![]() |
Vetopainotietoutta jäseniltä???
Terve! Osaisiko kukaan neuvoa/selittää ostamani kulkineen vetopainoon liittyvistä pointeista?
Auto on Jeep Comanche 2.1TD 5-vaiht. 4x4 (pick up), pidempilavainen malli. Ensirek. 6.5.-91. Ajoneuvoluokka N1/pakettiauto. Omamassa 1570kg. Otteessa oleva jarrullinen perävaunumassa VAIN 1670kg! Auto katsastettu viimeksi 2005 ja liikenteestäpoisto 11/2007 josta viimeinen ote jossa tuo em. vetopaino. Käsittääkseni näissä Comancheissa monilla vetopaino n.2300kg. Ja Jeep Cherokeissa (sama tekniikka käytännössä, usein min.2500kg ja itseasiassa Komanchessa isompi kantavuus lavan takia. Mistähän johtuu tämän Comanchen alhainen vetopaino? Ajoneuvoluokasta vai mistä? Eikö tuohon aikaan ollut nelivetoautoissa vetopaino ainakin aina se puoltoistakertaa omapaino? Luin joskus myös jostain ongelmista Ake:n uudessa järjestelmässä juuri 2007 loppuvuoden aikoihin että tulostettuihin otteisiin tuli "virheitä" uuden järjestelmän sisäänajon takia? Tarvitsisin sen min. 2200kg vetopainoksi ko. autoon. Mitä olisi siis tehtävissä? Katsastuskonttori ei osannut sanoa mitään (eikä paljoa tuntunut kiinnostavankaan tosin). Kiitos etukäteen tiedoista! |
Ääh!!Hatusta ovat repäisseet nuo koukkupainot, valitettavasti....
Esim. Mulla on kaksi patrollia toinen normi pitkä ja toinen orkkis lavuri, pitkässä jarrullinen on 3500kg ja lavurissa 1400kg.. Lavurin kokonais massa on 3000kg ja pitkässä 2540kg. Edittinä mainittakoon että kaverin suitsassa (sj410) oli otteessa 1700kg jarrullinen koukkupaino:confused::D |
Vetopaino otetaan valmistenumeron mukaan Trafilta
Sit kyssäri perään, kortti on AbeC1eC, kärry 3500kiloo täyteen kuormattuna. Pääasiassa vedän Cantterilla (vetopaino 3450kg, junapaino 7500), mutta joskus tarttis kiskoa Hiacella (vetopaino 2000kg). Eli mitäs sakkosedät antaa kytkentämassan ylittämisestä? Muutenhan kaikki on lain rajoissa. |
Lainaus:
ps. Jos cantterin omamassa 3450kg ja kärryn kokonaismassa 3500kg on yhdistelmällä ajettaessa oltava CE kortti. |
Lainaus:
|
Ajokortin riittävyys katotaan papereista. Muuten mennään todellisten painojen mukaan.
Hiacen perään voit laittaa kokonaismassaltaan 3500 kg:n kärryn kunhan sen omapaino+kuorma ei ylitä 2000 kiloa. Ja omamassaltaan 3450kg cantterilla et saa vetää kokonaismassaltaa 3500 kilon kärryä vaikka kyydissä olis yks peruna. |
Lainaus:
Ja Omamassaltaan 3450 cantterilla saan vetää kyllä 3500kilosta kärryä, 3450kiloon asti kuormattuna (C1E kortti). Edit: Kortithan riittää kaikkiin näihin eli mietitään vain kytkentämassan ylityksestä saatavia herkkuja poliiseilta. Turvallisuuden kannaltahan yhdistelmä on täysin ok, "ajatellen että koukku pysyy kiinni vetoautossa" koska kärry jarruttaa sen omaavan kuorman. Eteneminen tietysti hiukan tahmaisempaa. http://www.nettivaraosa.com/viewPart.php?id_part=782232 ; siinä vähän kytkentämassan ylitystä (sprintterin omapaino 2000kg) |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Tässä tapauksessa vetoauton omamassa on pienempi kuin kärryn kokonaismassa. Ja kun kortin riittävyys katsotaan papereista EIKÄ TODELLISISTA PAINOISTA niin et saa. Samasta syystä (että massat katsotaan papereista) saat vetää samaa kärryä hiacella kunhan kärryn TODELLINEN MITATTAVA SEN HETKINEN paino on alle 2000kg. Eli voit saada cantterilla sakot ajo-oikeudetta ajamisesta pelkästään ajokortin ja rekisteriotteiden tietojen mukaan. Turha kitistä vaakaa paikalle kun se ei mitään auta. Korkeintaan voit saada lisää rapsuja jos kuorma onkin vielä jotenkin ylimittainen. Ja jos poliisi epäilee, että hiacen perässä oleva kärry nyt oikeasti painaa yli 2000kg, punnitaan kärry ja mahdollisesti saat sakkoa siitä ylikuormasta mutta et ajo-oikeudetta ajosta. Laitetaan vielä liitteeksi ajokorttiasetuksen 5§ lopusta pari katkelmaa. Lainaus:
Lainaus:
|
Mitenkäs mulla kun läjän vetopainoksi on lätkästy vain 2 tonnia. kateltiin yhen katsurin kans ltj:stä että 3,5 t vetopainolla olevia lj:tä löyty paljolti, osassa taas oli tuo sama 2 t. vaikka kyseessä on N1G.
|
Lainaus:
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0086F...ATT_142007.pdf |
Niin joo atj:tä tarkotin. Eli käytännössä 3,5 t sallitaan edelleen kunhan kirjaimet kortissa riittää?
|
Niin,mun BJ40sessä on jarrullisen vetopaino 1400kg?????????? ei taida olla ihan oikein.
|
Lainaus:
|
Ei meinaa!!! Ja oikeesti BJ:ssä on olemassa 1400 kg jarrullisen vetopainoja, myöhemmissä malleissa muistaakseni enemmän (valmistajan sallima) ja LJ/RJ:ssä se on 2000 kg. Miten se on niin vaikeeta tajuta että on olemassa vanhoja ristiinkytkentäkatsastuksessa ennen vanhaan hyväksyttyjä kytkentämassoja millä ei oo mitään tekoo valmistajan sallimien kanssa. Siks on SJ:ssä 1700 kg ja muissakin jopa yli tuplat valmistajan sallimiin.
Jos niitä ei otteella oo, niin silloin mennään valmistajan sallimilla massoilla joilla ei oo taas välttämättä mitään tekoo maalaisjärjen ja auton massojen/tehon kanssa! Monta kertaa vuodessa puidaan samaa asiaa ja silti ollaan jatkuvasti kuutamolla. Mutta toki palstalaisiakin taitaa olla nykyään niin reilusti ettei jokainen tule koskaan lukeneeksi vetopainoista yhtään topikkia... Vielä vähän tarkennusta: eli noita ennen vanhaan hyväksyttyjä ristiinkytkentäkatsastuksessa hyväksyttyjä massoja ei siis voida syöttää enää tänä päivänä toiselle identtiselle autolle jolla niitä ei ole ollut. |
Lainaus:
Ja on tuossa taas yks typerä pykälä lisää Suomen lakikirjasta (eri oikeuksia samanlaisille autoille), ei siellä fiksua tekstiä paljo seassa mahu olemaankaan:rolleyes: |
Sama 1670kg on mullakin Comanchen otteessa (N1G)
Täytyy katsoa että olisko jonnekin jäänyt vanhoja otteita, näkisi että onko tuo vetopaino muuttunut jossain vaiheessa. |
Mulla kans oli Discosta jossain välissä hävinny koukkupainosta liki tonni otteesta. Soittelin Akeen jossa, eivät osanneet kertoa syytä moiseen. Suosittelivat säilyttään vanhoja otteita, josta näkee tiedot. No eihän semmosia tietenkään ollut. Seuraava ohje oli käydä muutoskatsastamassa auto takasin 3500 vetopainolle. Näin tein ja siittä sit piti muutama kymppi pulittaa, että katsuri vilkas koukun tyyppikilvestä painon ja tarkasti koukun kiinnityksen runkoon. Tokihan se joutu vielä tiedot muuttaan Trafin (Ake) järjestelmään. Tämäkin rahanmeno ja ylimääränen työ vain Aken surkean järjestelmän takia.
|
Itellä kuitenkin on tallessa vanha ote josta löytyy tuo 3,5t. Eli vaatii muutoskatastuksen jotta surkean järjestelmän vaihossa hävinneen 1,5 t saa takaisin?
|
Tyyppiero?
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ajoneuvoluokan virhe otteessa(ko)?
Lainaus:
Otteen osassa "Erikoisehdot ja huomautukset" on mainittu: "Autoverosta vapaa pakettiautona. Katsastuksen huomautukset: LTJ-tyyppikoodi: 4055031303. LTJ-mallimerkintä: Jeep Comanche Pickup-FJ36B-4x4/304" Voiko em. vaikuttaa alhaiseen vetopainoasiaan? Liekö allaoleva käytäntö vielä voimassa tuon mukaan? Mun auto juuri ensirek. ennen tuota 4.12.-92. eli voinko siis mennä vaatimaan konttorille tolla lapulla lisää kiloja? AKE:n ohje katsastuskonttoreille v.2007: "Vanhemmissa ajoneuvoissa on vanhan ajoneuvoasetuksen mukaan sallittu nelivetoisissa autoissa perävaumassaksi kaksinkertainen omamassa, vaikka valmistaja olisi kieltänyt perävaunun vedon, on vanhassa ristiinkytkentäkatsastuksessa saatettu merkitä perävaunun kytkentämassaksi 3000 kg jos auton omamassa on 1500 kg. Vaikka nykyään autoon kytkettävistä massoista säädetään Asetuksessa ajoneuvon käytöstä tiellä (4.12.1992/1257), on siinä voimaantulosäännösten siirtymäsäännöksissä 57§ 3 momentissa seuraava teksti "Ennen tämän asetuksen voimaantuloa liikenteeseen hyväksyttyä ajoneuvoa tai, jos erillistä hyväksymistä ei vaadita, liikenteessä käytettyä ajoneuvoa saa edelleen käyttää liikenteessä tämän asetuksen voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten ja määräysten tai tämän asetuksen mukaisin ehdoin." Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ajoneuvoa saa edelleen käyttää tieliikenteessä suuremmin kuin valmistajan sallimin massoin. Sallitut kytkentämassat saa näissä tapauksissa selville KATSA-järjestelmästä tai ATP-järjestelmästä" |
Sitä ee vaan oo merkattu N1G:eks mutta kyllä se oikeesti on maastopaku ku on neliveto ja alennusvaihteisto. Monessa vanhemmassa maasturissa tuo G kirjain otteesta voi puuttua. Ei vaikuttane kai mihinkään todellisuudessa.
|
Sivu luotu: 12:45 (GMT +2). |