Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.10.2006, 22:54
-P-:n Avatar
-P- -P- ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.11.05
Sijainti: Hyrynsalmi, .
Viestit: 1.007
Perusasetus

Teknistä, lähes filosofista pohdiskelua


Oon muutaman kerran mietiskellyt, että mistähän konetyypistä saadaan eniten ruutia, kun tilavuus pysyy samana. V- vai suora 4-, 6-, 8- tai 10syl.

Ja lisääkö sylinterimäärä suoraan kulutusta, vai tuleeko suuremmasta yksittäisestä sylinteristä suurempi kulutus. Eli varmaankin parasta hyötysuhdetta tässä ihmettelen.

Paino taitaa ainakin lisääntyä, kun lohkoa kasvatetaan, mutta taasen liikkuvat massat pienenee..

Yksi asia on kuitenkin varma, lisää sylintereitä=> kauniimmat äänet.

-P-

OFFROAD Kainuu

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
"Hullut eivät epäile mielenterveyttään"
-Minä-

Pienet koirat räksyttävät, isojen ei tarvitse.
-Minä-
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

__________________
"Vain hullut eivät epäile mielenterveyttään"
-Minä-

"Pienet koirat räksyttävät, isojen ei tarvitse"
-Minä-
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.10.2006, 23:52
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Noin pikaisesti:

Litrateho kasvaa aina kun yhden sylinterin tilavuus pienenee. Eli mainituista 10-sylinterisellä saadaan suurin teho. Rivi-, V- tai bokserikonstruktio ei juurikaan vaikuta tehoon. Pitkillä koneilla kampiakselin jäykkyys (tai siis sen puute) tulee ongelmaksi.

Ilmeisesti suuremmalla sylinterillä saadaan parempi hyötysuhde. Suurilla laivakoneilla on paljon parempi hyötysuhden kuin autonmoottoreilla.

Samalla iskutilavuudella on luultavasti painon suhteen optimikoko jossain alueen keskellä: yksisylinterisen vauhtipyörä painaa paljon ja pitkien koneiden rungosta tulee painava. V- ja bokserikoneet ovat tietysti rivikoneita kevyempiä.

Itse tykkään eniten nelitahtisista rivi-6- ja V-8-moottoreista kaikinpuolin hyvien ominaisuuksien vuoksi:
- tasainen käynti (kaikki 1- ja 2-kertaluvun voimat ja momentit ovat sisäisesti tasapainossa)
- positiivinen vääntömomentti koko ajan
- mukavat äänet

Nyt nukkumaan ja aamulla seitsemältä Pajalle,
Antti
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.10.2006, 04:13
SoSo SoSo ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.08.04
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 1.938
Perusasetus

Jos tilavuus pysyy samana niin periaatteessa V10 saadaan eniten tehoa mutta tulee melkoinen kierroskone? V10 olis kaikista "värinättömin"
Mutta V8 on henkilökohtainen suosikki vaikka käytössä nyt V6 kone.
Rivivitosista lähtee myös makee saundi jos konetta on hivenen kutiteltu (vanhat audit)

Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.10.2006, 06:55
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Lainaus:
quote:V10 olis kaikista "värinättömin"
Onko varmasti? Noi massavoimat ovat aika mielenkiintoisia: Rivinelosesa jää neljästä pääkomponentista yksi, rivikuutosessa ei yhtään. 5-sylinteriessä jää muistaakseni kaksi komponenttia. V10-moottorissa noi saattaa (ainakin 90 asteen V-kulmalla) kompensoitua, niinkuin käy 90 asteen V8-koneessa.

T, Antti


Edited by - Ahosensetä on 13/10/2006 17:32:04
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.10.2006, 07:41
-P-:n Avatar
-P- -P- ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.11.05
Sijainti: Hyrynsalmi, .
Viestit: 1.007
Perusasetus

Voortin V6 tuntuu kans käyvän pirun tasaisesti, melkein pysys kynä siinä päällä pystyssä...

-P-

OFFROAD Kainuu

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
"Hullut eivät epäile mielenterveyttään"
-Minä-

Pienet koirat räksyttävät, isojen ei tarvitse.
-Minä-
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.10.2006, 08:07
-P-:n Avatar
-P- -P- ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.11.05
Sijainti: Hyrynsalmi, .
Viestit: 1.007
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Litrateho kasvaa aina kun yhden sylinterin tilavuus pienenee. Eli mainituista 10-sylinterisellä saadaan suurin teho. Rivi-, V- tai bokserikonstruktio ei juurikaan vaikuta tehoon. Pitkillä koneilla kampiakselin jäykkyys (tai siis sen puute) tulee ongelmaksi.

Ilmeisesti suuremmalla sylinterillä saadaan parempi hyötysuhde. Suurilla laivakoneilla on paljon parempi hyötysuhden kuin autonmoottoreilla.
Jotenkin tuntuis, että parempi litrateho saadaan, kun hyötysuhdekkin on parempi. Suurissa laivakoneissa(kin) pyritään pienempään kokoon, siinä vois olla kans yks syy suuriin sylinterin kokoihin. Ja noilla massoilla ne tärisyttävät kertavoimat ois aika rajuja.
Kävin kouluaikoinani merimoottoritehtaalla ja kysyin asiaa, että miks niillä on rivi-kuutosia ja v-kaseja koneet, vastausta en vaan muista.

-P-



OFFROAD Kainuu

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
"Hullut eivät epäile mielenterveyttään"
-Minä-

Pienet koirat räksyttävät, isojen ei tarvitse.
-Minä-
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.10.2006, 09:37
Olli_J Olli_J ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 29.08.06
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 3
Perusasetus

Vibrojen vähyydessä kuutonen on ykkönen V12:sta kanssa. Hyvää luettavaa:
http://www.autozine.org/technical_sc...ne/smooth1.htm

Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 13.10.2006, 10:59
Kovakalu69 Kovakalu69 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.02.04
Sijainti: Mustasaari, Finland.
Viestit: 1.586
Perusasetus

Lainaus:
quote:Voortin V6 tuntuu kans käyvän pirun tasaisesti, melkein pysys kynä siinä päällä pystyssä...

-P-

Amiksessa oli muuan opettaja mikä oli 60 luvulla ollut kisällinä chevyn merkkiliikkeessä, ja hän toimitti että sillon kun v8 motti oli huollettu ja säädetty kohillensa, niin vanhemmat asentajapatut testasivat koneen säädön sillä lailla että panivat röökin seisomaan ilmanputsarin päälle>> Jos oli säädöis nii pysy omin voimin pystyssä koneen käydessä.

-Enemistö tarkoittaa joskus sitä, että kaikki idiootit on samalla puolella-

-EUvostoliitto. Toverismin toinen mahdollisuus!-

-Metallimusiikki on pelastanut monet Jeesukselta-

Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 13.10.2006, 11:01
-P-:n Avatar
-P- -P- ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.11.05
Sijainti: Hyrynsalmi, .
Viestit: 1.007
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Vibrojen vähyydessä kuutonen on ykkönen V12:sta kanssa. Hyvää luettavaa:
http://www.autozine.org/technical_sc...ne/smooth1.htm
Tykkäsin, että Volkkarin VR6 oli kans kivan siistikäyntinen peli, tasaisempi, kun Fordin V6. Melkeisten ikävä VR6:sta konetta, helppo vielä turbottaa jne.

-P-

OFFROAD Kainuu

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
"Hullut eivät epäile mielenterveyttään"
-Minä-

Pienet koirat räksyttävät, isojen ei tarvitse.
-Minä-
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 13.10.2006, 18:12
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Miten mie muistelen jotain lehtiartikkelia lukeneeni että sylinterien 90asteen v-kulmalla saavutettaisiin jotain lisää!? Oliko se vääntöä vai tehoa en muista.

Matias

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 13.10.2006, 20:46
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Massavoimien tasapaino. Siis 8-sylinterisessä koneessa.

T, Antti
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 13.10.2006, 20:58
-Stedt-:n Avatar
-Stedt- -Stedt- ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 07.02.06
Sijainti: Polvijärvi, .
Viestit: 1.936
Perusasetus

Ääni täältäkin V8:lle

-Tiedän, ettei kukaan ole kuollut kovasta työnteosta, mutta en halua ottaa sitä riskiä, että olisin ensimmäinen-

Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 13.10.2006, 21:57
Olli_J Olli_J ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 29.08.06
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 3
Perusasetus

Netissä kiersi aikoinaan video jossa leikittiin kolikon ja BMW 850:sen V-12 padan kanssa. Ensin kolikko lappeelleen käyvän moottorin päälle ja perään viellä kierroksia koneelle.
Seuraavaksi kolikko sammutetun koneen päälle ja mylly pyörimään... ja kolikko yhä lappeellaan. Lienee aika pehmeäkäyntinen mylly.

Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 14.10.2006, 06:16
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Lainaus:
quote:Jotenkin tuntuis, että parempi litrateho saadaan, kun hyötysuhdekkin on parempi.
Asia ei ole ihan näin yksinkertainen.

Jos vertailukoneilla tosiaan on sama kokonaistilavuus, niin se ei tarkoita, että koneet olisivat muuten identtisiä. Pienempi yksittäisen sylinterin tilavuus johtaa pienempiin sylinterin mittoihin, sekä halkaisijaan että iskunpituuteen.

Iskunpituudella taas on vahva vaikutus koneen käyttökierroslukuun, mitä lyhyempi isku, sitä suuremmilla kierroksilla kone toimii. Momentti pienenee männän pinta-alan ja kammenmutkan säteen mukana, mutta teho kasvaa kierrosluvun noustessa.

Teho (W) = 2 x Pii x Kierrosluku (r/s) x Momentti (Nm)

Laskin äkkiä esimerkkinä 2.5-litraisen koneen mittoja ja käyttökierroksia:
<pre id=code>Sylinteriluku Syl.halk. Kierrosluku
1 147 2000
2 117 2600
3 102 2900
4 93 3200
5 86 3500
6 81 3700
7 77 3900
8 74 4100
9 71 4200
10 68 4400
11 66 4500
12 64 4700</pre id=code>

Hiukan erilaisiahan noista koneista tulee ...


T, Antti
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
M: Lähes uusi Schwitzer S2B HelaKone O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 27.01.2008 11:33
Vinssiin kitkalukko, pohdiskelua... Repro Tekniikka & Jutustelu 4 27.08.2007 15:39
O: maastokumit 225/75-15 lähes ilmaiset O/M/V Renkaat ja vanteet 0 19.07.2007 21:46
M: Lähes ilmaiseksi LJ romuja VMK O/M/V Muut 0 16.10.2005 21:54
Teknistä kirjallisuutta protosta? Nyyberi Tekniikka & Jutustelu 0 08.09.2005 11:51


Sivu luotu: 13:43 (GMT +2).