Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.02.2011, 19:23
opelman:n Avatar
opelman opelman ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.02.11
Sijainti: Somewhere out of civilization
Viestit: 663
Post

Remmiahin eli mekaaninen ahin, offi käytössä?


Kertokaa omia mielipiteitä/kokemuksia kyseisetä ratkaisusta... Miten toimii ko. käytössä..
Lipsuuko hihna... yms..

__________________
x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x
Kahta en vaihda, neloselta ykköselle ja vauhdista pakille.
En juo uskonnollisista syistä... Vaan ihan muista syistä.
https://www.youtube.com/channel/UCf7...qzW7i8mdpHyLWQ

ISORY
SLCK #556
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.02.2011, 19:52
CJ7:n Avatar
CJ7 CJ7 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 942
Perusasetus

Se lienee riippuu vähän siitä, mitä sen alla/vieressä/kyljessä on.

Tossa ainakin toimii ihan ok: http://www.youtube.com/watch?v=01yRC_K334g
__________________
Tanner RMX LS2
Jeep CJ7 V8
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.02.2011, 20:02
opelman:n Avatar
opelman opelman ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.02.11
Sijainti: Somewhere out of civilization
Viestit: 663
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja CJ7 Näytä viesti
Se lienee riippuu vähän siitä, mitä sen alla/vieressä/kyljessä on.

Tossa ainakin toimii ihan ok: http://www.youtube.com/watch?v=01yRC_K334g
Vaikka, 1.6bensa kone suikassa... Vaikka g60 kone suikassa ja suunistus cuppiin ajamaan..
__________________
x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x
Kahta en vaihda, neloselta ykköselle ja vauhdista pakille.
En juo uskonnollisista syistä... Vaan ihan muista syistä.
https://www.youtube.com/channel/UCf7...qzW7i8mdpHyLWQ

ISORY
SLCK #556
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.02.2011, 20:12
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

rooverin 5,2l koneessa eattoni toimii ainaki hyvin alkaa ahtaa het ku polkasee ja ahtoja 0,6bar
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.02.2011, 20:13
opelman:n Avatar
opelman opelman ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.02.11
Sijainti: Somewhere out of civilization
Viestit: 663
Talking

Heh


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sos Näytä viesti
rooverin 5,2l koneessa eattoni toimii ainaki hyvin alkaa ahtaa het ku polkasee ja ahtoja 0,6bar
Just näin...
__________________
x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x
Kahta en vaihda, neloselta ykköselle ja vauhdista pakille.
En juo uskonnollisista syistä... Vaan ihan muista syistä.
https://www.youtube.com/channel/UCf7...qzW7i8mdpHyLWQ

ISORY
SLCK #556
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.02.2011, 21:57
BryGgi BryGgi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.12.08
Sijainti: p-savo
Viestit: 1.444
Perusasetus

g60 koneeseen vaan ässän veivit ja männät ja melkovarmasti lohkon joudut uusimaan kun soikees kulunu, tiedän kun juuri kyseinen kone osina mottoripukissa. ja osat jo hommattuna
__________________
[O]=TOYOTA=[O]
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 22.02.2011, 16:31
opelman:n Avatar
opelman opelman ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.02.11
Sijainti: Somewhere out of civilization
Viestit: 663
Thumbs up

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BryGgi Näytä viesti
g60 koneeseen vaan ässän veivit ja männät ja melkovarmasti lohkon joudut uusimaan kun soikees kulunu, tiedän kun juuri kyseinen kone osina mottoripukissa. ja osat jo hommattuna
Niin, eikös nissä ole mekaaninen ahin??
__________________
x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x
Kahta en vaihda, neloselta ykköselle ja vauhdista pakille.
En juo uskonnollisista syistä... Vaan ihan muista syistä.
https://www.youtube.com/channel/UCf7...qzW7i8mdpHyLWQ

ISORY
SLCK #556
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 22.02.2011, 18:20
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.423
Perusasetus

Joo, on mekaaninen.
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 22.02.2011, 19:10
opelman:n Avatar
opelman opelman ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.02.11
Sijainti: Somewhere out of civilization
Viestit: 663
Talking

NO hyvä... Muistin oikein..
__________________
x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x
Kahta en vaihda, neloselta ykköselle ja vauhdista pakille.
En juo uskonnollisista syistä... Vaan ihan muista syistä.
https://www.youtube.com/channel/UCf7...qzW7i8mdpHyLWQ

ISORY
SLCK #556
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 23.02.2011, 21:52
jpisteh jpisteh ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.08.04
Sijainti: Finland.
Viestit: 185
Perusasetus

G -ahdin on toiminnallisesti hyvä, mutta ilmeisesti "vähän" heikon sorttinen.

Vähän maastoajoa harrastanut, traktorilla, maastokuorma-autolla ja maastoautolla.

Mielestäni mekaaninen ahdin soveltuu maastokäyttöön parhaiten, siellä on heti vääntö käytössä, eikä vasta... hetken päästä... TwinScroll juuttavasiipinen jne.. pääsee lähelle ;-).

Mekaanisella ahtimella on heikkoutena ääni ja pakulutus, mutta offikäytössä nekään ei ole kauhean merkitsevät...

j.h
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 17.03.2011, 16:08
opelman:n Avatar
opelman opelman ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.02.11
Sijainti: Somewhere out of civilization
Viestit: 663
Wink

Näin itsekkin katsoin asian...
__________________
x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x
Kahta en vaihda, neloselta ykköselle ja vauhdista pakille.
En juo uskonnollisista syistä... Vaan ihan muista syistä.
https://www.youtube.com/channel/UCf7...qzW7i8mdpHyLWQ

ISORY
SLCK #556
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 19.04.2011, 11:08
opelman:n Avatar
opelman opelman ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.02.11
Sijainti: Somewhere out of civilization
Viestit: 663
Cool

Mitenkäs ne ahtimet tiisseli koneissa...
__________________
x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x
Kahta en vaihda, neloselta ykköselle ja vauhdista pakille.
En juo uskonnollisista syistä... Vaan ihan muista syistä.
https://www.youtube.com/channel/UCf7...qzW7i8mdpHyLWQ

ISORY
SLCK #556
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 19.04.2011, 13:32
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.324
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja opelman Näytä viesti
Mitenkäs ne ahtimet tiisseli koneissa...


Siinä olis yksi dieselin blower.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 19.04.2011, 17:02
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja opelman Näytä viesti
Mitenkäs ne ahtimet tiisseli koneissa...
Eikös nuo ole alunperinkin tarkoitettu nimenomaan dieseliin?
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 19.04.2011, 17:56
opelman:n Avatar
opelman opelman ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.02.11
Sijainti: Somewhere out of civilization
Viestit: 663
Exclamation

Minä kyllä oon enemmän nähny mekaanisia, bensoissa ku tiiseleissä..
__________________
x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x
Kahta en vaihda, neloselta ykköselle ja vauhdista pakille.
En juo uskonnollisista syistä... Vaan ihan muista syistä.
https://www.youtube.com/channel/UCf7...qzW7i8mdpHyLWQ

ISORY
SLCK #556
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 19.04.2011, 18:09
Pete:n Avatar
Pete Pete ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.03.05
Sijainti: Sipoo, Suomi
Viestit: 1.673
Perusasetus

Dieseleiden huuhtelupumppuja alunperin
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 19.04.2011, 19:56
Luke86 Luke86 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 16.08.08
Sijainti: Kajjaani
Viestit: 369
Perusasetus

Click image for larger version

Name:	6201_eaton_supercharger-4b77ac12a5f1d.jpg
Views:	1223
Size:	19,1 Kt
ID:	18355

Mitenkäs jos jonkun tuon tyyppisen systeemin laittaa esm'erkiks hj 60:sen koneeseen niin tapahtuuko mitään mullistavaa?
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 19.04.2011, 21:06
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.324
Perusasetus

Mekaaninen ahdin tuli GM Diesel Divisionin kaksitahti diesel moottoreihin vuonna 1938. Firmasta tuli myöhemmin Detroit Diesel. DD:n kaksitahti dieselit eivät toimi ilman huuhtelupumppua, ja "blower" hoitaa ilman vaihtamisen sylinterissä. Pumppu työntää ilmaa sylinteriin männän ollessa alhaalla sylinteriputken aukoista. Samalla pakokaasu puhalletaan kannessa olevista pakoventtiileistä ulos. Pakoventtiileitä on joka kaksi tai neljä per sylinteri.

Varhaiset hot-rod rakentajat sovittivat DD:n huuhtelupumppuja bensakoneiden päälle, ainakin 50-luvulla, ehkä jo aiemminkin.




Tuossa ylempänä laitoin kuvan paskaisesta, öljyisestä ja vihreäksi maalatusta DD 8V71 moottorin huuhtelupumpusta. Tässä on periaatteessa samanlainen bensa kasiin tarkoitettu blower. Rakennetta on hieman muutettu. Kiinnityskorvat on muutettu, ja dieselin polttoaineen hammasratas siirtopumppu, ja säädin ovat väistyneet pois turhina. DD moottoreissa oleva hammaspyörä-vetoakseli veto on muuttunut hammashihnaksi. Mutta perusta on molemmissa sama.

Mielestäni mekaaninen ahdin ei ole kovin hyvä nelitahti diesel moottoreissa. Pakokaasuahdin eli turbo toimii paremmin. DD valmisti myös kaksitahti koneita joissa oli sekä blower, että turbo. Turboahdin puhalsi blowerin imupuolelle.

Pitäiskö minunkin kiillottaa tuo DD:n blower...

Viimeksi muokannut sisua45 : 19.04.2011 21:10
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 19.04.2011, 22:24
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.242
Perusasetus

Happipeli..


Ite oon sitä mieltä et turbo riittää hyvin,koko kone tehdään vaan hieman erilailla mitä remmiahdin koneet. Huono puoli remmiahtimessa on oikeestaan sama ku turbossakin et ei toimi tasasesti koko kierros alueella. Toki homma korjaantuu monenmielestä sillä et käyttää molempia,niinku esim. volkkarin nykysissä pikku dieseleissä. Minä en vaan sorru kaikenmaailman hörhötyksiin vaan kun tehoa on tarpeeksi ni loppu on kuskista kiinni.. Veto on hyvä ja käyrä tasanen ku pitää kaasun pohjassa.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 19.04.2011, 22:52
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.324
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Toki homma korjaantuu monenmielestä sillä et käyttää molempia,niinku esim. volkkarin nykysissä pikku dieseleissä.
Dieseleissä? Eikö noita molempia (Eatonin mekaaninen + pakokaasuahdin) ole vain osassa TSI-bensakoneissa? Ja 140 hv 1.4 TSI koneessa on vain pakokaasuahdin.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 19.04.2011, 23:03
TommiH:n Avatar
TommiH TommiH ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.04.09
Sijainti: Oclahomacity
Viestit: 56
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Dieseleissä? Eikö noita molempia (Eatonin mekaaninen + pakokaasuahdin) ole vain osassa TSI-bensakoneissa? Ja 140 hv 1.4 TSI koneessa on vain pakokaasuahdin.
Valtosella ainaki on tiisselissä http://www.youtube.com/watch?v=Skam-aeCFOY

Tarkempia speksejä laitoksesta http://www.youtube.com/watch?v=NGHOz...eature=related
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 20.04.2011, 08:42
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Ite oon sitä mieltä et turbo riittää hyvin,koko kone tehdään vaan hieman erilailla mitä remmiahdin koneet. Huono puoli remmiahtimessa on oikeestaan sama ku turbossakin et ei toimi tasasesti koko kierros alueella. Toki homma korjaantuu monenmielestä sillä et käyttää molempia,niinku esim. volkkarin nykysissä pikku dieseleissä. Minä en vaan sorru kaikenmaailman hörhötyksiin vaan kun tehoa on tarpeeksi ni loppu on kuskista kiinni.. Veto on hyvä ja käyrä tasanen ku pitää kaasun pohjassa.

Siis nyt ei olla vahvimmalla osa-alueellan mutta eikös juuri tuon huuhtelupumpun eli blowerin.Eli roots ahtimen idea ole juuri se että se työntää jokaisella kierroksella vakiomäärän ilmaa läpi????

Siis niin vakion kun ei ruveta saivartelemaan lämpötiloista,eikä massasta tms.????

Eli ahtopainekkin pitäisi pysyä melko vakiona koko kierrosalueen.Koska eipä tuo dd juuri tyhjäkäyntiä kävisi jos näin ei olisi. Vai hä.
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 20.04.2011, 08:48
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luke86 Näytä viesti
Liite 18355

Mitenkäs jos jonkun tuon tyyppisen systeemin laittaa esm'erkiks hj 60:sen koneeseen niin tapahtuuko mitään mullistavaa?
Ainakin onnistuneena saat jonkinlaisen kyläseppä patsaan,ja jos se ei onnistu niin sitten se on lisänimen paikka

Jostain pitää vaan löytää tarpeeksi iso mötikkä,ja laskea oikeat välitykset,ja rakentaa hihnastot,ja miettiä kummalle puolen kaasuläpän laittaa(tässä tapauksessa imupuolelle) , vai vaihtaako 61:sen pumpun,mikä ei sekään ihan suoraan käy.

Eli jos on paalua,ja taitoa niin anna mennä ja kuvat projekti osioon kiitos...
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 20.04.2011, 09:20
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.324
Perusasetus

[QUOTE=TommiH;760566]Valtosella ainaki on tiisselissä http://www.youtube.com/watch?v=Skam-aeCFOY

Kyllähän näitä itse tehtyjä turbo + blower diesel virityksiä löytyy maailmalla, mutta yhtään sarjavalmisteista ei taida olla.

Onko muuten yhtään mekaanisella ahtimella olevaa nelitahti dieseliä muutenkaan tehty? Mazdan ja Valmetin Compex ei ole mekaaninen ahdin, vaikka sitä remmillä pyöritäänkin. Siinä ahtopaineen tekee pakokaasujen liike-energia. Ja scanian turbocompoundissa pakokaasu pyörittää kampiakselia.
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 20.04.2011, 09:29
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.324
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Siis nyt ei olla vahvimmalla osa-alueellan mutta eikös juuri tuon huuhtelupumpun eli blowerin.Eli roots ahtimen idea ole juuri se että se työntää jokaisella kierroksella vakiomäärän ilmaa läpi????

Siis niin vakion kun ei ruveta saivartelemaan lämpötiloista,eikä massasta tms.????

Eli ahtopainekkin pitäisi pysyä melko vakiona koko kierrosalueen.Koska eipä tuo dd juuri tyhjäkäyntiä kävisi jos näin ei olisi. Vai hä.
Tuo minun DD 8V71 "N" moottorin ilmakanavan paineen ohjearvoja, kierrosta minuutissa/painetta bar:

Pakopuolen vastapaine nolla

1200/0.07
1800/0.26
2100/0.35

Pakopuolen vastapaine suurin sallittu

1200/0.16
1800/0.44
2100/0.57

Detroisisa blower on lähinnä huuhtelupumppu, se ei juurikaan ahda moottoria. Iskutilavuuteen nähden korkea teho ja vääntömomentti tulee kaksi tahtisuudesta, ei blowerista.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Minkä kokoisia boggereita käytössä? -hannu- Chit-Chat 38 26.07.2014 11:24
eberi offi käytössä Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 8 04.08.2009 13:27
Toyota kovassa käytössä! legro Chit-Chat 6 19.09.2008 21:04
mikä offipeli käytössä galluppi tikpe Chit-Chat 2 13.09.2007 14:52
Mikä vinssi käytössä Ex_inkkari Linkit 5 02.04.2007 18:32


Sivu luotu: 19:40 (GMT +2).