Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.06.2015, 21:48
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Viestit: 2.204
Perusasetus

Tukivarsi kysymyksiä


Tuli tozsa sellanen mieleen että onko laillista käyttää esim etutukivarsia eessä ja takana ja toisinpäin? Kun väliin näkee että on jakarityyppiset ripustukset takanakin. Itteä jakarit ei kiinnosta mutta jos sais nelilinkin eteen ja taakse nii....

__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.06.2015, 06:36
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Akselimassojen ehdoilla, olen ymmärtänyt.
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.06.2015, 07:22
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

x2
Kannattaa harkita myöskin sitä että käy porinoimassa konttorilla etukäteen niin ei tarvii niin paljon yskiä sitten katsastustilanteessa.

Mites meinasit nelilinkin eteen toteuttaa ilman bumpsteeriä?

Kolmilinkki on varmaan se mitä tavoittelit jos kerta leimalle meinasit
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.06.2015, 09:12
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Ihan hyvin voit rakentaa, kunhan akselimassat on riittävät. Ainakin vielä toistaiseksi (ja toivottavasti tulevaisuudessakin) kiinnikkeet koriin ja akseliin saa tehdä itse; tukivarret oltava joko automalliin tarkoitetut tai muuten sopivat (=riittävä akselimassa).


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Mites meinasit nelilinkin eteen toteuttaa ilman bumpsteeriä?

Kolmilinkki on varmaan se mitä tavoittelit jos kerta leimalle meinasit
Vilkaise vaikka Jeeppien ja uudempien Dodgen pick-uppien alle Ihan samalla tavalla se nelilinkki ja kolmilinkki toimii edessä ilman bumpsteeriä. Eihän etupäätä voi "kovalla" ohjauksella kuitenkaan rakentaa ilman panhardia, joten kolmiomallisena toteutettu nelilinkki ilman panhardia ei tietenkään toimi kuin täyshydraulisen ohjauksen kannsa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.06.2015, 09:24
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Vilkaise vaikka Jeeppien ja uudempien Dodgen pick-uppien alle Ihan samalla tavalla se nelilinkki ja kolmilinkki toimii edessä ilman bumpsteeriä. Eihän etupäätä voi "kovalla" ohjauksella kuitenkaan rakentaa ilman panhardia, joten kolmiomallisena toteutettu nelilinkki ilman panhardia ei tietenkään toimi kuin täyshydraulisen ohjauksen kannsa.
Kyllä em. esimerkit on tiedossa mutta en keksinyt aasinsiltaa sille miksi joku sellaisen rakentaisi maastoon tarkoitettuun autoon
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.06.2015, 11:21
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Viestit: 2.204
Perusasetus

Tuo kolmilimkki ei kyllä mun mkelestä toimi oikein tuon simpukkatyylisen ohjauksen kanssa. Aattelin jos heittääs hodarin nelilinkin eteen ja taakse nii sais niitä joustoja.
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 22.06.2015, 11:26
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Kyllä em. esimerkit on tiedossa mutta en keksinyt aasinsiltaa sille miksi joku sellaisen rakentaisi maastoon tarkoitettuun autoon
Miksi ei rakentaisi? Toki pidemmillä varsilla, ja sinänsä olet oikeassa että kolmilinkki ei haraa ihan niin paljon vastaan -> puslat rasittuu vähemmän.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik Näytä viesti
Tuo kolmilimkki ei kyllä mun mkelestä toimi oikein tuon simpukkatyylisen ohjauksen kanssa. Aattelin jos heittääs hodarin nelilinkin eteen ja taakse nii sais niitä joustoja.
Kolmilinkki = nelilinkki + panhard, josta puuttuu toinen ylävarsi. Nelilinkki suorilla varsilla + panhardilla kanittaa jonkin verran vastaan äärijoustoissa, pelkällä yhdellä ylävarrella ei juuri ollenkaan. Rakenteen katulaillisuus tosin on vähän niin ja näin, ei ole varmaan missään autossa vakiona..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 22.06.2015, 11:42
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Viestit: 2.204
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti




Kolmilinkki = nelilinkki + panhard, josta puuttuu toinen ylävarsi. Nelilinkki suorilla varsilla + panhardilla kanittaa jonkin verran vastaan äärijoustoissa, pelkällä yhdellä ylävarrella ei juuri ollenkaan. Rakenteen katulaillisuus tosin on vähän niin ja näin, ei ole varmaan missään autossa vakiona..
Tarkotin sitä rangen kolmiotukihässäkkää, et se joustaa täysin pystysuoraan, ja kun ohjausvarsi on viistos nii sit se akseli ohjaa samalla ku akseli pomppii, toisin kuin panhardin kera toteutetulla nelilinkillä
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 22.06.2015, 12:01
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik Näytä viesti
Tarkotin sitä rangen kolmiotukihässäkkää, et se joustaa täysin pystysuoraan, ja kun ohjausvarsi on viistos nii sit se akseli ohjaa samalla ku akseli pomppii, toisin kuin panhardin kera toteutetulla nelilinkillä
Joo, mutta se ei ole varsinaisesti kolmilinkki, vaan kolmiovarsi.. nusnus ja sitä ei tosiaan missään nimessä voi käyttää (eikä kolmiomallisilla nelilinkeillä) kovalla ohjauksella, kuten tuolla ylempänä jo laitoin, panhardi kun on oltava.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 22.06.2015, 12:04
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Miksi ei rakentaisi? Toki pidemmillä varsilla, ja sinänsä olet oikeassa että kolmilinkki ei haraa ihan niin paljon vastaan -> puslat rasittuu vähemmän.
Juuri siksi + mahtuu paremmin ja vähemmän osia = yksinkertaisempi. Tilanteessa jossa tuenta on suunniteltu kutakuinkin oikein neljännellä tukivarrella ei taideta saavuttaa mitään havaittavaa toiminnallisuutta? Jos tukivarret on vähän sinneppäin niin neljäs tukivarsi estänee korin kallistumista ainakin jarrutustilanteessa.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik Näytä viesti
Tarkotin sitä rangen kolmiotukihässäkkää, et se joustaa täysin pystysuoraan, ja kun ohjausvarsi on viistos nii sit se akseli ohjaa samalla ku akseli pomppii, toisin kuin panhardin kera toteutetulla nelilinkillä
Sehän on käytänössä nelilinkki jossa ylätukivarret vaan yhtyy ennen akselia.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 22.06.2015, 13:18
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Viestit: 2.204
Perusasetus

No nyt on termistö taas hallussa

Aattelin kyllä laittaa hodarin nelilinkin eteen ja taa, jakarit harrais kyllä niin kovaa vastaan joustoissa että ajattelin kokeilla jotain uutta.
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 22.06.2015, 20:22
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Oikea vastaus on että heität toisen ylätukivarren mäkeen etupään asetelmasta ja laitat taakse rangen kolmion niin ei jää parannettavaa
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 22.06.2015, 22:23
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Viestit: 2.204
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Oikea vastaus on että heität toisen ylätukivarren mäkeen etupään asetelmasta ja laitat taakse rangen kolmion niin ei jää parannettavaa
Eipä taida katdurille kelvata, ainakin konttorilla pitää olla kaikki paikallaan
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 22.06.2015, 22:24
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik Näytä viesti
Eipä taida katdurille kelvata, ainakin konttorilla pitää olla kaikki paikallaan
Tätähän minä jo tuolla paljon aiemmin kirjoitin, että kolmilinkin huono puoli on siinä että ei sitä ole oikein missään vekottimessa tehtaalta -> leimaus on vaikeaa/ mahdotonta.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 23.06.2015, 07:22
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Sanotaanko se jossain että tukivarsien pitää olla sijoitettu samoin kuin alunperin?

Jos kyllä niin eikö tarpeeksi tarkka katsuri puutu jo siihen että siirrettäessä takajousitus etupäähän, tukivarsien kuormitussuunnat muuttuu päinvastaisiksi?

Jokatapauksessa menisin ensin sinne konttorille kyselemään vaikkapa piirretyn hahmotelman kanssa jossa on käytetty alatukivarret ja yksi ylätukivarsi, että miten ois tällaisen tekemisen kanssa, enkä erikseen korostaisi sitä että tässä on alunperin toinenkin ylätukivarsi

P.S. Olikohan se Opel Monterey/sen isuzuvastine jossa on kolmilinkki taka-akselilla.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 23.06.2015, 09:06
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Sanotaanko se jossain että tukivarsien pitää olla sijoitettu samoin kuin alunperin?
Tukivarsien tulee olla automalliin tarkoitetut, tai akselimassoiltaan riittävät ja tehdastekoiset. Eli jos ei löydy automalliin sopivaa 3- linkkiä tehdastekoisena, niin tulisi löytää jostain akselimassoiltaan riittävä 3-linkki.

Varmaan homman jotenkin saa kikkailtua, mutta sitä tosiaankin täytyy kysyä katsurilta. Sanoisin, että kun poistetaan yksi tukivarsi neljästä, niin samalla Trafin silmissä systeemistä katoaa kuormituskestävyyttä (kuten kyllä katoaakin). Oikein toteutettunahan 3-linkissä ei kestävyyden osalta ole mitään ihmeellistä, kestää enemmän kuin hyvin. Se, hyväksytäänkö asia konttorilla onkin sitten toinen asia..

Lainaus:
Jos kyllä niin eikö tarpeeksi tarkka katsuri puutu jo siihen että siirrettäessä takajousitus etupäähän, tukivarsien kuormitussuunnat muuttuu päinvastaisiksi?
Juu, ei missään sanota että tukivarsien tulee olla asennettuna kuten alunperin. Mutta siellä on niitä muita tekstikohtia jotka voivat aiheuttaa leimatessa tulkinnan kanssa ongelmia. Mutta kuten todettua, konttorille kysymään niin kyllä se sillä selviää.. ainakin yhden konttorin mielipide
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 10.10.2016, 13:05
Pahvilaatikko Pahvilaatikko ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.03.15
Sijainti: Tupos
Viestit: 37
Perusasetus

Mistähän löytäisin laskurin 3- tai 4-linkeille? Ei meikäläisen hakutaidoilla meinaa tulosta tulla..
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 10.10.2016, 13:15
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Laita mulle vaikka privaviestinä sähköpostiosoite, lähetän sulle
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Tukivarsi asiaa Offijäbä Tekniikka & Jutustelu 12 17.07.2009 21:50
LJ tukivarsi vs. HDJ tukivarsi LaaLaa Tekniikka & Jutustelu 26 14.12.2008 15:08
O: Rangen tukivarsi joa O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 24.11.2006 22:32
Tukivarsi kysymyksiä JERKKU Tekniikka & Jutustelu 5 01.03.2006 19:50
Jakari = tukivarsi ? Tekniikka & Jutustelu 5 16.11.2005 12:29


Sivu luotu: 17:40 (GMT +2).