![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Vanteen keskiön koon merkitys...tuntuu, ettei Terranoon (-92) saa mistään 100mm reiällä olevia valsseja. Tojossa näyttäisi olevan 110mm keskiöreikä. Rengasliikkeessä sanoivat, että reikä ei saisi olla suurempi. Eiköön nuo pultit/mutterit pitäne vanteen keskellä, kun jako vain on oikea?
__________________
Ei ole niin hullua ajatusta, että kun yksi sanoo sen leikillään, niin toinen on jo sitä toteuttamassa.... |
#2
|
|||
|
|||
![]()
keskiöstä vanne kantaa ja on tärkeetä että on just oikeen kokoinen
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
kyllä lähtee vanne alta aikayksiköin kävelemään jos keskireikä liika iso
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kyllä ne pultit pitää sen pyörän paikoillaan vaikka keskireikä olisikin liian iso. Viimeksi muokannut Arska : 20.09.2008 20:35 |
#5
|
||||
|
||||
![]() Vannekauppiaita tiedossa?
...joilta saisi Terttuun valssit.
GR patussakin taitaa olla 110mm reikä, joten ei ole niistäkään apuja. Mietin jo spacereita, joissa tuon keskiön saisi kasvatettua 110mm kokoiseksi, mutta laillisia en löytänyt mistään.
__________________
Ei ole niin hullua ajatusta, että kun yksi sanoo sen leikillään, niin toinen on jo sitä toteuttamassa.... |
#6
|
||||
|
||||
![]()
pihapelissä ei ainakaan pysyny pitkään kunnes alko pultit lennellä. Enivei, en tieautoon laittaisi.
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Hevostraikussa sekä kesä että talvipyörissä on vanteen keskireikä isompi kuin napa. Samaten käyttis Seatissa on vanteissa keskireikä isompi kuin navassa. Ei minulla ainakaan ole mitään ongelmia ollut kiinni pysymisen kanssa.
|
#8
|
||||
|
||||
![]() perjantai sentään, jos...
...tuohon keskiön ja vanteen väliin ei saa mitään sovitinta, jolla saisi keskiön passaamaan...?
__________________
Ei ole niin hullua ajatusta, että kun yksi sanoo sen leikillään, niin toinen on jo sitä toteuttamassa.... |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Kyllähän tuohon sorvari välikappaleen tekee. Itse tein 1974 Bemuun sellaiset. Levittää 5 mm ulospäin, ja keskittää vanteen tarkasti napaan.
Laitonta? No, elämä on... ![]()
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#11
|
||||
|
||||
![]()
hyvin ne kiinni pysyy.pultit/mutterit ne keskittää. niissähän on sellanen kartio kantakin sitävarten. kiinni vaan ja kovaa ajoa. jostain aluvanteista yms tuuninki jutuista en osaa sanoa mutta teräsvanteilla mitään merkitystä minun mielestä.
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
Tästä nyt voidaan väitellä loputtomiin, että tarviiko keskiön keskittää. Pulteissa/muttereissa on tietenkin kartiot, ja ne keskittävät vanteet kyllä. Mutta kun keskiö kantaa kuorman, niin se on varma peli. Itse en enää luota kuin keskittäviin vanteisiin. Ei ole kivaa kun mutterit löystyy, ja vanne kolisee pultteihin. Kokemusta on...
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#13
|
||||
|
||||
![]()
kyllä ne kiinni pysyy pulteilla/muttereilla. mun ajossa ei oo vanteet irtoillu vaikka on itse isonnettu keskireikiä peltoautoista lähtien...
|
#14
|
||||
|
||||
![]()
No nytpä on menty ihan hifipuolelle. Varmaan 95% maastureiden tarvikevanteista ei keskitä keskiöstä, ei peltivanteet eikä alut. Eikä mitään soviteholkkejakaan ole saatavana esim. Toyotan 108 mm reiälle.
Eli kyllä ne käytännössä pulteista keskittää tarpeeksi, alkuperäiset vanteet yleensä keskittää kyllä keskiöönkin. Henkilöautot asia erikseen, jotkut on aika kranttuja just jos esim. aluvanteesta puuttuu keskittävä soviteholkki. |
#15
|
||||
|
||||
![]()
GR:ssä on 100 mm keskireikä, ainakin näissä vm. 90->
|
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
X2 -Ja esim. Classic rangen potkuri peltivanteissa ei edes mikään keskitä napaan, vain viidellä pultilla kiinni. |
#17
|
||||
|
||||
![]()
esim. volvon porttaalit alkuperäisenä ja on niitä näinkin ollu!
|
#18
|
|||
|
|||
![]()
hohhoijakkaa !!! toivottavasti ette tule mua vastaan autoillanne jossa vain pultit kantaa...
tarviiko tässäkin sattua jotain vakavempaa että porukka uskoo, maasturissa vielä isot ja painavat renkaat, ei ne pultit ihan mahdottomia kestä |
#19
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tietty jos pulttien momentit on mitä sattuu, keskittävällä navalla olevat vanteet ei niin helposti ala löysyttämään niitä. Totta siis toinen puoli. |
#20
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mut eipä hilussa ole tän suhtee ongelmia ollu, kait riittävä määrä pultteja riittää. ![]() |
#21
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Huhuijaa vaan, kumma kuin minnun fj:ssä ei oo uutenakaan ollut taka-akslissa mitään napaa mikä vanteen kantais. Kummasti siinä vaan on vanteet kolmisenkymmentä vuotta pysyny matkassa 6:lla pultilla. Tuosta aluvanne jutusta, mulla oli joskus 4 pulttisessa ongelmaa. Täris niin maan perkeleesti vaikka oli ihan uuet vanteet, rengas liikkeeseen hakeen muoviset keskitys renkaat. (Tulee siis vanteen ja navan väliin, eli ei spacer) Olisko 30 kekkosta maksanu ja no roplemo. |
#22
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
mut vittuako mä täs dissaamaan, ajakoon kuka mitenkin tykkää, toivottavasti ei tarvi täältä lukea jälkeenpäin mistään että nyt on rengas lähteny kovasta vauhdista irti ja tappanu jonkun... |
#23
|
||||
|
||||
![]()
keskittävä napa, oikea vanne, rengas liikkeessä asennettu, kiristetty momenttiin, jälkikiristetty päivän ajon jälkeen, tarkastettu uudelleen parin viikon ajon jälkee ja meni noin 3-4kk (n.40-50tkm) ja perkele meinasi vauhdissa irrota, alkoi kolisemaa ja vedin parkkii vikaa etsimää ja pöläri irti ja kaikki 10 mutteria pyöri sormilla. kyseessä oli rekan eturengas, ainoa kerta 6v aikana kun mutterit on itsellä löystyny, eli ottaa nyt sitte selvää et väliä vai ei sillä keskireijällä? tosin ton tapauksen jälkee oon tarkastellu kerran kuussa avaimella ja päivittäin silmämääräisesti ettei mutterit putoile...
|
#24
|
|||
|
|||
![]()
Mun mielestä (huom, mielestä) on nyt viime vuosina alkanu jengi enempi noita keskiöitä kattomaan ja murehtimaan. Aluissa se lienee tarkempaa, mut peltivanteissa on monissa jopa alunperin etenkin takana sellaisia napoja, joissa ei ole _minkäänlaista_ keskittävää uloketta, joka sinne vanteen keskireikään tulis. Tai esim vanhemmissa relluissa on vanteen keskireikä pyöreen muotoinen, johon ei osu minkäänlainen navan tms keskiö. Ja ne on vaan kolmella kiinni.
Kunhan kiristelee ristiin ja järkevästi, niin keskelle ne menee. Ei ne renkaat pulttien varassa roiku, vaan niillä pulteilla kiristetään ne vanteet napaa vasten, joka taas kantaa kuorman. Ei se varmaan kauaa kestä, jos ne pultit on löysiä. Hyvä esimerkki tulee perus 3" naulasta, jonka lasketaan kantavan suorassa vedossa (lauta kiinni toisessa vastakkain tällä yhellä naulalla) 50kg. Jos on 12mm:n pultteja 4-6kpl, niin taitaa ne aika hyvin kantaa jopa tärinässä. Ja niitä ei lyödä kiinni, kuten nauloja vaan kiristetään kierteillä. Niinkun varmasti kaikki ymmärtää. Ite en luottais että muovinen kohtuu pehmeä materiaali on vastuussa vanteen keskittämisestä. Tai ainakaan siitä,että se sen avulla pysyis kii siin paremmi saatikka kantais sitä kuormaa. Lienee totta, että keskitysholkkien ansiosta ei ole ristiinkiristys tms niin tarkkaa. Ja onha se vanteen asentaminenkin helpompaa.. No, nää on näitä asioita,ku jokainen on oikeassa. Itteäni silti ihmetyttää etenk noit 3-pulttiset vanhat ranskikset. Tai sit ne pysyy viinin voimalla kasas, mut se lienee jo toine tarina. |
#25
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Noissa taas ei ole muuten kartiota muttereissa. Ehkä niissä lienee merkitystä. Eikä ole muuten muovisia holkkejakaan vanteen ja navan välissä. E:Eiku sulla oliki tossa keskittävä napa... Noo.. Enivei. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Viinan merkitys kautta historian? | mallasviski | Chit-Chat | 10 | 10.11.2009 01:35 |
VNT turbon keskiön kääntö | Repro | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 24.06.2008 18:12 |
Ratin keskiön sopivuus? | -Jyki- | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 06.04.2008 19:46 |
hj:n vanteen et? | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 28.11.2005 18:18 | |
Ystävän(Kaverin)päivän merkitys? | petris | Romance and Relationships | 16 | 15.02.2004 23:59 |