Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #15  
Vanha 19.01.2017, 16:24
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.776
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 Näytä viesti
Ilmaisia hevosia löytyy kyllä pienellä säätämisellä ja kulutuskin tippuu automaattisesti,
kun konetta ei tarvii enää kiusata ylipitkillä kiihdytyksillä. Pirteämpi kone menee jatkossa ihan pintakaasulla ja sitäkautta kulutuskin vähenee.
Kerroppa meille "tyhmille" juurtajaksain miten saat tällaisen yhtälön aikaan?

Ajatellaan vaikka nyt topicin alottajan hiacea ihan teoriatasolla, hiace vaatii edetäkseen 80kmh vauhdilla jonkun tietyn hevosvoimamäärän koneesta. Sanotaan nyt vaikka 40hv konetehoa, joka taas toteutuu esim. 25mm3 ruiskutuksella/1000 työtahtia/sylinteri.

Syöttöjen ruuvauksen jälkeenkö sama auto ei tarvi saman 80kmh nopeuden ylläpitämiseen sitä neljääkymmentähevosvoimaa?

Minun vastaus on että kyllä vaatii.
Pelkällä syötönsäädöllä (kuten aloittaja kertoi) jos ja kun ruiskutusennakkoa ei muuteta, kulutus ei tipu mihinkään.
Teoriatasolla pientä parannusta voi tapahtua, JOS ruiskutusennakkoa säädetään samalla aikaisemmalle (aloittajan mukaan ei tarvi)
Mitä aikaisemmalle mennään sen lähempänä on mäntä/etukammiotuho.
Toinen konsti on vaihtaa pumppuun suurempi nestepää jolla saadaan samalla 25mm3/1000työtahtia/sylinteri syöttömäärällä ruiskutushetki lyhyemmäksi = hieman nopeampi palaminen= hitusen parempi hyötysuhde käyntiäänen kärsiessä

Toki auto kiihtyy paremmin kuin vakiona (suuremmalla polttoaineen kulutuksella tosin)
Ja kaasupoljinta ei tarvi tasanopeudessa pitää niin syvällä mutta ruiskutusmäärä/sylinteri on sama jos ajonopeus on sama.
Huipputeho toki kasvaa syötönlisäämisellä, kulutuksen kustannuksella.
Täydellä syötöllä (Syöttömäärä säädetty isolle ja kaasu pohjassa) jakajapumpun rakenteesta johtuen myös ruiskutuksen aloitushetki hieman aikaistuu ja lopetus menee myöhäselle = savua ja turhaa lämpökuormaa koneelle.


En tiiä, voin olla väärässäkin...

Viimeksi muokannut Mika_T : 19.01.2017 16:36
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Bosch VE-pumpun säätö? kippo86 Tekniikka & Jutustelu 8 18.11.2013 10:56
Hilux 2.4TD pumpun säätö karisa Tekniikka & Jutustelu 8 19.06.2013 07:46
BOSCH VE -pumpun ajoituksen säätö solihull Tekniikka & Jutustelu 21 25.02.2013 20:59
12-HT Pumpun säätö? tkomulainen Tekniikka & Jutustelu 29 29.08.2011 20:06
Lj-70 pumpun säätö jukos Tekniikka & Jutustelu 9 11.05.2009 22:58


Sivu luotu: 06:33 (GMT +2).