![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Jare osui naulan kantaan, AKK:ssa ei ole enää lajiryhmää vaan pelkästään lajiyhdyshenkilö. Syynä tähän on rekisteröityjen jäsenten pieni määrä. Sääntöjä en kuitenkaan väännä yksinään, mutta kirjallisen osuuden kylläkin. Sääntöehdotuksia ja sovelluksia saan ainakin Saijalta, Hannulta, Jarelta, Miikalta sekä Tumpilta. Lisäksi kuuntelen kaikkia jotka minulle soittavat, lähettävät sähköpostia tai kirjoittelevat tänne palstalle. Sääntöjen pohjana ovat Eurotrial komitean tekemät säännöt, joita noudatetaan jo useimmissa maissa muutenkin. Turvallisuussäännöt kuitenkin joudutaan pohjoismaissa tekemään tiukemmiksi kattojärjestön tiukan sovelluksen vuoksi. (Pohjoismaissa tunnetusti noudatetaan yhteisesti tehtyjä sääntöjä ja keskieuroopassa sitten joustetaan enemmän). Jos jollakulla on kipinää kirjoittaa sääntöehdotuksia sähköpostilla suoraan valmiiksi mietittyinä niin olisin niistä suuresti kiitollinen. Sääntöjä ei tehdä vain sääntöjen vuoksi vain jotta ne olisivat kaikille mahdollisimman oikeudenmukaiset ja turvalliset. Minun puolestani HS sääntöjä voidaan vieläkin löysätä esimerkiksi sen hitaan takavedon osalta, autoilla on kuitenkin turvallisuussääntöjen vuoksi ajettava lähinnä standard luokan radoilla poikkeuksena ehkä mutajaksot joissa rengaskoko on ratkaisevampi. Tähän asiaan kuitenkin toivoisin useita kommentteja eri kuskeilta jotka suunnittelevat ajavansa HS luokassa. Kuten Saija sanoi niin kauan kun kisat ovat seurojen välisiä niin sääntöjä voidaan hyvin vapaasti soveltaa, kunhan tästä kerrotaan jo kilpailukutsussa. Tämä ei kuitenkaan ole mahdollista jos kyseiset sääntöpoikkeamat kohdistuvat turvallisuutta vaarantavasti! Kevät terveisin Junde
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Miksi pitää aina yrittää keksiä porsaanreikiä
Sääntöjen pohjana ovat Eurotrial komitean tekemät säännöt, joita noudatetaan jo useimmissa maissa muutenkin. Turvallisuussäännöt kuitenkin joudutaan pohjoismaissa tekemään tiukemmiksi kattojärjestön tiukan sovelluksen vuoksi. (Pohjoismaissa tunnetusti noudatetaan yhteisesti tehtyjä sääntöjä ja keskieuroopassa sitten joustetaan enemmän).
HS sääntöjä voidaan vieläkin löysätä ![]() ![]() ![]() Kun kisat ovat seurojen välisiä niin sääntöjä voidaan hyvin vapaasti soveltaa!!! ![]() Mikä porukkaa oikein vaivaa kun viimein (vain 10 vuotta) on saatu väännettyä koko Eurooppaan yhteiset Trial-säännöt niin eihän ne tietenkään meidän kuskeille kelpaa vaan heti niihin pitää saada helpotuksia tai poikkeuksia. Miksi ei voi vaan rakentaa säännöt täyttävää kikotinta jolla kisaa ![]() Ja miksi nimenä on HS (harrastestanu) kun ne pikemminkin muistuttavat ja ovat lähempänä Pro-Modia tai Protoa. Ei olla enään lähelläkään alkuperäistä ajatusta, jolla oli tarkoitus houkutella uusia harrastajia lajin piiriin kalustolla, joka ei nyt ihan täyttänyt sääntöjen (stanu) pykäliä, mutta olivat kuitenkin vielä lähinnä käyttiksiä. Nyt HS-laitteet jo rakennetaan vartavasten kisapeleiksi eikä ole puhettakaan, että niillä voisi kadulla (ainakaan laillisesti) ajella saatikka, että kovin läheisesti edes muistuttaisivat vakiomaasturia. Kuskeinakin on vuosia kisoja kolunneet trialin "ammattilaiset" ![]() ![]() ![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Vai pitäisköhän itsekin alkaa valittamaan parista mun mielestä pielessä olevasta Pro-Modin-sääntökohdasta, kun ei oma auto kelpaa niiden takia oikeestaan mihinkään ryhmään. No en kuitenkaan, vaan jos haluan ajaa kisaa, niin laitan auton sääntöjen mukaiseen kuntoon. Taitaa olla aika ajanut ohi tosta HS-ryhmästä, jos siihen pitää oikeen erityisesti rakentaa auto. Joten taidan ehdottaa koko ryhmän lakkauttamista, missäs se Junden puh.no olikaan, haloo. Hmm, saiskohan oman auton helpommin tohon HS-ryhmään? ![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]() No mikä ettei HS-ryhmäänLainaus:
![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Eiks se auto jo sinne kelpaakkin ja säkin kelpaisit, kun kuskeille ei ole sääntöjä.....ainakaan vielä. Mutta sinä ja Mashbox yhdessä ette pääse ilman mekkoa tai muuta nöyryytystä sinne ajelemaan
![]() ![]() ![]() ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kelpaaks mekko ajopuvuks, taas asiaa Jundelle ![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]() Kopioitu sääntökirjasta ja näkyi ainakin koskevan pro-modia ja HS luokkaa Seisontajarru Toimiva seisontajarru joka ei vaikuta etuakselille on oltava. Kardaanijarru takakardaanissa hyväksytään. Seisontajarrunkäyttölaite voi olla mekaaninen tai hydraulinen käyttöjarruista.ja sen on oltava lukittuva. Seisontajarrun on oltava erillinen järjestelmä joka on mekaanisesti riippumaton Saaks kysyä, että mikä on ollu Eurotrial komitean peruste tuolle, että seisontajarru ei saa vaikuttaa etuakselille? Eikö se ole se ja sama, onko käsijarru esim jakolaatikon etukardaanin lähdössä tai takakardaanin lähdössä kiinni? Kunhan vaan alkoi mietityttämään kun tällainenkin asia tuli esille yhdessä keskustelussa. Niin ja miks esim pro-modi autossa käsijarru ei voisi olla vaikka vaihdelaatikon ja jakolaatikon välisessä akselissa....protoissa tämä kuitenkin näytti olevan sallittu? Siis jos saa taas kysellä.....saahan ![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]() Mielenkiintoista....
Mutta juu,palaan stanun rengassääntöön kiellettyjen osalta kun on niin lähellä sydäntä.
Onko mahdollista että Täällä meillä tuo osio poistetaan,tai muutetaan listaa siis kansallisesti niin että jos jokin rengasmalli on kielletty yhdeltä esim.uusiorenkaan tekijältä,niin kaikki vastaavat kielletään(ei järkevää),tai että kaikki vastaavat mallit on sallittu. Tuon pykälän ja listan mukana on paljon halvahkolla saatavia renkaita,mutta se on myös epäreilu kaikenkaikkiaan. Tuo eurosäännöistä selkeästi suoraan käännetty pykälä,ehkä kuumien eteläeurooppalaisten riitojen ja mahd. jonkinlaisen maasotuksen tai sen puutteen vuoksi syntynyt,on varmasti selkeä ja selvää niille jotka lähtevät rajojen ulkopuolelle ja ovat siihen asennoituneet. Vähän niinku "maassa maan tavalla". Vai voidaanko tuota alkulauseen loppuosaa käyttää...ilman kiistelyä? 3.3.6.1 Renkaat Renkaiden maksimi mitat ovat 900x320mm. Uran maksimisyvyys profiilin keskeltä mitattuna on 20mm. Pinnoitettujen renkaiden kuvion maksimisyvyys on 20mm, mittaus kuviopinnan keskeltä. Maksimi maastokuviointi on Mud-terrain tyyppinen. Kiellettyjä ovat kilparenkaat kuten Alligator, Super Cross sekä liukuesteet kuten nastat tai ketjut. Paripyörien asentaminen ei ole sallittua. Mikäli maastokuvioinnista tulee kiistaa, eurotrial komitea/ lajiryhmä/ lajiyhteyshenkilö ratkaisee onko rengas sallittu vai ei. Renkaiden kuvion leikkaaminen on kielletty. Kiellettyjen renkaiden lista: 120P Recip Trial 4x4 ?????Uusio,Mudzilla tyyppinen Yokohama Geolandar MT G001 ??????Aito,esikuvana Fedima Extreme/Insa Turbo Sahara ja Malatesta Kobra Trac NT:lle LG WILD POWER Greenway Diamond-Back Silverstone MT 117 Pit Bull Tires Rocker ????? LG Super Track LG Super Trial LG Trial Extrem Greenway Alligator ?????Ehkä selkeä kilparengas Malatesta Kaiman ?????Uusio kuten Fedima Sirocco/InsaTurbo SpecialTrack LG Maxi Cross Black Star Cross Fedima F/Cross ????? Lerma Gomme Baby Cross Lerma Gomme Maxi Cross Recip Tractor Dumber
__________________
www.ipefix.fi Viimeksi muokannut Ipe64 : 08.03.2011 18:18 Perustelu: lista |
#9
|
|||||
|
|||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
HS luokan säännöthän myös on aiheuttanut keskustelua, koska ne on huomattavasti kiristyneet siitä alunperäisestä, mitä ne nyt oli vielä vaikka 2010 kesällä. Lainaus:
Lainaus:
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Tuon tähänkin keskusteluun mielipiteeni,vaikka en ole 2007 kauden jälkeen minkäänlaisissa kilpailuissa ajanutkaan.
HS-luokassa voitaisiin jättää "voittaja" julistamatta,koska luokkaan saa osallistua niin monentasoisilla autoilla.Jokaiselle vaan omat tulokset kouraan ja halukkaat saa sitten vertailla ja julistaa "voittajan" keskuudestaan. Toisaalta oli kyllä ihan kiva nöyryyttää (esimerkiksi Luumäellä) porttaaliakselisia autoja vanhalla Stanu-luokan Suzukilla ja 235x15 renkailla.Ei se kalusto/raha onneksi aina välttämättä ratkaise... Pitäisiköhän tosiaan alkaa rakentamaan HS-luokan VOITTAJA-AUTOA ja tulla taas takaisin trialin pariin ![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
No olisin voinu ajaa Promodissa mutta multa puuttui volvosta 4-pistevyöt ja ei sillä volvolla päässy helpommalla radalla vakio datsunin perässä ![]() jos noita traiali kisoja on tulevaisuudessa missä voi ajaa suunnistus protolla vaikka siellä hs:ssä niin mä tuun kyllä ajamaan,promodi on turhan kova luokka kilvelliselle leima pelille. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Eurotrial 2010 karsintakilpailu 8.5 Janakkala | Saija | Tapahtumat | 188 | 09.03.2015 12:54 |
Eurotrial 13-15.8.2010 Borås | tare | Tapahtumat | 101 | 04.10.2010 22:18 |
kauden 2010 trial | sos | Tapahtumat | 11 | 19.01.2010 17:12 |
Trial kaarien uudet säännöt??? | Jare | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 01.10.2009 20:53 |
Eurotrial säännöt? | Tarzan | Tekniikka & Jutustelu | 41 | 30.01.2009 18:07 |