Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Linkit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Linkit Off-Road -linkkejä ympäri maailman.

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #18  
Vanha 02.04.2011, 21:45
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.443
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Tuo uusin, edellisen korimallin GC:ssä käytetty kyllä lukitsee tarpeen tullen 100%.
http://www.youtube.com/watch?v=FpiFq63N0Ac
No, välillä voi näköjään saada netistä väärääkin tietoa mikä yllätys

Kyllä toi näköjään oli toi eatonin ihan varsinainen lukko (Eatoniltahan saa liki vastaavaa myös jälkimarkkinaversiona useisiin kevyempiin jenkkiakseleihin). Tosin edelleen tuon WK:n huono puoli on se, että et voi itse päättää onko se kokonaan lukossa vai ei? Jos kerran autossa on etu- ja taka-akselilla 100% lukitseva lukko, niin miksei käyttäjä itse voisi määrittää hitaalla nelikolla ajaessa sitä halutessaan lukkoon haluamassaan paikassa erillisestä napista? Vai saako niissä, itse en muista WK:ssa sellaisia nappeja nähneeni?

edit: nyt kun vielä katsoin tuota Eatonin lukkoa mikä ainakin WK:ssa on käytössä, niin se tosiaan tarvitsee liikettä toimiakseen. Siksihän sitä ei siis voi myöskään kytkeä sellaisenaan napista päälle. Eatonilta löytyy e-locker, joka on käytännössä sähkö´llä kytkettävä 100% lukko, mitä sitten löytyy monestakin autosta eri valmistajilta. Toisaalta Auburnilta sitten löytyy kitkalukkoon pohjautuva ECTED, joka on kitkalukko normaalisti, ja lukitsee sitten kitkapakat yhteen nappia painamalla.




Lainaus:
Itse en tiedä yhtään uutta "maasturina" markkinoitavaa autoa, jossa ei saisi keskitasuria lukkoon. Sehän on silloin "kiinteä" neliveto, sanan vanhassa merkityksessä, eli ei se mitenkään vanhalle häviä.
No, lukittava keskitasauspyörästö on yllättäen sama asia kuin kiinteä neliveto Ei niitä onneksi vielä montaa ole/ ei ole ollut josta ei keskitasauspyörästöä saisi lukittua, mutta muutamia esimerkkejä on. Esim. osassa ZJ-mallin Jeepeistä näin on, ja olihan noita muitakin.. Ei mielestäni mitään järkeä. Ja eikös vanhemmissa rangeissakin ole ollut ongelmaa sen viskon kanssa että ei tahdo kestää, koska ei lukitse kokonaan? Vai muistanko väärin vai onko se vain väärästä käytöstä johtuvaa?

Joka tapauksessa onneksi tuohon ei ole vielä isossa määrin lähdetty, eikä toivottavasti lähdetäkkään


Lainaus:
LSD rajoittimia löytyy autoista edelleen, luistonesto tuo vain ja ainoastaan lisää tässä mielessä. Ja eihän vakio LSD pysty siirtämään läheskään sitä määrää momenttia mitä luistonesto tai esim. tuo eatonin lukko pystyy.
Luistonesto ainoastaan lukitsee hetkellisesti pyörän (jolloin toki 100% väännöstä menee sinne pyörivälle renkaalle) tai pyrkii jarruttamaan luistavaa pyörää jolloin osa väännöstä suuntautuu pitävämmälle puolelle. Toisin sanoen liukkaassa sähköinen vetoluistonesto (TC) siirtää koko ajan vetoa puolelta toiselle sen mukaan missä on enemmän pitoa. Kitkalukko (ollessaan toimiva eikä loppuunkulunut) tai Torsen- tyyppinen LSD, välittää jatkuvasti voimaa molemmille pyörille ja lisäksi "osaa" siirtää enemmän vääntöä sille renkaalle jossa pitoa on enemmän. Kyllä se vain on niin että kitkalukollinen menee syvässä hangessa pitemmälle kuin pelkkään ABS/ESP- järjestelmään pohjautuva luistonrajoitus. Kummasti ainakin omalla takaveto- Opelilla kitkalukolla pääsi aina paremmin liikkelle, kuin vetoluistonestolla varustetuilla etuvedoilla, tai vaikka avoimella takaperällä oleva kaverin BMW jossa oli vetoluistonesto.

Tuo Eatonin lukko toki pystyy siirtämään kunnolla vääntöä pitävälle puolelle, kun kerran on 100% lukko ja on siinä mielessä kitkalukkoa pätevämpi.


Lainaus:
Jos molemmille akseleille laitat, ei se tuumaa mitään, koska ei mitään pyörimiseroja ole. Esimerkiksi Mitsussahan on jo tehdasasenteisena 100% kytkettävä takalukko, kaikki ABS:t menee pois päältä kun sen laittaa päälle. Toyotaltakin ainakin Hiluxin tietyissä malleissa toimii saman tyylisesti? Toiset on sitä mieltä, että olisi parempi, että nuo systeemit pysyisivät päällä, kuten Land Rovereissa pysyy, koska lukko toisessa päässä, ja TC toisessa päässä, sehän etenee vielä paremmin.
Taikasanat: kaikki menee pois päältä kun kytkettävän lukon laittaa päälle. Sitähän minä juuri yritinkin sanoa - jos ei niitä härpättimiä saa kytkettyä pois päältä, tai jos ne ei kytkeydy pois päältä esim. hitaalle alueelle vaihtaessa, niin menee älyboksi todennäköisesti hetkellisesti sekaisin jos laitat autoosi kytkettävät lukot jälkikäteen.

Muutenkin, on tilanteita jossa tietokone ei tajua tilannetta yhtä hyvin kuin ihminen eikä toisaalta osaa varsinaisesti ennakoida asioita -> maastoautossa KAIKKI elektroniset avut pitäisi tarvittaessa olla poiskytkettävissä. Noh, pitäisi olla kyllä henkilöautossakin, ei noi ESP:t tahdo aina tajuta pahassa pöpperökelissä ajaessa mihin suuntaan sitä luistoa pitäisi korjata että auto kääntyy sinne mihin haluaa.

Taitaa useimmissa uusissa maastureissa ainakin osa elektronisista avuista pysyä päällä, valitettavasti. Paras vaihtoehto tietysti olisi, kuten jo yllä mainitsin, että kaikki avut olisi poiskytkettävissä käyttäjän toimesta. Näin voisi itse katsoa milloin niitä haluaa pitää maastossa päällä, milloin ei. Onhan niistä kuitenkin selkeää apua etenemiseen tietyissä paikoissa.


Lainaus:
Se on se ajonvakautus joka eniten aiheuttaa harmia metsässä, ja se pitääkin kytkeä pois kun metsässä ajetaan. En tiedä yhtään maasturia missä sitä ei saisi napista kokonaan pois. Useimmissa se tippuu hitaalla vaihteella itsestään pois.
Luonnollisesti näin on. Ajonvakautus tippuukin monissa pois päältä, mutta ABS:it jää monissa toimintaan. Se on aika iso miinus esim. syvemmässä hangessa tai mudassa ajaessa. Tähänkin pätee sama asia: pitäisi itse pystyä valitsemaan jääkö avustukset päälle vai ei. Aina voi tietysti repiä ABS- sulakkeen irti



Lainaus:
Ei luistonesto tapa vauhtia. Ajonvakautus, eli ESP tappaa vauhdin. Näitä ei tule sotkea keskenään, vaikka markkinointimiesten epäselvät termit sen aiheuttavatkin. ESP pitää ehdottomasti kytkäe metsässä pois päältä jos haluaa päästä eteenpäin, koska se luulee kokoajan että olet menettänyt hallinan. Ajonvakautus eli ESP on turvallisuusvaruste.
Kyllä se luistonesto tappaa vauhdin, luistonesto kun pyrkii vähentämään niin yksittäisen pyörän sutimista, kuin pyörien pyörintänopeuseroa. Se vähentää sitä joko jarruttamalla sutivaa pyörää, vähentämällä moottorin tehoa, tai sitten molemmilla yhtä aikaa. Koitappa huvikseen vaan vaikka mitä uuttakin autoa, jos kytket vetoluistoneston pois mutta ESP jää päälle, niin kummasti pääset paremmin etenemään syvässä hangessa kuin vetoluistoneston kanssa.

ESP:hän pyrkii pyöriä jarruttamalla saada alkaneen luisun hallintaan - esim. auto yliohjautuu ja pyrkii pyörähtämään, tai auto aliohjautuu jolloin auto koittaa jarrulla kääntää autoa oikeaan suuntaan. ESP ei periaatteessa vaikuta millään tavalla vetoluiston rajoittamiseen, eikä täten suoranaisesti myöskään etenemiskykyyn suoraan ajaessa.

Ittellä on ihan duunista kokemusta kymmenien autojen edestä siitä, kun kesärenkain varustetut uudet autot jopa sammuvat syvemmässä (=5-10cm) hangessa jos ajaa vetoluistonesto päällä - vaikka painaisi kaasua pohjassa. Tai sitten on muuten vaan jumissa siellä hangessa. Vetoluistonesto pois, niin ei ole yksikään auto sen jälkeen ollut hangessa kiinni.

Lainaus:
Luistonesto, Traction Control, eli TC on nimenomaan suunniteltu tasauspyörästön pyörimiserojen tasaamiseen, eli se jarruttaa liian lujaa pyörivää rengasta vain sen verran, että molemmat pyörät pyörivät yhtä nopeaa. Ongelma voi olla ainoastaan siinä, että otat paljon vauhtia mäkeen, ja luistonesto ei ehdi reagoida. Silloin oikea lukko tekisi homman paljon paremmin. Mutta edelleen, lukottomalla tuskin päästäisiin läheskään niin pitkälle mitä se luistonestollisena meni.
Ei se nyt ihan näinkään mene, ks. yllä. Voit ihan huvikseen itse testata tätä asiaa. Tosin, joissain autoissa vaikka kytkee vetoluistoneston pois, niin järjestelmä pyrkii silti jarruttamaan liikaa luistavaa pyörää (ns. elektroninen tasauspyörästön lukko) - myös henkilöautoissa.


Lainaus:
Ne on paljon parempi kuin ei mitään, sunnuntaioffarin ei tarvinne investoida lukkoihin ihan heti ollenkaan. Jopa niin hyviä, että Land Rover käyttää kaikista perinteisimmässä mallissa pelkästään luistonestoa, ja etenee paljon paremmin mitä vanhat defet vakiona ikinä. Traction Control systeemi on tarkoitettu metsässä ajamiseen, siellä se on parhaimmillaan. Ei sitä tiellä tarvitse. Fobia tuota systeemiä kohtaan johtunee juurikin siitä, että se sekoitetaan ESP:hen, eli ajonvakautukseen, joka tekee tuon mitä sanoit, jos sitä ei saa pois. ESP tappaa menon heti, ja se on älytön riesa metsässä. Mutta tuo TC ei tuo ole mikään esittelyvideoilla esiteltävä hieno vitsi, se on erinomainen systeemi, joka on palstalla näemmä pahasti aliarvioitu.
Kyllä, on toki huomattavasti parempi kuin ei mitään. En minä noita elektronisia systeemeitä aliarvioi, vaan suhtaudun niihin realistisesti. Se on nimenomaan sunnuntaioffiin kelpoinen apu, mutta ei juuri mihinkään rankempaan. On noita elektronisilla härpättimillä olevia maastureita hieman päässyt testaamaan, hienoja pelejähän ne on ja etenee kyllä yllättävänkin hyvin. Kuten sanoit niin etenee myös paremmin noitten apujen kanssa kuin avoimilla perillä oleva auto. Se nyt on päivänselvää.

Minulle on ihan turha alkaa niiden hienoudesta puhumaan ja hehkuttamaan miten ne on niin helvetin loistavia. Tiedän miten ne toimii, voisin hyvin ostaa auton missä sellaiset on ja olla siihen erittäinkin tyytyväinen. Varmasti sillä etenee perusoffissa tai paksussa lumihangessa mökkitiellä varsin pitkälle, ja paremmin kuin vekottimella missä ei akseleilla lukkoja ole ollenkaan. Mutta ne ei siitä huolimatta ikinä pysty korvaamaan oikeita lukkoja, ei vaikka miten asiaa pyörittelisi.

Näissä asioissa on paljon myös näkemyseroja, toiset tykkää siitä että elektroniikka hoitaa kaiken ja itse tarttee vain vähän rattia kääntää ja pedaaleja polkea. Toiset haluaa että on mahdollisuus itse vaikuttaa kunnolla noiden vehkeiden toimintaan.

Se mitä itse kaipaisin näissä uusissa maastureissa eniten, on juuri tuo oman kontrollin mahdollisuus. Ei minulla niistä muuten ole peruskäytössä hirveästi pahaa sanottavaa. Aina olisi parantamisen varaa, mutta eipä nuo vanhat rohjotkaan tehdasuusina mitään superhyviä etenijöitä yleensä ole olleet. Varmasti osa uusista vekottimista etenee paremmin kuin vanhat vakiot.


Niin ja mitä ainakin Jeeppeihin tulee, niin hyvin mielelläni kelpuuttaisin hanurini alle tuollaisen WK- mallin Jeepin dieselkoneella. Jos olisi vähän enempi irtorahaa, niin olisi tuo bensajuoppo ZJ- mallin V8 saanut jo aikaa sitten väistyä uudemman tieltä

Viimeksi muokannut Timo_L : 02.04.2011 21:51
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Grand cherokee WJ Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 4 15.03.2010 22:29
Ostetaan Cherokee/Grand Cherokee 4.0 (huoltokirjalla) Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 1 20.02.2010 18:48
O. Cherokee/Grand Cherokee laturi. 454SS O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 16.02.2008 17:49
cherokee tai grand cherokee kokemuksia Chit-Chat 8 16.05.2007 18:55
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50


Sivu luotu: 16:39 (GMT +2).