Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.04.2011, 11:08
opelman:n Avatar
opelman opelman ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.02.11
Sijainti: Somewhere out of civilization
Viestit: 665
Cool

Mitenkäs ne ahtimet tiisseli koneissa...

__________________
x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x
Kahta en vaihda, neloselta ykköselle ja vauhdista pakille.
En juo uskonnollisista syistä... Vaan ihan muista syistä.
https://www.youtube.com/channel/UCf7...qzW7i8mdpHyLWQ

ISORY
SLCK #556
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.04.2011, 13:32
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja opelman Näytä viesti
Mitenkäs ne ahtimet tiisseli koneissa...


Siinä olis yksi dieselin blower.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.04.2011, 17:02
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja opelman Näytä viesti
Mitenkäs ne ahtimet tiisseli koneissa...
Eikös nuo ole alunperinkin tarkoitettu nimenomaan dieseliin?
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.04.2011, 17:56
opelman:n Avatar
opelman opelman ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.02.11
Sijainti: Somewhere out of civilization
Viestit: 665
Exclamation

Minä kyllä oon enemmän nähny mekaanisia, bensoissa ku tiiseleissä..
__________________
x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x
Kahta en vaihda, neloselta ykköselle ja vauhdista pakille.
En juo uskonnollisista syistä... Vaan ihan muista syistä.
https://www.youtube.com/channel/UCf7...qzW7i8mdpHyLWQ

ISORY
SLCK #556
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.04.2011, 18:09
Pete:n Avatar
Pete Pete ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.03.05
Sijainti: Sipoo, Suomi
Viestit: 1.673
Perusasetus

Dieseleiden huuhtelupumppuja alunperin
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.04.2011, 19:56
Luke86 Luke86 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 16.08.08
Sijainti: Kajjaani
Viestit: 369
Perusasetus

Click image for larger version

Name:	6201_eaton_supercharger-4b77ac12a5f1d.jpg
Views:	1268
Size:	19,1 Kt
ID:	18355

Mitenkäs jos jonkun tuon tyyppisen systeemin laittaa esm'erkiks hj 60:sen koneeseen niin tapahtuuko mitään mullistavaa?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.04.2011, 21:06
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Mekaaninen ahdin tuli GM Diesel Divisionin kaksitahti diesel moottoreihin vuonna 1938. Firmasta tuli myöhemmin Detroit Diesel. DD:n kaksitahti dieselit eivät toimi ilman huuhtelupumppua, ja "blower" hoitaa ilman vaihtamisen sylinterissä. Pumppu työntää ilmaa sylinteriin männän ollessa alhaalla sylinteriputken aukoista. Samalla pakokaasu puhalletaan kannessa olevista pakoventtiileistä ulos. Pakoventtiileitä on joka kaksi tai neljä per sylinteri.

Varhaiset hot-rod rakentajat sovittivat DD:n huuhtelupumppuja bensakoneiden päälle, ainakin 50-luvulla, ehkä jo aiemminkin.




Tuossa ylempänä laitoin kuvan paskaisesta, öljyisestä ja vihreäksi maalatusta DD 8V71 moottorin huuhtelupumpusta. Tässä on periaatteessa samanlainen bensa kasiin tarkoitettu blower. Rakennetta on hieman muutettu. Kiinnityskorvat on muutettu, ja dieselin polttoaineen hammasratas siirtopumppu, ja säädin ovat väistyneet pois turhina. DD moottoreissa oleva hammaspyörä-vetoakseli veto on muuttunut hammashihnaksi. Mutta perusta on molemmissa sama.

Mielestäni mekaaninen ahdin ei ole kovin hyvä nelitahti diesel moottoreissa. Pakokaasuahdin eli turbo toimii paremmin. DD valmisti myös kaksitahti koneita joissa oli sekä blower, että turbo. Turboahdin puhalsi blowerin imupuolelle.

Pitäiskö minunkin kiillottaa tuo DD:n blower...

Viimeksi muokannut sisua45 : 19.04.2011 21:10
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.04.2011, 22:24
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.246
Perusasetus

Happipeli..


Ite oon sitä mieltä et turbo riittää hyvin,koko kone tehdään vaan hieman erilailla mitä remmiahdin koneet. Huono puoli remmiahtimessa on oikeestaan sama ku turbossakin et ei toimi tasasesti koko kierros alueella. Toki homma korjaantuu monenmielestä sillä et käyttää molempia,niinku esim. volkkarin nykysissä pikku dieseleissä. Minä en vaan sorru kaikenmaailman hörhötyksiin vaan kun tehoa on tarpeeksi ni loppu on kuskista kiinni.. Veto on hyvä ja käyrä tasanen ku pitää kaasun pohjassa.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 20.04.2011, 22:52
HRD:n Avatar
HRD HRD ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.602
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45
Tässä on periaatteessa samanlainen bensa kasiin tarkoitettu blower. Rakennetta on hieman muutettu. Kiinnityskorvat on muutettu, ja dieselin polttoaineen hammasratas siirtopumppu, ja säädin ovat väistyneet pois turhina. DD moottoreissa oleva hammaspyörä-vetoakseli veto on muuttunut hammashihnaksi. Mutta perusta on molemmissa sama.
Ei ole kiinnitys korvia muutettu. Kuvassa on suorasta koneesta peräisin oleva malli, jos on ikinä edes huuhtepumppuna ollutkaan tuo yksilö.
Huuhtelupumpun oleellisimpia ahtamiseen vaikuttavia muutoksia ahdin käyttöön on roottorien ja kuoren pohjan välyksen muuttaminen pienemmäksi.
__________________
Juho Haapakorpi
Kaukas 4x4'n ski
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 20.04.2011, 08:48
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luke86 Näytä viesti
Liite 18355

Mitenkäs jos jonkun tuon tyyppisen systeemin laittaa esm'erkiks hj 60:sen koneeseen niin tapahtuuko mitään mullistavaa?
Ainakin onnistuneena saat jonkinlaisen kyläseppä patsaan,ja jos se ei onnistu niin sitten se on lisänimen paikka

Jostain pitää vaan löytää tarpeeksi iso mötikkä,ja laskea oikeat välitykset,ja rakentaa hihnastot,ja miettiä kummalle puolen kaasuläpän laittaa(tässä tapauksessa imupuolelle) , vai vaihtaako 61:sen pumpun,mikä ei sekään ihan suoraan käy.

Eli jos on paalua,ja taitoa niin anna mennä ja kuvat projekti osioon kiitos...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Minkä kokoisia boggereita käytössä? -hannu- Chit-Chat 38 26.07.2014 11:24
eberi offi käytössä Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 8 04.08.2009 13:27
Toyota kovassa käytössä! legro Chit-Chat 6 19.09.2008 21:04
mikä offipeli käytössä galluppi tikpe Chit-Chat 2 13.09.2007 14:52
Mikä vinssi käytössä Ex_inkkari Linkit 5 02.04.2007 18:32


Sivu luotu: 01:08 (GMT +2).