Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.11.2016, 09:32
Wilhelm Maybach Wilhelm Maybach ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.11.16
Sijainti: Lahti
Viestit: 30
Perusasetus

AMG Performance 4MATIC+ all-wheel drive system


Ymmärsinkö oikein, että W212 auton keskitasauspyörästö on korvattu W213 autossa jakolaatikolla ja sähköisellä kytkimellä, joka kytkee tarvittaessa etuakselille vetoa?

"An electromechanically controlled coupling connects the permanently driven rear axle variably to the front axle."
https://www.mercedes-benz.com/en/mer...e-63-s-4matic/

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.11.2016, 10:39
Wilhelm Maybach Wilhelm Maybach ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.11.16
Sijainti: Lahti
Viestit: 30
Perusasetus

BMW xDrive


BMW xDrivessä ratkaisuhan on jotain tällaista:



josko Mercedes-Benz olisi lähtenyt BMN:n linjalle
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.11.2016, 13:08
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

Mistään mitään tiä mutta sanonpahan vaan että ihan paskoja molemmat
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.11.2016, 15:00
Wilhelm Maybach Wilhelm Maybach ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.11.16
Sijainti: Lahti
Viestit: 30
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HV Näytä viesti
Mistään mitään tiä mutta sanonpahan vaan että ihan paskoja molemmat
Nimenomaan samaa mieltä! Tänään asiaa jälleen kerran tutkin netistä ja löysin muistin virkistämiseksi jälleen, että Suomen talviolosuhteissa paras nelipyöräveto on AWD, eli täysin avoin keskitasauspyörästö.

Nyt toivonkin, että tämä uusi ja ihmeellinen AMG Performance 4MATIC+ jää E sarjaan, eikä sitä tulla koskaan näkemään S sarjassa. Pelottaa vain etukäteen, kun tulee 2018 Mercedes-Benz S-Class facelift, että mikä ratkaisu siinä on. Tuleeko tuo E:ssä jo nähty jakolaatikko vai säilyykö S sarjassa keskitasauspyörästö.

Melkein sanoisin, että jos S:stäkin poistetaan keskitasauspyörästö, unohdan nämä sedanit ja jatkossa sitten ihmettelen GLS:ää - siitä jos tulee vielä se pitkän akselivälin versio...

"It is important to note, however, that while 4WD helps you “go in the snow,” and may afford a bit of extra grip in low-traction situations over ice, it does little to aid a vehicle’s cornering abilities and virtually nothing for braking."

"All-wheel drive. Available in many passenger cars, virtually all car-based crossover sport-utility vehicles, a few truck-based SUVs and one minivan (the Toyota Sienna), AWD is similar to permanent four-wheel-drive, sending additional power to the front or rear wheels as necessary to maintain traction over wet or snowy roads. Those living in snowier and/or more remote areas will want to choose an AWD car, particularly if the alternative is a less traction-friendly rear-drive configuration."
http://www.forbes.com/sites/jimgorze.../#7d73dbd61285
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.11.2016, 15:39
petr:n Avatar
petr petr ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.01.04
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 1.282
Perusasetus

Ei oo kyllä kukaan moittinut ainakaan BMW:n ratkaisua minun korviin....suhteellisen tehokkaissa paketeissa saavat runtua ihan kuivallakin asfaltilla. Paljon enemmän kai noita on määrällisesti liikenteessä kuin mersun 4-matickkeja? Ja luultavasti molemmat häviää (ainakin... )määrissä subarun (visko) ja audin (pääosin torseni + haldexin eri variaatiot) nelivedoille...

ja nythän ei puhuta "maastureista" vaan yleiskäyttöisistä tai pääosin maantiellä käytettävistä käyttöautoista...?
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 21.11.2016, 15:52
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

Audithan muuttuu kans kokonaan johonki haldexi paskaan, no eipä noilla peruskäytös oo mitään merkitystä minkälainen on, ilmeisesti sillä joku gramman sadasosa saadaan päästöjä pois mutta lopputulemana päästöt kuitenki nousee kun noita vitun "kytkentäyksiköitä" tarvii alkaa painaan tehtaissa kahdessa vuorossa kun ne ei kestä...

Mutta voidaan silti laulaa kumbayaa, save the whales....
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 21.11.2016, 16:13
Wilhelm Maybach Wilhelm Maybach ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.11.16
Sijainti: Lahti
Viestit: 30
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja petr Näytä viesti
Ei oo kyllä kukaan moittinut ainakaan BMW:n ratkaisua minun korviin....suhteellisen tehokkaissa paketeissa saavat runtua ihan kuivallakin asfaltilla. Paljon enemmän kai noita on määrällisesti liikenteessä kuin mersun 4-matickkeja? Ja luultavasti molemmat häviää (ainakin... )määrissä subarun (visko) ja audin (pääosin torseni + haldexin eri variaatiot) nelivedoille...

ja nythän ei puhuta "maastureista" vaan yleiskäyttöisistä tai pääosin maantiellä käytettävistä käyttöautoista...?
BMW:n ratkaisu toimiikin vain silloin, kun halutaan 448 kW tiehen kuivalla asfaltilla suoraan ajettaessa.

Ajatellaan tilannetta että olet talvella jäisellä parkkipaikalla ja eturenkaat käännettynä. Tällöin BMW:n ratkaisu toimii 100 % takavetoisena:

"When parking, the system reacts to the need for high manoeuvrability at low speed by opening the clutch completely so the powertrain functions optimally."
http://www.bmw.com.cy/cy_rb/en/insig...icle=mm_xdrive

Saksassahan ei tule mitään ongelmaa - parkkipaikat kun eivät ole jäisiä. En kuitenkaan haluaisi pyöritellä "nelivetoista" autoa takavetoisena jäisellä parkkialueella. Tulisi olo, että olen maksanut turhasta ostaessani nelivetoisen auton.

Paras ratkaisuhan Suomen talvessa olisi keskitasauspyörästö, jonka saa tarvittaessa lukkoon.

"DYNAMIC SELECT provides up to six transmission modes: COMFORT, SLIPPERY, SPORT, INDIVIDUAL, OFF-ROAD for easy terrain and, with the optional Off-Road Engineering package, the OFF-ROAD+ mode. With this, the low-range gearbox and centre differential lock also intervene if necessary in order to ensure a high degree of driveability in demanding off-road terrain."
https://www.mercedes-benz.com/en/mer...ss-among-suvs/
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 21.11.2016, 22:13
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilhelm Maybach Näytä viesti
Nimenomaan samaa mieltä! Tänään asiaa jälleen kerran tutkin netistä ja löysin muistin virkistämiseksi jälleen, että Suomen talviolosuhteissa paras nelipyöräveto on AWD, eli täysin avoin keskitasauspyörästö.
No tuo nyt on ihan täyttä hevonpaskaa..

Täysin avoin keskitasauspyörästö on aivan yhtä paska ja turha keksintö kuin lukoton takaveto. Avoin tasauspyörästö paikasta riippumatta päästää voiman karkaamaan sinne missä on vähiten pitoa -> suomeksi sanottuna täysin lukoton neliveto on yhden renkaan ihme, ei siellä vedä yhtään enempää renkaita jos on sopivasti liukasta.

Paras neliveto Suomen olosuhteisiin on sellainen, jolla pääsee eteenpäin. Eli keskellä jonkin asteinen (mieluiten vaihteleva) lukitus, normaalisti selvästi takavetopainotteisena ja etupää mukaan heti kun alkaa takapyörät luistaa; voimanjako mieluiten niin että on tarvittaessa aina 50/50 eteen/taakse. Etuakseli joko avoin tai joku fiksusti toimiva "kevyt" lukko (esim. torsen), takana voi sitten olla kitkalukko, torsen, palalukko, tjsp.. millä taakse saa kunnon pidon. Tällöin vetäviä pyöriä on vähintään kolme, paremmissa tapauksissa neljä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 21.11.2016 22:17
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 22.11.2016, 09:01
Wilhelm Maybach Wilhelm Maybach ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.11.16
Sijainti: Lahti
Viestit: 30
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
No tuo nyt on ihan täyttä hevonpaskaa..

Täysin avoin keskitasauspyörästö on aivan yhtä paska ja turha keksintö kuin lukoton takaveto. Avoin tasauspyörästö paikasta riippumatta päästää voiman karkaamaan sinne missä on vähiten pitoa -> suomeksi sanottuna täysin lukoton neliveto on yhden renkaan ihme, ei siellä vedä yhtään enempää renkaita jos on sopivasti liukasta.

Paras neliveto Suomen olosuhteisiin on sellainen, jolla pääsee eteenpäin. Eli keskellä jonkin asteinen (mieluiten vaihteleva) lukitus, normaalisti selvästi takavetopainotteisena ja etupää mukaan heti kun alkaa takapyörät luistaa; voimanjako mieluiten niin että on tarvittaessa aina 50/50 eteen/taakse. Etuakseli joko avoin tai joku fiksusti toimiva "kevyt" lukko (esim. torsen), takana voi sitten olla kitkalukko, torsen, palalukko, tjsp.. millä taakse saa kunnon pidon. Tällöin vetäviä pyöriä on vähintään kolme, paremmissa tapauksissa neljä.
Tiedän kyllä, millaista Suomen talvessa on ajaa. Ajoin aikoinaan vuosia pitkiä työmatkoja takavetoisella autolla.

Käytännössä tilanne on sellainen, että kun jäätä on, jäällä on kaikki 4 pyörää ja kun on kuivaa, kuivaa on kaikkien pyörien alla. Suomen talvessa ei yksinkertaisesti tapahdu sitä, että joku renkaista olisi liukkaalla ja joku pitävällä.

Esimerkiksi tuo jäinen parkkipaikka - ensin sataa lunta ja räntää, sitten plussaa, koko parkkialue on märkä. Sitten tulee vähäksi aikaa pakkaset, koko parkkialue on peilijäässä.. Sen jälkeen tulee sitten plussaa ja vesisade. Suuri alue kovaa jäätä, jonka päällä ohut kerros vettä.

Silloinhan tärkeää on vain, että jokaiselle pyörälle tulee vetoa - ei niin väliä, kuinka paljon sitä tulee, kunhan sitä tulee. Jos sitten renkaat lähtee sutimaan, nehän voi sutia vaikka samaan aikaan - pitoa on vähemmän, mutta onhan sinulla edelleen se liukukitka - jotain edes.

Nyt olet BMW:n kanssa sielä jäisellä parkkialueella ja aina kääntäessä sinulla on käytössä vain takaveto. Maksoit kuitenkin nelivetoisesta autosta.

Mercedes-AMG 4MATIC tapauksessa taas avoin tasauspyörästö tuo JATKUVASTI vetoa kaikille pyörille - oli renkaat käännettynä kuinka paljon tahansa.

Toinen esimerkki on risteysalueelta. BMW:llä painat varovasti kaasua vasta sitten, kun auto on menossa suoraan. Mercedes 4MATIC tapauksessa voit painaa kaasun jo risteysalueella.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 22.11.2016, 10:57
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.518
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
No tuo nyt on ihan täyttä hevonpaskaa..

Täysin avoin keskitasauspyörästö on aivan yhtä paska ja turha keksintö kuin lukoton takaveto...
Mä ajelen blazerilla esim kulmakorven ajopäivänä n.95% keskilukko auki ja kuitenkin etenee ihan kohtuudella. Haluuks sä demoo miten ajetaan samat mestat lukottomalla takavedolla..?!

Oikeesti yks parhaista nelivedoista huonoihin oloihin, parkkisveivaukseen hangessa ja mietoon offailuunkin on Jeepin Quadra Drive II. Kuskin ei tarvii kytkee tai tehä mitään manööverejä vetotapaan liittyen, mut kaikki neljä vetää vaik ois rengasta ilmassa tai jäällä tms. Jämäkästi kulkee vaihtelevissa oloissa jatkuvan nelivedon ansiosta. On hyvä.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty 4Matic Mersu tth O/M/V Ajoneuvot 0 03.01.2014 22:09
Ostetaan BJ 4 Wheel Drive merkki rattimies O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 28.07.2009 08:33
4 Wheel Drive - Eksytys '08 juttua Jare Chit-Chat 10 08.04.2008 18:21
Suzuki Four Wheel Drive Techniques LaaLaa Linkit 11 02.01.2008 14:46
Improve Core System Performance (Win NT/2000/XP) Lars Software 0 06.05.2002 10:48


Sivu luotu: 22:00 (GMT +2).