Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Teknistä, lähes filosofista pohdiskelua (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=25768)

-P- 12.10.2006 22:54

Teknistä, lähes filosofista pohdiskelua
 
Oon muutaman kerran mietiskellyt, että mistähän konetyypistä saadaan eniten ruutia, kun tilavuus pysyy samana. V- vai suora 4-, 6-, 8- tai 10syl.

Ja lisääkö sylinterimäärä suoraan kulutusta, vai tuleeko suuremmasta yksittäisestä sylinteristä suurempi kulutus. Eli varmaankin parasta hyötysuhdetta tässä ihmettelen.

Paino taitaa ainakin lisääntyä, kun lohkoa kasvatetaan, mutta taasen liikkuvat massat pienenee..

Yksi asia on kuitenkin varma, lisää sylintereitä=> kauniimmat äänet.

-P-

OFFROAD Kainuu

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
"Hullut eivät epäile mielenterveyttään"
-Minä-

Pienet koirat räksyttävät, isojen ei tarvitse.
-Minä-
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Ahosensetä 12.10.2006 23:52

Noin pikaisesti:

Litrateho kasvaa aina kun yhden sylinterin tilavuus pienenee. Eli mainituista 10-sylinterisellä saadaan suurin teho. Rivi-, V- tai bokserikonstruktio ei juurikaan vaikuta tehoon. Pitkillä koneilla kampiakselin jäykkyys (tai siis sen puute) tulee ongelmaksi.

Ilmeisesti suuremmalla sylinterillä saadaan parempi hyötysuhde. Suurilla laivakoneilla on paljon parempi hyötysuhden kuin autonmoottoreilla.

Samalla iskutilavuudella on luultavasti painon suhteen optimikoko jossain alueen keskellä: yksisylinterisen vauhtipyörä painaa paljon ja pitkien koneiden rungosta tulee painava. V- ja bokserikoneet ovat tietysti rivikoneita kevyempiä.

Itse tykkään eniten nelitahtisista rivi-6- ja V-8-moottoreista kaikinpuolin hyvien ominaisuuksien vuoksi:
- tasainen käynti (kaikki 1- ja 2-kertaluvun voimat ja momentit ovat sisäisesti tasapainossa)
- positiivinen vääntömomentti koko ajan
- mukavat äänet :)

Nyt nukkumaan ja aamulla seitsemältä Pajalle,
Antti

SoSo 13.10.2006 04:13

Jos tilavuus pysyy samana niin periaatteessa V10 saadaan eniten tehoa mutta tulee melkoinen kierroskone? V10 olis kaikista "värinättömin"
Mutta V8 on henkilökohtainen suosikki vaikka käytössä nyt V6 kone.
Rivivitosista lähtee myös makee saundi jos konetta on hivenen kutiteltu (vanhat audit)


Ahosensetä 13.10.2006 06:55

Lainaus:

quote:V10 olis kaikista "värinättömin"
Onko varmasti? Noi massavoimat ovat aika mielenkiintoisia: Rivinelosesa jää neljästä pääkomponentista yksi, rivikuutosessa ei yhtään. 5-sylinteriessä jää muistaakseni kaksi komponenttia. V10-moottorissa noi saattaa (ainakin 90 asteen V-kulmalla) kompensoitua, niinkuin käy 90 asteen V8-koneessa.

T, Antti


Edited by - Ahosensetä on 13/10/2006 17:32:04

-P- 13.10.2006 07:41

Voortin V6 tuntuu kans käyvän pirun tasaisesti, melkein pysys kynä siinä päällä pystyssä...

-P-

OFFROAD Kainuu

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
"Hullut eivät epäile mielenterveyttään"
-Minä-

Pienet koirat räksyttävät, isojen ei tarvitse.
-Minä-
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

-P- 13.10.2006 08:07

Lainaus:

quote:
Litrateho kasvaa aina kun yhden sylinterin tilavuus pienenee. Eli mainituista 10-sylinterisellä saadaan suurin teho. Rivi-, V- tai bokserikonstruktio ei juurikaan vaikuta tehoon. Pitkillä koneilla kampiakselin jäykkyys (tai siis sen puute) tulee ongelmaksi.

Ilmeisesti suuremmalla sylinterillä saadaan parempi hyötysuhde. Suurilla laivakoneilla on paljon parempi hyötysuhden kuin autonmoottoreilla.
Jotenkin tuntuis, että parempi litrateho saadaan, kun hyötysuhdekkin on parempi. Suurissa laivakoneissa(kin) pyritään pienempään kokoon, siinä vois olla kans yks syy suuriin sylinterin kokoihin. Ja noilla massoilla ne tärisyttävät kertavoimat ois aika rajuja.
Kävin kouluaikoinani merimoottoritehtaalla ja kysyin asiaa, että miks niillä on rivi-kuutosia ja v-kaseja koneet, vastausta en vaan muista.

-P-



OFFROAD Kainuu

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
"Hullut eivät epäile mielenterveyttään"
-Minä-

Pienet koirat räksyttävät, isojen ei tarvitse.
-Minä-
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Olli_J 13.10.2006 09:37

Vibrojen vähyydessä kuutonen on ykkönen V12:sta kanssa. Hyvää luettavaa:
http://www.autozine.org/technical_sc...ne/smooth1.htm


Kovakalu69 13.10.2006 10:59

Lainaus:

quote:Voortin V6 tuntuu kans käyvän pirun tasaisesti, melkein pysys kynä siinä päällä pystyssä...

-P-


Amiksessa oli muuan opettaja mikä oli 60 luvulla ollut kisällinä chevyn merkkiliikkeessä, ja hän toimitti että sillon kun v8 motti oli huollettu ja säädetty kohillensa, niin vanhemmat asentajapatut testasivat koneen säädön sillä lailla että panivat röökin seisomaan ilmanputsarin päälle>> Jos oli säädöis nii pysy omin voimin pystyssä koneen käydessä.

-Enemistö tarkoittaa joskus sitä, että kaikki idiootit on samalla puolella-

-EUvostoliitto. Toverismin toinen mahdollisuus!-

-Metallimusiikki on pelastanut monet Jeesukselta-

http://www.petrisimolin.com/smiley/moon3.gif

-P- 13.10.2006 11:01

Lainaus:

quote:
Vibrojen vähyydessä kuutonen on ykkönen V12:sta kanssa. Hyvää luettavaa:
http://www.autozine.org/technical_sc...ne/smooth1.htm

Tykkäsin, että Volkkarin VR6 oli kans kivan siistikäyntinen peli, tasaisempi, kun Fordin V6. Melkeisten ikävä VR6:sta konetta, helppo vielä turbottaa jne.

-P-

OFFROAD Kainuu

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
"Hullut eivät epäile mielenterveyttään"
-Minä-

Pienet koirat räksyttävät, isojen ei tarvitse.
-Minä-
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

13.10.2006 18:12

Miten mie muistelen jotain lehtiartikkelia lukeneeni että sylinterien 90asteen v-kulmalla saavutettaisiin jotain lisää!? Oliko se vääntöä vai tehoa en muista.

Matias

Note! This message was posted anonymously!

Ahosensetä 13.10.2006 20:46

Massavoimien tasapaino. Siis 8-sylinterisessä koneessa.

T, Antti

-Stedt- 13.10.2006 20:58

Ääni täältäkin V8:lle:)

-Tiedän, ettei kukaan ole kuollut kovasta työnteosta, mutta en halua ottaa sitä riskiä, että olisin ensimmäinen-


Olli_J 13.10.2006 21:57

Netissä kiersi aikoinaan video jossa leikittiin kolikon ja BMW 850:sen V-12 padan kanssa. Ensin kolikko lappeelleen käyvän moottorin päälle ja perään viellä kierroksia koneelle.
Seuraavaksi kolikko sammutetun koneen päälle ja mylly pyörimään... ja kolikko yhä lappeellaan. Lienee aika pehmeäkäyntinen mylly.


Ahosensetä 14.10.2006 06:16

Lainaus:

quote:Jotenkin tuntuis, että parempi litrateho saadaan, kun hyötysuhdekkin on parempi.
Asia ei ole ihan näin yksinkertainen.

Jos vertailukoneilla tosiaan on sama kokonaistilavuus, niin se ei tarkoita, että koneet olisivat muuten identtisiä. Pienempi yksittäisen sylinterin tilavuus johtaa pienempiin sylinterin mittoihin, sekä halkaisijaan että iskunpituuteen.

Iskunpituudella taas on vahva vaikutus koneen käyttökierroslukuun, mitä lyhyempi isku, sitä suuremmilla kierroksilla kone toimii. Momentti pienenee männän pinta-alan ja kammenmutkan säteen mukana, mutta teho kasvaa kierrosluvun noustessa.

Teho (W) = 2 x Pii x Kierrosluku (r/s) x Momentti (Nm)

Laskin äkkiä esimerkkinä 2.5-litraisen koneen mittoja ja käyttökierroksia:
<pre id=code>Sylinteriluku Syl.halk. Kierrosluku
1 147 2000
2 117 2600
3 102 2900
4 93 3200
5 86 3500
6 81 3700
7 77 3900
8 74 4100
9 71 4200
10 68 4400
11 66 4500
12 64 4700</pre id=code>

Hiukan erilaisiahan noista koneista tulee ...


T, Antti


Sivu luotu: 03:56 (GMT +2).