Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Hiace 4x4 pumpun säätö kokemuksia (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=148670)

make764 16.01.2017 22:45

Hiace 4x4 pumpun säätö kokemuksia
 
Kyseessä vm.2000 TD neliveto hiace aj, n.360tkm.
Katselin että on säätämutteri melko paskassa paikassa kun ei meinaa millään nähdä saatika päästä käsiksi.Peilillä just näki.
Onko kokemiksia säädöistä ja kannattaako tehä ja paljon ruuvataan?

Jostain luin,että yks kierros (olikohan kiinni vai auki?), että kulutus tippui ja meno parani.

Heguli 17.01.2017 05:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja make764 (Viesti 1332822)
Jostain luin,että yks kierros (olikohan kiinni vai auki?), että kulutus tippui ja meno parani.

Jos tällainen säätö toimisi niin eiköhän se olisi jo tehtaalla tehty moottoriin valmiiksi.

make764 17.01.2017 16:29

Nokun vain ei ole. On näitä säädetty jo ennen kuin moni on syntynyt:)
Toyotahan on tuttu "ali"tehoisista autoista. Varaa olis mutta kun rahkeita ei.

Mika_T 17.01.2017 16:32

No ei se kulutus todellakaan tipu pelkällä syötönsäädöllä... Ihan huuhaata.

Tuossa on tyhmä mekaaninen jakajapumppu niin ei sille sellaisia taikoja voi tehdä kuten uudempiin ohjelmallisesti.

make764 17.01.2017 17:39

No joku väittää kun kiertää 1 kroksen niin 1L/100 tippuu kulutus ja veto paranee.
Itellä ei kokemusta?

jmk 17.01.2017 19:42

Joo kiinnostaa kyllä kuulla että miten saa hiacen kulutusta laskettua...vastaava auto niin 12 satasella ajaa sit hiljaa tai kovaa tai ei sillä nyt niin kovaa pääse...

Heguli 18.01.2017 19:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja make764 (Viesti 1332890)
No joku väittää kun kiertää 1 kroksen niin 1L/100 tippuu kulutus ja veto paranee.
Itellä ei kokemusta?

Näitä ammattilaisten "tositarinoita" on maailma pullollaan......

Kartse1 18.01.2017 23:06

Nojoo... Älä välitä näistä luonnevikaisista apinoista.
Joka paikkaan tungetaan vain sitä omaa pessimististä tietämättömyyttä,
kun ei mistään oikeasti tiedetä mitään... :p

Useampaakin "tyhmää" jakajapumppua ja muitakin TD:n säätöjä vuosikymmeniä ruuvanneena,
tiedän kokemuksesta kertoa, että olet oikeilla jäljillä.
Ilmaisia hevosia löytyy kyllä pienellä säätämisellä ja kulutuskin tippuu automaattisesti,
kun konetta ei tarvii enää kiusata ylipitkillä kiihdytyksillä. Pirteämpi kone menee jatkossa ihan pintakaasulla ja sitäkautta kulutuskin vähenee.

Pitää vaan tietää, että mitä ruuvaa ja mihinpäin... :D
Myös sitä ahdonalaista syöttöä ja tarvittaessa myös pumpun ennakkoa pitää ja kannattaakin säätää,
jotta saadaan paras potku irti koneesta.
100hv:n koneesta saa helposti ruuvaamalla väh. 30% lisää vakiokamoilla ja se jo tuntuu ajo-omituisuuksissa.

Netti on pullollaan ohjeita. Löytyy jopa suomeksi, myös tältä palstalta, kun vaan viitsii etsiä.
Muutama öykkäri pilannut tämänkin foorumin, niin en ite viitsi enää kirjoitella mitään yksityiskohtaisia ohjeita... :p

2,4TD 19.01.2017 06:03

Ohhoh, säätäjägurua kaivataan tännekkin. Pikkuisen on on roplattu, ihan ammattipajan kautta tuota omaa pumppua ja turbokin vaihdettu.
Mitään mahdottomia hp määriä ei ole haettu, pirteämpi kuin orkkis mutta kulutus ei ole kyllä pudonnut.
Noilla se kulutus on lähempänä 11l / 100km ja jos 4-veto pällä kovin ajaa tai survoo menemään niin lisääntyy ja joo olen ajanut kapeilla renkailla nätissä matka-ajossa 80km /h 9l kohdille pienemmillään.

HV 19.01.2017 07:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 (Viesti 1333089)
100hv:n koneesta saa helposti ruuvaamalla väh. 30% lisää vakiokamoilla

:D perustuuko tämä väittämä ihan persdynoon vai löytyykö väittämälle ihan faktaa ?
Mutta aika ruuvaaja oot jos 30% tulee helposti lisää :D:D:D

savustin 19.01.2017 07:25

Jos hiace vie 12l/100km ja syöttöä pyörittämällä kierroksen putoaa polttoaineen kulutus litran ja tehoa tulee huomattavasti lisää,Jos tämä pitäisi paikkansa sitä ruuvia pitää kiertää 7,kierrosta niin päästään 5l/100km ja voimaa on ettei kärryssäkään välttämättä tarvi olla akseleita.

Kartse1 19.01.2017 07:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja savustin (Viesti 1333103)
Jos hiace vie 12l/100km ja syöttöä pyörittämällä kierroksen putoaa polttoaineen kulutus litran ja tehoa tulee huomattavasti lisää,Jos tämä pitäisi paikkansa sitä ruuvia pitää kiertää 7,kierrosta niin päästään 5l/100km ja voimaa on ettei kärryssäkään välttämättä tarvi olla akseleita.

Jotain sinne suuntaan, niin hyvä tulee.
Olet selvästi huumormiehiä... :p

savustin 19.01.2017 10:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 (Viesti 1333104)
Jotain sinne suuntaan, niin hyvä tulee.
Olet selvästi huumormiehiä... :p

Huomasin että sinulla on mustavyö,Olemmekohan jotain sukua kun mulla on musta pipo pitkänmatkan painissa:D

Ippe69 19.01.2017 12:23

Olikos tuossa nyt 2L-TE kone? Mulla oli wanhassa hiacessa tuon koneen aikaisempi versio 2L-2 vapari. Laitoin itse siihen turbon kylkeen ja pumpusta syöttöä isommalle. Siitä irtosi hieman yli 110 hevosvoimaa, ja se tulos tuli ihan tehopenkissä, eikä persdynossa. Aika varmasti uudemmasta turbokoneen pumpusta saa vähintään samanverran soppaa. Sitä en osaa sanoa, että riittääkö alkuperäinen turbo mihin asti. Ainakin vanhemmissa malleissa käytettiin aika pientä turboa. Kulutus ei varmaan sinänsä moottorilla pelkällä syötönsäädöllä tipu, mutta ainakin vaparin turbottamisella sai pirusti vääntöä lisää jota hyödyntämällä voi saada kulutusta alas. Tosin käytännössä ajonopeudet nousi senverran, ettei säästöä tullu.

Mika_T 19.01.2017 16:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 (Viesti 1333089)
Ilmaisia hevosia löytyy kyllä pienellä säätämisellä ja kulutuskin tippuu automaattisesti,
kun konetta ei tarvii enää kiusata ylipitkillä kiihdytyksillä. Pirteämpi kone menee jatkossa ihan pintakaasulla ja sitäkautta kulutuskin vähenee.

Kerroppa meille "tyhmille" juurtajaksain miten saat tällaisen yhtälön aikaan?

Ajatellaan vaikka nyt topicin alottajan hiacea ihan teoriatasolla, hiace vaatii edetäkseen 80kmh vauhdilla jonkun tietyn hevosvoimamäärän koneesta. Sanotaan nyt vaikka 40hv konetehoa, joka taas toteutuu esim. 25mm3 ruiskutuksella/1000 työtahtia/sylinteri.

Syöttöjen ruuvauksen jälkeenkö sama auto ei tarvi saman 80kmh nopeuden ylläpitämiseen sitä neljääkymmentähevosvoimaa?

Minun vastaus on että kyllä vaatii.
Pelkällä syötönsäädöllä (kuten aloittaja kertoi) jos ja kun ruiskutusennakkoa ei muuteta, kulutus ei tipu mihinkään.
Teoriatasolla pientä parannusta voi tapahtua, JOS ruiskutusennakkoa säädetään samalla aikaisemmalle (aloittajan mukaan ei tarvi)
Mitä aikaisemmalle mennään sen lähempänä on mäntä/etukammiotuho.
Toinen konsti on vaihtaa pumppuun suurempi nestepää jolla saadaan samalla 25mm3/1000työtahtia/sylinteri syöttömäärällä ruiskutushetki lyhyemmäksi = hieman nopeampi palaminen= hitusen parempi hyötysuhde käyntiäänen kärsiessä

Toki auto kiihtyy paremmin kuin vakiona (suuremmalla polttoaineen kulutuksella tosin)
Ja kaasupoljinta ei tarvi tasanopeudessa pitää niin syvällä mutta ruiskutusmäärä/sylinteri on sama jos ajonopeus on sama.
Huipputeho toki kasvaa syötönlisäämisellä, kulutuksen kustannuksella.
Täydellä syötöllä (Syöttömäärä säädetty isolle ja kaasu pohjassa) jakajapumpun rakenteesta johtuen myös ruiskutuksen aloitushetki hieman aikaistuu ja lopetus menee myöhäselle = savua ja turhaa lämpökuormaa koneelle.


En tiiä, voin olla väärässäkin...

PH75 19.01.2017 18:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1333160)
Kerroppa meille "tyhmille" juurtajaksain miten saat tällaisen yhtälön aikaan?

Ajatellaan vaikka nyt topicin alottajan hiacea ihan teoriatasolla, hiace vaatii edetäkseen 80kmh vauhdilla jonkun tietyn hevosvoimamäärän koneesta. Sanotaan nyt vaikka 40hv konetehoa, joka taas toteutuu esim. 25mm3 ruiskutuksella/1000 työtahtia/sylinteri.

Syöttöjen ruuvauksen jälkeenkö sama auto ei tarvi saman 80kmh nopeuden ylläpitämiseen sitä neljääkymmentähevosvoimaa?

Minun vastaus on että kyllä vaatii.
Pelkällä syötönsäädöllä (kuten aloittaja kertoi) jos ja kun ruiskutusennakkoa ei muuteta, kulutus ei tipu mihinkään.
Teoriatasolla pientä parannusta voi tapahtua, JOS ruiskutusennakkoa säädetään samalla aikaisemmalle (aloittajan mukaan ei tarvi)
Mitä aikaisemmalle mennään sen lähempänä on mäntä/etukammiotuho.
Toinen konsti on vaihtaa pumppuun suurempi nestepää jolla saadaan samalla 25mm3/1000työtahtia/sylinteri syöttömäärällä ruiskutushetki lyhyemmäksi = hieman nopeampi palaminen= hitusen parempi hyötysuhde käyntiäänen kärsiessä

Toki auto kiihtyy paremmin kuin vakiona (suuremmalla polttoaineen kulutuksella tosin)
Ja kaasupoljinta ei tarvi tasanopeudessa pitää niin syvällä mutta ruiskutusmäärä/sylinteri on sama jos ajonopeus on sama.
Huipputeho toki kasvaa syötönlisäämisellä, kulutuksen kustannuksella.
Täydellä syötöllä (Syöttömäärä säädetty isolle ja kaasu pohjassa) jakajapumpun rakenteesta johtuen myös ruiskutuksen aloitushetki hieman aikaistuu ja lopetus menee myöhäselle = savua ja turhaa lämpökuormaa koneelle.


En tiiä, voin olla väärässäkin...

Eikös se Kartse1 kirjoittanut jo aiemmin mistä ne ilmaiset hevosvoimat saa:"Myös sitä ahdonalaista syöttöä ja tarvittaessa myös pumpun ENNAKKOA pitää ja kannattaakin säätää,
jotta saadaan paras potku irti koneesta.
100hv:n koneesta saa helposti ruuvaamalla väh. 30% lisää vakiokamoilla ja se jo tuntuu ajo-omituisuuksissa"

Eli ne ennakot taitaa olla se taikasana tässä, kun ovat dieseleissä saastenormien takia pahasti myöhäisellä typenoksidien(NOx) takia jo tuolta -90-luvun puolivälin paikkeilta alkaen. Siihenhän ennakon aikaistamiseen esim. juuri tämä vw:n päästö/kulutushuijauskin pääosin perustui.

make764 19.01.2017 18:38

Niin moottori on 2L-T

Kartse1 19.01.2017 22:03

Oikein hyviä ja järkeenkäypäsiä pohdintoja. Nyt ollaan sillä suunnalla keskustelua, että on ratkaisun avaimet käsillä... :p

Pitää myös muistaa, että säätöjen ohella lisääntyy myös oleellisesti koneen vääntö.
Lisääntyneen väännön ansiosta on juurikin mahdollista se, että auto kiihtyy vaivatta marssivauhtiin ja pitää vauhtinsa ihan kiusaamatta, säästöliekillä ja pintakaasulla.

Kokonaisuus ratkaisee tuossakin säätämisasiassa. Kannattaa perehtyä asiaan syvällisemmin, niin pysyy ne koneet ja varsinkin se kansi kunnossa.
Kannen saa grillattua rikki ihan muutaman tunnin aikana, jos ei tiedä mitä on säätelemässä, eikä seuraa ajon aikana tarpeellisista lisämittareista koneen käyttäytymistä.

Yksityiskohtaisia ohjeita jakajapumpun säätämiseen ja myös jatkovirittämiseen on netti pullollaan. Näitä on viritetty pirteämmiksi jo vuosikymmeniä tuolla maailmalla.
Myös tällä palstalla löytyy aika paljon ohjeita.
No on noita omia ja kaveripiirin kotteroita ruuvattu useita kymmeniä ihan hyvällä menestyksellä.

Itse en enää jaksa vaivautua vääntämään näiden todellisesta elämästä itsensä ulos opiskelleiden "Sippilöiden" kanssa, kun keskustelu on yleensä tätä tasoa:

Lainaus:

Jos tällainen säätö toimisi niin eiköhän se olisi jo tehtaalla tehty moottoriin valmiiksi.

Näin privana, olen koulutukseltani mäntämoottoritekniikan diplomi-insiööri ja uskoisin moottoreista jotain ymmärtäväni. Ei muuta, jatka sinä Hiacen ruuvaamista.
Omassa työhistoriassani olen törmännyt moniinkin itsensä yhteiskunnan varoilla ylikouluttautuneeseen ja ylimieliseen pässinpäähän, joten meikäläisen kärsivällisyys on noiden poliitikkoainesten osalta nollissa.
Käytännön elämässä kun on muutakin oleellista otettava huomioon, kuin pelkkiä teoreettisten kaavojen veivaamisia... :p

Loppuun vielä tarpeellinen rivistö hymiöitä... :D

Mika_T 19.01.2017 23:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 (Viesti 1333233)

Pitää myös muistaa, että säätöjen ohella lisääntyy myös oleellisesti koneen vääntö.
Lisääntyneen väännön ansiosta on juurikin mahdollista se, että auto kiihtyy vaivatta marssivauhtiin ja pitää vauhtinsa ihan kiusaamatta, säästöliekillä ja pintakaasulla.


No kerro kuitenkin että mistä se lisääntynyt vääntö tulee jos poltettua polttoainemäärä ei nosteta (kulutus ei suurene)

Kartse1 20.01.2017 12:38

Privana tullut senverran positiivista palautetta kommentoinneistani, että jatketaan nyt sitten tätä samaa linjaa... :D

Live-elämässä nyt vähän kiirusta, kun pitää noita hirsihuvilan tukkipuita käydä kaatelemassa ja toi 10kk:n ikäinen kkk:n penikka vaatii kanssa muutaman tunnin joka päivä.
Saatan tässä intoutua laittamaan ainakin noita aiemmin keräiltyjä linkkejä kirjanmerkeistäni.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1333246)
No kerro kuitenkin että mistä se lisääntynyt vääntö tulee jos poltettua polttoainemäärä ei nosteta (kulutus ei suurene)

No oletkos se sinäkin jokin ihan vaan periaatteesta vänkäävä Diplomi-Idiootti?
Jos nyt lukisit uudestaan ihan ajatuksen kanssa tuon lainauksesi ensimmäisen virkkeen:
"Säätöjen". Tämä kun sisältää myös sen syötön ruuvaamisen... :p

Tehtaalta lähtiessään kaikki koneet on säädetty senverran laiskaksi, että ne kestäisivät edes sen takuuajan loppuun.
Viritysvaraa kyllä löytyy vehkeestä kuin vehkeestä. Ei niillä muuten sitä puoltamiljoonaa ajettaisi konetta avaamatta.
Alumiinikantiset koneet vaan on herkempiä halkaisemaan niitä kansiaan, joten ilman tarpeellisia lisämittareita ei kannata ottaa kaikkia tehoja irti.
Niitä mittareita pitää myös seurata ajon aikana, eikä vaan kuunnella täysillä jumputtavaa rokkia... :p

Omassa 1.6 TD Golffissa oli vakiona luokkaa 70hp konetehoa. Muutaman satasen osilla ja muutaman paivän rakentelulla & säätämisellä siitä penkitettiin yli 130hp renkailta.
Auto oli useamman vuoden ihan käyttiksenä, eikä ollut mitään murheita lämpöjen kanssa.
Kesäautona on ollut useampikin Audi 200 turbo, jossa on vakiona 165hp. Tähän viimeisimpään en tehnyt muuta kuin 3" putkiston, säädin ahtopaineet ja ruiskutuksen mieleisekseni.
Mittaustulos eturenkailta oli 240hp/340nm. Enempää ei ole tarvetta ottaa, ennenkuin uusin automaattilaatikkoon vahvemmat sisukalut.
Reserviä tässäkin koneessa on, kun vakiosisukalut kestää reilut 500hp...:D

Että on niissäkin rosentit kohillaan... :cool:

Kartse1 20.01.2017 12:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HV (Viesti 1333100)
:D perustuuko tämä väittämä ihan persdynoon vai löytyykö väittämälle ihan faktaa ?
Mutta aika ruuvaaja oot jos 30% tulee helposti lisää :D:D:D

Mies se tulee räkänokastakin, muttei tyhjännaurajasta.
Herran nimi on mainittu useassakin privassa. Mitään kehittävää kommenttia juippi ei saa aikaan.
Keskittyy vaan toisten kommenttien irvistelemiseen. Kannattaa muuttaa toimintamallia vähän aikuismaisempaan suuntaan.
Penikoilla on omat tsättinsä, jossa voi irvistellä miten lystää... :p

HV 20.01.2017 13:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 (Viesti 1333287)
Mies se tulee räkänokastakin, muttei tyhjännaurajasta.
Herran nimi on mainittu useassakin privassa. Mitään kehittävää kommenttia juippi ei saa aikaan.
Keskittyy vaan toisten kommenttien irvistelemiseen. Kannattaa muuttaa toimintamallia vähän aikuismaisempaan suuntaan.
Penikoilla on omat tsättinsä, jossa voi irvistellä miten lystää... :p

No sittehän meitä on täällä kaks tyhjäntoimittajaa... :p

Mut taispa ne faktat sinultaki loppua ku nyt keskityt kaikkeen muuhun kuin kyseieseen aiheeseen... :D

Heguli 20.01.2017 13:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HV (Viesti 1333294)
No sittehän meitä on täällä kaks tyhjäntoimittajaa... :p

Mut taispa ne faktat sinultaki loppua ku nyt keskityt kaikkeen muuhun kuin kyseieseen aiheeseen... :D

Voin liittyä jonon jatkeeksi kolmanneksi :D Ei kun en voikaan, määhän oon yhteiskunnan varoilla ylikouluttautunut ylimielinen pässinpää ja lisäksi poliitikkoainesta omaava luonnevikainen apina.

HV 20.01.2017 13:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 1333301)
Voin liittyä jonon jatkeeksi kolmanneksi :D Ei kun en voikaan, määhän oon yhteiskunnan varoilla ylikouluttautunut ylimielinen pässinpää ja lisäksi poliitikkoainesta omaava luonnevikainen apina.

:D:D:D

Mut onneks täällä on kuitenki osaavia mutterinpyörittelijöitäki... :D

Heguli 20.01.2017 14:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HV (Viesti 1333302)
:D:D:D

Mut onneks täällä on kuitenki osaavia mutterinpyörittelijöitäki... :D

Niin tuntuu olevan joo, kyllä kohta saa Hiace kyytiä kunhan saadaan viritysohjeet tiskiin :)


Sivu luotu: 02:03 (GMT +2).