![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Tosiaan ei jaksais useaan kertaa tuota kytkintä vaihdella, ei se niin hauskaa touhua ole, joten juuri tälläistä vinkkiä kaipasinkin, erittäin ISO kiitos Samppa79. Ihan mielenkiinnosta kerrohan vielä tarkempi kokoonpano millä toi ei toiminut, ymmärsinkö oikein 3vz-e vauhtipyörä>3vz-e kytkinlevy>2l-t asetelma> mikä painelaakeri ? Edit: Vilkasin tuota painelaakeri, niin taitaskin olla noissa täysin sama painelaakeri, joten ei tuokaan oikein selitä toimimattomuutta.
Viimeksi muokannut Jp : 08.04.2012 08:20 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Jos meinaat tehdä sekoituksen eri osistan niin yleisellä tasolla:
-> mittaa alkuperäisellä kokoonpanolla asetelman painelaakerin kohdan etäisyys kampiakselin päästä, sillä se on kait kaikkein tärkein mitta (että käyttömekanismi toimisi) -> kokeile että levy sopii pyörimään kaikissa tilanteissa (siis ettei ota kiinni kampiakselin päähän eikä kalvojouseen kytkin pohjassa) -> levyssä olevat jouset joustaa koneen vääntömomentin mukana, siis kun moottori tekee työtä vain osan kierroksesta, niin jouset puristuu kasaan-palautuu jokaisen työtahdin mukaan, että vääntömomentti voimansiirrolle olisi tasaisempi -> levy suurin piirtein saman vääntömomentin koneesta, kun puhutaan 4-sylinterisistä -> Jossain oli juttua paineasetelman paineen mittauksesta, mutta nyt en muista missä. mutta itse kokeilisin ensiksi mitata painelaakerin tarvitsemaa voimaa eri asennoissa, ja siitä sitten laskea tuon kalvojousen "välityssuhteen" mukaan (voima oli jossain kohtaan suurin, siis paineasetelma piti upottaa juuri sopivasti vauhtipyörään että pitovoima oli suurin) -> levyjen kitkaominaisuuksissa suuria eroja, samalla asetelmalla ja saman vahvuisella levyllä parempi levy pitää paljon paremmin (en tiedä mikä on hyvä ja mikä huono valmistaja, mutta joskus 70 luvulla rallikuskit keitti levyjä jossain, oliskohan ollut etikka? siis asbestikytkinten aikana) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Juu nämä asiat on kutakuinkin hallussa, päällimmäisenä kysymyksenä tosiaan on se että nyt vielä lisää tota 3vz-e ( 3.0 v6 bensa) ja 2L-T koneiden paineasetelmia verraten asetelmat näyttää täysin identtisiltä, kuin myös tuo mainitsemasi paineasetelman etäisyys, tosin tässä tapauksessa etäisyys kampuran päästä on sama, koska vain kytkimiä verrataan samaan vauhtipyörään. Kytkimen levypinnan ja asetelman kiinnityspinnat ovat etäisyyksiltään samat 3vze ja 2lte vauhtipyörissä.
Tarkoitus ei ole tehdä sekasikiö kytkintä vaan selvittää käykö tai miksi ei käy 2lte kytkinpaketti 3vze vauhtipyörälle. Kun suomen markkinoilla kun on vain noita hd kytkimiä 2l koneisiin ei 3vze koneisiin. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Milleistä se itellä oli kiinni kun tuota bemarin asetelmaa sovittelin. meinasi jo hermo mennä kun kytkin tuntuma huono, irrotti suurinpiirtein heti kun jalan nosti polkimelle.
Pari milliä ite polkimelta vartta jompaan kumpaan suuntaan niin tuntuma oli juuri semmoinen kun halusin. Eihän tuo kytkin jumppa mitään avaruusfysiikkaa ole, kasaan vauhtikseen molemmilla ja vaakaa metrimittaa ja eikun testailemaan iskua ja painetta.
__________________
[O]=TOYOTA=[O] |
#7
|
||||
|
||||
![]()
juu ei ole rakettitiedettä, mutta hommaa teettää. Parempi tilata suoraan 3VZE koneen "oma" HD kytkin, niin ei tarvi katua.
Tässä tosin vielä ihan mielenkiinnosta muutamia mittoja noista paineasetelmista (kuva näytää mittaustavan asetelmissa, ja noi 5mm alumiinpalat tossa asetelman alla on vaan referenssit) - 2L-T kytkinpinnan etäisyys vauhtipyörällä asetelman kiinnityspinnasta +0.45mm, 3VZ-E +0.4mm - Paineasetelmat, siis nämä täysin identtiset kummassakin, kiinnityspinnan ja asetelman kitkapinnan etäisyys n. 5,3mm ja kiinnityspinnan ja painelaakerin kosketuspinnan 45mm. Jousikuormia ei ole mitata. -Kuluneet levyt mitattuna vapaana 7mm Eli summa summarum, melko henkimaailman hommia, jos tosiaan on ettei noi asetelmat sopisi ristiin, mutta niinkuin selväksi tuli että levyt on erinlaiset, ja niinkuin BJ-40/76 totesi on hyvä olla levyt moottorin väännön mukaiset, joten tilataan tosiaan se "oikea" enkä rupee soveltamaan tuota 2L-Tn pakettia, vaikkei se tulekaan kumpaakaan koneeseen joista puhetta on ollut ja sen takia ei vakio 3VZE kytkin käy.... ![]() Viimeksi muokannut Jp : 08.04.2012 17:12 |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lueskelin uudelleen ja pikku tarkennus omaan kommenttiin. Eli minulla oli runneri 2lt-2 koneella ja siihen oli tarkoitus laittaa LJ:n 2lt kytkinasetelma runnerin omalla levyllä ja painelaakerilla. Nämä ei käynyt ristiin vaikka ne pöydällä mitattuna näytti olevan samanlaiset. Onkohan tuo 3vz-e kytkin nyt sama kuin 2.4 diesel runnerin jossa koneena tuo 2lt-2? edit: Näyttäisi oleva kaikki runnerin kytkimet eri numerolla. Omasta kokomuksesta voisin kuitenkin vinkata että ei kannata kokeilla. Viimeksi muokannut Samppa79 : 08.04.2012 21:11 |
#9
|
|||
|
|||
![]() Miksi?Lainaus:
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Itse en oikein ymmärtänyt mikä tuossa paketissa oli niin erilaista. Hermothan siinä meni ja silloin tuntui parhaalta ratkaisulta purkaa koko komeus ja laitella siihen kuuluvat osat paikoilleen. |
#11
|
|||
|
|||
![]() Ristisiitos..Lainaus:
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
Olen yrittänyt muistella kuinka homma meni ja en muistaakseni vaihtanut painelaakeria. Eli asetelma oli vanhemman LJ:n (2lt), levy oli diesel runnerin (2lt-2) ja painelaakeri oli runnerista 8(2lt-2). Runnerissa olleet osat toimivat varmasti, ainoastaan asetelma tuli hyylystä "uutta". Tämä paketti ei toiminut. Siitä on kyllä aikaa jo 5 vuotta niin ei voi muistaa ihan tarkalleen... Jos joku ratkoo robleeman, niin lopputulos kiinnostaa minuakin.
|
#13
|
||||
|
||||
![]()
Noin äkkiseltään ajateltuna jos nuo paineasetelmat ovat 2L-TE ja 3VZ-E koneissa fyysisesti samat, mutta eri varaosanumeroilla, joten vahva veikkaus on että ero on puristus voimassa. Huomioon ottaen koneiden speksit 3VZ-E 150HP@4800/180lbs@3600 ja 2L-TE 97HP@3800/177lbs@2400, kummassako teidän mielestä pitäisi olla enemmän puristusvoimaa huomioon ottaen koneiden eri luonteet?
|
#14
|
||||
|
||||
![]()
Tarkennuksena omasta puolestani, eli vertailtavat kytkinpaketit ovat tosiaan -91 3VZ-E vakio paketti ja sitten -93 LJ73 perästä 2L-TE vakio kytkinpaketti, samat vertailut mittaukset ovat vauhtipyörien puolesta -93 LJ ja -92 4Runner, kummatkin 236mm levyllä. Tietääkseni 3VZ-E perästä (mutu tuntuma) ei pitäisi löytyä 220mm levyä, 22R vois olla jota myös vanhemmista 4Runnerista löytyy.
eli siis Samppa79 kysymykseen ovatko samat, niin tämä oli juuri se minun alkuperäinen kysymys johon tämä viestiketju vastannee, että paineasetelma näyttäysi olevan prikulleen sama, jousikuorma epäselvä, mutta levyt ovat erinlaiset tosin ei kuitenkaan poissulkien sitä etteikö voisin käyttää ristiin. Tässä tapauksessa en pysty ymppäämään koneen omaa vauhtista/kytkintä pakettia, mutta 3VZ-E osuneen lähimmäksi ja kun kerta kyseisen koneen vauhtis löytyy jo. Mutta luulen että tarvisi olla vakiota pitävämpi kun orkkis koneessa on jonkin verta isompi halkaisijan kytkin, ja lienee syystäkin.. ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Volvo b200 & zf4hp22 & lt230 pohdiskelua | aslakki | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 27.09.2011 19:08 |
Ostettu Hilux LN110 / 4Runner etutukivarret ja 4runner takavarret | _Metal_ | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 05.06.2011 13:53 |
Pohdiskelua offiauton pakoputkien sijoittelusta | veijon-esso | Tekniikka & Jutustelu | 26 | 17.12.2008 23:07 |
Vinssiin kitkalukko, pohdiskelua... | Repro | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 27.08.2007 15:39 |
Teknistä, lähes filosofista pohdiskelua | -P- | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 14.10.2006 06:16 |