View Full Version : G-miehet huomio ! (Kysymyksiä G-Mersusta)
Sivua :
1
2
3
4
5
6
7
[
8]
subarun skuuppi?
Yleismalli suoraan kiinasta. Sattui kyllä värisävy hyvin kohdalleen.
Yleismalli suoraan kiinasta. Sattui kyllä värisävy hyvin kohdalleen.
Annatko vähän vinkkiä "mistäpäin" kiinaa? Teitkö tuohon putsarikoteloon mitään luukkua jos talvella pitää kovin kylmällä ajella?
Annatko vähän vinkkiä "mistäpäin" kiinaa? Teitkö tuohon putsarikoteloon mitään luukkua jos talvella pitää kovin kylmällä ajella?
Tuossa esimerkiksi vastaava. "Scoop" hakusanalla löytyy ebaysta valikoimaa, kannattaa tosin rajata haku auton osiin...
En sen kummemmin miettiny kovia pakkasia, tuollainen kone tuottaa lämpöä niin paljon, ettei se kylmä imuilma pitäis haitata. Jos kuitenki haluais lämpimämpää, niin putsarikotelon keskimmäistä osaa voi pyöräyttää niin että ottaa osan ilmasta konehuoneesta.
Edittiä... Linkki oli näköjään jääny pois... https://www.ebay.com/itm/1PCS-Universal-Car-Decorative-Air-Flow-Intake-Hood-Scoop-Bonnet-Vent-Cover-ABS/273593638695?hash=item3fb3739f27:m:mgXBKcyoLmiWVUh-zws5q8w
Jep. OM605 mekaanisella seiskan pumpulla ja 606 ahtimella Geessä. Laatikkona T1 pakulaatikko 2,9D perästä eli pitkänokkanen laatikko. Kytkin ei pidä enää kolmosvaihteella kun ahtoja yli 1bar. Kytkimenä uusi 410D kytkin kaksoismassalla.
Mitään ideaa mistä tähän saatais sellainen kytkin joka pitää?
Kääntövarren pituus ??
Mahtaako olla eripituisina tullut vastaan kellään, kun simpukan välityksiä ainakin on useampaa.
Hiukan pitkä on omassa nyt akselimuutoksen myötä, lyhempikin riittäis, ja antais ohjaukseen lisää voimaa, toki kääntymisen kustannuksella.
Tai tehostamattoman pakun simpukasta ...
Jep. OM605 mekaanisella seiskan pumpulla ja 606 ahtimella Geessä. Laatikkona T1 pakulaatikko 2,9D perästä eli pitkänokkanen laatikko. Kytkin ei pidä enää kolmosvaihteella kun ahtoja yli 1bar. Kytkimenä uusi 410D kytkin kaksoismassalla.
Mitään ideaa mistä tähän saatais sellainen kytkin joka pitää?
270CDI?
En muista mitä taikoja tuolle piti tehhä että käy, mutta noita on käytetty.
Toinen voisi olla mk1 2.9td sprinttereistä löytyvä 250mm paketti. Se sprintterin oma kaksoismassa vauhtipyörä vaan ei vääntöä paljoa kestä.
Ja kovalla vauhtipyörällä siitä tulee aika jyristävä versio, kun levyssä ei ole jousia.
270CDI?
En muista mitä taikoja tuolle piti tehhä että käy, mutta noita on käytetty.
Toinen voisi olla mk1 2.9td sprinttereistä löytyvä 250mm paketti. Se sprintterin oma kaksoismassa vauhtipyörä vaan ei vääntöä paljoa kestä.
Ja kovalla vauhtipyörällä siitä tulee aika jyristävä versio, kun levyssä ei ole jousia.
Tähän tuli nyt tarvikemotin paketti. Kova blingfactoryn vauhtipyörä (aivan liian kevyt), M3 240mm levy ja M5 sachsin race-asetelma. Enää ei luista, mutta ei kyllä ole aivan viimeisenkään päälle, mm. työsylinteriä piti vähän muokata ja painelaakeri ei oo mikään pop tolle asetelmalle. Jyrinöitä en ole kyllä kummemmin hoksannu, kun ei ole daily driver luokan kampe.
Ongelmaa teetätti lähinnä tuo pitkänokkanen laatikko, jonka pitää päästä vauhtiksen läpi kampiakselin päähän.
Juu. Se loova on ns pitkäakselinen joka on tarkoitettu kovalle vauhtipyörälle.
Mites muuten onko täällä kukaan laittanut LS2 simpukkaan hydroassarille lähtöjä/ laittanu gwagoniin hydroassarin? Olisin kiitollinen vinkeistä asian suhteen.
Olisko tietoa paljon on G:ssä rattiakselissa booreja ja akselin halkaisija boorien kohdalla? Omaan 308 projektiin etiskelen uutta rattia ja markkinoillahan ei ole tarjota suoraan muuta kuin alkuperäistä rattia. Tai sit onko jotai ehdotuksia miten muuten sais ratin vaihdettua jossei löydy käypästä keskiötä? Mulla on 36 boordia ja 20mm halkaisija.
vuorimies
26.05.2019, 09:19
Voishan tuon tarkistaa kun kerkiää kotia kun ratti on valmiiksi irti. Mutta tähän mennessä kaikki mersun ratit käynyt ristiin 70 luvulta 2000 luvulle
Voishan tuon tarkistaa kun kerkiää kotia kun ratti on valmiiksi irti. Mutta tähän mennessä kaikki mersun ratit käynyt ristiin 70 luvulta 2000 luvulle
Mulla oli 1996 w202 ratti ja ei käyny "alapäästään" oli se kaulus liian pieni. Tuo oma ruori on samaa kaliberia ku kuorma-autoissa . Tosin vielä pitäs ratkasta simpukka ongelma et millanen tuonne edes käy. Yritin googlata G simpukkaa et millanen se olis? 308 oma simpukka on kyllä sellanen et siitä ei oo käypäseks muokattavaksi mitenkään
Jos se 308 ruori jää jouten niin laita viestiä.
Hyvin ne yleensä menee ristiin rastiin pl. 60-luvun henkkarit.
Mitä tietoja kaipaat Geen simpukasta, 4 llä läpipultilla runGon ulkosyrjällä, kääntövarsi taaksepäin ja snadisti alaviistoon, kierroksia ratille inan vajaa 4. (On joku hitaampikin, muistaiskohan MoggiSamuli)
Ruori on rikki ni senkin takia pitäs keksiä uus mut pienempi. Kääntövarsi pitäs olla eteenpäin mulla. Pitää siis jatkaa etintää simpukan suhteen ja sen uuden ratin.
Ei samperi siis nimenomaan kääntövarsi pitää olla taakseppäin. Kattelin googlen kautta niitä ja näyttäis kyllä aika passelilta simpukalta. Saako mite pitkiä kääntövarsia noihin tai onko joku firma joka tekee laillisia ja kunnollisia? Kiinnostas nähdä mite tuo sijoittuu G:ssä paikalleen. Myös kiinnostaa tietää ylimpien kiinnitysreikien ja simpukan rattiakselin kiinnityksen välimitta et mite tollanen käy 308 runkoon.
rvuorenr
28.05.2019, 12:24
Tervehdys kaikille tuoreelta G kuskilta.
Vararenkaan kotelo aiheuttaa ihmetystä ja kaiken etsinnänkään jälkeen en ole löytänyt vastausta;
- varapyörän suojarengas ei mahdu paikoilleen, jää varmaan 5 senttiä liiaksi auki
- auto on 2004 ja vararengas on vakiokokoa eli 265/70 R16
Onkohan näissä ollut alunperin joku pienempi vararengas (rengaspaineohjeen mukaan siinä ainakin pitäisi olla paineita paljon enemmän)?
Muistaakseni samaa joskus havainnoin, kun varapyörän suojaa koitin omaan pujottaa. Todennäköisesti alkup varapyörä on pienempi ja kapeampi. Riittäiskö sulla sen suojan leveys 265 n päälle, vai jääkö just siks ’kantamaan’ ja kehäpituus lyhyeks ?
rvuorenr
29.05.2019, 20:21
Muistaakseni samaa joskus havainnoin, kun varapyörän suojaa koitin omaan pujottaa. Todennäköisesti alkup varapyörä on pienempi ja kapeampi. Riittäiskö sulla sen suojan leveys 265 n päälle, vai jääkö just siks ’kantamaan’ ja kehäpituus lyhyeks ?
Kuten kuvista näkyy, niin eipä se oikeastaan taida olla leveydestä kiinni, mutta vaikka säätö on laajimmillaan, ei yllä kiinni.
Voishan tuon tarkistaa kun kerkiää kotia kun ratti on valmiiksi irti. Mutta tähän mennessä kaikki mersun ratit käynyt ristiin 70 luvulta 2000 luvulle
Ootko kerinnyt mittailla?
vuorimies
07.06.2019, 19:03
😌 aaaivan, jospa tänään😀
vuorimies
08.06.2019, 20:05
Ootko kerinnyt mittailla?
Ø21mm hampaat kuvassa
Ø21mm hampaat kuvassa
Vähä arvelinkin et ei käy. Mulla on boorit harvemmassa ja tuo on perus mersumalli booreilla.
Onkos muillakin w460:ssa ihan paskat jarrut? Ei saa edes asfaltilla etupäätä lukkoon normaali toimistotyöntekijän voimilla. Sinänsä se ihmetyttää, kun suhteellisen iso jarrulevy ja nelimäntäinen satula edessä. Eikä pitäisi mikään edes olla jumissakaan, kun jarruputkiremontin jälkeen kävin kaikki paikat läpi. Poljinkin painuu aika syvälle, tässä -83 mallissa taitaa olla vielä pienempi pääsylinteri ja vain 8" tehostin, kun myöhemmissä malleissa on 25mm pääsylinteri ja 9" tehostin. Se varmaan osaltaan vähentää polkimen matkaa, mutta tarvittava poljinvoima lienee sama.
Onkos muillakin w460:ssa ihan paskat jarrut? Ei saa edes asfaltilla etupäätä lukkoon normaali toimistotyöntekijän voimilla. Sinänsä se ihmetyttää, kun suhteellisen iso jarrulevy ja nelimäntäinen satula edessä. Eikä pitäisi mikään edes olla jumissakaan, kun jarruputkiremontin jälkeen kävin kaikki paikat läpi. Poljinkin painuu aika syvälle, tässä -83 mallissa taitaa olla vielä pienempi pääsylinteri ja vain 8" tehostin, kun myöhemmissä malleissa on 25mm pääsylinteri ja 9" tehostin. Se varmaan osaltaan vähentää polkimen matkaa, mutta tarvittava poljinvoima lienee sama.
Nimimerkki ilikka taisi vaihtaa isomman tehostajan samasta syystä. Ja isommalla tehostajallahan saa nimenomaan lisää tehoa, eli painetta jarruille. Muistaakseni satulat on samat uudemmissaki, ei pitäis olla niistä kiinni jos ovat kunnossa.
Varastosta löytyi t3 transporterista tehostaja joka on 9" ja kaiketi lähes suoraan sopiva.. Toivottavasti sillä löytyy tehoa lisää. Tölkkeihin on bemareista laitettu 10" tehostajaa, joka voisi mersuunkin siis käydä suht nätisti, tosin vain automaatteihin, kun tulee kytkimen työsylinteri tielle.
Oliskos kellään myydä G.n simpukkaa. Taitaa olla paras ratkasu laittaa tollanen kun jääkin tilaa rungon ulkopuolelle ja geen simpukka näyttäis melko lyhyeltäkin. Ollaan ihan siinä ja tässä etteikö lopu järki ohjauksen rakentelusta 😐
Tölkin tehostaja laitettu paikoilleen ja vaikka jarrutusteho ei sillä kauheasti lisääntynyt, oli tuntumassa huomattava ero, parempaan suuntaan.
Tölkin tehostaja laitettu paikoilleen ja vaikka jarrutusteho ei sillä kauheasti lisääntynyt, oli tuntumassa huomattava ero, parempaan suuntaan.
Onhan kaikki ilmanipat löytyneet, esim etusatuloissa on / voi olla 3 / satula
Nimimerkki ilikka taisi vaihtaa isomman tehostajan samasta syystä. Ja isommalla tehostajallahan saa nimenomaan lisää tehoa, eli painetta jarruille. Muistaakseni satulat on samat uudemmissaki, ei pitäis olla niistä kiinni jos ovat kunnossa.
Juu vaihdoin, ja myös pääsylinterin uudemman malliseen. Enpä tiedä oliko muutosta kovin puoleen tai toiseen. Edelleen aika tuhnut jarrut..ja edessä varsinkin. Nelikko päällä jarruttaa paremmin kun kaikki kulmat jarruttaa samalla voimalla.
Onhan kaikki ilmanipat löytyneet, esim etusatuloissa on / voi olla 3 / satula
Juu, ja melkoinen ilmaaminen niissä olikin. Alkuperäisen tehostimen kanssa poljin painui huomattavan syvälle, mikä pitkään sai epäilemään ilmaa järjestelmässä. Tämä korjaantui itsestään tölkin tehostimen kanssa, outoa sinänsä kun käsittääkseni tehostimessa pitäisi olla suora yhteys. Liekö tuossa G:n omassa perinnemallissa joku "hienompi" ratkaisu. No poljintuntuma osittain parani juuri tuon keinotekoisen jousivasteen pienenemisen johdosta.
Ja takajarrut on kehitty lähelle ?
Takapiirissä on sitten vasemmassa runkopalkissa, suunnillee tehostimen alla yks kappale ’venttiili’ joka ilmeisesti liittyy takajarrujen paineen hidastukseen, ja tietty takana se kuormaventtiili joka säätyy jousituksen mukaan
Ja takajarrut on kehitty lähelle ?
Takapiirissä on sitten vasemmassa runkopalkissa, suunnillee tehostimen alla yks kappale ’venttiili’ joka ilmeisesti liittyy takajarrujen paineen hidastukseen, ja tietty takana se kuormaventtiili joka säätyy jousituksen mukaan
Takajarrut on käyty läpi ja niissä on todella hyvin tehoa, missään muussa vehkeessä en ole esim. näin tehokkaaseen käsijarrun törmännyt. Varmuuden vuoksi käytin tuon venttiilin auki, ja se oli toimiva, sisällähän on vain kuula ja jousi ja ideana on siis jättää pieni paine piiriin että rumpujarrut reagoi paremmin.
Ei paljoa vaihtoehtoja enää jää, vuoto alipaine linjassa / laiska alipainepumppu.
Kyllä Geen jarruilla kaikki pyörät asfaltilla lukkoon saa, normi renkailla.
vuorimies
01.07.2019, 22:24
Ei paljoa vaihtoehtoja enää jää, vuoto alipaine linjassa / laiska alipainepumppu.
Kyllä Geen jarruilla kaikki pyörät asfaltilla lukkoon saa, normi renkailla.
Oman W460 pätkän huolletuilla jarruilla on huoleton jarrutella Orkkis tehostin ja 2-piiriset etusatulat
Alipainetta on muuten järjestelmässä 0.6bar, lienee ok. No eiköhän ne jarrut ole riittävän hyvät, seuraavaksi pitääkin ihmetellä miten ne takalaakerit vaihdetaan, klappia tuntuu olevan...
Mikäs muuten nykyään on suurin muutoskatsastuksessa hyväksyttävä rengaskoko w460:aan? Onko muuta kuin otteessa oleva 205R16 + 77mm?
vuorimies
04.07.2019, 21:03
Mikäs muuten nykyään on suurin muutoskatsastuksessa hyväksyttävä rengaskoko w460:aan? Onko muuta kuin otteessa oleva 205R16 + 77mm?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7642&pictureid=221710
Tossa mun w460 pätkän ote
Käyttöohjekirjasta isoin, ja siihen +77 tai 10%
Ei kai siinä mikään muuttunu
Käyttöohjekirjasta isoin, ja siihen +77 tai 10%
Ei kai siinä mikään muuttunu
No hyvä jos näin on, oli jostain jäänyt vaan mieleen että nykyään ei voisi enää verrata mallisarjan sisällä N1G/M1G-luokan ajoneuvojen sisällä.
Löytyykös geehen pidempiä sektorinvarsia? 16.5cm reikäväli nyt ja sais olla vaikka 30cm. Ja löytyykö niitä "drop arm" versioita vai meneekö ammattilaisen hommiks teettää uus varsi simpukalta?
Löytyykös geehen pidempiä sektorinvarsia? 16.5cm reikäväli nyt ja sais olla vaikka 30cm. Ja löytyykö niitä "drop arm" versioita vai meneekö ammattilaisen hommiks teettää uus varsi simpukalta?
Muistaakseni tuo W463 oli kyllä pidempi. Huomioi myös, että ohjauksen voiman tarve lisääntyy, ja ohjaus nopeutuu kun pidennät vartta.
Muistaakseni tuo W463 oli kyllä pidempi. Huomioi myös, että ohjauksen voiman tarve lisääntyy, ja ohjaus nopeutuu kun pidennät vartta.
Mietinkin et kumpaa ohjaus tekee ku varsi pitenee. Mut kuha ei hitaannu ni hyvä. Pitää koettaa jos tosta 308 varresta sais boorittamalla tehtyä sopivan. Riittääkö sit materiaali simpukan booreille kun on g:ssä paksumpi booriakseli ku 308
NIIN ja millaset ovat simpukan kiinnityspultit? 12mm vähä holo ja 13mm/UNF tahmii kiinni?
NIIN ja millaset ovat simpukan kiinnityspultit? 12mm vähä holo ja 13mm/UNF tahmii kiinni?
M 12X1.5X155 sanoo EPC
Ohjauksessa seuraava ongelma. Pitäs saada ohjausnivel joka olisi "laajakulma" versio ja sopisi G:n simpukkaan. Onko porukalla tietoa näistä borgeson nivelistä kun mulle ei aukea nyt nää tuumat millä ne ilmoitetaan. Borgeson 024349 vois pelastaa tän mietinnän mutta 19mm näyttää olevan geen simpukan booripää. Ensin meinasin sovittaa viton rattiakselin mutta kaikki sähköt menis uusiks ja siltikkin joutuu teettää paljon kaikkee ni koetan pitää ton 308 oman rattiakselin.
Jatketaan jarruaiheella. Katsuri kertoi että takajarruissa ei ole mitään pitoa ja vaihtelin nyt likimain kaikki osat taakse, kuormaventtiiliämyöden. Edelleen saa käsin rengasta pyörittää kunnseisoo jarrulla. Mitä mieltä raati, pääsylinterikö?
(Ja jos jollain ois faktaa miten päin putket varmasti tulee siihen kuormaventtiiliin, kun ei enää tahdo uskoa omia silmiä)
-93 w463
Jatketaan jarruaiheella. Katsuri kertoi että takajarruissa ei ole mitään pitoa ja vaihtelin nyt likimain kaikki osat taakse, kuormaventtiiliämyöden. Edelleen saa käsin rengasta pyörittää kunnseisoo jarrulla. Mitä mieltä raati, pääsylinterikö?
(Ja jos jollain ois faktaa miten päin putket varmasti tulee siihen kuormaventtiiliin, kun ei enää tahdo uskoa omia silmiä)
-93 w463
Jarrukenkien alapäässä on "automaatti"säädin. Eli pitäis siirtää kenkiä lähemmäs rumpua kun kuluvat. Käytännössä ei kuitenkaan tunnu siirtävän...
Jarrukilvessä on kaksi muovista tulppaa, ne kun käytät pois niin sitä molikkaa voi säätää talttameisselillä. Voin myöhemmin laittaa kuvan korjauskirjasta jossa sen toiminta selitetään. Rengas sitten ylös säätäessä, sitä pyörittämällä huomaat koska menee liian tiukalle.
Säädöt on hallussa. Kengät on iholla, käsijarru pelaa. Tuli nekin säätimet hommattua uudet. Tuntuu ettei painetta tule.
Siellä linjassahan on vielä yksi venttiili, joka ei päästä kaikkea painetta pois takajarruilta. Olisko se tukossa tai rikki? Tai väärinpäin jos on linja uusittu? Sijaitsee muistaakseni vaihdelaatikon kohdilla.
En oikein jaksa uskoa pääsylinteriin jos kerran etupää toimii normaalisti, vaikka eihän sekään mahdotonta ole.
Laita kaveri polkemaan jarrua ja löysää linjasta nippoja yksi kerrallaan. Sillähän sen näkee mihin asti on painetta.
Onhan sieltä saatu kaikki ilma pois?
Liikkuuko se takapään kuorman säädin kun poljet jarrua ? Ettei ole nalkissa / väärässä asennossa esim korotuksen, taipuman tms. takia
Ei kait se jarrua painaessa mihinkään liiku? 😳
Se kuormaventtiili on tosiaan uusi, ja vivusto herkistelty.
https://www.benzworld.org/forums/attachments/g-class/509182d1365998084-photo-diy-brake-pressure-regulator-adjustment-brakepressureregulator.pdf
Ja tässä värkissähän on abs joka kaikinpuolin tuntuu toimivan
Ei kait se jarrua painaessa mihinkään liiku? 😳
Se kuormaventtiili on tosiaan uusi, ja vivusto herkistelty.
https://www.benzworld.org/forums/attachments/g-class/509182d1365998084-photo-diy-brake-pressure-regulator-adjustment-brakepressureregulator.pdf
Kyyyllä se vipu kai pitäisi vähän liikkua kun sinne menee paine. Jumissa se tuskin on jos on uusi, mutta tangon säätö voi olla pielessä. Irroita tanko akselista ja lukitse siihen asentoon missä se kuuluisi olla jousituksen painuessa. Tai jos saat kaverin polkemaan jarrua, niin voit käsin liikutella sitä ja samalla kokeilla alkaako jarru puremaan. Onnistuiko takapään ilmaus, jos sinne ei paine mene?
ABS ei pitäisi tuohon vaikuttaa.
Ei kait se jarrua painaessa mihinkään liiku?
Se kuormaventtiili on tosiaan uusi, ja vivusto herkistelty.
https://www.benzworld.org/forums/attachments/g-class/509182d1365998084-photo-diy-brake-pressure-regulator-adjustment-brakepressureregulator.pdf
Muistanko nyt aivan väärin, että kyllä liikkeen näkee / tuntee kun sitä hiveltää toisen painaessa jarrua. Ja se jousivastus muuttuu alustan asennon mukaan
Tuleeko takajarruille kuitenkin paine ilmatessa ihan ok ?
No kyllähän se siellä nytkyi. Tankoa säätelin eikä lopputulema muuttunut miksikään. Hyvin on pieni jarruvoima.
Päästelin pääsylkyn irti. Ei ole verrokkia niin en tiedä mutta kun sitä sylkkyä paineli niin jämäjarrunesteet ei lentänyt kuin etupiirin nipasta, ihan pohjaan kun tunki niin hyvin vaatimattomasti tuli tavaraa pihalle. Tiivisteet silmämääräisesti oli kunnossa.
Takapään ilmailu kyllä onnistui, tavara tulee läpi ja imin vielä alipainevaihtimella desin/puoli. Ei vaikutusta. Poljintuntuma on mersuksi hyvä.
Se kuskin alla oleva ”paineensäilytyspötkö” on ollu koskemattomana.
Jos jollain on tiedossa sopiva varmasti ehjä ”early w463” pääsylinteri niin voisin lunastaa. Nettivaraosassa on yksi ilmeisesti uudempaan. Tässä on m10x1 jengalla lähdöt, uudemmissa 12x1.
Ei ole verrokkia niin en tiedä mutta kun sitä sylkkyä paineli niin jämäjarrunesteet ei lentänyt kuin etupiirin nipasta, ihan pohjaan kun tunki niin hyvin vaatimattomasti tuli tavaraa pihalle. Tiivisteet silmämääräisesti oli kunnossa
Paitsi, kumpis noista oikeasti on takapiirin nippa? Oletin että lähempänä tehostajaa?
Muistelenpa että just päinvastoin, taaempi etusille ja päinvastoin.
Vois koittaa muistaa varmistaa tän kun käy tallilla, omahan on W463 -90 non ABS
Onks sulla uusittu se taka-akselin joustoletku, ettei olis sisäisesti tukossa ??
Ja takana rummut ei oo kuluneet yli
Edit: näissä taitaa olla erilaisia pääsylinterimalleja, riippuen ABS tai non ABS - omassa alkuperäinen jarruputkitus haarautuu molemmista, sekä etummaisesta että takimmaisesta piiristä etu- ja takajarruille, mutta oletus ja päätelmä on, että pääsylinterin mitat sisäisesti molemmissa samat - eli ei merkitystä kumpi putki kumpaan ?
Liitteenä kuvia absittoman ja absillisen jarrukaaviot ja alb-venttiilistä kuva, jos vielä epäilyttää onko se asennettu oikein. Lisäksi kuva absien toiminnasta, jonka mukaan pääsylinterin taaempi putki menis eteen. Jarrukaaviosta tuota ei oikein näe, kun molemmat menee abs-yksikön kautta.
Oliko Peellä takajarrukin kahdella piirillä? Etupää on useinkin vanhemmissa(absittomissa), mutta taakse menee yleensä vain yksi putki.
Muistaakseni takapiiri vain yhdellä putkella, mutta jotenkin se on molemmissa piireissä mukana.
ABS yksiköissä yleensä ne saksalaiset merkinnät VR VL etupää ja HR HL takapää (Vorne / Hinten / Rechts / Links)
Ei kyllä enää mene jakeluun. Vaihoin nyt pääsylkyn. Niinkun moni arveli että vika ei ole siinä. Kaikki aktiiviosat pl. se paineen pito mötikkä on vaihettu, rummutkin. Nyt tietysti tulee mieleen ne tarvike jarrusylinterit, voiko niissä olla iskunpituudessa tms?
Kuormaventtilin vipujen asentoa rukkailin lennosta. Kyllä sillä vaikutus on. Ollessaan auki, rengas pyörii just käsin, kiinni ollessaan aika helposti.
Ilmasin systeemin pitkällä letkulla nipasta säiliöön, joten ilmaa siellä varmasti ei ole kun neste kiersi reilun kierroksen puolellaan.
Onkos käsijarrulla kokeiltaessa kaikki tehot tallella? Oliko ALB-venttiili vaihdettu vian tullessa ilmi vai joskus aikaisemmin? Senhän voisi ohittaa kokeilumielessä letkunpätkällä missä M10x1 naaraat molemissa päissä. Ja ainakin w460:ssa ainakin sylinterin männän ja kengän välissä vielä erillinen tappi, joka on toisesta päästä lovettu kenkään. Ja yleensä tämä osa ei tule tarvikesylinterin kanssa..
Käsijarru pelittää kohtuudella, tosin vaijereita pitäs kiriä. Siis paljon paremmin kuin käyttöjarru.
Alb:n vaihdoin kun katsuri sanoi että ei ole pitoja. Vivusto oli jumissa ja venttiili oli aika raadon näkönen, mutta sama tilanne jatkui. Ohitusleikkaus pitää vielä kokeilla.
Työsylinterit vaihtelin ennen katsastusta, vanhat oli jumissa osittain.
Samalla tuli se säädin ja kengät molemmin puolin. Rummutkin on siis nyt vaihdettu. Ja kokeiltu vielä vanhoilla kengillä kun uusissa tarvikkeissa ei ollut abs anturin koloa, ei vaikutusta. Näissä kengissä tuli ne tapit mukana ja olivat identtiset vanhojen kanssa.
Hankala uskoa että niissä työsylintereissäkään mitään ihmettä voi olla, kovin häävisti niiden kenkien ei tartteis liikkua että pitoa tulisi. Kun se käsijarrukin sen pidon tekee.
Mitenkähän se abs yksikkö toimii? Järki sanoo että se ois pitäny rakentaa niin että hajotessaan ei rajottaisi painetta? Tai siis tuossa kuvassahan se on Mutta onko noita menny rikki ja mitkä oireet voisi tulla?
ABS jarrujen ilmaus ...
Toisissa ko. Merkin vehkeissä on muuten työläs, mutta yks mikä tulee mieleen vielä, onko pääsylinterin säiliö semmoin kakskammioinen, eli väliseinällinen ??
Se pitää olla koko ajan aivan piripintaan täys ilmatessa, vetää hemmetin äkkiä ilmat mukaan ... Paras olis jos pääsis painamaan takajarruilta ilmanipasta (vaikka varuiks vielä jenGateipillä tiivistetystä) nestettä vastasuuntaan, niin että säiliö täyttyy / tulvii
(Omasta ilmailin kytkintä useamman tovin perinteisesti, sitten alipaine ilmaajalla, ja ei tulosta. Lopulta alhaalta ylöspäin nestettä ja onnistui. Joku ylälenkki ei vaan ilmaantunut muuten)
Tuota ABS ilmaamista kannattaa vielä GooGlata, vaatiskohan virrat päälle tjsp vaikka toisaalta kuvittelis että toimii ilman sähköä kuin normijarrut.
Huom. Luulis
vimakuus
17.08.2019, 18:41
Mulla on w460 vähän vastaavaa ongelmaa, ettei takajarrujen teho päätä huimaa. Siinä on uudet rummut, nauhat ja sylinteritkin jossain välissä vaihdettu. Paineensäätöventtiili odottaa hyllyllä asennusta.
Käsijarru on tehokas, varmaan 4 kiloa, mut käyttöjarru meni just läpi leimasta.
Voiko sinne kuormaventtiiliin jäädä ilmaa, sehän on siellä takana ylimpänä?
Mulla on venttiili lukittuna max kuorma-asentoon kun se tanko jäi jollekin reissulle..
vuorimies
18.08.2019, 09:38
Asiasta kolmanteen.
Saako 80 luvun w460 laittaa väykän 290turbo koneen? Kuullut että intercooleria ei saa laittaa auton jossa sitä ei ole ollut uutena(mallisarja?). W461 on ollut samaa sähköohjattua om602 turbokonetta mutta sehän on eri mallisarjaa joten ei varmaan hyödytä mitään.
Asiasta kolmanteen.
Saako 80 luvun w460 laittaa väykän 290turbo koneen? Kuullut että intercooleria ei saa laittaa auton jossa sitä ei ole ollut uutena(mallisarja?). W461 on ollut samaa sähköohjattua om602 turbokonetta mutta sehän on eri mallisarjaa joten ei varmaan hyödytä mitään.
Edelliseen geeheni -81 w460 vaihtelin turbo om603:n ilman välijäähyä. Laput kävin dynosta ja pienen väittelyn jälkeen alkuperäiset jarrut yms kelpasi. Jotta miksipäs tuo 290kin ei meinisi.
Asiasta kolmanteen.
Saako 80 luvun w460 laittaa väykän 290turbo koneen? Kuullut että intercooleria ei saa laittaa auton jossa sitä ei ole ollut uutena(mallisarja?). W461 on ollut samaa sähköohjattua om602 turbokonetta mutta sehän on eri mallisarjaa joten ei varmaan hyödytä mitään.
Saa laittaa. Wikipedian mukaan tehokkain W460 on 280GE 156 hevosvoimalla johon saa lisätä 20% eli tehoa saa olla 182 hevosvoimaa. Jos laitat koneen sellaisenaan, niin ei tarvi edes dynolappua vaan teho merkitään luovuttajan tietojen mukaan. Et tosin varmaan laita sellaisenaan jos se on sähköohjatulla pumpulla? Silloin tarvit teholapun ja ota huomioon että dynosta pitää saada vähintään sama tulos mitä koneessa on ollut alunperin. Ja varmaan joudut todistamaan että sinun auto vastaa sitä tehokkaampaa vertailumallia. Muita rajoituksia koneen vaihtoon ei ole, kunhan akselimassa kuormattuna ei ylity.
Edit. Sen verran pitää vielä kommentoida, että samalla vaivalla sinne laittaisi OM605 tai 606 koneenki jotka minun mielestä on huomattavasti parempia vaihtoehtoja.
Kuullut että intercooleria ei saa laittaa auton jossa sitä ei ole ollut uutena(mallisarja?).
Mulla 617a coolerilla ja otteessa.
Tänks, eli tuosta pari tuumaa pois niin vois olla vakio 1825 lähellä ... ?
... jatketaas vielä aiheesta W463 korkeus, onko jollakulla jotain teknistä opusta, käyttöohjekirjaa tms. ’Luotettavaa lähdettä’ jossa painettuna ajoneuvon korkeus 1925 / 1931 tai 1951 mm (tjsp)
Netti ei nyt kelpaa.
... jatketaas vielä aiheesta W463 korkeus, onko jollakulla jotain teknistä opusta, käyttöohjekirjaa tms. ’Luotettavaa lähdettä’ jossa painettuna ajoneuvon korkeus 1925 / 1931 tai 1951 mm (tjsp)
Netti ei nyt kelpaa.
On
Tuo opus ei muuten ollu "luotettava lähde" paikallisen konttorin mielestä :D
Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen, ettei tulisi tarpeettoman paljon purettua, eikä toivottavasti mitään menisi rikki. Kyseessä ilmastoinnilla oleva lämmitin = "2-päinen" puhallin (2 siipipyörää).
Onko palstalaisilla omakohtaisia kokemuksia?
Onko netissä mahdollisesti ohjetta / videoa tästä?
YRJÖ VI
W463 -91 takapyörän laakeria olen vaihtamassa. Kun vedin vetarin pois putkesta niin mukana tuli murtuneita tiivisteen kappaleita. Varsinainen stefa on laakerin toisella (ulko)puolella ja sitä ulompana vielä huopatiiviste jotka olivat ehjiä. Pitäiskö laakerin murikan puolella olla vielä jonkinlainen tiiviste? Laakeripaketin mukana tuli vain varsinainen stefa.
Laitoin kuvaa msngr llä omasta, vastaava homma viitisen vuotta sitten.
Muistaakseni ei stefaa sisäpuolella, koska laakerin voitelu.
Käsijarru pelittää kohtuudella, tosin vaijereita pitäs kiriä. Siis paljon paremmin kuin käyttöjarru.
Alb:n vaihdoin kun katsuri sanoi että ei ole pitoja. Vivusto oli jumissa ja venttiili oli aika raadon näkönen, mutta sama tilanne jatkui. Ohitusleikkaus pitää vielä kokeilla.
?
kyllähän tämä ilmavaivaksi kääntyi. Kyläseppä käänteli alb:n putket ja harkkari oli ilmaillu viitisen tuntia :) En ole vielä tarkastanu onko ne putket nyt kumminkin väärinpäin. Olen ollut tyytyväinen kun pito löytyi ja leima on lapuissa.
Mites muuten onko täällä kukaan laittanut LS2 simpukkaan hydroassarille lähtöjä/ laittanu gwagoniin hydroassarin? Olisin kiitollinen vinkeistä asian suhteen.
Kukaan ei ole tällaista tehnyt(kö)?
OM603 pitäisi istuttaa w460:een vanhan bensarosvon tilalle. Mutta molemmilla puolilla korvakot eivät ole siellä päinkään, onkohan jollain mittoja/piirustuksia hyviksi havaituista ratkaisuista?
OM603 pitäisi istuttaa w460:een vanhan bensarosvon tilalle. Mutta molemmilla puolilla korvakot eivät ole siellä päinkään, onkohan jollain mittoja/piirustuksia hyviksi havaituista ratkaisuista?
Helpoin hommata alkuperäiset
Helpoin hommata alkuperäiset
Paitsi jos on niin vanha, ettei siihen ole saatavilla. Eikös ne rungossa olevat paikat ole erilaisia alkupään autoissa, vai muistanko ihan väärin?
Muuten jos on aikaa ja intoa selata tämä ketju läpi, niin kannattaa myös lukea minun kokemukset om603 moottorista ja miettiä vakavasti kannattaako sellaista alkaa laittamaan.
vuorimies
15.11.2019, 20:01
-83 vaihtui uudenmalliset moottorin kannakkeet ja rungon kiinnikkeet, siitä eteenpäin käy Geen omilla om60x kannakkeilla suoraan.
Kyllä aikoinaan olen kahlannut tämän ketjun läpi, ja siitä jäi mielikuva että kuskinpuoleinen moottorikannake menisi suoraan, voi kyllä olla täysin virheellinen mielikuva. Auto on tosiaan -80 luvun loppupuolelta, eli sen suhteen helppo nakki. Pieni epäusko silti kun googlailin osakoodeilla G:n omia kannakkeita, tuntuu ettei ne korjaa tuota n. 10-15cm heittoa pituussuunnassa. Kai nämä molemmat moottorit on nyt niin lähelle tulipeltiä sijoitettu kuin mahdollista.
Ja sen takia lupasin tämän projektin tehdä, kun on kerran harjoitellut, niin saa oman päivittäisessä ajossa olevan G:n myös päivitettyä, ehkäpä itsellä lähinnä mielessä 290td:n suorasuihkutusdieseli sähköohjatulla automaatilla, vaikka siitä ei mitään tehohirviötä ei saa.
Koneessahan on ainakin toisella puolella kahdet korvan paikat.
Ja laatikkoahan saa passattua pituus suunnassa myös
Jotain outouksiakin kyllä esiintyy, vaihdoin omaan 603 n tilalle 605 koneen, ja samalla vaihtui vaihteisto ei mallisarjalaisesta, niin jopas saikin pähkäillä ... (kannattaa kattella öljypohja kans passeliks)
Jos keksit numerot korville joita tarvitset, niin laita näkyviin, mulla on laatikollinen erilaisia ...
Jos keksit numerot korville joita tarvitset, niin laita näkyviin, mulla on laatikollinen erilaisia ...
https://mercedes.7zap.com/en/eu/fg/suv/300gd+g300+diesel/300gd+g300+diesel/34w/463307/m/603931/503/22/0/010/0/0/
Tämän mukaan pähkäilin että sopivat olis:
Oikea: A 602 223 08 04 (vanhempi osa A 602 223 02 04)
Vasen: A 603 223 55 04 (vanhempi osa A 603 223 54 04, A 603 223 16 04)
Pitääkin mennä putsaamaan lohkoja, jäi ylimääräiset korvan kiinnikkeen lohkossa huomaamatta.
Onko kukaan korvannut W463:n peilejä jonkin muun auton peileillä? Meinaan, että löytyiskö edullisemmin hyvin sopivaa peiliä lämmityksellä ja sähkösäädöillä? Alkuperäinen näkyy maksavan +700 euroa ja sopivat tarvikemallitkin ~300/pari...
IKH:n tms. yleismalliset on tietenkin yksi vaihtoehto...
lauri a.
14.01.2020, 08:28
Onkos porukalla kokemusta tai ohjeita Geen etuakselin hammaskosketuksen ja laakerivälysten säädöstä? Myös jos on jotain Mersun manuaalia noihin akselihommiin niin voi tarjota tietoa, aika heikosti noihin löytyy mitään tietoa mistään. Kyseessä siis W463 -90 300GE, 730.391 akseli leveemmällä raideleveydellä. Oireina on ollut viime aikoina voimistuva jollotus ja öljyissä hiukan metallihohtoa, joten päätin ottaa akselin auki ennen kun sieltä hajoaa jotain kalliimpaa. Välitys oli ehjän näköinen. Ainakin tasauspyörästön laakerit, ne pikkurattaiden puolipallon malliset peltilaakerit ja pinionin laakerit menee vaihtoon vaikka nuo ei kovin huonokuntoisilta vaikuttaneetkaan. Akselilla ajettu n. 400tkm, öljyjä on vaihdettu säännöllisesti. Pyöränlaakerit, vetonivelet, navat ja kääntöpäät tuli remontoitua muutama vuosi sitten.
Ippe69:ltä sainkin jo jotain säätöarvoja Mersun korjauskäsikirjasta, suuri kiitos hänelle:
Hammasvälys 0,1-0,15mm (miten mitataan?)
Pienen vetopyörän kitka-arvo säteittäistiivisteen kanssa 2,5-3nm
Kitka-arvo pyöritettäessä täydellistä tasauspyörästöä 20-40nm
Sallittu laakerivälys 0,02-0,04mm (vaikuttaisi äkkiseltään pyöränlaakerin välykseltä kun taulukossa oli niitäkin tietoja sekaisin eikä tuossa ollut täsmennystä)
Lähinnä kiinnostaa millä ohjeilla nuo shimmilevyt tuonne lasketaan ja hammaskosketus ja laakerivälys säädetään, shimmejä näytti olevan sekä pinioniakselilla että tasauspyörästön molemmin puolin. Toki isoja muutoksia ei pitäisi tulla kun vaihtaa laakerit uusiin samanlaisiin. Pinionin mutteriahan kiristetään uudella krymppiholkilla niin kauan, että haluttu kitka-arvo saavutetaan kun laippaa pyörittää momenttiavaimella. Noihin tasauspyörästön laakereiden "kansiin" tarvis vielä kiristysmomentit. Paras olis kun tuollaiseen olisi joku kuvallinen korjaamokäsikirja mutta noissa ite käsiini saamissa ohjeissa tuntuu olevan periaate se että välityksiä ei aleta noista purkamaan ja sorkkimaan, korkeintaan jotain tiivisteen vaihtoja.
Oiskohan tuosta apua: http://dmn.kuulalaakeri.org/tmp/3351fraxle.pdf
Kosketuskulman saa kohdalleen silmämääräisesti sopivan väriaineen kanssa (mun tuubissa lukee tuseerauspasta, Tuschierpasta).
Ainakin VW T3:n etuperän kanssa huomaa, että jos pinionin laakerissa on vähänkin klappia, niin ääni on melkoinen, mutta korjaantuu kyllä pelkällä laakerin vaihdoilla. Ja laakerithan nyt yleensä on niin hyvin koneistettu että tuskin tarvii kosketuskulmia säätää. Backslash ei niinkään vaikuta vaikuta ääneen.
lauri a.
15.01.2020, 20:27
Oiskohan tuosta apua: http://dmn.kuulalaakeri.org/tmp/3351fraxle.pdf
Kiitoksia, tämä manuaali oli oikea lottopotti! Täytyy raportoida tänne tuloksia kun näkee mikä on pinionin laakerien kunto. Ainakin tasauspyörästö lähti ihan vetämällä pois ilman mitään puristimia eli laakereiden kulumisen myötä lienee esijännitykset lähteneet :D Laitan myös laakereiden koot ja tyypit, yllätys yllätys Mersun tiskillä noilla on hintaa mut laakereissa on normi Timkenin tuotenumerot niin ne saanee laakerikaupasta huokeammalla.
Hei. Minulla on g 300 om 606 ja 4 pykäläinen automaattilaatikko.Välitykset on vaan niin tiuhat että moottori huutaa jo 80:n vauhdissa. Tietääkö joku arvon palstalaisista. pystyykö jakolaatikkoon vaihtamaan välityksiä. Luin että niitä on kahdella eri välityksellä olemassa.Mistähän sen tietää kumpi on minun geessä.Auto on vm 83. gd-460.3-4x4/2400.
Jos jollakin on ylimääräinen 0.8 välityksellä oleva,kiinnostais.
Kiitokset vastauksista jo etukäteen
Hei. Minulla on g 300 om 606 ja 4 pykäläinen automaattilaatikko.Välitykset on vaan niin tiuhat että moottori huutaa jo 80:n vauhdissa. Tietääkö joku arvon palstalaisista. pystyykö jakolaatikkoon vaihtamaan välityksiä. Luin että niitä on kahdella eri välityksellä olemassa.Mistähän sen tietää kumpi on minun geessä.Auto on vm 83. gd-460.3-4x4/2400.
Jos jollakin on ylimääräinen 0.8 välityksellä oleva,kiinnostais.
Kiitokset vastauksista jo etukäteen
Tietääkseni eri välityksellä olevia jakolaatikoita on vain uudempaan W463 malliin. Ja ne ei käy ristiin.
Perävälityksiä taitaa olla erilaisia vanhemmissakin malleissa, mutta niiden löytäminen ainakaan edullisesti voi olla haastavaa...
Tuon koneen perään sopii uudempi 722.6 viisivaihteinen päävaihteisto jossa isoin pykälä on ylivaihde. Tarvii tosin sähköisen ohjauksen joka maksaa ~1000 euroa.
Isoilla renkailla saa myös korjattua välitystä.
Perävälitysten vaihto on aika töisevä/kallis jos joutuu käyttämään ammattimiestä hammasrattaiden kosketuksen säätämiseen. Ja saavutettu hyöty on prosentuaalisesti kuitenkin aika pieni (esim. välityksen vaihto 5.3 => 4,88). Vaivattomin keino on tietenkin vaihtaa korkeampiin renkaisiin. Tai sitten tosiaan uudempi 5v laatikko. Käsittääkseni ohjauksia on halvempiakin, en tosin ole perehtynyt. Laatikon löytää muutamalla satasella ja vaikka ohjaus olisikin 500-1000€ niin halvempi kuin ostaa välitykset ja vaihdattaa ne jossain pajalla. Toki omien vanhojen välitysten myynti eteenpäin voi tuoda rahaa takaisinpäin.
Joskus tästä juteltiin mutta kysyn silti, että onko G:n simpukkaan tarjolla "käyrempää" sektorinvartta? Alkuperäinen on suora ja tarttis saada enemmän ohjausvartta alaspäin.
Mitäs helposti saatavia pidempiä iskareita ootte käyttänyt korotetussa autossa?
Esim. Bilstein B8 5100 sarjan iskaria (osanro 24-186872, Jeep JK) joka olisi teoriassa sopiva kunhan asentaa vain ylösalaisin, tällä tulisi 3" lisää liikevaraa.
Vaan miten mahtaa olla, toimiiko ylösalaisin niin kuin on tarkoitettu...
rvuorenr
23.04.2020, 10:58
W463 2004 etuoven lukko ei avaudu sisäkahvasta ja purkuhommia tehdessä ihmettelen, että miten on mahdollista saada sivulasi ulos ilman tiivisteen irrottamista? Tai oikeastaan toisinpäin, kun alan kasaamaan niin miten tuon tiivisteen saa paikalleen, jos lasi on jo laittettu oven sisään?
rvuorenr
24.04.2020, 22:58
Toimii ainakin näin, voi olla muitakin konsteja: ensin tiivisteen metallikehys paikoilleen, sitten lasi sisään ja lasketaan se aivan oven pohjalle. Sen jälkeen tiiviste paikalleen ja lasin saa nostettua tiivisteen uraan. Pientä säätöä sen kanssa missä nostimen raudat on niin ei kanita.
Uskomatonta, että oven sisäkahva ei toiminut sen takia, että lukon metalliosat olivat kuluneet niin, että eivät enää päässeet liikkumaan suunnitelulla tavalla. Pieni täyttöhitsaus ja taas toimii, joskin ruoste tuon varmaan syö taas ajan mittaan kun ei tuolaista maalata voi.
Kaitsu67
06.05.2020, 22:18
"Tässäkö eräjorman uusi unelma? Armeijan käyttämistä G-Mersuista tehdään nyt matkailuautoja"
https://www.is.fi/autot/art-2000006498112.html?cs=email
Laitetaas tää tähänkin talteen.
Liittyy simpukoihin.
https://www.benzworld.org/threads/photo-diy-steering-gear-box-gasket-rebuild.1543699/
Onko kellään kokemusta tai näkemystä mitä -91 W463 jakolaatikko tykkäis jos kävis tehonmittauksessa lukkopäällä ilman etukardaania? Arviolta ~300 heppaa pitäis koneesta irrota "rata-asetuksella". Leimaa varten pitäis saada ~200 hevosvoimaa.
Joutuu ajamaan aika kauas, että löytyis nelivedolle mittauslaitteet...
Uskoisin että kestää, mutta kannattaa varmistaa riittävä alipaine jotta lukko kytkeytyy kunnolla, jos yhtään tuntuu että rapsahtaa lukon hampaat yli, niin ei kannattane revitellä. Normaali ajossa kesti hyvin mulla normaali tehoilla kun oli kardaani pois huollon takia.
Mitäpä se jakolaatikko siitä ymmärtää, jos diffi on lukittuna, meneekö voima eteen ja taakse vai vaan jompaan kumpaan ??
En osais pelätä, pahempaa sille on vetää 300 hp läpi avoimena, niitä pikkupyöriä ajatellen.
Itse lukon kestävyyttä lähinnä mietin, mutta ei kai sen pitäis olla mikään ongelma. En siis ole ikinä tuollaista jakolaatikkoa aukaissut, eli en tiedä kuinka jämerästi se on tehty.
Tuolla systeemillä tosiaan mittauksen voi hoitaa Rovaniemellä ja voi suoraan käyttää tutulla katsurilla samantien. Nopeasti vilkaistuna sopiva vertailumalli olis G320, 211 hevosvoimaa ja jarruilta vastaa GD300 mallia.
Tehonmittaus ja muutoskatsastus sekä samaan vauhtiin määräaikaiskatsastus tuli viimein hoidettua.
Dynopiste Tikkinen mittasi ja Katsastus Karjalainen teki muutoskatsastuksen. 137kW eli 186 hevosvoimaa tuli virallisiin lappuihin. Molempia paikkoja voin suositella.
Tehonmittauksessa oli tosiaan etukardaani poissa ja keskilukko päällä.
Edit. Katsastajan näkemyksen mukaan kaikki W463 koriset on samaa mallisarjaa, eli ihan heti ei tule tehorajat vastaan kunhan tekee tarvittavat jarru- ja alustamuutokset.
Mitäs alustasarjoja olette gwaageneihin laiteleet? Pieni korotus ei haittaisi.
Dobinsonin 50mm korottava on ollu hyvä
tuli projektia varten hankkity virosta g wolfin jakolaatikko ,mut pton saa kaikea muita osia paitsi sitä hammaspöyra varaosa numerolla 4602870020 ,on vasta osille hinnat ,näytta olevan aika harvinainen ja pirun kallis
Dobinsonin 50mm korottava on ollu hyvä
Kuka myy?
Itsellä juuri menossa budjettiluokan +50mm sarja alle, puolalaista polyuretaania, mukana myös casterin korjaavat puslat etuakselille. Eteen samalla 3" pidemmällä iskulla olevat iskarit. Taakse vielä vähän kysymysmerkki, mitä sinne laitan, vähän vaikuttaa vakiojousi lyhyeltä.
Kattelin että 4x4raptorin sarjaa saa 4x4partsilta vajaalla tonnilla ja lipposelta vajaalla kahdella 😂
Ei oikein näytä kuvissa hääviltä, mutta mitä lie?
Koni HT raid iskarisetti vajaa tonni ja jouset päälle viissatkun?
Jossain saksan kaupassa oli foxin sarja jousineen pari tonnia, toisessa pelkät kepit sen.
Pitäs löytää joku hyä paketti hinta/laatu, jouset ja iskarit.
Valitettavasti monessa korotussarjassa iskarit on ihan vakiomitoissa, ainakin mulle mitattavaksi kulkeutuneet Trailmasterit ovat millilleen vakiot...
Edit: näköjään tuossa raptorin sarjassa vielä varmuuden vuoksi orggistakin lyhkäsemmät :)
Sillä noita koneja kattelin, raid malli on sen 50mm pidempi.
https://www.ebay.de/itm/Koni-HT-RAID-Stosdampfer-VA-HA-Mercedes-G-Serie-W461-Mercedes-G-Serie-W463/392712876397?fits=Platform%3AW463&hash=item5b6f82f16d:g:rPoAAOSwGRFe1kFP
Näköjään muuten W463 mallissa lyhkäsempi iskari vakiona edessä kuin 460/461.
Mielipidekysymyksiä, mutta kun budjetti on rajallinen niin laitanko suosiolla hyvän vakiokorkuisen, vai raavinko kasaan korottavan ja otan riskin että tulee kuttaperkkaa?
Mistä nuo raptorin speksit löytyi?
Mielipidekysymyksiä, mutta kun budjetti on rajallinen niin laitanko suosiolla hyvän vakiokorkuisen, vai raavinko kasaan korottavan ja otan riskin että tulee kuttaperkkaa?
Mistä nuo raptorin speksit löytyi?
https://www.raptor4x4.co.uk/raptor-4x4-off-road-2-trial-suspension-kit-for-mercedes-g.html
Melkein pitäisiin vakiona ja isompaa kumia. Isomman korotuksen kanssa joutuu tekemään sen casterkorjauksen puslilla, jos meinaa maantiellä ajella.
Mites tämä: http://www.elast-pol.pl/index.php/podkladki/podkladki-mercedes-g-3cm-detail.html. Tuskin tarttee casteriin koskea tuolla määrällä. (tuolta tilaaminen on ruljanssi, puola ei itseltä taittunut niin tilasin jonkun escape4x4.cz verkkokaupan kautta, joka toimikin täysin ongelmitta).
Mulla on Dobinsonin sarja. Edellisen omistajan laittama, joten tarkkoja speksejä tai hintaa en tiedä. Takaa hajosi joskus iskari ja se ainakin oli saman pituinen kuin orkkis.
Alusta on todella jämäkkä, saa huoletta ajaa kuoppiin. Mukavuudessa kyllä vähän kärsii...
Casterin korjauksesta en olis huolissani, koko sarja ainaki aiemmin maksoi ~150 sisältäen takapäänkin puslat.
Dobinsonia tuli sitten itellekkin.
On ne iskarit ainakin alla olleita orkkiksia pidemmät. Jouset sen sijaan ei :) Mutta on niissä tuo lanka tuplat paksumpaa. Toinen jousi oli pari kiekkoa poikki. Kuvassa ollut jousi tuli "Peeltä" kun toisen puolen jousi meni muutama vuosi sitten poikki. Pitää viikonloppuna askerrella pohjaanlyöntikumit, kun entiset oli aika haperot.
Nytpä on auto kasassa. Etujouset olikin aika jännät, orkkikset oli sen 50mm korkeemmat.. mutta kyllä se ihan nätisti asettui. Ja hyvä ajaa tielläkin, enkä varsinaista pintakovuuttakaan rekisteröinyt, johtuu varmaan tonnin painoisista renkaista :D
lauri a.
29.08.2020, 06:21
Mistä ootte tilaillu noita Casterin korjauspuslia etupäähän? Mulla on joku ebaystä löydetty Ironman 2" korottava jousisarja ja auto nousi niin paljon että se alkoi vedellä aika reippaasti uraisella tiellä. W463 -90 pitkä malli kyseessä
Mistä ootte tilaillu noita Casterin korjauspuslia etupäähän? Mulla on joku ebaystä löydetty Ironman 2" korottava jousisarja ja auto nousi niin paljon että se alkoi vedellä aika reippaasti uraisella tiellä. W463 -90 pitkä malli kyseessä
Tuolta tilasin https://www.escape4x4.eu/g-class-w463-89, hyvin toimi vaikka sivusto hieman keskeneräisen oloinen on. Piti kyllä valitettavasti tilata koko sarja.
Ennenkuin laittaa niitä paikoileen kannattaa tehdä parista pultista ja lattaraudasta jigi olemassa olevien puslien kanssa, että tarkasti oikean välin pusliin.
Alkaa tuo muutoskatsastus läheneen omassa projektissa, mutta nyt ois huutava pula verrokkiajoneuvosta. Hakusessa 90 luvun alkupään W463 300GE ILMAN ABS-jarruja. Löytyyköhän tällasia Suomesta?
Geländewagen
06.11.2020, 22:34
Alkaa tuo muutoskatsastus läheneen omassa projektissa, mutta nyt ois huutava pula verrokkiajoneuvosta. Hakusessa 90 luvun alkupään W463 300GE ILMAN ABS-jarruja. Löytyyköhän tällasia Suomesta?
YV.
Northern
24.11.2020, 22:37
Mulla on hakusessa Om602/Om605 koneen w460/461 sopivat moottorinkannakkeet. Kaikki versiot ja vinkit ostopaikoista otetaan ilolla vastaan.
Wolffi 250/290sessä on sellaiset, mutta jos joku on tehnyt pelti liimalla sopivat kimpaleet niin kiinnostaa ja ostan pois.
Orggisten osanumero (en tiedä saako mersultakaan)
A602 223 01 04 (Korvattu osalla A602 223 07 04) vasen
A602 223 08 04 oikea
https://www.ilcats.ru/mercedes/?function=getParts&class=2&catalog=29W&aggtype=FG&model=461459&spmcatalog=502&spmaggtype=M&spmmodel=602938&group=22&subgroup=010&language=en
Mulla on hakusessa Om602/Om605 koneen w460/461 sopivat moottorinkannakkeet. Kaikki versiot ja vinkit ostopaikoista otetaan ilolla vastaan.
Wolffi 250/290sessä on sellaiset, mutta jos joku on tehnyt pelti liimalla sopivat kimpaleet niin kiinnostaa ja ostan pois.
Orggisten osanumero (en tiedä saako mersultakaan)
A602 223 01 04 (Korvattu osalla A602 223 07 04) vasen
A602 223 08 04 oikea
https://www.ilcats.ru/mercedes/?function=getParts&class=2&catalog=29W&aggtype=FG&model=461459&spmcatalog=502&spmaggtype=M&spmmodel=602938&group=22&subgroup=010&language=en
Nämä kiinnostaisi myös! Keväällä kysyin veholta niin toista oli jossain varastossa muutama ja toista tehtaan varaston nurkissa pari kappaletta.. hintaa olisi ollut yli 500e..
Ei nuo nyt tietysti niin kovin vaikeita kappaleita ole sopivasta plootusta rakentaakkaan. Ongelma on kuitenkin mittatarkkuus, eikä niitä ole kovin mukava rakennella moottorin kylkeen, jos moottori killuu epämääräisten kannakkeiden varassa. Tilaa on niukasti ainakin pakosarjan puolella.
Helpointa olisi rakentaa mittatarkasti, jos jostain saisi jostain lainaksi juuri sopivat kannakkeet, niillä voisi rakentaa moottoria /autoa vastaavan jigin uuden kannattimen ”telakaksi”. Saa helposti mittatarkan tuloksen ja auton ei tarvitse olla siinä paikalla.
Rakensin viime kesänä edellä mainitulla tavalla 463 350Turboon vasemman puolen kannattimen 8 mm matalampana. Tämän tein siksi, että käsittämättömästä syystä uudet (kyllä oikeat, juuri ne kannatinkumit jotka kuuluu olla) nostivat moottoria niin paljon että turbon putki otti ajoittain kiinni konepellin rakenteisiin.
Kannattaa olla tarkkana mallikannakkeen / auton version suhteen. Äkikseltään luulee, että saman kokoiset ja ulkonäöltään samanlaiset lohkot olisivat samanlaisia. Minun tapauksessani meinasi tulla virhe, ulkoisesti ”samanlaisissa” lohkoissa kiinnitysreikien paikoissa olikin eroja verrattuna MB124 300D:hen.
Muuten palstalla on ollut noin 10 vuotta sitten Pee:n valokuvia
moottorin kannatinten rakentamisesta 460 300D:n moottorin ollessa paikallaan.
Yrjö VI
Northern
27.11.2020, 08:00
Ei nuo nyt tietysti niin kovin vaikeita kappaleita ole sopivasta plootusta rakentaakkaan. Ongelma on kuitenkin mittatarkkuus, eikä niitä ole kovin mukava rakennella moottorin kylkeen, jos moottori killuu epämääräisten kannakkeiden varassa. Tilaa on niukasti ainakin pakosarjan puolella.
Helpointa olisi rakentaa mittatarkasti, jos jostain saisi jostain lainaksi juuri sopivat kannakkeet, niillä voisi rakentaa moottoria /autoa vastaavan jigin uuden kannattimen ”telakaksi”. Saa helposti mittatarkan tuloksen ja auton ei tarvitse olla siinä paikalla.
Rakensin viime kesänä edellä mainitulla tavalla 463 350Turboon vasemman puolen kannattimen 8 mm matalampana. Tämän tein siksi, että käsittämättömästä syystä uudet (kyllä oikeat, juuri ne kannatinkumit jotka kuuluu olla) nostivat moottoria niin paljon että turbon putki otti ajoittain kiinni konepellin rakenteisiin.
Kannattaa olla tarkkana mallikannakkeen / auton version suhteen. Äkikseltään luulee, että saman kokoiset ja ulkonäöltään samanlaiset lohkot olisivat samanlaisia. Minun tapauksessani meinasi tulla virhe, ulkoisesti ”samanlaisissa” lohkoissa kiinnitysreikien paikoissa olikin eroja verrattuna MB124 300D:hen.
Muuten palstalla on ollut noin 10 vuotta sitten Pee:n valokuvia
moottorin kannatinten rakentamisesta 460 300D:n moottorin ollessa paikallaan.
Yrjö VI
Mä päätin nyt tilata nuo edellä mainitut 602 250gd Wolfin kiinnikkeet marmorilta, ja ajattelin mitata ne ennen asennusta. Ko kannakkeet ovat sopivat OM605 koneen jälkiasennukseen W460 1982 alkavaan runkorakenteeseen. Kopioita ja mitoitusta saa siis kysellä vaikka yvllä jos sellaisiin on kiinnostusta.
Northern
03.12.2020, 11:52
Jossain vaiheessa pitää tekniikkaa sovitella runkoon, joten nyt kysymys välikardaanista.
Paljonko teillä on välikardaanissa liikevaraa? Mikähän tuossa riittäisi estämään pohjaamisen. Tuskin se toiseen suuntaan niin paljoa venyy että irti lähtisi, mutta riittääkö 20mm? 25mm? Mulla se tulee 722.6sen perään joten laipan joutuu joka tapauksessa keksimään.
Jossain vaiheessa pitää tekniikkaa sovitella runkoon, joten nyt kysymys välikardaanista.
Paljonko teillä on välikardaanissa liikevaraa? Mikähän tuossa riittäisi estämään pohjaamisen. Tuskin se toiseen suuntaan niin paljoa venyy että irti lähtisi, mutta riittääkö 20mm? 25mm? Mulla se tulee 722.6sen perään joten laipan joutuu joka tapauksessa keksimään.
Eipä paljon mitään liikevaraa. Sen verran jämäkästi on jakis ja kone kiinni. Vai puhutko "liun" määrästä vai sivusuuntaisesta ristikoiden mahdollistamasta liikkeestä? Toisaalta sama pätee pituussuuntaiseen liikkeeseen myös...
Northern
03.12.2020, 16:56
Eipä paljon mitään liikevaraa. Sen verran jämäkästi on jakis ja kone kiinni. Vai puhutko "liun" määrästä vai sivusuuntaisesta ristikoiden mahdollistamasta liikkeestä? Toisaalta sama pätee pituussuuntaiseen liikkeeseen myös...
Ok, koneen liikettä meinasin, eli 10mm riittää varmuudella siihen. Kumityynyillä kun on niin ajattelin että se pääsisi liikkumaan jonkun verran edestakaisin suunnassa.
Muut kardaani ovat vakioita, joten ne varmaan toimivat. Jakiksen edessä olevan putken "lommoa" syvennän vähän niin ei ota ainakaan siihen kiinni etukardaani.
Kannatta tsekata, ne laipat saattaa mennä vaihtamalla ihan bolt on
Bäkström
07.12.2020, 09:00
Itsellä ei pitkittäin kardaanissa ole juuri ollenkaan väliä, ehkä sentti pari?
Onko jollain vinkkiä mistä sais järkirahaan pitkään w460 taka sivukylkien korjauspellit alkuperäislaatuisena? Tarvikkeen ostin jo +100€ mutta tosi ohutta peltiä, alkuperäisen hintaa kysellessä taisi +400€ löytyä hinnaksi kappaleelle.
Kyselin tätä samaa mesen foorumilta mutta taitaa kaikkee G-miehet pyöriä täällä :D
Eli vaihdoin takaperän vuotavien stefojen vuoksi myös pyöränlaakerit. Luulin että pyyrissä tuntunut välys olisi kadonnut myös laakerien vaihdolla mutta samalla lailla heiluvat edelleen...
Korjaamokirjassa on ilmoitettu 0,25mm päittäisvälys taka-akselille, onko tuo nyt paljon vai vähän en tiedä. Joka tapauksessa pyörissä tuntuu selkee välys. Jos olisi kyseessä etuakseli niin kiristäisin vielä hieman.
Takana ei ole kiristysmahdollisuutta, mutta voiko siellä olla laakerin pesässä kulumaa tms.? Vai kuuluuko näissä olla selvästi tuntuva välys?
Pois ottaessa en huomannut että olisivat pyörähtäneet akseliputkessa mutta ilman ulosvetäjää lähti laakerin ulkokehä irti.
Ei pitäis lonkkasta kyllä....hmm
Ei pitäis lonkkasta kyllä....hmm
No tuota vähän pelkäsinkin...
Voisko olla niin että se metallikuppi jolla akseli pultataan perään kiinni olis sen verran venynyt että ei kiristä laakerin ulkokehää tarpeeksi :confused:
Toinen mitä oon miettiny että välityksen puoleiset laakerit olis väljät...mutta luulis niiden pitävän mekkalaa jos noin iso välys että tuntuu toisessa päässä.
Syvyyssuunnassa vai ees-taas?
Kun pyörät on maassa niin tuntuu kun ottaa renkaan yläosasta ja alkaa heiluttamaan.
Varmaankin päittäisvälystä, akselien asennuksessa kokeillin ja pieni liike oli tähän suuntaan (ei ole heittokelloa käytössä). Tämä tuntunee pyörän kiinni ollessa joka suuntaan renkaasta heiluttaessa. Pystysuuntaa en käsivoimin saanu tuntumaan välykselliseltä.
Olis kysymys et jos on g:hen vaihdettu om606 Moottori niin millä ohjaustehostimen pumpulla se on toteutettu? W202 om605 pumppu ei jaksa tehostaa ku vähän kierroksilla.
Olis kysymys et jos on g:hen vaihdettu om606 Moottori niin millä ohjaustehostimen pumpulla se on toteutettu? W202 om605 pumppu ei jaksa tehostaa ku vähän kierroksilla.
Pumppu moro tai letkut väärin. Mulla toimii 124 n pumpulla / 463 omalla simpukalla moitteetta.
Luovuttaja autossa toimi ohjaus hyvin mut tää onkin nyt eri rengaskoko ja erilainen ohjaus et oisko se pumppu sit vaa sökö. Tuota letkujen asennusta mietin itekin ja onko olemassa kuvaa kuin päin ne pitäs olla?
Jos en nyt hirveesti muista väärin niin eikös niitä pumppuja ollu eri paineella varustettuna? 70?-80? bar ja jopa 140? bar malleja? Tyyppikilpi oli muistaakseni pumpun kupeessa mistä ko. tieto ilmeni.
Ex mersussa oli se isompi pumppu ja se punoi alkuperäiset pikkuisen kolhitut orGGisvarret solmuun ihan vaan rattii kääntämällä...
Paljonkohan alunperin geen pumpussa on sit paine?
Jos nyt oikein muistan niin luokkaa 80bar taitaa tuossa -83:n pumpussa olla, eli kaiketi varsin matalapaineinen nykymittapuun mukaan.
Ässämersuisa taisi löytyä 135barin pumppu ja niissä ratti pyörii melkein pikkurillillä, varsinkin nopeuden mukaan säätyvällä systeemillä.
Paljonkohan alunperin geen pumpussa on sit paine?
290 GD vm. 95 pumpussa 82 Bar
290 Väyrysen vm. 97 pumpussa 110 Bar
Geen simpukka toimii ok molemmilla. Hihnapyöräthän noissa on erilaiset..
Sit täytyy olla pumppu söpö. Kierroksilla tuntuu aavistus tehostusta mut paikallaan ei millään lailla. Kyllä se edellisessä henkilöbiilissä tehosteli, että voisko jopa olla letkut väärinpäin?. Minkälaiset on muuten simpukka pulttien strategiset mitat? Paikallinen pulttiliike ei ihan ollu kartalla.
Pumppu moro tai letkut väärin. Mulla toimii 124 n pumpulla / 463 omalla simpukalla moitteetta.
Kumminpäin ne letkut tulee simpukkaan?
Heps, etuakselin kunnostus meneillään ja puretut osat näyttää hieman erilaiselta kuin mitä oon täälä ja räjäytyskuvista tottunu näkemään...grafiittivaseliinen ja peräöljyn + rautamoskan lisäksi kummastuttaa kuskinpuolen vetari.
Siitä kun puuttuu lukkoputken kohdalta se kumisen O-renkaan hahlot. Onko tätä vm-83 etulukollista ollut kahdella eri vetarilla vai onko tuonne joku joskus työntänyt lukottaman tangon?
Ja jos on niin mahtaako tuosta tulla mitä ongelmia jos laitan sen takaisin? Lukko on toiminut kuitenkin hyvin. Sen vähän mitä olen kokeilemassa käynyt.
Nonih nyt löyty kuvakin tikusta...
Taisi vika löytyä planeetta pyörästöstä...akseli päissä kiinni olevat pikku rattaat heittää sivusuunnassa milli tolkulla kun pyörästä retuuttaa.
:confused:
Kellään vinkkejä Geen peräremppaajasta Jyväskylän seudulla. Ite tarkoitus purkaa ja koota, mutta jos jollain olisi kiinnostusta olla henkisenä tukena säätöhommissa niin :)
Kyselin tätä samaa mesen foorumilta mutta taitaa kaikkee G-miehet pyöriä täällä :D
Eli vaihdoin takaperän vuotavien stefojen vuoksi myös pyöränlaakerit. Luulin että pyyrissä tuntunut välys olisi kadonnut myös laakerien vaihdolla mutta samalla lailla heiluvat edelleen...
Korjaamokirjassa on ilmoitettu 0,25mm päittäisvälys taka-akselille, onko tuo nyt paljon vai vähän en tiedä. Joka tapauksessa pyörissä tuntuu selkee välys. Jos olisi kyseessä etuakseli niin kiristäisin vielä hieman.
Takana ei ole kiristysmahdollisuutta, mutta voiko siellä olla laakerin pesässä kulumaa tms.? Vai kuuluuko näissä olla selvästi tuntuva välys?
Pois ottaessa en huomannut että olisivat pyörähtäneet akseliputkessa mutta ilman ulosvetäjää lähti laakerin ulkokehä irti.
Potilaana on vanha 280GE automaatti, joka tullut OM603+automaatti koneenvaihtoon. Oikea koneen korva on tehty tehtaan mallin mukaan, mutta tuntuu että silti kone on hieman liikaa vasemmalla, kun vasen koneen kannatinkumin pultin pää melkein osuu öljypohjaan. Täytyy varmaan sentin verran siirtää oikeaa kannaketta, mutta tämä ei ollut nyt se varsinainen ongelma.. Vaan mistä löytää oikea välikardaani? Nykyinen on auttamatta liian lyhyt, ainakin omassa 300GD manuaalissaä on huomattavisti pitempi, joka tosin vaatisi sekin lyhennyksen kai tähän kokoonpanoon. Mahtaako jostain löytyä suoraan sopiva?
Näköjään kuskin puoleisen rungon korvakkeen korkeus ainakin vanhemmissa g:ssä on n. 30-40mm matalammalla kuin uudemmissa, siitä johtui osa ihmetyksestä. Ja ebaystä löytyy suoraan sopivaa 285mm pitkää kardaania, joka sopii tähän yhdistelmään.
Vika oli pikku rattaiden kuluneissa MUOVISISSA liukulaakereissa ja kuluneissa säätölevyissä. Uudet liut olikin sit metalliset.
Tulipa opeteltua tuokin homma :D Nyt perä pelaa ja ei klonksu pyörät.
Taisi vika löytyä planeetta pyörästöstä...akseli päissä kiinni olevat pikku rattaat heittää sivusuunnassa milli tolkulla kun pyörästä retuuttaa.
:confused:
Kellään vinkkejä Geen peräremppaajasta Jyväskylän seudulla. Ite tarkoitus purkaa ja koota, mutta jos jollain olisi kiinnostusta olla henkisenä tukena säätöhommissa niin :)
Tällä on elokuussa ollut juttua moottorin kannakkeiden korkeudesta, hiukan on nyt asia päässyt vanhenemaan, mutta saattaa joskus vielä vaivata jonkun mieltä.
Kun ostin n. 5 voitta sitten nykyisen yksilön (463, 350 turbo -93), olivat moottorin kannakkeet silminnähden väsähtäneet. Tähän kiinnitin huomioni etsiessäni mielestäni asiaan kuulumatonta ylimääräistä ääntä moottorista (ääni selvisi vuosien jälkeen tulevan männän helman kahdesta irtopalasta, jotka kulkivat vuositolkulla männän mukana pelkästä sympatiasta).
Mutta asiaan: Vaihdoin tuolloin moottorin kannatinkumit oikeaoppisesti osanumeron mukaan (värikoodit oikealla/vasemmalla erilaiset). Seurauksena oli, että koneen yli menevä turbon putki alkoi naputtaa konepellin eristeen kiinnittävään kiskoon, erityisesti moottoria kuormittaessa.
Erinäisten muiden kokeilujen jälkeen rakensin raudasta uuden kuskin puolisen kannakkeen, muistaakseni 15 mm matalampana; joten asia nyt OK. Asia kuitenkin hämmästytti silloin kovasti!
Palstalla edellä esitetty pohdinta rungon korvakkeiden mahdollisesti erilaisesta tasoista saattaa selittää tuon minun tilanteeni ???
Myöhemmän moottoriremontin yhteydessä nimittäin ilmeni osanumeroiden perusteella, että kone EI OLEKAAN ALKUPERÄINEN, vaan on Mersun tehdaskorjaama! Siis mitä todennäköisemmin aikaisemmasta vuosimallista, ja erilainen kannatinjalka olisi voinut tulla vaihtomoottorin mukana??!
Uudelleen asiaan: Minulla on vielä tallella tuo "liian korkea" kuskin puoleinen kannatinrauta (joka muuten on alumiinia!), sen saa, jos jotakuta kiinnostaa?
Yrjö VI, Tuusula
vuorimies
05.09.2021, 20:13
Tällä on elokuussa ollut juttua moottorin kannakkeiden korkeudesta, hiukan on nyt asia päässyt vanhenemaan, mutta saattaa joskus vielä vaivata jonkun mieltä.
Kun ostin n. 5 voitta sitten nykyisen yksilön (463, 350 turbo -93), olivat moottorin kannakkeet silminnähden väsähtäneet. Tähän kiinnitin huomioni etsiessäni mielestäni asiaan kuulumatonta ylimääräistä ääntä moottorista (ääni selvisi vuosien jälkeen tulevan männän helman kahdesta irtopalasta, jotka kulkivat vuositolkulla männän mukana pelkästä sympatiasta).
Mutta asiaan: Vaihdoin tuolloin moottorin kannatinkumit oikeaoppisesti osanumeron mukaan (värikoodit oikealla/vasemmalla erilaiset). Seurauksena oli, että koneen yli menevä turbon putki alkoi naputtaa konepellin eristeen kiinnittävään kiskoon, erityisesti moottoria kuormittaessa.
Erinäisten muiden kokeilujen jälkeen rakensin raudasta uuden kuskin puolisen kannakkeen, muistaakseni 15 mm matalampana; joten asia nyt OK. Asia kuitenkin hämmästytti silloin kovasti!
Palstalla edellä esitetty pohdinta rungon korvakkeiden mahdollisesti erilaisesta tasoista saattaa selittää tuon minun tilanteeni ???
Myöhemmän moottoriremontin yhteydessä nimittäin ilmeni osanumeroiden perusteella, että kone EI OLEKAAN ALKUPERÄINEN, vaan on Mersun tehdaskorjaama! Siis mitä todennäköisemmin aikaisemmasta vuosimallista, ja erilainen kannatinjalka olisi voinut tulla vaihtomoottorin mukana??!
Uudelleen asiaan: Minulla on vielä tallella tuo "liian korkea" kuskin puoleinen kannatinrauta (joka muuten on alumiinia!), sen saa, jos jotakuta kiinnostaa?
Yrjö VI, Tuusula
Mua kiinnostaa kun w460 pitkään koneeksi tulossa om60*
Tere !
Olisi tarkoitus laittaa OM603 moottori turbottuna W460. Uudessa Trafin määräyksessä suurempi tehoisen (yli 20%) moottorin vaihdossa täytyy käyttää vertailuajoneuvoa (tässä tapauksessa 280GE).
siis kysymys:
Onko kukaan hakenut valmistajalta todistusta vertailuajoneuvon valmistusmäärästä?
Myös saanut ko. todistuksen?
t. Marko
W460 välikardaaniin sopiva laippa hakusessa 722.6 laatikolle, tai lähinnä tekijä, joka voisi vaikka jyrsiä tälläisen tuotteen: https://www.dieselpumpuk.com/shop/transmissions/722-6-to-g-wagon-w460-propshaft-adaptor/
Muitakin ideoita otetaan vastaan toki.
Northern
26.11.2022, 21:32
W460 välikardaaniin sopiva laippa hakusessa 722.6 laatikolle, tai lähinnä tekijä, joka voisi vaikka jyrsiä tälläisen tuotteen: https://www.dieselpumpuk.com/shop/transmissions/722-6-to-g-wagon-w460-propshaft-adaptor/
Muitakin ideoita otetaan vastaan toki.
Oho en ollutkaan huomannut tätä, mutta 722.6 askille löytyy briteistä laipan tekijä (ei dpuk) ebayn kautta. Muistaakseni pyysi n 120e plus postit. Tarvitsee Coren G vaunusta 8 pulttisella laipalla. Toki voit itsekin hitsailla kasaan jos sulla on 722.6sen booriakselilaippa ja gn 8 pultti en. Kuva versiosta löytyy ainakimtuolta mun maasturiprojekti kansiosta. Vähän harmillinen hitsata kun joutuu sekä sisältä, että päältä liimaamaan
Muistaakseni pähkäilin tän niin että piirrän oman adapterilaipan ja 722.6 vakio rättinivel lähtöön kunhan saan osat paikoilleen ja tiedän kardaanin tarkan pituuden. Ainakin xometry.eu sivusto antoi kevällä hinnaksi protolle n. 60e.
Tuulilasi menossa paikoilleen maalauksen jälkeen. Tiiviste ei vaan ylety ihan karmien reunoihin?? Ihan kuin lasi olisi aavistuksen liian pieni (ja siltä se tuntui uutta tiivistettä asennettaessa. Ei kellään sattuis olemaan irtolasia niin sais vaikka ristimitat?
EDIT: Uuden Pilkington lasin halkaisija on 149cm, vanha lasi oli 148,5cm. Uudella lasilla istuu paremmin.
Hei
Olen teettämässä tarroja maasturiin (w460).
Muistaako kukaan oliko vai ei (tai onko jollain tallessa) kuskin aurinkoläppään liimattua ohjetta siitä miten nelivetoa käytetään?
Onko tuollainen?
https://www.ebay.co.uk/itm/225293020541?
Kiitos, mutta tuo taitaa olla tarkoitettu keskikonsoliin?
https://i.imgur.com/VM3sv7B.jpeg
Takapyörän laakerien vaihto edessä. Laakerin mukana tullut "ulkopesä", joka lukitsee laakerin ulkokehän paikoilleen, on 1.5mm liian korkea, eikä mielestäni tuo alumiininen rakenne ole kiristyksestä painuva. Ilmeisesti vanhoilla osilla vaan koottava?
Edit: ei tuo mihinkään alumiininen uusi kasaan puristu vaikka prässillä painais. Eli joku vuosimalliero jälleen kyseessä.
Moi
Tuo antaa esikiristyksen laakerille. Eli painuu kokoon kun kiristät sen laipan 6 ruuvia. Jos ahdistaa niin joku osa ei ole oikeassa asennossa/paikassa. Sama paineosa ja laakeri sekä stefa kaikissa w460.
Kyllä se tosiaan sinne meni, kokeilin pelkkää uutta rengasta asentaa ilman laakeria lähes lopulliseen kireyteen ja kyllä se painui kasaan 0.5mm koeasennuksen jälkeen, eli on sekin kokoonpainuvaa sorttia vaikka aluksi ei siltä tuntunut.