![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Tämä se onkin taas yksi moneen kertaan haukkumistani sääntökohdista.. Kun tuossakaan sääntöpätkässä ei ole oikeasti juuri mitään järkeä kun puhutaan offitouhuista. Jos aatellaan että tehdään auton koriin kiinnitys alle milliseen peltiin vahvikelapulla ja muutamalla pultilla kiinnitettynä. Niin aivan taatusti on vähintään yhtä kestävä sellainen kiinnitys, joka tehdään helmapalkkiin, joka on 3-5mm:n seinämällä olevaa ~100x50mm putkea (+/- 20mm) - ja tämä palkki on kuitenkin ISOLTA alalta kiinni auton rakenteissa. Ja tarvittaessahan tähänkin ulkopuoliseen pääkaareen saa tehtyä riittävät diagonaalituennat korin läpi "sopivasti", tai joka tapauksessa riittävän kestävät tukemalla se sopivasti korin rakenteisiin. Samoin takatuetkin onnistuu tavalla tai toisella, vaikkei olekaan suoraan sääntöjen määräämä tietyssä kulmassa tietysta kohdin. Tässä tietysti on se, että tuollaisenaan säännöt on yksiselitteiset ja yksinkertaiset ja kaikille samat. Mutta helpottaisi tietyissä luokissa auton rakentamista kun sille voisi vielä jättää myös "käyttöarvoa" normi tieliikennettä silmälläpitäen. Puhtaasti kisapeleissä - varsinkaan putkirunkoisessa tai "puoliputkirunkoisessa" ei sinällään ole niin isoa ongelmaa, siinähän ei tarvitse ajatella auton muuta käyttöä juuri ollenkaan.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Timo on hyvä ja laittaa sen hakemuksen sisään, offroad yhteyshenkilön paikka on vapaasti käytettävissä! Saapi kirjoittaa sen säännön sitten sellaiseksi ettei tarvitse kenenkään valittaa.
Jos et halua itseäsi pistää likoon niin korjoita minulle edes valmis sääntöehdotus! Näitä minä olen vonkunut jo useamman vuoden ajan, mutta jostakin syystä ei niitä vaan kuulu! On turha haukkua sääntöjä jos ei pysty itse parempia kirjoittamaan. Terveisin Junde |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ehdotuksia saanee antaa asioista, eikä vain olla hiljaa tuppisuuna? Asiat ei kehity jos niistä ei keskustella. Se mitä tätä asiaa on tullut seurattua ja osin itse kommentoitua, niin aika paljon on mielipiteitä näitä kaarisääntöjä vastaan tuntunut olevan, ja monet ovat sen takia jättäneet kisailutouhut sikseen, tai sitten ei edes aloita sitä hommaa. Silloin täytyy jotain olla pahasti pielessä. Eikö se ole sen järjestön/ liiton/ organisaation tehtävä kuunnella mitä kentällä puhutaan ja ollaan asioista mieltä, ja sen mukaan tehdä ratkaisuja asioissa? Ei kaikkien tarvitse olla toiminnassa mukana voidakseen vaikuttaa päätöksentekoon. Järkevien ihmisten luulisi tajuavan jos lajin kilpailujen ja kilpailijoiden määrä on pudonnut - tai ettei se koskaan edes ole noussut kovin suureksi - että jotain on pielessä. Mitä itse sääntöihin tulee, niin kuten jo totesin mm. edellisessäkin viestissäni, että toki nykyisenlaiset säännöt ovat yksiselitteiset, varsin selkeät ja kaikille samat. Mutta kun se ongelma niissä on se "käytännön järjen" puute. Se miten säännöt saataisiin kirjoitettua riittävän yksiselitteisiksi ja "vapaiksi", "terveen järjenkäytön salliviksi", en tiedä. Se on varmasti haastaavaa, mutta se on lie niiden sääntönikkareiden puuhaa. Kun ovat kerran ammattilaisia, niin luulisi homman hoituvan helpommin kuin tällaiselta noviisilta. Mutta miten vaan, tavallistahan se on Suomessa että jos annat palautetta jostain asiasta niin heti leimaudut valittajaksi. Se on toisille ilmeisen hankalaa ymmärtää, että saatu palaute - myös kriittinen - voidaan ottaa positiivisella kannalla ja miettiä siitä saadusta palautteesta jotain kehitystä asiaan?
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lue säännöt ja ajattele mitä siellä sanotaan
Maastoautojen turvakehikko voidaan tarvittaessa rakentaa joko osittain tai kokonaan korin ulkopuolelle. Tällöin tulee kuitenkin varmistaa kaarien tukipisteiden kiinnitys myös rungon tai lattian/helman yläpintaan
Mikä tässä sääntökohdassa ei anna mahdollisuutta tehdä juurikin noin kuin tuossa omassa kritiikissäsi esität. Kyllä tuo helmas tarkoittaa juurikin sitä palkkia ja siihen sen kaaren voi kiinnittää joko pulteilla taikka suoraan hitsaten. Kattoristikkokoin on mahdollista ulkopuolisiin kaariin rakennella. Mitä sitten kaarien tarpeellisuuteen tulee niin ilman kaaria tuo sinunkin kikottimesi menee aika huonoon kuntoon vaikka kaatuisi vain parkkiksella. ![]() ![]() Olis huomattavasti helponpaa jos ensinnäkin säännöt luettaisi huolella ja vielä ymmärrettäisi se luettu eikä kritisoitais vain siksi että ei tajuta mitä on luettu. ![]() Ja kuten Junde jo tuolla mainitsi niin helppo on sivusta huudella kun ei liene haluja eikä ajatustakaan mihinkään kisajärjestelyihin saatikka sääntöjentekoon osallistua ![]() Lainaus:
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Lainaus:
![]() Lainaus:
![]() Lainaus:
Kuten totesin aiemmin niin ymmärrän hyvin että protoluokan vehkeillä on tietyt tiukat vaatimukset ja niihin ovat hyvinkin järkevät - ja useimmiten hyvinkin helpot myös toteuttaa. Ei niissä mitään suurempaa sanomista sinänsä ole. Mutta miksei kotimaan kisoissa voisi olla jotain sellaista luokkaa, mihin voisi rakentaa "sääntöjä mukailevat", mutta riittävän turvallisiksi todetut kaaret, joilla voisi hakea sitten haastavampiakin rasteja? Eli ns. erikoistapauksia, jotka haluttaisi pitää käyttökelpoisina tieliikenteessä ja joilla kuitenkin voisi myös kisoissa hakea vaikeat rastit. Niiden kohdalla homma menee välillä aika vaikeaksi, jollei jopa mahdottomaksi. edit: Ja muistakaa ihmeessä että kommentointini tästä asiasta ei ole mikään henkilökohtainen hyökkäys ketään vastaan, kunhan kritisoin itse asiaa. Välillä sanon mielipiteeni aika kärkkäästikin, mutta minkäs teet ![]() ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 21.06.2011 23:43 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Kun nyt on kaariexpertit paikalla, niin saako pääkaaren tehdä tuplana, eli etupenkkien takana oliski kaks kaarta, n.10cm toisistaan ja välissä putkenpätkiä? olis vähä tukevampi painavassa autossa.
Entäs jos haluaa säilyttää takapenkin toimivuuden ja tekis takapenkin taakse toisen pääkaaren ja vasta siitä ne vinotuet? eli ei vino-/takatukia siitä kuskinpenkin luona olevasta pääkaaresta, vaan vasta siitä takapenkin luona olevasta? jos ja kun nämä pääkaaret on yhdistetty suorilla pitkittäisillä putkilla ja lisäksi esim x putkilla, niin saman asianhan ne vinotuet hoitaisi tuolta kauempaakin. Eli ettei kehikko pääse nitkahtamaan auton pituussuunnassa. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Tuosta oli joskus ainakin minun ja muutamassa muussakin rakennusprojektissa puhe, ja silloin muistaakseni päädyttiin siihen että takatuet pitää lähteä pääkaaresta. Pääkaaren sijainti tosin on tulkinnanvarainen, se kun periaatteessa kai voisi olla se mikä on takapenkkiläisten takana
![]() ![]() Tähän liittyen esim. Xj:hin kunnollisia säännöt täyttäviä kaaria rakentaessa törmää helposti muutamaan ongelmaan, jos haluaa tehdä pääkaaren, diagonaalit ja takatuet niin että auton takapenkin käytettävyys säilyy ja auton pystyisi vielä pitämään kilvissä. Samoin ulkopuolisilla kaarilla, takatukien yms. teko on erittäin hankalaa jos takapenkkiläiset haluaa ottaa huomioon. Molemmat kaarityypit on kyllä jotenkuten toteutettavissa, mutta auton käytön kannalta parempia vaihtoehtoja olisi (pääkaaren malli ja sijainti, diagonaalit, takatukien paikka) tehtävissä mutta tällöin sääntöjen mukaan enää mentäisi. Keston tai turvallisuuden kannalta asialla ei olisi merkitystä. Näihin samoihin ongelmiin törmää varmasti hyvin monessa muussakin neliovisessa. Juuri näihin tilanteisiin kotimaan kisojen jonkinlainen vapaa luokka olisi varsin suotava olla olemassa jossa kaarisäännöt voitaisi katsoa täyttyvän kun kaaret on tehty riittävän tukeviksi ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
No tällaista versiota kaarista minä olin ajatellut suunnistukseen, tarkoitus olikin varmistaa että onko tämä nyt sääntöjen mukainen ratkaisu:
Eli pääkaari heti penkkien takana, takatuet mutkalla ja takatukien alle hitsataan taaempi toinen 'pääkaari'. Kaikki putket taivuttamalla tehtyjä ja saumatonta 48,3mm ulkohalkasijalla, 2,6mm seinämällä. Sääntöjen mukaan takatuet saa olla mutkalla, mutta mitä sanotaan tuosta taaemmasta 'pääkaaresta' joka tukee/tukeutuu noihin takatukiin alapuolelta? Diagonaalit vois tekasta ristiin tuohon pääkaareen ainakin etummaiseen, ehkä jopa tuohon takimmaiseenkin. Tällä mallilla tuo takapenkki jäis vielä ihan ok käyttöön. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Se on siinä ja siinä mitä leimasetä sanoo vuosikatsastuksessa takapenkkien käytöstä, mutta kelvannee? Suoralla pääkaarella joka tulee kokonaisuudessaan etupenkin taakse niin takapenkin etureunan ja pääkaaren putken väliin ei todellakaan jää kovin paljoa tilaa. Siksi esim. itse olisin tehnyt pääkaaren b- pilarin kohdalle sen "sisälle" upotettuna, pään yli menevä osa katolle ulkopuolelle + ulkopuoliset kaaret (takatuet katon läpi takapenkkien takaa), ja sopivasti tuettuna kaikinpuolin koriin ja vaikka paksuseinäisestä normia vahvemmasta putkesta pääkaari, diagonaali takapenkin taakse. Mutta tämä ei käy.
Tuolla sinun systeemilläsi pitäisi kyllä tulla lailliset kaaret, eikä tuo takatukien alla oleva toinen pääkaari pitäisi haitata mitään, tukee vain lisää ![]() ![]() Esim. tämän linkin takana olevat kaaret taasen eivät ilmeisesti kelpaisi (liian jyrkkä mutka pääkaaressa takapenkkiläisten kulun/ tilan helpottamiseksi, mutkat diagonaaleissa?), vaikka tekisi pääkaaren yhdestä palasta tuonne katon puolelle (toisin kuin tuossa on). Tätä kaariviritelmää toki voisi vielä vahvistaa parista kohtaa mutta idea selvä.. http://www.ericsxj.com/cage/cage1.htm ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
turvakaarien paksuus | junnu78 | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 23.10.2008 13:52 |
saako sammutus olla käsikäyttöinen? | Cental73 | Tekniikka & Jutustelu | 26 | 24.05.2007 20:39 |
saako olla oksa vaijereita | savu | Tekniikka & Jutustelu | 34 | 07.04.2007 16:36 |
Turvakaarien kiinnitys | IironSika | Tekniikka & Jutustelu | 31 | 08.09.2006 23:08 |
O: Turvakaarien teko apua (UAZ) | Revolver | O/M/V Muut | 5 | 02.08.2006 07:40 |