![]() |
![]() |
|
Linkit Off-Road -linkkejä ympäri maailman. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Itseäni harmittaa eniten, että Jeep jätti Quadra Drive 2:en pois tästä uudesta GC:stä. Tai, oikeastaan, ilmeisesti siinä on edelleen samaa nimitystä kantava nelikko, mutta se ei enää perustu niihin eletronisiin lukkoihin, vaan nyt se perustuu luistonestoon kuten Toyotalla ja muillakin. Quadra Drive 2:essahan oli Eatonin eLSD lukot, eli 100% automaattilukot, edessä, takana ja keskellä. Ja ne oli elektronisesti ohjatut, hyvin hienostuneet lukot, joten ne olivat siitä huolimatta erinomaiset myös tiellä, eivätkä haittaa talviajamista. Tässä vähän jonkun amatöörin kuvaamaa demonstraatiota tuosta systeemistä: http://www.youtube.com/watch?v=y1DG-P6oOGY Noin yleisestikkin, nelivetotekniikka on se, mikä uusissa maastureissa on kova sana, verrattuna vanhoihin. Parhaista citymaastureistakin löytyy nelivetosysteemejä, mitkä voimanjaon puolesta vievät paljon pidemmälle mitä vanhojen maatureiden nelikot keskimäärin. Ei ole enää uutta "oikeaa" maasturia, joka jäisi ristiriipuntaan tai tarvitsisi suuresti vauhtia ojan ylitykseen, kun kaikissa on vähintäänkin hyvät luistonestot, joissakin vielä näitä lukkojakin.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tietysti ongelma on siinä, että loppupeleissä aika harvassa vanhemmassa maasturissa on kytkettäviä 100% lukkoja vakiona - keskilukko kyllä on liki kaikissa mitä maastoautoiksi kehtaa kutsua. Takaa löytyy vaihtelevasti joko avoimia, kitkoja, tai täysiä lukkoja. Joistain harvoista sitten kytkettävä myös edestä. Toi uudempien Grandien Quadra-Drive 2:sissa ei ole 100% lukkoja, vaikka lähelle tätä pääseekin. Sinällään varsin toimiva systeemi kuitenkin, samoin kuin vari-lok akselit. Mutta sama noissakin, ei ne oikeita 100% lukkoja korvaa. Yksi ongelma monissa uudemmissa maastureissa on myös joustovarojen puute ja erillisjousitus (varauksin), muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Erillisjousitus toki pelittää tiellä hyvin ja tiettyyn pisteeseen asti myös metsässä, mutta siinäkin raja tulee vastaan varsin äkkiä. Joustovarat kyllä loppuu monesta jäykkäakselisestakin, koska niissä ei ole avattavia kallistuksenvakaajia. Liekö Jeep Wrangler Rubicon yksi niistä harvoista vakioautoista joista tämä ominaisuus löytyy? Edit: niin ja piti tuosta uudesta grandistä vielä sanoa, että on asiallisen näköinen ja -oloinen laite. Jos rahaa olisi niin voisi hyvin ostaa tuollaisen dieselinä kärrynvetoautoksi. Toisaalta ehkä mieluummin ottaisin edellistä korimallia olevan, on vieläkin paremman näköinen, ja siinä on vielä jäykkä akseli takana ![]() Viimeksi muokannut Timo_L : 02.04.2011 15:26 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Eatonin eLSD lukot eivät ole luistonestoon pohjautuvat. Tietääkseni ne ovat sellaiset lukot, jotka lukkiutuvat 100%:esti tietyksi aikamääreeksi, ja vapautuvat sitten. Jos rengas edelleen luistaa, ne lukkiutuvat uudestaan.
En väittänytkään, että se korvaisi oikeita lukkoja. Mutta, ei vanhoissa maastureissa juuri oiketa lukkoja ollutkaan, hyvin harvoin edes LSD:tä kuin takana, lukuunottamatta paria hassua toyotan tai mersun mallia, joihin suomen maahantuoja meidän onneksemme päätti ottaa ne vakioksi. Maailmalla esim, 60 ja 80 sarjalaiset ovat järjestlään lukottomia, koska useimmissa maissa lukot olivat lisävaruste ja maksoivat paljon. Land Rovereissa ei ole tainnut olla ikinä akselilukkoja ennen tämänpäivän malleja? Luistonesto on tästä näkökulmasta monta kertaa parempi kuin "ei mitään". Ja jos on kaksi pyörää ilmassa, niin taatusti auttaa luistonesto syteemi useimmat paikat yli, tosin luistonestolla ajaminen on sellaista useimmissa autoissa, että se tarvitsee kaasunpainamista ennenkuin se alkaa operoida. Eli siitä tulee se arpomisen tunne, jossei hoksaa ajaa määrätietoisesti. Lukollisella autolla voisi vain huilutella hitaasti menemään. Mutta kun kerran polkaisee, niin ei se yleensä arvo mitään, jos ristikkäiset pyörät on ilmassa se lyö molemmille jarrut kiinni ja auto hyppää aika isonkin esteen yli. Tuo on toisaalta hyvä, toisaalta huono. Eli auto ehkä hajoaa helpommin, kun ei voi ihan yhtä kontrolloidusti ja hitaasti mennä mitä lukoilla voisi. Henkilöautoissa on koko systeemi yleensä alimitoitettu ja niissä se on enempikin kyllä arpomista. Mutta esim. uuden Land Roverin, Pajeron tai Toyotan luistonestoja kun katsoo, ne on itseasiassa aivan pirun hyvin säädettyjä nimenomaan metsässä ajamista varten. Se missä oikeat lukot vievät selvästi voiton, on että ne toimivat "ennalta". Toisin sanoen, lyöt lukot päälle, otat vauhtia ja ajat mäkeen, kaikki pyörät vetää täysillä koko ajan. Luistonesto taas on atkiivinen systeemi, se alkaa toimia vasta kun pyörimiseroa syntyy ja pahimmassa tapauksessa se ennen mäkeä kiihdytetty vauhti on jo siihen mennessä menetetty. Tämä on se, missä luistonesto selvästi häviää kytkettäville oikeille lukoille. Ei niinkään hitaassa menemisessä, vaikka olisi kolmekin pyörää ilmassa. ![]() Luistoneston lisäksi ainakin Land Rover ja mitsu sisältävät vielä 100% perälukon takana. Ja ei ollut ennen land rovereissa tai mitsuissa mitään lukkoja akseleilla, joten tästä perspektiivistä, parannus uusissa malleissa on ihan selvä. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Tässä vielä minusta erittäin vaikuttava videopätkä.
http://www.youtube.com/watch?v=EZ57E6ZayLo Uudella Defellä vedetään kuorma-autoa, defe menee noiden ramppien yli ja on rekaita ilmassa. Siitä näkee hyvin, että tuo luistonesto pystyy kyllä helposti siirtämään aika isonkin voiman, ei taitaisi vanhalla defellä tulla mitään ilman kytkettäviä lukkoja, tosin oikeilla lukoilla tuo olisi varmasti vielä paljon helpompi juttu. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
![]() Itse asiassa g- sarjan mersuissa pitäisi olla kaikissa täydet lukot. Muuten ovatkin sitten harvinaisia. Mutta kyllä käytännössä kaikissa oikeissa vanhoissa maastureissa on kiinteä neliveto, jenkkipeleissä suurimmassa osassa myös kitkalukko takana. Valittavissa oleva kiinteä neliveto pitäisi olla itsestäänselvyys, tuntuu että jopa siitä meinataan nykyisin pihistellä, ja korvataan se luistonestopohjaisilla systeemeillä. Ei hyvä. Lainaus:
![]() Toki noi luistonestopohjaiset systeemit on parempi kuin ei mitään, mutta ne pitäisi myös pystyä kytkemään pois. Koitappa asentaa nykymaasturiin kytkettävät 100% lukot, ja katso mitä älyboksi siitä tuumaa ![]() Lainaus:
Eli mihin tästä pääsemme? No en tiedä päästiinkö mihinkään ![]() ![]() Viimeksi muokannut Timo_L : 02.04.2011 19:17 |
#6
|
|||||
|
|||||
![]() Lainaus:
![]() http://www.youtube.com/watch?v=FpiFq63N0Ac Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
![]() Tuossa jeepin mainoksessa missä jeeppi vetää jotain kuvassa näkymätöntä autoa, näkyy muuten siinäkin TC:n toiminta. Vanhan mallin jeeppi jäisi luultavammin sutkuttamaan ristikkäisillä pyörillä. Yksi iso ongelma TC:ssä on, jos enempi ajaa metsässä. Se syö jarruja aikalailla eri tahtiin, joten jos paljon metsässä ajaa, kannattaa ehdottomasti ostaa lukkokin, koska tuleehan se pitkällä aikavälillä halvemmaksi kuin vaihdattaa jarrulevyt 50 tkm välein. |
#7
|
||||||||
|
||||||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() Kyllä toi näköjään oli toi eatonin ihan varsinainen lukko (Eatoniltahan saa liki vastaavaa myös jälkimarkkinaversiona useisiin kevyempiin jenkkiakseleihin). Tosin edelleen tuon WK:n huono puoli on se, että et voi itse päättää onko se kokonaan lukossa vai ei? Jos kerran autossa on etu- ja taka-akselilla 100% lukitseva lukko, niin miksei käyttäjä itse voisi määrittää hitaalla nelikolla ajaessa sitä halutessaan lukkoon haluamassaan paikassa erillisestä napista? Vai saako niissä, itse en muista WK:ssa sellaisia nappeja nähneeni? edit: nyt kun vielä katsoin tuota Eatonin lukkoa mikä ainakin WK:ssa on käytössä, niin se tosiaan tarvitsee liikettä toimiakseen. Siksihän sitä ei siis voi myöskään kytkeä sellaisenaan napista päälle. Eatonilta löytyy e-locker, joka on käytännössä sähkö´llä kytkettävä 100% lukko, mitä sitten löytyy monestakin autosta eri valmistajilta. Toisaalta Auburnilta sitten löytyy kitkalukkoon pohjautuva ECTED, joka on kitkalukko normaalisti, ja lukitsee sitten kitkapakat yhteen nappia painamalla. Lainaus:
![]() Joka tapauksessa onneksi tuohon ei ole vielä isossa määrin lähdetty, eikä toivottavasti lähdetäkkään ![]() Lainaus:
Tuo Eatonin lukko toki pystyy siirtämään kunnolla vääntöä pitävälle puolelle, kun kerran on 100% lukko ja on siinä mielessä kitkalukkoa pätevämpi. Lainaus:
Muutenkin, on tilanteita jossa tietokone ei tajua tilannetta yhtä hyvin kuin ihminen eikä toisaalta osaa varsinaisesti ennakoida asioita -> maastoautossa KAIKKI elektroniset avut pitäisi tarvittaessa olla poiskytkettävissä. Noh, pitäisi olla kyllä henkilöautossakin, ei noi ESP:t tahdo aina tajuta pahassa pöpperökelissä ajaessa mihin suuntaan sitä luistoa pitäisi korjata että auto kääntyy sinne mihin haluaa. Taitaa useimmissa uusissa maastureissa ainakin osa elektronisista avuista pysyä päällä, valitettavasti. Paras vaihtoehto tietysti olisi, kuten jo yllä mainitsin, että kaikki avut olisi poiskytkettävissä käyttäjän toimesta. Näin voisi itse katsoa milloin niitä haluaa pitää maastossa päällä, milloin ei. Onhan niistä kuitenkin selkeää apua etenemiseen tietyissä paikoissa. Lainaus:
![]() Lainaus:
ESP:hän pyrkii pyöriä jarruttamalla saada alkaneen luisun hallintaan - esim. auto yliohjautuu ja pyrkii pyörähtämään, tai auto aliohjautuu jolloin auto koittaa jarrulla kääntää autoa oikeaan suuntaan. ESP ei periaatteessa vaikuta millään tavalla vetoluiston rajoittamiseen, eikä täten suoranaisesti myöskään etenemiskykyyn suoraan ajaessa. Ittellä on ihan duunista kokemusta kymmenien autojen edestä siitä, kun kesärenkain varustetut uudet autot jopa sammuvat syvemmässä (=5-10cm) hangessa jos ajaa vetoluistonesto päällä - vaikka painaisi kaasua pohjassa. Tai sitten on muuten vaan jumissa siellä hangessa. Vetoluistonesto pois, niin ei ole yksikään auto sen jälkeen ollut hangessa kiinni. Lainaus:
Lainaus:
Minulle on ihan turha alkaa niiden hienoudesta puhumaan ja hehkuttamaan miten ne on niin helvetin loistavia. Tiedän miten ne toimii, voisin hyvin ostaa auton missä sellaiset on ja olla siihen erittäinkin tyytyväinen. Varmasti sillä etenee perusoffissa tai paksussa lumihangessa mökkitiellä varsin pitkälle, ja paremmin kuin vekottimella missä ei akseleilla lukkoja ole ollenkaan. Mutta ne ei siitä huolimatta ikinä pysty korvaamaan oikeita lukkoja, ei vaikka miten asiaa pyörittelisi. Näissä asioissa on paljon myös näkemyseroja, toiset tykkää siitä että elektroniikka hoitaa kaiken ja itse tarttee vain vähän rattia kääntää ja pedaaleja polkea. Toiset haluaa että on mahdollisuus itse vaikuttaa kunnolla noiden vehkeiden toimintaan. Se mitä itse kaipaisin näissä uusissa maastureissa eniten, on juuri tuo oman kontrollin mahdollisuus. Ei minulla niistä muuten ole peruskäytössä hirveästi pahaa sanottavaa. Aina olisi parantamisen varaa, mutta eipä nuo vanhat rohjotkaan tehdasuusina mitään superhyviä etenijöitä yleensä ole olleet. Varmasti osa uusista vekottimista etenee paremmin kuin vanhat vakiot. Niin ja mitä ainakin Jeeppeihin tulee, niin hyvin mielelläni kelpuuttaisin hanurini alle tuollaisen WK- mallin Jeepin dieselkoneella. Jos olisi vähän enempi irtorahaa, niin olisi tuo bensajuoppo ZJ- mallin V8 saanut jo aikaa sitten väistyä uudemman tieltä ![]() Viimeksi muokannut Timo_L : 02.04.2011 21:51 |
#8
|
|||
|
|||
![]() ![]() Henkilöautot on aivan eri juttu ja itsekkin kokemuksesta tiedän, että henkilöautoissa voi olla logiikaltaan niin ihme systeemejä joita "luistonestoksi" kutsutaan, ettei siinä ole mitään järkeä. Oikeastaan se mistä me keskustellaan, sehän on pätkä ohjelmakoodia. Se voi olla monessakin sovelluksessa tyystin erilainen, esim. F1 auton sutimisen esto kyllä rajoitti moottorin tehoa. Näin ollen varmasti myös bemarin tekee samaa? Se luistonestokin voi olla ohjelmoitu täysin eri tavalla erilaisissa autoissa, riippuen siitä mihin käyttötarkoitukseen ne on tehty. ![]() Yleensä maasturin luistonesto ei rajoita moottorin tehoa, koska riippuen vauhdista säädetään se jarrutustehokin. Joskus pyörä pysähtyy kokonaan, toisinaan sitä vain hidastetaan. Ja kyllä ne insinöörit on vaikkapa Land Roverilla ja Toyotalla käyttäneet aika kauan aikaa noiden luistonestojen säätämiseen, eikä suotta, ne on hyvin fiksuja systeemejä. Maastureissa yleensä ongelma on ESP joka tappaa vauhdin kun se luulee, että auto on sivuluistossa. Mutta maastureissa harvoin luistonesto toimiikan täysin yksin, joten niihin vauhdinottotilanteisiin on kyllä useimmilla valmistajilla sitten torsenia, vcu:ta ja vastaavaa akseleillakin. Torsen ja VCU toimivat hyvin vauhdissa, sitten kun auto jo pysähtyy, toimii TC paremmin. Ja tottakai, kytkettävät lukot molemmilla akseleilla on aina kaikista varmin. Sitä en väitä. Mutta TC voi olla monessa tilanteessa parempi, mitä lukko vain toisessa päässä ja päinvastoin. Eli lukot ovat selvästi paremmat vasta sitten kun ne on molemmilla akseleilla. Jälkiasennuslukkojahan tosiaan laitetaan maailmalla paljon aivan uusiin autoihin. Saisihan siinä ehkä olla ARB sulkemassa pajaansa, jos heidän lukkonsa eivät toimisi TC:n kanssa. Kyllä ne toimii erinomaisesti. Itse olen kyllä täysin samaa mieltä siitä, että uusissa maastureissa metsään menon kannalta isoimmat ongelmat tulee juurikin lompakon kohdalla, sekä sitten tuon monen maasturin valtavan massan voisi lukea aikamoiseksi miinukseksi. Land Cruiser 200 painaa jotain päälle 2500kg, Disco 3 taisi painaa 2700kg! Onhan ne vakaita vetoautoja painavina laitteina, ja 650Nm vääntävine dieseleineen, mutta suohon taitavat upota aika syvälle. ![]() |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Helvetin hienona itse en näitä systeemejä pidä. Mutta merkittävinä sikäli, että kun vertaa mitä juurikin vanhoissa oli vakiona, niin harvassa oli mitään lukkoakaan vakiona. Se on aivan irrelevanttia verrata rakennettua autoa mitenkään uuteen tai vanhaankaan vakioautoon. ARB ja jälkiasennuslukot on eri asia, ja niitä saa rahalla. Se oli vain vastakkainasettelu, kun uusia maastureita niin kovasti alkutopicissa eräät parjasivat, minusta tuntuu, että kyse on enempi hyvin vahvoista ennakkoluuloista, kuin oikeasta kokemuksesta ja tiedosta ollenkaan. On niissä paljon sellaista, mikä offroad harrastajaa kauhisttuttaa, muttei sentään aivan kaikki asiat ole mennyt päin persettä ja huonompaan. Ja ABS systeemit saa uudestakin autosta kaikki veke, vetämällä sulakkeen irti. |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tästä syystä TC ei ole hyvä maastossa, koska tunnetusti jarruttava pyörä ei vie autoa eteenpäin. Toki se joissain tilanteissa on parempi kuin ei mitään.
__________________
Tumpula Racing Team |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ja totesin aivan oikein, jarrutetaan niin paljon, että molemmat pyörät pyörivät yhtä nopeaa, jos se vaatii hetkellistä pysäyttämistä, sitten se pysäyttää sen kokonaan. Ei se toimi pelkästään "On/Off" periaatteella, vaan se voi myös vain tasata eroa: http://www.youtube.com/watch?v=3zmz25adXW4 Tässä videossa näkyy tuota tasaamista, kumpikaan pyörä ei pysähdy ollenkaan, vaikka TC kokoajan jarruttelee toista puolta pitääkseen toisenkin liikkeessä. Toinen video jossa se jarruttaa pysähdyksiin asti, mutta kuten näet, pysähdys on hyvin lyhyt, ja ilmassa olevalle pyörälle. Tuollaisessa hitaassa menemisessä, ei mitään merkitystä. http://www.youtube.com/watch?v=iF3xdLzuZeg Tässä näkyy vielä tojotan syysteemin toimintaa: http://www.youtube.com/watch?v=lyl7y...eature=related Luuletko, että ilman tuota se menisi mäen päälle ollenkaan? Tuskin, ja kitkalukkoon en itse tuossa luottaisi. Eli tuokin systeemi toimii tilanteen mukaan. ![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Onko nämä Jeepin Eatonin eLSD lukot tavalliset kitkaperät sähkökiristyksellä, vai joskus Eatonin sivuilla esiintyneet Torsen lukot jotka saattoi lisäksi lukita 100%:sti sähkötoimisella lukituksella?
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Sepä tuossa vaan on, että itse ei voi akselilukkojen osalta asiaa päättää ja ne ei myöskään voi olla paikallaan lukittuna, kun pitää olla liikettä, että hydraulipumppu toimii... Siis lukittumiseen tarvitsee mahdollisesti luistoakin. http://www.eaton.com/Eaton/ProductsS...als/PCT_225758 Tuossa huomioitavaa "up to full axle lock". Netistä ettimällä löytyy tarkempia tietoja toiminnasta. Kyllä ne jarruihin perustuvat jutut on ainakin toiseksi viimeisimmissä Quadra Drive II versioissa kokonaan kytkettävissä pois päältä. Päälle jää tuo lukkojen ohjaus. Muuta hyvää on sitten torsen tyyppinen jakis, joka siirtää avoimessakin asennossa mekaanisesti voimaa paremmin pitävälle akselille, jos se huonommin pitävä ei nyt ihan kokonaan ole ilmassa. Sitten kaikille uusien maasturien mollaajille kysymys. Kuinka monesta on kokemusta edes jonkinlaisessa maastossa? Itselläni -06 Jeep Commanderista, -07 LR Discovery 3:sta ja -10 LR Discovery 4:stä. Äkkiseltään arvioden suurimmat huonoudet maastossa noissa uudemmissa omaan (oma on tuo Commanderkin) -92 XJ:hin on merkittävyysjärjestyksessä: 1. mun lompakko ei kestä kolhia noita uudehkoja (ei auton syy). 2. katumallin renkaat näissä uusissa (ei auton syy). 3. kaikki nuo mainitut painaa vähintään 700 kg enemmän kuin XJ Viimeksi muokannut vmt : 02.04.2011 21:12 Perustelu: hidas olin, johan tuossa tulikin lisätietoa eri juttujen toimintaan. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Grand cherokee WJ | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 15.03.2010 22:29 |
Ostetaan Cherokee/Grand Cherokee 4.0 (huoltokirjalla) | Rekisteröimätön | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 20.02.2010 18:48 |
O. Cherokee/Grand Cherokee laturi. | 454SS | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 16.02.2008 17:49 |
cherokee tai grand cherokee kokemuksia | Chit-Chat | 8 | 16.05.2007 18:55 | |
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet | O/M/V Muut | 5 | 16.12.2005 21:50 |