen alusta asti. Nyt se sitten päästi viimeiset savut ulos ja kaikki käämit palaneet oikariin keskenään ja maahan. 3 vuotta kesti jokapäivästä käyttöä. Tilasin nyt samankaltaisen halvan ridex merkkisen laturin ja saa nähdä miten pelittää. Pitäisi varmaan kysyä Toyotalta paljon alkuperäinen hdj100 laturi maksaa mutta ei ole panttia antaa takaisin joten sen kustannus kysymysmerkki.
Killer-Wo
25.07.2023, 09:37
Hodarissa on jälkihehku joka on käytössä päällä noin 1-2 min käynnistyksen jälkeen. Ottaa kuormaa sen verran että näkyy jännitemittarissa.
Tuli kans värkättyä halpojen tarvikelatureiden kanssa. Niissä magnetointi käämi on niin pieni, siis vähän kuparia että ei lähde heti lataamaan. Ostaa suoraan tojotalta alkuperäisen laturin niin ongelmat poistuu. Vaihtolaturi taisi olla reilu 300€
Kysyin juuri Toyotalta HDJ100 laturin hinnan ja se oli 439€ + pantti 62€. Enpä kysynyt 80 laturin hintaa mutta se on niin pieni etten sellaista enää laita.
Hodarissa on jälkihehku joka on käytössä päällä noin 1-2 min käynnistyksen jälkeen. Ottaa kuormaa sen verran että näkyy jännitemittarissa.
Tuli kans värkättyä halpojen tarvikelatureiden kanssa. Niissä magnetointi käämi on niin pieni, siis vähän kuparia että ei lähde heti lataamaan. Ostaa suoraan tojotalta alkuperäisen laturin niin ongelmat poistuu. Vaihtolaturi taisi olla reilu 300€
Mulla paikallaan Denson laturi jossa toyotan merkki päällä. Siksi kysyn, onko HDJ80 erillistä relettä ohjaamaan sähköntuottoa vai onko rele/säädin Denson sisällä?
Hihnojen vinkumista ei ole esiintynyt ennen.
Selvittely tuotti tämän - Denson laturissa sisällä oma rele tai joku säädin. Uusi orkkis 113-117taalaa +ship+tulli+24%. Tai EU:ssa noin 30eur.
Vai onko toisilla parempaa tietoa?
No eihän tuo säädin hihnojen vinkumista aiheuta, vaan ohueksi kuluneet hihnat jotka vastaa hihnapyörän uran pohjaan eivätkä tartu kyljistään enää hihnapyöriin kiinni.
Ja kuten yllä jo mainittu, tarvikelaturit ei tahdo lähteä lataamaan ennenkuin polkaset kaasulla koneeseen kierroksia.
autoilija
29.07.2023, 14:24
Noniin arvoisa raati. Hodari päätti, et ei lähde enää käyntiin. Kaikki alkoi ajossa, sytty turbon-,jarrupalojen-, vedenerottimen ja jakohihnan valot. Auto toimi muuten normaalisti. Ajoin 500m kotia ja sammutin auton. Hetken päästä kokeilin käynnistää, ei käynnistynyt, releet naksu konehuoneessa. Muutaman kerran lähti sen päivän aikana käyntiin, välillä paloi noi valot välillä ei. Startti käyny autosähkössä, vaihtoivat koskettimet ja testasivat, et toimi. Startin ison liittimen ja rungon välissä on startatessa 24v. Heräteliittimen ja rungon välissä ei oo jännitettä. Mistä lähtis ekana ettimään vikaa?
Onko auto mitä vuosimallia?
https://www.allfourx4.com.au/Starter-Relay-suitable-for-Landcruiser-HZJ75-HZJ80-HDJ80-Diesel-28300-17030
Tuollanen rele siellä voi olla.
Mutta tuo merkkivalojen syttyminen (ns joulukuusi efekti) viittaa kyllä muualle. Virtalukon pohjaan tai laturin herätevirtaliittimeen.
autoilija
29.07.2023, 22:12
Noniin, vika löyty. Kuskin puoleisen akun + navan ohuin johto poikki, akun ja noin 10cm päässä olevan liittimen välistä.
Ongelmahan oli - kylmäkäynnistyksen jälkeen laturin hihnat vinkuvat, vaikka hihnojen kireys on ok. Koetaulun latausmittarin neula näyttää kl 21.00 kunnes 1-2min käynnistyksen jälkeen viisari nousee normaaliin asentoon kl22.15 ja vinkuminen loppuu. Denson laturi.
Ratkaisu - Vaihdoin uuden latauksen säätimen Denson laturiin. Ei ujella hinhat enää. Hinta n.30eur. Saa nähdä kuinka kauan kestää villin merkkinen säädin.
Mahtaako jostain maalimalta saada "tarvikkeena" noita orkkis paikkoihin passaavia kojelaudan nappeja? Eli siis näitä missä on keskilukko yms.
Omia kytkentöjä varten niitä kyselen kun noita tyhjiä paikkoja olisi joutilaana, napit vain puuttuu.
Mahtaako jostain maalimalta saada "tarvikkeena" noita orkkis paikkoihin passaavia kojelaudan nappeja? Eli siis näitä missä on keskilukko yms.
Omia kytkentöjä varten niitä kyselen kun noita tyhjiä paikkoja olisi joutilaana, napit vain puuttuu.
Tästä löytyy jotain J80 kärryyn, ainakin se pyöreä etu- ja takalukon ohjaukseen. Tosin ei tarvike, vaan orkkis vajaa 30taalaa + ship+tax.
www.partsouq.com
Aattelin tänne laittaa kun tappelin takalukon moottorin kans tämmöset ohjeet mitkä löysin:)
Rupesi toimimaan takalukko!
Jos olis jollekkin hyödyksi
Tunnistaako kukaan entisekseen? Offipalstan tarra takaluukussa. Tää kulkeutui mulle.
Historiasta ei ole tietoa, mutta kiinnostaa jos joku tietää.
rattimies
09.02.2024, 23:31
Miten tarkkaa on peräöljyjen viskositeetin kanssa? Ohjekirjan mukainen suositus api gl-5 luokan 80w-90 hypoidiöljyt. Nyt sattuisi olemaan tallissa 75w-90 hypoidiöljyä, täyttää luokat gl-4/5. Tohtiiko laittaa?
HDJ80 tunkki on jämähtänyt ala-asentoon. Se ei liiku veivillä kiertämällä mihinkään. Mikä tuollaisen tunkin toimintaperiaate on?
Onko tietoa, miten tuon voisi elvyttää?
Ei nyt sama, mutta toimintaperiaate kyllä lie: https://forum.ih8mud.com/threads/oem-bottle-jack-restoration.797567/
Pelkällä naftakylvyllä joskus moisen sain toimivaksi ihan purkamati. Ei siis tuo kuvasi mallinen, eikä linkinkään, vaan jotain siltä väliltä. Tojon kuitenkin.
Tuo linkin takainen sen verta pramean oloinen, että beduiini kaivaa sen varmaan dyynien keskellä LC rontista illaksi telttaansa lampunjalaksi... :)
Edit: Kokeilitko muuten avata tuota "sylinterin" yläosaa ensin aavistuksen?
Yhtä luuta kaikki, ei liiku, ei kierry. Seuraavaksi, sisään crc, diesel tms ainetta muutamaksi päiväksi.
Hessu888
14.04.2024, 18:31
Ai ei kierry se korkkiosa eikä nouse jos veivaa? Upota kokonaan dieseliin kuten neuvottiin
Oliko se niin HDJ80:ssa että kun kiertää pumpun ruuvia kiinni = syöttö lisääntyy ja avaa ruuvia = syöttö vähenee?
Hiukan selvennystä jos epäselva kysymys - Eli pumpun kuvun päällä oleva mutteri (12mm) jonka sisällä on pieni kuusiokolopultti, siitä on kyse.
Tämmöiset kasikympit itellä.
Ruskea -90 ollut jo jonkun vuoden. Korotus laitettu 3" etu 2" taka, 35" pyörät. Kk laakerit vaihdoin kans. Nyt tallissa ruosteiden korjauksessa ja vähän jäänyt keskenkin. Joltaki jos löytyis ehjä takaakseliputki niin sais eteenpäin.
Piti sitten hakea toinen -90 vm kun sattui lähelle sopivasti. Siinä oli samat ruostekorjaukset jo tehtynä ja kk laakerit vasta vaihettu. Jokin näissä kiehtoo.. :D