![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Jos hiace vie 12l/100km ja syöttöä pyörittämällä kierroksen putoaa polttoaineen kulutus litran ja tehoa tulee huomattavasti lisää,Jos tämä pitäisi paikkansa sitä ruuvia pitää kiertää 7,kierrosta niin päästään 5l/100km ja voimaa on ettei kärryssäkään välttämättä tarvi olla akseleita.
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Olet selvästi huumormiehiä... ![]()
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta... ![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Olikos tuossa nyt 2L-TE kone? Mulla oli wanhassa hiacessa tuon koneen aikaisempi versio 2L-2 vapari. Laitoin itse siihen turbon kylkeen ja pumpusta syöttöä isommalle. Siitä irtosi hieman yli 110 hevosvoimaa, ja se tulos tuli ihan tehopenkissä, eikä persdynossa. Aika varmasti uudemmasta turbokoneen pumpusta saa vähintään samanverran soppaa. Sitä en osaa sanoa, että riittääkö alkuperäinen turbo mihin asti. Ainakin vanhemmissa malleissa käytettiin aika pientä turboa. Kulutus ei varmaan sinänsä moottorilla pelkällä syötönsäädöllä tipu, mutta ainakin vaparin turbottamisella sai pirusti vääntöä lisää jota hyödyntämällä voi saada kulutusta alas. Tosin käytännössä ajonopeudet nousi senverran, ettei säästöä tullu.
|
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ajatellaan vaikka nyt topicin alottajan hiacea ihan teoriatasolla, hiace vaatii edetäkseen 80kmh vauhdilla jonkun tietyn hevosvoimamäärän koneesta. Sanotaan nyt vaikka 40hv konetehoa, joka taas toteutuu esim. 25mm3 ruiskutuksella/1000 työtahtia/sylinteri. Syöttöjen ruuvauksen jälkeenkö sama auto ei tarvi saman 80kmh nopeuden ylläpitämiseen sitä neljääkymmentähevosvoimaa? Minun vastaus on että kyllä vaatii. Pelkällä syötönsäädöllä (kuten aloittaja kertoi) jos ja kun ruiskutusennakkoa ei muuteta, kulutus ei tipu mihinkään. Teoriatasolla pientä parannusta voi tapahtua, JOS ruiskutusennakkoa säädetään samalla aikaisemmalle (aloittajan mukaan ei tarvi) Mitä aikaisemmalle mennään sen lähempänä on mäntä/etukammiotuho. Toinen konsti on vaihtaa pumppuun suurempi nestepää jolla saadaan samalla 25mm3/1000työtahtia/sylinteri syöttömäärällä ruiskutushetki lyhyemmäksi = hieman nopeampi palaminen= hitusen parempi hyötysuhde käyntiäänen kärsiessä Toki auto kiihtyy paremmin kuin vakiona (suuremmalla polttoaineen kulutuksella tosin) Ja kaasupoljinta ei tarvi tasanopeudessa pitää niin syvällä mutta ruiskutusmäärä/sylinteri on sama jos ajonopeus on sama. Huipputeho toki kasvaa syötönlisäämisellä, kulutuksen kustannuksella. Täydellä syötöllä (Syöttömäärä säädetty isolle ja kaasu pohjassa) jakajapumpun rakenteesta johtuen myös ruiskutuksen aloitushetki hieman aikaistuu ja lopetus menee myöhäselle = savua ja turhaa lämpökuormaa koneelle. En tiiä, voin olla väärässäkin... Viimeksi muokannut Mika_T : 19.01.2017 16:36 |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
jotta saadaan paras potku irti koneesta. 100hv:n koneesta saa helposti ruuvaamalla väh. 30% lisää vakiokamoilla ja se jo tuntuu ajo-omituisuuksissa" Eli ne ennakot taitaa olla se taikasana tässä, kun ovat dieseleissä saastenormien takia pahasti myöhäisellä typenoksidien(NOx) takia jo tuolta -90-luvun puolivälin paikkeilta alkaen. Siihenhän ennakon aikaistamiseen esim. juuri tämä vw:n päästö/kulutushuijauskin pääosin perustui. Viimeksi muokannut PH75 : 19.01.2017 18:19 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Niin moottori on 2L-T
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Bosch VE-pumpun säätö? | kippo86 | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 18.11.2013 10:56 |
Hilux 2.4TD pumpun säätö | karisa | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 19.06.2013 07:46 |
BOSCH VE -pumpun ajoituksen säätö | solihull | Tekniikka & Jutustelu | 21 | 25.02.2013 20:59 |
12-HT Pumpun säätö? | tkomulainen | Tekniikka & Jutustelu | 29 | 29.08.2011 20:06 |
Lj-70 pumpun säätö | jukos | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 11.05.2009 22:58 |