![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Lue säännöt ja ajattele mitä siellä sanotaanMaastoautojen turvakehikko voidaan tarvittaessa rakentaa joko osittain tai kokonaan korin ulkopuolelle. Tällöin tulee kuitenkin varmistaa kaarien tukipisteiden kiinnitys myös rungon tai lattian/helman yläpintaan Mikä tässä sääntökohdassa ei anna mahdollisuutta tehdä juurikin noin kuin tuossa omassa kritiikissäsi esität. Kyllä tuo helmas tarkoittaa juurikin sitä palkkia ja siihen sen kaaren voi kiinnittää joko pulteilla taikka suoraan hitsaten. Kattoristikkokoin on mahdollista ulkopuolisiin kaariin rakennella. Mitä sitten kaarien tarpeellisuuteen tulee niin ilman kaaria tuo sinunkin kikottimesi menee aika huonoon kuntoon vaikka kaatuisi vain parkkiksella. ![]() ![]() Olis huomattavasti helponpaa jos ensinnäkin säännöt luettaisi huolella ja vielä ymmärrettäisi se luettu eikä kritisoitais vain siksi että ei tajuta mitä on luettu. ![]() Ja kuten Junde jo tuolla mainitsi niin helppo on sivusta huudella kun ei liene haluja eikä ajatustakaan mihinkään kisajärjestelyihin saatikka sääntöjentekoon osallistua ![]() Lainaus:
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Lainaus:
![]() Lainaus:
![]() Lainaus:
Kuten totesin aiemmin niin ymmärrän hyvin että protoluokan vehkeillä on tietyt tiukat vaatimukset ja niihin ovat hyvinkin järkevät - ja useimmiten hyvinkin helpot myös toteuttaa. Ei niissä mitään suurempaa sanomista sinänsä ole. Mutta miksei kotimaan kisoissa voisi olla jotain sellaista luokkaa, mihin voisi rakentaa "sääntöjä mukailevat", mutta riittävän turvallisiksi todetut kaaret, joilla voisi hakea sitten haastavampiakin rasteja? Eli ns. erikoistapauksia, jotka haluttaisi pitää käyttökelpoisina tieliikenteessä ja joilla kuitenkin voisi myös kisoissa hakea vaikeat rastit. Niiden kohdalla homma menee välillä aika vaikeaksi, jollei jopa mahdottomaksi. edit: Ja muistakaa ihmeessä että kommentointini tästä asiasta ei ole mikään henkilökohtainen hyökkäys ketään vastaan, kunhan kritisoin itse asiaa. Välillä sanon mielipiteeni aika kärkkäästikin, mutta minkäs teet ![]() ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 21.06.2011 23:43 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Kun nyt on kaariexpertit paikalla, niin saako pääkaaren tehdä tuplana, eli etupenkkien takana oliski kaks kaarta, n.10cm toisistaan ja välissä putkenpätkiä? olis vähä tukevampi painavassa autossa.
Entäs jos haluaa säilyttää takapenkin toimivuuden ja tekis takapenkin taakse toisen pääkaaren ja vasta siitä ne vinotuet? eli ei vino-/takatukia siitä kuskinpenkin luona olevasta pääkaaresta, vaan vasta siitä takapenkin luona olevasta? jos ja kun nämä pääkaaret on yhdistetty suorilla pitkittäisillä putkilla ja lisäksi esim x putkilla, niin saman asianhan ne vinotuet hoitaisi tuolta kauempaakin. Eli ettei kehikko pääse nitkahtamaan auton pituussuunnassa. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Tuosta oli joskus ainakin minun ja muutamassa muussakin rakennusprojektissa puhe, ja silloin muistaakseni päädyttiin siihen että takatuet pitää lähteä pääkaaresta. Pääkaaren sijainti tosin on tulkinnanvarainen, se kun periaatteessa kai voisi olla se mikä on takapenkkiläisten takana
![]() ![]() Tähän liittyen esim. Xj:hin kunnollisia säännöt täyttäviä kaaria rakentaessa törmää helposti muutamaan ongelmaan, jos haluaa tehdä pääkaaren, diagonaalit ja takatuet niin että auton takapenkin käytettävyys säilyy ja auton pystyisi vielä pitämään kilvissä. Samoin ulkopuolisilla kaarilla, takatukien yms. teko on erittäin hankalaa jos takapenkkiläiset haluaa ottaa huomioon. Molemmat kaarityypit on kyllä jotenkuten toteutettavissa, mutta auton käytön kannalta parempia vaihtoehtoja olisi (pääkaaren malli ja sijainti, diagonaalit, takatukien paikka) tehtävissä mutta tällöin sääntöjen mukaan enää mentäisi. Keston tai turvallisuuden kannalta asialla ei olisi merkitystä. Näihin samoihin ongelmiin törmää varmasti hyvin monessa muussakin neliovisessa. Juuri näihin tilanteisiin kotimaan kisojen jonkinlainen vapaa luokka olisi varsin suotava olla olemassa jossa kaarisäännöt voitaisi katsoa täyttyvän kun kaaret on tehty riittävän tukeviksi ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
No tällaista versiota kaarista minä olin ajatellut suunnistukseen, tarkoitus olikin varmistaa että onko tämä nyt sääntöjen mukainen ratkaisu:
Eli pääkaari heti penkkien takana, takatuet mutkalla ja takatukien alle hitsataan taaempi toinen 'pääkaari'. Kaikki putket taivuttamalla tehtyjä ja saumatonta 48,3mm ulkohalkasijalla, 2,6mm seinämällä. Sääntöjen mukaan takatuet saa olla mutkalla, mutta mitä sanotaan tuosta taaemmasta 'pääkaaresta' joka tukee/tukeutuu noihin takatukiin alapuolelta? Diagonaalit vois tekasta ristiin tuohon pääkaareen ainakin etummaiseen, ehkä jopa tuohon takimmaiseenkin. Tällä mallilla tuo takapenkki jäis vielä ihan ok käyttöön. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Se on siinä ja siinä mitä leimasetä sanoo vuosikatsastuksessa takapenkkien käytöstä, mutta kelvannee? Suoralla pääkaarella joka tulee kokonaisuudessaan etupenkin taakse niin takapenkin etureunan ja pääkaaren putken väliin ei todellakaan jää kovin paljoa tilaa. Siksi esim. itse olisin tehnyt pääkaaren b- pilarin kohdalle sen "sisälle" upotettuna, pään yli menevä osa katolle ulkopuolelle + ulkopuoliset kaaret (takatuet katon läpi takapenkkien takaa), ja sopivasti tuettuna kaikinpuolin koriin ja vaikka paksuseinäisestä normia vahvemmasta putkesta pääkaari, diagonaali takapenkin taakse. Mutta tämä ei käy.
Tuolla sinun systeemilläsi pitäisi kyllä tulla lailliset kaaret, eikä tuo takatukien alla oleva toinen pääkaari pitäisi haitata mitään, tukee vain lisää ![]() ![]() Esim. tämän linkin takana olevat kaaret taasen eivät ilmeisesti kelpaisi (liian jyrkkä mutka pääkaaressa takapenkkiläisten kulun/ tilan helpottamiseksi, mutkat diagonaaleissa?), vaikka tekisi pääkaaren yhdestä palasta tuonne katon puolelle (toisin kuin tuossa on). Tätä kaariviritelmää toki voisi vielä vahvistaa parista kohtaa mutta idea selvä.. http://www.ericsxj.com/cage/cage1.htm ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Noniin, TML:ssä oli missattiin niin paljon pisteitä kaarien puuttumisen vuoksi, että nyt täytyy ryhdistäytyä tämän kanssa. Eli aiheena kaaret Wrangleriin ja tavoitteena saada järkevät kaaret joilla pääsee suunnistuskisoihin sekä varmistaa mahdollinen laajennettavuus AKK-sääntöjen mukaiseksi (http://www.autourheilu.fi/attachemen...9-32-16218.pdf). Liitteenä on pari kuvaa jotka kertovat millaiset kaaret Wranglerissa on alunperin, ja yksi Paintilla maalattu kuva esittämässä suunnitellun kaaren perusrakennetta.
Ajattelin siis vääntää pääkaaren suunnilleen alkuperäiselle paikalle max 15 astetta taaksepäin kallistettuna. Jos tulee liian lähelle päätä niin sitten täytyy työntää alakiinnikkeitä taaksepäin kunnes haluttu etäisyys on saavutettu. Puolisivukaaret (vihreä) ja poikittaistuki (vaaleansininen) tulevat pdf:ssä olevan 253-3 -kuvan mukaisesti. Takapenkille suojaksi tulee samanlainen rakennet kuin eteenpäin, eli puolisivukaaret (violetti) ja poikittaistuki (vaaleansininen). Lainaus:
Viimeksi muokannut offroadjouni : 05.07.2011 11:43 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
turvakaarien paksuus | junnu78 | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 23.10.2008 13:52 |
saako sammutus olla käsikäyttöinen? | Cental73 | Tekniikka & Jutustelu | 26 | 24.05.2007 20:39 |
saako olla oksa vaijereita | savu | Tekniikka & Jutustelu | 34 | 07.04.2007 16:36 |
Turvakaarien kiinnitys | IironSika | Tekniikka & Jutustelu | 31 | 08.09.2006 23:08 |
O: Turvakaarien teko apua (UAZ) | Revolver | O/M/V Muut | 5 | 02.08.2006 07:40 |