Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.01.2017, 16:24
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.776
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 Näytä viesti
Ilmaisia hevosia löytyy kyllä pienellä säätämisellä ja kulutuskin tippuu automaattisesti,
kun konetta ei tarvii enää kiusata ylipitkillä kiihdytyksillä. Pirteämpi kone menee jatkossa ihan pintakaasulla ja sitäkautta kulutuskin vähenee.
Kerroppa meille "tyhmille" juurtajaksain miten saat tällaisen yhtälön aikaan?

Ajatellaan vaikka nyt topicin alottajan hiacea ihan teoriatasolla, hiace vaatii edetäkseen 80kmh vauhdilla jonkun tietyn hevosvoimamäärän koneesta. Sanotaan nyt vaikka 40hv konetehoa, joka taas toteutuu esim. 25mm3 ruiskutuksella/1000 työtahtia/sylinteri.

Syöttöjen ruuvauksen jälkeenkö sama auto ei tarvi saman 80kmh nopeuden ylläpitämiseen sitä neljääkymmentähevosvoimaa?

Minun vastaus on että kyllä vaatii.
Pelkällä syötönsäädöllä (kuten aloittaja kertoi) jos ja kun ruiskutusennakkoa ei muuteta, kulutus ei tipu mihinkään.
Teoriatasolla pientä parannusta voi tapahtua, JOS ruiskutusennakkoa säädetään samalla aikaisemmalle (aloittajan mukaan ei tarvi)
Mitä aikaisemmalle mennään sen lähempänä on mäntä/etukammiotuho.
Toinen konsti on vaihtaa pumppuun suurempi nestepää jolla saadaan samalla 25mm3/1000työtahtia/sylinteri syöttömäärällä ruiskutushetki lyhyemmäksi = hieman nopeampi palaminen= hitusen parempi hyötysuhde käyntiäänen kärsiessä

Toki auto kiihtyy paremmin kuin vakiona (suuremmalla polttoaineen kulutuksella tosin)
Ja kaasupoljinta ei tarvi tasanopeudessa pitää niin syvällä mutta ruiskutusmäärä/sylinteri on sama jos ajonopeus on sama.
Huipputeho toki kasvaa syötönlisäämisellä, kulutuksen kustannuksella.
Täydellä syötöllä (Syöttömäärä säädetty isolle ja kaasu pohjassa) jakajapumpun rakenteesta johtuen myös ruiskutuksen aloitushetki hieman aikaistuu ja lopetus menee myöhäselle = savua ja turhaa lämpökuormaa koneelle.


En tiiä, voin olla väärässäkin...


Viimeksi muokannut Mika_T : 19.01.2017 16:36
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.01.2017, 18:08
PH75 PH75 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Utajärvi
Viestit: 677
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Kerroppa meille "tyhmille" juurtajaksain miten saat tällaisen yhtälön aikaan?

Ajatellaan vaikka nyt topicin alottajan hiacea ihan teoriatasolla, hiace vaatii edetäkseen 80kmh vauhdilla jonkun tietyn hevosvoimamäärän koneesta. Sanotaan nyt vaikka 40hv konetehoa, joka taas toteutuu esim. 25mm3 ruiskutuksella/1000 työtahtia/sylinteri.

Syöttöjen ruuvauksen jälkeenkö sama auto ei tarvi saman 80kmh nopeuden ylläpitämiseen sitä neljääkymmentähevosvoimaa?

Minun vastaus on että kyllä vaatii.
Pelkällä syötönsäädöllä (kuten aloittaja kertoi) jos ja kun ruiskutusennakkoa ei muuteta, kulutus ei tipu mihinkään.
Teoriatasolla pientä parannusta voi tapahtua, JOS ruiskutusennakkoa säädetään samalla aikaisemmalle (aloittajan mukaan ei tarvi)
Mitä aikaisemmalle mennään sen lähempänä on mäntä/etukammiotuho.
Toinen konsti on vaihtaa pumppuun suurempi nestepää jolla saadaan samalla 25mm3/1000työtahtia/sylinteri syöttömäärällä ruiskutushetki lyhyemmäksi = hieman nopeampi palaminen= hitusen parempi hyötysuhde käyntiäänen kärsiessä

Toki auto kiihtyy paremmin kuin vakiona (suuremmalla polttoaineen kulutuksella tosin)
Ja kaasupoljinta ei tarvi tasanopeudessa pitää niin syvällä mutta ruiskutusmäärä/sylinteri on sama jos ajonopeus on sama.
Huipputeho toki kasvaa syötönlisäämisellä, kulutuksen kustannuksella.
Täydellä syötöllä (Syöttömäärä säädetty isolle ja kaasu pohjassa) jakajapumpun rakenteesta johtuen myös ruiskutuksen aloitushetki hieman aikaistuu ja lopetus menee myöhäselle = savua ja turhaa lämpökuormaa koneelle.


En tiiä, voin olla väärässäkin...
Eikös se Kartse1 kirjoittanut jo aiemmin mistä ne ilmaiset hevosvoimat saa:"Myös sitä ahdonalaista syöttöä ja tarvittaessa myös pumpun ENNAKKOA pitää ja kannattaakin säätää,
jotta saadaan paras potku irti koneesta.
100hv:n koneesta saa helposti ruuvaamalla väh. 30% lisää vakiokamoilla ja se jo tuntuu ajo-omituisuuksissa"

Eli ne ennakot taitaa olla se taikasana tässä, kun ovat dieseleissä saastenormien takia pahasti myöhäisellä typenoksidien(NOx) takia jo tuolta -90-luvun puolivälin paikkeilta alkaen. Siihenhän ennakon aikaistamiseen esim. juuri tämä vw:n päästö/kulutushuijauskin pääosin perustui.

Viimeksi muokannut PH75 : 19.01.2017 18:19
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.01.2017, 18:38
make764:n Avatar
make764 make764 ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 07.02.10
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 575
Perusasetus

Niin moottori on 2L-T
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.01.2017, 22:03
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Oikein hyviä ja järkeenkäypäsiä pohdintoja. Nyt ollaan sillä suunnalla keskustelua, että on ratkaisun avaimet käsillä...

Pitää myös muistaa, että säätöjen ohella lisääntyy myös oleellisesti koneen vääntö.
Lisääntyneen väännön ansiosta on juurikin mahdollista se, että auto kiihtyy vaivatta marssivauhtiin ja pitää vauhtinsa ihan kiusaamatta, säästöliekillä ja pintakaasulla.

Kokonaisuus ratkaisee tuossakin säätämisasiassa. Kannattaa perehtyä asiaan syvällisemmin, niin pysyy ne koneet ja varsinkin se kansi kunnossa.
Kannen saa grillattua rikki ihan muutaman tunnin aikana, jos ei tiedä mitä on säätelemässä, eikä seuraa ajon aikana tarpeellisista lisämittareista koneen käyttäytymistä.

Yksityiskohtaisia ohjeita jakajapumpun säätämiseen ja myös jatkovirittämiseen on netti pullollaan. Näitä on viritetty pirteämmiksi jo vuosikymmeniä tuolla maailmalla.
Myös tällä palstalla löytyy aika paljon ohjeita.
No on noita omia ja kaveripiirin kotteroita ruuvattu useita kymmeniä ihan hyvällä menestyksellä.

Itse en enää jaksa vaivautua vääntämään näiden todellisesta elämästä itsensä ulos opiskelleiden "Sippilöiden" kanssa, kun keskustelu on yleensä tätä tasoa:

Lainaus:
Jos tällainen säätö toimisi niin eiköhän se olisi jo tehtaalla tehty moottoriin valmiiksi.

Näin privana, olen koulutukseltani mäntämoottoritekniikan diplomi-insiööri ja uskoisin moottoreista jotain ymmärtäväni. Ei muuta, jatka sinä Hiacen ruuvaamista.
Omassa työhistoriassani olen törmännyt moniinkin itsensä yhteiskunnan varoilla ylikouluttautuneeseen ja ylimieliseen pässinpäähän, joten meikäläisen kärsivällisyys on noiden poliitikkoainesten osalta nollissa.
Käytännön elämässä kun on muutakin oleellista otettava huomioon, kuin pelkkiä teoreettisten kaavojen veivaamisia...

Loppuun vielä tarpeellinen rivistö hymiöitä...
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta...

Viimeksi muokannut Kartse1 : 19.01.2017 22:14
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.01.2017, 23:07
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.776
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 Näytä viesti

Pitää myös muistaa, että säätöjen ohella lisääntyy myös oleellisesti koneen vääntö.
Lisääntyneen väännön ansiosta on juurikin mahdollista se, että auto kiihtyy vaivatta marssivauhtiin ja pitää vauhtinsa ihan kiusaamatta, säästöliekillä ja pintakaasulla.

No kerro kuitenkin että mistä se lisääntynyt vääntö tulee jos poltettua polttoainemäärä ei nosteta (kulutus ei suurene)
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.01.2017, 12:38
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Privana tullut senverran positiivista palautetta kommentoinneistani, että jatketaan nyt sitten tätä samaa linjaa...

Live-elämässä nyt vähän kiirusta, kun pitää noita hirsihuvilan tukkipuita käydä kaatelemassa ja toi 10kk:n ikäinen kkk:n penikka vaatii kanssa muutaman tunnin joka päivä.
Saatan tässä intoutua laittamaan ainakin noita aiemmin keräiltyjä linkkejä kirjanmerkeistäni.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
No kerro kuitenkin että mistä se lisääntynyt vääntö tulee jos poltettua polttoainemäärä ei nosteta (kulutus ei suurene)
No oletkos se sinäkin jokin ihan vaan periaatteesta vänkäävä Diplomi-Idiootti?
Jos nyt lukisit uudestaan ihan ajatuksen kanssa tuon lainauksesi ensimmäisen virkkeen:
"Säätöjen". Tämä kun sisältää myös sen syötön ruuvaamisen...

Tehtaalta lähtiessään kaikki koneet on säädetty senverran laiskaksi, että ne kestäisivät edes sen takuuajan loppuun.
Viritysvaraa kyllä löytyy vehkeestä kuin vehkeestä. Ei niillä muuten sitä puoltamiljoonaa ajettaisi konetta avaamatta.
Alumiinikantiset koneet vaan on herkempiä halkaisemaan niitä kansiaan, joten ilman tarpeellisia lisämittareita ei kannata ottaa kaikkia tehoja irti.
Niitä mittareita pitää myös seurata ajon aikana, eikä vaan kuunnella täysillä jumputtavaa rokkia...

Omassa 1.6 TD Golffissa oli vakiona luokkaa 70hp konetehoa. Muutaman satasen osilla ja muutaman paivän rakentelulla & säätämisellä siitä penkitettiin yli 130hp renkailta.
Auto oli useamman vuoden ihan käyttiksenä, eikä ollut mitään murheita lämpöjen kanssa.
Kesäautona on ollut useampikin Audi 200 turbo, jossa on vakiona 165hp. Tähän viimeisimpään en tehnyt muuta kuin 3" putkiston, säädin ahtopaineet ja ruiskutuksen mieleisekseni.
Mittaustulos eturenkailta oli 240hp/340nm. Enempää ei ole tarvetta ottaa, ennenkuin uusin automaattilaatikkoon vahvemmat sisukalut.
Reserviä tässäkin koneessa on, kun vakiosisukalut kestää reilut 500hp...

Että on niissäkin rosentit kohillaan...
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Bosch VE-pumpun säätö? kippo86 Tekniikka & Jutustelu 8 18.11.2013 10:56
Hilux 2.4TD pumpun säätö karisa Tekniikka & Jutustelu 8 19.06.2013 07:46
BOSCH VE -pumpun ajoituksen säätö solihull Tekniikka & Jutustelu 21 25.02.2013 20:59
12-HT Pumpun säätö? tkomulainen Tekniikka & Jutustelu 29 29.08.2011 20:06
Lj-70 pumpun säätö jukos Tekniikka & Jutustelu 9 11.05.2009 22:58


Sivu luotu: 07:15 (GMT +2).