Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.06.2015, 11:42
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Viestit: 2.204
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti




Kolmilinkki = nelilinkki + panhard, josta puuttuu toinen ylävarsi. Nelilinkki suorilla varsilla + panhardilla kanittaa jonkin verran vastaan äärijoustoissa, pelkällä yhdellä ylävarrella ei juuri ollenkaan. Rakenteen katulaillisuus tosin on vähän niin ja näin, ei ole varmaan missään autossa vakiona..
Tarkotin sitä rangen kolmiotukihässäkkää, et se joustaa täysin pystysuoraan, ja kun ohjausvarsi on viistos nii sit se akseli ohjaa samalla ku akseli pomppii, toisin kuin panhardin kera toteutetulla nelilinkillä

__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.06.2015, 12:01
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik Näytä viesti
Tarkotin sitä rangen kolmiotukihässäkkää, et se joustaa täysin pystysuoraan, ja kun ohjausvarsi on viistos nii sit se akseli ohjaa samalla ku akseli pomppii, toisin kuin panhardin kera toteutetulla nelilinkillä
Joo, mutta se ei ole varsinaisesti kolmilinkki, vaan kolmiovarsi.. nusnus ja sitä ei tosiaan missään nimessä voi käyttää (eikä kolmiomallisilla nelilinkeillä) kovalla ohjauksella, kuten tuolla ylempänä jo laitoin, panhardi kun on oltava.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.06.2015, 12:04
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Miksi ei rakentaisi? Toki pidemmillä varsilla, ja sinänsä olet oikeassa että kolmilinkki ei haraa ihan niin paljon vastaan -> puslat rasittuu vähemmän.
Juuri siksi + mahtuu paremmin ja vähemmän osia = yksinkertaisempi. Tilanteessa jossa tuenta on suunniteltu kutakuinkin oikein neljännellä tukivarrella ei taideta saavuttaa mitään havaittavaa toiminnallisuutta? Jos tukivarret on vähän sinneppäin niin neljäs tukivarsi estänee korin kallistumista ainakin jarrutustilanteessa.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik Näytä viesti
Tarkotin sitä rangen kolmiotukihässäkkää, et se joustaa täysin pystysuoraan, ja kun ohjausvarsi on viistos nii sit se akseli ohjaa samalla ku akseli pomppii, toisin kuin panhardin kera toteutetulla nelilinkillä
Sehän on käytänössä nelilinkki jossa ylätukivarret vaan yhtyy ennen akselia.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.06.2015, 13:18
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Viestit: 2.204
Perusasetus

No nyt on termistö taas hallussa

Aattelin kyllä laittaa hodarin nelilinkin eteen ja taa, jakarit harrais kyllä niin kovaa vastaan joustoissa että ajattelin kokeilla jotain uutta.
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.06.2015, 20:22
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Oikea vastaus on että heität toisen ylätukivarren mäkeen etupään asetelmasta ja laitat taakse rangen kolmion niin ei jää parannettavaa
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.06.2015, 22:23
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Viestit: 2.204
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Oikea vastaus on että heität toisen ylätukivarren mäkeen etupään asetelmasta ja laitat taakse rangen kolmion niin ei jää parannettavaa
Eipä taida katdurille kelvata, ainakin konttorilla pitää olla kaikki paikallaan
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 22.06.2015, 22:24
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik Näytä viesti
Eipä taida katdurille kelvata, ainakin konttorilla pitää olla kaikki paikallaan
Tätähän minä jo tuolla paljon aiemmin kirjoitin, että kolmilinkin huono puoli on siinä että ei sitä ole oikein missään vekottimessa tehtaalta -> leimaus on vaikeaa/ mahdotonta.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 23.06.2015, 07:22
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Sanotaanko se jossain että tukivarsien pitää olla sijoitettu samoin kuin alunperin?

Jos kyllä niin eikö tarpeeksi tarkka katsuri puutu jo siihen että siirrettäessä takajousitus etupäähän, tukivarsien kuormitussuunnat muuttuu päinvastaisiksi?

Jokatapauksessa menisin ensin sinne konttorille kyselemään vaikkapa piirretyn hahmotelman kanssa jossa on käytetty alatukivarret ja yksi ylätukivarsi, että miten ois tällaisen tekemisen kanssa, enkä erikseen korostaisi sitä että tässä on alunperin toinenkin ylätukivarsi

P.S. Olikohan se Opel Monterey/sen isuzuvastine jossa on kolmilinkki taka-akselilla.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Tukivarsi asiaa Offijäbä Tekniikka & Jutustelu 12 17.07.2009 21:50
LJ tukivarsi vs. HDJ tukivarsi LaaLaa Tekniikka & Jutustelu 26 14.12.2008 15:08
O: Rangen tukivarsi joa O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 24.11.2006 22:32
Tukivarsi kysymyksiä JERKKU Tekniikka & Jutustelu 5 01.03.2006 19:50
Jakari = tukivarsi ? Tekniikka & Jutustelu 5 16.11.2005 12:29


Sivu luotu: 22:52 (GMT +2).