![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Moi! Saamani palautteen mukaan tulemme korjaamaan HS luokan säännöissä seuraavat pykälät: 3.7.2.1 Auton tulee olla alunperin nelivetoinen (vanha muoto oli maastoauto) 3.7.3.1 Jousitus vapaa (nykyään saa kadulle jo leimattua vaikka minkälaisia jousituksia) Mielestäni korisääntöjä ei tarvitse muuttaa: 3.7.2.2 Kori / Autossa tulee olla kori jota saa muokata. 3.7.2.3 Mitat / ulkomuoto / Auton tulee säilyttää tunnistettavuus. 3.7.9.2 Valot / Taka- ja ajovalojen malli on vapaa. Valot voidaan korvata muovisilla valojen näköisillä korvikkeilla. Mikäli ihmisillä on muita perusteltuja/ asiallisia sääntömuutosehdotuksia niin niitä saa laittaa joko tähän topicciin tai sähköpostilla jundek@yahoo.com Onko HS säännöt näillä muutoksilla halutunlaiset? Mikäli muita muutoksia ei tule niin laitan sääntömuutokset ensikuussa eteenpäin jolloin ne julkaistaan nettiversiossa, mutta painettuun versioon muutokset tulevat vasta kaudelle 2012. Kokouksessa käsitellyistä muutoksista tiedotin palstalla 19.11.2010, 12:53 tekemässäni postauksessa! http://forums.offipalsta.com/showthr...ight=eurotrial Valitettavasti en sitä nopeammin ole ehtinyt niistä tiedottamaan ja pahoittelen jos joku oli ehtinyt maalata korin ennen sitä ja joutuu nyt tekemään vuodelle 2012 uusia muutoksia koriin. Junde
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#3
|
|||
|
|||
![]() Tämäkö HS:n tulevaisuus
______________________________________________
Jundelta lainattu HS:n määritelmä - luokka on siis tehty siksi että jo olemassa olevilla harraste autoilla (yleisimmin siis kadulle tehtyjä isopyöräisiä maastoautoja) saa ajaa kilpaa STANDARD luokan radoilla. Tarkoitus ei ole että kukaan rakentaa erikseen tähän luokkaan autoa. - tämän luokan kohdalla katsastus keskittyy lähinnä turvallisuus seikkoihin. __________________________________________________ _ Tuollainen käsitys ko luokasta minullakin on ollut ja siihen perustui keskustelun herättämiseksi tehty kommenttikin. Vaikuttaa siltä että käsitykseni on ollut virheellinen tai joillakin ainakin erilainen kuin toisilla. Tässäkö (yllä) siis HS-luokan tulevaisuuden kuva ![]() Ja korostettakoon, että en ole ollut enkä ole jatkossakaan siirtämässä Jarea enkä ketään muutakaan harrastustaan aktiivikauden jälkeenkin jatkavaa kuskia eläkkeelle. Totesin vain että monelle ensikertalaiselle tavan offipelillä kisamista mieittivälle tuollaiset laitteet ja jo kaiken saavuttaneet kanssakilpailijat saattavat tehdä lähtökynnyksen liian korkeaksi, jotta uskaltautuisivat mukaan. Jotta nimitys ei olisi harhaanjohtava HS Harraste Standard, nimityksen voisi vaihtaa muotoon Harraste-luokka ilman tuota lisäliitettä Standard ja kuten Rabitti tuolla ehdotti niin luokassa ei julistettais voittajaa vaikka pisteet ajosuoritteesta annettaisikin. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Erikoista jos Suomen kokoisessa maassa, jossa autoja tuskin on liikaa yhteenkään kisaan, ei katulaillisella suunnistuskisoihin rakennetulla autolla pääse ajamaan trialia missään luokassa
![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Moi!
Etupyöriin vaikkutavan seisontajarrun kieltämisen pohjana on käsittääkseni ollut tavoite estää auton kääntäminen nopealla takavedolla etupyörät lukittuna! Voisitko 454SS lähettää minulle privana ongelmat jotka sinulla estävät osallistumisen niin voisin perehtyä tarkemmin asiaasi! Valitettavasti suunnistuksessa säännöt ovat kehittyneet eri suuntaan kuin trialissa, mutta modi ja promodi luokissa on kyllä jo aika vapaat säännöt. Junde |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Tässä HS luokan sääntömuutokset, joilla käsittääkseni ratkaistaan nyt esille tulleet ongelmat. Onko vielä muita ratkaisemattomia ongelmia?
3.7.2.1 Runko/alusta/akseliväli Auton tulee olla alun perin maastoauto. Uusi sääntö: 3.7.2.1 Auton tulee olla nelivetoinen 3.7.3.1 Jouset Jouset ovat vapaat, mutta alkuperäisen jousen tyyppi tulee säilyttää. Riipukkeiden paikan saa muuttaa. Jouset akselin päälle on sallittu (SOA). Uusi sääntö: 3.7.3.1 Jousitus vapaa, ei kuitenkaan kilpailun aikana säädettävä. 3.7.8.4 Akseleiden poiskytkentä/vetojärjestelmä Vetävien akseleiden irtikytkentä ei ole sallittu, ellei järjestelmä ole tehtaan määrityksissä. Jälkiasennettu matala 2WD ei ole sallittu. Uusi sääntö: 3.7.8.4 Akseleiden poiskytkentä/vetojärjestelmä Vetävien akseleiden irtikytkentä ei ole sallittu, ellei järjestelmä ole tehtaan määrityksissä. Jälkiasennetun matalan 2WD:n käyttö kilpailun aikana ei ole sallittu, lukittava mekaanisesti ennen katsastusta. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Lisäksi tulee huomioida seuraava kaarisääntö:
Original, harrastestandard ja standard ryhmissä on turvakaaren tai kehikon asentaminen sallittua. Avoautossa tulee olla vähintään pääkaari takatuin sekä diagonaalituella, jos autossa ei ole turvakaarta alun perin se tulee asentaa. Kyseinen sääntö tekee vaarallisempien ratojen kuin standard luokan radat tekemisen mahdottomaksi! Jos lähes vakio suitsa kaatuu niin pudotus pään korkeudella on 1,5m luokkaa, kun korotettu blazer kaatuu niin kuski putoaa jo 2,5m - 3m korkeudelta ja kun autossa pelkkä pääkaari niin hytissä voi tulla ahdasta! (puhumattakaan umpiautoista joissa ei siis tarvita välttämättä mitään kaaria!) Eurotrial säännöissä on määritelty kaikkiin luokkiin 6-pisteen turvakaarikehikot 2011 alkaen, tätä sääntöä en kuitenkaan olisi tuomassa suomalaisiin sääntöihin. Ovatko muut samaa mieltä? Jos ajatte muissa pohjoismaissa niin siellä sääntö kylläkin tullaan käsittääkseni ottamaan käyttöön. Jos joku sattuu ajamaan original luokassa niin siellä on otettu kantaa helmojen vahvistamiseen siten että vahvistaminen on sallittu kun se kohdistuu vain pyöräkoteloiden väliselle alueelle! Junde |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
Pakoputkiston tulisi olla päätä lukuunottamatta korilinjojen sisäpuolella, tarvittaessa tehtävä esim kylkiputket (jos luokkasäännöt tämän sallivat) pakoputken päälle jos pakoputkisto kulkee korilinjan ulkopuolella.
Alkuperäinen syy oli estää ettei ihmiset vahingossa polta itseään kuumaan pakoputkeen joka kulkee korilinjan ulkopuolella! Voisiko joku joka tekee kaaria kommentoida tuota katumaasturin kaariongelmaa? Tieliikenne katsastusmiehethän puuttuvat jos se pääkaari rajoittaa takaovista kulkemista ja kisakatsastajat jos kaari on liian edessä! Junde |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#14
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä se mun mielestä kelpaa, mutta eikös sitä hidasta takavetoa saa sit sääntöjen puitteissa muutenkin käyttää??
|
#15
|
||||
|
||||
![]()
Kyselyikä jatkuu
![]() ![]() ![]() Onks tilanne nykyään niin surkia, että Junde touhuaa YKSIN sääntöjä ja ehdotuksia tuonne AKK:n suuntaan? Kuitenkin hieman vaikuttaa, että trial olis taas hieman nostamassa kiinnostusta, niin olisko kohta tarvetta herätellä henkiin lajiryhmän kaltaista toimintaa? Ja muistan joskus 90-luvun alussa, että oli vielä lisäks alue-työryhmiä, jotka keräs ideoita omalta alueeltaan. |
#16
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kuttulandiaa lähinnä ajattelen. Meidän kisat kun tulee olemaan vähän kaikkea kisat ja tuntuu AKK:n nykyiset offisäännöt joko olevan aivan kohtuuttoman vaativat tai ajastaan jälkeen jääneet. Tarkoitan vaativuudella triallia koskien autojen lajiluokituksia sekä rakentelusääntöjä. Ajastaan jälkeenjäämisellä tarkoitan mutaoffin lajiluokitusta tyyliin kilvelliset ja kilvettömät. Jos nyt pitäisi AKK:n mukaan mennä sieltä ei taida löytyä meille sopivia luokituksia ollenkaan. Pitäisi aloittaa taas paperisota jotta saisi uudet jutut hyväksytettyä. Mitähän se maksaa ja onkohan musta siihen. Olis tosi hienoa jos joku taho hiukan jeesais ja miettis näitä porukalla. Kisojahan on kiva järjestää mutta me ei vaan voida mitään viidakon lakeihin perustuvia pitää ympäristöluvan takia. Tosin noi ekat joudutaan varmaan pitämään "villeinä" mutta rikkomatta muita ympäristöluvan kohtia. Ja me ei sitä lupaa haluttu, naapurit vaati sen jo ennen kuin mitään kisoja ehdittiin edes suunnitteleen. ![]() |
#17
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Hiljasta onpi ollut.... Picu: - kyllä me aina ne sääntökohdat saadaan täytettyä jollakin "sananväännöllä" ja tulkintahan siitä on se kaunein osio... Kisat ovat sen lopputulosta!!! Katsoppas TMK:n toimitsija/kilpailija luetteloa, siellä kun löytyy kilpailun johtaja/jaksotuomari/kuljettaja henkilö...
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Piculle:
Jos kirjoitatte/määräätte omia sääntöpoikkeamia, niin ne tulee ilmetä kilpailukutsussa ja se kutsu laitetaan AKK:lle yhdessä kilpailulupajakemuksen kanssa. Esim. toissavuonnahan meillä oli Stadion Trialissa ihan poikkeavat pistelaskusäännöt ja ilmoitusluontoisena meni. Eli jos pysytte kuitenkin ns. turvallisten puitteiden sisällä niin ei mikään estä tekemästä omia tarkennuksia ja lisäyksiä yksittäiseen tapahtumaan. (Nää aamuvuorot ei sovi mulle, jos ymmärsit tuon kirjoituksen niin hyvä) |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Mielenkiintoistahan on se, jotta kyseessä MUTA/TRIAL - YHDISTELMÄ kisa...
Ja molempiin olemassa omat säännöt ja luokat!!! Mutta Suomi kun on vähän niinkuin ulkona valtavirrasta, niin sanoisin tuon olevan sellainen "hybridi" luokkajaot ja sitten sen mukaan tuo mutakisakin... MUN MIELESTÄ - orginal ja stanut omassa luokassa - modi jos tulee, niin katotaan mihi laitetaan, vaikka naittais HS:n kanssa kun näkee laitteet - promodi / prototype samaan mudassa (tohvelit suurinpiirtein samankokoisia), mutta trial kisassa niillä omat porttijaot, kun tuo MASHBOX EI EDELLEENKÄÄN OLE KÄÄNTYVILLÄ TAKAPYÖRILLÄ, mutta kuitenkin kuski sitä niillä ohjaa (kuulemma???) Ja tää nyt on vaan kirjoittaessa syttyny ajatus, ei sen syvempää.... KUITENKIN ALKAA tästä huuto, jotta trial radalla HS ja modi samalla radalla, mutta ei noita modeja hirveesti kisoissa ole ollu, joten annetaan niille kauhee etumatka ja sitte pamautetaan niille "menestyspisteitä", niin saadaan tilanne taas tasasex ![]() ![]() ![]() Eli erittäin selkeetä???? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ja saa arvostella, en kuitenkaa noteeraa, kun tää on niinku virallisesti epävirallista!!!!!! JA TÄRKEINTÄ ON ETTÄ ON KISAT JOISSA ON KIVAA KAIKILLA!!!!!
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- Viimeksi muokannut Mikki : 04.03.2011 20:02 |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Jos olen ymmärtänyt oikein lukemani, niin HS luokassa toi on kielletty oli se hidas puoli sitten edessä tai takana. Mites noi neliovisen kaaret, kun huomenna aletaan jo hitsaamaan kasaan niin olisi mukava tietää mikä kelpaa ja mikä ei?
|
#21
|
||||
|
||||
![]()
Mun käsittääkseni pitäis kelvata niinku siihen edellisen sivun kuvaan olet piirtänyt, siinähän on vaan kaksi pääkaarta jotka on liitetty toisiinsa kaariputkilla ja takimmaisesta pääkaaresta lähtee ne takatuet.
|
#22
|
||||
|
||||
![]()
Mut pitääkö se takimmainen olla pääkaaren mitat täyttävää matskua vai riittääkö kaarten muihin osiin vaadittu materiaali?
|
#23
|
||||
|
||||
![]()
Pitää, koska muuten se ei kelpaa pääkaareksi.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Eurotrial 2010 karsintakilpailu 8.5 Janakkala | Saija | Tapahtumat | 188 | 09.03.2015 12:54 |
Eurotrial 13-15.8.2010 Borås | tare | Tapahtumat | 101 | 04.10.2010 22:18 |
kauden 2010 trial | sos | Tapahtumat | 11 | 19.01.2010 17:12 |
Trial kaarien uudet säännöt??? | Jare | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 01.10.2009 20:53 |
Eurotrial säännöt? | Tarzan | Tekniikka & Jutustelu | 41 | 30.01.2009 18:07 |