Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.11.2021, 22:19
Harriko Harriko ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 02.10.12
Sijainti: Sysmä
Viestit: 661
Perusasetus

Hydro assist lisä tehostus Roverin ohjaukseen


Onkos kukaan laittanut Land Roverin ohjaukseen lisätehostusta? Kiinnostaisi kovasti kuinka Olette hydraulisylinterin asentaneet. Helpoinhan se olisi laittaa ohjausiskarin tilalle rungon ja ohjausvarren väliin, mutta voima tulee silloin hieman vinosti (varsinkin täydessä ulosjoustossa) ja pyrkii taivuttamaan ohjausvartta.

__________________
T: Harri
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.11.2021, 22:21
Harriko Harriko ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 02.10.12
Sijainti: Sysmä
Viestit: 661
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Harriko Näytä viesti
Onkos kukaan laittanut Land Roverin ohjaukseen lisätehostusta? Kiinnostaisi kovasti kuinka Olette hydraulisylinterin asentaneet. Helpoinhan se olisi laittaa ohjausiskarin tilalle rungon ja ohjausvarren väliin, mutta voima tulee silloin hieman vinosti (varsinkin täydessä ulosjoustossa) ja pyrkii taivuttamaan ohjausvartta.
Nii, ja kuvat ois kivoja
__________________
T: Harri
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.11.2021, 15:37
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.265
Perusasetus

Akseliin kiinni sylinterin toinen pää. Ei vaikuta joustot silloin toimintaan.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.11.2021, 15:59
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.227
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Akseliin kiinni sylinterin toinen pää. Ei vaikuta joustot silloin toimintaan.
Samaa mieltä. Sylinteri toimii tehokkaana ohjausiskarina, ja akseliin kiinnittämällä saat klapit minimoitua. Roverista en sen enempää tiedä, mutta näin sanoisin yleisellä tasolla.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.11.2021, 19:04
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 4.817
Blog Entries: 5
Perusasetus

Jossain ulkomaan lehdessä oli muistaakseni tollanen laitettu, LRM tai LRO, mutta nyt en kyllä yhtään muista minkä vuoden/kuukauden numerossa oli ...ja molempien vuosikertoja on 2010-2021, voin kattoo jossain välissä jos pikaselauksella löytys tuurilla...
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
http://www.roverfriends.fi/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.11.2021, 19:08
Harriko Harriko ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 02.10.12
Sijainti: Sysmä
Viestit: 661
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 Näytä viesti
Jossain ulkomaan lehdessä oli muistaakseni tollanen laitettu, LRM tai LRO, mutta nyt en kyllä yhtään muista minkä vuoden/kuukauden numerossa oli ...ja molempien vuosikertoja on 2010-2021, voin kattoo jossain välissä jos pikaselauksella löytys tuurilla...
Juu, kiitos, kuva ois kiva
__________________
T: Harri
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 18.11.2021, 19:27
Harriko Harriko ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 02.10.12
Sijainti: Sysmä
Viestit: 661
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Akseliin kiinni sylinterin toinen pää. Ei vaikuta joustot silloin toimintaan.
Roverissa panhardi ja ohjausvarsi lähekkäin, ahtaus hieman hankaloittaa, mutta täytyy sovitella
__________________
T: Harri
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 18.11.2021, 20:09
JasuT:n Avatar
JasuT JasuT ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.10.17
Sijainti: Korpilahti
Viestit: 324
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Harriko Näytä viesti
Roverissa panhardi ja ohjausvarsi lähekkäin, ahtaus hieman hankaloittaa, mutta täytyy sovitella
Entä jos laittaisi sylnterin sinne missä Classicissa on, eli akselin takapuolelle, toinen pää kiinni perään, toinen raidetankoon? Vai onko liian riskipaikassa maastossa möyriessä..?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 18.11.2021, 21:06
Harriko Harriko ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 02.10.12
Sijainti: Sysmä
Viestit: 661
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JasuT Näytä viesti
Entä jos laittaisi sylnterin sinne missä Classicissa on, eli akselin takapuolelle, toinen pää kiinni perään, toinen raidetankoon? Vai onko liian riskipaikassa maastossa möyriessä..?
Tämä vakavasti harkinnassa, mulla on tukeva suoja raidetangolla, joten se sylinteri ois hyvin suojassa. Täytyy vaan ensin suorittaa mittauksia, mahtuuko riittävällä iskupituudella varustettu sylinteri sinne
__________________
T: Harri
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 18.11.2021, 21:26
Harriko Harriko ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 02.10.12
Sijainti: Sysmä
Viestit: 661
Perusasetus

Mitäs mieltä ootte jos sorvauttais sektorivarressa olevan pallonivelen kiinnitysmutterin tilalle holkin, johonka sylinterin toinen pää tulisi kiinni. Eli pallonivelen modifioitu kiinnitysmutteri olisi hydraulisylinterin toisen pään kiinnitys paikka, ja toinen pää olisi poistuneen ohjausiskarin kiinnike rungossa. Tää olisi siinä mielessä hyvä ratkaisu, kun tässä vaihtoehdossa itse hydraulisylinteri ei liikkuisi juuri ollenkaan, letkujen veto ois helppoa kun ei tarvitse miettiä kaikkia asento vaihtoehtoja. Mietityttää vain tuo pallonivelen kartion päässä oleva kierre, kestääkö se tulevan leikkaus voiman
__________________
T: Harri
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 18.11.2021, 22:30
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.227
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Harriko Näytä viesti
Mitäs mieltä ootte jos sorvauttais sektorivarressa olevan pallonivelen kiinnitysmutterin tilalle holkin, johonka sylinterin toinen pää tulisi kiinni. Eli pallonivelen modifioitu kiinnitysmutteri olisi hydraulisylinterin toisen pään kiinnitys paikka, ja toinen pää olisi poistuneen ohjausiskarin kiinnike rungossa. Tää olisi siinä mielessä hyvä ratkaisu, kun tässä vaihtoehdossa itse hydraulisylinteri ei liikkuisi juuri ollenkaan, letkujen veto ois helppoa kun ei tarvitse miettiä kaikkia asento vaihtoehtoja. Mietityttää vain tuo pallonivelen kartion päässä oleva kierre, kestääkö se tulevan leikkaus voiman
Voi hyvinkin toimia, mutta itse en tekisi näin. Jos kuitenkin teet, niin sylinterin ja sektorivarren liikeradat pitää täsmätä, ettei käy niin että sylinteri vääntää simpukan irti rungosta tai pitman arm shaftin poikki.

Jos sylinterin laittaa suoraan kiinni akseliin ja kääntöpäähän (tai ehkä vaikka raidetankoon) niin se jarruttaa ohjaukseen tulevia iskuja ennen kuin ne voimat päätyvät simpukalle asti. Jos akselin takana on tilaa niin se kuulostaa hyvältä paikalta minun korvaani.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 18.11.2021, 22:50
Harriko Harriko ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 02.10.12
Sijainti: Sysmä
Viestit: 661
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Voi hyvinkin toimia, mutta itse en tekisi näin. Jos kuitenkin teet, niin sylinterin ja sektorivarren liikeradat pitää täsmätä, ettei käy niin että sylinteri vääntää simpukan irti rungosta tai pitman arm shaftin poikki.

Jos sylinterin laittaa suoraan kiinni akseliin ja kääntöpäähän (tai ehkä vaikka raidetankoon) niin se jarruttaa ohjaukseen tulevia iskuja ennen kuin ne voimat päätyvät simpukalle asti. Jos akselin takana on tilaa niin se kuulostaa hyvältä paikalta minun korvaani.
Tuossa ehdottamassani tavassa olisi sylinteri tasan vaakatasossa sektorivarren liikeradan kanssa, Letkut olisivat lyhyet ja täysin liikkumattomat ja suojassa oksilta ym. ym. Tuolla akselin takana murikan ja raidetangon välissä myös hyvin suojassa, ja ehkä parhaiten keventäisi pallonivelten ja simpukan rasitusta. Sieltä taas letkut olisivat pitkien liikeratojen vuoksi alttiina erilaisille vaurioille.
__________________
T: Harri
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 19.11.2021, 14:10
Moggen:n Avatar
Moggen Moggen ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 13.04.21
Sijainti: LänsiUusimaa
Viestit: 29
Perusasetus

Linkissä on LandRover muutos:
http://www.expeditionlandrover.info/...eering.htm#p38
Raju metallityö ainakin

Runsaasti hakutuloksia sähköisestä versiosta

Katsastusmiehen ajatuksia tiedossa??
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 19.11.2021, 18:06
Harriko Harriko ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 02.10.12
Sijainti: Sysmä
Viestit: 661
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Moggen Näytä viesti
Linkissä on LandRover muutos:
http://www.expeditionlandrover.info/...eering.htm#p38
Raju metallityö ainakin

Runsaasti hakutuloksia sähköisestä versiosta

Katsastusmiehen ajatuksia tiedossa??
Mulla muokkaukset aikapaljon maltillisemmat, kun tossahan on tehostettu ohjaus jo vakiona. Kyseessä siis lisä hydraulisylinterin asennus nykyistä tehostinta tukemaan. Lisäsylinterille on useampia mahdollisia asennuspaikkoja ja sitä parasta tässä nyt mietitään. Muutenhan tuon asennus on kohtalaisen yksinkertainen, hyvä paikka hydraulisylinterille ja simpukasta letkut sylinteriä käyttämään. Katsurin ei pitäisi tästä pillastua, koska alkuperäinen ohjaus jää paikalleen.
__________________
T: Harri
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 19.11.2021, 18:48
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.307
Perusasetus

Itse laittaisin hydro assistin sylinterin akselin ja raidetangon välille, aikalailla juuri sen perusteella mitä Jouni tuossa ylempänä jo mainitsikin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 19.11.2021, 19:04
Harriko Harriko ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 02.10.12
Sijainti: Sysmä
Viestit: 661
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Itse laittaisin hydro assistin sylinterin akselin ja raidetangon välille, aikalailla juuri sen perusteella mitä Jouni tuossa ylempänä jo mainitsikin.
Tällähetkellä vahvimpana vaihtoehtona on akselin takapuoli, ja siellä raidetankoon ja murikan kylkeen. On siellä erittäin hyvin suojassa, linjautuu hyvin raidetangon kanssa, keventää ohjausvarren palloniveliä ja ohjaussimpukkaa, eikä pyri taivuttamaan mitään. Huonona puolena hieman hankalat letkuvedot.
__________________
T: Harri
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 19.11.2021, 19:16
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.307
Perusasetus

Jep, varmasti - tai luultavasti - kokonaisuutena fiksuin paikka mikäli yhtään muistan miltä auton alla näyttää.. joskus koittanut käydä vakoilemassa
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 22.11.2021, 23:03
Harriko Harriko ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 02.10.12
Sijainti: Sysmä
Viestit: 661
Perusasetus

Tää projekti etenee mielikuvista osien tilaukseen. Tossa kattelin luetteloita ja kotimaasta löytyisi projektiin sopivia sylintereitä. Mielessäni kuvittelin että 40 mm saattaisi olla hyvä männänhalkaisija, minkäs kokoisia Teillä on? Kiitokset mielipiteistä
__________________
T: Harri
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 22.11.2021, 23:41
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.227
Perusasetus

Tavanomaiset hydraulisylinterit on vähän huonoja assist-käyttöön, koska männänvarsi on paksu suhteessa sylinterin kokoon. Mitä paksumpi männän varsi, sitä isompi ero nopeudessa ja tehossa oikean ja vasemman suunnan välillä. Itse olen käyttänyt PSC:n sylintereitä, koska niissä on järkevän kokoiset varret ja niveliä löytyy samasta paikasta: 1,5" ja 1,75" sylintereitä. Suosittelisin sinulle 1,5" mallia kun sinulle tulee enempi katuajoa ja renkaatkin on maltillisen kokoiset. Sylinterin tarvittava pituus riippuu asennuspaikasta, mutta liian pitkä liikevara on helppo rajoittaa sopivaksi. Liian lyhyt on onneton kun se rajoittaa kääntyvyyttä.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 23.11.2021, 15:54
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 8.978
Perusasetus

Itse laittaisin perämoottorin läpivetävän hydraulisylinterin, esim. SeaStar Pro.
Sama tilavuus molempiin suuntiin, varren päät akseliin kiinni ja sylinterissä keskellä kiinnitys raidetankoon.
Jaksaa ainakin veneissä rauhoittaa 300 hp perämoottorin käytöstä ja kampeamista.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 23.11.2021, 17:20
Harriko Harriko ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 02.10.12
Sijainti: Sysmä
Viestit: 661
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Tavanomaiset hydraulisylinterit on vähän huonoja assist-käyttöön, koska männänvarsi on paksu suhteessa sylinterin kokoon. Mitä paksumpi männän varsi, sitä isompi ero nopeudessa ja tehossa oikean ja vasemman suunnan välillä. Itse olen käyttänyt PSC:n sylintereitä, koska niissä on järkevän kokoiset varret ja niveliä löytyy samasta paikasta: 1,5" ja 1,75" sylintereitä. Suosittelisin sinulle 1,5" mallia kun sinulle tulee enempi katuajoa ja renkaatkin on maltillisen kokoiset. Sylinterin tarvittava pituus riippuu asennuspaikasta, mutta liian pitkä liikevara on helppo rajoittaa sopivaksi. Liian lyhyt on onneton kun se rajoittaa kääntyvyyttä.
No sehän oli tietysti loppu tuo suosittelemasi sylinteri. Mutta eihän tässä mitään kiirettä ole
__________________
T: Harri
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 23.11.2021, 18:17
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.227
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Repro Näytä viesti
Itse laittaisin perämoottorin läpivetävän hydraulisylinterin, esim. SeaStar Pro.
Sama tilavuus molempiin suuntiin, varren päät akseliin kiinni ja sylinterissä keskellä kiinnitys raidetankoon.
Jaksaa ainakin veneissä rauhoittaa 300 hp perämoottorin käytöstä ja kampeamista.
Läpivetävä sylinteri on hyvä, mutta männänvarsi pitää olla siinä paljon paksumpi, että se kestää sivuttaiskuormat jota siihen tulee. Paksu sylinteri ei kuitenkaan toimi assistina simpukan kautta, koska simpukan pienet kanavat eivät päästä tarpeeksi öljyä läpi että ohjaus olisi riittävän nopea. Tuo ongelma voidaan puolestaan kiertää vaihtamalla isompaan pumppuun ja ulkoiseen control valveen. Tuolta löytyy paljon asiaa aiheesta: https://www.pirate4x4.com/threads/th...nship.2183906/ . Liitteenä vielä kuva läpivetävästä sylinteristä johon tuli toimintahäiriö toissa viikonloppuna.

Nyt kun Tomcatissa on aika pienet renkaat ja ohjaus on kestänyt ilman sylinteriä, niin lähtisin siitä että helpoin ja halvin tapa on hankkia tälläinen "tavallinen" sylinteri. Ja nyt kun aloin miettimään, niin minulla saattaa olla yksi 1,5" sylinteri ylimääräisenä 8" liikevaralla.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_1004.jpg‎
Views:	122
Size:	490,6 Kt
ID:	100800  
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 23.11.2021, 18:25
Harriko Harriko ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 02.10.12
Sijainti: Sysmä
Viestit: 661
Perusasetus

[

Nyt kun Tomcatissa on aika pienet renkaat ja ohjaus on kestänyt ilman sylinteriä, niin lähtisin siitä että helpoin ja halvin tapa on hankkia tälläinen "tavallinen" sylinteri. Ja nyt kun aloin miettimään, niin minulla saattaa olla yksi 1,5" sylinteri ylimääräisenä 8" liikevaralla.[/QUOTE]
Sehän ois just passeli. Ilmoittele jos löydät sen
__________________
T: Harri
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 23.11.2021, 20:37
TimJus:n Avatar
TimJus TimJus ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Finland.
Viestit: 1.249
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
. Liitteenä vielä kuva läpivetävästä sylinteristä johon tuli toimintahäiriö toissa viikonloppuna.

.
tuo oliki tuomittu hajoamaan
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Toyota Hilux hydro assist (Sylinteriavustin ohjaukseen) Miikeri O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 10.08.2020 19:11
Ostetaan O: Hiluxiin hydro assist sylinteri yms Ipu33 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 14.04.2016 18:58
Lisä tehostusta Ohjaukseen??? ukkonen7 Tekniikka & Jutustelu 6 16.01.2015 11:32
Tojota hilux simpukka ja hydro assist Arska-tehtaalta Tekniikka & Jutustelu 2 02.06.2009 21:08
hydro assist Nutti Tekniikka & Jutustelu 10 06.03.2009 12:12


Sivu luotu: 11:08 (GMT +2).