Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.01.2017, 07:25
savustin savustin ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 11.04.12
Sijainti: kaukana
Viestit: 681
Perusasetus

Jos hiace vie 12l/100km ja syöttöä pyörittämällä kierroksen putoaa polttoaineen kulutus litran ja tehoa tulee huomattavasti lisää,Jos tämä pitäisi paikkansa sitä ruuvia pitää kiertää 7,kierrosta niin päästään 5l/100km ja voimaa on ettei kärryssäkään välttämättä tarvi olla akseleita.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.01.2017, 07:34
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja savustin Näytä viesti
Jos hiace vie 12l/100km ja syöttöä pyörittämällä kierroksen putoaa polttoaineen kulutus litran ja tehoa tulee huomattavasti lisää,Jos tämä pitäisi paikkansa sitä ruuvia pitää kiertää 7,kierrosta niin päästään 5l/100km ja voimaa on ettei kärryssäkään välttämättä tarvi olla akseleita.
Jotain sinne suuntaan, niin hyvä tulee.
Olet selvästi huumormiehiä...
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta...
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.01.2017, 10:02
savustin savustin ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 11.04.12
Sijainti: kaukana
Viestit: 681
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 Näytä viesti
Jotain sinne suuntaan, niin hyvä tulee.
Olet selvästi huumormiehiä...
Huomasin että sinulla on mustavyö,Olemmekohan jotain sukua kun mulla on musta pipo pitkänmatkan painissa
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.01.2017, 12:23
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Olikos tuossa nyt 2L-TE kone? Mulla oli wanhassa hiacessa tuon koneen aikaisempi versio 2L-2 vapari. Laitoin itse siihen turbon kylkeen ja pumpusta syöttöä isommalle. Siitä irtosi hieman yli 110 hevosvoimaa, ja se tulos tuli ihan tehopenkissä, eikä persdynossa. Aika varmasti uudemmasta turbokoneen pumpusta saa vähintään samanverran soppaa. Sitä en osaa sanoa, että riittääkö alkuperäinen turbo mihin asti. Ainakin vanhemmissa malleissa käytettiin aika pientä turboa. Kulutus ei varmaan sinänsä moottorilla pelkällä syötönsäädöllä tipu, mutta ainakin vaparin turbottamisella sai pirusti vääntöä lisää jota hyödyntämällä voi saada kulutusta alas. Tosin käytännössä ajonopeudet nousi senverran, ettei säästöä tullu.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.01.2017, 16:24
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.776
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 Näytä viesti
Ilmaisia hevosia löytyy kyllä pienellä säätämisellä ja kulutuskin tippuu automaattisesti,
kun konetta ei tarvii enää kiusata ylipitkillä kiihdytyksillä. Pirteämpi kone menee jatkossa ihan pintakaasulla ja sitäkautta kulutuskin vähenee.
Kerroppa meille "tyhmille" juurtajaksain miten saat tällaisen yhtälön aikaan?

Ajatellaan vaikka nyt topicin alottajan hiacea ihan teoriatasolla, hiace vaatii edetäkseen 80kmh vauhdilla jonkun tietyn hevosvoimamäärän koneesta. Sanotaan nyt vaikka 40hv konetehoa, joka taas toteutuu esim. 25mm3 ruiskutuksella/1000 työtahtia/sylinteri.

Syöttöjen ruuvauksen jälkeenkö sama auto ei tarvi saman 80kmh nopeuden ylläpitämiseen sitä neljääkymmentähevosvoimaa?

Minun vastaus on että kyllä vaatii.
Pelkällä syötönsäädöllä (kuten aloittaja kertoi) jos ja kun ruiskutusennakkoa ei muuteta, kulutus ei tipu mihinkään.
Teoriatasolla pientä parannusta voi tapahtua, JOS ruiskutusennakkoa säädetään samalla aikaisemmalle (aloittajan mukaan ei tarvi)
Mitä aikaisemmalle mennään sen lähempänä on mäntä/etukammiotuho.
Toinen konsti on vaihtaa pumppuun suurempi nestepää jolla saadaan samalla 25mm3/1000työtahtia/sylinteri syöttömäärällä ruiskutushetki lyhyemmäksi = hieman nopeampi palaminen= hitusen parempi hyötysuhde käyntiäänen kärsiessä

Toki auto kiihtyy paremmin kuin vakiona (suuremmalla polttoaineen kulutuksella tosin)
Ja kaasupoljinta ei tarvi tasanopeudessa pitää niin syvällä mutta ruiskutusmäärä/sylinteri on sama jos ajonopeus on sama.
Huipputeho toki kasvaa syötönlisäämisellä, kulutuksen kustannuksella.
Täydellä syötöllä (Syöttömäärä säädetty isolle ja kaasu pohjassa) jakajapumpun rakenteesta johtuen myös ruiskutuksen aloitushetki hieman aikaistuu ja lopetus menee myöhäselle = savua ja turhaa lämpökuormaa koneelle.


En tiiä, voin olla väärässäkin...

Viimeksi muokannut Mika_T : 19.01.2017 16:36
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.01.2017, 18:08
PH75 PH75 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Utajärvi
Viestit: 677
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Kerroppa meille "tyhmille" juurtajaksain miten saat tällaisen yhtälön aikaan?

Ajatellaan vaikka nyt topicin alottajan hiacea ihan teoriatasolla, hiace vaatii edetäkseen 80kmh vauhdilla jonkun tietyn hevosvoimamäärän koneesta. Sanotaan nyt vaikka 40hv konetehoa, joka taas toteutuu esim. 25mm3 ruiskutuksella/1000 työtahtia/sylinteri.

Syöttöjen ruuvauksen jälkeenkö sama auto ei tarvi saman 80kmh nopeuden ylläpitämiseen sitä neljääkymmentähevosvoimaa?

Minun vastaus on että kyllä vaatii.
Pelkällä syötönsäädöllä (kuten aloittaja kertoi) jos ja kun ruiskutusennakkoa ei muuteta, kulutus ei tipu mihinkään.
Teoriatasolla pientä parannusta voi tapahtua, JOS ruiskutusennakkoa säädetään samalla aikaisemmalle (aloittajan mukaan ei tarvi)
Mitä aikaisemmalle mennään sen lähempänä on mäntä/etukammiotuho.
Toinen konsti on vaihtaa pumppuun suurempi nestepää jolla saadaan samalla 25mm3/1000työtahtia/sylinteri syöttömäärällä ruiskutushetki lyhyemmäksi = hieman nopeampi palaminen= hitusen parempi hyötysuhde käyntiäänen kärsiessä

Toki auto kiihtyy paremmin kuin vakiona (suuremmalla polttoaineen kulutuksella tosin)
Ja kaasupoljinta ei tarvi tasanopeudessa pitää niin syvällä mutta ruiskutusmäärä/sylinteri on sama jos ajonopeus on sama.
Huipputeho toki kasvaa syötönlisäämisellä, kulutuksen kustannuksella.
Täydellä syötöllä (Syöttömäärä säädetty isolle ja kaasu pohjassa) jakajapumpun rakenteesta johtuen myös ruiskutuksen aloitushetki hieman aikaistuu ja lopetus menee myöhäselle = savua ja turhaa lämpökuormaa koneelle.


En tiiä, voin olla väärässäkin...
Eikös se Kartse1 kirjoittanut jo aiemmin mistä ne ilmaiset hevosvoimat saa:"Myös sitä ahdonalaista syöttöä ja tarvittaessa myös pumpun ENNAKKOA pitää ja kannattaakin säätää,
jotta saadaan paras potku irti koneesta.
100hv:n koneesta saa helposti ruuvaamalla väh. 30% lisää vakiokamoilla ja se jo tuntuu ajo-omituisuuksissa"

Eli ne ennakot taitaa olla se taikasana tässä, kun ovat dieseleissä saastenormien takia pahasti myöhäisellä typenoksidien(NOx) takia jo tuolta -90-luvun puolivälin paikkeilta alkaen. Siihenhän ennakon aikaistamiseen esim. juuri tämä vw:n päästö/kulutushuijauskin pääosin perustui.

Viimeksi muokannut PH75 : 19.01.2017 18:19
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.01.2017, 18:38
make764:n Avatar
make764 make764 ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 07.02.10
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 575
Perusasetus

Niin moottori on 2L-T
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Bosch VE-pumpun säätö? kippo86 Tekniikka & Jutustelu 8 18.11.2013 10:56
Hilux 2.4TD pumpun säätö karisa Tekniikka & Jutustelu 8 19.06.2013 07:46
BOSCH VE -pumpun ajoituksen säätö solihull Tekniikka & Jutustelu 21 25.02.2013 20:59
12-HT Pumpun säätö? tkomulainen Tekniikka & Jutustelu 29 29.08.2011 20:06
Lj-70 pumpun säätö jukos Tekniikka & Jutustelu 9 11.05.2009 22:58


Sivu luotu: 21:59 (GMT +2).