Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.04.2011, 08:42
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Ite oon sitä mieltä et turbo riittää hyvin,koko kone tehdään vaan hieman erilailla mitä remmiahdin koneet. Huono puoli remmiahtimessa on oikeestaan sama ku turbossakin et ei toimi tasasesti koko kierros alueella. Toki homma korjaantuu monenmielestä sillä et käyttää molempia,niinku esim. volkkarin nykysissä pikku dieseleissä. Minä en vaan sorru kaikenmaailman hörhötyksiin vaan kun tehoa on tarpeeksi ni loppu on kuskista kiinni.. Veto on hyvä ja käyrä tasanen ku pitää kaasun pohjassa.

Siis nyt ei olla vahvimmalla osa-alueellan mutta eikös juuri tuon huuhtelupumpun eli blowerin.Eli roots ahtimen idea ole juuri se että se työntää jokaisella kierroksella vakiomäärän ilmaa läpi????

Siis niin vakion kun ei ruveta saivartelemaan lämpötiloista,eikä massasta tms.????

Eli ahtopainekkin pitäisi pysyä melko vakiona koko kierrosalueen.Koska eipä tuo dd juuri tyhjäkäyntiä kävisi jos näin ei olisi. Vai hä.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.04.2011, 09:29
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.331
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Siis nyt ei olla vahvimmalla osa-alueellan mutta eikös juuri tuon huuhtelupumpun eli blowerin.Eli roots ahtimen idea ole juuri se että se työntää jokaisella kierroksella vakiomäärän ilmaa läpi????

Siis niin vakion kun ei ruveta saivartelemaan lämpötiloista,eikä massasta tms.????

Eli ahtopainekkin pitäisi pysyä melko vakiona koko kierrosalueen.Koska eipä tuo dd juuri tyhjäkäyntiä kävisi jos näin ei olisi. Vai hä.
Tuo minun DD 8V71 "N" moottorin ilmakanavan paineen ohjearvoja, kierrosta minuutissa/painetta bar:

Pakopuolen vastapaine nolla

1200/0.07
1800/0.26
2100/0.35

Pakopuolen vastapaine suurin sallittu

1200/0.16
1800/0.44
2100/0.57

Detroisisa blower on lähinnä huuhtelupumppu, se ei juurikaan ahda moottoria. Iskutilavuuteen nähden korkea teho ja vääntömomentti tulee kaksi tahtisuudesta, ei blowerista.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.04.2011, 09:58
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Lainaus:
Detroisisa blower on lähinnä huuhtelupumppu, se ei juurikaan ahda moottoria. Iskutilavuuteen nähden korkea teho ja vääntömomentti tulee kaksi tahtisuudesta, ei blowerista.
Täähä nyt on selvää kaikille peruskoulun käynneille

Ajatus oli se että tuolla lamelli,roots, vai mikä se nyt on suomenkieliseltä nimeltään.Ruuvi kompura on eri asia, on joku kierrostilavuus eli joka pyöräyksellä se siirtää samalla tavalla "vakio" määrän ilmaa kuin hammasratas öljypumppukin öljyä.

Ja sitten se maailmankaikkeuden paras idea...

Entä jos...ööö...sitä mekaanista ahdinta pyörittäisi kampiakselin päästä "vikoppäin" olevalla variaattorilla siten että sitä variaattoria ohjattaisiin sekä pyörimisnopeuden että ahtopaineen avulla.

Näin saisi tyhjäkäynniltä jo maksimi paineet ilman että pata räjähtää maksimi kierroksilla. Ja jos systeemissä olisi vielä turbo niin sen herätessä voisi tuo mekaaninen hiipua pois sitä mukaa kun turbon paineet nousee...

Ja täähän on niiiin simmppeli juttu että eikun rakentamaan jo heti huomenna....
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.04.2011, 19:31
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ja 3:s vaihtoehto säätöön:


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Täähä nyt on selvää kaikille peruskoulun käynneille

Ajatus oli se että tuolla lamelli,roots, vai mikä se nyt on suomenkieliseltä nimeltään.Ruuvi kompura on eri asia, on joku kierrostilavuus eli joka pyöräyksellä se siirtää samalla tavalla "vakio" määrän ilmaa kuin hammasratas öljypumppukin öljyä.

Ja sitten se maailmankaikkeuden paras idea...

Entä jos...ööö...sitä mekaanista ahdinta pyörittäisi kampiakselin päästä "vikoppäin" olevalla variaattorilla siten että sitä variaattoria ohjattaisiin sekä pyörimisnopeuden että ahtopaineen avulla.

Näin saisi tyhjäkäynniltä jo maksimi paineet ilman että pata räjähtää maksimi kierroksilla. Ja jos systeemissä olisi vielä turbo niin sen herätessä voisi tuo mekaaninen hiipua pois sitä mukaa kun turbon paineet nousee...

Ja täähän on niiiin simmppeli juttu että eikun rakentamaan jo heti huomenna....
Pitää muistaa että sekä turbo että mekaaniset ahtimet ottaa tehoa kampiakselilta; ja sehän on pois etenemisestä:
Pistetään suzukin takakoppiin moottorikelkan kone, variaattoreineen päivineen ja ahtopaineen ohjaus sitten vaikka erillisellä kaasuliipasimella
Olis se etu että kun notskilla keskustellaan ahtopaineen noususta, niin vois sanoa että ahtopaineet tapissa enenkä öljynpaineen merkkivalo sammuu,,,

Taannoin laskeskelin toyotan 12h-t;lle eatonia (olikohan 62 vai 90)
ja muistaakseni sen ottamat tehot oli 30hv luokkaa.

Tuohon suzukiin tulisi alavääntöä ja miksei ylävääntöäkin rutkasti lisää
tuolla eatonin pienimmälläkin (45), taitaa olla sekin liian iso?
Noita uudenkarheita 45 sai ainakin taannoin edullisesti.
( Ministä irroittelivat isomman tieltä.....)

Dieseleihin nuo eatonit eivät oikein sovi, jos tarkoitus repiä tehoa reilusti
Nimittäin niissä tuota ahtopainetta ei suositella nostamaan kovin korkealle,
olikohan että kartat päätty alle kiloon? ja dieseleissähän se ilo alkaa kilosta

Toki venepuolella Volvo penta repi 2,4L diesel koneesta kiinteäsiipisellä
turbolla 170 hv, ja kuten kaikki tiedämme, veneessähän ei ole vaihteita,
niin tuo turbo oli pakko olla niin iso ettei se herännyt pienillä kierroksilla.
-> liukuvat veneet eivät olisi päässeet liukuun; nopeus olisi ollut esim. 10
solmua 35 solmun sijaan.
Tuossa KAD 32-koneessa mekaaninen ahdin (oliskohan eaton?) ahtoi
pienillä ja keskikierroksilla, isoilla kierroksilla ahtaminen oli (?)yksin turbolla.
Vastaava järjestely oli myös tehokkaimissa 6 syl. 3,6L turbo dieseleissä.
Eikö mersulla ole myös noita kierrosten mukaan hyytyviä mekaanisia ahtimia
bensa koneissa?

Ja venekoneillahan ajetaan vähän samaan tyyliin kuin alitehoisella kuorma-
autolla; käytännössä aina yli 2/3 kaasulla.

Miksihän volvo penta siirty pois noista mekaanisista ahtimista, nykyään
enemmän iskutilavuutta

Vähän levesi topiikki, mutta jos suzuki sais sen mekaanisen ahtimen, niin
olisi kiva kuulla miten alkoi toimimaan ja millaisten ongelmien jälkeen.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.04.2011, 20:53
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.331
Perusasetus

Niinpäs olikin. Volvo-pentalla oli 3.6 litraisessa koneessa sekä turbo- että mekaaninen ahdin. Tehoa parhaimmillaan 375 hv.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.04.2011, 23:30
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Niinpäs olikin. Volvo-pentalla oli 3.6 litraisessa koneessa sekä turbo- että mekaaninen ahdin. Tehoa parhaimmillaan 375 hv.
Joo kun jäähdytysnesteestä ei ole pulaa...

Mutta olihan FL6 saatavana250heppasena jossa oli remmi + turbo, mutta kuopattiin pikaisesti piiloon, kun oli ongelmaa jos jonkinlaista:
- moniurahihna ei kestäny kuin 20-30tkm
- hihnankiristimet paukku vielä tiheemmin, ja sen takia hajos ahtimien laakereita (ja tietenkin ahtimia...)
- läppäkoteloiden tiiviys alkoi pettää 200tkm jälkeen ja oli KALLISTA KORJATTAVAA
- takarenkaat oli aivan loppu kun koneessa oli VÄÄNTÖÄ RIITTÄVÄSTI, mutta renkat oli vain 19,5" maks. joten pinnat kirjaimellisesti suli alle!!!

Venepuolella lopettivat kanssa kun tuli ilmi nuo remmin kestävyysongelmat. Ei haitannut niin kauheasti siellä,kun kone meni yli 1200rpm, niin silloin alkoi fööni tuottamaan painetta, mutta ilman bloweria se otti hieman aikaa...

Mutta toiminta oli hienoa, tyhjäkäynnillä oli ahtoja 0,5bar (vuotamalla hieman) ja sitä sai nostettua 0,7bar ja sitten 0,9bar kohdalla avattiin kanava turbolle ja sieltä lisää ahtoja. Samalla magneettikytkin katkaisi ahtimen pyörimisen, jottei turhaan vatkaa ilmaa joka painetaan takaisin taivaan tuuliin...

Hieno oli kone, harmi ettei kestäny oikein kunnolla nuo "viritykset"...
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 20.04.2011, 22:35
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Siis nyt ei olla vahvimmalla osa-alueellan mutta eikös juuri tuon huuhtelupumpun eli blowerin.Eli roots ahtimen idea ole juuri se että se työntää jokaisella kierroksella vakiomäärän ilmaa läpi????

Siis niin vakion kun ei ruveta saivartelemaan lämpötiloista,eikä massasta tms.????

Eli ahtopainekkin pitäisi pysyä melko vakiona koko kierrosalueen.Koska eipä tuo dd juuri tyhjäkäyntiä kävisi jos näin ei olisi. Vai hä.
Yritän nyt muistella koko tivaus tuokiota eräällä ahdin sepällä,jotenki näin se meni käytännössä et remmiahtimella ei saa yläpään kierroksille tuottoa jos se lähtee alhaalta hyvin,muutenki häviöt nousee rajusti kierrosten kasvaessa. Se ilman vakiomäärä homma ei päde kun mitä enemmän painetta koneeseen halutaan,sitä enemmän litroja joudutaan puristamaan kasaan. Eli ahtimen tuoton pitäs kasvaa kierroksiin nähden,mut se kun on juuri toistappäin. Turbossa on melkeinpä toistappäin,jos tuotto riittää ylhäällä,ei sitä ole lainkaan alhaalla. Siksi on käytetty sekä turboa että remmiahdinta yhdessä. Dieselit,varsinkin isot on muutenkin matalakierroksisia joten jos rekisteri on abaut 500-2000 kierrosta ni remmiahdin toimii,sit erilaisilla ohiventtiili systeemeillä remmiahdinta käytetään vähä niinku apu-ahtimena terävöittämään alapäätä,muistaakseen mersun pensa koneissa oli näin. Hyvä esimerkki remmi/turbo ahtimen kombinaatiosta on takavuosien B-ryhmän rallitykki lancia S4.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 20.04.2011, 23:03
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Yritän nyt muistella koko tivaus tuokiota eräällä ahdin sepällä,jotenki näin se meni käytännössä et remmiahtimella ei saa yläpään kierroksille tuottoa jos se lähtee alhaalta hyvin,muutenki häviöt nousee rajusti kierrosten kasvaessa. Se ilman vakiomäärä homma ei päde kun mitä enemmän painetta koneeseen halutaan,sitä enemmän litroja joudutaan puristamaan kasaan. Eli ahtimen tuoton pitäs kasvaa kierroksiin nähden,mut se kun on juuri toistappäin. Turbossa on melkeinpä toistappäin,jos tuotto riittää ylhäällä,ei sitä ole lainkaan alhaalla. Siksi on käytetty sekä turboa että remmiahdinta yhdessä. Dieselit,varsinkin isot on muutenkin matalakierroksisia joten jos rekisteri on abaut 500-2000 kierrosta ni remmiahdin toimii,sit erilaisilla ohiventtiili systeemeillä remmiahdinta käytetään vähä niinku apu-ahtimena terävöittämään alapäätä,muistaakseen mersun pensa koneissa oli näin. Hyvä esimerkki remmi/turbo ahtimen kombinaatiosta on takavuosien B-ryhmän rallitykki lancia S4.

Oikeastaan tuota juuri hainkin tuolla variaattori meiningillä. Eli ajatus on siinä että voisi käyttää tarpeeksi isoa ahdinta että siinä riittää tuotto pienillä kierroksilla,jopa tyhjäkäynnillä, ja sitten kun moottorin kierrokset nousee samoin kun ahtimen tuottokin ja paineet uhkaa karata käsistä,niin silllä variaattorilla pienennetään sitä ahtimen pyörimisnopeutta. Get it???

Eli sama juttu kuin vnt turbossa,paitsi että mekaaninen.

Ei tuolla kylllä mitään tekemistä ole hyötysuhteen kanssa mutta jos sillä saa jonkun hiippailuvehkeen toimimaan jo joutokäynnillä niin mikä ettei.

Ja sitten on tietysti ne resonanssit ym. joutavat sivuseikat ...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Minkä kokoisia boggereita käytössä? -hannu- Chit-Chat 38 26.07.2014 11:24
eberi offi käytössä Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 8 04.08.2009 13:27
Toyota kovassa käytössä! legro Chit-Chat 6 19.09.2008 21:04
mikä offipeli käytössä galluppi tikpe Chit-Chat 2 13.09.2007 14:52
Mikä vinssi käytössä Ex_inkkari Linkit 5 02.04.2007 18:32


Sivu luotu: 14:06 (GMT +2).