View Full Version : Jeep Grand Cherokee ZJ
Sivua :
1
2
3
4
5
6
7
[
8]
Öljyjä piti vaihtaa zj -95 jepen takaperää, mutta perän korkki oli joku kuminen tulppa? Etuperäs oli iha rehti roppu jenkoilla. Koitin knipexeillä nätisti tulopaa saada irti mutta tainnu kovettuu kummitulppa niiin ettei se yhtenä kappaleena löhde irti. Mietin että pitänee varautuu uudella korkilla ennenkuin särjen nykysen, kannattaako vastaavaa ruveta ettimään vai ootteko tehny uuden reijän missä jenkat ropulle?
Ruuvarilla kumitulppa lähtee, ruuvari reunan alle ja kampeaa, aina on lähteny ehjänä... Tosin uuusia on hyllyssä jos epäilyttää...
Ok kiitos. Rohkaisen mieleni ja koetan
Vähän ollut motivaatio hukassa Jeepin kanssa, mut kait se nyt ois yritettävä jatkaa kun sain paikkaan missä hitsata ruostevauriot. Ja taidan aloittaa kaikista hankalimmasta paikasta eli tulipellissä olevasta reiästä. Hankalan tekee tuo että johtosarja tulee samasta kohtaa läpi:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=794&pictureid=238032
Menihän noiden motivaation rippeiden keräämiseen lähes 2,5 vuotta, mutta nyt siellä on uutta peltiä!
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=794&pictureid=244951
On just niin paska homma tehdä ku ajattelinkin, huomenna parsittava loppuun. Tuo vaakasauma moottoria kohden on aika rapea, vähän kun kopasee ruuvarilla niin tulee lisää reikää paikattavaksi. Sisäpuolelta leikattava auki, ei viitsi lokasuojaa enempää palastella, eikä se mahottomasti edes anna lisää tilaa vaikka aukaisiskin.
Mikä alumiinikuorinen moduuli on A-pilarin juuressa? On niin piilossa että huomasin sen vasta siinä vaiheessa kun siivosin mig-langan pätkiä pois. Pitää huomenna tutkia etten ole rälläkällä sitä vaurioittanut kun tein tilaa uudelle pellille.
Siinähän se kannessa lukee, jarrujen ohjainyksikkö.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=794&pictureid=244957
Mitäs eroa on jeep zj taka iskareissa verrattuna wj takaiskareihin?
Vai voiko esim. wj iskarit sovittaa suoraan —-> zj
Pikaisella selauksella rockautostahan tuokin olisi selvinnyt.. Pientä mittaheittoa pituudessa ja iskun määrässä, ja WJ:ssä molemmat lenkit on 12mm sisähalkaisijalla, ZJ:ssä ylhäällä 16mm ja alhaalla 12mm.
Pikaisella selauksella rockautostahan tuokin olisi selvinnyt.. Pientä mittaheittoa pituudessa ja iskun määrässä, ja WJ:ssä molemmat lenkit on 12mm sisähalkaisijalla, ZJ:ssä ylhäällä 16mm ja alhaalla 12mm.
Ok kiitos kumminkin. 👍🏻
Mistä kohtaa autoa löytyy vm. -98 ZJ polttoainesuodatin?
Tankissa on pumpun imusihti mutta kait joku "oikea" suodatinkin pitäisi olla?
Onko se tankissa oleva pumppu joka tekee ruiskutuspaineen vai mistä se löytyy?
Ei oo enää -96 uudemmissa erillistä suodatinta ja pumppu tankissa tekee sen paineen jolla bensa sumutetaan imukanavaan, regulaattori hoitaa paineen oikeaksi...
Kiitos vastauksesta. Ei varmaan mitään haittaa vaikka linjaan asentaisi suodattimen?
Kiitos vastauksesta. Ei varmaan mitään haittaa vaikka linjaan asentaisi suodattimen?
no tuskinpa haittaa, mutta mitäs ryönää muovitankista tulis??
Nykyiset polttoaineet taitaa sisältää itsessään jotain epäpuhtauksia. Ainakin tankissa on jotain kutua.
Paljonko pumpun pitää tehdä painetta että sen voi kuvitella olevan kunnossa?
Paljonko pumpun pitää tehdä painetta että sen voi kuvitella olevan kunnossa?
Riittävästi, regulaattori hoitaa sen sitten: https://www.jamant.fi/fi/tietosivut/tietosivut-polttoainepaineet
Paljonko pumpun pitää tehdä painetta että sen voi kuvitella olevan kunnossa?
Mitattuna konetilasta bensakiskolta, 49 psi (+/-10% ok) koneen käydessä, ja viiden minuutin päästä sammuttamisesta pitäis olla vielä vähintään 24 psi. Lisäksi pumpun pitäis vetää alle 10 amppeeria (kone sammutettuna) mitattuna PDC:ssä olevasta releestä.
Mistä kohtaa autoa löytyy vm. -98 ZJ polttoainesuodatin?
Tankissa on pumpun imusihti mutta kait joku "oikea" suodatinkin pitäisi olla?
Filtteri/regu on '98 mallissa erillinen mokkula pumpun päällä, alkup p/n 04798301 (https://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=5209944&cc=0&pt=6200&jsn=283) ja nykyinen 52100053 (https://www.rockauto.com/en/partsearch/?partnum=52100053).
Onko se tankissa oleva pumppu joka tekee ruiskutuspaineen vai mistä se löytyy?
Joo, jos tarttet Moparin pumpun mulla on varastossa ylimääräinen käyttämätön (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=157495), kun laitoin strokeriin walpron.
Tankki kävi irti, tyhjensin puhdistin, hiekkaa, monennäköistä töhnää ja jotain hienoa mustaa sakkaa joka värjäsi viimeiset litrat mustaksi. Tankki lattialla mittasin paineen säätimen jälkeen, 3,2-3,3 bar. Lisäsin lähtevään linjaan ylimääräisen suodattimen. Miten tarkka tämä 5.9 V8 on oktaanista? Käyntihäiriön metsästyshän tässä on menossa. Sammuilee joskus ajosta kun päästä tyhjäkäynnille.
Ja miten herkät suuttimet näissä on jos tuommoista hienoa sakkaa on päässyt sinne saakka?
Monenlaisia osiahan tähän vaihdettu varmaan pari repullista. Se kampiakselin anturi taitaa olla vielä vaihtamatta.
Jamant tietää auton ja omistajan, meikäläisen appiukko,asuu Joutsenossa.
Käyntihäiriön metsästyshän tässä on menossa. Sammuilee joskus ajosta kun päästä tyhjäkäynnille.
IAC eli tyhjäkäyntiventtiili, manuaalit sanoo että älä koske mutta kyllä tuota on pitänyt ruuvata.. löytyy tästä ja avaa/sulkee läppiä:
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=107303&stc=1&d=1720367921
Kaasuläpän tyhjäkäyntiasetuksen säätö:
1. aja kone lämpimäksi
2. virta pois
(tässä välissä vois olla hyvä katsoa, että IAC on nyt täysin kiinni, jos ei ole, uutta tilalle!)
3. irroita IAC johto
4. kone käyntiin
5. säädä ruuvista kierrokset 850 rpm - hyvin pieni säätö ts <1/8..1/4 kierrosta riittää.
6. kone kiinni ja IAC piuha takaisin.
Tankki kävi irti, tyhjensin puhdistin, hiekkaa, monennäköistä töhnää ja jotain hienoa mustaa sakkaa joka värjäsi viimeiset litrat mustaksi. Tankki lattialla mittasin paineen säätimen jälkeen, 3,2-3,3 bar. Lisäsin lähtevään linjaan ylimääräisen suodattimen. Miten tarkka tämä 5.9 V8 on oktaanista? Käyntihäiriön metsästyshän tässä on menossa. Sammuilee joskus ajosta kun päästä tyhjäkäynnille.
Ei se sammuminen oktaaniluvusta johdu, kuten tuossa jo yllä todettiin niin kandee IAC tsekata ja tyhjäkäynnin säätö (mihin juu ei pitäisi koskea, mutta joskus kuitenkin pitää). Kun kone on käyntilämpöinen ja ilmastointi päällä vaihde P- tai N- asennossa, 5.2/ 5.9 pitää käydä tyhjäkäyntiä IAC:in johto irrotettuna ~800-850rpm. Jos ei käy niin on joko jotain vikaa tai sitten läppärungosta on kaasuläpän perussäätö karannut syystä tai toisesta pieleen.
Se mikä tuosta oktaaniluvusta kannattaa muistaa 5.9- koneissa: 95E10 toimii oikein hyvin kun kone on kunnossa ja palotilat puhtaat. Jos nakuttaa kuormittaessa 95:llä tai 98:lla (esim. reippaampi kiihdytys hitaasta nopeudesta motarille, mäessä kärry perässä tjsp.), niin todennäköisin syyllinen on plenumin tiivisteen vuoto. Imee silloin öljyä koneeseen ja nakuttaa silloin 100% varmuudella. 5.9:n sytkäennakko on softassa aika kipurajoille säädetty, joten on paljon herkempi nakutukselle kuin 5.2
Suuttimissa on sihti, se on vaihdettavissa jos löydät varaosat. Samalla toki O- renkaat uusiksi. Se että tankissa on ollut hiekkaa ja jotain muuta mämmiä, niin onhan se mahdollista että suuttimet olisi menneet osittain tukkoon.
Silloin kun plenum vuotaa jo vähän reilummin tai jos autolla on ajettu jatkuvasti totaalisen pappatyylillä, niin männät näyttää tältä (viereiset putsattu):
https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offroad/Auton%20rakennusta/Imusarja%20%26%20kannet/Editoitu-6109.jpg?img=full
Kiitos neuvoista. Ei olla vielä keretty tutkimaan. Jarrujen laitto ja sit koeajolle.
Tehtiin tuo säätö, auttoi vähän mutta kierroksien vaeltaminen jäi. 800-1000 välillä soutaa. Onko se sit uutta IAC venttiiliä vai mitä vailla? Miten sen venttiilin toiminta testataan?
Miten sen venttiilin toiminta testataan?
Virta pois sen pitäisi olla kokonaan kiinni ja esim mt2500 scannerilla voi ajaa askelmoottoria edes-takaisin. PCM kalibroi sen ajossa eli vähän hankala testata/selvittää jos askeltaa epämääräisesti :mad: Uus mopari (https://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=8831464&cc=0&pt=6072&jsn=4978) maksaa melkein 150e mutta niitä saa vielä :eek:
Pikkasen hanklaksihan se mennee kotikonstein. No katsellaan miten käyttäytyy säädön jälkeen pitkässä juoksussa.
Voihan sitä ainakin niin testata että ottaa siitä johdon irti ja katsoo vaeltaako vielä. Silloinhan sen pitäisi pysyä siinä asennossa mihin se jäi eikä vaikuttaa mihinkään.
Rullaviba
01.12.2024, 20:06
Mikäs boxi kuuluis olla zj Jeepin keskikonsolin sisällä? Airbagin ohjainboxi varmaankin? Ja jos oikein arvaan, niin pitää olla varmaan just saman vuosimallin boxi ja eri vuosimallit ei käy keskenään. Osuuko arvaus kuinka oikeaan?
Vm-98 5.9 kyseessä
Airbag ja saman numeroinen pitää olla...
Rullaviba
01.12.2024, 22:40
Mistähän sen numeron tietää, kun se koko boxi puuttuu?
Katson kun meen töihin...
Joo, löytyy hyllystä yksi, numero:56007706AB tai AC on oikea...
Mikäs boxi kuuluis olla zj Jeepin keskikonsolin sisällä? Airbagin ohjainboxi varmaankin? Ja jos oikein arvaan, niin pitää olla varmaan just saman vuosimallin boxi ja eri vuosimallit ei käy keskenään. Osuuko arvaus kuinka oikeaan?
Vm-98 5.9 kyseessä
56007706AB MODULE, Air Bag Control, Electronic Control [AECM] With Bracket
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=108383&stc=1&d=1733575324
kapteenimahtava
07.01.2025, 15:17
Hakusessa ZJ kasilla ja kestävyydestä kyselisin. Ilmeisesti +300tkm ei koneelle vielä mikään, mutta mitenkäs 46/44RE laatikoiden kestävyys noilla kilsoilla, jos oletetaan hyvin hoidetuksi?
Käyttö ja huollot isoin vaikutus..
Jos pannat on säädetty sännöllisesti liemenvaihtojen yhteydessä, öljyt vaihdettu suodattimineen ja jäähdytys kunnossa, niin kohtuullisen hyvin. 44RE on pienempään moparin lootaan pohjautuva, 46RE taas on 727- johdannainen.
Yleisimmät viat näissä laatikoissa on 3-4 accumulatorin jousen katkeaminen, OD:n direct drum:in lukkorenkaan katkeaminen, sekä solenoidien ja anturien hajoamiset. Näistä mikään ei varsinaisesti ole kovin kallis osa, mutta hitusen paskamaisia vaihdettavia.
Jos pannat on olleet säätämättä ja öljyjä ei ole vaihdettu, niin sitten lootan kesto voi olla mitä tahansa mikä selviää vain sillä että katsoo milloin se porsii..
kapteenimahtava
08.01.2025, 08:07
Jos pannat on säädetty sännöllisesti liemenvaihtojen yhteydessä, öljyt vaihdettu suodattimineen ja jäähdytys kunnossa, niin kohtuullisen hyvin. 44RE on pienempään moparin lootaan pohjautuva, 46RE taas on 727- johdannainen.
Yleisimmät viat näissä laatikoissa on 3-4 accumulatorin jousen katkeaminen, OD:n direct drum:in lukkorenkaan katkeaminen, sekä solenoidien ja anturien hajoamiset. Näistä mikään ei varsinaisesti ole kovin kallis osa, mutta hitusen paskamaisia vaihdettavia.
Jos pannat on olleet säätämättä ja öljyjä ei ole vaihdettu, niin sitten lootan kesto voi olla mitä tahansa mikä selviää vain sillä että katsoo milloin se porsii..
Kiitos tiedosta!
Tuossa olisi yksi 5.9 tyrkyllä jolla rullattu 300tkm, mutta huoltokirja hukassa ja aikaisempia omistajia kymmenkunta.
Sen verran tätä palstaa selannut ja jenkki palstaa, et joku haju minkälainen operaatio on noita korjata.
Vielä ei ole vinssipuskurin aika, mutta kun muuten on levällään niin tuon hiilikanisterin voisi uudelleensijoittaa jonnekin, on niin ottavalla paikalla.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=794&pictureid=246710
Huohotin siin näyttäis olevan päällä, eli kyljelleen ei varmaan kannata laittaa. Mutta on sen verran kookas että äkkiseltään moottoritilassakaan ei ole tilaa pystyasentoon laittaa. Mitä tuon kans tekis?
Vielä ei ole vinssipuskurin aika, mutta kun muuten on levällään niin tuon hiilikanisterin voisi uudelleensijoittaa jonnekin, on niin ottavalla paikalla.
Huohotin siin näyttäis olevan päällä, eli kyljelleen ei varmaan kannata laittaa. Mutta on sen verran kookas että äkkiseltään moottoritilassakaan ei ole tilaa pystyasentoon laittaa. Mitä tuon kans tekis?
Ei se ole moksiskaan vaikka olisi kyljellään, mulla se pönötti metsäjeepissä vuosikausia kuskin puolen venakopan, jarruhärpäkkeiden ja ilmasuodatinkotelon välissä.
Näkyy tässä kuvassa ylemmän kuvan oikeassa yläreunassa:
https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offroad/Auton%20rakennusta/Imusarja%20%26%20kannet/vertailu.jpg?img=full
Ei se ole moksiskaan vaikka olisi kyljellään, mulla se pönötti metsäjeepissä vuosikausia kuskin puolen venakopan, jarruhärpäkkeiden ja ilmasuodatinkotelon välissä.
Noni, hyvä tietää ettei ole niin tarkkaa että mihin asentoon laittaa. Kiitos.
kapteenimahtava
11.02.2025, 18:07
Mahtaisiko keneltäkään löytyä D44 perään sopivia mittauslaakereita lainaan?
Pitäis GC -96 perään laittaa uudet laakerit. Perä nyppästy tallin lattialle, mutta sisuksia en vielä kerinnyt tutkia.
kapteenimahtava
12.02.2025, 10:56
Mahtaisiko keneltäkään löytyä D44 perään sopivia mittauslaakereita lainaan?
Pitäis GC -96 perään laittaa uudet laakerit. Perä nyppästy tallin lattialle, mutta sisuksia en vielä kerinnyt tutkia.
Poskilaakerit olikin ehjät ja pinioni tuntuu pyörivän hyvin. Oikean puolimmainen vetari entinen ja siitä todennäköisesti äänet tulleet.
kapteenimahtava
13.02.2025, 10:27
Tuli hommattua vähän ajetusta 360 koneisesta D44 koko taka-akseli, ja tarkotus istuttaa se tuohon 318 koneella olevaan autoon. Onko taka-akseleissa muita eroja kuin kardaanin ristikkonivelen koko vai onko siinäkään eroja? Mittaamalla tietenkin selviää tuokin, mutta jos eroja, niin selviääkö pelkällä yoken vaihdoilla päikseen?
ei pitäis olla muita eroja, jos välityssuhde on sama. Vain se yoke on eri, siitä selviää muutosristikolla...
kapteenimahtava
13.02.2025, 11:44
ei pitäis olla muita eroja, jos välityssuhde on sama. Vain se yoke on eri, siitä selviää muutosristikolla...
Eli siihen saatavana erikseen muutosristikkoa, ettei tarve sitä perän yokea irroittaa?
Eli siihen saatavana erikseen muutosristikkoa, ettei tarve sitä perän yokea irroittaa?
Joo, muutosristikkoa löytyy hyllystä, 33.00/kpl...
kapteenimahtava
13.02.2025, 14:23
Joo, muutosristikkoa löytyy hyllystä, 33.00/kpl...
Viittitkö laittaa yv:nä osanumeron tai linkin, niin tilailen sit samalla, kun otan tiivisteet ja laakerit?
Viittitkö laittaa yv:nä osanumeron tai linkin, niin tilailen sit samalla, kun otan tiivisteet ja laakerit?
ei oo nettikaupassa, laita vaan lisätietoihin "muutosristikko mukaan", lisätään tässä päässä se sitten...
Juu samat akselit ne on '96-'98 5.2:ssa ja 5.9:ssä, erona vain tosiaan taka-akselissa tuo 1310 vs. 1330 ristikko. Kaikissa kasikoneisissa on alunperin 3.73 välitys, sitä toki ei voi tietää onko joku matkan varrella vaihtanut sen muuksi.
kapteenimahtava
15.02.2025, 16:39
Juu samat akselit ne on '96-'98 5.2:ssa ja 5.9:ssä, erona vain tosiaan taka-akselissa tuo 1310 vs. 1330 ristikko. Kaikissa kasikoneisissa on alunperin 3.73 välitys, sitä toki ei voi tietää onko joku matkan varrella vaihtanut sen muuksi.
Sillälailla varmaan harvinainen tuo 360:n perä, et tunnisteluiskat oli vielä paikallaan. Toki pitää vielä hammaskehän hampaat laskea varuilta.
Hommaan varmaan varuilta sen 360:en etuakselin myös, jos vaikka joskus tarvisi.
Onko etuakseleissa eroja 360/318?
Nuo Magnum- koneet on 5.2 ja 5.9, ihan Dodgen ja Jeepin omien paprujenkin mukaan. 318 ja 360 on vanhemman sarjan (A/ LA) moottoreita.
Etuakselit on sinällään ihan samat kasikoneisissa ja tietyiltä osin myös kuutoskoneisissa. Kuutosissa välitys yleensä 3.55, kasikoneet 3.73. Muistaa vaan että vaikka nämä kaikki on low pinion etuakseleita, niin vanhemmat on pidemmällä pinionilla kuin uudemmat (pitkällä pinionilla olevia löytyi suunnilleen '96 alkupään tuotantoon asti). Samoin osassa etukardaani on ristikolla ja osa vakionopeusnivelellä.
kapteenimahtava
16.02.2025, 21:47
Nuo Magnum- koneet on 5.2 ja 5.9, ihan Dodgen ja Jeepin omien paprujenkin mukaan. 318 ja 360 on vanhemman sarjan (A/ LA) moottoreita.
Etuakselit on sinällään ihan samat kasikoneisissa ja tietyiltä osin myös kuutoskoneisissa. Kuutosissa välitys yleensä 3.55, kasikoneet 3.73. Muistaa vaan että vaikka nämä kaikki on low pinion etuakseleita, niin vanhemmat on pidemmällä pinionilla kuin uudemmat (pitkällä pinionilla olevia löytyi suunnilleen '96 alkupään tuotantoon asti). Samoin osassa etukardaani on ristikolla ja osa vakionopeusnivelellä.
Kiitos tiedosta!
kapteenimahtava
25.02.2025, 19:42
Joutuu vielä vaivata tietäjiä, onko jakolaatikoissa eroja 5.9 ja vm. -96 5.2:n välillä? NP231 ja NP249 sisään tuloakseleissa ero, jos ne haluaa vaihtaa.
Oma olettamus, ettei olis. Päätyi samasta 5.9 purkuautosta jakolaatikko, josta
taka-akselikin, ei tässä muuten mut alkaa kiire painaa tuon auton tielle saanissa.
Edit:
Google kertoo: All 96-98 ZJ's: .840" 23 spline input
Ei 231, 242 ja 249 sisääntuloakseleissa ole varsinaisesti eroa '96-'98 välillä ZJ:ssä, pituus on kaikissa .840" ja 23- spoorisia.
Kuitenkin sitten hyvä muistaa, että noita sisääntuloakseleita on aika liuta erilaisia; eri hammasleikkuulla ('95 asti <-> siitä uudemmat), pituutta on kolmea, ja lisäksi vielä erilaisella laakerin kaulan leveydellä.
Joissain lähteissä mainitaan että osa 249 jakiksista on 1" leveällä ketjulla, ja osa 1.25"; 5.9:ssä ainakin on tuo leveämpi ketju, en tiedä onko vanhemmissa 249:ssä joku muu.
Sitten 249 versioitakin on kaksi, '93-'95 ja '96-'98. Näistä vanhempi on periaattessa kuten 242 full time moodissa mutta siinä on vielä visko etu- ja takalähdön välissä. Uudempi on rakenteeltaan kiinteästi takavetoinen, ja etupään veto otetaan pääakselilta viskon kautta.
kapteenimahtava
26.02.2025, 14:36
Ei 231, 242 ja 249 sisääntuloakseleissa ole varsinaisesti eroa '96-'98 välillä ZJ:ssä, pituus on kaikissa .840" ja 23- spoorisia.
Kuitenkin sitten hyvä muistaa, että noita sisääntuloakseleita on aika liuta erilaisia; eri hammasleikkuulla ('95 asti <-> siitä uudemmat), pituutta on kolmea, ja lisäksi vielä erilaisella laakerin kaulan leveydellä.
Joissain lähteissä mainitaan että osa 249 jakiksista on 1" leveällä ketjulla, ja osa 1.25"; 5.9:ssä ainakin on tuo leveämpi ketju, en tiedä onko vanhemmissa 249:ssä joku muu.
Sitten 249 versioitakin on kaksi, '93-'95 ja '96-'98. Näistä vanhempi on periaattessa kuten 242 full time moodissa mutta siinä on vielä visko etu- ja takalähdön välissä. Uudempi on rakenteeltaan kiinteästi takavetoinen, ja etupään veto otetaan pääakselilta viskon kautta.
Kiitos tiedosta!
Eli periaatteessa pitäisi mennä ilman muutoksia (kardaanit) tuo 5.9:n jakis vm.-96 5.2 jakolaatikon tilalle.
Sisääntuloakselin pituus ei liity millään tavalla kardaaneihin, vaan siihen miten se jakis parituu vaihteistoon.
Mutta juu, 249:t on etupään lähdön osalta kaikki samanmittaisia ja samalla yokella, siinä ei ole ongelmaa. Takalähtöä on internal ja external slip yokea vuosimallista ja jakiksen mallista riippuen, ja myös hännät on jakiksissa hieman erilaisia. Tämä sitten taas vaikuttaa takakardaanin pituuteen.
kapteenimahtava
05.04.2025, 15:26
Nyt olisi tuon np249 jakolaatikon asennus tulossa ajankohtaiseksi.
Tuota "uudempaa" tutkiessa huomasin, että etu ulostulossa on pienehkö ylös-alas välys.
Elikkä onko normaalia pieni välys vai kuuluuko olla välyksetön?
Ei kuulu olla mitään välystä.
kapteenimahtava
15.04.2025, 14:28
Terve,
Tutkiskelemassa NP249:ien sielun elämää. Toinen on peräisin -98 360 ja toinen -96 318 GC:stä.
360:n pääakselin hitaan puolen siirtokytkimessä on tupla jouset ja 318:n akseli on yhdellä jousella.
Onko näissä käytännön eroja?
Tarkoitus on vaihtaa nämä ristiin.
Ne on edelleenkin 5.9 ja 5.2, sekä 4.0 - nämä koneet ei ole olleet tehtaan opuksissa eikä edes USA:n silloisessa markkinoinnissa kuutiotuumissa.
Mitä noihin jakiksiin tulee, niin käytännössä ovat identtisiä. Joitain pieniä eroja voi sisäisesti olla, mutta toiminnan ja keston kannalta ei oikeastaan ole mitään merkitystä. Sen sijaan jos olisi '93-'95 249 niin eroja olisi paljonkin.
kapteenimahtava
15.04.2025, 16:12
Kiitos tiedosta!
kapteenimahtava
15.04.2025, 17:13
Auton mukana tuli laakeri & stefa-sarja jakolaatikolle. Sarjassa neljä kuulalaakeria, joista kolme kokojen puolesta löytänyt paikkansa vanhojen laakereiden perusteella, mutta tuo neljäs laakeri BD80-5 ei täsmää noihin muihin laakereihin. Internet kertoo sen olevan sisääntulo akselin laakeri, mutta eri paksuinen mitä vanha sisääntulo akselin laakeri.
Onko tuo tarkoitettu johonkin muuhun kuin -96 NP249 jakokseen vai joku päivitys laakeri?
Niitä on ainakin kolmea erilaista sisäänmenoakselin laakeria olemassa, ilmeisesti ei kaikkiin sarjoihin kaikkia laiteta (ei siis ole minun myymä sarja)...
kapteenimahtava
15.04.2025, 19:05
Edellisen omistajan tilaamat osat ja vähän pähkäillä mikä menee mihinkäkin, stefoja taisi olla viisi mukana ja kaksi O-rengasta. Ei mitään tuotenumeroita yms, niin jonkun verran arpomista.
Kiitos tiedosta.
kapteenimahtava
27.04.2025, 19:27
Automaattilaatikon etupantaa yritin kiristellä, mutta ei löydy sopivaa hylsyä.
5/16 hylsy sinne ohjeiden mukaan pitäisi mennä, mutta käykö siihen mikään muu?
Kokeiltu on mm ja torx hylsyt jne. 5/16 tuuman lenkkiavaimen leuka puoli mahtuu, mutta silmukka puoli ei (12piikkinen).
Minkä ohjeen mukaan sinne menee 5/16" hylsy? Kyseinen säätö on joko neliökannalla tai torxilla, riippuen vähän kumman tehdas on sinne sattunut laittamaan. Jos on neliö, niin se toki on 5/16" (8mm). Lukitusmutteri on 3/4" (19mm).
Torxia ei ole omissa laatikoissa vielä vastaan tullut, mutta niitäkin tosiaan joissain on; tältä näyttää jos on neliö:
https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offroad/Auton%20rakennusta/J%C3%A4%C3%A4hdytys/Editoitu-3873.jpg?img=full
kapteenimahtava
28.04.2025, 08:15
Juurikin samanlainen neliökanta. Jamantilta hankittu adapteri, mutta sopiva hylsy puuttuu millä saisi tuota kiristeltyä.
Tehtaan ohjeissa oli:
Tehtaan kirjassa lukee toki 5/16" socket, ei vaan sanota että se pitää olla neliö-socket, normi hylsyt on 6- tai 12 kulmaisia... Kikkailemalla saa neliöhylsyn, en nyt ulkoa muista kuinka sen itse teen, mutta tutkitaas...
kapteenimahtava
28.04.2025, 08:57
Tehtaan kirjassa lukee toki 5/16" socket, ei vaan sanota että se pitää olla neliö-socket, normi hylsyt on 6- tai 12 kulmaisia... Kikkailemalla saa neliöhylsyn, en nyt ulkoa muista kuinka sen itse teen, mutta tutkitaas...
Ajettelinkin ettei tuo 5/16 hylsy sinne mene, kun ei se kiintolenkin silmukka pääkään sinne uppoa. Sen verran tutkailin, että ehkä 8-9mm hylsystä voisi saada viilaamalla sopivan.
Itselle olen tehnyt hitsaamalla 8mm:n lenkkiavaimen avoimesta päästä ja metallinpalasta jonkun jämähylsyn päähän. Tuon kiristysmomentti on niin pieni, että se on melkein sama millainen pää on kunhan on sopivan jämpti.
Mites tälläset universaalihylsyt / urahylsyt, tällanen voisi istahtaa tuonnekin? Klik (https://www.puuilo.fi/ampro-hylsysarja-fits-all-tuuma-mm-1-4-28-os)
kapteenimahtava
29.04.2025, 13:52
Mites tälläset universaalihylsyt / urahylsyt, tällanen voisi istahtaa tuonnekin? Klik (https://www.puuilo.fi/ampro-hylsysarja-fits-all-tuuma-mm-1-4-28-os)
Juu, kaikki erikoishylsyt kokeiltu mitä löytyi.
Ratkaisu oli tämä https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityokalut/hylsytyokalut/hylsyt/hylsy-38-10-mm-hokeille-2000016836?gad_source=1&gbraid=0AAAAADSNfwj3LFPqBcVpTSI5csG1firLX&gclid=Cj0KCQjw8cHABhC-ARIsAJnY12xgH6v-fx_k1lUraPSmDcBkTyFiAW2S0hVsbsJtGVKUQfZUq4s9vUEaAr etEALw_wcB
johan leikkasin ja liimasin 2mm pellistä sopivan kokoisen palan.
Mistähän mahtaa johtua kun pihaauton virkaa toimittava zj:stä hyppäsi suoraa tietä ajaessa kartaani irti booreistaan. Onko tuo normaalistikin nuin vähän sisällä tup akseli? Näyttäisi vain olevan aika hilkulla, n3-4cm päällekkäin.
Mistähän mahtaa johtua kun pihaauton virkaa toimittava zj:stä hyppäsi suoraa tietä ajaessa kartaani irti booreistaan. Onko tuo normaalistikin nuin vähän sisällä tup akseli? Näyttäisi vain olevan aika hilkulla, n3-4cm päällekkäin.
Ei ne spoorit siellä kovin paljon päällekkäin kuulukkaan olla, mutta tuo kardaani on ainakin täysin finaalissa liu'un pinnoitteen osalta. Kardaani on myös väärinpäin (tai väärin kasattu), tuplaristikon pitää olla jakiksen päässä ja tavallinen ristikko pinionin yokessa. Tuo kardaani taitaa olla joku tee-se-itse- kötöstys missä ei nyt ihan ole tiedetty mitä ollaan tekemässä ja miksi. Onko jakiksen päässä millainen nivel?
Toinen juttu on sitten noi tukivarsien kulmat, eli autohan on korotettu. Riippuen miten tukivarret on säädetty ja mikä kardaani siellä on ollut paikallaan voi tehdä sen, että kardaanin liu'usta loppuu liikevara. Etenkin, kun lyhkästen tukivarsien ja tuollaisen korotuksen kanssa alustan geometria on aivan päin persettä..
Tuossa kardaanissa on tuplanivelet molemmissa päissä, olikohan joku tom woods merkkinen. Alustan geometriasta en osaa sanoa mitään, tukivarret on kuitenkin vaihdettu alkuperäisistä säädettäviin. Tuossa kun viestini jälkeen aloin tota asiaa miettimään, niin hoksasin mistä homma johtuu. Vaihdoin tuohon uuden etuakselin aikanaan ja vaihtoakselissa oli lyhyt pinion, alla olevassa siis oli pitkä. Pinioni lyhenty n.30mm ja siis se on kaikki pois kardaanin boorien liu'usta, ja ei vain mitta enää piisannut.
Onko booriakselin pinnote korjattavissa vai onko se nyt alettava kattelemaan uutta kardaania jakiksesta etuakseliin tuon pinnoitevaurion vuoksi? Toki tuo booriputkikin on nyt sen 30mm lyhyt, mutta jos kaikki muuten on kunnossa voisi sitäkin jatkaa
En tiedä mikä idea tai järki on siinä että molemmissa päissä on tuplaristikko, kahdelle kun ei ole mitään tarvetta. Ja juu tuo on selvä että jos on vaihdettu pitkällä pinionilla olevasta lyhyeen malliin niin varmasti jää spoorit liu'ussa lyhyeksi.
En tiedä löytyykö spooreille pinnoittajaa järkevästi, alunperinhän niissä on sellainen sininen muovimainen tavara pinnassa. Ei se nyt välttämättä ole maailmanloppu että on kulunut pois, mutta liuku saattaa olla silloin hieman väljä.
veijon-esso
16.07.2025, 13:35
En tiedä mikä idea tai järki on siinä että molemmissa päissä on tuplaristikko, kahdelle kun ei ole mitään tarvetta.
Jos kardaanin päiden kulmia ei saa samoiksi, eikä toista lähelle nollaa, niin tupla tuplilla pyörii tärinöittä. Muut ratkaisut haluaa jyristä.
Jos kardaanin päiden kulmia ei saa samoiksi, eikä toista lähelle nollaa, niin tupla tuplilla pyörii tärinöittä. Muut ratkaisut haluaa jyristä.
Kyllä joo, mutta kun ei sitä ongelmaa kauheasti pitäisi tässä tapauksessa olla. Jossain kohtaa tulee kyllä ongelmaksi liian pysty casterkulma kun korotusta on tarpeeksi, jos haluaa etuakselin pinionin suoraan kohti jakista.