![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Remmiahin eli mekaaninen ahin, offi käytössä?Kertokaa omia mielipiteitä/kokemuksia kyseisetä ratkaisusta... ![]() Lipsuuko hihna... yms..
__________________
x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x Kahta en vaihda, neloselta ykköselle ja vauhdista pakille. En juo uskonnollisista syistä... Vaan ihan muista syistä. https://www.youtube.com/channel/UCf7...qzW7i8mdpHyLWQ ISORY SLCK #556 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Se lienee riippuu vähän siitä, mitä sen alla/vieressä/kyljessä on.
Tossa ainakin toimii ihan ok: http://www.youtube.com/watch?v=01yRC_K334g ![]()
__________________
Tanner RMX LS2 Jeep CJ7 V8 |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x Kahta en vaihda, neloselta ykköselle ja vauhdista pakille. En juo uskonnollisista syistä... Vaan ihan muista syistä. https://www.youtube.com/channel/UCf7...qzW7i8mdpHyLWQ ISORY SLCK #556 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
rooverin 5,2l koneessa eattoni toimii ainaki hyvin alkaa ahtaa het ku polkasee ja ahtoja 0,6bar
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia |
#5
|
||||
|
||||
![]() HehLainaus:
![]() ![]() ![]()
__________________
x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x Kahta en vaihda, neloselta ykköselle ja vauhdista pakille. En juo uskonnollisista syistä... Vaan ihan muista syistä. https://www.youtube.com/channel/UCf7...qzW7i8mdpHyLWQ ISORY SLCK #556 |
#6
|
|||
|
|||
![]()
g60 koneeseen vaan ässän veivit ja männät ja melkovarmasti lohkon joudut uusimaan kun soikees kulunu, tiedän kun juuri kyseinen kone osina mottoripukissa. ja osat jo hommattuna
![]()
__________________
[O]=TOYOTA=[O] |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x Kahta en vaihda, neloselta ykköselle ja vauhdista pakille. En juo uskonnollisista syistä... Vaan ihan muista syistä. https://www.youtube.com/channel/UCf7...qzW7i8mdpHyLWQ ISORY SLCK #556 |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Joo, on mekaaninen.
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#9
|
||||
|
||||
![]()
NO hyvä... Muistin oikein..
![]()
__________________
x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x Kahta en vaihda, neloselta ykköselle ja vauhdista pakille. En juo uskonnollisista syistä... Vaan ihan muista syistä. https://www.youtube.com/channel/UCf7...qzW7i8mdpHyLWQ ISORY SLCK #556 |
#10
|
|||
|
|||
![]()
G -ahdin on toiminnallisesti hyvä, mutta ilmeisesti "vähän" heikon sorttinen.
Vähän maastoajoa harrastanut, traktorilla, maastokuorma-autolla ja maastoautolla. Mielestäni mekaaninen ahdin soveltuu maastokäyttöön parhaiten, siellä on heti vääntö käytössä, eikä vasta... hetken päästä... TwinScroll juuttavasiipinen jne.. pääsee lähelle ;-). Mekaanisella ahtimella on heikkoutena ääni ja pakulutus, mutta offikäytössä nekään ei ole kauhean merkitsevät... j.h |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Näin itsekkin katsoin asian...
![]()
__________________
x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x Kahta en vaihda, neloselta ykköselle ja vauhdista pakille. En juo uskonnollisista syistä... Vaan ihan muista syistä. https://www.youtube.com/channel/UCf7...qzW7i8mdpHyLWQ ISORY SLCK #556 |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Mitenkäs ne ahtimet tiisseli koneissa...
![]()
__________________
x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x Kahta en vaihda, neloselta ykköselle ja vauhdista pakille. En juo uskonnollisista syistä... Vaan ihan muista syistä. https://www.youtube.com/channel/UCf7...qzW7i8mdpHyLWQ ISORY SLCK #556 |
#13
|
||||
|
||||
![]() ![]() Siinä olis yksi dieselin blower.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Eikös nuo ole alunperinkin tarkoitettu nimenomaan dieseliin?
|
#15
|
||||
|
||||
![]()
Minä kyllä oon enemmän nähny mekaanisia, bensoissa ku tiiseleissä..
![]()
__________________
x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x Kahta en vaihda, neloselta ykköselle ja vauhdista pakille. En juo uskonnollisista syistä... Vaan ihan muista syistä. https://www.youtube.com/channel/UCf7...qzW7i8mdpHyLWQ ISORY SLCK #556 |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Dieseleiden huuhtelupumppuja alunperin
|
#17
|
|||
|
|||
![]() Mitenkäs jos jonkun tuon tyyppisen systeemin laittaa esm'erkiks hj 60:sen koneeseen niin tapahtuuko mitään mullistavaa? |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Mekaaninen ahdin tuli GM Diesel Divisionin kaksitahti diesel moottoreihin vuonna 1938. Firmasta tuli myöhemmin Detroit Diesel. DD:n kaksitahti dieselit eivät toimi ilman huuhtelupumppua, ja "blower" hoitaa ilman vaihtamisen sylinterissä. Pumppu työntää ilmaa sylinteriin männän ollessa alhaalla sylinteriputken aukoista. Samalla pakokaasu puhalletaan kannessa olevista pakoventtiileistä ulos. Pakoventtiileitä on joka kaksi tai neljä per sylinteri.
Varhaiset hot-rod rakentajat sovittivat DD:n huuhtelupumppuja bensakoneiden päälle, ainakin 50-luvulla, ehkä jo aiemminkin. ![]() Tuossa ylempänä laitoin kuvan paskaisesta, öljyisestä ja vihreäksi maalatusta DD 8V71 moottorin huuhtelupumpusta. Tässä on periaatteessa samanlainen bensa kasiin tarkoitettu blower. Rakennetta on hieman muutettu. Kiinnityskorvat on muutettu, ja dieselin polttoaineen hammasratas siirtopumppu, ja säädin ovat väistyneet pois turhina. DD moottoreissa oleva hammaspyörä-vetoakseli veto on muuttunut hammashihnaksi. Mutta perusta on molemmissa sama. Mielestäni mekaaninen ahdin ei ole kovin hyvä nelitahti diesel moottoreissa. Pakokaasuahdin eli turbo toimii paremmin. DD valmisti myös kaksitahti koneita joissa oli sekä blower, että turbo. Turboahdin puhalsi blowerin imupuolelle. Pitäiskö minunkin kiillottaa tuo DD:n blower... ![]()
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! Viimeksi muokannut sisua45 : 19.04.2011 21:10 |
#19
|
|||
|
|||
![]() Happipeli..
Ite oon sitä mieltä et turbo riittää hyvin,koko kone tehdään vaan hieman erilailla mitä remmiahdin koneet. Huono puoli remmiahtimessa on oikeestaan sama ku turbossakin et ei toimi tasasesti koko kierros alueella. Toki homma korjaantuu monenmielestä sillä et käyttää molempia,niinku esim. volkkarin nykysissä pikku dieseleissä. Minä en vaan sorru kaikenmaailman hörhötyksiin vaan kun tehoa on tarpeeksi ni loppu on kuskista kiinni..
![]() ![]() |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Dieseleissä? Eikö noita molempia (Eatonin mekaaninen + pakokaasuahdin) ole vain osassa TSI-bensakoneissa? Ja 140 hv 1.4 TSI koneessa on vain pakokaasuahdin.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#21
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tarkempia speksejä laitoksesta http://www.youtube.com/watch?v=NGHOz...eature=related |
#22
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Siis nyt ei olla vahvimmalla osa-alueellan mutta eikös juuri tuon huuhtelupumpun eli blowerin.Eli roots ahtimen idea ole juuri se että se työntää jokaisella kierroksella vakiomäärän ilmaa läpi???? Siis niin vakion kun ei ruveta saivartelemaan lämpötiloista,eikä massasta tms.???? Eli ahtopainekkin pitäisi pysyä melko vakiona koko kierrosalueen.Koska eipä tuo dd juuri tyhjäkäyntiä kävisi jos näin ei olisi. Vai hä. |
#23
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() Jostain pitää vaan löytää tarpeeksi iso mötikkä,ja laskea oikeat välitykset,ja rakentaa hihnastot,ja miettiä kummalle puolen kaasuläpän laittaa(tässä tapauksessa imupuolelle) , vai vaihtaako 61:sen pumpun,mikä ei sekään ihan suoraan käy. Eli jos on paalua,ja taitoa niin anna mennä ja kuvat projekti osioon kiitos... |
#24
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=TommiH;760566]Valtosella ainaki on tiisselissä http://www.youtube.com/watch?v=Skam-aeCFOY
Kyllähän näitä itse tehtyjä turbo + blower diesel virityksiä löytyy maailmalla, mutta yhtään sarjavalmisteista ei taida olla. Onko muuten yhtään mekaanisella ahtimella olevaa nelitahti dieseliä muutenkaan tehty? Mazdan ja Valmetin Compex ei ole mekaaninen ahdin, vaikka sitä remmillä pyöritäänkin. Siinä ahtopaineen tekee pakokaasujen liike-energia. Ja scanian turbocompoundissa pakokaasu pyörittää kampiakselia.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#25
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Pakopuolen vastapaine nolla 1200/0.07 1800/0.26 2100/0.35 Pakopuolen vastapaine suurin sallittu 1200/0.16 1800/0.44 2100/0.57 Detroisisa blower on lähinnä huuhtelupumppu, se ei juurikaan ahda moottoria. Iskutilavuuteen nähden korkea teho ja vääntömomentti tulee kaksi tahtisuudesta, ei blowerista.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Minkä kokoisia boggereita käytössä? | -hannu- | Chit-Chat | 38 | 26.07.2014 11:24 |
eberi offi käytössä | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 04.08.2009 13:27 |
Toyota kovassa käytössä! | legro | Chit-Chat | 6 | 19.09.2008 21:04 |
mikä offipeli käytössä galluppi | tikpe | Chit-Chat | 2 | 13.09.2007 14:52 |
Mikä vinssi käytössä | Ex_inkkari | Linkit | 5 | 02.04.2007 18:32 |