Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #15  
Vanha 22.06.2011, 11:37
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Tuosta oli joskus ainakin minun ja muutamassa muussakin rakennusprojektissa puhe, ja silloin muistaakseni päädyttiin siihen että takatuet pitää lähteä pääkaaresta. Pääkaaren sijainti tosin on tulkinnanvarainen, se kun periaatteessa kai voisi olla se mikä on takapenkkiläisten takana tällöinhän kaarimääräykset täyttyisikin, vaikka ehkä vähän sääntöjen henkeä vastaan takatuet sai kyllä muistaakseni kiinnittää pääkaareen myös riittävän tukevilla pulttiliitoksilla, joten kisoja silmälläpitäen jolloin kyydissä yleensä vain kaksi, niin voisi pultata viistotuet sääntöjen vaatimalle paikalle. Mutta menee vähän kikkailuksi, ja taas osoitus siitä että asia millä ei kaarien keston kannalta ole väliä niin siitä saattaa silti tulla ongelma.

Tähän liittyen esim. Xj:hin kunnollisia säännöt täyttäviä kaaria rakentaessa törmää helposti muutamaan ongelmaan, jos haluaa tehdä pääkaaren, diagonaalit ja takatuet niin että auton takapenkin käytettävyys säilyy ja auton pystyisi vielä pitämään kilvissä. Samoin ulkopuolisilla kaarilla, takatukien yms. teko on erittäin hankalaa jos takapenkkiläiset haluaa ottaa huomioon. Molemmat kaarityypit on kyllä jotenkuten toteutettavissa, mutta auton käytön kannalta parempia vaihtoehtoja olisi (pääkaaren malli ja sijainti, diagonaalit, takatukien paikka) tehtävissä mutta tällöin sääntöjen mukaan enää mentäisi. Keston tai turvallisuuden kannalta asialla ei olisi merkitystä. Näihin samoihin ongelmiin törmää varmasti hyvin monessa muussakin neliovisessa. Juuri näihin tilanteisiin kotimaan kisojen jonkinlainen vapaa luokka olisi varsin suotava olla olemassa jossa kaarisäännöt voitaisi katsoa täyttyvän kun kaaret on tehty riittävän tukeviksi
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
turvakaarien paksuus junnu78 Tekniikka & Jutustelu 4 23.10.2008 13:52
saako sammutus olla käsikäyttöinen? Cental73 Tekniikka & Jutustelu 26 24.05.2007 20:39
saako olla oksa vaijereita savu Tekniikka & Jutustelu 34 07.04.2007 16:36
Turvakaarien kiinnitys IironSika Tekniikka & Jutustelu 31 08.09.2006 23:08
O: Turvakaarien teko apua (UAZ) Revolver O/M/V Muut 5 02.08.2006 07:40


Sivu luotu: 22:08 (GMT +2).