View Full Version : G-miehet huomio ! (Kysymyksiä G-Mersusta)
Sivua :
[
1]
2
3
4
5
6
7
8
Tuli korvattua Suzuki G-mallin Mersulla ja nyt olisi pelistä muutamia kysymyksiä.
Auton vuosimalli on -81 ja siinä on ollut alunperin bensakone, joka on vaihdettu mersun kolmesataseen koneeseen. Vaihdelaatikko on alkuperäinen nelivaihteinen manuaali. Malli on ilmeisesti 460?
1: Mitä moottoriöljyä tietäjät suosittelevat käytettäväksi?
2: Muistanko oikein, että tuon ikäisten Mersujen manuaalilaatikoissa käytetään voiteena automaattivaihteistoöljyä?
3: Onko pääkaupunkiseudulla, erityisesti Tuusula/Vantaa/Espoo - akselilla ko. malliin erikoistuneita korjaamoita?
4: Perinteiseen tapaan etu- ja takalukot (siis perissä) eivät toimi käytön puutteessa. Onko kuntoon saattaminen miten suuri homma?
5: Matkamittari ei toimi, joten mittari lienee rikki (nopeusmittari kyllä toimii). Onko jollain myydä toimivaa tilalle?
4: Perinteiseen tapaan etu- ja takalukot (siis perissä) eivät toimi käytön puutteessa. Onko kuntoon saattaminen miten suuri homma?
Voi se ollakin isompi homma. Tuossa meidän "kilpurissa" täytyi vaihtaa letku ja laittaa sekä ylä että alasylinterin korjaussarjat että alkoi takalukko pelittään. Tuli purettua ne aika helkutin monta kertaa ennen kuin usko että sieltä pitää vaihtaa oikeastaan kaikki. Samalla vaivalla olis varmaan laittanut paineilmasylkyt
1. Jotain märkää vaan kaadat koneeseen, lähes kaikki nykyöljyt käy.
2. Muistat oikein, ATF lootaan.
3.Tietääkseni ei ole, mutta mitäs erikoistumista vaativaa G:ssä on, mersu mikä mersu.
4. SauliS jo vastasi tähän.
5. EOS
Ja onnea oikeaan maasturiin siirtymisen johdosta.
lukot voi saada toimimaan ihan vaan putsauksella ja ilmaamisella, helppo hommahan noi on avata ja tutkailla tiivisteitä
5.Jossain on korjaamo,kysyn kamulta missä,se on korjuutellu mittareita siellä ja ei ollut kallista.
1. Delvaccia vaan, viskot kalenterin mukaan
5. Kehä III Ansatiellä Kahan kanssa samassa talossa ainakin jokskus oli Vistema, korjas MB mitskut varsin mallikkaasti
turvenuija
01.09.2011, 14:14
Elikkäs pitäs saaha 33x12,5-15 mud terrainit mahtumaan alle leimapeliin.
Vastaa kääntäessä runkoon korin kannatinputkeen ja kaariin.
Minkälaisia muutoksia ootta tehny että mahtuu?
Elikkäs pitäs saaha 33x12,5-15 mud terrainit mahtumaan alle leimapeliin.
Vastaa kääntäessä runkoon korin kannatinputkeen ja kaariin.
Minkälaisia muutoksia ootta tehny että mahtuu?
a) oikea offset
b) etujouset
c) laikalla turhat kannatinputken päät viisteisiks
Elikkäs pitäs saaha 33x12,5-15 mud terrainit mahtumaan alle leimapeliin.
Vastaa kääntäessä runkoon korin kannatinputkeen ja kaariin.
Minkälaisia muutoksia ootta tehny että mahtuu?
Offroadtarvikkeelta löytyy ainakin sopivaa vannetta, ET lukema oli muistaakseni 10. Niillä vanteilla sopii 33X15.5 TSL alle hyvin. Samasta kaupasta 40mm korotusjouset alle niin pitäs mahtua...
turvenuija
02.09.2011, 15:34
kiitosta peelle ja patu925:lle neuvoista
pittää ainaki viistää ne putket ja kattoa sitten pittääkö korojousia laittaa.
isä joskus laittanu rangen jouset tuohon. saattashan orkkisjousetki korottaa vähän. kuulemma paljon huonompi oli ajaa orkkisjousilla. en tiiä sitten onko yhtään korkiammat.
Tuli tuossa G-mesen (W460) kanssa ongelmaa sähköjen kanssa ja ajattelin tulla tietäviltä kysymään!
Elikkä vikana on, että väännät virrat hehkutus asentoon, niin valot edessä ajovalot räpsähtävät ja sammuvat heti. Nappaat koneen käyntiin niin ei aikaakaan kun rele napsahtaa ja vain ja ainoastaan edessä ajovalot syttyvät. Pitkät pelittää heti tosta vaan ja parkkeja ei saa valokatkasijasta päälle. Aikaisemmin tuli huomattua ettei pitkien väläytystoiminto pelannut. Mikä voisi olla vikana? Ei varmaankaan lisäpitkät mitenkään voi tehdä tälläistä häiriötä?
Kiitos jo etukäteen jos vikaan päästäsiin tätä kautta käsiksi.
Tuli tuossa G-mesen (W460) kanssa ongelmaa sähköjen kanssa ...
Aloita helpoista eli sulakkeet. Ota jokainen sulake yksitellen irti ja tarkista hapettuneisuuden taso sekä sulakkeen päädyn kunto. Tai toisin sanoen vaihda uusi sulake vaikka se olisi ehjä ja putsaa sulakepesän kosketuspinnat. Arvuutellaan sitten lisää...
juu ja jos lisäpitkillä on oma rele, niin koita ilman sitä...
tuo lisäpitkien väläytystoiminnon puute saa mulla jonkun kilkatuksen takaraivossa, mutta eipä heti siirry etupuolelle... tarvii pohtia...
valorelettähän näis ei oo, alunperin, kaikki menee valokytkimen kautta, parkkien piiri sulla sieltä ainakin on hukassa...
valorelettähän näis ei oo, alunperin, kaikki menee valokytkimen kautta, parkkien piiri sulla sieltä ainakin on hukassa...
Jos kerran relettä ei ole, niin eikös silloin luultavimmin toi valokatkasija oo sökö (off/parkki/valot)? Tarttee testata noi sulakkeet ja napata lisäpitkät pois käytöstä ekaks.
Juuso4x4
02.03.2012, 19:19
Valokatkasia tottatosiaan on hyvin suurella todennäköisyydellä sökö jos ei jälkeenpäin oo reileitä laiteltu.
Lisäpitkiltä virran katkaisu ei vaikuttanut aisiaan sitten mitenkään. Sulakerasiaan ei ole tullut kurkattua kun ei ole uusia mitkä vaihdella tilalle. Luulis kumminkin että monitoimiviiksi tai valojen katkasija olisi syynä. Ei tullut näköjään kerrottua että ilmeni siinä tilanteessa kun annettiin vähän apuvirtaa, saatiin auto käyntiin ja kaapeleita poistaes miinus kenkä pomppas kaapelin mukana ilmaan, no heti tuli laitettua takas nii valot heräs.
Ideoita ja kuvia miten ootte pakoputken laittaneet.
Itellä pätkä G280, alustassa 3mm hardox panssari, putki menee sen päällä ja tulee rungonläpi ulos oikealta kyljeltä takarenkaan edestä.
Tämä on muuten hyvä, MUTTA kun panssarin päälle jotenkin mystisesti kertyy turvetta, niin tulipaloja/alkuja on ollut ihan riittävästi : )
-JEO-
Itel tulis yksinkertaisempana ratkaisuna mieleen semmonen pakosarjan kääre. Ei voi olla putki enään niin kuuma auton alla(olettaen ettei ole jälkipoltinta eli käy liian rikkaal) etteikö noin pieni lämpöeristys auttais. Toinen on et estät sen turpeen pääsyn sinne panssarin päälle. Sit jos ei auta niin alkasin ite vasta putkihommiin... =)
Itel tulis yksinkertaisempana ratkaisuna mieleen semmonen pakosarjan kääre. Ei voi olla putki enään niin kuuma auton alla(olettaen ettei ole jälkipoltinta eli käy liian rikkaal) etteikö noin pieni lämpöeristys auttais. Toinen on et estät sen turpeen pääsyn sinne panssarin päälle. Sit jos ei auta niin alkasin ite vasta putkihommiin... =)
Bilteman käärinliinaa jo lähes kokomatkalla, turve imeytynyt kääreeseen ja tahtoo haista koko ajan.
Turvelillingin pääsy taitaa olla aikas vaikeeta estää...
Onko kukaan tehnyt sellaista ratkaisua että putki rungon ulkopuolelle heti eturenkaan takaa ja siitä taaksepäin semmosella ainevahvuudella että kestää???
-JEO-
Tuollaista pohdin itsekkin. Jos sen putken saa pujotettua jotenkin viisaasti sieltä alkupäästä renkaan kohdalta (ettei osuisi koriin, korin kannakkeeseen, tukivarteen, renkaaseen) niin sen loppuputken kanssa kyllä pärjää. Laittaa menemään lähellä runkopalkkia ja aika ylhäällä niin eiköhän isoimmat osumat silloin ota se runkopalkki. Jos haluaa laittaa siihen palkin viereen myös vaimentimen niin hitsaa siihen sellaiset pienet liukulevyt (pakoputkesta vaimentimen ulkoreunaan) niin ei jää mitään kynnystä mikä tarttuisi mihinkään.
Kovin ahdas se toisiaan on... jos muutais korin kannakkeen joksikin aivan muuksi ja tois putken läpi siitä vanhan kannakkeen putkesta joka tulee rungon läpi???
Tätä miettinyt, mutta toivoin jollakin olevan tarjota jotakin yksinkertaisempaa. Omat ideat kun tuppaa olemaan niitä kaikista monimutkaisimpia : )
Onko kukaan tehnyt sellaista ratkaisua että putki rungon ulkopuolelle heti eturenkaan takaa ja siitä taaksepäin semmosella ainevahvuudella että kestää???
-JEO-
On tehny, mutta kuvia ei ole. Korin kannatinputki pois, niin mahtuu paljon paremmin ja mahdollisimman lähelle runkoa. Turbolta n. 2m rst putkea, ei vaimentimia.
Joissakin 463 sarjalaisissahan se tulee noin, mutta on vedetty aavistuksen pidemmälle(toisellepuolelle http://www.youtube.com/watch?v=Uh73nla2LnI&feature=related). Tuossa joku viritys http://www.youtube.com/watch?v=gHLwUJNtk40
http://hikipedia.info/wiki/G-man
Tähän vitjaan on hyvä jatkaa eli mikä on tuo valve jarrupiirissä taaksemenevän putken välissä? Mitä se tekee? Eli joku venttiili vissiin... esiintyy numerolla 65 oheisessa kuvassa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3286&pictureid=101532
Mutua:
Jonkinlainen hidastusventtiili paineennousulle...
Eli jos otan ja suolistan tuon potikan eli kaivan sisuskalut pihalle niin jarrujen epämääräinen poljintuntuma saattaisi korjaantua...
Eli jos otan ja suolistan tuon potikan eli kaivan sisuskalut pihalle niin jarrujen epämääräinen poljintuntuma saattaisi korjaantua...
voi käydä niinkin, vaan voi käydä toisinkin, esim haukkaavat takajarrut...
jos tuo toimii niinkuin kuvittelen...
Tähän vitjaan on hyvä jatkaa eli mikä on tuo valve jarrupiirissä taaksemenevän putken välissä? Mitä se tekee? Eli joku venttiili vissiin... esiintyy numerolla 65 oheisessa kuvassa.
Sen venttiilin tehtävä on säilyttää pieni esipaine takajarruilla, jotta jarrukengät ei palautuisi ihan kokonaan, koska seuraavalla polkaisulla ne ei menis kertapolkasulla perille asti.
PRESSURE RETAINING VALVE = PAINEEN SÄILYTYS VENTTIILI
Konradamus
21.03.2012, 19:22
Mulla samanikäisessä oli mittarin sisältä hammas luovuttanut muuten hyvästä rattaasta.mittarikorjaamo palanto lupasi non 80-100 euron hintaan korjata.minä en luovuttanut, vaan hitsailin juotoskolvilla uutta ainetta puuttuvan hampaan tilalle.kirurginveitsellä ja viilalla rakentelin uuden hampaan, ja hienosti tuo on muutaman tuhat kilsaa jo toiminut.sai siitä ilon tunteita kyllä,säästöstä puhumattakaan...
Sen venttiilin tehtävä on säilyttää pieni esipaine takajarruilla, jotta jarrukengät ei palautuisi ihan kokonaan, koska seuraavalla polkaisulla ne ei menis kertapolkasulla perille asti.
PRESSURE RETAINING VALVE = PAINEEN SÄILYTYS VENTTIILI
No nyt kuulostaa PALJON viisaammalta - onnex meillä on tuo hauska ja wiisaskin naawaparta :p !!!
Sen venttiilin tehtävä on säilyttää pieni esipaine takajarruilla, jotta jarrukengät ei palautuisi ihan kokonaan, koska seuraavalla polkaisulla ne ei menis kertapolkasulla perille asti.
PRESSURE RETAINING VALVE = PAINEEN SÄILYTYS VENTTIILI
Mielenkiintoista... Eikös rummuissa ollu jonkinlainen mekaaninen säätö kengille muistelisin näin? Ja siitä huolimatta vielä pitää tommoinen viritys laittaa?
idea toiminnasta tai paremminkin tarkoituksesta ei vielä avaudu... Tarkoitan sitä että kun hyrdaulisesti pidetään männät vireessä niin pääseekö mekaaninen säätö kirraamaan kenkiä miten?
Ei mutu vaan kirjatietoa.
Juurikin tätä tietoa olin hakemassa. Kiitos ja kumarrus.
Meillä ei alkuperäisistä takajarruista muuta kuin muisto tallella. Tuo kyseinen venttiili pitää ohittaa ja todeta vaikutus. Jos se aiheuttaa ei toivottua "ominaisuutta" poljintuntumaan...
Eli varmistetaan tietäjiltä vielä ennen ostonapsautusta: Eikös 305/70 R 16 mutikat pitäs saada "heittämällä" muutosleimalle kun mulla löytyy manuaali josta verrokiksi 7,50 R 16 korkeudelle ja 255/75 R 15 leveydelle. Eikös juu? Meneeköhän muuten Mesen vakkari 16" aluvanteelle?
Eli varmistetaan tietäjiltä vielä ennen ostonapsautusta: Eikös 305/70 R 16 mutikat pitäs saada "heittämällä" muutosleimalle kun mulla löytyy manuaali josta verrokiksi 7,50 R 16 korkeudelle ja 255/75 R 15 leveydelle. Eikös juu? Meneeköhän muuten Mesen vakkari 16" aluvanteelle?
Kyllä ne renkaat niille orggisvanteille menee, mutta tulee aika kyseenalaisen näköinen paketti siitä, vanne on aivan liian kapea, eikä kelpaa katsastuksessa.
Jep. Mitähän mä oikein ajattelin. Mitenhän toi 285/75 R 16 istuis? Noilla on nyt 265/70 R 16 altsikat. Ovat niin hienot vanteet että noilla mennään... :)
Jep. Mitähän mä oikein ajattelin. Mitenhän toi 285/75 R 16 istuis? Noilla on nyt 265/70 R 16 altsikat. Ovat niin hienot vanteet että noilla mennään... :)
Ei oikein riitä vanteen leveys niihinkään.
Katso noista linkeistä rengas/vanne yhdistelmien sopivuuksia:
http://personal.inet.fi/cool/nettijussi/stro.htm
http://www.stro.se/obsolete/obsoletes.pdf
No nyt alko Lyyti kirjottamaan. Kiitos!
Nonni. Nyt pääsee harrastamaan Merseedestä kun nihilisti-inssi reputti katsastuksen takajarrujen takia... Ei vissiin mikään jymy-yllätys rumpujarrullisen Geen ollessa kyseessä :D
Eli kysymykset kuuluvat:
1. Vm 1990, GD 300 takajarrurempan pahimmat sudenkuopat olivat mitkä? Vasen puoli oli siis lähes täysin paineeton (olikohan 0,2). Haussa siis pikaopas Geen takajarruremppaan... Kaikkea olen kuullut/lukenut noitten rumpujarruista, että eivät olisi mitenkään maailmanhistorian parhaat joten kysytäänpä myös:
2. Onko minkälainen homma askarrella levyjarrut tonne taka?
Takajarruremppan suosittelen ostaa suoraan uuden ALB-venttiilin(huomattavasti helpompaa ku elvyttää entinen, 90e motonetis), pullo CRCtä/WD40stä, uudet työsylinterit(olikohan 15e/kpl), 5m uutta jarruputkea ja työkalu päiden tekoon, uus jarruletku, jarrukenkien asennussarja(jouset yms nippelit), uudet pinnat kenkiin+niitit ja uudet rummut. Kaks vikaa on ei oo pakollisia, ite sain parin prosentin heitot urautuneilla rummuilla ja kengillä. ALB-venttiilin vivusto on se minihin menee puolet tuosta CRC-pullosta. Eli se irti ja sen verta herkistelyä et liikkuu ajatuksen voimalla... =) Kun asennus on valmis niin ota koppa kaljaa viereen(älä juo siis pohjille =) ja aloita jarrujen ilmaus. Saattaa mennä muutama tovi ja olut että on ilma poistunut jarruista ja poljintuntuma on palautettu.
Suikkanen
24.03.2012, 14:25
Tähän vitjaan on hyvä jatkaa eli mikä on tuo valve jarrupiirissä taaksemenevän putken välissä? Mitä se tekee? Eli joku venttiili vissiin... esiintyy numerolla 65 oheisessa kuvassa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3286&pictureid=101532
Löytyykö tuolle venttiilille varaosanumeroa? Onko hinta- ja saatavuustietoutta kenelläkään?
Löytyykö tuolle venttiilille varaosanumeroa? Onko hinta- ja saatavuustietoutta kenelläkään?
A0004313907 on vissiin se numero. http://www.auto-parts.spb.ru/cat/cats/m.mycat?cat=mb&client=dr2000 tuolta tongi lisää.
Löytyykö tuolle venttiilille varaosanumeroa? Onko hinta- ja saatavuustietoutta kenelläkään?
Tilit näyttää nollaa motonetissa.
Tuote
23-8531
Nimike
Jarrupaineen säädin MB-G/Pakut
Hinta
88.80 €
Kuvassa ehkä nro. 163
Minulla ollu ikinä G:ssä jarrujen kanssa ongelmia(mitä nyt pääsylinteri meni vaihtoon yhden kerran, 10 vuoden aikana). Kun ne kerran laittaa kuntoon ja muistaa säätää joskus, niin kyllä ne pelaa. Huom! Takajarrut on ainakin 460 sarjassa käsisäätöiset, ei automaatit. Ja uudet osat ei paljoa maksa.
Toki eihän se levyjarru rumbakaan kait paha rasti ole... vetarin laipasta pitää sorvata vähän pois, jne.
Jep. Letkut kävin läpi tänään ja oli ehdassa kuosissa. Selkeesti edellinen omistaja hiljan letkuttanu uusiksi. Muutkin katsurin mukinat tuli tänään kuntoon niin pääsee seuraavaksi ihmetteleen tota jarrua. Ei kais siinä tartte muuta vikaa olla kun työsylinteri päästäny mehut ulos...
Oli muuten kyllä naurussa/itkussa pitelemistä kun katsuri laitto myös jälkitarkastuksen etujarruletkusta joka oli muka hankautunut ja meni väärää reittiä. Tänään kun tutkin ton letkuston niin se meni tasan ainoaa oikeeta reittiä eikä ollut minkäänlaista jälkeä missään... Ei minkäänlaista hankautumaa. Täytynee viedä suurennuslasi katsurille lahjaksi jälkitarkastukseen... Ei muutenkaan ollu Gee vissiin kauheen tuttu hälle kun kyseli että voiko tällasen nelivedon laittaa jarrudynoon ollenkaan ja kaiken kukkuraksi etti etuparkkivaloja vilkkumajakoista... Semmosta... :D
Kurkkaapa nyt GKC sinne rummun sisään ihan ekaks, veikkaan ettei vuoda jarrusylinteri, vaan haiskahtaa peräöljy... Se vetarin stefa ei oo ikuinen
Eipä haissu öljy eikä jarruneste... Oli vaan jousilevy pompannu kenkien välistä paikaltaan. Eli jarrut on taas kunnossa!
Mutta mutta. Ei niin hyvää ettei jotain pahaakin:
Paljon parjattu katsuri huomautti myös hieman öljysestä koneesta. Meni toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. No onneks tuli avattua konepelti ja tosiaan öljyllä kuorutettu lohko ja kauhee huohotus öljykorkin aukosta... Tänään haussa siis:
-Pikaopas OM617 koneen kansipahvin vaihtoon :D
EDIT:
Liekkö menny hehkujen takia? Kun ovat varmaan pimeenä kanssa kun huonosti lähti talvella käyntiin...
Aika reilusti nuo mersun koneet huohottaa ennenkun on todellista haittaa. Kunhan ei johda huohotusta takaisin imusarjaan.. Ja kuinkapaljon on liikaa :D mutta eikai tiivisteen vaihdosta haittaakaan ole.
tuskin hehkujen puuttumisesta tiiviste on mennyt.
Kyllä niin pahasti pöhisee että vaihettava on... Öljyt on kyllä ihan mustat edelleen eikä ole juuri tarvinnu vielä lisäillä.
Onkohan noissa tiivisteissä tai pulttisarjoissa kuinka suuri mahis osua väärään jos motonetistä hakee? Siis kun tosta on noita eri versioita OM617-mikälie. Tää on siis vapari 88 heppanen niin eikös se ole sama kone kun w123 300D:ssä?
tuo palstan -tatsga- varmaan omaa tuoreimman tietämyksen OM617 rempasta, mulla tuli huohotuksesta ihan muuta mieleen, ja siitä ei kannen tiivisteellä selviä...
jos vailla hehkuja on kovasti sahailtu, ja ehkä autettukin jollain niin saattaa olla mekaanisempaa vikaa, puutetta ja kulumaa, esim mäntien yläpäissä...
henk.koht vaihtaisin ennemmin koko koneen, kuin nahkan 617 aan...
Huohotushan johtunee pikemminkin männänrenkaista joiden jousivoima on kadonnut vuosien mittaan ja karstasta joka ahdistaa renkaita entisestään. Tästä seuraa palopaineen ohivuotoa kampikammioon josta syntyy pahempaa ja kosteampaa läähätystä kuin keskimääräisessä 70-luvun eroottisessa elokuvaseikkalussa... =) Tuohon vaivaan ei auta muu kuin melko täydellinen koneremontti. Osat kohtuuhintaisia motonetissä. Männänrenkaat 75e/5 pyttyä, laakerit n.85e, nokkaketju 60e(suosittelen lämpimästi), tiivistesarja 90e, pulttien hinnasta en tiedä ku ostin toiselta kädeltä. Aikaa tuollaseen remppaan mennee jotain 100h hujakoilla varmaan. Kannattaa nostaa heti ekana kone pukkiin niin vituttaa kolme kertaluokkaa vähemmän. Okei onhan tuo hintavaa ja vaivalloista verrattuna vaihtomoottoriin. Täytyy vaan muistaa että vaihtomoottorin kanssa ei välttis kauaa mee et ollan taas lähtöruudussa koneen kunnon kanssa. Tee itse, tiedät mitä saat =)
Jos tuo huohutus ketuttaa muttei jaksa tehdä asialle muutakuin oireiden korjausta, niin huohottimen väliin separaattori ja paluu takas öljypohjaan. Siinähän pöhisee ja ei kulu öljyä ainakaan huohotukseen... =)
Jep. Sitte tossa olis lavalla irtonainen OM617 turbokone joka edellisen omistajan mukaan rempattu perusteellisesti mutta vuotaa tiemmä öljyä kiertokangen juuresta. On kaiketi aika operaatio senkin stefan vaihto... Tiedä sitten mkä olis järkevää...
Kun kerran vastauksista jäi se fiilinki ettei toi huohotus niin vakavaa oliskaan niin kertokaas sitten että mitä käy jos tolla vaan ajelee? Ja mikä sitten on se merkki et nyt seis jos toi huohotus ei kerran sitä ole? En mä tohon kyllä rupee sitä kansiremppaa isompaa tekemään kumminkaan. Mieluummin sitten kunnostan ton turbo koneen. Cdi koneen vaihtoa mietin heti alkuun mutta totesin et on meikäläiselle liika iso projekti ja toisekseen tuleeko loota ongelmia moisten tehojen kanssa sitten... Ton nykysen motin huono kunto on kyllä siinä mielessä takaisku koska oletin että "legendaarisella taksimersun koneella" pääsee 1 miljoona km koska vaan... Mut ei vissiin sitte.
Jep. Sitte tossa olis lavalla irtonainen OM617 turbokone joka edellisen omistajan mukaan rempattu perusteellisesti mutta vuotaa tiemmä öljyä kiertokangen juuresta. On kaiketi aika operaatio senkin stefan vaihto...
Vuotaa kampiakselin etu- tai takapään stefasta, vai mitä tarkoitat?
Ohhoh kun tuli taas sekavia kirjotettua. SIIS:
Vuotaa kampiakselin stefa... Ja nimenomaan takapäästä.
Etupään stefa on helppo vaihtaa, takapään sit mahdoton ilman kampiakselin irrotusta koneesta. Kantsii olla varovainen noiden "perusteellisesti rempattujen" kanssa. Omaankin koneeseen oli vaihdettu ilmeisesti männät ja laakerit jossain vaiheessa, mutta ketju jäänyt vaihtavamatta mikä paukku sit poikki...
Tommonen ns, vanha kone ei lähde käymään ollenkaan jos ei hehkuta ja venttiilien säädöstä on semmonen ohje kun 30tkm.Mitähän sillä koneella on mahdettu ajaa? Kilometri testin voi tehdä öljykorkilla eli kuumalla koneella kun avaa korkin tyhjäkäynnillä 300tkm pysyy nätisti aloillaan,400 pomppii ja 500 ja yli lentää pois.
Niin korkki vai koko moottori? =)
toi oliki hyvä kysymys :D
Eipä tolla välttämättä ihan miltsiä vielä ole ees kelattu kun toi pitäs olla ton auton orkkiskone ja välissä on se turbokonekin ollu kiinni joskaan ei kauaa kun se oli kuulemma heti asennuksesta lähtien vuotanu...
Tutkin konetta tarkempaan tänään ja nyt näyttää kyllä siltä että öljy oiskin lentäny kumminkin venttiilikopan välistä. Liekö sittenkin vaan ruutannu öljynvaihdon jälkeen ylimääräsiä mäelle. Joskohan seuraavaks sitten vaikka pesis ton motin niin ei tarvis täällä arvuutella... :D
Näillä on tapana korjaantua "itsestään" tulee halvaks :D
Ei mut oli mulla kysyttävääkin, eli mistä porukka on valmistanut etupyörän laakerin mutterin avaimen ? vai mihin hintaan saa erikoistyökaluna ? ei viitsi tuurnalla vielä pilata kun ovat ehjät :rolleyes:
vai mihin hintaan saa erikoistyökaluna ? ei viitsi tuurnalla vielä pilata kun ovat ehjät :rolleyes:
Löytyiskö tuolta sopiva:
http://www.sstbike.fi/tuotteet.html?id=333/
Löytyiskö tuolta sopiva:
http://www.sstbike.fi/tuotteet.html?id=333/
Muistaako joku mitat ulkoa, niin osais heti tilata tuolta oikeenlaisen?
Muistaako joku mitat ulkoa, niin osais heti tilata tuolta oikeenlaisen?
samaa kysyisin :confused:
Muakin kiinnostais, kun on melko paljon välystä laakereissa...
Tällänen löyty melkein pitäs käydä mittaamassa ni tietää varmaks, tuntuis vaan äkkiseltään aika isolta.
Edit ei oo sen vaikeempaa kun kuppi pois, 42mm aika tarkkaan ulkohalkasia ja 35mm tuo pienin mitta sakarien välissä.
Edit 2. 43mm vesijohtoputkesta tuli tehtyä työkalu ja toimii laakerit on kireellä ja matka jatkuu :)
Edit 3 jatketaas vielä, mietin tuossa onko kukaan laskenu etu tukivarsia toisesta päästä? silloinhan casteri korjaantuisi korotuksen jälkeen ja katselin ettei kardaani kulma nyt ihan mahdottomaksi menisi? eli onks mitään järkee ?
Entä miten tuo takalaakeri kuuluu kiristää kun kartiorulla on kuitenkin, jotenkin en nyt saa päähäni oikeeta tapaa.? saako tilalle pakkalaakeria?
löyty oikee kuvakin.
http://www.pointedthree.com/disc/forums/get-attachment.php?action=view&attachmentid=35899
ilmanen kuvasarja etu ja taka akselin laakerointiin.
http://www.mercedestechstore.com/pdfs/G%20files/217%20HO%2006%20Axles%20%28IC%20GC%20OP%20TF%29%20 2-17-03.pdf
työkalu ebaystä
http://www.ebay.ca/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=360404152473&clk_rvr_id=327859686874
No eipä korjaantunu itestään. 40km jälkeen oli konee taas märkänä eikä huohotus ainakaan ole vähenemään päin... No ens vkolla diisselipajalle mittailtavaksi. Rupee kiinnostaan toi turbokoneen kunnostus joka hetki enemmän ja enemmän...
Minkähänlainen todennäkösyys olis ensikertalaiselta saada tommonen (OM617 turbo) kone takasin nippuun jos sen purkais ite? Aina huvittanu laittaa perehtyä paremmin noihin moottoreihin muttei oo koskaan ollut aikaa eikä tiloja. Nyt olis tilat ja aikaakin vois jonkun päivän sillon tällön tohon uhrata. Olis kumminkin työnkin puolesta hyödyllistä osaamista kun noitten vanhojen raktoreiden ja muiden kanssa töitä tekee... Onko mitään hyvää kirjaa suositella kellään wannabemekaanikolle? Kone on nyt kumminkin täysin tyhjänpanttina hallinnurkassa niin ei suurta vahinkoa kävis vaikka susi tulisikin :D
EDIT:
Tossa turbokoneessa siis vikana on se kampiakselin takapään stefa.
Näillä on tapana korjaantua "itsestään" tulee halvaks :D
Ei mut oli mulla kysyttävääkin, eli mistä porukka on valmistanut etupyörän laakerin mutterin avaimen ? vai mihin hintaan saa erikoistyökaluna ? ei viitsi tuurnalla vielä pilata kun ovat ehjät :rolleyes:
Ko. Navan mutteri on hieman kinkkinen kun se on kokoa M26 x 1.5mm.
Paljon yleisempi koko on DIN 981 KM5 M25X1,5 eli aavistuksen pienempi. km5 avaimia on maailma täynnä. Sellaisen avaimen voisi ehkä pienellä muokkauksella saada käypäseksi.
KM6 mutteri on jo 30x1.5 kokoa eli se avain ei käy huonostikaan.
Meidän leluun valmistettiin uudet mutterit m24 muttereista jonka avainväli on 36mm eli bilteman hylsystä ulkopuolelta pala pois niin avain on valmis.
Tossa KM5 mutterin mitat. http://www.jwwinco.com/products/section13/km/
http://www.jwwinco.com/products/section13/km/kmd.gif
KM-5
M25 x 1.5 25
D 25
D1 38
D2 32
T 7
i 5
H 2
Edit: Tarkat ukot ottaisivat KM5 mutterin ja sorvaisivat sen millin suuremmaksi niin vot olisi "standardi" mutteri mersussa :D
Todennäköisyys konerempan onnistumiseen on Toivasen maankuululla patentoidulla "perse edellä puuhun, muna edellä maahan"-laskentamenetelmällä(RaHiRepe-teknolokies) tarkasti arvioiden 69,42%...
Ei se mitään rakettitiedettä ole! Kun purkaat niin ota kuvia, tee muistiinpanoja ja pussita kaikki kokonaisuudet yhteen, niin on helpompi koota. Nokan irrottamisen kanssa kannattaa varoa, ettei nokkapukit ratkee. Kokoonpannessa ainuat kriittiset tiedot on momentit ja ajoitukset joita ihan kauheen monta ollut. Kantsii sit tehdä myös kannelle peruskunnostus eli seetit hipasta tahnan kanssa ja venttiivarrenkumit vaihdella. Jos pytyt ei oo kokenut täystuhoa, niin Biltemasta vaan hoonaustyökalu ja medium-kivet ja sit öljyn kanssa hoonata pytyt. Tein itse ja säätin ja hyvät tuli =)
^^^^^
joks se käy ?
-tatsga-n auton vakiovarustukseen muuten kuului silloin kun se mulle tuli / mulla oli tuommonen D.I.Y. napa"mutteri" avain, matkusti / majoittui kuskin penkin aluslaatikossa - en tiedä kenen järki on sittemmin ollu sekin hukata...
Pitääkin huomenna kurkata tuonne laatikkoon josko avain vielä olis siellä... =)
Pitääkin huomenna kurkata tuonne laatikkoon josko avain vielä olis siellä... =)
jos oikein muistelin, se oli tehny pesänsä valkeaan muovilodjuun jossa oli jotain meriheinää (MB penkin pehmustetta) pehmukkeena :p
Tulipa sitte oltua vähän jumissa ja siitä irti heijaillessa lipes vaihteen valitsin pakilta P-asentoon aika kovilla kierroksilla. Seurauksena pakki jäi pysyvästi silmään... Mitähän ny sitte???:confused:
Missäs muuten Hämptonissa kävit leimaamassa autoas? Onkos se sellainen valkoinen pitkä versio?
Vihree pitkä... Takumäentiellä kävin kun siitä ollu mulla hyviä kokemuksia aiemmin. No nyt alkaa olla harmia taas jo sevverran että leiman saaminen ei ole päällimmäisenä mielessä...:D
Manuaali?
Käy auton alla laittamassa laatikon kyljestä siirtäjätanko takasin paikalleen ja uus lukituslevy
hätä apuna käännät vaan sieltä sen pakin vivun toiseen asentoon ja ajelet ettepäin...
Automaatti. Vissiin toi W4A018. Keppi liikkuu ja liikuttaa niinkun pitää. Eli vika on vissiin lootan sisäpuolella.
Eipä tullu metallisilppua ainakaan yhtään kun öljypohjan irrotin...
Vika paikantu vaihteensiirtimen akselille. Eipä siirrä sitä sisällä olevaa tankoa mikälie on nimeltään. Mistähän löytäs räjäytyskuvan tosta loodasta?
KUVA:
Jos kerran relettä ei ole, niin eikös silloin luultavimmin toi valokatkasija oo sökö (off/parkki/valot)? Tarttee testata noi sulakkeet ja napata lisäpitkät pois käytöstä ekaks.
parkkiongelmaan ratkaisu vehosta.28€ alkuperäinen.valokatkaisija temputti mulla.nyt pelaa.
sähköhelvetti...nyt en vaan sit mitenkään löydä vilkkuja takas?katosivat sipoossa kärryn vedossa-pitää varmaan seuraavaksi ajella samaa reittiä jos löytyisivät :D vaan ei.ei auta monitoimikatk.vaihto,hätävilkkukatkaisimen vaihto,maakohtien putsailut,sulakkeiden hieronta ja vaihtelu,toisella viiksellä kokeiltu...APUVA! :mad:
vilkkuuko ne hätä vilkuilla ? jos kokeilee hyppylangalla otat vilkun releen irti tökkäät suoraan palaako jatkuvasti ?
hätävilkut ok.tuohan täytynee testata.kiitos.tänään huomasin sähkösyövän laajentuneen:jarruvalot hukassa myös :mad: varokaa mua liikenteessä ;)
Onkos kenellä tietoo w460 jakolaatikon sielunelämästä, eli saakos sinne välitystä mulkattuu miten helposti? Onko joku välitysten kanssa puljannu eli onko minkäänlaista saatavuutta vai meneekö tekohommiksi?
Eipä ole pistänyt silmään yhtään juttua jakisen välityksen muuttamisesta. Ilmeisesti kaikki ovat päässeet riittävän hyvään lopputulokseen mulkkaamalla perävälityksiä (5,3...joissain armymalleissa ja sellaisissa vissiin jopa 6 alkavia perävälejä) ja laatikoita (pakun pikkuykkösellä 6,1 tai automaatilla).
-Axo- muistaakseni asiaa joskus setvi, (oisko ollu muuten Häkkisen kanssa), vaan ei tainnu edetä tuotantoasteelle...
Joo muistelen kanssa et Axo puhui tuosta... Johdatteleva jatkokysymys eli mikä jakoaskista hajoaa kun keppiä pitää väkisillä pitää pohjassa pieni puoli päällä?
Niitä lootia kun on tasaseen kaupan niin kiinnostaa et onko sellaisesta aihioksi ratastushommaan...
Jonkinlainen räjäytyskuva olisi hyvä tätä hommaa selvitellessä. Oisko kellään...?
Jatketaas samaan ketjuun:
Mistä porukka on hommaillut G-Mersun korjauspeltejä, esim. takanurkkiin ja -kylkiin?
KL-varaosat? Finbenz? Netistä? Vai peräti - hui kauhistus - Tähtitolpan juurelta, eli Veholta? :D Vai ihan jostain muualta?
Hienosti menee! Loota korjattiin muttei toimi... :) Motti ruuttaa öljyä ja huohottaa ja on vissiin yks pytty ainakin pimeenä...
Joten:
OM 606 (tms.) + laatikkopäivitys alkaa kiinnostaan todella paljon.
Kysymys:
Mistä kannattas mottia ja lootaa ruveta ettimään? Onko mistään saksanmaalta tai jostain saatavilla kunnostettuja motteja/lootia? Suomiromareilla tuntus olevan noissa 1/2 miljoonan minimikilsat... Muita vinkkejä ja suosituksia moottori/loota swappiin kuunnellaan.
Hienosti menee! Loota korjattiin muttei toimi... :) Motti ruuttaa öljyä ja huohottaa ja on vissiin yks pytty ainakin pimeenä...
Joten:
OM 606 (tms.) + laatikkopäivitys alkaa kiinnostaan todella paljon.
Kysymys:
Mistä kannattas mottia ja lootaa ruveta ettimään? Onko mistään saksanmaalta tai jostain saatavilla kunnostettuja motteja/lootia? Suomiromareilla tuntus olevan noissa 1/2 miljoonan minimikilsat... Muita vinkkejä ja suosituksia moottori/loota swappiin kuunnellaan.
taitaa halvimmaksi tulla hakea koko auto jostain saksa,ruotsi.viro akselilta ja myydä loppuauto jonnekin.
Mistä kannattas mottia ja lootaa ruveta ettimään? Onko mistään saksanmaalta tai jostain saatavilla kunnostettuja motteja/lootia? Suomiromareilla tuntus olevan noissa 1/2 miljoonan minimikilsat... Muita vinkkejä ja suosituksia moottori/loota swappiin kuunnellaan.
W202 C250 turbo 09/1995 ja etiäpäin...
http://suchen.mobile.de/auto/mercedes-benz.c%20240%20%20c%20250.diesel.html?scopeId=C&isSearchRequest=true&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=17200&makeModelVariant1.modelId=22&minFirstRegistrationDate=1996-01-01&minPowerAsArray=110&minPowerAsArray=KW&fuels=DIESEL
Nimim. -Pulu- muuten kauppas just tuommosta 250 moniventtiiliturbokonetta...
EDIT: tuossa: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=96701
Jep. Miks porukka suosii/suosittelee tota 605:sta ennemmin kuin 606:sta. Onks toi kuutonen kovin paljon hankalampi saada sopimaan tonne vai mikä?
Kevyempi, hereempi, lyhyempi, kestänee kierrättää ja ei juuri voimassa pidemmälle veljelleen häviä, ja viis on halvempi uusia kuin kuus
Toki vajaan kuuloinen :rolleyes:
Mistä vielä voi tulla vettä kuskin lattialle ? kun sataa, jos ei voi tulla enään tuulilasin, tiivisteen ja karmin välistä (korjattu). -90, 461 kyseessä.
Mistä vielä voi tulla vettä kuskin lattialle ? kun sataa, jos ei voi tulla enään tuulilasin, tiivisteen ja karmin välistä (korjattu). -90, 461 kyseessä.
Pyyhkijän akselin kautta?
kerääkö myös vettä sinne lämmityslaitteen imukaukalon pohjalle, konepellin alle
Pyyhkijän akselin tiivisteetkin on uusittu ja testattu, ei vuoda niistä.
Lämppärin imukaukalo on kuiva.
Voisiko sitä tulla tuulilasin yläpuolella olevan karmin ja katon sauman kautta jonka päällä on se lista ?
Sitä ei ole tullut otettua auki vaikka on harkinnassa ollut.
Jos vesi pääsee listan alle ja siellä joku "reikä" alla, ja karmin sisällä valuisi näkymättömissä A-palkkia pitkin jotain kautta kuskin maton alle, kumimatto muistaakseni päältä kuiva ja verhoilu matto alta märkä.
Vettä kertyy sateella melkoisesti.
Toinen mitä olen arvaillut, konepellin saranoiden alla oleva vesi kourun kiinnitys sauma? Kourukin vaikuttaa vain listalta joka on heftattu "rintapeltiin" tai millä nimellä sitä kutsutaankin, kiinni.
Kolmas vaihtoehto, voisiko tulla jostain etulokarin liitos-saumoista?
Vaino harhaisuutta aiheuttava mystinen veden ilmestyminen kumimaton alle.
Joku on ehkä saattanut huomata, omaansa laittaessaan viimesen päälle, että "joo tostakin on varmaan tullut vesi sisään" niin olisin kovin kiitollinen vinkistä, jotta välttyisin turhalta purkamiselta.
Jos lähtis hakee vuotokohtaa tälleen kuivalla kelillä painepesurilla niistä kohdista mistä itse veikkaat veden tulevan kohde kerrallaan jos ei oo apumiestä kattomassa kun vuoto löytyy. mulla oli tossa omassa G:ssä hauska vika ihmettelin aluks mitä helvettiä kun sadesäällä pyyhkiää piti päällä ni vettä lensi suoraan naamalle oli niinku pykälää liian pitkä se pyyhkiä että välillä otti tiivisteen reunaan kiinni ja roiskas sieltä välistä kun ajoviima paino samalla. korjaantu kun oikeen kokoset pyyhkiät osti eikä muuten tuo tiiviste sitten vuodakkaan.:)
ja tosiaan jos ei ylhäältä tule ni pohjassa saattaa jokureikä tai justiin siitä lokarin saumasta tulla tulipellin tai lokain puolella se menee vähä hassusti..
hommat isolle?tein ehkä virheen.mitäs tuommoiselle?laikalla puoliksi ja paaliin.vaan ekaks 6 sylinteriä automaaGeineen ylös ulos ja talteen.. ;) välikardaania kellään aihioksi?ja vinkkejä ks swapin tekoon?pitänee lähteä möGille-levannossa asuu kilotonneittain viisautta.. :D
hommat isolle?tein ehkä virheen.mitäs tuommoiselle?laikalla puoliksi ja paaliin.vaan ekaks 6 sylinteriä automaaGeineen ylös ulos ja talteen.. ;) välikardaania kellään aihioksi?ja vinkkejä ks swapin tekoon?pitänee lähteä möGille-levannossa asuu kilotonneittain viisautta.. :D
Ota ELR jutut talteen. Ne tuppaa unehtumaan monelta. Myös vaijerikaasu on pop.
Aijjai kun pyörii puukko haavassa... Tänään meinaan tajusin ettei tohon mun Geehen paljon tekniikka swappeja tehä enää kun prosentit on korinvaihdon takia jo 34,5%. Vai miten? Eikös mene mahottomaks? :mad:
Aijjai kun pyörii puukko haavassa... Tänään meinaan tajusin ettei tohon mun Geehen paljon tekniikka swappeja tehä enää kun prosentit on korinvaihdon takia jo 34,5%. Vai miten? Eikös mene mahottomaks? :mad:
koskas se on tehty, olisko nykyiset laskentamallit eduks vai haitaks ?
eli pieneniskö jos nyt lasketuttais ? paljonhan siinä ei tilaa kuitenkaan ole...
Minkälainen on tuommonen vm -81 pitkä g mersu? Jos käyttöautoksi laittaisi tuommosen. Ei oikein tunnu löytyvän semmosta yleistä jorinaa näistä mersuista (tai en osannut etsiä). ja se on sillä 617 koneella ja turbolla.
Nonni! Se on GD 300:N 720.1 loota rakennettu uusiksi ja vipuja yms. remeleitä vaille asennettu. Hiukan alko vaan arveluttamaan kun lootaseppä sano vaihtaneensa alkuperäsen suorahampaisen planeettapyörästön tilalle vinohampaisen. Kysymys: Mistähän se semmosen repäsi ja mikä tärkeintä: Kestääkö yhtähyvin kuin alkuperainen?
Hienosti pelaa uusittu loota! Pikkunen tänkä på tuli kun jonkun edellisen omistajan toimesta on laatikon runkoa kolhittu lauhduttimen banjopultin vastapinnalta. Kysymys: Millä tommonen atf vuoto on parasta tulpata?
Hienosti pelaa uusittu loota! Pikkunen tänkä på tuli kun jonkun edellisen omistajan toimesta on laatikon runkoa kolhittu lauhduttimen banjopultin vastapinnalta. Kysymys: Millä tommonen atf vuoto on parasta tulpata?
Kokoluokkaa näkemättä villi veikkaus eli Toijota henkilöauton öljyropun massatiiviste tai pari ja esim. wurtin tiivistemassaa niin luulisi pitävän sillä ehdolla että lauhduttimen putkissa ei ole painetta.
Jep. Nyt laitoin kuparirenkaan päälle o renkaan ja tiputus on enää minimaalinen. Onkos tolla atf:llä taipumus alkaa vuotaa pahemmin vai tukkiiko pikkuvuodot itekseen?
suorista hio hienolla paperilla tasaiseksi se tiiviste pinta jos mahdollista myös 2 kuparitiivistettä päällekkäin voi koittaa. hankalia ovat välillä
Nonni! Nyt on öljynjäähyn linjä tehty uusiksi, lämpömittari asennettu ja suureksi ihmetykseksi tuntus öljytkin pysyvän sisällä! Muttamutta...
Jarrumurheet oli jo päässy unohtuun joten takas pajalle. Mitä kävi kun käsijarru vaijeri oli löysällä vasemmalta puolelta joten kiristin sen mutta mitään muuta ei tapahtunut kuin että oikee takapyörä menee normijarrutuksessa hipasusta jumiin... Mtä ihmettä? Onko joku tilannu jostain noita takajarruja tohon 460seen jostain? Paljonko kustansi? Vois laittaa uusiksi kun ovat aika happaman näköset kaikkineen...
Takajarrujen säädön lyhyt oppimäärä suoritettu ja hyvin pelaa...
Kivat mulle! Valuttaa uusittu loota mehut turbiinikoteloon... Proppu pitää. Stefako vuotaa? Onko mahollista että on mennyt asennuksessa? Tarkkana koitettiin olla kovasti että turbiini ois pysyny pohjassa asennuksen aikana. Mikä muu voi olla vikana? Voiko enempää taas ketuttaa :mad::D!
Kivat mulle! Valuttaa uusittu loota mehut turbiinikoteloon... Proppu pitää. Stefako vuotaa? Onko mahollista että on mennyt asennuksessa? Tarkkana koitettiin olla kovasti että turbiini ois pysyny pohjassa asennuksen aikana. Mikä muu voi olla vikana? Voiko enempää taas ketuttaa :mad::D!
Onko huohotin ok?
Kais se on... Mitenkäs sen todentaa? Ei kyllä tunnu painetta käteen yhtään sieltä.
Öljyä rupee valuttaan vasta kun lämpenee. Ei kai toi keskityskään oikeen voi mennä asentaessa pieleen? Koppa laitettiin ensin ja sitten turbiini vetolevyyn. Meinaa sapettaa oikeen tosissaan...
ei oo mitään keskitettävää - pulttien kiristys vaan hiljaa lähentäen momenttiin
oliks välystä pitkittäin, eli kun koppa oli pultattu koneeseen, pyörikö turbiini helposti kohilleen ? siinähän kuuluu olla inan välys ennen pulttien kirimistä
oliko stefa uus / tarvike ? oliko turbiinin kaulassa kulumaa / hankausjälkeä ?
ja kyllä stefan saa rikki jos huolimattomasti tyrkkää turbiinin öljypumpulle, ameriikan laatikoissa ainakin...
hiukan outoa, jos vasta lämmetessään vuotaa :eek:
Jep. Koko loota ja turbiini tehtiin uusiksi asiantuntevalla automaattikorjaamolla (jätetään nimi sanomatta toistaseksi...). Stefat oli uudet. Asentaessa keskityttiin nimenoomaan siihen että turbiini pysyy paikallaan. Oli pultilla ja nippusiteellä vedetty pajalla kiinni joten ei kajottu turbiiniin ennenkuin oli aika kiinnittää. Välystä tuntu se pari mm olevan kun vetolevyn vedin kiinni ts. ei ainakaan tullut vetolevyyn kiinni ennen pulttien kiristystä.
Oli seppäkin vähän huuli pyöreenä kun soittelin tosta. Ei hätää sinänsä kun lupas takuuna kattoa kuntoon (pakkohan sen on :)) mutta tympäseehän toi nyt taas ottaa alas...
Onko laatikkoon uusittu turbiinin keskitysholkki?
Jos on niin stefa hajonnut.
motörhead
05.08.2012, 20:03
Jännä ilmiö... Työntää jakolaatikosta öljyä mittarivaijeria pitkin mittaristolle asti.
Huohotin vissiin tukossa?
Onko muilla ollu samantapasia ilmiöitä mersussa?
Jännä ilmiö... Työntää jakolaatikosta öljyä mittarivaijeria pitkin mittaristolle asti.
Huohotin vissiin tukossa?
Onko muilla ollu samantapasia ilmiöitä mersussa?
ei, mutta diaGnoosisi lienee oikea ;)
piippu79
05.08.2012, 21:16
mitäs pitää muutella jos laitan g.hen 603 ja siihen kuuluvan automaatin jotka ovat 124 korisesta varmarista. pitääkös moottorin korvia tai suodatinta tai mitää sellasta muuttaa ja millais laatikko muuta kuin kartaanin joukki.
nonii viisaat jotka on tehneet käsijarru remppaa mersuun ni kertokaapa minkä mittanen vaijeri tulee oikeelle puolen 2040mm vai 2240mm? :) vasemmalle puolelle pituus 2090mm että eikös se sillon pitäs tuo pidempi olla oikealle puolelle ku kahvaki on auton keskeltä katottuna vasemmalla?
jotenkin must tuntus että tuo vaijerin pituus liittyis myöskin koko Geen pituuteen... :D
pitkä malli kyseessä ja tuommosia ehoteltiin... :)
jep...
vaijerien pituuserot tulee paitsi akselivälistä, myös valmistusajankohdasta, ilmeisesti kannakkeet ja kiinnityspisteet hieman vaihtuvat jossain vaiheessa sarjaa
tuolta pääsee jyvälle, jollei oo EPC tai repairmanual käytössä:
http://www.eurotruck-importers.com/index.php?main_page=index&manufacturers_id=10&sort=20a&filter_id=73&page=2
finbenziltä tuli suoraan sopivat vaijerit, ei tarvinnu mittoja katella..Sitten seuraava ropleema eli etuakselin lukko ei mene päälle, siis se kytkentävipu ei nouse, mistähän kannattaisi vikaa kattella ja tämä ongelma tuli ihan yhtäkkiä.
kurkkaamalla auton alle, näet mihin kytkentävivut vaikuttaa... menee muistaakseni sellaiseen laakeroituun kulmakappaleeseen josta "pää"sylinterille, kattele jotta ei oo ruostunu / jotein mekaanista estettä
EDIT: näkyy tuossa kuvassa, heti pyöreän poikkipalkin oikealla puolella, eli suunnilleen kuskin persiin alla
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=60687
jep jep. kattelin ja ei näy mitää erikoista. Oiskoha mahollista että tuo sylinteri ois jumissa...
Katselitko myös sen akselin puoleisen pään systeemistä?
Jos nestelinjat pitää, niin ei sen vivun luulis liikkuvan sillonkaan, jos akselin päässä on jotain jumissa? Mut akselin puolen jumi voinee olla myös siellä akselin sisälläkin.
Eikös tässä vipujen yhteydessä ollu jonkinlainen jousisysteemi? Eli jos lukkoholkki on "hampaat ristissä" niin jousi myötää kun vipu vedetään "päälle". Eli alkuperäiseen kysymykseen vastaus vipu jumissa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3286&pictureid=113224
SammyGee
24.09.2012, 22:23
Mistäs löytyy g mersusta runkonumeroita, runkopalkin kyljessä tähän mennessä ainut paikka mistä löytyny, Haulla en löytänyt vaikka muistelen joskus lueskelleeni niistä täällä.
Runkonumero on oik.eturenkaan luona rungossa ja kopan kilpi on oik puolella tulipellissä tai lämppärin ilmanoton kupeessa.
Alkuperäiset paikat on oik eturenkaan takapuolella rungossa ja sisälämppärin ilmanotto kaukalon etuseinässä oikeassa reunassa, production plate on siinä vieressä tai ala-/yläpuolella(jossa on tuotanto numero ja värikoodi. Ylimaalataan tehtaalla). Uudemmissa myös vasen b pilari ja näissä data plate(oik.b pilari) korvaa tuotantokilven(production plate).
Onkohan suomessa semmosia G mersuja joissa valmistenumeron alku lähtee VAG46...? Normaalistihan ne menee WDB46...
Päivitty w460->w463:een. Aivan helmi löytö mutta vakkarialusta tossa vielä on joten tulenpalava kiirus on saada Merikontti irti lattiasta... Siis mitä sarjaa raati suosittaa ja mistä lähtee edukkaimmin?
Ei tullu mikään pöllömpi viritys kun laitettiin meijän pirssiin jouset Offroadtarvikkeelta ja 4x4partsilta iskarit. Eihä se ole auto eikä mikkää jos ei ole vähintää tynnyrijoustoja... :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3303&pictureid=87594
EDIT: Oisin laittanu exeltaulukon iskareista josta on helppo katella miuluisan pituista pumppuu mutta ei palsta huoli .xls päätteisiä liitteitä... Oisko mitenkään korjattavissa Pee, muu ylläpito haloo...?
Ei osaa sanoa. Jouni ?
Laita Patu925 kuvankaappauksella ruudusta kuvana ...
Dobinsonit tuli tilattua Offitarvikkeesta...
Ei osaa sanoa. Jouni ?
Laita Patu925 kuvankaappauksella ruudusta kuvana ...
Kuva olisi sama kun kattelisi suoraan sivuilta. Taulukossa on helpompi lajitella iskarit esim. max. pituuden mukaan, helppo seuloa vaihtoehdot.
jep jep. kattelin ja ei näy mitää erikoista. Oiskoha mahollista että tuo sylinteri ois jumissa...
Nyt (jo :D) tuli kateltua tuota lukko hommaa. Elikkä Se vipu ja vivun sylinteri ei ole jumissa. Kokeilin niin että aukasin akselin päästä ilmaroppua niin vipu ja vivun sylinteri liikkui. Eli vika täytyy olla akselin päässä, siinä akselin sylinterissä tai murikan sisällä...perskeles..
Ja seuraava kyssäri :) eli nyt ku tuli liukkaat kelit ja tullu jonku verran ajeltua nelikko päällä niin jakokeppi tärisee melko ikävästi ja kun höllää kaasun 80 kmh vauhissa niin kepin kautta tulee kova jyrinä, lienekkö tuo sitten vika etu akselin kardaanissa vai missä, tietäjät voisivat auttaa. Muuten kulkee tasasesti 4wd päällä ja suht hiljainen mutta kepin tärinä mietityttää..
^^^^^
- välystä etuakselilla
- välystä etukardaanissa / väärä asento / kuivat tai huonot ristikot
- pa.kat jakolaatikon puslat
tod.näk kaikkia yllämainittuja ...
Eli vika täytyy olla akselin päässä, siinä akselin sylinterissä tai murikan sisällä...perskeles..
Sylinteri etuakselista irti ja isolla ruuvitalatalla saa kokeiltua meekö lukko päälle(renkaat ilmassa). Jos menee ja pitää niin vika on jommassa kummassa sylinterissä(pää/työ) tai putkessa tai letkussa tai onko siellä nestettä ollenkaan?
Se siirtovipu sieltä on vääntyny, yleinen vika.
Eli akselista sylkky pois niin näet.
Ourrait nämä pitää katella. Tuli muutes katsastuksessa hylsy liian suurista renkaista, ei muka saa 33/12.5/15 muutoskatsastettua kuulema liian korkee. Onko jollain sitä dokumenttia vertailu renkaista??
edit: vai onko mahollista ollenkaa saada muutoskatsastettua kys renkaita kun otteessa lukee 205r16
saa saa ...
käyttöohjekirjassa muunmuassa mainittu sopivia kokoja, ei oo ongelma jos asian osaava inssinööri... on muuten aiheeton hylsy jollei muuta vikaa ollu ;)
saa saa ...
käyttöohjekirjassa muunmuassa mainittu sopivia kokoja, ei oo ongelma jos asian osaava inssinööri... on muuten aiheeton hylsy jollei muuta vikaa ollu ;)
Kiistanalainen juttu... Ei meilläkään natsannu vaikka esiteltiin alla ollut dokumentti... Ei kyllä sille konttorille enää ole asiaa...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3286&pictureid=118476
Etulukosta.
G-mersussani ei ostaessani mennyt etulukko päälle.
Vika oli merkkivalokytkimen toiminnassa; lukon ollessa päällä mekanismin tappi työntyy rajakytkimen reikään. Syystä tai toisesta tuo tappi oli vääntynyt, eikä osunut kohdalleen. Kesti taivuttaa suoraksi, jolloi alkoi heti pelittää.
niin ...
mitäpä teet jos insinööri jankuttaa vastaan ?
maahantuoja tarvittaessa todistaa (maksua vastaan?) aiheesta, mutta ihan saman speksin saa insinöörille, kun laskettaa tuosta 7.50 R 16 Gummista
- halkaisijan ( mutuna 802 mm ) + 51 mm = 853 mm ja leveydessä samaa kaavaa 255 + 102 mm = 357 mm
periaatteessa siis 34" kin vois mennä halk , ja leveydessä muistaaksein 13.5 "
ottakaa toisella kädellä STRO kirjasesta, ja toisella inssistä kiinni ja lähentykää toisianne ...
Tälläisia lappuja löytyi omista arkistoista, näillä pitäisi itsekkin saada nuo 33x12.5 R15 rattaa otteeseen seuraavassa katsastuksessa. Ensin pitää vain käydä penkissä mittauttamassa tehot :P
YasD_q_ydt0
Tässä laput:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3310&pictureid=118499
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3310&pictureid=118500
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3310&pictureid=118501
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3310&pictureid=118498
hienoa videota !
tuosta 722.6 jälkikäteen toteutetusta ohjauksesta lukis mielellään enempikin... ;)
Tuosta videosta kysymys eli tuottaako kone noin rajusti lämmintä kun viisari kiipeää silmissä ylös? Mikä syyläri käytössä?
Kiitti rengaslappuloista, noilla katsuria häiriköimään...
Tuosta videosta kysymys eli tuottaako kone noin rajusti lämmintä kun viisari kiipeää silmissä ylös? Mikä syyläri käytössä?
Kiitti rengaslappuloista, noilla katsuria häiriköimään...
Lämpömittarissa on väärä anturi niin näyttää vähän mitä sattuu 100c on jossain tuolla punaisen yläpäässä. Syylärinä on muistaakseni jonkin tuoreemman 250td mersun alumiini syyläri. Kyllähän tuo lämpöäkin tuottaa, mutta ei noin paljoa kuin mittarista voisi luulla :) Flektinä on sähköflekti 100c anturilla joka ei yleensä paljoa käy, viimeksi kävi kun olin 15km ajanut metsätietä 1-2 vaihteella enimmäkseen eli ei paljoa ajoviima jäähdytellyt.
Pitää jossainvälissä kirjoitella tuonne omaan projektitopiciin lisää niin ei mene tämä kysymysketju ihan offtopiciksi..
Harmi kun tuosta ei sillon aikanaan tajunnut ottaa mitään video matskua.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3513&pictureid=70535
Siinäkin tuo nopeusmittarin neula kipusi ihan kivaa tahtia.
Eiköhän noilla dokumenteille leima irtoa!!!Kiittooss!! :)
Kertokaas G miehet mistä lääke todella onnettomiin liikeratoihin kardaaneissa.Kuvasta ei näy todellinen ero kovin selvästi mut toi patrollin laippa kääntyy melkeen tuplasti.Eikä nyt vertailla sitä kumpi on vahvempi tai muuten parempi vaan liikerataa haetaan.
Millä hitolla noin piikanen liike?Anna pikkasen vinkua tonne laipanpuoleiseen päähän jos käpälä sinne nappaa...
Ei voi ku se menee puhki ja heikkenee ihan pirusti,seinämä vahvuus on tosi pieni.
OM603 vapariin + 5v manulaatikon väliin onko hyviä kytkinvaihtoehtoja vai vakioasetelma+levykö sitten?
Arvatenkin ei tartteisi sitä älytöntä tehoo kestää mut pieni turbotusvara pitäs olla.
Luistatusominaisuudet pitää olla hyvät lajista johtuen.
Mukana tullut orggiskytkin alkaa olla finaalissa kun kamelinkarva haiskahti useaan kertaan Worrysuunnistuksessa... On kylläkin palvellut ongelmitta tähän asti ja eikä ole ravistanut vaikka käyttö on ollut toisinaan hyvinkin rujoa.
Eli kaikenmaailman sintterit nähtävästi nähtävästi pitää unohtaa...kö?
Lussaa olisi bolt on eli ei tarttes käydä pyörää keksimään uudestaan...
Niin ja automaatti ei ole vaihtoehto.
Onko liian hankala yhtälö?
Hyvät Uudet vuodet tähän kohtaan meidän teamilta!
helppo ja halpa bolt on versio on 280 bensamallin asetelma, mieluiten shimmattuna (asetelmanpaine)
esim:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=60433
seuraavaks tulis mieleen sprinterin palaset, ja sitten M5 bemarin, vaatii hiukan sorvailua ym.
Ja hyvät vuodenvaihteet kanssa !!!
Luistatusominaisuudet pitää olla hyvät lajista johtuen.
Onko teillä joku kiihdytysauto rakenteilla, kun pitää luistokytkin olla??
Onko teillä joku kiihdytysauto rakenteilla, kun pitää luistokytkin olla??
Kieroutuneesta siis kiireettömästä ajotavasta johtuen (pitkät välitykset) pitää kytkimellä passata... (siis kun ei oo niitä mutka-akseleita ja pokkereita ja 600heppaa tehoa) :D
ja onhan luistokytkin mukava, voi heitellä kovissa nopeuksissa mutkassa pienempää ilman pelkoa moottorivaurioista ja pidon lipsahduksesta, ihan niinkuin ratarätkilläkin... Geellähän tämä tilanne tulee useinkin suunnistuksessa, ja joskus siirtymilläkin ;)
motörhead
07.01.2013, 22:46
Jarrupääsylinteri tuli tiensä päähän G-mesessä ja pitihän sitä sitten ruveta vaihtamaan.
Nurkista multa löyty hiukan uudemman ehjä sylkky, äkkiä katottuna näytti samanlaiselta paitsi sisuskalut pari milliä halkasijaltaan isommat, mut ei se mitään, voi olla hyväkin asia.
Kaikki meni siihen asti hyvin kun piti säiliö painaa kiinni, v###u. Ei millään.
Vanha säiliö ei sovi uuteensylkkyyn, ne nännit millä se säiliö on sylkyssä kiinni on vanhassa 5 mm leveemmällä.
Elikkäs nyt tarvittais jarrunestesäiliö jonka nänniväli:D reijästä reikään on 85mm. (vanhassa 90mm).Kooällässä 180 euroo.(Hip hei)
Kysymys kuuluu onko kellään myyrä mulle sellasta purkkia järki hintaa?
Yst. terv. Börje O4O 7642198.
paas kuvaa tai numeroa siitä ...
motörhead
08.01.2013, 16:57
Ekassa kuvassa risa jarrupääsylkky säiliöineen.
toka ja kolmas:tommosta sinne yritin sovittaa.
kävin vähän tutkailemassa...
wanha Geen sylkkä, <--> 90 mm
wanha (-78 dieselautom. 300) 123 sylkkä, <--> 85 mm
eli ei lie vaikea löydettävä ... hätätapauksessa löytyy täältäkin
motörhead
08.01.2013, 23:28
Kiitoksia pee:lle. Asia pihvi.
osupa simmuun tuommonen viteon pätkä, Grazin tehtaalta ...
http://www.youtube.com/watch?v=5_N4Etnq6Kk
Geet saa värejä niskoihinsa, ja jopa solttuversion sapluuna vilahtaa ;)
Onko kellää joutilasta-toimivaa takajarrupaineensäädintä,sitä joka ohjautuu kuormalla-oma vuotaa,tai tietoa korjaus sarjasta...
Onko kellää joutilasta-toimivaa takajarrupaineensäädintä,sitä joka ohjautuu kuormalla-oma vuotaa,tai tietoa korjaus sarjasta...
motonetin postimyynnistä:
tuote 23-8531 ja hinta vajaa 90 €
motonetin postimyynnistä:
tuote 23-8531 ja hinta vajaa 90 €
KIITOS!Luulin ettei saisi kun tehtaan ukoilta hinta nostettuna marmoritiskitasolle!
KIITOS!Luulin ettei saisi kun tehtaan ukoilta hinta nostettuna marmoritiskitasolle!
aika monta vaihtoehtoa muuten yleensä löytyy ennen tehtaan ukkoja, saa kysyä privanakin jos siltä tuntuu ...
Kertokaas G miehet mistä lääke todella onnettomiin liikeratoihin kardaaneissa.Kuvasta ei näy todellinen ero kovin selvästi mut toi patrollin laippa kääntyy melkeen tuplasti.Eikä nyt vertailla sitä kumpi on vahvempi tai muuten parempi vaan liikerataa haetaan.
Vaikken G-miehiä olekkaan niin itse lie ratkaisisin haarukkaa jatkamalla tai sitten sovitelaipalla.
Sulakkeet on kunnossa ja valot syttyy tauluun. ABS menee pois ihan niinkun pitääkin. Mitenkäs toi systeemi tässä pelaa? Kun luulin että on sähköinen mutteipä vissiin ookkaan kun kirja sanoo olevan hydropneumaattinen. Onko joku perehtynyt ton sielun elämään?
Kiva kun tuli autosta 1-vetoinen just kun olin kaverille minuuttia aikasemmin hehkuttanut että "kuinka tää on hyvä menemään"... Ja jumissahan sitä oltiin :D.
vailla juurikaan kokemusta 463 sta, olikos siinä kuitenkin alipaineella jotain tekemistä tuon keskilukon kanssa ?
jännää tosiaan kun on alipainetta, painetta, hydrauliikkaa ja sähköä ;)
Alipaineella taitaa tosiaan pelata tuo keskilukko. Sille on vissiin erillinen pumppukö? Jota käytellään sähköllä... Voi nymmahoton paikka taas kun pitää eksoottista vehjettä harrastaa :confused:
ei oo oikein kirjallisuuksia tuohon :confused:
alipainepumppu vois olla mersumaisesti sähkönen ja sisätiloissa...
tarviipa hiukka GooGlailla, minkäsikänen ja koneinen ?
sulakkeita näemmä parikin, jotka osaa olla vikaisia vaikka näyttävät ehjiltä, kerrotaan tuolla:
http://pointedthree.com/disc/forums/showthread.php?tid=19331
ja toinen säie, jossa varoitellaan alipaineletkujen sulamisesta:
http://www.benzworld.org/forums/g-class/167366-important-information-w463-owners.html
GD 300, vm. 1991, OM603 vapari.
Täytyypä kahlailla noi ketjut...
"pre-2000 463 also have a relay in the system, however this relay deals with all 3 locks, if relay is bad none will work."
Voishan se olla toi relekin kun ei menny meinaan etu- eikä takalukotkaan päälle. Sähköhaikkään viittais sekin kun jäi lukkojen merkkivalot palamaan pariin otteeseen vaikka auto oli sammuksissa ja avain pois virtalukosta... Mistähän toi rele mahtaa löytyä?
tuossa näkyy releen (korvaa vanhemman metalikuorisen) malli, ja sivussa myös alipainepumppu
http://fourbyfourclub.com/W463SuspensionParts/W463DifferentialLockRelay.htm
UK (vääränkätiset) sivulla puhuivat matkustajan jalkatilasta - jotenkin uskoisin jotta meikäläisessä mallissa vois kannattaa kurkkia kuskin jalkatilojen sivustaa...
EDIT:
lukasehan tuo myös:
http://fourbyfourclub.com/Manuals/W463249DiffLocks.pdf
Releet 3 kpl on rintapellis kiinni sulakkeiden ylä puolella liki kojelautaa muistaakseni, ne ohjaa alipaineella keskilukkoa suoraan ja etu ja taka lukkoa nestepaineella joka tehdään siinä akku kotelon likellä. taitaa olla sisälokarin takana ne härpäkkeet.
Alkaa tyhmemmällekin (eli mulle) selviämään... Kiitos!
Alkaa tyhmemmällekin (eli mulle) selviämään... Kiitos!
Muistathan kertoa sitten mistä vika löytyi, nää on mielenkiintoisia juttuja kun tuollasesta haaveilee itselle ...
W463 mallisen käyttöohjekirjassa mainttuja renGaskokoja vois joku kurkata, liekö samat kuin W460 ssä vai onko jotain muutoksia ?
Tässä laput:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3310&pictureid=118499
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3310&pictureid=118500
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3310&pictureid=118501
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3310&pictureid=118498
Nämä dokut on tänään testattu ja ainakin Raahessa sain 33x12.5 renkaat otteeseen. Tuolla viimeisellä tosin saa kuulemma pyyhkiä perseen tämä oli kuulemma trafin virkamiehen mielipide.
Samoin tuli testattua offipalstan virallisen katsastaja Matin täällä kertoma tieto että 1.11.1983 ennen maahantuotu maastohenkilöauto on muutettavissa huoltoautosta takaisin maastohenkilöautoksi ilman veroseuraamuksia eil nyt on mersu taas viisipaikkainen ja saa ajaa niin lujaa ku rajoitukset antaa myöden :D Kahdelle trafin miehelle piti tuostakin asiasta katsurin soittaa ennenku joku verotuslakimies uskalsi sanoa että onnistuu!
^^^^
Hyvin nuo kiertää, tulivat mulle yhen auton mukana vuosia sitten, ja jollekulle ne skannattuna lähetin... Taitaa alkup olla tuol mapissa vieläkin :D
(en oo ite niitä periaatteesta viittiny nettin lykätä, kun on "turhia" nimitietoja, ja aivan sama tieto löytyy autojen ohjekirjoista, mutta ihmisten moraalit on kovin erilaisia)
Pääasia on että 33" saaminen ei turhaan kivestä otteeseen, kun isommatkin menee ;)
ja special Tänx tuosta W463 dokusta, saattaapi tulla tarpeeseen
^^^^
Hyvin nuo kiertää, tulivat mulle yhen auton mukana vuosia sitten, ja jollekulle ne skannattuna lähetin... Taitaa alkup olla tuol mapissa vieläkin :D
(en oo ite niitä periaatteesta viittiny nettin lykätä, kun on "turhia" nimitietoja, ja aivan sama tieto löytyy autojen ohjekirjoista, mutta ihmisten moraalit on kovin erilaisia)
Pääasia on että 33" saaminen ei turhaan kivestä otteeseen, kun isommatkin menee ;)
ja special Tänx tuosta W463 dokusta, saattaapi tulla tarpeeseen
Ihan totta tuo nimen näkyminen, poistin nuo tuolta yleisestä kansiosta, mutta yv:llä voi kysellä jos jollakulla tulee tarvetta.
Samoin tuli testattua offipalstan virallisen katsastaja Matin täällä kertoma tieto että 1.11.1983 ennen maahantuotu maastohenkilöauto on muutettavissa huoltoautosta takaisin maastohenkilöautoksi ilman veroseuraamuksia eil nyt on mersu taas viisipaikkainen ja saa ajaa niin lujaa ku rajoitukset antaa myöden :D Kahdelle trafin miehelle piti tuostakin asiasta katsurin soittaa ennenku joku verotuslakimies uskalsi sanoa että onnistuu!
Viime kesänä muutin kanssa tuon safari geen takas henkilöautoksi, kun oli aikanaan huoltoautoraiskattu:(
Ei ollut helppo, eikä nopea katsastus tämäkään, johonkin topiciin siitä kirjoittelinkin..
risukärsä
02.03.2013, 08:24
siitä mersuun kilkettä akselin päähän jos sattuu pussissa lojumaan 75 000 dollaria...:D
http://www.benzworld.org/forums/unimog/1525937-bolt-portals-3.html
Onko yks ja sama firma? Sopiiko männät ja tiivistesarjat päikseen?
Piti ostaa uudet satulat mutta taidan kumminkin kunnostaa noi vanhat... Ei sillä että Raskonen ilmottamalla 950€/kpl hinnalla olis mitään merkitystä asiaan:D:eek:
Ei ne kyllä taida samoja olla ...
Mulla kohtuu suhteet tukkuriin, jolla luettelossa molempia satuloita, kysymys kuuluu, yks vai kaks letkuliitäntää, ja kumpi valmistaja, voin katella julkisesti tai privana hinnan
Takuutuote, ja vaihtosatuloita, siis vanhat menee vaihdossa, toimitusaika viikon kahen luokkaa
Atet noi on. Yksi letkuliitäntä. Ovat siinä kunnossa että uudet tekisi todellakin mieli saada... Eli hintatiedot kiinnostaa!
äkkiä katottuna, ne on just ne kalleimmat, nuo ykslähtöset (varaosanumero on muuten sama, vaihtosatuloissa ATE ja PERROT ykslähtösinä):
- ATE / PERROT vaihtosatula, yhellä letkuliitännällä noin 400 € / kpl sis ALV 24%
- Jarruletku mokomaan n. 45 € / kpl sis ALV 24%
näist saadaan murjottua vielä pikkuinen alennus
jatketaan privana tai puhelimella jos haluat tilaukseen
OK.
Täytyy kattoa vielä mitä KL-Varaosat sanoo. Lupasivat selvittää asiaa... Laitan privaa jos tulee tarvis noille.
Kiitos!
Jep
pannaas vielä muutakin jarrukamaa näkyviin:
- korjaussarja satulalle n. 20 € (tiivisteet)
- 2 lähtöset ATE vaihtosatulat n. 130 € / kpl
- takajarrusylinterit:
* 17.46 mm n. 20 € kpl
* 22.22 mm n. 190 € kpl
- jarrupalasarja n. 60 € kpl
- jarrukengät n. 80 € srj
- asennussarja taka n. 20 €
- asennussarja etu n. 10 € kpl
- etulevyt n. 65 € kpl
- takarummut n. 80 € kpl
Hinnat sis ALV ja osilla normaali varaosatakuu, nämä tiedoks G harrastajille, jotka pähkäilee "välillä" noiden kammohintoja.
Jarrusatulat 99,90 plus 20€ pantti... motonet, mutta mutta nollaa näyttää varastosaldot. Eli ei apua.
Ohoh kun on halpaa! Vaan eipä paljon auta olematonta kaupata...
KL:stä tilasin itelle hintaan 235€/kpl.
Ohoh kun on halpaa! Vaan eipä paljon auta olematonta kaupata...
KL:stä tilasin itelle hintaan 235€/kpl.
hyvä kun löyty noinkin "kohtuulliseen" hintaan !
Jep. Täytyy toivoa että ois vielä sopivatkin. Noissa uusissa meinaan lukee kumminkin Perrot vaikka on, kuvien perusteella ainakin, täsmälleen samanlaiset kuin nuo vanhat Atet...
niin mikä vika niihin vanhoihin tuli? Eipä arvannut, että omassa mersun varaosakasassa on noinkin arvokkaita osia siellä kasan pohjalla... :)
Yksi mäntä hajalla ja tiivisteet vuotaa. Ei sen kummempaa. Kuitenkin 22v. suomalaista olosuhdetta on saanut yleisen ulkoasun semmoseen jamaan että aattelin panostaa uusiin kun on tarkotus pitää tota autoa ihan jokapäiväsessä ajossa niin eipähän tarvi toivon mukaan heti olla uudestaan jarruja remppaamassa...
ipancruiser
10.03.2013, 20:56
Mistä olette ostaneet tukivarsien puslia G marsuun?
http://www.g-manufaktur.de/shop/
http://g-manufaktur.de/shop/product_info.php?info=p158_Laengslenkergummilagers et-460-461-463.html&XTCsid=773a41db318f54e3aad854948352aaa0
Hitusen auki 300€ koko sarja. Veholla tais olla puslan hinta 7 vuotta sitten n.52€, tuohon indeksi korotukset niin satasella saa, yhden.
Tuohon jarru hommaan vielä tämmönen linkki.
http://g-manufaktur.de/shop/index.php?cat=c54_2-07-1-Bremse-VA.html&XTCsid=773a41db318f54e3aad854948352aaa0
risukärsä
11.03.2013, 07:37
Mistä olette ostaneet tukivarsien puslia G marsuun?
käy lj 70 puslat. kun jättää geen puslista uloimman pellin holkiksi väliin
vimakuus
11.03.2013, 14:08
käy lj 70 puslat. kun jättää geen puslista uloimman pellin holkiksi väliin
Muistatko tarkempaa mallia?
Nämä? Tosta linkistä vois päätellä, et vuosimalleissa on jotain eroja..
http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/82472
Mersussa on erikokoiset puslat edessä ja takana. Mut toyotan puslat käy molempiin? Eli toyo etupään pusla mersuun eteen ja taka puslat taakse vai just päin vastoin? Ei sillä että minä enää näitä neuvoja tarvitsisin.
http://www.g-manufaktur.de/shop/
Fiksun olonen kauppa. Mitenköhän mä en tommostakaan löytäny...?
Mitenköhän mä en tommostakaan löytäny...?
Et kysyny.
Joskus nuo hyvät nettikaupat on vähän piilossa. Minulla ei ole ollut tuon kaupan kanssa ongelmia.
risukärsä
12.03.2013, 07:28
Muistatko tarkempaa mallia?
Nämä? Tosta linkistä vois päätellä, et vuosimalleissa on jotain eroja..
http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/82472
pyöreelamppusen lj:n käy mersuun siinä on jakarissa tappi kiinnitys rungossa ja uudemmassa on lenkki.
meillä on hdj:n casteria säätävät puslat edessä
http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/82760
Mersu ajossa taas! Ja tosiaan tiedoksi etupään jarrusatuloita metsästäville:
Ei ole väliä onko merkki Ate vai Perrot. Ainut väli on onko yhellä vai kahdella lähdöllä satulat.
Muistathan kertoa sitten mistä vika löytyi, nää on mielenkiintoisia juttuja kun tuollasesta haaveilee itselle ...
Eipä ollu releissä vika vaan keskilukon alipaineletku irronnut... Ei voi kaikkea huomata :D.
Akseleitten lukot ei silti mee päälle mutta lienevät vaan jumittuneet käytön vähyydestä... Kun ehtis tutkimaan jossain välissä.
Eipä ollu releissä vika vaan keskilukon alipaineletku irronnut... Ei voi kaikkea huomata :D.
Akseleitten lukot ei silti mee päälle mutta lienevät vaan jumittuneet käytön vähyydestä... Kun ehtis tutkimaan jossain välissä.
Ok, hyvä että muuttui kuitenkin taas 2 vetoiseksi ;)
Ok, hyvä että muuttui kuitenkin taas 2 vetoiseksi ;)
Joo. Ja leimakin tuli jarrurempan jälkeen että heilahti! Kyllä kelpaa taas Geevaunulla päästellä. Aijai...
Pojan geessä oli kans lukko-ongelmaa. Tarkista tuleeko lukoille nestettä eli putki vaan auki, meillä oli etulukon jarruputki ihan tukossa ei tullu yhtään nestettä. No putki irti molemmista päistä ja paineilmaa molempiin suuntiin, saatiin tukos pois. No ei toiminu lukot vieläkään. Sitten poika mietti asiaa ja tutki kaavioo mikä tulostettiin mbusan sivuilta, ja äkkäs että ns. huohotin putket siellä pallohässäkän päällä oli jostain syystä vedetty yhteen. Eli ei saanut korvaus ilmaa mistään, laittoi t-kappaleen letkujen väliin ja avot, rupes toimimaan.
Pojan geessä oli kans lukko-ongelmaa. Tarkista tuleeko lukoille nestettä eli putki vaan auki, meillä oli etulukon jarruputki ihan tukossa ei tullu yhtään nestettä. No putki irti molemmista päistä ja paineilmaa molempiin suuntiin, saatiin tukos pois. No ei toiminu lukot vieläkään. Sitten poika mietti asiaa ja tutki kaavioo mikä tulostettiin mbusan sivuilta, ja äkkäs että ns. huohotin putket siellä pallohässäkän päällä oli jostain syystä vedetty yhteen. Eli ei saanut korvaus ilmaa mistään, laittoi t-kappaleen letkujen väliin ja avot, rupes toimimaan.
Ookoo... Täytyypä vilkasta jahka taas kerkiää.
Vieläkös onnistuu leimaaminen? Kun en tommosta kokoa STRO:sta löytänyt. :confused:
Ei vissiin ole kokemuksia? Pitäis mun laskelmien mukaan kelvata... Mut miks tota kokoa ei ole STRO:ssa? Discovery STT:tä ainakin tossa koossa myydään :confused:
xxpowellxx
18.05.2013, 18:28
kertokaas mersu miehet hyvät ja huonot puolet MB 300 GDT Aut. vm.-81,-82
onko millasia lastentauteja jne jne...sellanen sivun tarina mesestä kiitos :)
Olisi pikkuhiljaa aika vaihtaa kalustoa joten olisiko millainen hankinta?
nyt ajelen jeep cherokee 4.0. autom.
lastentauteja ei ole, tuon ikäsessä pahimmat hommat lienee jo teknisen iän tuomia
yleisesti ja lyhyesti:
- mätää korissa
- väljää voimasiirrossa
- huonoja tarvikeosia ja patenttikorjauksia
- laiskan pulskea kulultaan
- hapettuneita liitoksia
- nestevuotoja sekä tekniikassa että korissa
etsimäsi ikäinen on siitä hyvä vaihtoehto, että vaikka oliskin jo pilattu huoltoautoks niin saa tarvittaessa takas henkkariks
xxpowellxx
18.05.2013, 21:33
lastentauteja ei ole, tuon ikäsessä pahimmat hommat lienee jo teknisen iän tuomia
yleisesti ja lyhyesti:
- mätää korissa
- väljää voimasiirrossa
- huonoja tarvikeosia ja patenttikorjauksia
- laiskan pulskea kulultaan
- hapettuneita liitoksia
- nestevuotoja sekä tekniikassa että korissa
etsimäsi ikäinen on siitä hyvä vaihtoehto, että vaikka oliskin jo pilattu huoltoautoks niin saa tarvittaessa takas henkkariks
kyseessä on henkilöauto,miksi pilattu huoltoautoksi?eikös veroetu ole kuitenkin aika merkittävä?
no joo, "pilattu" tarkoitti lopullista henkilöautostatuksen menetystä, tai selviäähän siitäkin rahalla ...
yleisesti ja lyhyesti:
- mätää korissa
- väljää voimasiirrossa
- huonoja tarvikeosia ja patenttikorjauksia
- laiskan pulskea kulultaan
- hapettuneita liitoksia
- nestevuotoja sekä tekniikassa että korissa
Katos vaan, mun vm82 3l manuaalissa on kaikki yllä kuvatut viat:) Ostin auton viime kesänä ensimmäiseksi maastoautokseni ja sehän on vienyt sydämen kokonaan:) Korjauksiin ja uudelleen rengastukseen on mennyt jo yli auton hankinta-arvon. Vajaan vuoden verran viisaampana, kantsii katsoa autoa valitessa muutakin kuin raakaa myyntihintaa.
Ja vielä-vahvasti-nyybin kysymyksiin:
- miksi ohjaus napsuu tiukasti vasemmalle kääntäessä neliveto päällä?
- miksi takimmaisessa kardaanissa on "paljon" väljää (huomaa käsin kardaania pyörittäessä)? Tähän on jo tottunut liikkeelle lähdöissä, mutta varsinkin maastossa pakilta lähtiessä alun tyhjä hankaloittaa sujuvaa liikkeellelähtöä.
- onko normaalia, että etupyörien "takana" poikittain olevaa runkoputkea joutuu sahaamaan jo 32" renkaita käytettäessä? Vai onko a) jousitus lysähtänyt ja b) vanteet liian ulkona, jolloin kääntäessä renkaiden sisäreunat ottavat helpommin ko. putkeen?
/Tommi
Valitettavasti kunnollisia "työkalumaastureita" ostaessa (oli se sitten mersu, HJ, patrol tms) niin kaikki nuo mainitut viat/kuluneisuudet löytyy kaikista. (25-30vuotta vanhat autot, joilla on pääsääntöisesti ajettu vähintään 500.000km, useilla reilusti enemmänkin) Toisissa on enempi ja toisissa vähempi mutta kaikkia on tarjolla. Eli "hyväksyt" ne henkisesti ja korjaat niitä sitten matkan varella. Mersussa on tosin mukavaa se, että runkoa ei juurikaan tarvi hitsailla, pintapellit ei ole niin olennaisessa osassa. Kierrejouset ja lukko-akselit on tietenkin plussaa ja muutenkin sellainen jämäkkä "raudan ääressä" tehty auto. Automaatti voi olla tuossa se heikko lenkki, mutta onneks manuaalilaatikoita löytyy hyvin ja mersun kyseessä ollessa tekniikkaa voi soveltaa henkilö/pakettimalleista myös.
Takapyörän laakerissa hieman väljää, onkos nuita laakerisarjoja kahta eri tyyppiä (kierre/lämpösovite holkki) kun mulla on laakeri lukittu akselille lämpösovite holkilla. Ja näyttäis siltä että mitä olen nuita sarjoja katellu niin kaikista puuttuu se lukitus holkki.
Entä mikähän olis oikea tapa kiriä tuota laakeria kun on kerta kartiolaakeri.
- miksi ohjaus napsuu tiukasti vasemmalle kääntäessä neliveto päällä?
- miksi takimmaisessa kardaanissa on "paljon" väljää (huomaa käsin kardaania pyörittäessä)? Tähän on jo tottunut liikkeelle lähdöissä, mutta varsinkin maastossa pakilta lähtiessä alun tyhjä hankaloittaa sujuvaa liikkeellelähtöä.
- onko normaalia, että etupyörien "takana" poikittain olevaa runkoputkea joutuu sahaamaan jo 32" renkaita käytettäessä? Vai onko a) jousitus lysähtänyt ja b) vanteet liian ulkona, jolloin kääntäessä renkaiden sisäreunat ottavat helpommin ko. putkeen?
/Tommi
1: Nosta tunkilla pyörä ilmaan ja ravistele. Jos väljää niin pitäisi varmaaan kiristää. Vaihtoehto 2 on murros kulunut. Jos ei napsuta pakilla niin väljä todennäköisempi vaihtoehto... Mersu Geellä vitjassa asiaa on myös käsitelty.
2:Perän koppa auki ja hammaskosketusta kirraamaan... Jos ei tietoo et mitä tämä tarkoittaa niin älä tee itse.
3:Putken pätkiminen on normaalia. Eipähän ota kumi kiinni sisäänjouston aikana. Kannattaa katsoa apukuskin puolelta ohjauksen nivelten ja vanteen välinen rako. Jos rako useita senttejä niin ehkä offset voisi olla toinen... Käsittääkseni offsetin suhteen ei vannevaihtoehtoja ole hirveesti olemassa...
Tuolta halpa murros http://www.varaosat24.com/fi/varasto2/864/100014,100071,0,1/302186,56
xxpowellxx
22.05.2013, 19:32
Ilmottaudun,toistaiseksi onnellinen g-mese mies..
300 gdt autom.
- Paineilmatoimiset etu ja takalukot
- Kaks pyttynen kompura ja painesäiliö
- Renkaat 37x14x16 Irokit ja beadlockit
- Edessä vinssi EWX9500-Q highspeed
- Dopinsonin korutusjouset ja iskarit edessä ja takana
- Turvakaaret
- Xenon työvalot 6kpl
- Takana levyjarrut
- Käsijarru hydraudinen levy kardaanissa
^^^^
onneks olkoon - kuulostaa -axo- n ex-kilpurilta ?
xxpowellxx
23.05.2013, 10:45
^^^^
onneks olkoon - kuulostaa -axo- n ex-kilpurilta ?
joensuusta muonan jarskalta.
joensuusta muonan jarskalta.
tuon näkönen ?
http://4x4.ruijanpallas.com/index.php?mode=teams&race=31&comp=3136
xxpowellxx
23.05.2013, 15:54
tuon näkönen ?
http://4x4.ruijanpallas.com/index.php?mode=teams&race=31&comp=3136
muuten samannäkönen mut on kuvissa aika hyväpeltisen näkönen :) tunnetko kuvissa auton omistahan?voisit kysästä mikä laatikko tuossa on niin ei tartteis purkaa panssareita..
tunnen kyllä, mutta soita ite Askolle o4oo 673 853, ei se pure
sillä se oli monta monta vuotta, tai paa sille priva viesti (-axo-)
Takapyörän laakerissa hieman väljää, onkos nuita laakerisarjoja kahta eri tyyppiä (kierre/lämpösovite holkki) kun mulla on laakeri lukittu akselille lämpösovite holkilla. Ja näyttäis siltä että mitä olen nuita sarjoja katellu niin kaikista puuttuu se lukitus holkki.
Entä mikähän olis oikea tapa kiriä tuota laakeria kun on kerta kartiolaakeri.
No niin itse itselleni vastaten, 79-85 vuosimalleissa ollut puristeholkki ja 85-> mutterilla.
Mersun insinöörien mielestä puristeholkki on epäluotettava ja tämän takia niitä ei enää saa, laakeri ja tiivisteet ovat kumminkin pysyneet samana.
Tässähän ei montaa vaihoehtoa ole, voishan tuon holkin yrittää ottaa ehjänä irti ja käyttää uudelleen mutta kuinka luotettava se on uusiokäytettynä?
käykö mersun takaperän välitykset eteen?
No niin itse itselleni vastaten, 79-85 vuosimalleissa ollut puristeholkki ja 85-> mutterilla.
Mersun insinöörien mielestä puristeholkki on epäluotettava ja tämän takia niitä ei enää saa, laakeri ja tiivisteet ovat kumminkin pysyneet samana.
Tässähän ei montaa vaihoehtoa ole, voishan tuon holkin yrittää ottaa ehjänä irti ja käyttää uudelleen mutta kuinka luotettava se on uusiokäytettynä?
vm:83 vetari meidän autosta...
Uusi holkki syntyy sorvissa. vanha ei voi olla herkässä ja saattaa tulla pintavaurioita vetariin irrottaessa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3286&pictureid=73930
suht edukas G pohjosessa: http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/g/5635339
risukärsä
26.05.2013, 08:29
vm:83 vetari meidän autosta...
Uusi holkki syntyy sorvissa. vanha ei voi olla herkässä ja saattaa tulla pintavaurioita vetariin irrottaessa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3286&pictureid=73930
siis tässä meillähän on mutteri vaikka -83.
xxpowellxx
26.05.2013, 11:38
tuota,mistäs noita mesen osia kannattas tilailla jotta sais edullisesti? Panhardiin nivel ja laatikon suodatin pitäs tila,eihän nuo nyt kalliita ole tilas mistä tahansa..jatkoa ajatellen kuitenkin hyvä tietää edulliset mestat.
tuota,mistäs noita mesen osia kannattas tilailla jotta sais edullisesti? Panhardiin nivel ja laatikon suodatin pitäs tila,eihän nuo nyt kalliita ole tilas mistä tahansa..jatkoa ajatellen kuitenkin hyvä tietää edulliset mestat.
maailmalla muutamia hyviä kauppoja, löytyy täst topiccista hiukan aiempaa ...
onks KL varaosat kysytty, toimittaa kohtuullisesti myös Geen osia
xxpowellxx
26.05.2013, 17:46
maailmalla muutamia hyviä kauppoja, löytyy täst topiccista hiukan aiempaa ...
onks KL varaosat kysytty, toimittaa kohtuullisesti myös Geen osia
vielä pienoinen lisäys,pitäs sit olla suomalaiset sivut..
pitänee kl:ltä kysästä ja hartikaiselta..
motonet tuntee myös suht hyvin perusosat
Tuossa vetarin holkki/mutteri jutussa voi vuosimalli heittoa olla, mutta saattaahan nuihin vanhempiin olla jo vaihettu mutterikiinnitteiset vetotikut. Joka on ilmeisesti ollut valmistajan tarkoituskin.
Eihän se holkki sitten ehjänä lähteny, näyttää pahasti siltä että joutuu sorvaamolla käymään.
Tuossa vetarin holkki/mutteri jutussa voi vuosimalli heittoa olla, mutta saattaahan nuihin vanhempiin olla jo vaihettu mutterikiinnitteiset vetotikut. Joka on ilmeisesti ollut valmistajan tarkoituskin.
Et oo valtuutetusta Mersuhuollosta käyny kysymässä, josko olis vielä vetotikkujen vaihdon huolto/takaisinkutsukampanja aktiivinen? :D
motörhead
27.05.2013, 21:46
Sattusko kellään oleen ylimääräsiä pyyhkijänvarsia myyrä mulle.
Tai tiukka vihje käykö esim yykaakoo mesestä?
Sattusko kellään oleen ylimääräsiä pyyhkijänvarsia myyrä mulle.
Tai tiukka vihje käykö esim yykaakoo mesestä?
otas mitta, voin mittoa tuosta omasta W123 sta
EDIT: ei oo kalliita uudetkaan:
http://www.sparepartstore24.co.uk/spares/wiper-arm/mercedes-benz/g-class-w460
tai
http://www.fourbyfourclub.com/W460BodyParts/W460WiperArm.htm
xxpowellxx
05.06.2013, 19:32
mikäli tuossa miun mesessä on menny perästä poskilaakeri niin onko hyviä vinkkejä tai jopa kuvia sellasen vaihdosta? Ei tartteis kaikkea kantapään kautta opetella :)
xxpowellxx
13.06.2013, 17:29
Kertokaas joku paljon tämmösessä mesessä on verot huoltoautona?
Epäilisin että jokunen huoltoauto vois löytyä,henkilöautona tarjosivat miule 807€.
Tietäs katsastukseen mennessä (2vko) laittasko huoltoautoksi vai pitäskö henkkarina...
Vähän vajaa 500€, koko potti.
vimakuus
17.06.2013, 09:42
Verot yht. 388€ lyhyessä.
Mites noi vakuutukset, nekin taitaa vähän pudota..
xxpowellxx
17.06.2013, 16:57
Juu,kyllä sitä varmaan sit joutuu huoltoautoks vaihtamaan.
Kuitenkin yli puolet eroa...