Tästäkin asiasta saatte Jeesustella maailman tappiin, mutta kyllä meikän ääni menee -Matti-:n jo kertaalleen perustelluille totuuksille.
Itse olen kaikenlaisilla värkeillä ajellut laillisesti maantiellä jo 70 -luvulta alkaen. Silloin jo vänkäiltiin vanteen - navan välisen välyksen suuruuden vaikutuksesta renkaan tärinään. Siihen aikaan, -ja paaaljon sen ajan jälkeenkin-, vanteen keskiön reiällä ei ollut paskankaan väliä. Vanteen kiinnityspultit kiinnitivät riittävän tarkasti vanteen siihen napaan, (kaikissa autoissa sitä "napaa" ei edes ollutkaan), vaan se renkaan keskitys tapahtui pelkästään renkaan muttereiden kartioiden avulla...
No, nyt kun niitä samoja 70-luvun vanhoja raatoja ollaan taas ehjäämässä tien päälle, niin ei tosiaan kannattaisi ensimmäiseksi tuijottaa siihen keskiön reiän suuruuteen. Sillä on aiemmin ollut merkitystä lähinnä siihen, että saadaan se keskiön koristekuppi sopimaan paikalleen. Eli vanteen keskiöinti napaan nähden suoritettiin jo ammoisina aikoina vain renkaan kiinnitysmuttereiden kartioiden avulla...
Se, että ne keskiöinnit eivät enää tänä päivänä täsmää, johtunee Hyvin Pitkälti siitä, että ne pyörien kiinnityspulttien jengat ovat jo venyneet ja toisaalta taas, ne muttereissa olevat kartiokulmat ovat väljistyneet vanteiden reikiin. Tämä taas aiheuttaa sellaisen ketjureaktion, että vaikka ne Mutterit ovatkin Kireällä, niin silti se vanne ei ole kireällä sitä Napaa vasten... => Vanne lonksuu ja syö pinnapultit poikki!
Jaa. että mistäkö tiedän, no siitä, että itse olen jo Wuosikymmeniä ajellut sellaisilla, -tosin vain takaa raapivilla, mutta kuitenkin sellaisilla vehkeillä, jotka menevät Reilusti yli 250km/h, jos vain takapihaa piisaa...
Ikinä ei ole tarvinnut tuijottaa sitä vanteen keskiön reiän tiukkuutta, vaan Aina Se Vika Renkaan Tärinään On Löytynyt Vanteen Kieroudesta Tai Renkaan Kudoksen Viasta/muusta tasapainoitukseen liittyvästä vaivasta.
Välillä ne renkaat nyt vaan tuppaavat ravistaa & pompottaa niin paljon, että meinaa koko horisontti kadota siihen väpinään...
Viimeksi muokannut Kartse1 : 21.09.2008 02:16
|