![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
![]() Mutta aika ruuvaaja oot jos 30% tulee helposti lisää ![]() ![]() ![]()
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Jos hiace vie 12l/100km ja syöttöä pyörittämällä kierroksen putoaa polttoaineen kulutus litran ja tehoa tulee huomattavasti lisää,Jos tämä pitäisi paikkansa sitä ruuvia pitää kiertää 7,kierrosta niin päästään 5l/100km ja voimaa on ettei kärryssäkään välttämättä tarvi olla akseleita.
|
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Olet selvästi huumormiehiä... ![]()
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta... ![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Olikos tuossa nyt 2L-TE kone? Mulla oli wanhassa hiacessa tuon koneen aikaisempi versio 2L-2 vapari. Laitoin itse siihen turbon kylkeen ja pumpusta syöttöä isommalle. Siitä irtosi hieman yli 110 hevosvoimaa, ja se tulos tuli ihan tehopenkissä, eikä persdynossa. Aika varmasti uudemmasta turbokoneen pumpusta saa vähintään samanverran soppaa. Sitä en osaa sanoa, että riittääkö alkuperäinen turbo mihin asti. Ainakin vanhemmissa malleissa käytettiin aika pientä turboa. Kulutus ei varmaan sinänsä moottorilla pelkällä syötönsäädöllä tipu, mutta ainakin vaparin turbottamisella sai pirusti vääntöä lisää jota hyödyntämällä voi saada kulutusta alas. Tosin käytännössä ajonopeudet nousi senverran, ettei säästöä tullu.
|
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ajatellaan vaikka nyt topicin alottajan hiacea ihan teoriatasolla, hiace vaatii edetäkseen 80kmh vauhdilla jonkun tietyn hevosvoimamäärän koneesta. Sanotaan nyt vaikka 40hv konetehoa, joka taas toteutuu esim. 25mm3 ruiskutuksella/1000 työtahtia/sylinteri. Syöttöjen ruuvauksen jälkeenkö sama auto ei tarvi saman 80kmh nopeuden ylläpitämiseen sitä neljääkymmentähevosvoimaa? Minun vastaus on että kyllä vaatii. Pelkällä syötönsäädöllä (kuten aloittaja kertoi) jos ja kun ruiskutusennakkoa ei muuteta, kulutus ei tipu mihinkään. Teoriatasolla pientä parannusta voi tapahtua, JOS ruiskutusennakkoa säädetään samalla aikaisemmalle (aloittajan mukaan ei tarvi) Mitä aikaisemmalle mennään sen lähempänä on mäntä/etukammiotuho. Toinen konsti on vaihtaa pumppuun suurempi nestepää jolla saadaan samalla 25mm3/1000työtahtia/sylinteri syöttömäärällä ruiskutushetki lyhyemmäksi = hieman nopeampi palaminen= hitusen parempi hyötysuhde käyntiäänen kärsiessä Toki auto kiihtyy paremmin kuin vakiona (suuremmalla polttoaineen kulutuksella tosin) Ja kaasupoljinta ei tarvi tasanopeudessa pitää niin syvällä mutta ruiskutusmäärä/sylinteri on sama jos ajonopeus on sama. Huipputeho toki kasvaa syötönlisäämisellä, kulutuksen kustannuksella. Täydellä syötöllä (Syöttömäärä säädetty isolle ja kaasu pohjassa) jakajapumpun rakenteesta johtuen myös ruiskutuksen aloitushetki hieman aikaistuu ja lopetus menee myöhäselle = savua ja turhaa lämpökuormaa koneelle. En tiiä, voin olla väärässäkin... Viimeksi muokannut Mika_T : 19.01.2017 16:36 |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
jotta saadaan paras potku irti koneesta. 100hv:n koneesta saa helposti ruuvaamalla väh. 30% lisää vakiokamoilla ja se jo tuntuu ajo-omituisuuksissa" Eli ne ennakot taitaa olla se taikasana tässä, kun ovat dieseleissä saastenormien takia pahasti myöhäisellä typenoksidien(NOx) takia jo tuolta -90-luvun puolivälin paikkeilta alkaen. Siihenhän ennakon aikaistamiseen esim. juuri tämä vw:n päästö/kulutushuijauskin pääosin perustui. Viimeksi muokannut PH75 : 19.01.2017 18:19 |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Herran nimi on mainittu useassakin privassa. Mitään kehittävää kommenttia juippi ei saa aikaan. Keskittyy vaan toisten kommenttien irvistelemiseen. Kannattaa muuttaa toimintamallia vähän aikuismaisempaan suuntaan. Penikoilla on omat tsättinsä, jossa voi irvistellä miten lystää... ![]()
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta... ![]() |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Mut taispa ne faktat sinultaki loppua ku nyt keskityt kaikkeen muuhun kuin kyseieseen aiheeseen... ![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Tumpula Racing Team |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() Mut onneks täällä on kuitenki osaavia mutterinpyörittelijöitäki... ![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Tumpula Racing Team |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Ruiskutusennakkohan ei varsinkaan uudemmissa koneissa oo lähelläkään optimia tehdassäädöissä, typen oksidien takia sitä on yleensä jouduttu myöhästämään. Eli ennakkoo lisää ja syöttöä lisää niin vääntö ja teho paranee ja kulutuskin tippuu kun ei tarvii polkee niin syvään.
|
#14
|
|||
|
|||
![]()
No niin, siinä meillä nyt on koolla palstan Nuija ja Tosinuija...
![]() Ne pari muuta juippia vielä kun saapuvat viisaine kommentteineen, niin vakiopöljät on koossa... ![]() Kyllä noilla pitäisi olla rajoitetut oikeudet vain tuonne chitchätin puolelle. Että "aikuiset" ihmiset kehtaavatkin tehdä itsestään noin idiootteja. Näille kun pitäisi kädestä pitäen näyttää erikseen joka ruuvin säätö ja mitä se vaikuttaa. KVG. ![]() Noo, ei tuo minua häiritte. On senverran kilometrejä takana. Harmittaa vaan noiden puolesta, jotka oikeasti kaipaavat neuvoja. Meikällä on niin paljon muutakin puuhaa tässä eläkepäivien vieton ohessa. Kuten vaikka rapsutella tuota koiraa. Se ainakin osaa olla kiitollinen saamastaan huomiosta... ![]()
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta... ![]() |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Tumpula Racing Team |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Bosch VE-pumpun säätö? | kippo86 | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 18.11.2013 10:56 |
Hilux 2.4TD pumpun säätö | karisa | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 19.06.2013 07:46 |
BOSCH VE -pumpun ajoituksen säätö | solihull | Tekniikka & Jutustelu | 21 | 25.02.2013 20:59 |
12-HT Pumpun säätö? | tkomulainen | Tekniikka & Jutustelu | 29 | 29.08.2011 20:06 |
Lj-70 pumpun säätö | jukos | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 11.05.2009 22:58 |