![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Hyvä, ettei siis tavallisesti ole jatkuvaa nelivetoa. Onko näissä peleissä yleensä tasauspyörästön lukkoa? Jukka
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Mitäs hyvää siinä on, muuta kuin muutaman desin kulutussäästö per sata km?
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Väitänpä ettei se aina näin ole. Mulla arkiajossa LR disco jossa jatkuva neliveto ja pienemmällä kulutuksella pääsee mitä esim nissanin kingcabilla. Ja mulla sentään tulee paljon kaupunkiajoa ja verrokki nissanilla taas paljon matkaa ja silti disco vie vähemmän naftaa /100km. 7/10 alkaen on piruuttaan kulutuksia seurattu kun joku väitti discoa kokoisekseen pieniruokaiseksi, ja pakko myöntää että tältä se alkaa vaikuttaa.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Et sitten oo aatellu ostaa kuorma-autona tommosta peliä? Siis edellyttäen että kortissa riittää kirjaimet. Tai sitten MB Sprinter, tai VW LT, tai VW Transporter nelivetosena lava-autona? Neet ei oo kuiteskaan hinnankiroissa, ja simppeleitä, ja edullisia korjata/huoltaa...
__________________
Kolmas elämä menossa, ja vauhti vaan kiihtyy ![]() " Si vis pacem, para bellum..." Rahalla saa, ja maasturilla pääsee... ![]() Kaikki mikä tulee idästä, otetaan vastaan tasajyvän kanssa...!!! Mitäs tähän sanois Honda-mies??? Mulla on Mese, ja se viihtyy talven tallissa ![]() Jokivarren VPK www.facebook.com/junnupaloautot |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Meikäläisen ääni myös tuolle 90 tai 95 sarjan Toyotalla vaikken sellaista omistakkaan.
Ja nimenomaan tuon jatkuvan nelivedon takia. Perustelu: Jos hinailet kärriä ja kääntelet sitä maastossa ja lasket, nostat venetttä milloin missäkin,niin jatkuvassa nelikossa kun on se keskitasaus pyörästö,vetävät myös kaikki pyörät tiukoissa käännöksissäkin ilman että että jompi kumpi pää rupeaa"sortamaan" . Eli se on yhtä ketterä kuin takaveto,tai jopa kettterämpikin tilanteesta riippuen. Ja sitten sen keskilukon saa tietysti kiinni tiukkojapaikkoja ajatellen,ja johonkin vuosimalliin asti noissa on myös takana tasauspyörästönlukko.Ja se ketteryys tietysti häviää sitä mukaa kun niistä hanikoista tempoo. Ja sitten HUOMIO. jos joku mainostaa jotain cr-v hondaa että siinä on jatkuva neliveto niin se ei sitten ole sama asia,ne ovat etuveto autoja joissa sutimis tilanteissa ohjataan kitkan avulla pieni osa vetovoimasta takapyörille. Ja mitä siihen kulkutukseen tulee niin etuperäthän noissa on jo kehitetty kohtuu hyvin rullaaviksi joten niiissä puhutaan ehkä juurikin joistain deseistä/100 km. Vastaavasti taas rengaskulut saattavat olla pienemmätkin juuri siitä syystä että vetovoima menee kokoajan useammasta paikkaa tiehen. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Laita muutama tonni lisää ja hae uusi Dacia Duster jos 1500kg riittää vetopainoksi. Tarpeeksi pieni ykkönen ja muutkin vaihteet tiheästi välitetty. Riittää satunnaiseen vetelyyn.
|
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jukka |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jukka |
#10
|
||||
|
||||
![]() kömpelö...
no voi tietysti olla kömpelö ollakin asfaltilla ja muuten ahtaassa paikassa nelikko päällä käännella mutta metässä olen taas sen itse huomallu että hiluxia pitkää patroolia hoojiita pitää vekslailla samoissa paikoissa missä pajero kääntyy ilman mitään vastaavaa ongelmaa... ei kait suurin ongelma ole se vekslaaminen... mulla tässä pajerossa muuten alipainetoiminen palalukko perässä ja toimii...
![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Eli silloin kun se nelikko on kytketty kiinteäksi eli 2wd/4wd vehkeissä kytketty etuakseli vetämään,ja jatkuvan nelivedon vehkeissä se keskitasaustasauspyörästö on lukittu,on se kääntyvyys juurikin kuvailemaasi. Mutta jos on se jatkuva neliveto keskitasauspyörästöllä, pääsee jokainen pyörä pyörimään sitä nopeutta kun on tarpeen,ja silloin myös jokainen pyörä vetää samalla voimalla,tai miten se keskitasauspyörästö on rakennettu voimaa välittämään eli esim 50/50 % tai 30/70% ja silloin kääntyvyys on 2 vetoisen luokkaa tai jopa parempi. Siinä se juju piilee nääs... |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Kuten Bj Andy jo tuossa kommentoikin, jatkuva nelikko ei tee autosta sen kankeampaa, tollain lyhkänen malli pyörähtää maantiellä asfaltillakin näppärästi U-käännöksen venkslaamatta. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Ja vielä sen verran että tuon jatkuvan nelikon paras ominaisuus on se ettei sen olemassa oloa huomaa juuri mistään.
Ja tosiaan omakokemus perustuu lähinnä jatkuva4 veto scaniaan,mutta se on siinä niin hyvä että pois en sitä vaihtaisi.Sillä ajaa kokematonkin kuljettaja vaikka kuinka liukkailla aina perille koska se ei lähde sladiin risteyksissä eikä jää mäkiin,ja menee vaikka mutaisella pellolla ilman mitään maastoajo taitoja. Jos tuota haluaa itselleen todentaa,niin hae joku super select lootalla oleva mitsu koeajoon,siinä on kaikki vetotavat eli jopa se takapotku niitä varten jotka haluavat harrastaa sitä hiekkasäkkihuumoria talvella. Eikä se varmaan huonoin vaihtoehto ole tuokaan,niitä kansivikoja tulee 100 varmasti kaikissa alumiinikansi dieseleissä. |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Kiitän jälleen vastauksista.
Jos - kuten edellä mainittiin - pickupien ruosteensuojaus on olematon, kuinka on homma hoidettu maasturien kokoonpanolinjoilla eli ovatko esim. Land Cruiserit ja Pajerot ruostuvaisia? Jos kyllä, niin mitkä kohdat on syytä tsekata? Jukka |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Korissa on sinkki pohjalla kai myös 92-> Pajerossa (ja ilmeisesti joissain vanhemmissakin), joten ei ole niinkään ongelma. Rungot alkaa ruostumaan alkaen takaosasta, puolenvälin etupuolella ei käytännössä ole koskaan mitään sanomista.
|
#16
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Kyllä tuo jatkuva neliveto olis hiluksissakin hyvä juttu, on aika holtiton ajettava takavedolla liukkaalla ajettaessa kuten varmaan kaikki pikupit keveän perän vuoksi. Useimmiten taka-akselilla on vain kitkalukko, jos sitä nyt lukoksi voi sanoa. Turpoton on patalaiska, mutta siihen tottuu. Ajoasento on huono ja soppa maistuu Tojotalle varmaan parhaiten noista pikupeista. |
#17
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Omassa hiluksissa saa tosiaan lämpöjä pienentää oli mikä pakkanen tahansa,voortissa ei hanskat joudu hukkaan -20 jälkeen kun ei voi kädestä pois ottaa... |
#18
|
||||
|
||||
![]()
No liukkaallahan ajetaan neliveto päällä! Ei se jäykkyys silloin haittaa. Vaikka olisihan se keskitasauspyörästö ihan hyvä, en sitä tarkoita ettei olisi.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ |
#19
|
||||
|
||||
![]() oma ehdotukseni...
jos hyvää veto juhtaa tarviit ja tilaa sisällekin niin tarjolla saattais olla 2.8 koneella oleva pajero jossa uusittu kansi ja koko yläkerta merkkiliikkeessä alle 40000km sitten... otteessa 33" renkaat mt tyyppiset, nastalliset talvi kumit 265/75 r 15 ja alusta sarja mallia dobinsson iskarit, jouset 30mm korottavana... pohja panssarit jakiksen taakse ja vinssikin löytyy keulalta jos tarvitset mukaan... (6000kg vetävä... ja vetää kanssa) metsää on nähnyt ja helmat kurtussa nyt mutta korjaukseen menossa jolloin palkit tilalle ja muut säröt korjaillaan samalla. Vm: 94 , mittarissa 290000km, ei syö öljyä ja leimoista menny läpi heittämällä... muutakin uutta osaa laiteltu... etu vakaajan koiran luut ja taka vakaaja tällä hetkellä irti siihen uudet puslat vaihdetaan kun renkaan vaihto ajankohtainen...
![]() |
#20
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jukka |
#21
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jukka |
#22
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja oma kokemus ajaa siihen suuntaan että aina kun on mahdollisuus päästä perä edellä iltapäivälehtien lööppeihin niin silloin ajetaan etuveto kytkettynä. Ja koska aiemmin oli puhetta siitä jatkuvasta nelikosta niin sitä keskilukkoahan ei tarvi myöskään pitää kiinni kuin tarvittaessa. |
#23
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AndersReisen ![]() Yleinen ohjeistushan kuuluu tunnetusti, että kytkettävää nelivetoa ei saa käyttää pitävällä pinnalla, mutta sitä voi käyttää soralla, lumella tai jäällä. Nimimerkki epätietoinen kysyy jälleen lämpimikseen saivartelun rajoilla, että milloin asfaltti on luokiteltavissa pitäväksi? Onko vaikkapa kymmenen asteen pakkasella ja nastarenkailla suhtkoht jäätöntä asfalttipolkua ajettaessa syytä kytkeä neliveto pois vai onko pakkaskelissä asfaltti riittävän liukas nelivedolle? Jukka Lainaus:
Kiitokset kaikille viestiketjuun osallistuneille nelivetotietouteni avuliaasta kartuttamisesta! Seuraavaksi onkin taholtani odotettavissa satunnaista kysymyksenasettelua nelivetolava-autoilun mielenkiintoisesta maailmasta, kunhan pääsen aiheeseen perehtymään... Jukka |
#24
|
||||
|
||||
![]()
Jos vielä kiinnostaa, niin olisi tiedossa eräs nätti musta Land Cruiser 95 (eli pitkä), vuosimalli -97 vai 98, Ranskasta tuotu Viron kautta Suomeen. Hinta n. 9000€ + verot
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan Turboa ostamassa | Anfi | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 13.04.2010 12:11 |
Käykää ostamassa | Rekisteröimätön | Linkit | 4 | 12.03.2009 23:10 |
Volvoa ostamassa | k81 | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 28.08.2008 19:46 |
plaaaaatseria ostamassa | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 09.06.2003 08:36 | |
Nokialaista ostamassa | Jarze | This And That | 4 | 07.01.2003 11:37 |