Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.09.2008, 22:33
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HV Näytä viesti
hohhoijakkaa !!! toivottavasti ette tule mua vastaan autoillanne jossa vain pultit kantaa...
tarviiko tässäkin sattua jotain vakavempaa että porukka uskoo, maasturissa vielä isot ja painavat renkaat, ei ne pultit ihan mahdottomia kestä
No mut eiköhän se keskitys ole vain pystyheiton eliminoimiseksi, kun eihän keskittävä napa itsessään ei kuitenkaan kanna kuormaa vaan sen tekee vanteen ja sitä vasten kiristyvän kiinnitystason välinen kitka. Näin mä oon asian oppinut.

Tietty jos pulttien momentit on mitä sattuu, keskittävällä navalla olevat vanteet ei niin helposti ala löysyttämään niitä. Totta siis toinen puoli.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.09.2008, 23:06
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
No mut eiköhän se keskitys ole vain pystyheiton eliminoimiseksi, kun eihän keskittävä napa itsessään ei kuitenkaan kanna kuormaa vaan sen tekee vanteen ja sitä vasten kiristyvän kiinnitystason välinen kitka. Näin mä oon asian oppinut.

Tietty jos pulttien momentit on mitä sattuu, keskittävällä navalla olevat vanteet ei niin helposti ala löysyttämään niitä. Totta siis toinen puoli.
pakko sanoa vielä tämä että mun mielestä kuulostaa aika vastuuttomalta puheelta katsastusinsinöörin suusta. Jos kerran alan ammattilaiset sanoo erilailla...

mut vittuako mä täs dissaamaan, ajakoon kuka mitenkin tykkää, toivottavasti ei tarvi täältä lukea jälkeenpäin mistään että nyt on rengas lähteny kovasta vauhdista irti ja tappanu jonkun...
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.09.2008, 23:29
burton:n Avatar
burton burton ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.05.07
Sijainti: Lahti
Viestit: 1.320
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HV Näytä viesti

mut vittuako mä täs dissaamaan, ajakoon kuka mitenkin tykkää, toivottavasti ei tarvi täältä lukea jälkeenpäin mistään että nyt on rengas lähteny kovasta vauhdista irti ja tappanu jonkun...
keskittävä napa, oikea vanne, rengas liikkeessä asennettu, kiristetty momenttiin, jälkikiristetty päivän ajon jälkeen, tarkastettu uudelleen parin viikon ajon jälkee ja meni noin 3-4kk (n.40-50tkm) ja perkele meinasi vauhdissa irrota, alkoi kolisemaa ja vedin parkkii vikaa etsimää ja pöläri irti ja kaikki 10 mutteria pyöri sormilla. kyseessä oli rekan eturengas, ainoa kerta 6v aikana kun mutterit on itsellä löystyny, eli ottaa nyt sitte selvää et väliä vai ei sillä keskireijällä? tosin ton tapauksen jälkee oon tarkastellu kerran kuussa avaimella ja päivittäin silmämääräisesti ettei mutterit putoile...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.09.2008, 23:47
terppi terppi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.06
Sijainti: Parainen, Finland.
Viestit: 419
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja burton Näytä viesti
keskittävä napa, oikea vanne, rengas liikkeessä asennettu, kiristetty momenttiin, jälkikiristetty päivän ajon jälkeen, tarkastettu uudelleen parin viikon ajon jälkee ja meni noin 3-4kk (n.40-50tkm) ja perkele meinasi vauhdissa irrota, alkoi kolisemaa ja vedin parkkii vikaa etsimää ja pöläri irti ja kaikki 10 mutteria pyöri sormilla. kyseessä oli rekan eturengas, ainoa kerta 6v aikana kun mutterit on itsellä löystyny, eli ottaa nyt sitte selvää et väliä vai ei sillä keskireijällä? tosin ton tapauksen jälkee oon tarkastellu kerran kuussa avaimella ja päivittäin silmämääräisesti ettei mutterit putoile...
Yhessä firmassa, jossa oon välillä vierailevana tähtenä hommissa, niin on sellaine vaihtolavapeli, jossa eturenkaan pulteissa on sellaiset keltaiset muovit, jotka laitetaa vastakkain kahteen peräkkäiseen pulttiin. Ja niistä näkee, jos pultit (eiku mutterit) on liikahtanu.
Noissa taas ei ole muuten kartiota muttereissa. Ehkä niissä lienee merkitystä. Eikä ole muuten muovisia holkkejakaan vanteen ja navan välissä.

E:Eiku sulla oliki tossa keskittävä napa... Noo.. Enivei.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.09.2008, 00:57
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Tästäkin asiasta saatte Jeesustella maailman tappiin, mutta kyllä meikän ääni menee -Matti-:n jo kertaalleen perustelluille totuuksille.

Itse olen kaikenlaisilla värkeillä ajellut laillisesti maantiellä jo 70 -luvulta alkaen. Silloin jo vänkäiltiin vanteen - navan välisen välyksen suuruuden vaikutuksesta renkaan tärinään. Siihen aikaan, -ja paaaljon sen ajan jälkeenkin-, vanteen keskiön reiällä ei ollut paskankaan väliä. Vanteen kiinnityspultit kiinnitivät riittävän tarkasti vanteen siihen napaan, (kaikissa autoissa sitä "napaa" ei edes ollutkaan), vaan se renkaan keskitys tapahtui pelkästään renkaan muttereiden kartioiden avulla...

No, nyt kun niitä samoja 70-luvun vanhoja raatoja ollaan taas ehjäämässä tien päälle, niin ei tosiaan kannattaisi ensimmäiseksi tuijottaa siihen keskiön reiän suuruuteen. Sillä on aiemmin ollut merkitystä lähinnä siihen, että saadaan se keskiön koristekuppi sopimaan paikalleen. Eli vanteen keskiöinti napaan nähden suoritettiin jo ammoisina aikoina vain renkaan kiinnitysmuttereiden kartioiden avulla...

Se, että ne keskiöinnit eivät enää tänä päivänä täsmää, johtunee Hyvin Pitkälti siitä, että ne pyörien kiinnityspulttien jengat ovat jo venyneet ja toisaalta taas, ne muttereissa olevat kartiokulmat ovat väljistyneet vanteiden reikiin. Tämä taas aiheuttaa sellaisen ketjureaktion, että vaikka ne Mutterit ovatkin Kireällä, niin silti se vanne ei ole kireällä sitä Napaa vasten... => Vanne lonksuu ja syö pinnapultit poikki!

Jaa. että mistäkö tiedän, no siitä, että itse olen jo Wuosikymmeniä ajellut sellaisilla, -tosin vain takaa raapivilla, mutta kuitenkin sellaisilla vehkeillä, jotka menevät Reilusti yli 250km/h, jos vain takapihaa piisaa...

Ikinä ei ole tarvinnut tuijottaa sitä vanteen keskiön reiän tiukkuutta, vaan Aina Se Vika Renkaan Tärinään On Löytynyt Vanteen Kieroudesta Tai Renkaan Kudoksen Viasta/muusta tasapainoitukseen liittyvästä vaivasta.

Välillä ne renkaat nyt vaan tuppaavat ravistaa & pompottaa niin paljon, että meinaa koko horisontti kadota siihen väpinään...

Viimeksi muokannut Kartse1 : 21.09.2008 02:16
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 21.09.2008, 01:04
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja burton Näytä viesti
keskittävä napa, oikea vanne, rengas liikkeessä asennettu, kiristetty momenttiin, jälkikiristetty päivän ajon jälkeen, tarkastettu uudelleen parin viikon ajon jälkee ja meni noin 3-4kk (n.40-50tkm) ja perkele meinasi vauhdissa irrota, alkoi kolisemaa ja vedin parkkii vikaa etsimää ja pöläri irti ja kaikki 10 mutteria pyöri sormilla. kyseessä oli rekan eturengas, ainoa kerta 6v aikana kun mutterit on itsellä löystyny, eli ottaa nyt sitte selvää et väliä vai ei sillä keskireijällä? tosin ton tapauksen jälkee oon tarkastellu kerran kuussa avaimella ja päivittäin silmämääräisesti ettei mutterit putoile...

Näin Pitääkin toimia Aluvanteiden kanssa, eli ne vaatii sen tarkistuskiristyksen määrävälein. Ne kun tuppaa löystymään nopeammin kuin tavalliset peltivanteet...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 20.09.2008, 23:44
terppi terppi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.06
Sijainti: Parainen, Finland.
Viestit: 419
Perusasetus

Mun mielestä (huom, mielestä) on nyt viime vuosina alkanu jengi enempi noita keskiöitä kattomaan ja murehtimaan. Aluissa se lienee tarkempaa, mut peltivanteissa on monissa jopa alunperin etenkin takana sellaisia napoja, joissa ei ole _minkäänlaista_ keskittävää uloketta, joka sinne vanteen keskireikään tulis. Tai esim vanhemmissa relluissa on vanteen keskireikä pyöreen muotoinen, johon ei osu minkäänlainen navan tms keskiö. Ja ne on vaan kolmella kiinni.

Kunhan kiristelee ristiin ja järkevästi, niin keskelle ne menee. Ei ne renkaat pulttien varassa roiku, vaan niillä pulteilla kiristetään ne vanteet napaa vasten, joka taas kantaa kuorman. Ei se varmaan kauaa kestä, jos ne pultit on löysiä.
Hyvä esimerkki tulee perus 3" naulasta, jonka lasketaan kantavan suorassa vedossa (lauta kiinni toisessa vastakkain tällä yhellä naulalla) 50kg.
Jos on 12mm:n pultteja 4-6kpl, niin taitaa ne aika hyvin kantaa jopa tärinässä. Ja niitä ei lyödä kiinni, kuten nauloja vaan kiristetään kierteillä. Niinkun varmasti kaikki ymmärtää.
Ite en luottais että muovinen kohtuu pehmeä materiaali on vastuussa vanteen keskittämisestä. Tai ainakaan siitä,että se sen avulla pysyis kii siin paremmi saatikka kantais sitä kuormaa. Lienee totta, että keskitysholkkien ansiosta ei ole ristiinkiristys tms niin tarkkaa. Ja onha se vanteen asentaminenkin helpompaa..

No, nää on näitä asioita,ku jokainen on oikeassa.
Itteäni silti ihmetyttää etenk noit 3-pulttiset vanhat ranskikset. Tai sit ne pysyy viinin voimalla kasas, mut se lienee jo toine tarina.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 21.09.2008, 09:55
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HV Näytä viesti
pakko sanoa vielä tämä että mun mielestä kuulostaa aika vastuuttomalta puheelta katsastusinsinöörin suusta. Jos kerran alan ammattilaiset sanoo erilailla...

mut vittuako mä täs dissaamaan, ajakoon kuka mitenkin tykkää, toivottavasti ei tarvi täältä lukea jälkeenpäin mistään että nyt on rengas lähteny kovasta vauhdista irti ja tappanu jonkun...
Pakko vielä kommentoida. On siis olemassa autoja, joiden alkuperäiset vanteet eivät keskitä navasta, ainoastaan pyöränpulteista. Ja autoja (nykyään lähes kaikki), joiden alkuperäiset vanteet keskittyvät pyörän navasta. Keskiö ottaa tällöin pahimmat iskut vastaan, ja pulttien momentit säilynevät paremmin. Aivan kuten kerroit.

Suurin osa tarvikealuvanteista ei ole keskireiältään tarkka, se on yleensä reilusti suuri, jota pienennetään soviterenkailla passeliksi kulloinkin kyseessä olevaan autoon.

Tarvikealuvanteen muovinen n. 5 mm leveä soviterengas ei ole tarkoitettu kantamaan kuormaa, ainoastaan keskittämään vanteen. Näissä muovisissa on toisinaan vielä turhan suuri toleranssi, toisinaan vasta teräksisillä 0,05-0,1 mm välyksellä soviterenkailla on saatu toisinaan tärinät kokonaan pois (esim. ekat Avensikset).

Katselkaapa myös peltivanteita, jotka on maastureidenne alla. Jos ne on Mangelsseja, Gragareja, TML:iä, US Wheelssejä, mikään niistä ei keskity ainakaan Toyotan napaan. Ja käsittääkseni ei ole ollut suuri ongelma että pultit löystyy ajossa vaikka päällä on ollut isot/painavat kumet. Eikä keskitä meikäläisen Dotz-alutkaan, vaikka Toyotan keskireiällä on olevinaan. Eikä kaikki vanhemmat kuorma-autojenkaan vanteet ole aina navasta keskittyviä, ts. pultit/navan välinen kitka kantaa kuorman.

Eli siis yhteenveto: aina parempi jos on navasta keskittyvä vanne, mutta se ei ole kuitenkaan ehdoton. Maastureiden rengaskokoluokassa kun millin kymmenyksien pystyheitto ei käytännössä yleensä tunnu missään.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 21.09.2008, 10:43
Offipiru:n Avatar
Offipiru Offipiru ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.07.05
Sijainti: Lahti-city, Finland
Viestit: 2.515
Wink

Keskittäkääs susukin takavanne noin niinku malliks sillä keskiöllä eikä muttereilla nii ehkä alan uskoo tot teitin aprikoimista..

Ja kertokaas miten se vinssi pysyy 4llä pultilla kiinni samalla, sitä ei keskitetä napaan
__________________
__________________________________________________ _____________________________
Jos toimintasavu pääsee ulos, tulee se pussittaa.

Päiväkodissa sentään rehellisesti hakattii lapioilla jos vitutti. Nykyään ei enää saisi edes sanoa ääneen jos vituttaa.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 21.09.2008, 18:46
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.957
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HV Näytä viesti
pakko sanoa vielä tämä että mun mielestä kuulostaa aika vastuuttomalta puheelta katsastusinsinöörin suusta. Jos kerran alan ammattilaiset sanoo erilailla...

mut vittuako mä täs dissaamaan, ajakoon kuka mitenkin tykkää, toivottavasti ei tarvi täältä lukea jälkeenpäin mistään että nyt on rengas lähteny kovasta vauhdista irti ja tappanu jonkun...
taitaa olla tää herra "HV" huumori miehiä ..
muutenhan tässä tulis ihan syyllinen olo .. kaikki nämä vuodet ajettu ja katsastettu ilman keskitystä vanteille.

pitäskö keskireikä "aktivistien" lähettää kirjelmä joidenkin autojen ja niiden vanteiden valmistajille,jotta moisista laittomuuksita luovuttaisiin.

kun me tavalliset autoilijat ei voida asiaan vaikuttaa.

Viimeksi muokannut toyota4x4 : 21.09.2008 18:50
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 21.09.2008, 19:43
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

mulla on kerran lähteny hojosta toinen etunen kävelemään, vieläpä kaupunkialueella. Mutterit tosin oli edelleen tiukasti kiinni navassa, mutta mangelsista oli kolmioitten välistä murtunu keskiö irti... Sama vika on käyny firmalla kahelle traktorin takavanteelle ja yhelle kuorma-auton takavanteelle.

Mikä tahansa saattaa autossa aiheuttaa renkaan lähtemisen, esim. laakerin hajoaminen, muttereiden irtoaminen, rakenteen pettäminen... Niitä nyt vaan saattaa sattua, vaikka kuinka huolellinen koittaa olla.

Kuitenkin aina pitää syyllistää joku ja pelotella muita. Jos mahdollista, niin asettaa suuret sanktiot.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 21.09.2008, 21:50
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 Näytä viesti
taitaa olla tää herra "HV" huumori miehiä ..
muutenhan tässä tulis ihan syyllinen olo .. kaikki nämä vuodet ajettu ja katsastettu ilman keskitystä vanteille.

pitäskö keskireikä "aktivistien" lähettää kirjelmä joidenkin autojen ja niiden vanteiden valmistajille,jotta moisista laittomuuksita luovuttaisiin.

kun me tavalliset autoilijat ei voida asiaan vaikuttaa.
heh... herraks en kehuis mutta huumorimiehiä kyllä
voin olla väärässä tässä asiassa mutta ihmettelen silti että jos rengasliikkeessä sanotaan että tarvii olla jämpti ja täällä tein-itse-ja-säästin miehet kertoo toista, niin ketä uskoa ???

omissa autoissa on aina ollut ja tulee aina olemaan jämptit keskiöt myös tulevaisuudessa.
Mutta mää harrastankin saksalaisia laatuautoja, niissä on insinöörit osannu mitoittaa navat ja vanteet oikean mittaiseksi jo tehtaalla
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 22.09.2008, 05:26
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HV Näytä viesti
Mutta mää harrastankin saksalaisia laatuautoja, niissä on insinöörit osannu mitoittaa navat ja vanteet oikean mittaiseksi jo tehtaalla
Mulla on pihassa saksalainen laatuauto, voin ottaa kuvan illalla siitä piparkakun muotosesta vanteen keskireiästä, joka on halkasijaltan n. 20 senttiä isompi kuin se napa. Kyseessä siis kuplan viispulttijako.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 22.09.2008, 20:00
NisteR:n Avatar
NisteR NisteR ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.09.08
Sijainti: Lieksa
Viestit: 51
Perusasetus

Joo eiköön liene selvä fifty-sixty tasapeli


...olin tilaamassa tänään uusia vanteita ja kyllähän se näin menee, ettei keskiön tarvi olla passeli peltivanteilla, joissa on keskittävät pultin/mutterin reiät. Taisi olla lottomyyjäainesta tämä Vianorin vannekauppias, joka sanoi että keskiön on passattava. Jos näin olisi täytyisi ajella Terranolla ilman vanteita, kun tuolla kr:llä ei vanteita vain löytynyt.

Kokeillaan Hiluxin valsseja, miten ne kolisee, jos kolisee.....
__________________
Ei ole niin hullua ajatusta, että kun yksi sanoo sen leikillään, niin toinen on jo sitä toteuttamassa....
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 23.09.2008, 01:23
JhLi
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Voi jeesus.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HV Näytä viesti
heh... herraks en kehuis mutta huumorimiehiä kyllä
voin olla väärässä tässä asiassa mutta ihmettelen silti että jos rengasliikkeessä sanotaan että tarvii olla jämpti ja täällä tein-itse-ja-säästin miehet kertoo toista, niin ketä uskoa ???

omissa autoissa on aina ollut ja tulee aina olemaan jämptit keskiöt myös tulevaisuudessa.
Mutta mää harrastankin saksalaisia laatuautoja, niissä on insinöörit osannu mitoittaa navat ja vanteet oikean mittaiseksi jo tehtaalla

Ei todellakaan ole tuolla keskireiällä väliä. Onhan vetarin laipatki pulteilla kiinni, jos ne pultit on löysällä niin ne kyllä katkeaa, kun taas kiristetty niin siinä on kitkaa tms, välis joten voima ei siirry ainoastaan pulttien kautta vaan koko laipan alueelta, sama vanteiden kanssa. Sellasta autoa ei ookkaa tullu vielä vastaan jossa keskiö olisi niin tiukka että se voisi edes jotain kantaa.


Ellei sitten saksalaisissa "laatuautoissa" ole niin huonoa materiaalia pultit ettei yksisään kestä... niin johtuukohan ne bemarien suuret mälläys määrät juurikin samasta asiasta, ei pysy vanteet kii älä ota liika vakavasti vaikka en bemarimiehiä siedäkkään
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 23.09.2008, 07:29
Holle:n Avatar
Holle Holle ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 14.02.06
Sijainti: Nastola, Finland.
Viestit: 659
Perusasetus

Jos se reikä olis niin jämpti että keskittää, niin oispa kiva irrotella vanteita puolen vuoden talviajon jälkeen.
Toki oli joskus mullakin joku taunus jossa joutu lankulla hakkaamaan pyörät irti...
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 23.09.2008, 08:09
ARSKA77 ARSKA77 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.07.06
Sijainti: Petäjävesi,Finland.
Viestit: 77
Perusasetus

keskireikä


Lyödään lisää löylyä kun se on kivvaa jos keskireikä on jämti vannetta ei saa irti kuin kaivinkonneella varsikin jos peltivanne,alut saa kyllä miksi keskireikä voi siis olla naftimpi itellä lj70 ja alkuperäiset peltivanteet alla ja onneksi edessä keskireikä on isompi saapi sen joskus poiskin ja takana ei ole edes keskittävää olaketta ja isäukolla oli ennen 96-terrano ja alkuperäiset aluvanteet edessä sama juttu kuin lj:ssä takana sama juttu kuin lj:ssä ja muutama auto vuosien varrella jossa alkuperäisesti tiukka sovitus keskireiällä ja ihana odotus jokaiseen renkaan vaihtoon sitten vain kiinni isompi keskireikäiset vanteet jopa oli helpompaa eikä ole ikinä vanne irronnut mistään autosta.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 23.09.2008, 20:06
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JhLi Näytä viesti
Sellasta autoa ei ookkaa tullu vielä vastaan jossa keskiö olisi niin tiukka että se voisi edes jotain kantaa.
Aikanaan tuuppasin Ke-70 korollaan jotkut mitälie/mistälie vanteet, ja voe ristus. Pitkään ajeltiin pellolla ilman pultteja, eikä prkl lähteny irti ne vanteet navasta kirveelläkään! Lopulta kaivettiin tarpeeksi iso leka ja pari rautakankea, niin saatiin ne irti. Vanteet oli kyllä sen jälkeen niin solmussa, että :P

Sama homma tuli vastaan kun lykättiin fx-korollaan polon vanteet...

Ja tuossa eilen piti vaihtaa taas yhteen täysperävaunuun yks pari renkaita. Ristus, että se sisempi oli hyvin naittautunu ruosteen kanssa kiinni napaan. 3 tuntia, pullo ruosteenirrotinta, 10kg leka, vääntörautoja, ulosvetimiä... Happikin loppu polttoleikkausvehkeistä. Lopulta sain nytkähtämään pikkasen, kun vetäsin vanteeseen sinkin kiinni ja reilu nykäsy valtralla... useita itse asiassa.

Eli: jos vanteen keskireikä on nafti, niin sillon vituttaa enempi :P
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 22.09.2008, 23:39
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HV Näytä viesti
pakko sanoa vielä tämä että mun mielestä kuulostaa aika vastuuttomalta puheelta katsastusinsinöörin suusta. Jos kerran alan ammattilaiset sanoo erilailla...

mut vittuako mä täs dissaamaan, ajakoon kuka mitenkin tykkää, toivottavasti ei tarvi täältä lukea jälkeenpäin mistään että nyt on rengas lähteny kovasta vauhdista irti ja tappanu jonkun...
No miten helvetissä sitten selität sen, että ei kaikissa UUSISSAKAAN autoissa ole ALUNPERINKÄÄN ollut sellaista napaa mikä sen vanteen keskittäisi tai mikä vannetta "kantaisi" paikallaan? Kyllä minä ainakin uskon että autonvalmistajat tuon asian tietää, mutta jos ole sitä mieltä että ei tiedä niin ei kai sitten pidä ajaa autolla ollenkaan kun ovat kerran niin vaarallisia.


edit: aluvanteissa toki on yleensä suotavaa että vanne keskittää. Taitaa monissa aluvalsseissa jopa olla niin, ettei keskittäviä pultteja voi käyttää kun tuhoaa vanteen. Mutta niissä onkin sitten yleensä mallikohtaiset keskitysholkit saatavana.

Viimeksi muokannut Timo_L : 22.09.2008 23:42
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Viinan merkitys kautta historian? mallasviski Chit-Chat 10 10.11.2009 01:35
VNT turbon keskiön kääntö Repro Tekniikka & Jutustelu 11 24.06.2008 18:12
Ratin keskiön sopivuus? -Jyki- Tekniikka & Jutustelu 7 06.04.2008 19:46
hj:n vanteen et? Tekniikka & Jutustelu 3 28.11.2005 18:18
Ystävän(Kaverin)päivän merkitys? petris Romance and Relationships 16 15.02.2004 23:59


Sivu luotu: 00:47 (GMT +2).