Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.05.2010, 07:26
Jeeper:n Avatar
Jeeper Jeeper ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: PäHäMa/FJDC
Viestit: 4.133
Perusasetus

Sama 1670kg on mullakin Comanchen otteessa (N1G)

Täytyy katsoa että olisko jonnekin jäänyt vanhoja otteita, näkisi että onko tuo vetopaino muuttunut jossain vaiheessa.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.05.2010, 09:24
pjtk:n Avatar
pjtk pjtk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.04.03
Sijainti: Pirkanmaa, Suomi.
Viestit: 1.741
Perusasetus

Mulla kans oli Discosta jossain välissä hävinny koukkupainosta liki tonni otteesta. Soittelin Akeen jossa, eivät osanneet kertoa syytä moiseen. Suosittelivat säilyttään vanhoja otteita, josta näkee tiedot. No eihän semmosia tietenkään ollut. Seuraava ohje oli käydä muutoskatsastamassa auto takasin 3500 vetopainolle. Näin tein ja siittä sit piti muutama kymppi pulittaa, että katsuri vilkas koukun tyyppikilvestä painon ja tarkasti koukun kiinnityksen runkoon. Tokihan se joutu vielä tiedot muuttaan Trafin (Ake) järjestelmään. Tämäkin rahanmeno ja ylimääränen työ vain Aken surkean järjestelmän takia.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.05.2010, 12:15
mhk:n Avatar
mhk mhk ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 29.10.09
Sijainti: Kivitaipale, Roi
Viestit: 348
Perusasetus

Itellä kuitenkin on tallessa vanha ote josta löytyy tuo 3,5t. Eli vaatii muutoskatastuksen jotta surkean järjestelmän vaihossa hävinneen 1,5 t saa takaisin?
__________________
LandCruiser LJ70 1987 & HDJ80 -90
Projekteja
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.05.2010, 22:17
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- on kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.071
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mhk Näytä viesti
Itellä kuitenkin on tallessa vanha ote josta löytyy tuo 3,5t. Eli vaatii muutoskatastuksen jotta surkean järjestelmän vaihossa hävinneen 1,5 t saa takaisin?
Ja vielä selvennykseksi: etusivun perävaunumassa-lokerot on aina pyhitetty valmistajan sallimille. Nämä ylisuuret-vanhanajanmassat löytyy rekisteriotteen erikoisehdoista.

Eli muistakaa lukea myös otteen toinen sivu. Ja huomatkaa myös että 15.11.2007-8.12.2008 välillä tulostetuissa uudenmallisissa otteissa ei näitä massoja lue, tuon päivämäärän jälkeen lukee jos ne on rekisteritiedoissa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.05.2010, 20:09
pjtk:n Avatar
pjtk pjtk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.04.03
Sijainti: Pirkanmaa, Suomi.
Viestit: 1.741
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mhk Näytä viesti
Itellä kuitenkin on tallessa vanha ote josta löytyy tuo 3,5t. Eli vaatii muutoskatastuksen jotta surkean järjestelmän vaihossa hävinneen 1,5 t saa takaisin?
Mulla tuo muutoskatsastus onnistui koska auto on alunperinkin tyypitetty 3,5t koukkupainolle. Tais vielä olla niin, että tyyppikatsastuksessa oli määritelty Kovilin koukku mikä piti autosta löytyvän. Soitto Akeen selvittää mikä mahdollista/mahdotonta. Jos eivät ole jo hukanneet tyyppi katsastus tietoja.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.05.2010, 13:06
Komanssi Komanssi ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 22.04.10
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 10
Perusasetus

Tyyppiero?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeeper Näytä viesti
Sama 1670kg on mullakin Comanchen otteessa (N1G)

Täytyy katsoa että olisko jonnekin jäänyt vanhoja otteita, näkisi että onko tuo vetopaino muuttunut jossain vaiheessa.
Mun Komanche siis otteessa tyyppi: pakettiauto/N1. Mikä tuo sun otteen tyyppi G.llä (N1G)? Onko siinä jotakin eroa, mulla sitä ei ole?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.05.2010, 17:20
Suiza410:n Avatar
Suiza410 Suiza410 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.03.08
Sijainti: Nousiainen
Viestit: 160
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Komanssi Näytä viesti
Mun Komanche siis otteessa tyyppi: pakettiauto/N1. Mikä tuo sun otteen tyyppi G.llä (N1G)? Onko siinä jotakin eroa, mulla sitä ei ole?
G tarkoittaa maastoautoa. Eli N1G maastopakettiauto ja M1G maastohenkilöauto.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 09.05.2010, 19:13
Komanssi Komanssi ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 22.04.10
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 10
Perusasetus

Ajoneuvoluokan virhe otteessa(ko)?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Suiza410 Näytä viesti
G tarkoittaa maastoautoa. Eli N1G maastopakettiauto ja M1G maastohenkilöauto.
No hemmetti, miksiköhän mulla otteessa sitten vain maininta N1/pakettiauto? Minne se "G" on jäänyt?

Otteen osassa "Erikoisehdot ja huomautukset" on mainittu: "Autoverosta vapaa pakettiautona. Katsastuksen huomautukset: LTJ-tyyppikoodi: 4055031303. LTJ-mallimerkintä: Jeep Comanche Pickup-FJ36B-4x4/304"

Voiko em. vaikuttaa alhaiseen vetopainoasiaan? Liekö allaoleva käytäntö vielä voimassa tuon mukaan? Mun auto juuri ensirek. ennen tuota 4.12.-92. eli voinko siis mennä vaatimaan konttorille tolla lapulla lisää kiloja?

AKE:n ohje katsastuskonttoreille v.2007:

"Vanhemmissa ajoneuvoissa on vanhan ajoneuvoasetuksen mukaan sallittu nelivetoisissa autoissa perävaumassaksi kaksinkertainen omamassa, vaikka valmistaja olisi kieltänyt perävaunun vedon, on vanhassa ristiinkytkentäkatsastuksessa saatettu merkitä perävaunun kytkentämassaksi 3000 kg jos auton omamassa on 1500 kg.
Vaikka nykyään autoon kytkettävistä massoista säädetään Asetuksessa ajoneuvon käytöstä tiellä (4.12.1992/1257), on siinä voimaantulosäännösten siirtymäsäännöksissä 57§ 3 momentissa seuraava teksti "Ennen tämän asetuksen voimaantuloa liikenteeseen hyväksyttyä ajoneuvoa tai, jos erillistä hyväksymistä ei vaadita, liikenteessä käytettyä ajoneuvoa saa edelleen käyttää liikenteessä tämän asetuksen voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten ja määräysten tai tämän asetuksen mukaisin ehdoin." Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ajoneuvoa saa edelleen käyttää tieliikenteessä suuremmin kuin valmistajan sallimin massoin. Sallitut kytkentämassat saa näissä tapauksissa selville KATSA-järjestelmästä tai ATP-järjestelmästä"

Viimeksi muokannut Komanssi : 09.05.2010 19:32
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 09.05.2010, 21:06
RalliJari RalliJari ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 30.01.09
Sijainti: Iisalmi
Viestit: 423
Perusasetus

Sitä ee vaan oo merkattu N1G:eks mutta kyllä se oikeesti on maastopaku ku on neliveto ja alennusvaihteisto. Monessa vanhemmassa maasturissa tuo G kirjain otteesta voi puuttua. Ei vaikuttane kai mihinkään todellisuudessa.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 09.05.2010, 22:23
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- on kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.071
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Komanssi Näytä viesti
No hemmetti, miksiköhän mulla otteessa sitten vain maininta N1/pakettiauto? Minne se "G" on jäänyt?

Otteen osassa "Erikoisehdot ja huomautukset" on mainittu: "Autoverosta vapaa pakettiautona. Katsastuksen huomautukset: LTJ-tyyppikoodi: 4055031303. LTJ-mallimerkintä: Jeep Comanche Pickup-FJ36B-4x4/304"

Voiko em. vaikuttaa alhaiseen vetopainoasiaan? Liekö allaoleva käytäntö vielä voimassa tuon mukaan? Mun auto juuri ensirek. ennen tuota 4.12.-92. eli voinko siis mennä vaatimaan konttorille tolla lapulla lisää kiloja?
G tuli joskus 1993. Ei vaikuta esittämäsi tekstit. Pakettiautoissa sai kärrypaino olla enintään kokonaismassan verran. 30.9.2003 muuttui laki joka salli 1.5 x kokonaismassan kärrylle N1G-luokan ajokille jos valmistaja ei sitä rajoittanut.

Komanssen vetopaino on ilmeisesti juurikin tuo 1670 kg eikä lisää heru ainakaan tolla lapulla.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 10.05.2010, 16:18
elhapero:n Avatar
elhapero elhapero ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.07
Sijainti: Tammela.Finland
Viestit: 1.479
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Komanssi Näytä viesti

AKE:n ohje katsastuskonttoreille v.2007:

"Vanhemmissa ajoneuvoissa on vanhan ajoneuvoasetuksen mukaan sallittu nelivetoisissa autoissa perävaumassaksi kaksinkertainen omamassa, vaikka valmistaja olisi kieltänyt perävaunun vedon, on vanhassa ristiinkytkentäkatsastuksessa saatettu merkitä perävaunun kytkentämassaksi 3000 kg jos auton omamassa on 1500 kg.
Vaikka nykyään autoon kytkettävistä massoista säädetään Asetuksessa ajoneuvon käytöstä tiellä (4.12.1992/1257), on siinä voimaantulosäännösten siirtymäsäännöksissä 57§ 3 momentissa seuraava teksti "Ennen tämän asetuksen voimaantuloa liikenteeseen hyväksyttyä ajoneuvoa tai, jos erillistä hyväksymistä ei vaadita, liikenteessä käytettyä ajoneuvoa saa edelleen käyttää liikenteessä tämän asetuksen voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten ja määräysten tai tämän asetuksen mukaisin ehdoin." Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ajoneuvoa saa edelleen käyttää tieliikenteessä suuremmin kuin valmistajan sallimin massoin. Sallitut kytkentämassat saa näissä tapauksissa selville KATSA-järjestelmästä tai ATP-järjestelmästä"
Tuon perusteella saan BJssä vetää 3620kg kokonaismassaltaan olevaa kärryä vaikka otteessa lukee 1400kg,ajoneuvon omamassa merkitty 1810kg
__________________
Hämeen Off-Road Kerho HOK
Maplehill Productions
http://www.pajakallio.fi/
http://www.ipefix.fi/
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 19:17 (GMT +2).