Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.03.2011, 22:21
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 5.091
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
Mut pitääkö se takimmainen olla pääkaaren mitat täyttävää matskua vai riittääkö kaarten muihin osiin vaadittu materiaali?
Pitää, koska muuten se ei kelpaa pääkaareksi.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.03.2011, 22:29
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.361
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pauli Näytä viesti
Pitää, koska muuten se ei kelpaa pääkaareksi.
Taidampa sitten väännellä huomenna tuon takimmaisen pääkaaren uudestaan neljäkasista putkesta.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.03.2011, 20:24
Junde:n Avatar
Junde Junde ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 05.07.03
Sijainti: Finland.
Viestit: 256
Perusasetus

Jare osui naulan kantaan, AKK:ssa ei ole enää lajiryhmää vaan pelkästään lajiyhdyshenkilö.
Syynä tähän on rekisteröityjen jäsenten pieni määrä.

Sääntöjä en kuitenkaan väännä yksinään, mutta kirjallisen osuuden kylläkin.
Sääntöehdotuksia ja sovelluksia saan ainakin Saijalta, Hannulta, Jarelta, Miikalta sekä Tumpilta.
Lisäksi kuuntelen kaikkia jotka minulle soittavat, lähettävät sähköpostia tai kirjoittelevat tänne palstalle.

Sääntöjen pohjana ovat Eurotrial komitean tekemät säännöt, joita noudatetaan jo useimmissa maissa muutenkin. Turvallisuussäännöt kuitenkin joudutaan pohjoismaissa tekemään tiukemmiksi kattojärjestön tiukan sovelluksen vuoksi. (Pohjoismaissa tunnetusti noudatetaan yhteisesti tehtyjä sääntöjä ja keskieuroopassa sitten joustetaan enemmän).

Jos jollakulla on kipinää kirjoittaa sääntöehdotuksia sähköpostilla suoraan valmiiksi mietittyinä niin olisin niistä suuresti kiitollinen. Sääntöjä ei tehdä vain sääntöjen vuoksi vain jotta ne olisivat kaikille mahdollisimman oikeudenmukaiset ja turvalliset.

Minun puolestani HS sääntöjä voidaan vieläkin löysätä esimerkiksi sen hitaan takavedon osalta, autoilla on kuitenkin turvallisuussääntöjen vuoksi ajettava lähinnä standard luokan radoilla poikkeuksena ehkä mutajaksot joissa rengaskoko on ratkaisevampi.
Tähän asiaan kuitenkin toivoisin useita kommentteja eri kuskeilta jotka suunnittelevat ajavansa HS luokassa.

Kuten Saija sanoi niin kauan kun kisat ovat seurojen välisiä niin sääntöjä voidaan hyvin vapaasti soveltaa, kunhan tästä kerrotaan jo kilpailukutsussa. Tämä ei kuitenkaan ole mahdollista jos kyseiset sääntöpoikkeamat kohdistuvat turvallisuutta vaarantavasti!


Kevät terveisin
Junde
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.03.2011, 22:21
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Question

Miksi pitää aina yrittää keksiä porsaanreikiä


Sääntöjen pohjana ovat Eurotrial komitean tekemät säännöt, joita noudatetaan jo useimmissa maissa muutenkin. Turvallisuussäännöt kuitenkin joudutaan pohjoismaissa tekemään tiukemmiksi kattojärjestön tiukan sovelluksen vuoksi. (Pohjoismaissa tunnetusti noudatetaan yhteisesti tehtyjä sääntöjä ja keskieuroopassa sitten joustetaan enemmän).

HS sääntöjä voidaan vieläkin löysätä ...... autoilla on kuitenkin turvallisuussääntöjen vuoksi ajettava.....standard luokan radoilla ??? Miksi ihmeessä kun ovat melkeinpä proto-luokan laitteita lukuunottamatta turvallisuusvarustusta

Kun kisat ovat seurojen välisiä niin sääntöjä voidaan hyvin vapaasti soveltaa!!! Tarkoittaa käytännössä että sääntöjä ei juurikaan ole ja jos on niin niitäkin tulkitaan hyvin väljästi.

Mikä porukkaa oikein vaivaa kun viimein (vain 10 vuotta) on saatu väännettyä koko Eurooppaan yhteiset Trial-säännöt niin eihän ne tietenkään meidän kuskeille kelpaa vaan heti niihin pitää saada helpotuksia tai poikkeuksia. Miksi ei voi vaan rakentaa säännöt täyttävää kikotinta jolla kisaa Yhtä helpolla sellainen taitavalta rakentajalta syntyy jos kerran paljon ihmeellisempiäkin laitteita porukalta ilmestyy???

Ja miksi nimenä on HS (harrastestanu) kun ne pikemminkin muistuttavat ja ovat lähempänä Pro-Modia tai Protoa. Ei olla enään lähelläkään alkuperäistä ajatusta, jolla oli tarkoitus houkutella uusia harrastajia lajin piiriin kalustolla, joka ei nyt ihan täyttänyt sääntöjen (stanu) pykäliä, mutta olivat kuitenkin vielä lähinnä käyttiksiä. Nyt HS-laitteet jo rakennetaan vartavasten kisapeleiksi eikä ole puhettakaan, että niillä voisi kadulla (ainakaan laillisesti) ajella saatikka, että kovin läheisesti edes muistuttaisivat vakiomaasturia. Kuskeinakin on vuosia kisoja kolunneet trialin "ammattilaiset" Ei varmaankaan innosta uusia tulijoita näitä vastaan (Stanu <> Promodi/Proto) kisaamaan kun menestymisen mahdollisuus on jo alkuun tuhoon tuomittu Enkä tällä väitä etteikö jäähdyttelevät kisaajat saisi pitää hauskaa, mutta jos halutaan uusia harrastajia lajiin mukaan niin luokka pitäisi olla toinen tai laitteet lähempänä luokan alkuperäistä ajatusta
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.03.2011, 23:22
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 5.091
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat Näytä viesti
Mikä porukkaa oikein vaivaa kun viimein (vain 10 vuotta) on saatu väännettyä koko Eurooppaan yhteiset Trial-säännöt niin eihän ne tietenkään meidän kuskeille kelpaa vaan heti niihin pitää saada helpotuksia tai poikkeuksia. Miksi ei voi vaan rakentaa säännöt täyttävää kikotinta jolla kisaa

Ja miksi nimenä on HS (harrastestanu) kun ne pikemminkin muistuttavat ja ovat lähempänä Pro-Modia tai Protoa. Ei olla enään lähelläkään alkuperäistä ajatusta, jolla oli tarkoitus houkutella uusia harrastajia lajin piiriin kalustolla, joka ei nyt ihan täyttänyt sääntöjen (stanu) pykäliä, mutta olivat kuitenkin vielä lähinnä käyttiksiä. Nyt HS-laitteet jo rakennetaan vartavasten kisapeleiksi eikä ole puhettakaan, että niillä voisi kadulla (ainakaan laillisesti) ajella saatikka, että kovin läheisesti edes muistuttaisivat vakiomaasturia. Kuskeinakin on vuosia kisoja kolunneet trialin "ammattilaiset"
Se on aivan sama millaset säännöt on, aina löytyy itkijöitä ja porsaanreiän etsijöitä.
Vai pitäisköhän itsekin alkaa valittamaan parista mun mielestä pielessä olevasta Pro-Modin-sääntökohdasta, kun ei oma auto kelpaa niiden takia oikeestaan mihinkään ryhmään.

No en kuitenkaan, vaan jos haluan ajaa kisaa, niin laitan auton sääntöjen mukaiseen kuntoon.

Taitaa olla aika ajanut ohi tosta HS-ryhmästä, jos siihen pitää oikeen erityisesti rakentaa auto. Joten taidan ehdottaa koko ryhmän lakkauttamista, missäs se Junden puh.no olikaan, haloo.
Hmm, saiskohan oman auton helpommin tohon HS-ryhmään?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 06.03.2011, 23:47
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Talking

No mikä ettei HS-ryhmään


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pauli Näytä viesti
Se on aivan sama millaset säännöt on, aina löytyy itkijöitä ja porsaanreiän etsijöitä.
Vai pitäisköhän itsekin alkaa valittamaan parista mun mielestä pielessä olevasta Pro-Modin-sääntökohdasta, kun ei oma auto kelpaa niiden takia oikeestaan mihinkään ryhmään.

No en kuitenkaan, vaan jos haluan ajaa kisaa, niin laitan auton sääntöjen mukaiseen kuntoon.

Taitaa olla aika ajanut ohi tosta HS-ryhmästä, jos siihen pitää oikeen erityisesti rakentaa auto. Joten taidan ehdottaa koko ryhmän lakkauttamista, missäs se Junden puh.no olikaan, haloo.
Hmm, saiskohan oman auton helpommin tohon HS-ryhmään?
Kyllä kait se sinne HS-ryhmään sopii jo tuollaisenaan kun sopivan väljästi sääntöä tulkitaan
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.03.2011, 13:42
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pauli Näytä viesti
Hmm, saiskohan oman auton helpommin tohon HS-ryhmään?
Eiks se auto jo sinne kelpaakkin ja säkin kelpaisit, kun kuskeille ei ole sääntöjä.....ainakaan vielä. Mutta sinä ja Mashbox yhdessä ette pääse ilman mekkoa tai muuta nöyryytystä sinne ajelemaan
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 07.03.2011, 13:52
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 5.091
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jare Näytä viesti
Eiks se auto jo sinne kelpaakkin ja säkin kelpaisit, kun kuskeille ei ole sääntöjä.....ainakaan vielä. Mutta sinä ja Mashbox yhdessä ette pääse ilman mekkoa tai muuta nöyryytystä sinne ajelemaan
Mitä, ei sääntöjä kuskeille, jaaha taas puhelu Jundelle, pitäähän kuskeillekin jotkut säännöt ja vaatimustasot olla. Ja jos kuski ei "istu" sääntöihin, niin saako sitä muokata kuinka paljon?
Kelpaaks mekko ajopuvuks, taas asiaa Jundelle . Tulee piiiitkä puhelu, joskus.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 07.03.2011, 13:10
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat Näytä viesti
HS sääntöjä voidaan vieläkin löysätä ...... autoilla on kuitenkin turvallisuussääntöjen vuoksi ajettava.....standard luokan radoilla ??? Miksi ihmeessä kun ovat melkeinpä proto-luokan laitteita lukuunottamatta turvallisuusvarustusta
Kun keskustelua ilmenee, joka on hyvä juttu, mutta mä ainakin kaipaisin hieman faktaa väitöksien pohjalle....eli mitkäs noista esim Ahvenistolla ajaneista HS autoista on nyt niitä proto autoja? Eli mitkä autot mielestäsi kuuluisivat protoon mieluummin. Kauheen vaikee ainakin itse kuvitella ajavan Ratsunilla protoluokan rata edes läpi, vaikka oliskin turvakaaret. Tai vaikka Tapsa4x4 ajamaan volvo c-303 protojen rata läpi......nämä vain nyt 2 esimerkkiä.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat Näytä viesti
Mikä porukkaa oikein vaivaa kun viimein (vain 10 vuotta) on saatu väännettyä koko Eurooppaan yhteiset Trial-säännöt niin eihän ne tietenkään meidän kuskeille kelpaa vaan heti niihin pitää saada helpotuksia tai poikkeuksia. Miksi ei voi vaan rakentaa säännöt täyttävää kikotinta jolla kisaa Yhtä helpolla sellainen taitavalta rakentajalta syntyy jos kerran paljon ihmeellisempiäkin laitteita porukalta ilmestyy???
Mielestäni edellisillä sivuilla on suuremmaksi osaksi kyselty miten mitäkin sääntöjä tulkitaan. Eikö? Turvakaarien rakennesääntöjä myös kyselty, koska niissäkin muutoksia ja kaikki ei kuulosta selkeiltä ja järkeviltä kaikille rakentajille.....tiedä sitten ketä on ne taitavammat rakentajat?

HS luokan säännöthän myös on aiheuttanut keskustelua, koska ne on huomattavasti kiristyneet siitä alunperäisestä, mitä ne nyt oli vielä vaikka 2010 kesällä.



Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat Näytä viesti
Ja miksi nimenä on HS (harrastestanu) kun ne pikemminkin muistuttavat ja ovat lähempänä Pro-Modia tai Protoa. Ei olla enään lähelläkään alkuperäistä ajatusta, jolla oli tarkoitus houkutella uusia harrastajia lajin piiriin kalustolla, joka ei nyt ihan täyttänyt sääntöjen (stanu) pykäliä, mutta olivat kuitenkin vielä lähinnä käyttiksiä. Nyt HS-laitteet jo rakennetaan vartavasten kisapeleiksi eikä ole puhettakaan, että niillä voisi kadulla (ainakaan laillisesti) ajella saatikka, että kovin läheisesti edes muistuttaisivat vakiomaasturia.
Mielestäni itse olin aikoinaan paikalla palaverissa, kun HS sääntöjä luotiin ja silloin sovittiin, että kyseiseen luokkaan saa osallistua vaikka proto autolla, kunhan 4 pyöräohjaus on pois käytöstä. Tälle oli monen mielestä perusteluna, että pääsee kokeilemaan kilpailujen painetta, opettelemaan miten reittimerkkejä ja merkintöjä tulkitaan, miten virhepisteytys menee jne, ilman että pitää heti ajaa protoluokkien "murhaavia" ja vaarallisia jaksoja. Tarkoitus oli myös, että reitit pidetään riittävän helppoina, jolloin rakennetuilla autoilla siellä on tylsää ajaa ja näin ollen luokanvaihto virallisiin kilpailu-luokkiin tulee automaattisesti. Ja mikäli näin ei tapahdu, niin kanssakilpailijoiden "vit.....siis kettuilu" auttaa ohjaamaan oikeaan suuntaan. Muistaakseni ainakin kerran tällainenkin on nähty julkisesti Noormarkussa, kun Dirty osallistui HS luokkaan Pro-Modi autollaan.....Mekko päälle ja baanalle oli Dirtyn kohtalo, eikä muistaakseni sen jälkeen olekkaan ajellu pro-modi autolla HS luokassa.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat Näytä viesti
Kuskeinakin on vuosia kisoja kolunneet trialin "ammattilaiset"
Täähän haiskahtaa ihan vinkille, että mun pitäis siirtyä eläkkeelle kokonaan...mielenkiintoista

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat Näytä viesti
Ei varmaankaan innosta uusia tulijoita näitä vastaan (Stanu <> Promodi/Proto) kisaamaan kun menestymisen mahdollisuus on jo alkuun tuhoon tuomittu Enkä tällä väitä etteikö jäähdyttelevät kisaajat saisi pitää hauskaa, mutta jos halutaan uusia harrastajia lajiin mukaan niin luokka pitäisi olla toinen tai laitteet lähempänä luokan alkuperäistä ajatusta
Niin siis jos lähtöluettelossa HS luokassa on Tuukka Laasonen Dodgella ja 35 mutiaiset alla ja joku uus heppu jollain rakennetulla suunnistus kisojen proto autolla, niin Tuukan pitäisi rakentaa dodge pro-modi tai proto luokan sääntöjen mukaan, jottei tälle uudelle hepulle tule pahamieli, kun joutuu ajamaan samassa luokassa takavuosien mestarin kanssa samassa luokassa.....häh?? Ihan oikeesti?? Minne hävis lajin hauskuus?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 07.03.2011, 13:31
Racingrabbit:n Avatar
Racingrabbit Racingrabbit ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Sastamala
Viestit: 4.016
Perusasetus

Tuon tähänkin keskusteluun mielipiteeni,vaikka en ole 2007 kauden jälkeen minkäänlaisissa kilpailuissa ajanutkaan.

HS-luokassa voitaisiin jättää "voittaja" julistamatta,koska luokkaan saa osallistua niin monentasoisilla autoilla.Jokaiselle vaan omat tulokset kouraan ja halukkaat saa sitten vertailla ja julistaa "voittajan" keskuudestaan.

Toisaalta oli kyllä ihan kiva nöyryyttää (esimerkiksi Luumäellä) porttaaliakselisia autoja vanhalla Stanu-luokan Suzukilla ja 235x15 renkailla.Ei se kalusto/raha onneksi aina välttämättä ratkaise...


Pitäisiköhän tosiaan alkaa rakentamaan HS-luokan VOITTAJA-AUTOA ja tulla taas takaisin trialin pariin
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 07.03.2011, 21:17
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 on kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.819
Wink

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jare Näytä viesti
Tai vaikka Tapsa4x4 ajamaan volvo c-303 protojen rata läpi......nämä vain nyt 2 esimerkkiä.
:

No olisin voinu ajaa Promodissa mutta multa puuttui volvosta 4-pistevyöt ja ei sillä volvolla päässy helpommalla radalla vakio datsunin perässä joten hs oli ihan hyvä luokka.

jos noita traiali kisoja on tulevaisuudessa missä voi ajaa suunnistus protolla vaikka siellä hs:ssä niin mä tuun kyllä ajamaan,promodi on turhan kova luokka kilvelliselle leima pelille.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Eurotrial 2010 karsintakilpailu 8.5 Janakkala Saija Tapahtumat 188 09.03.2015 12:54
Eurotrial 13-15.8.2010 Borås tare Tapahtumat 101 04.10.2010 22:18
kauden 2010 trial sos Tapahtumat 11 19.01.2010 17:12
Trial kaarien uudet säännöt??? Jare Tekniikka & Jutustelu 2 01.10.2009 20:53
Eurotrial säännöt? Tarzan Tekniikka & Jutustelu 41 30.01.2009 18:07


Sivu luotu: 12:34 (GMT +2).