Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.06.2015, 19:46
Pertsi:n Avatar
Pertsi Pertsi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 23.09.08
Sijainti: Padasjoki
Viestit: 1.268
Perusasetus

Laita akselin keskelle kierrejousi kantamaan kuormaa. Ei tuu kivireki eikä pilaa sisäänjouston herkkyyttä vrt lisäjouset molemmin puolin. Halpa ja toimii

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.06.2015, 20:51
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pertsi Näytä viesti
Laita akselin keskelle kierrejousi kantamaan kuormaa. Ei tuu kivireki eikä pilaa sisäänjouston herkkyyttä vrt lisäjouset molemmin puolin. Halpa ja toimii
..mutta sen sijaan autosta tulee kiikkerä perkele kun kantaa keskeltä akselia, ja rasittaa jo ennestään heikkoa taka-akselia banjon päältä koittaen taivuttaa akseliputket solmuun

Sanat halpa ja toimiva valitettavan harvoin mahtuu samaan lauseeseen. Kyllä tuo keskellä akselia oleva lisäjousi toki kantaa kuormaa, mutta siinä ne hyvät puolet sitten melkeinpä onkin..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.06.2015, 08:41
Pertsi:n Avatar
Pertsi Pertsi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 23.09.08
Sijainti: Padasjoki
Viestit: 1.268
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
..mutta sen sijaan autosta tulee kiikkerä perkele kun kantaa keskeltä akselia, ja rasittaa jo ennestään heikkoa taka-akselia banjon päältä koittaen taivuttaa akseliputket solmuun

Sanat halpa ja toimiva valitettavan harvoin mahtuu samaan lauseeseen. Kyllä tuo keskellä akselia oleva lisäjousi toki kantaa kuormaa, mutta siinä ne hyvät puolet sitten melkeinpä onkin..
Kiikkerää tommosesta ei kyllä alle 5,5 tuuman korotuksella tule millään, toimii mainiosti kun jousi on akselitrussin ja vahvistetun pohjan välissä ja valkkaa riittävän löysän jousen. Eihän tällä mitää 300tkm ajettuja vakiojousia elvytetä vaan just vähän liian nöyräks käyneitä korotusjousia kun ajetaan kontti täynnä tavaraa.
Eli jos perustaa kaiken tietonsa jenkkipalstoilta luettuun bullshittiin kannattaa joskus jättää myös kommentoimatta jos ei ole minkäänlaista omakohtaista kokemusta.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.06.2015, 09:20
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pertsi Näytä viesti
Eli jos perustaa kaiken tietonsa jenkkipalstoilta luettuun bullshittiin kannattaa joskus jättää myös kommentoimatta jos ei ole minkäänlaista omakohtaista kokemusta.
Minun täytyy varmaan rakentaa sitten vielä pari Jeeppiä lisää, että on tarpeeksi omakohtaista kokemusta Kaksi korotettua XJ:tä (joista toinen parkkipaikalla katolleen kaadettu ) ja yksi kappale ZJ:tä, ja niillä maantieajoa korotettuna takana parisensataa tuhatta kilometriä + metsäreissut päälle. Aikalailla erilaisilla setupeilla rakennettuna, aikalailla paljon rakennettuna.

Mitä tulee tuohon kiikkeryyteen, niin meillä on varmaan sitten erilaiset käsitykset siitä kiikkeryydestä. XJ:ssä oli 4" todellista korotusta pitkillä tukivarsilla, järein mahdollinen etuvakaaja - ja se oli silti sellaisenaan jo mielestäni liian kiikkerä/ yläpainoinen, ja toisaalta metsässä vakaaja avattuna oikeasti kallisteli turhan paljon vinoilla paikoilla. Hyvin se itse asiassa meni ~20km/h vauhdista nurin asvalttiparkkiksellakin, etuvakaaja kiinni Laitetaan muistona oikein kuvan kanssa:




Kommentillani ei ollut mitään tekemistä jenkkipalstojen kanssa, vaan ihan yleisen järjen ja fysiikan lakien Jos laitat keskelle autoa jousen kantamaan, se lisää väkisinkin auton kallistusherkkyyttä verrattuna samaan autoon samoilla pääjousilla ilman apuvieteriä. Se on ihan yksinkertaista fysiikkaa, ja siinä ei auta mitkään taikatemput tai loitsut asiaa muuttamaan. Toki jos siellä on apujousi joka on niin löysä että se kantaa vain tyyliin 100kg kuormaa niin eihän se kauheasti vaikuta.
Toisaalta jos minulta kysytään, niin mikä tahansa korotetussa autossa alustan toimintaa ja auton käytöstä huonontava ratkaisu on paska ratkaisu. Mitä parempana korotetun auton pystyy pitämään ajettavuudeltaan ja vähentämään kallistelua, on se plussaa sekä metsässä että kadulla ajaessa. Siksi niitä drop pitman armejakaan ei kannata käyttää, eikä laskea panhardin korinpään kiinnityspistettä alemmas, kun sekin vaikuttaa auton kallisteluun negatiivisesti (mitä lähempänä auton painopisteen korkeutta panhardin kiinnityspisteet on, sitä vähemmän auto kallistelee).


Jokainen toki saa rakentaa miten haluaa, mutta jos itse miettisin apujousia niin laittaisin ilmapussit molemmin puolin koripalkin ja akselin väliin lehtijousien kaveriksi. Saa korkeussäädettävän alustan/ kuorman kanssa suorassa pysyvän alustan, on erittäin helppo asentaa/ rakentaa, ei tartte välttämättä rakentaa sitä trussia että akseli kestää, ja on alustan toiminnan ja auton käytöksen kannalta parempi ratkaisu. On vielä kaikenlisäksi laillinenkin, jousitustyyppi kun ei vaihdu ja tuontyypisessä korkeussäädettävässä ei pitäisi olla esteitä leiman kannalta. Siitä olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi, että mitään apuvietereitä ei kannata alkaa virittelemään samalla paikalle. Ei niin löysiä jousia olekkaan mitkä siinä toimisi järkevästi. Ilmajousissa on se hyvä puoli, että niihin voi laittaa juuri niin vähän ilmaa kuin tarvitsee -> ei tule kivirekeä
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 19.06.2015 09:27
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.06.2015, 10:28
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.282
Perusasetus

Noh...johan tuli aiheesta keskustelua . Ne ilmapussit ois varmaan ihan Ok, mutta suolasen hintasia ja saako suomesta suoraan...
-Jos jollain sattuis olemaan joutavana lisälatit nii nitä vois ensin kokeilla...Halvalla pitä tehdä
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.06.2015, 10:44
HaKu HaKu ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.12.03
Sijainti: Turku, Finland.
Viestit: 527
Perusasetus

naapuuriin


mee sinne teamin crossi pajalle ja ota mitsun latit sinne taakse,jos on liian levee,niin
kavenna siltäkohtaa että mahtuu u-pultin alle. hinta 0€

tai biltemasta bmw kierrejousi rungon ja akseliputken väliin ja rälläkällä sopivan mittainen.
hinta 30€
__________________
www.facebook.com/TeamTostanoin
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.06.2015, 10:48
HaKu HaKu ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.12.03
Sijainti: Turku, Finland.
Viestit: 527
Perusasetus

yj ropleema


ja nyt kun kaikki jeeppi tietäjät kanavilla niin

mulla yj jeep -90 orginal kaasarilla ja probleema on että ei meinaa lähteä kylmänä +20c käyntiin sitten millään. kuumana heti tulille.
__________________
www.facebook.com/TeamTostanoin
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hilux LN65 jousitusmurheita...pikaisia vastauksia toivoen. 754 Tekniikka & Jutustelu 9 17.09.2010 09:10
Taasen jeep xj kysymyksiä NORT Tekniikka & Jutustelu 2 11.12.2009 09:09
Jeep Grand Cherokee (kysymyksiä) Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 6 13.09.2008 11:40
Boorittamista (kysymyksiä/vastauksia/kuvia) SuurSyömäri Tekniikka & Jutustelu 24 23.11.2005 19:59
Jeep Wrangler kysymyksiä Tepa Tekniikka & Jutustelu 8 12.01.2004 14:13


Sivu luotu: 23:42 (GMT +2).