![]() |
Remmiahin eli mekaaninen ahin, offi käytössä?
Kertokaa omia mielipiteitä/kokemuksia kyseisetä ratkaisusta...:D Miten toimii ko. käytössä..
Lipsuuko hihna... yms.. |
Se lienee riippuu vähän siitä, mitä sen alla/vieressä/kyljessä on.
Tossa ainakin toimii ihan ok: http://www.youtube.com/watch?v=01yRC_K334g :D |
Lainaus:
|
rooverin 5,2l koneessa eattoni toimii ainaki hyvin alkaa ahtaa het ku polkasee ja ahtoja 0,6bar
|
Heh
Lainaus:
|
g60 koneeseen vaan ässän veivit ja männät ja melkovarmasti lohkon joudut uusimaan kun soikees kulunu, tiedän kun juuri kyseinen kone osina mottoripukissa. ja osat jo hommattuna:rolleyes:
|
Lainaus:
|
Joo, on mekaaninen.
|
NO hyvä... Muistin oikein..:rolleyes:
|
G -ahdin on toiminnallisesti hyvä, mutta ilmeisesti "vähän" heikon sorttinen.
Vähän maastoajoa harrastanut, traktorilla, maastokuorma-autolla ja maastoautolla. Mielestäni mekaaninen ahdin soveltuu maastokäyttöön parhaiten, siellä on heti vääntö käytössä, eikä vasta... hetken päästä... TwinScroll juuttavasiipinen jne.. pääsee lähelle ;-). Mekaanisella ahtimella on heikkoutena ääni ja pakulutus, mutta offikäytössä nekään ei ole kauhean merkitsevät... j.h |
Näin itsekkin katsoin asian...:rolleyes:
|
Mitenkäs ne ahtimet tiisseli koneissa... :o
|
Lainaus:
Siinä olis yksi dieselin blower. |
Lainaus:
|
Minä kyllä oon enemmän nähny mekaanisia, bensoissa ku tiiseleissä.. :o
|
Dieseleiden huuhtelupumppuja alunperin
|
1 Liiteet
Liite 18355
Mitenkäs jos jonkun tuon tyyppisen systeemin laittaa esm'erkiks hj 60:sen koneeseen niin tapahtuuko mitään mullistavaa? |
Mekaaninen ahdin tuli GM Diesel Divisionin kaksitahti diesel moottoreihin vuonna 1938. Firmasta tuli myöhemmin Detroit Diesel. DD:n kaksitahti dieselit eivät toimi ilman huuhtelupumppua, ja "blower" hoitaa ilman vaihtamisen sylinterissä. Pumppu työntää ilmaa sylinteriin männän ollessa alhaalla sylinteriputken aukoista. Samalla pakokaasu puhalletaan kannessa olevista pakoventtiileistä ulos. Pakoventtiileitä on joka kaksi tai neljä per sylinteri.
Varhaiset hot-rod rakentajat sovittivat DD:n huuhtelupumppuja bensakoneiden päälle, ainakin 50-luvulla, ehkä jo aiemminkin. http://image.moparmusclemagazine.com...le_linkage.jpg Tuossa ylempänä laitoin kuvan paskaisesta, öljyisestä ja vihreäksi maalatusta DD 8V71 moottorin huuhtelupumpusta. Tässä on periaatteessa samanlainen bensa kasiin tarkoitettu blower. Rakennetta on hieman muutettu. Kiinnityskorvat on muutettu, ja dieselin polttoaineen hammasratas siirtopumppu, ja säädin ovat väistyneet pois turhina. DD moottoreissa oleva hammaspyörä-vetoakseli veto on muuttunut hammashihnaksi. Mutta perusta on molemmissa sama. Mielestäni mekaaninen ahdin ei ole kovin hyvä nelitahti diesel moottoreissa. Pakokaasuahdin eli turbo toimii paremmin. DD valmisti myös kaksitahti koneita joissa oli sekä blower, että turbo. Turboahdin puhalsi blowerin imupuolelle. Pitäiskö minunkin kiillottaa tuo DD:n blower... :D |
Happipeli..
Ite oon sitä mieltä et turbo riittää hyvin,koko kone tehdään vaan hieman erilailla mitä remmiahdin koneet. Huono puoli remmiahtimessa on oikeestaan sama ku turbossakin et ei toimi tasasesti koko kierros alueella. Toki homma korjaantuu monenmielestä sillä et käyttää molempia,niinku esim. volkkarin nykysissä pikku dieseleissä. Minä en vaan sorru kaikenmaailman hörhötyksiin vaan kun tehoa on tarpeeksi ni loppu on kuskista kiinni..:) Veto on hyvä ja käyrä tasanen ku pitää kaasun pohjassa.:)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Tarkempia speksejä laitoksesta http://www.youtube.com/watch?v=NGHOz...eature=related |
Lainaus:
Siis nyt ei olla vahvimmalla osa-alueellan mutta eikös juuri tuon huuhtelupumpun eli blowerin.Eli roots ahtimen idea ole juuri se että se työntää jokaisella kierroksella vakiomäärän ilmaa läpi???? Siis niin vakion kun ei ruveta saivartelemaan lämpötiloista,eikä massasta tms.???? Eli ahtopainekkin pitäisi pysyä melko vakiona koko kierrosalueen.Koska eipä tuo dd juuri tyhjäkäyntiä kävisi jos näin ei olisi. Vai hä. |
Lainaus:
Jostain pitää vaan löytää tarpeeksi iso mötikkä,ja laskea oikeat välitykset,ja rakentaa hihnastot,ja miettiä kummalle puolen kaasuläpän laittaa(tässä tapauksessa imupuolelle) , vai vaihtaako 61:sen pumpun,mikä ei sekään ihan suoraan käy. Eli jos on paalua,ja taitoa niin anna mennä ja kuvat projekti osioon kiitos... |
[QUOTE=TommiH;760566]Valtosella ainaki on tiisselissä http://www.youtube.com/watch?v=Skam-aeCFOY
Kyllähän näitä itse tehtyjä turbo + blower diesel virityksiä löytyy maailmalla, mutta yhtään sarjavalmisteista ei taida olla. Onko muuten yhtään mekaanisella ahtimella olevaa nelitahti dieseliä muutenkaan tehty? Mazdan ja Valmetin Compex ei ole mekaaninen ahdin, vaikka sitä remmillä pyöritäänkin. Siinä ahtopaineen tekee pakokaasujen liike-energia. Ja scanian turbocompoundissa pakokaasu pyörittää kampiakselia. |
Lainaus:
Pakopuolen vastapaine nolla 1200/0.07 1800/0.26 2100/0.35 Pakopuolen vastapaine suurin sallittu 1200/0.16 1800/0.44 2100/0.57 Detroisisa blower on lähinnä huuhtelupumppu, se ei juurikaan ahda moottoria. Iskutilavuuteen nähden korkea teho ja vääntömomentti tulee kaksi tahtisuudesta, ei blowerista. |
Sivu luotu: 16:04 (GMT +2). |