Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön
Eatonin eLSD lukot eivät ole luistonestoon pohjautuvat. Tietääkseni ne ovat sellaiset lukot, jotka lukkiutuvat 100%:esti tietyksi aikamääreeksi, ja vapautuvat sitten. Jos rengas edelleen luistaa, ne lukkiutuvat uudestaan.
|
No enhän minä niin väittänytkään. Tiedän kyllä millainen tuo on.. mutta ainakaan oman käsityksen mukaan tuo ei silti lukitse ihan100%. Joka tapauksessa parempi kuin ei mitään, ja kuitenkin kun perustuu muuhun kuin renkaan jarruttamiseen auton omalla jarrulla niin hyvä niin.
Lainaus:
En väittänytkään, että se korvaisi oikeita lukkoja. Mutta, ei vanhoissa maastureissa juuri oiketa lukkoja ollutkaan, hyvin harvoin edes LSD:tä kuin takana, lukuunottamatta paria hassua toyotan tai mersun mallia, joihin suomen maahantuoja meidän onneksemme päätti ottaa ne vakioksi.
|
Lukaiseppa vielä ajatuksella mun teksti läpi
Itse asiassa g- sarjan mersuissa pitäisi olla kaikissa täydet lukot. Muuten ovatkin sitten harvinaisia. Mutta kyllä käytännössä kaikissa oikeissa vanhoissa maastureissa on kiinteä neliveto, jenkkipeleissä suurimmassa osassa myös kitkalukko takana. Valittavissa oleva kiinteä neliveto pitäisi olla itsestäänselvyys, tuntuu että jopa siitä meinataan nykyisin pihistellä, ja korvataan se luistonestopohjaisilla systeemeillä. Ei hyvä.
Lainaus:
Luistonesto on tästä näkökulmasta monta kertaa parempi kuin "ei mitään". Ja jos on kaksi pyörää ilmassa, niin taatusti auttaa luistonesto syteemi useimmat paikat yli, tosin luistonestolla ajaminen on sellaista useimmissa autoissa, että se tarvitsee kaasunpainamista ennenkuin se alkaa operoida. Eli siitä tulee se arpomisen tunne, jossei hoksaa ajaa määrätietoisesti. Lukollisella autolla voisi vain huilutella hitaasti menemään. Mutta kun kerran polkaisee, niin ei se yleensä arvo mitään, jos ristikkäiset pyörät on ilmassa se lyö molemmille jarrut kiinni ja auto hyppää aika isonkin esteen yli. Tuo on toisaalta hyvä, toisaalta huono. Eli auto ehkä hajoaa helpommin, kun ei voi ihan yhtä kontrolloidusti ja hitaasti mennä mitä lukoilla voisi.
|
Jos ajan autolla metsässä, haluan itse päättää milloin on lukot päällä ja milloin ei. Piste. Sitä ei mikään elsddjdjdjfhd- härpätin korvaa

ja juuri tuo ennakoitavuus yms. on kaiken aa ja oo. Samasta syystä pitäisi olla itsestäänselvää, että kun kytkee hitaan alueen päälle niin maasturissa tippuu saman tien abs- järjestelmä pois käytöstä. Se aiheuttaa toisinaan aika ikäviä tilanteita.
Toki noi luistonestopohjaiset systeemit on parempi kuin ei mitään, mutta ne pitäisi myös pystyä kytkemään pois. Koitappa asentaa nykymaasturiin kytkettävät 100% lukot, ja katso mitä älyboksi siitä tuumaa
Lainaus:
Henkilöautoissa on koko systeemi yleensä alimitoitettu ja niissä se on enempikin kyllä arpomista. Mutta esim. uuden Land Roverin, Pajeron tai Toyotan luistonestoja kun katsoo, ne on itseasiassa aivan pirun hyvin säädettyjä nimenomaan metsässä ajamista varten. Se missä oikeat lukot vievät selvästi voiton, on että ne toimivat "ennalta". Toisin sanoen, lyöt lukot päälle, otat vauhtia ja ajat mäkeen, kaikki pyörät vetää täysillä koko ajan. Luistonesto taas on atkiivinen systeemi, se alkaa toimia vasta kun pyörimiseroa syntyy ja pahimmassa tapauksessa se ennen mäkeä kiihdytetty vauhti on jo siihen mennessä menetetty. Tämä on se, missä luistonesto selvästi häviää kytkettäville oikeille lukoille. Ei niinkään hitaassa menemisessä, vaikka olisi kolmekin pyörää ilmassa.
|
Kyllä ne lukot auttaa siinä hitaassakin menemisessä, ja toisaalta lukkojen kanssa sitä vauhtia ei tartte ottaa hulluna kun voi mennä pidolla. Vaauhti ja isot pyörintänopeuserot on se mikä usein auton rikkoo. Toinen ongelma on se, että jos ei elektronista härpätintä pysty kytkemään kokonaan pois, se helposti tappaa vauhdin heti kun joku pyörä pyrkii sutimaan = ei hyvä.
Eli mihin tästä pääsemme? No en tiedä päästiinkö mihinkään

mutta kuten todettua, on noi elektroniset systeemitkin parempi kuin ei mitään, mutta ne tulisi ehdottomasti olla mahdollista kytkeä KOKONAAN pois päältä. Vähän sama kuin telkkareiden kuvanparannuspiirit: hienoa elktroniikkaa, mutta muussa kuin esittelyvideolla ne on parhaimmillaan pois kytkettynä