Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 05.07.2011, 11:22
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.482
Perusasetus

Noniin, TML:ssä oli missattiin niin paljon pisteitä kaarien puuttumisen vuoksi, että nyt täytyy ryhdistäytyä tämän kanssa. Eli aiheena kaaret Wrangleriin ja tavoitteena saada järkevät kaaret joilla pääsee suunnistuskisoihin sekä varmistaa mahdollinen laajennettavuus AKK-sääntöjen mukaiseksi (http://www.autourheilu.fi/attachemen...9-32-16218.pdf). Liitteenä on pari kuvaa jotka kertovat millaiset kaaret Wranglerissa on alunperin, ja yksi Paintilla maalattu kuva esittämässä suunnitellun kaaren perusrakennetta.

Ajattelin siis vääntää pääkaaren suunnilleen alkuperäiselle paikalle max 15 astetta taaksepäin kallistettuna. Jos tulee liian lähelle päätä niin sitten täytyy työntää alakiinnikkeitä taaksepäin kunnes haluttu etäisyys on saavutettu. Puolisivukaaret (vihreä) ja poikittaistuki (vaaleansininen) tulevat pdf:ssä olevan 253-3 -kuvan mukaisesti. Takapenkille suojaksi tulee samanlainen rakennet kuin eteenpäin, eli puolisivukaaret (violetti) ja poikittaistuki (vaaleansininen).

Lainaus:
Niissä autoissa, joihin vaaditaan vain pääkaari takatuin, ei välttämättä tarvitse olla ns. diagonaalitukea, mutta se on suositeltava, jos turvakaarien rakenne on sellainen, että diagonaali oleellisesti vahvistaa sitä.
Ylläoleva on katkelma suunnistuksen kaarisäännöistä. Koska Wrangler on avoauto, siihen vaaditaan 6-pistekaaret, mutta säännöistä ei selviä millainen rakenne siihen vaaditaan. Takapenkille kulkeminen tapahtuu sivuovesta, joten diagonaaliksi (keltainen) ajattelin yhtä putkea kuvan 253-5 mukaan. Kysymys: Riittääkö tämä täyttämään suunnistuksen säännöt vai onko kattovahvistukset 253-12, 253-13, 253-14 pakollisia? Jos ovat pakollisia niin pitääkö olla sekä etu- että takapenkille? Entä jääkö kuvasta vielä puuttumaan jotain? Täytyy tänään mittailla kuinka paljon päälle jää tilaa eri vaihtoehdoissa.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	kaaret1.jpg‎
Views:	1753
Size:	57,6 Kt
ID:	19972   Click image for larger version

Name:	kaaret10.jpg‎
Views:	2003
Size:	22,7 Kt
ID:	19973   Click image for larger version

Name:	kaaret0.jpg‎
Views:	1745
Size:	50,4 Kt
ID:	19971  

Viimeksi muokannut offroadjouni : 05.07.2011 11:43
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 05.07.2011, 16:19
HANE HANE ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 30.03.08
Sijainti: Wehmersalmi, KUOPIO.
Viestit: 454
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Noniin, TML:ssä oli missattiin niin paljon pisteitä kaarien puuttumisen vuoksi, että nyt täytyy ryhdistäytyä tämän kanssa. Eli aiheena kaaret Wrangleriin ja tavoitteena saada järkevät kaaret joilla pääsee suunnistuskisoihin sekä varmistaa mahdollinen laajennettavuus AKK-sääntöjen mukaiseksi (http://www.autourheilu.fi/attachemen...9-32-16218.pdf). Liitteenä on pari kuvaa jotka kertovat millaiset kaaret Wranglerissa on alunperin, ja yksi Paintilla maalattu kuva esittämässä suunnitellun kaaren perusrakennetta.

Ajattelin siis vääntää pääkaaren suunnilleen alkuperäiselle paikalle max 15 astetta taaksepäin kallistettuna. Jos tulee liian lähelle päätä niin sitten täytyy työntää alakiinnikkeitä taaksepäin kunnes haluttu etäisyys on saavutettu. Puolisivukaaret (vihreä) ja poikittaistuki (vaaleansininen) tulevat pdf:ssä olevan 253-3 -kuvan mukaisesti. Takapenkille suojaksi tulee samanlainen rakennet kuin eteenpäin, eli puolisivukaaret (violetti) ja poikittaistuki (vaaleansininen).

Ylläoleva on katkelma suunnistuksen kaarisäännöistä. Koska Wrangler on avoauto, siihen vaaditaan 6-pistekaaret, mutta säännöistä ei selviä millainen rakenne siihen vaaditaan. Takapenkille kulkeminen tapahtuu sivuovesta, joten diagonaaliksi (keltainen) ajattelin yhtä putkea kuvan 253-5 mukaan. Kysymys: Riittääkö tämä täyttämään suunnistuksen säännöt vai onko kattovahvistukset 253-12, 253-13, 253-14 pakollisia? Jos ovat pakollisia niin pitääkö olla sekä etu- että takapenkille? Entä jääkö kuvasta vielä puuttumaan jotain? Täytyy tänään mittailla kuinka paljon päälle jää tilaa eri vaihtoehdoissa.
Siellähän oli yksi Jeeppi jossa ainakin suunnistukseen hyväksytyt kaaret... ja muistaakseni aika siistitsti toteutetut miten sitten AKKn suuntaan niistä?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.07.2011, 16:49
pikku-pepe pikku-pepe ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.03.08
Sijainti: Seinäjoki
Viestit: 502
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HANE Näytä viesti
Siellähän oli yksi Jeeppi jossa ainakin suunnistukseen hyväksytyt kaaret... ja muistaakseni aika siistitsti toteutetut miten sitten AKKn suuntaan niistä?
Eli Jouni on tekemässä alkuperäisten kaarien tilalle, eikä niinkuin siinä keltaisessa on Jeepin ulkopuolella
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.07.2011, 20:48
revu:n Avatar
revu revu ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.06.07
Sijainti: kuopio, Finland.
Viestit: 1.278
Perusasetus

Jatketaanpa nyt sitten tähän.

Tuossa kuvassa näkyy lappu korin taka osassa. käykö tuo piste pääkaaren taka tukien kinnitys pisteeksi?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.07.2011, 21:06
Arska-tehtaalta:n Avatar
Arska-tehtaalta Arska-tehtaalta ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.08.05
Sijainti: Retuperän Ranchi, Joutseno, Finland.
Viestit: 3.272
Perusasetus

Pakko kelvata, meillä on samanlainen ratkasu
__________________
WORRY

Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.07.2011, 21:17
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Suunnistussääntöjen mukaan sen pääkaaren voi laittaa vaikka katolle 20cm korkeena pultattuna kiinni kattopeltiin, kunhan on tarpeeksi isot laput ja riittävät pultit. Siitä sitten suoraan taaksepäin takatuet joihin 90asteen mutkat ihan katon takareunaan. Sääntöjen mukaiset, mutta onko sääntöjen ajatusta noudatettu?
Jos edellä olevassa kuvassa lätkä on oikeesti jossain kiinni, niin eiköhän se ole ihan kelvollinen. Mutta jos on vaan muutamalla pultilla pelkässä kylkipellissä kiinni, niin eipä tuosta suurta turvaa ole?
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.07.2011, 21:39
revu:n Avatar
revu revu ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.06.07
Sijainti: kuopio, Finland.
Viestit: 1.278
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Suunnistussääntöjen mukaan sen pääkaaren voi laittaa vaikka katolle 20cm korkeena pultattuna kiinni kattopeltiin, kunhan on tarpeeksi isot laput ja riittävät pultit. Siitä sitten suoraan taaksepäin takatuet joihin 90asteen mutkat ihan katon takareunaan. Sääntöjen mukaiset, mutta onko sääntöjen ajatusta noudatettu?
Jos edellä olevassa kuvassa lätkä on oikeesti jossain kiinni, niin eiköhän se ole ihan kelvollinen. Mutta jos on vaan muutamalla pultilla pelkässä kylkipellissä kiinni, niin eipä tuosta suurta turvaa ole?
Tuossa on vaan laput molemmin puolin peltiä.

Mikäli olen asian oikei ymmärtänyt niin eikös takatukien idea ole tukea pääkaarta ettei se pääse taittumaan auton pituus suunnassa? Eikös tuo niin tee tuossa?

Ajatuksena oli tehdä tuollainen kehikko kuin Jounin aijemmin laittamassa kuvassa korin ulkopuolelle.

Mihin tuon takatuen tulisi sitten olla kiinnitetty?

Oma ajatus maailma vaan ei riitä nyt hahmottamaan tuota kestävyyttä tuossa?
Millä tavalla esim. sisälle tehdyissä kaarissa lattiaan kiinnitetty lappu poikkeaa tuosta kiinnityksestä?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 09.07.2011, 22:13
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Suunnistussääntöjen mukaan sen pääkaaren voi laittaa vaikka katolle 20cm korkeena pultattuna kiinni kattopeltiin, kunhan on tarpeeksi isot laput ja riittävät pultit. Siitä sitten suoraan taaksepäin takatuet joihin 90asteen mutkat ihan katon takareunaan. Sääntöjen mukaiset, mutta onko sääntöjen ajatusta noudatettu?
Jos edellä olevassa kuvassa lätkä on oikeesti jossain kiinni, niin eiköhän se ole ihan kelvollinen. Mutta jos on vaan muutamalla pultilla pelkässä kylkipellissä kiinni, niin eipä tuosta suurta turvaa ole?
Kunhan ei tee hitsatuilla mutkilla :-)
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
turvakaarien paksuus junnu78 Tekniikka & Jutustelu 4 23.10.2008 13:52
saako sammutus olla käsikäyttöinen? Cental73 Tekniikka & Jutustelu 26 24.05.2007 20:39
saako olla oksa vaijereita savu Tekniikka & Jutustelu 34 07.04.2007 16:36
Turvakaarien kiinnitys IironSika Tekniikka & Jutustelu 31 08.09.2006 23:08
O: Turvakaarien teko apua (UAZ) Revolver O/M/V Muut 5 02.08.2006 07:40


Sivu luotu: 05:05 (GMT +2).