![]() |
|
|
|||||||
| Linkit Off-Road -linkkejä ympäri maailman. |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
||||||||
|
||||||||
|
Lainaus:
mikä yllätys ![]() Kyllä toi näköjään oli toi eatonin ihan varsinainen lukko (Eatoniltahan saa liki vastaavaa myös jälkimarkkinaversiona useisiin kevyempiin jenkkiakseleihin). Tosin edelleen tuon WK:n huono puoli on se, että et voi itse päättää onko se kokonaan lukossa vai ei? Jos kerran autossa on etu- ja taka-akselilla 100% lukitseva lukko, niin miksei käyttäjä itse voisi määrittää hitaalla nelikolla ajaessa sitä halutessaan lukkoon haluamassaan paikassa erillisestä napista? Vai saako niissä, itse en muista WK:ssa sellaisia nappeja nähneeni? edit: nyt kun vielä katsoin tuota Eatonin lukkoa mikä ainakin WK:ssa on käytössä, niin se tosiaan tarvitsee liikettä toimiakseen. Siksihän sitä ei siis voi myöskään kytkeä sellaisenaan napista päälle. Eatonilta löytyy e-locker, joka on käytännössä sähkö´llä kytkettävä 100% lukko, mitä sitten löytyy monestakin autosta eri valmistajilta. Toisaalta Auburnilta sitten löytyy kitkalukkoon pohjautuva ECTED, joka on kitkalukko normaalisti, ja lukitsee sitten kitkapakat yhteen nappia painamalla. Lainaus:
Ei niitä onneksi vielä montaa ole/ ei ole ollut josta ei keskitasauspyörästöä saisi lukittua, mutta muutamia esimerkkejä on. Esim. osassa ZJ-mallin Jeepeistä näin on, ja olihan noita muitakin.. Ei mielestäni mitään järkeä. Ja eikös vanhemmissa rangeissakin ole ollut ongelmaa sen viskon kanssa että ei tahdo kestää, koska ei lukitse kokonaan? Vai muistanko väärin vai onko se vain väärästä käytöstä johtuvaa?Joka tapauksessa onneksi tuohon ei ole vielä isossa määrin lähdetty, eikä toivottavasti lähdetäkkään ![]() Lainaus:
Tuo Eatonin lukko toki pystyy siirtämään kunnolla vääntöä pitävälle puolelle, kun kerran on 100% lukko ja on siinä mielessä kitkalukkoa pätevämpi. Lainaus:
Muutenkin, on tilanteita jossa tietokone ei tajua tilannetta yhtä hyvin kuin ihminen eikä toisaalta osaa varsinaisesti ennakoida asioita -> maastoautossa KAIKKI elektroniset avut pitäisi tarvittaessa olla poiskytkettävissä. Noh, pitäisi olla kyllä henkilöautossakin, ei noi ESP:t tahdo aina tajuta pahassa pöpperökelissä ajaessa mihin suuntaan sitä luistoa pitäisi korjata että auto kääntyy sinne mihin haluaa. Taitaa useimmissa uusissa maastureissa ainakin osa elektronisista avuista pysyä päällä, valitettavasti. Paras vaihtoehto tietysti olisi, kuten jo yllä mainitsin, että kaikki avut olisi poiskytkettävissä käyttäjän toimesta. Näin voisi itse katsoa milloin niitä haluaa pitää maastossa päällä, milloin ei. Onhan niistä kuitenkin selkeää apua etenemiseen tietyissä paikoissa. Lainaus:
![]() Lainaus:
ESP:hän pyrkii pyöriä jarruttamalla saada alkaneen luisun hallintaan - esim. auto yliohjautuu ja pyrkii pyörähtämään, tai auto aliohjautuu jolloin auto koittaa jarrulla kääntää autoa oikeaan suuntaan. ESP ei periaatteessa vaikuta millään tavalla vetoluiston rajoittamiseen, eikä täten suoranaisesti myöskään etenemiskykyyn suoraan ajaessa. Ittellä on ihan duunista kokemusta kymmenien autojen edestä siitä, kun kesärenkain varustetut uudet autot jopa sammuvat syvemmässä (=5-10cm) hangessa jos ajaa vetoluistonesto päällä - vaikka painaisi kaasua pohjassa. Tai sitten on muuten vaan jumissa siellä hangessa. Vetoluistonesto pois, niin ei ole yksikään auto sen jälkeen ollut hangessa kiinni. Lainaus:
Lainaus:
Minulle on ihan turha alkaa niiden hienoudesta puhumaan ja hehkuttamaan miten ne on niin helvetin loistavia. Tiedän miten ne toimii, voisin hyvin ostaa auton missä sellaiset on ja olla siihen erittäinkin tyytyväinen. Varmasti sillä etenee perusoffissa tai paksussa lumihangessa mökkitiellä varsin pitkälle, ja paremmin kuin vekottimella missä ei akseleilla lukkoja ole ollenkaan. Mutta ne ei siitä huolimatta ikinä pysty korvaamaan oikeita lukkoja, ei vaikka miten asiaa pyörittelisi. Näissä asioissa on paljon myös näkemyseroja, toiset tykkää siitä että elektroniikka hoitaa kaiken ja itse tarttee vain vähän rattia kääntää ja pedaaleja polkea. Toiset haluaa että on mahdollisuus itse vaikuttaa kunnolla noiden vehkeiden toimintaan. Se mitä itse kaipaisin näissä uusissa maastureissa eniten, on juuri tuo oman kontrollin mahdollisuus. Ei minulla niistä muuten ole peruskäytössä hirveästi pahaa sanottavaa. Aina olisi parantamisen varaa, mutta eipä nuo vanhat rohjotkaan tehdasuusina mitään superhyviä etenijöitä yleensä ole olleet. Varmasti osa uusista vekottimista etenee paremmin kuin vanhat vakiot. Niin ja mitä ainakin Jeeppeihin tulee, niin hyvin mielelläni kelpuuttaisin hanurini alle tuollaisen WK- mallin Jeepin dieselkoneella. Jos olisi vähän enempi irtorahaa, niin olisi tuo bensajuoppo ZJ- mallin V8 saanut jo aikaa sitten väistyä uudemman tieltä
Viimeksi muokannut Timo_L : 02.04.2011 21:51 |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Grand cherokee WJ | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 15.03.2010 22:29 |
| Ostetaan Cherokee/Grand Cherokee 4.0 (huoltokirjalla) | Rekisteröimätön | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 20.02.2010 18:48 |
| O. Cherokee/Grand Cherokee laturi. | 454SS | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 16.02.2008 17:49 |
| cherokee tai grand cherokee kokemuksia | Chit-Chat | 8 | 16.05.2007 18:55 | |
| Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet | O/M/V Muut | 5 | 16.12.2005 21:50 | |