Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L
No enhän minä niin väittänytkään. Tiedän kyllä millainen tuo on.. mutta ainakaan oman käsityksen mukaan tuo ei silti lukitse ihan100%. Joka tapauksessa parempi kuin ei mitään, ja kuitenkin kun perustuu muuhun kuin renkaan jarruttamiseen auton omalla jarrulla niin hyvä niin.
|
Tuo uusin, edellisen korimallin GC:ssä käytetty kyllä lukitsee tarpeen tullen 100%.
http://www.youtube.com/watch?v=FpiFq63N0Ac
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L
Mutta kyllä käytännössä kaikissa oikeissa vanhoissa maastureissa on kiinteä neliveto, jenkkipeleissä suurimmassa osassa myös kitkalukko takana. Valittavissa oleva kiinteä neliveto pitäisi olla itsestäänselvyys, tuntuu että jopa siitä meinataan nykyisin pihistellä, ja korvataan se luistonestopohjaisilla systeemeillä. Ei hyvä.
|
Itse en tiedä yhtään uutta "maasturina" markkinoitavaa autoa, jossa ei saisi keskitasuria lukkoon. Sehän on silloin "kiinteä" neliveto, sanan vanhassa merkityksessä, eli ei se mitenkään vanhalle häviä. LSD rajoittimia löytyy autoista edelleen, luistonesto tuo vain ja ainoastaan lisää tässä mielessä. Ja eihän vakio LSD pysty siirtämään läheskään sitä määrää momenttia mitä luistonesto tai esim. tuo eatonin lukko pystyy.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L
Jos ajan autolla metsässä, haluan itse päättää milloin on lukot päällä ja milloin ei. Piste. Sitä ei mikään elsddjdjdjfhd- härpätin korvaa  ja juuri tuo ennakoitavuus yms. on kaiken aa ja oo. Samasta syystä pitäisi olla itsestäänselvää, että kun kytkee hitaan alueen päälle niin maasturissa tippuu saman tien abs- järjestelmä pois käytöstä. Se aiheuttaa toisinaan aika ikäviä tilanteita.
Toki noi luistonestopohjaiset systeemit on parempi kuin ei mitään, mutta ne pitäisi myös pystyä kytkemään pois. Koitappa asentaa nykymaasturiin kytkettävät 100% lukot, ja katso mitä älyboksi siitä tuumaa 
|
Jos molemmille akseleille laitat, ei se tuumaa mitään, koska ei mitään pyörimiseroja ole. Esimerkiksi Mitsussahan on jo tehdasasenteisena 100% kytkettävä takalukko, kaikki ABS:t menee pois päältä kun sen laittaa päälle. Toyotaltakin ainakin Hiluxin tietyissä malleissa toimii saman tyylisesti? Toiset on sitä mieltä, että olisi parempi, että nuo systeemit pysyisivät päällä, kuten Land Rovereissa pysyy, koska lukko toisessa päässä, ja TC toisessa päässä, sehän etenee vielä paremmin. Se on se ajonvakautus joka eniten aiheuttaa harmia metsässä, ja se pitääkin kytkeä pois kun metsässä ajetaan. En tiedä yhtään maasturia missä sitä ei saisi napista kokonaan pois. Useimmissa se tippuu hitaalla vaihteella itsestään pois.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L
Kyllä ne lukot auttaa siinä hitaassakin menemisessä, ja toisaalta lukkojen kanssa sitä vauhtia ei tartte ottaa hulluna kun voi mennä pidolla. Vaauhti ja isot pyörintänopeuserot on se mikä usein auton rikkoo. Toinen ongelma on se, että jos ei elektronista härpätintä pysty kytkemään kokonaan pois, se helposti tappaa vauhdin heti kun joku pyörä pyrkii sutimaan = ei hyvä.
|
Ei luistonesto tapa vauhtia. Ajonvakautus, eli ESP tappaa vauhdin. Näitä ei tule sotkea keskenään, vaikka markkinointimiesten epäselvät termit sen aiheuttavatkin. ESP pitää ehdottomasti kytkäe metsässä pois päältä jos haluaa päästä eteenpäin, koska se luulee kokoajan että olet menettänyt hallinan. Ajonvakautus eli ESP on turvallisuusvaruste. Luistonesto, Traction Control, eli TC on nimenomaan suunniteltu tasauspyörästön pyörimiserojen tasaamiseen, eli se jarruttaa liian lujaa pyörivää rengasta vain sen verran, että molemmat pyörät pyörivät yhtä nopeaa. Ongelma voi olla ainoastaan siinä, että otat paljon vauhtia mäkeen, ja luistonesto ei ehdi reagoida. Silloin oikea lukko tekisi homman paljon paremmin. Mutta edelleen, lukottomalla tuskin päästäisiin läheskään niin pitkälle mitä se luistonestollisena meni.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L
Eli mihin tästä pääsemme? No en tiedä päästiinkö mihinkään  mutta kuten todettua, on noi elektroniset systeemitkin parempi kuin ei mitään, mutta ne tulisi ehdottomasti olla mahdollista kytkeä KOKONAAN pois päältä. Vähän sama kuin telkkareiden kuvanparannuspiirit: hienoa elktroniikkaa, mutta muussa kuin esittelyvideolla ne on parhaimmillaan pois kytkettynä 
|
Ne on paljon parempi kuin ei mitään, sunnuntaioffarin ei tarvinne investoida lukkoihin ihan heti ollenkaan. Jopa niin hyviä, että Land Rover käyttää kaikista perinteisimmässä mallissa pelkästään luistonestoa, ja etenee paljon paremmin mitä vanhat defet vakiona ikinä. Traction Control systeemi on tarkoitettu metsässä ajamiseen, siellä se on parhaimmillaan. Ei sitä tiellä tarvitse. Fobia tuota systeemiä kohtaan johtunee juurikin siitä, että se sekoitetaan ESP:hen, eli ajonvakautukseen, joka tekee tuon mitä sanoit, jos sitä ei saa pois. ESP tappaa menon heti, ja se on älytön riesa metsässä. Mutta tuo TC ei tuo ole mikään esittelyvideoilla esiteltävä hieno vitsi, se on erinomainen systeemi, joka on palstalla näemmä pahasti aliarvioitu.
Tuossa jeepin mainoksessa missä jeeppi vetää jotain kuvassa näkymätöntä autoa, näkyy muuten siinäkin TC:n toiminta. Vanhan mallin jeeppi jäisi luultavammin sutkuttamaan ristikkäisillä pyörillä.
Yksi iso ongelma TC:ssä on, jos enempi ajaa metsässä. Se syö jarruja aikalailla eri tahtiin, joten jos paljon metsässä ajaa, kannattaa ehdottomasti ostaa lukkokin, koska tuleehan se pitkällä aikavälillä halvemmaksi kuin vaihdattaa jarrulevyt 50 tkm välein.