Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Tukivarsi kysymyksiä (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=135949)

Häänrik 21.06.2015 21:48

Tukivarsi kysymyksiä
 
Tuli tozsa sellanen mieleen että onko laillista käyttää esim etutukivarsia eessä ja takana ja toisinpäin? Kun väliin näkee että on jakarityyppiset ripustukset takanakin. Itteä jakarit ei kiinnosta mutta jos sais nelilinkin eteen ja taakse nii.... ;)

pee 22.06.2015 06:36

Akselimassojen ehdoilla, olen ymmärtänyt.

Rak 22.06.2015 07:22

x2
Kannattaa harkita myöskin sitä että käy porinoimassa konttorilla etukäteen niin ei tarvii niin paljon yskiä sitten katsastustilanteessa.

Mites meinasit nelilinkin eteen toteuttaa ilman bumpsteeriä?

Kolmilinkki on varmaan se mitä tavoittelit jos kerta leimalle meinasit ;)

Timo_L 22.06.2015 09:12

Ihan hyvin voit rakentaa, kunhan akselimassat on riittävät. Ainakin vielä toistaiseksi (ja toivottavasti tulevaisuudessakin) kiinnikkeet koriin ja akseliin saa tehdä itse; tukivarret oltava joko automalliin tarkoitetut tai muuten sopivat (=riittävä akselimassa).


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rak (Viesti 1233340)
Mites meinasit nelilinkin eteen toteuttaa ilman bumpsteeriä?

Kolmilinkki on varmaan se mitä tavoittelit jos kerta leimalle meinasit ;)

Vilkaise vaikka Jeeppien ja uudempien Dodgen pick-uppien alle ;) Ihan samalla tavalla se nelilinkki ja kolmilinkki toimii edessä ilman bumpsteeriä. Eihän etupäätä voi "kovalla" ohjauksella kuitenkaan rakentaa ilman panhardia, joten kolmiomallisena toteutettu nelilinkki ilman panhardia ei tietenkään toimi kuin täyshydraulisen ohjauksen kannsa.

Rak 22.06.2015 09:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1233356)
Vilkaise vaikka Jeeppien ja uudempien Dodgen pick-uppien alle ;) Ihan samalla tavalla se nelilinkki ja kolmilinkki toimii edessä ilman bumpsteeriä. Eihän etupäätä voi "kovalla" ohjauksella kuitenkaan rakentaa ilman panhardia, joten kolmiomallisena toteutettu nelilinkki ilman panhardia ei tietenkään toimi kuin täyshydraulisen ohjauksen kannsa.

Kyllä em. esimerkit on tiedossa mutta en keksinyt aasinsiltaa sille miksi joku sellaisen rakentaisi maastoon tarkoitettuun autoon :)

Häänrik 22.06.2015 11:21

Tuo kolmilimkki ei kyllä mun mkelestä toimi oikein tuon simpukkatyylisen ohjauksen kanssa. Aattelin jos heittääs hodarin nelilinkin eteen ja taakse nii sais niitä joustoja. :D

Timo_L 22.06.2015 11:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rak (Viesti 1233362)
Kyllä em. esimerkit on tiedossa mutta en keksinyt aasinsiltaa sille miksi joku sellaisen rakentaisi maastoon tarkoitettuun autoon :)

Miksi ei rakentaisi? Toki pidemmillä varsilla, ja sinänsä olet oikeassa että kolmilinkki ei haraa ihan niin paljon vastaan -> puslat rasittuu vähemmän.


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik (Viesti 1233384)
Tuo kolmilimkki ei kyllä mun mkelestä toimi oikein tuon simpukkatyylisen ohjauksen kanssa. Aattelin jos heittääs hodarin nelilinkin eteen ja taakse nii sais niitä joustoja. :D

Kolmilinkki = nelilinkki + panhard, josta puuttuu toinen ylävarsi. Nelilinkki suorilla varsilla + panhardilla kanittaa jonkin verran vastaan äärijoustoissa, pelkällä yhdellä ylävarrella ei juuri ollenkaan. Rakenteen katulaillisuus tosin on vähän niin ja näin, ei ole varmaan missään autossa vakiona..

Häänrik 22.06.2015 11:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1233386)




Kolmilinkki = nelilinkki + panhard, josta puuttuu toinen ylävarsi. Nelilinkki suorilla varsilla + panhardilla kanittaa jonkin verran vastaan äärijoustoissa, pelkällä yhdellä ylävarrella ei juuri ollenkaan. Rakenteen katulaillisuus tosin on vähän niin ja näin, ei ole varmaan missään autossa vakiona..

Tarkotin sitä rangen kolmiotukihässäkkää, et se joustaa täysin pystysuoraan, ja kun ohjausvarsi on viistos nii sit se akseli ohjaa samalla ku akseli pomppii, toisin kuin panhardin kera toteutetulla nelilinkillä

Timo_L 22.06.2015 12:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik (Viesti 1233391)
Tarkotin sitä rangen kolmiotukihässäkkää, et se joustaa täysin pystysuoraan, ja kun ohjausvarsi on viistos nii sit se akseli ohjaa samalla ku akseli pomppii, toisin kuin panhardin kera toteutetulla nelilinkillä

Joo, mutta se ei ole varsinaisesti kolmilinkki, vaan kolmiovarsi.. nusnus ;) ja sitä ei tosiaan missään nimessä voi käyttää (eikä kolmiomallisilla nelilinkeillä) kovalla ohjauksella, kuten tuolla ylempänä jo laitoin, panhardi kun on oltava.

Rak 22.06.2015 12:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1233386)
Miksi ei rakentaisi? Toki pidemmillä varsilla, ja sinänsä olet oikeassa että kolmilinkki ei haraa ihan niin paljon vastaan -> puslat rasittuu vähemmän.

Juuri siksi + mahtuu paremmin ja vähemmän osia = yksinkertaisempi. Tilanteessa jossa tuenta on suunniteltu kutakuinkin oikein neljännellä tukivarrella ei taideta saavuttaa mitään havaittavaa toiminnallisuutta? Jos tukivarret on vähän sinneppäin niin neljäs tukivarsi estänee korin kallistumista ainakin jarrutustilanteessa.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik (Viesti 1233391)
Tarkotin sitä rangen kolmiotukihässäkkää, et se joustaa täysin pystysuoraan, ja kun ohjausvarsi on viistos nii sit se akseli ohjaa samalla ku akseli pomppii, toisin kuin panhardin kera toteutetulla nelilinkillä

Sehän on käytänössä nelilinkki jossa ylätukivarret vaan yhtyy ennen akselia.

Häänrik 22.06.2015 13:18

No nyt on termistö taas hallussa :D

Aattelin kyllä laittaa hodarin nelilinkin eteen ja taa, jakarit harrais kyllä niin kovaa vastaan joustoissa että ajattelin kokeilla jotain uutta.

Rak 22.06.2015 20:22

Oikea vastaus on että heität toisen ylätukivarren mäkeen etupään asetelmasta ja laitat taakse rangen kolmion niin ei jää parannettavaa ;)

Häänrik 22.06.2015 22:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rak (Viesti 1233484)
Oikea vastaus on että heität toisen ylätukivarren mäkeen etupään asetelmasta ja laitat taakse rangen kolmion niin ei jää parannettavaa ;)

Eipä taida katdurille kelvata, ainakin konttorilla pitää olla kaikki paikallaan

Timo_L 22.06.2015 22:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik (Viesti 1233520)
Eipä taida katdurille kelvata, ainakin konttorilla pitää olla kaikki paikallaan

Tätähän minä jo tuolla paljon aiemmin kirjoitin, että kolmilinkin huono puoli on siinä että ei sitä ole oikein missään vekottimessa tehtaalta -> leimaus on vaikeaa/ mahdotonta.

Rak 23.06.2015 07:22

Sanotaanko se jossain että tukivarsien pitää olla sijoitettu samoin kuin alunperin?

Jos kyllä niin eikö tarpeeksi tarkka katsuri puutu jo siihen että siirrettäessä takajousitus etupäähän, tukivarsien kuormitussuunnat muuttuu päinvastaisiksi?

Jokatapauksessa menisin ensin sinne konttorille kyselemään vaikkapa piirretyn hahmotelman kanssa jossa on käytetty alatukivarret ja yksi ylätukivarsi, että miten ois tällaisen tekemisen kanssa, enkä erikseen korostaisi sitä että tässä on alunperin toinenkin ylätukivarsi ;)

P.S. Olikohan se Opel Monterey/sen isuzuvastine jossa on kolmilinkki taka-akselilla.

Timo_L 23.06.2015 09:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rak (Viesti 1233548)
Sanotaanko se jossain että tukivarsien pitää olla sijoitettu samoin kuin alunperin?

Tukivarsien tulee olla automalliin tarkoitetut, tai akselimassoiltaan riittävät ja tehdastekoiset. Eli jos ei löydy automalliin sopivaa 3- linkkiä tehdastekoisena, niin tulisi löytää jostain akselimassoiltaan riittävä 3-linkki.

Varmaan homman jotenkin saa kikkailtua, mutta sitä tosiaankin täytyy kysyä katsurilta. Sanoisin, että kun poistetaan yksi tukivarsi neljästä, niin samalla Trafin silmissä systeemistä katoaa kuormituskestävyyttä (kuten kyllä katoaakin). Oikein toteutettunahan 3-linkissä ei kestävyyden osalta ole mitään ihmeellistä, kestää enemmän kuin hyvin. Se, hyväksytäänkö asia konttorilla onkin sitten toinen asia..

Lainaus:

Jos kyllä niin eikö tarpeeksi tarkka katsuri puutu jo siihen että siirrettäessä takajousitus etupäähän, tukivarsien kuormitussuunnat muuttuu päinvastaisiksi?
Juu, ei missään sanota että tukivarsien tulee olla asennettuna kuten alunperin. Mutta siellä on niitä muita tekstikohtia jotka voivat aiheuttaa leimatessa tulkinnan kanssa ongelmia. Mutta kuten todettua, konttorille kysymään niin kyllä se sillä selviää.. ainakin yhden konttorin mielipide :D

Pahvilaatikko 10.10.2016 13:05

Mistähän löytäisin laskurin 3- tai 4-linkeille? Ei meikäläisen hakutaidoilla meinaa tulosta tulla..

Timo_L 10.10.2016 13:15

Laita mulle vaikka privaviestinä sähköpostiosoite, lähetän sulle :)

sull45 10.10.2016 17:05

calkulator
 
https://www.google.ee/search?q=four+link+calculator&sa=X&hl=et&biw=1025& bih=457&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ved=0ahUKEwi-g6T9wNDPAhVG_SwKHVy6Aj8QsAQIGg


Sivu luotu: 18:57 (GMT +2).