Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Hydro assist lisä tehostus Roverin ohjaukseen (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=166801)

Harriko 12.11.2021 22:19

Hydro assist lisä tehostus Roverin ohjaukseen
 
Onkos kukaan laittanut Land Roverin ohjaukseen lisätehostusta? Kiinnostaisi kovasti kuinka Olette hydraulisylinterin asentaneet. Helpoinhan se olisi laittaa ohjausiskarin tilalle rungon ja ohjausvarren väliin, mutta voima tulee silloin hieman vinosti (varsinkin täydessä ulosjoustossa) ja pyrkii taivuttamaan ohjausvartta.

Harriko 12.11.2021 22:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Harriko (Viesti 1452806)
Onkos kukaan laittanut Land Roverin ohjaukseen lisätehostusta? Kiinnostaisi kovasti kuinka Olette hydraulisylinterin asentaneet. Helpoinhan se olisi laittaa ohjausiskarin tilalle rungon ja ohjausvarren väliin, mutta voima tulee silloin hieman vinosti (varsinkin täydessä ulosjoustossa) ja pyrkii taivuttamaan ohjausvartta.

Nii, ja kuvat ois kivoja:)

veijon-esso 18.11.2021 15:37

Akseliin kiinni sylinterin toinen pää. Ei vaikuta joustot silloin toimintaan.

offroadjouni 18.11.2021 15:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 1453033)
Akseliin kiinni sylinterin toinen pää. Ei vaikuta joustot silloin toimintaan.

Samaa mieltä. Sylinteri toimii tehokkaana ohjausiskarina, ja akseliin kiinnittämällä saat klapit minimoitua. Roverista en sen enempää tiedä, mutta näin sanoisin yleisellä tasolla.

Kaitsu67 18.11.2021 19:04

Jossain ulkomaan lehdessä oli muistaakseni tollanen laitettu, LRM tai LRO, mutta nyt en kyllä yhtään muista minkä vuoden/kuukauden numerossa oli :o ...ja molempien vuosikertoja on 2010-2021, voin kattoo jossain välissä jos pikaselauksella löytys tuurilla...

Harriko 18.11.2021 19:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1453049)
Jossain ulkomaan lehdessä oli muistaakseni tollanen laitettu, LRM tai LRO, mutta nyt en kyllä yhtään muista minkä vuoden/kuukauden numerossa oli :o ...ja molempien vuosikertoja on 2010-2021, voin kattoo jossain välissä jos pikaselauksella löytys tuurilla...

Juu, kiitos, kuva ois kiva:)

Harriko 18.11.2021 19:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 1453033)
Akseliin kiinni sylinterin toinen pää. Ei vaikuta joustot silloin toimintaan.

Roverissa panhardi ja ohjausvarsi lähekkäin, ahtaus hieman hankaloittaa, mutta täytyy sovitella:)

JasuT 18.11.2021 20:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Harriko (Viesti 1453052)
Roverissa panhardi ja ohjausvarsi lähekkäin, ahtaus hieman hankaloittaa, mutta täytyy sovitella:)

Entä jos laittaisi sylnterin sinne missä Classicissa on, eli akselin takapuolelle, toinen pää kiinni perään, toinen raidetankoon? Vai onko liian riskipaikassa maastossa möyriessä..?

Harriko 18.11.2021 21:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JasuT (Viesti 1453056)
Entä jos laittaisi sylnterin sinne missä Classicissa on, eli akselin takapuolelle, toinen pää kiinni perään, toinen raidetankoon? Vai onko liian riskipaikassa maastossa möyriessä..?

Tämä vakavasti harkinnassa, mulla on tukeva suoja raidetangolla, joten se sylinteri ois hyvin suojassa. Täytyy vaan ensin suorittaa mittauksia, mahtuuko riittävällä iskupituudella varustettu sylinteri sinne:)

Harriko 18.11.2021 21:26

Mitäs mieltä ootte jos sorvauttais sektorivarressa olevan pallonivelen kiinnitysmutterin tilalle holkin, johonka sylinterin toinen pää tulisi kiinni. Eli pallonivelen modifioitu kiinnitysmutteri olisi hydraulisylinterin toisen pään kiinnitys paikka, ja toinen pää olisi poistuneen ohjausiskarin kiinnike rungossa. Tää olisi siinä mielessä hyvä ratkaisu, kun tässä vaihtoehdossa itse hydraulisylinteri ei liikkuisi juuri ollenkaan, letkujen veto ois helppoa kun ei tarvitse miettiä kaikkia asento vaihtoehtoja. Mietityttää vain tuo pallonivelen kartion päässä oleva kierre, kestääkö se tulevan leikkaus voiman:confused:

offroadjouni 18.11.2021 22:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Harriko (Viesti 1453065)
Mitäs mieltä ootte jos sorvauttais sektorivarressa olevan pallonivelen kiinnitysmutterin tilalle holkin, johonka sylinterin toinen pää tulisi kiinni. Eli pallonivelen modifioitu kiinnitysmutteri olisi hydraulisylinterin toisen pään kiinnitys paikka, ja toinen pää olisi poistuneen ohjausiskarin kiinnike rungossa. Tää olisi siinä mielessä hyvä ratkaisu, kun tässä vaihtoehdossa itse hydraulisylinteri ei liikkuisi juuri ollenkaan, letkujen veto ois helppoa kun ei tarvitse miettiä kaikkia asento vaihtoehtoja. Mietityttää vain tuo pallonivelen kartion päässä oleva kierre, kestääkö se tulevan leikkaus voiman:confused:

Voi hyvinkin toimia, mutta itse en tekisi näin. Jos kuitenkin teet, niin sylinterin ja sektorivarren liikeradat pitää täsmätä, ettei käy niin että sylinteri vääntää simpukan irti rungosta tai pitman arm shaftin poikki.

Jos sylinterin laittaa suoraan kiinni akseliin ja kääntöpäähän (tai ehkä vaikka raidetankoon) niin se jarruttaa ohjaukseen tulevia iskuja ennen kuin ne voimat päätyvät simpukalle asti. Jos akselin takana on tilaa niin se kuulostaa hyvältä paikalta minun korvaani.

Harriko 18.11.2021 22:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 1453069)
Voi hyvinkin toimia, mutta itse en tekisi näin. Jos kuitenkin teet, niin sylinterin ja sektorivarren liikeradat pitää täsmätä, ettei käy niin että sylinteri vääntää simpukan irti rungosta tai pitman arm shaftin poikki.

Jos sylinterin laittaa suoraan kiinni akseliin ja kääntöpäähän (tai ehkä vaikka raidetankoon) niin se jarruttaa ohjaukseen tulevia iskuja ennen kuin ne voimat päätyvät simpukalle asti. Jos akselin takana on tilaa niin se kuulostaa hyvältä paikalta minun korvaani.

Tuossa ehdottamassani tavassa olisi sylinteri tasan vaakatasossa sektorivarren liikeradan kanssa, Letkut olisivat lyhyet ja täysin liikkumattomat ja suojassa oksilta ym. ym. Tuolla akselin takana murikan ja raidetangon välissä myös hyvin suojassa, ja ehkä parhaiten keventäisi pallonivelten ja simpukan rasitusta. Sieltä taas letkut olisivat pitkien liikeratojen vuoksi alttiina erilaisille vaurioille.

Moggen 19.11.2021 14:10

Linkissä on LandRover muutos:
http://www.expeditionlandrover.info/...eering.htm#p38
Raju metallityö ainakin

Runsaasti hakutuloksia sähköisestä versiosta

Katsastusmiehen ajatuksia tiedossa??

Harriko 19.11.2021 18:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Moggen (Viesti 1453091)
Linkissä on LandRover muutos:
http://www.expeditionlandrover.info/...eering.htm#p38
Raju metallityö ainakin

Runsaasti hakutuloksia sähköisestä versiosta

Katsastusmiehen ajatuksia tiedossa??

Mulla muokkaukset aikapaljon maltillisemmat, kun tossahan on tehostettu ohjaus jo vakiona. Kyseessä siis lisä hydraulisylinterin asennus nykyistä tehostinta tukemaan. Lisäsylinterille on useampia mahdollisia asennuspaikkoja ja sitä parasta tässä nyt mietitään. Muutenhan tuon asennus on kohtalaisen yksinkertainen, hyvä paikka hydraulisylinterille ja simpukasta letkut sylinteriä käyttämään. Katsurin ei pitäisi tästä pillastua, koska alkuperäinen ohjaus jää paikalleen.

Timo_L 19.11.2021 18:48

Itse laittaisin hydro assistin sylinterin akselin ja raidetangon välille, aikalailla juuri sen perusteella mitä Jouni tuossa ylempänä jo mainitsikin.

Harriko 19.11.2021 19:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1453107)
Itse laittaisin hydro assistin sylinterin akselin ja raidetangon välille, aikalailla juuri sen perusteella mitä Jouni tuossa ylempänä jo mainitsikin.

Tällähetkellä vahvimpana vaihtoehtona on akselin takapuoli, ja siellä raidetankoon ja murikan kylkeen. On siellä erittäin hyvin suojassa, linjautuu hyvin raidetangon kanssa, keventää ohjausvarren palloniveliä ja ohjaussimpukkaa, eikä pyri taivuttamaan mitään. Huonona puolena hieman hankalat letkuvedot.

Timo_L 19.11.2021 19:16

Jep, varmasti - tai luultavasti - kokonaisuutena fiksuin paikka mikäli yhtään muistan miltä auton alla näyttää.. joskus koittanut käydä vakoilemassa :D :o

Harriko 22.11.2021 23:03

Tää projekti etenee mielikuvista osien tilaukseen. Tossa kattelin luetteloita ja kotimaasta löytyisi projektiin sopivia sylintereitä. Mielessäni kuvittelin että 40 mm saattaisi olla hyvä männänhalkaisija, minkäs kokoisia Teillä on? Kiitokset mielipiteistä:)

offroadjouni 22.11.2021 23:41

Tavanomaiset hydraulisylinterit on vähän huonoja assist-käyttöön, koska männänvarsi on paksu suhteessa sylinterin kokoon. Mitä paksumpi männän varsi, sitä isompi ero nopeudessa ja tehossa oikean ja vasemman suunnan välillä. Itse olen käyttänyt PSC:n sylintereitä, koska niissä on järkevän kokoiset varret ja niveliä löytyy samasta paikasta: 1,5" ja 1,75" sylintereitä. Suosittelisin sinulle 1,5" mallia kun sinulle tulee enempi katuajoa ja renkaatkin on maltillisen kokoiset. Sylinterin tarvittava pituus riippuu asennuspaikasta, mutta liian pitkä liikevara on helppo rajoittaa sopivaksi. Liian lyhyt on onneton kun se rajoittaa kääntyvyyttä.

Repro 23.11.2021 15:54

Itse laittaisin perämoottorin läpivetävän hydraulisylinterin, esim. SeaStar Pro.
Sama tilavuus molempiin suuntiin, varren päät akseliin kiinni ja sylinterissä keskellä kiinnitys raidetankoon.
Jaksaa ainakin veneissä rauhoittaa 300 hp perämoottorin käytöstä ja kampeamista.

Harriko 23.11.2021 17:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 1453220)
Tavanomaiset hydraulisylinterit on vähän huonoja assist-käyttöön, koska männänvarsi on paksu suhteessa sylinterin kokoon. Mitä paksumpi männän varsi, sitä isompi ero nopeudessa ja tehossa oikean ja vasemman suunnan välillä. Itse olen käyttänyt PSC:n sylintereitä, koska niissä on järkevän kokoiset varret ja niveliä löytyy samasta paikasta: 1,5" ja 1,75" sylintereitä. Suosittelisin sinulle 1,5" mallia kun sinulle tulee enempi katuajoa ja renkaatkin on maltillisen kokoiset. Sylinterin tarvittava pituus riippuu asennuspaikasta, mutta liian pitkä liikevara on helppo rajoittaa sopivaksi. Liian lyhyt on onneton kun se rajoittaa kääntyvyyttä.

No sehän oli tietysti loppu tuo suosittelemasi sylinteri. Mutta eihän tässä mitään kiirettä ole:)

offroadjouni 23.11.2021 18:17

1 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 1453227)
Itse laittaisin perämoottorin läpivetävän hydraulisylinterin, esim. SeaStar Pro.
Sama tilavuus molempiin suuntiin, varren päät akseliin kiinni ja sylinterissä keskellä kiinnitys raidetankoon.
Jaksaa ainakin veneissä rauhoittaa 300 hp perämoottorin käytöstä ja kampeamista.

Läpivetävä sylinteri on hyvä, mutta männänvarsi pitää olla siinä paljon paksumpi, että se kestää sivuttaiskuormat jota siihen tulee. Paksu sylinteri ei kuitenkaan toimi assistina simpukan kautta, koska simpukan pienet kanavat eivät päästä tarpeeksi öljyä läpi että ohjaus olisi riittävän nopea. Tuo ongelma voidaan puolestaan kiertää vaihtamalla isompaan pumppuun ja ulkoiseen control valveen. Tuolta löytyy paljon asiaa aiheesta: https://www.pirate4x4.com/threads/th...nship.2183906/ . Liitteenä vielä kuva läpivetävästä sylinteristä johon tuli toimintahäiriö toissa viikonloppuna.

Nyt kun Tomcatissa on aika pienet renkaat ja ohjaus on kestänyt ilman sylinteriä, niin lähtisin siitä että helpoin ja halvin tapa on hankkia tälläinen "tavallinen" sylinteri. Ja nyt kun aloin miettimään, niin minulla saattaa olla yksi 1,5" sylinteri ylimääräisenä 8" liikevaralla.

Harriko 23.11.2021 18:25

[

Nyt kun Tomcatissa on aika pienet renkaat ja ohjaus on kestänyt ilman sylinteriä, niin lähtisin siitä että helpoin ja halvin tapa on hankkia tälläinen "tavallinen" sylinteri. Ja nyt kun aloin miettimään, niin minulla saattaa olla yksi 1,5" sylinteri ylimääräisenä 8" liikevaralla.[/QUOTE]
Sehän ois just passeli. Ilmoittele jos löydät sen:)

TimJus 23.11.2021 20:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 1453231)
. Liitteenä vielä kuva läpivetävästä sylinteristä johon tuli toimintahäiriö toissa viikonloppuna.

.

tuo oliki tuomittu hajoamaan


Sivu luotu: 17:39 (GMT +2).