Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Remmiahin eli mekaaninen ahin, offi käytössä? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=81324)

opelman 20.02.2011 19:23

Remmiahin eli mekaaninen ahin, offi käytössä?
 
Kertokaa omia mielipiteitä/kokemuksia kyseisetä ratkaisusta...:D Miten toimii ko. käytössä..
Lipsuuko hihna... yms..

CJ7 20.02.2011 19:52

Se lienee riippuu vähän siitä, mitä sen alla/vieressä/kyljessä on.

Tossa ainakin toimii ihan ok: http://www.youtube.com/watch?v=01yRC_K334g :D

opelman 20.02.2011 20:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja CJ7 (Viesti 742407)
Se lienee riippuu vähän siitä, mitä sen alla/vieressä/kyljessä on.

Tossa ainakin toimii ihan ok: http://www.youtube.com/watch?v=01yRC_K334g :D

Vaikka, 1.6bensa kone suikassa... Vaikka g60 kone suikassa ja suunistus cuppiin ajamaan.. :p

sos 20.02.2011 20:12

rooverin 5,2l koneessa eattoni toimii ainaki hyvin alkaa ahtaa het ku polkasee ja ahtoja 0,6bar

opelman 20.02.2011 20:13

Heh
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 742420)
rooverin 5,2l koneessa eattoni toimii ainaki hyvin alkaa ahtaa het ku polkasee ja ahtoja 0,6bar

Just näin... :rolleyes:;):cool:

BryGgi 20.02.2011 21:57

g60 koneeseen vaan ässän veivit ja männät ja melkovarmasti lohkon joudut uusimaan kun soikees kulunu, tiedän kun juuri kyseinen kone osina mottoripukissa. ja osat jo hommattuna:rolleyes:

opelman 22.02.2011 16:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BryGgi (Viesti 742489)
g60 koneeseen vaan ässän veivit ja männät ja melkovarmasti lohkon joudut uusimaan kun soikees kulunu, tiedän kun juuri kyseinen kone osina mottoripukissa. ja osat jo hommattuna:rolleyes:

Niin, eikös nissä ole mekaaninen ahin??:rolleyes:

kippo86 22.02.2011 18:20

Joo, on mekaaninen.

opelman 22.02.2011 19:10

NO hyvä... Muistin oikein..:rolleyes:

jpisteh 23.02.2011 21:52

G -ahdin on toiminnallisesti hyvä, mutta ilmeisesti "vähän" heikon sorttinen.

Vähän maastoajoa harrastanut, traktorilla, maastokuorma-autolla ja maastoautolla.

Mielestäni mekaaninen ahdin soveltuu maastokäyttöön parhaiten, siellä on heti vääntö käytössä, eikä vasta... hetken päästä... TwinScroll juuttavasiipinen jne.. pääsee lähelle ;-).

Mekaanisella ahtimella on heikkoutena ääni ja pakulutus, mutta offikäytössä nekään ei ole kauhean merkitsevät...

j.h

opelman 17.03.2011 16:08

Näin itsekkin katsoin asian...:rolleyes:

opelman 19.04.2011 11:08

Mitenkäs ne ahtimet tiisseli koneissa... :o

sisua45 19.04.2011 13:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja opelman (Viesti 760397)
Mitenkäs ne ahtimet tiisseli koneissa... :o

http://www.sisua.net/gallery/d/13476-4/CIMG2544.jpg

Siinä olis yksi dieselin blower.

Yölento 19.04.2011 17:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja opelman (Viesti 760397)
Mitenkäs ne ahtimet tiisseli koneissa... :o

Eikös nuo ole alunperinkin tarkoitettu nimenomaan dieseliin?

opelman 19.04.2011 17:56

Minä kyllä oon enemmän nähny mekaanisia, bensoissa ku tiiseleissä.. :o

Pete 19.04.2011 18:09

Dieseleiden huuhtelupumppuja alunperin

Luke86 19.04.2011 19:56

1 Liiteet
Liite 18355

Mitenkäs jos jonkun tuon tyyppisen systeemin laittaa esm'erkiks hj 60:sen koneeseen niin tapahtuuko mitään mullistavaa?

sisua45 19.04.2011 21:06

Mekaaninen ahdin tuli GM Diesel Divisionin kaksitahti diesel moottoreihin vuonna 1938. Firmasta tuli myöhemmin Detroit Diesel. DD:n kaksitahti dieselit eivät toimi ilman huuhtelupumppua, ja "blower" hoitaa ilman vaihtamisen sylinterissä. Pumppu työntää ilmaa sylinteriin männän ollessa alhaalla sylinteriputken aukoista. Samalla pakokaasu puhalletaan kannessa olevista pakoventtiileistä ulos. Pakoventtiileitä on joka kaksi tai neljä per sylinteri.

Varhaiset hot-rod rakentajat sovittivat DD:n huuhtelupumppuja bensakoneiden päälle, ainakin 50-luvulla, ehkä jo aiemminkin.


http://image.moparmusclemagazine.com...le_linkage.jpg

Tuossa ylempänä laitoin kuvan paskaisesta, öljyisestä ja vihreäksi maalatusta DD 8V71 moottorin huuhtelupumpusta. Tässä on periaatteessa samanlainen bensa kasiin tarkoitettu blower. Rakennetta on hieman muutettu. Kiinnityskorvat on muutettu, ja dieselin polttoaineen hammasratas siirtopumppu, ja säädin ovat väistyneet pois turhina. DD moottoreissa oleva hammaspyörä-vetoakseli veto on muuttunut hammashihnaksi. Mutta perusta on molemmissa sama.

Mielestäni mekaaninen ahdin ei ole kovin hyvä nelitahti diesel moottoreissa. Pakokaasuahdin eli turbo toimii paremmin. DD valmisti myös kaksitahti koneita joissa oli sekä blower, että turbo. Turboahdin puhalsi blowerin imupuolelle.

Pitäiskö minunkin kiillottaa tuo DD:n blower... :D

RIPAX 19.04.2011 22:24

Happipeli..
 
Ite oon sitä mieltä et turbo riittää hyvin,koko kone tehdään vaan hieman erilailla mitä remmiahdin koneet. Huono puoli remmiahtimessa on oikeestaan sama ku turbossakin et ei toimi tasasesti koko kierros alueella. Toki homma korjaantuu monenmielestä sillä et käyttää molempia,niinku esim. volkkarin nykysissä pikku dieseleissä. Minä en vaan sorru kaikenmaailman hörhötyksiin vaan kun tehoa on tarpeeksi ni loppu on kuskista kiinni..:) Veto on hyvä ja käyrä tasanen ku pitää kaasun pohjassa.:)

sisua45 19.04.2011 22:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 760559)
Toki homma korjaantuu monenmielestä sillä et käyttää molempia,niinku esim. volkkarin nykysissä pikku dieseleissä.

Dieseleissä? Eikö noita molempia (Eatonin mekaaninen + pakokaasuahdin) ole vain osassa TSI-bensakoneissa? Ja 140 hv 1.4 TSI koneessa on vain pakokaasuahdin.

TommiH 19.04.2011 23:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 760563)
Dieseleissä? Eikö noita molempia (Eatonin mekaaninen + pakokaasuahdin) ole vain osassa TSI-bensakoneissa? Ja 140 hv 1.4 TSI koneessa on vain pakokaasuahdin.

Valtosella ainaki on tiisselissä http://www.youtube.com/watch?v=Skam-aeCFOY

Tarkempia speksejä laitoksesta http://www.youtube.com/watch?v=NGHOz...eature=related

Bj Andy 20.04.2011 08:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 760559)
Ite oon sitä mieltä et turbo riittää hyvin,koko kone tehdään vaan hieman erilailla mitä remmiahdin koneet. Huono puoli remmiahtimessa on oikeestaan sama ku turbossakin et ei toimi tasasesti koko kierros alueella. Toki homma korjaantuu monenmielestä sillä et käyttää molempia,niinku esim. volkkarin nykysissä pikku dieseleissä. Minä en vaan sorru kaikenmaailman hörhötyksiin vaan kun tehoa on tarpeeksi ni loppu on kuskista kiinni..:) Veto on hyvä ja käyrä tasanen ku pitää kaasun pohjassa.:)


Siis nyt ei olla vahvimmalla osa-alueellan mutta eikös juuri tuon huuhtelupumpun eli blowerin.Eli roots ahtimen idea ole juuri se että se työntää jokaisella kierroksella vakiomäärän ilmaa läpi????

Siis niin vakion kun ei ruveta saivartelemaan lämpötiloista,eikä massasta tms.????

Eli ahtopainekkin pitäisi pysyä melko vakiona koko kierrosalueen.Koska eipä tuo dd juuri tyhjäkäyntiä kävisi jos näin ei olisi. Vai hä.

Bj Andy 20.04.2011 08:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luke86 (Viesti 760491)
Liite 18355

Mitenkäs jos jonkun tuon tyyppisen systeemin laittaa esm'erkiks hj 60:sen koneeseen niin tapahtuuko mitään mullistavaa?

Ainakin onnistuneena saat jonkinlaisen kyläseppä patsaan,ja jos se ei onnistu niin sitten se on lisänimen paikka:D:D:D

Jostain pitää vaan löytää tarpeeksi iso mötikkä,ja laskea oikeat välitykset,ja rakentaa hihnastot,ja miettiä kummalle puolen kaasuläpän laittaa(tässä tapauksessa imupuolelle) , vai vaihtaako 61:sen pumpun,mikä ei sekään ihan suoraan käy.

Eli jos on paalua,ja taitoa niin anna mennä ja kuvat projekti osioon kiitos...

sisua45 20.04.2011 09:20

[QUOTE=TommiH;760566]Valtosella ainaki on tiisselissä http://www.youtube.com/watch?v=Skam-aeCFOY

Kyllähän näitä itse tehtyjä turbo + blower diesel virityksiä löytyy maailmalla, mutta yhtään sarjavalmisteista ei taida olla.

Onko muuten yhtään mekaanisella ahtimella olevaa nelitahti dieseliä muutenkaan tehty? Mazdan ja Valmetin Compex ei ole mekaaninen ahdin, vaikka sitä remmillä pyöritäänkin. Siinä ahtopaineen tekee pakokaasujen liike-energia. Ja scanian turbocompoundissa pakokaasu pyörittää kampiakselia.

sisua45 20.04.2011 09:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 760600)
Siis nyt ei olla vahvimmalla osa-alueellan mutta eikös juuri tuon huuhtelupumpun eli blowerin.Eli roots ahtimen idea ole juuri se että se työntää jokaisella kierroksella vakiomäärän ilmaa läpi????

Siis niin vakion kun ei ruveta saivartelemaan lämpötiloista,eikä massasta tms.????

Eli ahtopainekkin pitäisi pysyä melko vakiona koko kierrosalueen.Koska eipä tuo dd juuri tyhjäkäyntiä kävisi jos näin ei olisi. Vai hä.

Tuo minun DD 8V71 "N" moottorin ilmakanavan paineen ohjearvoja, kierrosta minuutissa/painetta bar:

Pakopuolen vastapaine nolla

1200/0.07
1800/0.26
2100/0.35

Pakopuolen vastapaine suurin sallittu

1200/0.16
1800/0.44
2100/0.57

Detroisisa blower on lähinnä huuhtelupumppu, se ei juurikaan ahda moottoria. Iskutilavuuteen nähden korkea teho ja vääntömomentti tulee kaksi tahtisuudesta, ei blowerista.


Sivu luotu: 16:04 (GMT +2).