![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
Enpä ole trial sääntöihin perehtynyt, mutta jos tuolta trial puolelta löytyy joku viittaus kaaren kulmaan niin sama kai se on sen mukaan laittaa. eihän sitä tiedä vaikka nuo joskus tuolta kopioisivat noita sääntöjä tuonne suunnistus cupiin.
|
|
#3
|
|||
|
|||
Saahan ne ulkopuolellekin rakentaaLainaus:
2.2.13 Turvakaaret Turvakaarisäännöt ovat AKK:n sääntökirjan mukaan tai vähintään alla luetelluin ehdoin. Luokkakohtaisissa säännöissä esiintyvät erityismääräykset tulee lisäksi täyttyä. Original, harrastestandard ja standard ryhmissä on turvakaaren tai kehikon asentaminen sallittua. Avoautossa tulee olla vähintään pääkaari takatuin sekä diagonaalituella, jos autossa ei ole turvakaarta alun perin se tulee asentaa. Muissa luokissa 6-pisteen turvakehikko on pakollinen. Tehdastekoisten kaarien ulkomittoja/muotoa ei saa muuttaa. Suzuki SJ:n ja Samurain alkuperäinen B-kaari ei ole hyväksyttävä turvakaareksi. Alkuperäiset putket saa vaihtaa sääntöjen mukaisiksi, ulkoiset mitat tulee kuitenkin säilyttää. Maastoautojen turvakehikko voidaan tarvittaessa rakentaa joko osittain tai kokonaan korin ulkopuolelle. Tällöin tulee kuitenkin varmistaa kaarien tukipisteiden kiinnitys myös rungon tai lattian/helman yläpintaan sekä pääkaaren ristituenta. Rungollisissa tai putkirunkoisissa maastoautoissa etu- ja takatuet saavat tulla kuormaa kantavien jousituksen tukipisteiden ulkopuolelle, kiinnitettävä tällöin suoraan runkoon. Itsekantavalla korilla olevissa autoissa tehtävä lisätuki kuormaa kantavaan jousituksen tukipisteeseen mikäli tukien kiinnitys tehtävä tukipisteiden ulkopuolelle. Rungollisissa tai putkirunkoisissa maastoautoissa kiinnityspisteet on vahvistettava runkoon kiinnitettävin tuin, mikäli kiinnityspisteen keskikohdan etäisyys korin ja rungon välisestä kiinnityksestä ylittää 50cm. Pää ja sivukaarien materiaalin minimimitat ovat, saumattomalla putkella joko 45x2,5mm tai 50x2,0mm, mikäli käytetään saumallista materiaalia, tulee materiaalin minimimitat olla vähintään 45x3,2. Muissa putkissa sallitaan saumattomana vähintään 38x2,5mm tai 40x2,0mm tai saumallisena 42x3,2mm. Missään putkissa ei saa olla rakennetta heikentäviä vaurioita, koskettaa myös ylimääräisiä vahvikkeita joita kaarikehikkoon on kiinnitetty! Turvakaariin saa katkohitsata putken pituus suuntaisesti suojia/vahvikkeita joiden leveys on pienempi kuin puolet kaariputken ympärysmitasta. Turvakaariin saa myös katkohitsata muita tarvittavia kiinnikkeitä putken suuntaisilla saumoilla, poikittaiset (putken ympäryssuuntaan) tehdyt saumat muualla kuin kaarien liitoskohdissa ovat kiellettyjä (poislukien sääntökirjan liitteessä J erikseen mainitut tapaukset). Kaariputken läpi tehtävät kiinnitykset on aina toteutettava hitsatuilla holkeilla vahvistamalla, joskin tämän kaltaista kiinnitystä tulee käyttää vain pakottavassa tilanteessa. Turvakaaria ei saa käyttää nesteiden kuljettamiseen. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
aina vaan unohtuu pääkaaren ristikko ja diakonaali mitkä sie trialissa kuulemma tarvittais |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Ja tarkottaako tuo ristituenta, että ulkopuolisiin kaariinkin pitää tehä diagonaali auton läpi, vai riittääkö siihen kiinnityslaput pääkaaresta auton koriin? Jokseenkin vaan ymmärsin trialin kaarisäännöistä, jotta niiden pohjalta on mahdotonta tehdä siistejä, ulkopuolisia kaaria enää. Sisäpuolellehan riittää kyllä pääkaari takatuin, ja vaikka pikakiinnityksinmuutamalla pultilla. Siksi ulkopuolisilla kaarilla ei juuri ole mitään väliä, kuhan tekee siistit ja käytännölliset, ja jos meinaa trialia lähtee ajamaan, niin joutuu joka tapauksessa sitten sisälle lisäämään sen "virallisen kaaren". Viimeksi muokannut Viipo : 21.06.2011 06:20 |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Tämä se onkin taas yksi moneen kertaan haukkumistani sääntökohdista.. Kun tuossakaan sääntöpätkässä ei ole oikeasti juuri mitään järkeä kun puhutaan offitouhuista.
Jos aatellaan että tehdään auton koriin kiinnitys alle milliseen peltiin vahvikelapulla ja muutamalla pultilla kiinnitettynä. Niin aivan taatusti on vähintään yhtä kestävä sellainen kiinnitys, joka tehdään helmapalkkiin, joka on 3-5mm:n seinämällä olevaa ~100x50mm putkea (+/- 20mm) - ja tämä palkki on kuitenkin ISOLTA alalta kiinni auton rakenteissa. Ja tarvittaessahan tähänkin ulkopuoliseen pääkaareen saa tehtyä riittävät diagonaalituennat korin läpi "sopivasti", tai joka tapauksessa riittävän kestävät tukemalla se sopivasti korin rakenteisiin. Samoin takatuetkin onnistuu tavalla tai toisella, vaikkei olekaan suoraan sääntöjen määräämä tietyssä kulmassa tietysta kohdin. Tässä tietysti on se, että tuollaisenaan säännöt on yksiselitteiset ja yksinkertaiset ja kaikille samat. Mutta helpottaisi tietyissä luokissa auton rakentamista kun sille voisi vielä jättää myös "käyttöarvoa" normi tieliikennettä silmälläpitäen. Puhtaasti kisapeleissä - varsinkaan putkirunkoisessa tai "puoliputkirunkoisessa" ei sinällään ole niin isoa ongelmaa, siinähän ei tarvitse ajatella auton muuta käyttöä juuri ollenkaan.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Timo on hyvä ja laittaa sen hakemuksen sisään, offroad yhteyshenkilön paikka on vapaasti käytettävissä! Saapi kirjoittaa sen säännön sitten sellaiseksi ettei tarvitse kenenkään valittaa.
Jos et halua itseäsi pistää likoon niin korjoita minulle edes valmis sääntöehdotus! Näitä minä olen vonkunut jo useamman vuoden ajan, mutta jostakin syystä ei niitä vaan kuulu! On turha haukkua sääntöjä jos ei pysty itse parempia kirjoittamaan. Terveisin Junde |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Ehdotuksia saanee antaa asioista, eikä vain olla hiljaa tuppisuuna? Asiat ei kehity jos niistä ei keskustella. Se mitä tätä asiaa on tullut seurattua ja osin itse kommentoitua, niin aika paljon on mielipiteitä näitä kaarisääntöjä vastaan tuntunut olevan, ja monet ovat sen takia jättäneet kisailutouhut sikseen, tai sitten ei edes aloita sitä hommaa. Silloin täytyy jotain olla pahasti pielessä. Eikö se ole sen järjestön/ liiton/ organisaation tehtävä kuunnella mitä kentällä puhutaan ja ollaan asioista mieltä, ja sen mukaan tehdä ratkaisuja asioissa? Ei kaikkien tarvitse olla toiminnassa mukana voidakseen vaikuttaa päätöksentekoon. Järkevien ihmisten luulisi tajuavan jos lajin kilpailujen ja kilpailijoiden määrä on pudonnut - tai ettei se koskaan edes ole noussut kovin suureksi - että jotain on pielessä. Mitä itse sääntöihin tulee, niin kuten jo totesin mm. edellisessäkin viestissäni, että toki nykyisenlaiset säännöt ovat yksiselitteiset, varsin selkeät ja kaikille samat. Mutta kun se ongelma niissä on se "käytännön järjen" puute. Se miten säännöt saataisiin kirjoitettua riittävän yksiselitteisiksi ja "vapaiksi", "terveen järjenkäytön salliviksi", en tiedä. Se on varmasti haastaavaa, mutta se on lie niiden sääntönikkareiden puuhaa. Kun ovat kerran ammattilaisia, niin luulisi homman hoituvan helpommin kuin tällaiselta noviisilta. Mutta miten vaan, tavallistahan se on Suomessa että jos annat palautetta jostain asiasta niin heti leimaudut valittajaksi. Se on toisille ilmeisen hankalaa ymmärtää, että saatu palaute - myös kriittinen - voidaan ottaa positiivisella kannalla ja miettiä siitä saadusta palautteesta jotain kehitystä asiaan?
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
#9
|
|||
|
|||
Lue säännöt ja ajattele mitä siellä sanotaan
Maastoautojen turvakehikko voidaan tarvittaessa rakentaa joko osittain tai kokonaan korin ulkopuolelle. Tällöin tulee kuitenkin varmistaa kaarien tukipisteiden kiinnitys myös rungon tai lattian/helman yläpintaan
Mikä tässä sääntökohdassa ei anna mahdollisuutta tehdä juurikin noin kuin tuossa omassa kritiikissäsi esität. Kyllä tuo helmas tarkoittaa juurikin sitä palkkia ja siihen sen kaaren voi kiinnittää joko pulteilla taikka suoraan hitsaten. Kattoristikkokoin on mahdollista ulkopuolisiin kaariin rakennella. Mitä sitten kaarien tarpeellisuuteen tulee niin ilman kaaria tuo sinunkin kikottimesi menee aika huonoon kuntoon vaikka kaatuisi vain parkkiksella. Mikä lie lopputulos jo putoaa jostain korkeammalta. ![]() Olis huomattavasti helponpaa jos ensinnäkin säännöt luettaisi huolella ja vielä ymmärrettäisi se luettu eikä kritisoitais vain siksi että ei tajuta mitä on luettu. ![]() Ja kuten Junde jo tuolla mainitsi niin helppo on sivusta huudella kun ei liene haluja eikä ajatustakaan mihinkään kisajärjestelyihin saatikka sääntöjentekoon osallistua Ja nämä säännöthän perustuu yhteiseuroopplaisiin Trialsääntöihin joten kun vihdoin monen vuoden vääntämisen jälkeen on saatu yhteneväiset säännöt niin heti pitäis lähteä sooloilemaan omille linjoille. Ei oikein osu ainakaan minun ajatusmaailmaani. Mutta kukin tyylillään.Lainaus:
|
|
#10
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
![]() Lainaus:
![]() Lainaus:
Mutta niin olisi melkein mikä tahansa auto jossa ei ole kaaria. Idioottikin sen ymmärtää että kaareton auto ei kaatoa kestä.Lainaus:
Kuten totesin aiemmin niin ymmärrän hyvin että protoluokan vehkeillä on tietyt tiukat vaatimukset ja niihin ovat hyvinkin järkevät - ja useimmiten hyvinkin helpot myös toteuttaa. Ei niissä mitään suurempaa sanomista sinänsä ole. Mutta miksei kotimaan kisoissa voisi olla jotain sellaista luokkaa, mihin voisi rakentaa "sääntöjä mukailevat", mutta riittävän turvallisiksi todetut kaaret, joilla voisi hakea sitten haastavampiakin rasteja? Eli ns. erikoistapauksia, jotka haluttaisi pitää käyttökelpoisina tieliikenteessä ja joilla kuitenkin voisi myös kisoissa hakea vaikeat rastit. Niiden kohdalla homma menee välillä aika vaikeaksi, jollei jopa mahdottomaksi. edit: Ja muistakaa ihmeessä että kommentointini tästä asiasta ei ole mikään henkilökohtainen hyökkäys ketään vastaan, kunhan kritisoin itse asiaa. Välillä sanon mielipiteeni aika kärkkäästikin, mutta minkäs teet ..mitä noihin kaariin vielä, nehän on yhtä kestävät kuin heikoin sauma
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 21.06.2011 23:43 |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| turvakaarien paksuus | junnu78 | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 23.10.2008 13:52 |
| saako sammutus olla käsikäyttöinen? | Cental73 | Tekniikka & Jutustelu | 26 | 24.05.2007 20:39 |
| saako olla oksa vaijereita | savu | Tekniikka & Jutustelu | 34 | 07.04.2007 16:36 |
| Turvakaarien kiinnitys | IironSika | Tekniikka & Jutustelu | 31 | 08.09.2006 23:08 |
| O: Turvakaarien teko apua (UAZ) | Revolver | O/M/V Muut | 5 | 02.08.2006 07:40 |