Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Trial ja Eurotrial säännöt 2010 + 2011 (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=70997)

Jare 15.04.2010 13:31

Trial ja Eurotrial säännöt 2010 + 2011
 
Kai sitä alkaa itsekkin vanheneen, ku ei meinaa sääntöjen mukana pysyä:rolleyes: Ja päätin avata oman topicin, koska varmaan joillain muillakin saattaa olla samoja ongelmia...ehkä:confused:



Eli onko tilanne tällä hetkellä niin, että 2010 teknisiä sääntöjä ei ole vielä käännetty Suomeksi? Vai enkö vain osaa oikeasta paikkaa (www.autourheilu.fi) etsiä?

Eurotrial säännöthän löytyy englanniks ja saksaks osoitteesta: www.eurotrial.org ja sitten download osioon.


Sitten Eurotrial aiheinen kysymys: Onko mahdollista saada eurotrial komitealta hyväksyntä, että turvakaarien kattovahvistuksena kelpaa myös ns. V-tuki, kuten sallitaan AKK:n säännöissä. Nykyään Eurotrial kuvista ainakin puuttuu kyseisen mallinen tuki.


Saa täällä muutkin kysellä ja jospas sitten Junde ehtis näihin vastailla.
Kiitos

Saija 15.04.2010 14:46

Tuon linkin alta löytyy Suomeksi käännetyt säännöt.

http://www.autourheilu.fi/lajit/offroad/saannot/

tare 15.04.2010 21:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Saija (Viesti 661047)
Tuon linkin alta löytyy Suomeksi käännetyt säännöt.

http://www.autourheilu.fi/lajit/offroad/saannot/


täältä ei vielä löydy 2012 voimaan tulevia muutoksia, jotka Junde laittaa kun ehtii.
ne kannattaa lukea jo ( www.eurotrial.org ) jos rakentelee nyt autoa!

HannuNurminen 15.04.2010 22:29

Mä vähän käsitin että ne nyt tulleet Eurotrial säännöt muutoksiensa kanssa tulisi sit meil ens vuonna. Voin toki olla väärässäkin.
Tällä hetkellä sieltä AKK sivuilt löytyvillä säännöil ajetaan kuitenkin Suomes nyt, mut tuo Taren huomautus on myös asiaa!
Sieltä komitealta on muutama muukin selvitys pyyntö vielä avoinna, mut se etenee hitaasti koska käsittääkseni nekin keskustelevat muutoksista mailien välityksellä...
Pitäisi itsekin keritä nyt nuo säännöt kahlata läpi kunhan sais koulun koe suman purettua.

Tuo V-ristikko pitäisi olla ok, koska se on FIA hyväksyttynä meillä, niin kelpaa muuallakin, tästä olisin muistaakseni tälläistä keskustelua Junden kanssa käyny, hän korjaa jos olen väärässä.

Se ovi verkko homma on ainoastaan Ruotsin kisaan.

sos 16.04.2010 06:08

ja eikös nuo tuet ole vain tietyn ikäisiin kaariin eli jos kaaret on/auto on tehty ennen jotain tiettyä vuotta niin niihin ei tartte lisäillä noita tukia?

Junde 16.04.2010 12:44

Moi!

Eli kaikki FIA hyväksytyt kaaret hyväksytään´Eurotrialeissa!

Suomessa on kaariin annettu siirtymäaika seuraavasti:
ennen vuotta 2009 luokitellut autot hyväksytään turvalaitteiden
osalta vuoden 2008 sääntökirjan mukaisina
31.12.2011 asti

Tekniikka sääntöihin tuli muutos vain seisontajarrun osalta tälle vuodelle, eli ruotsissa on oltava erillinen "kolmas" jarru seisontajarruksi.

ProModin korisääntömuutos astuu voimaan 1.1.2012 ja koskettaa kaikkia autoja!

Yritän saada kirjoitettua AKK:n sääntökirjaan uusitut säännöt ennen kuin 2011 sääntökirja menee painoon. Onko kenelläkään mitä sitä vastaan jos laitan ProModin uudet säännöt jo nyt vai pitääkö vielä laittaa vuodeksi tuo vanha sääntö mukaan? Cuppia tuskin ajetaan joten seurojen välisissä kisoissa voidaan poikkeussäännöllä ilmoittaa että vanhan säännön mukaiset autot saavat osallistua!

Olisiko muuten realistista kuvitella että 2012 ajettaisiin taas cup?
Alustavasti voisisimme siihen kuitenkin pyrkiä.


Junde

TimJus 16.04.2010 13:33

eikai nää eu säännöt tuu vaikuttaa suomi trialiin.

Jare 16.04.2010 14:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja G-69 (Viesti 661290)
eikai nää eu säännöt tuu vaikuttaa suomi trialiin.

Niinku millaset. Nythän jo ajetaan eurotrial säännöillä jaksot ja autojen luokkajaotkin on sen mukaan.....nii vai mitäs sä meinaat eu säännöillä;)



Suomessa ei siis vielä tarvitse tätä käsijarrua erillisenä järjestelmänä 2010...niinkö?

TimJus 16.04.2010 16:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 661304)
Niinku millaset. Nythän jo ajetaan eurotrial säännöillä jaksot ja autojen luokkajaotkin on sen mukaan.....nii vai mitäs sä meinaat eu säännöillä;)



Suomessa ei siis vielä tarvitse tätä käsijarrua erillisenä järjestelmänä 2010...niinkö?

lähinnä noita kori sääntöjä ja muitaki teknikka puolen sääntöjä meinasin.


eikös se käsijallu oo pitäny olla jo monta vuotta erillinen systeemi.......ainaski sillo ku ite tuli ajeltua oli tommonen sääntö.....

Jare 16.04.2010 20:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja G-69 (Viesti 661336)
lähinnä noita kori sääntöjä ja muitaki teknikka puolen sääntöjä meinasin.


eikös se käsijallu oo pitäny olla jo monta vuotta erillinen systeemi.......ainaski sillo ku ite tuli ajeltua oli tommonen sääntö.....

Eiköhän ne koppa säännöt tule sieltä jatkossa......ku idea kait olis, että samalla autolla kun ajat täällä, niin saat ajaa myäs muualla ilman suurempia muutoksia.

Käppäri sääntö on Suomessa kai ennen riittäny esim linelock normaali systeemissä? Ja näin on kai swedujen spideritkin toteutettu ja oliko, että Norjassa automaatti autoissa riitti P-asento automaatista. En ole varma ku meitin autoissa se on aina ollu erillinen mekaaninen systeemi.

Viipo 16.04.2010 20:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Junde (Viesti 661280)
Moi!


Olisiko muuten realistista kuvitella että 2012 ajettaisiin taas cup?
Alustavasti voisisimme siihen kuitenkin pyrkiä.


Junde

Nurkantakaa kuulin vahingossa huhua, jotta tänne Joensuun seudullekkin koittaa porukka elvytellä trial-kisaa. Pitää vissiin mennä kyselemään lisää tietoa...

Eskimo 16.04.2010 22:12

Täällä Kainuussa odotellaan, että kiinnostus trialiin kasvaisi niin laitamme heti kisan pystyyn.
Tämä vuosi passaillaan vielä kun viimeksi haukkas paskaa.

Cuppia/uutta nousua odotellessa....

Jare 17.04.2010 17:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo (Viesti 661477)
Täällä Kainuussa odotellaan, että kiinnostus trialiin kasvaisi niin laitamme heti kisan pystyyn.
Tämä vuosi passaillaan vielä kun viimeksi haukkas paskaa.

Cuppia/uutta nousua odotellessa....

Hienoa kuulla!!!!



Sääntö kysymys: Säännöissä lukee, että porttien leveys 3m kaikki luokat paitsi protoilla 3,5m. Niin saako portit olla leveveämmällä, vai onko mitta tasan noi ja sillä selvä?

Byrocrat 17.04.2010 18:45

Vähimmäismittoja ovat
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 661635)

Sääntö kysymys: Säännöissä lukee, että porttien leveys 3m kaikki luokat paitsi protoilla 3,5m. Niin saako portit olla leveveämmällä, vai onko mitta tasan noi ja sillä selvä?

Leveyttähän saa olla vaikka kuinka paljon kunhan ovat vähintäin tuon levyisiä eli minimimittoja ovat. :rolleyes:

Junde 17.04.2010 19:29

Moi!

Line lock seisontajarru hyväksytään suomen kisoissa vielä 2010 ja järjestäjän poikkeussäännöllä mahdollisesti 2011 mutta 2012 eteenpäin on viimeistään oltava erillinen piiri kuten muissa maissa, toki kannataa muttaa heti kun vain ehtii!

Junde

Jare 18.04.2010 08:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat (Viesti 661674)
Leveyttähän saa olla vaikka kuinka paljon kunhan ovat vähintäin tuon levyisiä eli minimimittoja ovat. :rolleyes:

Siksi kysyin, koska säännöissä ei ole mitään mainitaa minimistä. Ennen aikaan oli, että porttien leveys vähintään 4m, jolloin sääntö oli selkeä, että se saa olla myös leveämpi. Nykyinen tekstimuoto kun taas ilmoittaa portin leveydeksi 3m (protot 3,5m). Ehkä seuraaviin sääntöihin vois lisätä portit min 3m ja protoilla min 3,5m, niin tämmönen tyhmä Hämäläinenki tajuais kerrasta:D

sos 18.04.2010 09:20

mites nuo turvakaaret ku ollaan korjaamassa ni ymmärsinkö oikein, että 2002 jälkeen tehtyyn autoon pitää diakonaali putket laittaa pääkaareen, eli takatuissa olevat ei kelpaa? eli siis 253-7 kuvan mukaan
ja ilmeisesti pitää olla tuo tuulilasipilarin vahvistus ja risti tai vee kattoon ja oviputket tuplana. rupee oleen sitä rautaa aikas paljo

Mikki 18.04.2010 17:36

Kaikille samat muutokset
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 661791)
mites nuo turvakaaret ku ollaan korjaamassa ni ymmärsinkö oikein, että 2002 jälkeen tehtyyn autoon pitää diakonaali putket laittaa pääkaareen, eli takatuissa olevat ei kelpaa?

Ovat kyllä pakolliset, mutta JOS olet sahaamassa (velipoika kuulemma hitsaa??) putkia, niin tee samalla muutos, jossa takatuen putket muuttuu V-muotoon ja kattoon tulee myös V (kärjet vastakkain), eli kuvat 253-14 ja 253-22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 661791)
ja ilmeisesti pitää olla tuo tuulilasipilarin vahvistus

Ei tarvii kun linja on Kuksassa suora "pilari". Vai kallistuuko se yli 20astetta??? Silloin tarvii putken siihenkin...

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 661791)
risti tai vee kattoon

Jepjep, suosittelen V, ja sitten taakse sama V peilikuvana

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 661791)
oviputket tuplana

Ei välttämättä, kannattaa "venyttää"sääntökohtaa hieman, koska tulkintaa EI OLE ja mittaa oviputken korkeus, saattaa onnistua 253-8 mukaisesti tai sitten teet 253-10 tai 253-11 mukaisesti.
""8.3.22 Oviputket
Yksi tai useampi pitkittäinen oviputki tulee asentaa auton molemmille puolille kuvien 253-8, 253-9, 253-10 ja 253-11 mukaisesti. Autoissa, jotka on luokiteltu 1.1.2007 jälkeen, tulee käyttää kuvien 253-9, 253-10 tai 253-11 mukaisia oviputkia.
Oviputken tulee olla mahdollisimman korkealla, mutta liitokset eivät kuitenkaan saa olla oviaukon puoltaväliä korkeammalla.""

Vekarassahan on 253-9 oviputket ja ei ne kauheesti edessä ole. Mun ei tarvii sinne nyt kiivetä kun polvi on "huollossa", mutta kyllähän siinä penkki hyvin näkyy, kun sivulinjaa katsoo...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=57300

Ja milloin katsastuskortti Kuksasta on tehty, sen mukaisestihan määräykset tulee menemään...

Katos kuvaa 253-35B, eiks Kuksa mee tohon "aikajanaan"???

Ja kaikillehan tuo malmikasa tulee, ja MUN mielestä ihan oikeaan paikkaan!!! (eli suojaamaan meitä itseltämme!))

FROM 18.04.2010 19:17

1 Liiteet
nyt mää oon jo ihan sekasin. eli näillä kaarilla on siis turha koittaa kilpaileen vai?

HannuNurminen 18.04.2010 21:33

Koetan huomenna keritä katsomaan noita AKK kuvia, kun kerran oon jonkinlainen katsastuspäällikkö. Ne joilla on epäselvyyksiä, voi myös laittaa mulle kuvia asiasta niin koetan parhaani mukaan selventää asioita.

T : Hannu

Junde 18.04.2010 21:34

Katon alle en näe, mutta jos siellä on vahvike niin eihän tuosta näyttäisi puuttuvan kuin oviputket ja ne vahvikekulmat!

Junde

VooDoo Jeep 18.04.2010 21:49

1 Liiteet
Mitäs meinasit noilla vahvikekulmilla? vai käykö nää mun kaaret tollasenaan kun on?
Tossa on vanha kuva jossa kaaret näkyy hyvin
http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1271620032

FROM 18.04.2010 21:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Junde (Viesti 662031)
Katon alle en näe, mutta jos siellä on vahvike niin eihän tuosta näyttäisi puuttuvan kuin oviputket ja ne vahvikekulmat!

Junde

katossa v vahvikkeet ja suora oviputki on kanssa niinkuin ne vahvike kulmat pääkaareen,

mutta kuten tuossa sos:n aikaisemmin esittämässä kysymyksessä diagonaalien olisi oltava x:mallisena pääkaaressa

HannuNurminen 18.04.2010 22:21

Sen verran jaksoin kuvii etsii että tuossa kohdassa 8.3.2.3. lukee päiväykset ja sen jälkeen on kuvat kehikkojen minimivaatimuksista.

Se pitää selvittää huomenna joltakin viisammalta että rinnastetaanko offiauto luokitustodistukseen katsastuskortin päiväyksen perusteella, toisaalta se on vähän väärin, jos se kortti vaikka häviää niin joutuu tekemään vanhaan autoon muutokset, ja toisekseen ei niitä kortteja siinä katsastuksessa kerkiä niin tarkkaa syynää, katsoo vaan onko siellä huomautuksia vai ei... Äkkisestään laskettuna noita kuvia vertailemalla uudes autos pitää olla 4 putkee enemmän ku alle 2002 mallis.

Palaan asiaan huomenna iltasella.

Jare 18.04.2010 23:02

Mua kiinnostaa, että mistä tuo luokiteltu päivämäärä katsotaan offi autossa? Onks se siitä kun on hankittu katsastuskortti?


Sivu luotu: 20:11 (GMT +2).