Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.11.2016, 10:54
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilhelm Maybach Näytä viesti
Ja nyt kun mietit sitä 450 kW tiehen siirtämistä, ymmärrät varmasti myös sen, että jos tallaat lusikan tiskiin keskellä tiukkaa kurvia, sulla auto lähtee lapasesta - siksi sanon, että kaasu avataan vasta suoralla - tarkoitan että 450 kW siirretään tiehen vasta kun ohjauspyörä on käännetty suoraan.
Njooh.. sinusta kannattaisi tulla rata-autosarjojen kuskien valmentaja, ne kun ei osaa ajaa mutkista koska avaavat kaasun jo kesken mutkan, tai parhaimmillaan menevät veto päällä koko mutkan läpi


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilhelm Maybach Näytä viesti
Jos saisin valita, yksikään rengas ei koskaan sudi. Tämä siksi, kun esim. takavetoisella lähtee jäisessä risteyksessä liikkeelle, nostaa kytkimen, niin vasen takarengas alkaa lyödä tyhjää, mutta auto ei juurikaan liiku.

Tuollainen tilanne nostaa turhaan vain kuskin verenpainetta, suunnattoman kiukun ja turhautumisen tunteen. Alkaa tehdä mieli kauas pois Suomen ankeasta talvesta. Jotenkin vain koen renkaan sutimisen epämiellyttävänä talviliukkaalla. Mielestäni sutiminen pitäisi jollain keinolla pystyä enneltaehkäisemään, eikä lähestyä tätä ajatuksella, että kaikki lähtee renkaan sutimisesta.
Niinnnoh, kannattaisi koittaa vaikka niitä luistonrajoitettuja taka- tai nelivetoja, joissa jokin mekaanien laite estää sen että vain yksi rengas ei pääse sutimaan. Esim. urheiluautoissa kovin tuttu kitkalukko tekee sen, että molemmat takarenkaat vetää, jolloin toinen takarengas pelkästään ei lähde sutimaan, vaan molemmat renkaat vetää ja pääsee paremmin liikkeelle.
Nelivedossa sen avoimen keskitasauspyörästön sijaan kun on visko, haldex, torsen tai muu vastaava luistonrajoitussysteemi, niin etu- ja takapää eivät pääse keskenään pyörimään holtittomasti, jolloin taas renkaiden sutiminen vähenee ja pääset paremmin eteenpäin. Ei tule päänsärkyä eikä kiukkua. Minulla ei näiden lukollisten nelivetojen kanssa ole koskaan huonossa kelissä tullut kiukkua eikä turhautumista, koska niillä pääsee eteenpäin. Huvitusta herättää lähinnä kaikki etuvetoisilla ajavat urpot, jotka epätoivoisesti koittaa päästä liukkaista risteyksistä liikkeelle


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilhelm Maybach Näytä viesti
Jos yrität luistattaa satoja kilowatteja mekaanista tehoa jossain viskokytkimessä, sulla visko ylikuumenee ja sieltä nousee savu jo alkumetreillä.
Mm. vanhemmat Lamborhginit käytti viskonelivetoa (VT- mallit = viscous traction). Ei toki olleet mitään tuhatheppaisia, mutta joka tapauksessa.
Ei se visko ihan salamana ylikuumene, koska se nimenomaan auttaa siinä että etu- ja takapää vetää samaa tahtia. Kun etupää tulee mukaan ja takarenkaat ei enää sudi, ei viskossa ole mitään "luistoa". Siinä hommassa menee yleensä sellainen alle sekunti, eli ei mitään ongelmaa..

Ajattele nyt oikeasti myös vähän!


Lainaus:
Et vain jaksa ajatella!!! Mieti.. Esim. Bugatti Chironissa on 1 103 kW tiehen siirrettävää. Jos sinulla on sielä välissä joku luistava viskokytkin, joka ottaa tuosta edes kolmanneksen, sulla visko kuumenee 634 kW teholla - voit varmasti ymmärtää, ettei visko ole kovin pitkäikäinen.
http://www.bugatti.com/chiron/
Lamborghini Aventadorissa on se ~700 hevosta, ja siinä on Haldex- kytkin. Bugatti Chironissa myös Haldex- kytkin. Ne molemmat on sähköohjattuja "luistavia" kytkentöjä. Sun varmaan täytyy mennä kertomaan niille insinööreille, ettei niitä voi käyttää kyseisissä autoissa

Toki Chironissa taitaa se etuvedon osa olla otettu hieman normista poikkeavalla tavalla, mutta joka tapauksessa luistava kytkentä sieltä löytyy. Varmaan ne avoimet nelivedot olisi sitten noissa superautoissakin parempia, kun kerran muut systeemit ei kestä ja hajoaa

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 24.11.2016 11:02
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.11.2016, 11:03
Wilhelm Maybach Wilhelm Maybach ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.11.16
Sijainti: Lahti
Viestit: 30
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Njooh.. sinusta kannattaisi tulla rata-autosarjojen kuskien valmentaja, ne kun ei osaa ajaa mutkista koska avaavat kaasun jo kesken mutkan, tai parhaimmillaan menevät veto päällä koko mutkan läpi




Niinnnoh, kannattaisi koittaa vaikka niitä luistonrajoitettuja taka- tai nelivetoja, joissa jokin mekaanien laite estää sen että vain yksi rengas ei pääse sutimaan. Esim. urheiluautoissa kovin tuttu kitkalukko tekee sen, että molemmat takarenkaat vetää, jolloin toinen takarengas pelkästään ei lähde sutimaan, vaan molemmat renkaat vetää ja pääsee paremmin liikkeelle.
Nelivedossa sen avoimen keskitasauspyörästön sijaan kun on visko, haldex, torsen tai muu vastaava luistonrajoitussysteemi, niin etu- ja takapää eivät pääse keskenään pyörimään holtittomasti, jolloin taas renkaiden sutiminen vähenee ja pääset paremmin eteenpäin. Ei tule päänsärkyä eikä kiukkua. Minulla ei näiden lukollisten nelivetojen kanssa ole koskaan huonossa kelissä tullut kiukkua eikä turhautumista, koska niillä pääsee eteenpäin. Huvitusta herättää lähinnä kaikki etuvetoisilla ajavat urpot, jotka epätoivoisesti koittaa päästä liukkaista risteyksistä liikkeelle




Mm. vanhemmat Laborginit käytti viskonelivetoa (VT- mallit = viscous traction). Ei toki olleet mitään tuhatheppaisia, mutta joka tapauksessa.
Ei se visko ihan salamana ylikuumene, koska se nimenomaan auttaa siinä että etu- ja takapää vetää samaa tahtia. Kun etupää tulee mukaan ja takarenkaat ei enää sudi, ei viskossa ole mitään "luistoa". Siinä hommassa menee yleensä sellainen alle sekunti, eli ei mitään ongelmaa..

Ajattele nyt oikeasti myös vähän!




Lamborghini Aventadorissa on se ~700 hevosta, ja siinä on Haldex- kytkin. Bugatti Chironissa myös Haldex- kytkin. Ne molemmat on sähköohjattuja "luistavia" kytkentöjä. Sun varmaan täytyy mennä kertomaan niille insinööreille, ettei niitä voi käyttää kyseisissä autoissa

Toki Chironissa taitaa se etuvedon osa olla otettu hieman normista poikkeavalla tavalla, mutta joka tapauksessa luistava kytkentä sieltä löytyy. Varmaan ne avoimet nelivedot olisi sitten noissa superautoissakin parempia, kun kerran muut systeemit ei kestä ja hajoaa
Niin siksihän sinne on Haldex tuotu viskon tilalle, kun tehot ovat nousseet! En tunne juuri lainkaan tuon viskon toimintaa, mutta pointtina tässä olikin, ettei suurilla tehoilla voi vain luistattaa jotain kytkintä - mitä suurempi teho, sitä suurempi tilaus keskitasauspyörästölle.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.11.2016, 11:12
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilhelm Maybach Näytä viesti
Niin siksihän sinne on Haldex tuotu viskon tilalle, kun tehot ovat nousseet! En tunne juuri lainkaan tuon viskon toimintaa, mutta pointtina tässä olikin, ettei suurilla tehoilla voi vain luistattaa jotain kytkintä - mitä suurempi teho, sitä suurempi tilaus keskitasauspyörästölle.
Et ilmeisesti tunne myöskään Haldexin toimintaa, koska möläyttelet tuollaisia nerokkuuksia? Haldex on monilevykytkin, jota ohjataan sähköisesti niin että se antaa tieyn määrän vääntöä sinne missä sitä tarvitaan. Eli se on järjestelmä joka kytkinpakan luiston määrää ohjaamalla siirtää voimaa sinne missä tarvitaan. Jos pyörintänopeuseroa ei ole, ei ole luistoakaan. Jos on luistoa (ts. esim. takarenkaat sutii ja etupää otetaan mukaan), syntyy lämpöä ja kytkinpakat kuluu. Hassua, että kytkinpakkoihin ja luistoon perustuva järjestelmä on valittu niihin tehokkaimpiin superautoihin, jos se on kerran ihan paska.

Viskossa on iso kasa lamelleja, sekä lämmön mukaan viskositeettia vaihtava neste. Pyörintänopeuseron kasvaessa viskositeetti lisääntyy ja öljy "jähmettää" lamellien välistä pyörintänopeuseroa. Syntyy lämpöä, joka pidemmällä aikavälillä tuhoaa viskon nesteen ominaisuudet. Lamellit ei sinällään kulu mihinkään.

Torsenissa taas on kasa matoruuveja, jotka jakaa insinöörin suunnitteleman ja päättämän määrän mukaisesti tietyn väännön akseleiden välille (olkoon se sitten akselien tasauspyörästössä tai pitkittäin) ja pyrkii tasaamaan akseleiden välistä pyörintänopeuseroa. Siinäkin toki syntyy lämpöä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.11.2016, 11:14
Wilhelm Maybach Wilhelm Maybach ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.11.16
Sijainti: Lahti
Viestit: 30
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Niinnnoh, kannattaisi koittaa vaikka niitä luistonrajoitettuja taka- tai nelivetoja, joissa jokin mekaanien laite estää sen että vain yksi rengas ei pääse sutimaan. Esim. urheiluautoissa kovin tuttu kitkalukko tekee sen, että molemmat takarenkaat vetää, jolloin toinen takarengas pelkästään ei lähde sutimaan, vaan molemmat renkaat vetää ja pääsee paremmin liikkeelle.
Nelivedossa sen avoimen keskitasauspyörästön sijaan kun on visko, haldex, torsen tai muu vastaava luistonrajoitussysteemi, niin etu- ja takapää eivät pääse keskenään pyörimään holtittomasti, jolloin taas renkaiden sutiminen vähenee ja pääset paremmin eteenpäin. Ei tule päänsärkyä eikä kiukkua. Minulla ei näiden lukollisten nelivetojen kanssa ole koskaan huonossa kelissä tullut kiukkua eikä turhautumista, koska niillä pääsee eteenpäin. Huvitusta herättää lähinnä kaikki etuvetoisilla ajavat urpot, jotka epätoivoisesti koittaa päästä liukkaista risteyksistä liikkeelle
AMG S 63:ssä kun nimenomaan on se keskitasauspyörästön kitkalukko.

"Optimum traction is guaranteed by a multi-disc clutch with a locking effect of 50 Nm, which exploits the frictional connection potential of all four wheels to the full on snow and ice in particular."
http://www.mercedes-amg.com/s63.php?...rtrain_section

ja taas E 63 S:ssä on elektronisesti ohjattu tasauspyörästön lukko takana:

"The AMG rear-axle differential lock, which is electronically controlled on the Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+, comes into its own in dynamic cornering."
http://www.mercedes-amg.com/webspeci...g#e63/overview

Jotenkin houkuttelisi tuo keskitasauspyörästön lukko kuitenkin enemmän, koska painosta on se 55 % edessä ja siksi haluaisin talviliukkaalla vetoa mielluummin takaa eteen kuin esim. vasemmalta takarenkaalta oikealle takarenkaalle.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty 4Matic Mersu tth O/M/V Ajoneuvot 0 03.01.2014 22:09
Ostetaan BJ 4 Wheel Drive merkki rattimies O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 28.07.2009 08:33
4 Wheel Drive - Eksytys '08 juttua Jare Chit-Chat 10 08.04.2008 18:21
Suzuki Four Wheel Drive Techniques LaaLaa Linkit 11 02.01.2008 14:46
Improve Core System Performance (Win NT/2000/XP) Lars Software 0 06.05.2002 10:48


Sivu luotu: 20:37 (GMT +2).